Konvertoplán V-280 Valor nahradí vrtulníky UH-60 Black Hawk
- 6. 12. 2022
- 28 komentářů
- Jan Grohmann
V ostře sledovaném programu FLRAA (Future Long-Range Assault Aircraft) vyhrála firma Bell (součást Textron) s konvertoplánem V-280 Valor. Konvertoplán během desítek let v americké armádě (US Army) nahradí víceúčelové vrtulníky UH-60 Black Hawk a později také bojové vrtulníky AH-64 Apache.
Valor v US Army od roku 2030 začne postupně nahrazovat 2100 vrtulníků Black Hawk a 1200 bojových vrtulníků Apache. Hodnota celého programu FLRAA může dosáhnout 70 miliard dolarů, a to včetně potenciálních dodávek Valorů do zahraničí.
Bell v první fázi získá 232 milionů dolarů pro výrobu „virtuálního prototypu“ Valoru. Toto věrné digitální dvojče reálného stroje bude ve virtuálním prostředí testováno a upravováno. Současně vznikne jakýsi simulátor s přenositelným kokpitem (zřejmě za použití brýlí pro virtuální realitu) pro rozvoj konceptů, taktiky a způsobů nasazení konvertoplánů Valorů. Zjištěné poznatky budou zapracovány do výsledné podoby stroje.
Teprve následně se uzavřou navazující smlouvy na stavbu letuschopných prototypů V-280 Valor. Prototyp Valoru, skutečný předobraz sériově vyráběného stroje, se poprvé vznese v roce 2025. Celkově Bell může pro vývojovou a inženýrskou fázi EMD (Engineering & Manufacturing Development), zahrnující také výrobu fyzických prototypů, a počáteční malosériovou výrobu LRIP (Low Rate Initial Production), získat sedm miliard dolarů.
Valor v souboji porazil vrtulník SB-1 Defiant od firmy Sikorsky. Důvod výhry Valoru ale nebyl uveden.
Jeden důvod je ale znám. Pentagon pomocí vojenských zakázek cíleně udržuje v americkém vojenském průmyslu konkurenci. Jediná firma tak nemůže získat absolutní monopol ve výrobě konkrétního zbraňového systému nebo v poskytování určité schopnosti či technologie.
US Army tedy pravděpodobně pomocí zakázek podpoří rozvoj konvertoplánů (Bell) i vrtulníků (Sikorsky) – přesněji řečeno vrtulníků s protiběžnými rotory od firmy Sikorsky.
V případě souběžného programu průzkumně-bojového vrtulníku FARA (Future Attack Reconnaissance Aircraft) tak můžeme očekávat výhru firmy Sikorsky s modelem Raider X. Ten, co se týče maximální rychlosti, překonává konkurenční Bell 360 Invictus. Platnost této teorie si ale ověříme v příštím roce, kdy se očekávají první lety demonstrátorů Raider X a 360 Invictus.
Navíc Sikorsky od US Army v létě získala objednávku na výrobu dalších 120 vrtulníků UH-60M Black Hawk a HH-60M (evakuační verze) za 2,3 miliardy dolarů. Celkově je ve hře výroba až 255 nových Black Hawků za 4,4 miliardy dolarů s termínem dodání do roku 2027. Nové vrtulníky převezme US Army, další americké vládní agentury a v rámci FMS (Foregin Military Sales) také zahraniční armády. Každopádně Black Hawk zůstane ve výzbroji US Army ještě několik desítek let.
Z technického hlediska Valor dominuje díky „extrémní“ rychlosti a doletu – maximální rychlost je 518 kilometrů za hodinu a bojový rádius 1290 kilometrů. Demonstrátor Valor při testech dokonce prolomil rychlost 555 kilometrů za hodinu.
Valor – moderní znamená i snadno udržitelný v boji.
Právě požadavky na velký dolet a cestovní rychlost jsou důvodem vzniku FLRAA. Kvůli rozšíření zbraní dlouhého dosahu US Army hodlá „vrtulníky“ nasazovat z mnohem odlehlejších leteckých základen. Vysoká cestovní rychlost je nutná nejen k rychlému překonání velké vzdálenosti, ale také k omezení expozice prostředkům protivzdušné obrany (PVO). Smrtelnou hrozbou jsou zejména člověkem přenositelné střely země-vzduch MANPADS (MAN-Portable Air-Defense Systems). Čím vyšší rychlost, spojená s nízkou letovou hladinou, tím má operátor „manpadu“ méně času na reakci.
