Konvertoplán V-280 Valor poprvé ve vzduchu

V-280 poprvé ve vzduchu. Na větší fotce si všimněte digitálně maskovaného řešení pohonné soustavy u obou motorů; větší foto / Bell Helicopter 

Nejnovější konvertoplán V-280 Valor americké firmy Bell Helicopter provedl svůj první krátký vzlet. V-280 je jedním z možných nástupců dopravních vrtulníků UH-60 Black Hawk v americké armádě.

Konvertoplán V-280 Valor je společně s vrtulníkem SB-1 Defiant firmy Sikorsky (součást Lockheed Martin) účastníkem experimentálního programu JMR-TD (Joint Multi-Role Technology Demonstrator). Úkolem JMR-TD je testovat nové koncepty vysokorychlostních strojů s kolmým startem a přistáním VTOL (Vertical Take-Off and Landing).

 

 

 

Pokud půjde vše dobře, na JMR-TD naváže v roce 2019 klasický akviziční program FVL (Future Vertical Lift). V rámci programu FVL mají nové stroje kategorie VTOL kolem roku 2030 začít nahrazovat v americké armádě zejména víceúčelové vrtulníky UH-60 Black Hawk a druhotně i bitevní AH-64 Apache.

 

Programu FVL se mohou teoreticky účastnit jakékoliv firmy, tedy nejen Bell Helicopter a Sikorsky. Je však jasné, že obě jmenované firmy budou mít v programu FVL dalece nejlepší startovací pozici. Dodejme také, že existují snahy program FVL o pět let urychlit.

 

Z obou konkurentů nejrychlejším tempem pokračuje firma Bell Helicopter. Její nejnovější konvertoplán V-280 Valor, pokročilejší, jednoduší (v dobrém slova smyslu) a levnější mladší bratr konvertoplánu V-22 Osprey, provedl 18. prosince svůj premiérovy 30 sekund dlouhý let.

 

Konkurenční SB-1 Defiant se poprvé podívá do vzduchu v polovině příštího roku. Nicméně menší a jednoduší, ale typově podobný, S-97 Raider provedl svůj první let již v roce 2015.
 

"Je to vzrušující doba pro Bell Helicopter a nemohu být více pyšný na pokrok, kterého jsme dosáhli při prvním letu Bell V-280," řekl Mitch Snyder, prezident a generální ředitel společnosti Bell Helicopter.

 

"První let potvrzuje náš závazek podporovat hlavní cíle modernizace a akviziční reformu vedení ministerstva obrany. Valor je revolucí v oblasti kolmého startu a přistání americké armády a představuje transformační letadlo pro všechny náročné úkoly, které naše ozbrojené síly čekají," dodal Snyder.

 

Vidíme nástupce Black Hawků a Apachů?

  

Konvertoplán V-280 (mimo samozřejmě mohutnou sestavu křídla a dvou rotorů) je o něco větší než UH-60 Black Hawk. V-280 uveze čtyřčlennou posádku a 14 plně vyzbrojených vojáků. Naproti tomu UH-60 kromě čtyřčlenné posádky uveze 11 plně vyzbrojených vojáků nebo 20 pasažérů.

 

Hlavní předností V-280 je však dvojnásobná cestovní rychlost a dvojnásobný dolet oproti klasickým vrtulníkům. V-280 cestovní rychlostí 520 km/h přepraví 14 vojáků na vzdálenost 1500 km a vrátí se zpět. Případně v podvěsu V-280 přepraví náklad až do hmotnosti 4500 kg (houfnici M777A2) rychlostí 280 km/h. Celkově V-280 unese užitečný náklad o hmotnosti až 5900 kg.

 

Takové výkony značným způsobem rozšiřují možnosti velitelů provádět aeromobilní operace. Například flotila V-280 přepraví několik stovek vojáků (nebo například několik houfnic M777A2) z německých základen do Pobaltí bez potřeby zajištění přistávací dráhy v cílové oblasti. Cesta konvertoplánů V-280 přes Polsko přitom nepotrvá více než 2 hodiny.

 

Na rozdíl od V-22 se u nového V-280 přetáčejí pouze převodovky s rotory – turbovrtulové motory zůstávají ve stejné vodorovné pozici. Výhodou je nižší složitost a vyšší spolehlivost V-280 oproti V-22, což se mimo jiné odrazí na nižší výrobní a provozní ceně. 

 

Trup V-280 nezapře podobnost s UH-60 Black Hawk; větší foto / Bell Helicopter

 

Takové řešení zamezuje poškozování přistávací plochy proudem horkých spalin z turbovrtulových motorů. Na rozdíl od V-22, kdy trysky motorů při startu/přistání míří směrem dolů, je možné nastupovat do V-280 bočními dveřmi.

 

Avionika řízení letu V-280 pochází z dopravního letadla C-130K Hercules společnosti Lockheed Martin s velkými plochými obrazovkami zabudovanými do palubní desky. V budoucnu V-280 získá avioniku nejnovější generace. Uvažuje se například o jednolitém LCD displeji, který může zabírat celou šířku přístrojové desky.

 

Konstruktéři rovněž u V-280 nahradili klasickou páku cyklického ovládání joystickem u pravé ruky. Důvodem takového řešení je především omezit únavu pilotů.

 

Nyní začne minimálně rok dlouhé testování V-280. O dalším osudu konvertoplánu Valor se rozhodne v roce 2019, kdy americká armáda vyhodnotí výsledky programu JMR-TD.

Zdroj: DefenseTech

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Konvertoplán V-280 Valor: Nástupce UH-60 Black Hawk?

Americký program Joint Multi-Role (JMR) / Future Vertical Lift (FVL) si klade za cíl najít nový ...