Všechny budoucí vojenské vrtulníky (resp. VTOL stroje) musí jednoduše létat mnohem rychleji, dále, a především velmi nízko. „Na nízké výšce a rychlosti záleží,“ říká generálmajor Walter Rugen, šéf programu FVL (Future Vertical Lift), pod který spadají FLRAA a FARA.
Podle Rugena příští vrtulníky / konvertoplány musí působit mimo dosah zbraní dlouhého dosahu. Současně ale také nést dalekonosné palubní zbraňové systémy schopné ničit protivníka mimo dosah nepřátelské PVO.
K naplnění tohoto cíle je zapotřebí mimo jiné snížit kognitivní zátěž pilota – řízení stroje, včetně velmi rychlého letu ve velmi nízké výšce (kopírování terénu), musí být maximálně automatizováno. Pilot se musí soustředit výhradně na vedení boje, obsluhu zbraňových systémů a taktiku.
Takticko-technické vlastnosti zbraňového systému jsou stejně důležité jako schopnost průmyslu daný zbraňový systém rychle a udržitelně replikovat ve velkých sériích.
Jaké schopnosti tedy Valor přenese? US Army se jistě soustředí přeseděvším na Pacifik, kde Valor musí překonávat obrovské vzdálenosti mezi jednotlivými ostrovy. My ale zůstaňme v Evropě – například deset Valorů z polského letiště Řešov během dvou hodin přepraví 140 vojáků (10×14) do ukrajinského Chersonu, bez nutnosti doplňovat palivo pro cestu zpět. Těchto deset vrtulníků zvládne cestu vykonat třikrát nebo čtyřikrát během 24 hodin.
Podstatné také je, že v podvěsu V-280 přepraví náklad až do hmotnosti 4500 kg (např. houfnici M777A2) rychlostí 280 km/h. Celkově V-280 unese užitečný náklad o hmotnosti až 5900 kg.
Takové výkony výrazně rozšiřují možnosti US Army vést aeromobilní operace:
Historicky největší aeromobilní operace proběhla v roce 1991 během operace Pouštní bouře, kdy byly pomocí vrtulníků během 96 hodin přepraveny tři pěší brigády 101. výsadkové divize na vzdálenost 560 kilometrů. Úkolem brigád bylo zablokovat jednotky irácké Národní gardy. Pomocí konvertoplánů Valor půjde stejnou operaci provést na dvojnásobnou vzdálenost za polovinu času.
Z tohoto pohledu zavedení V-280 není pouhou náhradou vrtulníků UH-60 Black Hawk, ale vytvoření zcela nových schopností v armádní mobilitě.
Zdroj: Defense News, The Drive
Související články
Rekord letounu Bell: V-280 Valor dosáhl pravé vzdušné rychlosti 518 km
Na základě celoročního testování a více než 85 letových hodin dosáhl letoun Bell V-280 Valor tento ...
- 28.01.2019
- 19 komentářů
- Tisková zpráva
FLRAA: US Army zveřejnila technické požadavky nástupce UH-60 Black Hawk
Americká armáda (US Army) vydala žádost o informace RFI (Request For Information) ohledně nástupce ...
- 06.04.2019
- 8 komentářů
- Jan Grohmann
Konvertoplán V-280 Valor testuje 360° senzorové pole
Konvertoplán V-280 Valor poprvé za letu vyzkoušel multispektrální senzorové pole PDAS (Pilotage ...
- 24.04.2019
- 2 komentářů
- Jan Grohmann
Konvertoplán V-280 Valor prokázal vynikající agilitu
Konvertoplán V-280 Valor nedávno úspěšně podstoupil letové testy agility při nízkých rychlostech. ...
- 23.05.2019
- 15 komentářů
- Jan Grohmann
Pozerám na video a nedá mi spýtať sa na odkrytú prevodovku. Je to potenciálne slabé miesto, povedal by som. Ako ju chcú udržiavať tú mechaniku v prašnom prostredí púštnych ...Zobrazit celý příspěvek
Pozerám na video a nedá mi spýtať sa na odkrytú prevodovku. Je to potenciálne slabé miesto, povedal by som.
Ako ju chcú udržiavať tú mechaniku v prašnom prostredí púštnych oblastí ?
Nehrozí, že sa môže zadrieť počas letu ?Skrýt celý příspěvekJenže Černochová už je koupila. Ve skutečnosti Česká vláda financovala celý vývoj V-280 Valor a první kusy by se měli do AČR dostat za týden :-)
Jenže Černochová už je koupila. Ve skutečnosti Česká vláda financovala celý vývoj V-280 Valor a první kusy by se měli do AČR dostat za týden :-)
#IOFFTOPIC Z důvěryhodného zdroje můžu potvrdit, že tomu tak skutečně je. 16. 12. 2022 by vzdušné síly AČR měly přebírat 16 V-280 Valor. Zajímavostí je, že budou mít speciální ...Zobrazit celý příspěvek
#IOFFTOPIC
Z důvěryhodného zdroje můžu potvrdit, že tomu tak skutečně je. 16. 12. 2022 by vzdušné síly AČR měly přebírat 16 V-280 Valor. Zajímavostí je, že budou mít speciální nátěr. Díky tomuto nátěru budu vypadat přesně jako Mi-17. A to dokonce i zevnitř.
#SrandaSKonvertoplany #Nadsázka #HumorSkrýt celý příspěvek
krillo ... Doufám, že je Černochová koupí. Prečo by to mala kupovať? Z akého dôvodu? Ak by mala niečo kúpiť, tak niekoľko Viperov a UH1 aby bolo vaše vrtuľníkové letectvo ako tak ...Zobrazit celý příspěvek
krillo
... Doufám, že je Černochová koupí.
Prečo by to mala kupovať? Z akého dôvodu? Ak by mala niečo kúpiť, tak niekoľko Viperov a UH1 aby bolo vaše vrtuľníkové letectvo ako tak bojaschopné (bez urážky). Po darovaní až "neskutočných" 8 vrtuľníkov od USA sa bojaschopnosť zvýši ale aj tak to bude o ničom. Mimochodom kamo, Černochová to nekúpi už iba z toho dôvodu, že keď Valory budú na predaj, tak v tom čase bude "na penzi" - samotná USA armáda ich bude kupovať podľa článku od r.2030Skrýt celý příspěvek
Historicky USMC zřejmě zachránila vývoj konvertoplánů u Bellu. Pamatuji se, jak při vývoji a zavádění měl Bell V-22 Osprey technické problémy a mnozí kongresmani či senátoři ...Zobrazit celý příspěvek
Historicky USMC zřejmě zachránila vývoj konvertoplánů u Bellu. Pamatuji se, jak při vývoji a zavádění měl Bell V-22 Osprey technické problémy a mnozí kongresmani či senátoři volali po zrušení programu Osprey. Ovšem Mariňáci za něj bojovali, že Ospreyho prostě potřebují, a program dosti krvavě (finančně) táhli téměř sami dál (US Air Force velmi vlažně chtěla pouze pár kousků).
A to USMC není tak bohatá, jako US Air Force nebo US Army, a váží každý dolar.
Například Venomům (Bell UH-1Y) dali přednost před úpravou Sea Hawků s tím, že upravený Sea Hawk je sice o trošku lepší, ale ne za ty peníze. Zvláště vůči koncepci H1 s AH-1Z Viperem.
Nebo program vodních kluzákových vyloďovacích bitevních obrněnců EFV (Expeditionary Fighting Vehicle), předtím AAAV (Advanced Amphibious Assault Vehicle). Ten i souvisí s V-22 Ospery a konvertoplány, neboť EFV (stejně jako V-22) měl Mariňákům přinést vyloďovací dosah za obzorem a rychlost zcela nového řádu. EFV velmi chtěli, ale změnila se vojenská koncepce, že Čína apod. stejně mají protilodní zbraně působící za obzor. Ale hlavně to bylo příliš drahé. A tak USMC nyní, po letech, zavádí italské ACV (Amphibious Combat Vehicle).
V-22 Osprey si tehdy ale vydupali, teď přichází V-280 Valor do US Army a v brzké budoucnosti se dočká i USMC. A Bell již pracuje na proudových-turbovrtulových HSVTOL (High-Speed Vertical Take-Off and Landing).
Jen ať dokončení vývoje a zavádění V-280 Valoru finančně táhne US Army. Pro USMC není konvertoplán Valor tak naléhavý, mají větší konvertoplán Osprey. A finančně nyní táhnou zavádění kolmostartujícího F-35B (který též přežil díky Mariňákům) a těžkého CH-53K King Stallionu (který též spatřil tento svět díky Mariňákům).Skrýt celý příspěvekDalo se čekat.
Jako náhrada UH-60 je to naprosto perfektní volba.
Jako náhrada AH-64? Noooo uvidíme jak si s tím konstruktéři poradí.Dalo se čekat.
Jako náhrada UH-60 je to naprosto perfektní volba.
Jako náhrada AH-64? Noooo uvidíme jak si s tím konstruktéři poradí.Od prvopočátků jsem si u FLRAA právě pro rychlost a dolet přál Valor (i když Defiant má také svoje novátorské výhody) a u FARA pro agilitu, manévrovací schopnosti, odolnost a ...Zobrazit celý příspěvek
Od prvopočátků jsem si u FLRAA právě pro rychlost a dolet přál Valor (i když Defiant má také svoje novátorské výhody) a u FARA pro agilitu, manévrovací schopnosti, odolnost a relativní prostornost RaiderX (tehdy Raider). A oproti Invictusu má RaiderX i vyšší rychlost, a to i principiálně. Invictus je takové konvenční řešení pro chudé. Bell dává do FARA konvenční vrtulník (nic jiného neměl připraveno) a zároveň sám bokem prohlašuje, že v budoucnosti bude konvenční vrtulníky vyrábět jen pro civilní využití. A jak je v článku, politici musí dát budoucnost i Sikorskému (Lockheedu). Sikorski pracoval na Raideru z vlastní iniciativy ještě před FARA, s Defiantem přišel až pro program FLRAA. A u Bellu to bylo přesně naopak. Konvertoplány jsou jejich tradiční záležitost a na Valoru začali pracovat z vlastní iniciativy v předstihu.Skrýt celý příspěvek
S tým nahradzovaním by som bol opatrnejší. Nahradené mali byť dávno F-15, F-16, A-10. Zdá sa však, že minimálne F-15 a F-16 ešte čaká dlhá budúcnosť
S tým nahradzovaním by som bol opatrnejší. Nahradené mali byť dávno F-15, F-16, A-10. Zdá sa však, že minimálne F-15 a F-16 ešte čaká dlhá budúcnosť
O BH píšou zrovna tak, stále objednávají nové stroje.
O BH píšou zrovna tak, stále objednávají nové stroje.
To je logické. Stačí si uvědomit, kdy se začne potomek V-280 vyrábět a jakým tempem se bude vyrábět. Nákup nových UH-60 je pragmatismus.
To je logické. Stačí si uvědomit, kdy se začne potomek V-280 vyrábět a jakým tempem se bude vyrábět. Nákup nových UH-60 je pragmatismus.
S takovým doletem a rychlostí by to bylo super i pro USMC.
S takovým doletem a rychlostí by to bylo super i pro USMC.
Pro mě docela překvapení. Osobně jsem očekával spíše vítězství sice osklivejsiho, ale tradicneji reseneho a tedy jednoduššího Defiantu.
Pro mě docela překvapení. Osobně jsem očekával spíše vítězství sice osklivejsiho, ale tradicneji reseneho a tedy jednoduššího Defiantu.
Neřekl bych že je Defiant konstrukčně jednoduší.
Neřekl bych že je Defiant konstrukčně jednoduší.
Vypadá, že se jim začínají ty zbrojní programy dařit, B21 a teď toto, třeba ten nový systém akvizic levnější/ryhlejší bude fungovat. Ta věc už má docela nalétáno, prý je to výzamně ...Zobrazit celý příspěvek
Vypadá, že se jim začínají ty zbrojní programy dařit, B21 a teď toto, třeba ten nový systém akvizic levnější/ryhlejší bude fungovat. Ta věc už má docela nalétáno, prý je to výzamně jednodušší než Osprey..Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...