Program vrtulníků budoucnosti JMR v plném proudu

Ve Spojených státech běží na plno vývoj budoucích vojenských vrtulníků poloviny 21. století JMR ...

V-280 Valor a SB-1 Defiant : Armáda tlačí na vývoj nových typů vrtulníků

Americké firmy Bell Helicopter a Boeing-Sikorsky pokračují ve vývoji technologických demonstrátorů ...

Bell Helicopter pokračuje ve vývoji vrtulníků budoucnosti

Bell Helicopter, dceřiná společnost konsorcia Textron Inc. (NYSE: TXT), představila svou vizi ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Ultramarinus
    12:47 10.01.2018

    KOLT:
    Pokud se dá věřit modelům, od Valoru se očekává podobná skladnost jako od Ospreye (vhodné do hangáru či na letadlovku - obrázek viz tato adresa:

    http://www.edrmagazine.eu/wp-c...

    Valor mi přijde jako velmi povedená konstrukce, ačkoliv bych ocenil, kdyby se od Ospreye více odlišoval velikostně. Takto se budou jejich úkoly míchat.

    Mám pocit, že Valor bude víc (snadněji?) modulární/upravitelný. Nejlepší by bylo, kdyby bylo možné celý "nákladní prostor" vysunout ven a místo něj nasunout "krabici" plnou vybavení pro přečerpání paliva ve vzduchu, plnou vybavení pro bojovou činnost, pro elektronický boj, obdobu AWACS, nebo jiný specializovaný modul. Čím víc se stroj blíží plug and play legu, tím potenciálně užitečnější a rozhodně snazší pro obsluhu.

  • flanker.jirka
    23:30 21.12.2017

    cejkis: možná vás to překvapí, ale ve spoustě oborů USA táhne rozvoj a inovace, například i internet pomocí kterého se tu můžeme bavit.

    jirosi: valor nebo defiant bude lítat nejspíše v těch termínech, které tu uvádíte, ale zkuste si tipnout kdy se asi dostane první vyrobený Venom nebo AW 139 do AČR? ...než se uzavře výběr, dojedná smlouva, ... a ono toho přibude a nabalí se toho, tak že s k termínu 2025 můžeme přiblížit, zaváděli bychom tak tuto techniku v době, kdy v USA budou o notný kus dále, současné vrtulníky jsou principiálně stejné a mimo novot v podobě FBW a nové elektroniky a senzorů (které stejně můžete dát do stávajícíh mašin) nic nového nepřinesou. Valor nebo Defiant ano.

    KOLT: ty mašiny nejsou rozdílné, AW 139, původně AB 139 (augusta bell) také nese znaky původních bellů, na přídi kabiny je to vidět, ale je to mnohem hlubší přepracování všech systémů s důrazem na spolehlivost a provozní náklady, oba ty stroje mohou být "trochu" vyzbrojeny a vybaveni senzory stejných kvalit, z tohoto úzkého výběru bych přál AČR spíše evropský typ, z 99% bude mašina provozována jako přepravní typ a tam, si myslím, rozhodne ekonomie provozu a ochrana lidí na palubě (aktivní i pasivní systémy ochran jdou nainstalovat na oba typy bez rozdílu). Dokud nebude možnost si oba typy vyzkoušet v praxi, je to vše k ničemu. Auto si také dnes nikdo nekoupí bez testovací jízdy.

  • KOLT
    11:20 21.12.2017

    Nehledě na to, že UH-1Y má s vrtulníky z vietnamské války shodná jen první dvě písmena a číslo za pomlčkou.... ale co bysme chtěli od někoho tak mimo realitu, že.

    Nicméně mám podezření, že zrovna z tohohle nákupu sejde. Pro AČR to sice bude škoda, nicméně vcelku bych chápal novou ministryni, kdyby ten tendr zařízla, protože je pravda, že se do něj dostaly tak rozdílné mašiny, že to pochopitelně vzbuzuje spoustu otázek. Další tendr, který by jednoznačně zaříznout měla, je modernizace houfnic DANA. Když jeden dva tendry zařízne, mnohem snadněji obhájí zbylé (BVP, Titusy, MADR). Nicméně pak by mělo MO pořádně pohnut zadkem, aby zvládli připravit nové tendry co nejdříve...

  • Jirosi
    05:25 21.12.2017

    cejkis: Jasně, akorát dnes je 2017-2018. A i USA počítá z těmito vrtulníky(?) pro sebe nejdříve 2025, realisticky 2030. Takže těch 12.let budeme létat na papíře?

  • cejkis
    23:45 20.12.2017

    Zatímco Stropnický s US lobbistou Gabalem prosazují nákup indiánů z Vietnamu, nástupce současných jestřábů jiź má za sebou první let.

    Posílám pozdrav na zamini :-D

  • flanker.jirka
    21:03 20.12.2017

    KOLT: pro Valor s tím nepočítají. Vše to zvyšuje nároky na hmotnost konstrukce, provozní náklady a údržbu. Musí systémy zjednodušit, Osprey má hodně drahou letovou hodinu, ale je pravdou, že amíci rádi utrácí.

  • RiMr71
    17:06 20.12.2017

    "V-280 cestovní rychlostí 520 km/h přepraví 14 vojáků na vzdálenost 1500 km a vrátí se zpět. "

    to je úctyhodné...

  • KOLT
    09:50 20.12.2017

    Nevím, jak Valor, ale Osprey dokáže křídla otočit o 90° a sklopit rotory, takže pak nezabírá o moc víc místa než obdobně velký vrtulník. Výhodou proti Defiantu je také rychlost (430 vs 560 km/h není zas tak malý rozdíl). Bylo by dosti blbé, kdyby bitevní vertikál nestačil přepravnímu... Na druhou stranu mi vrtulník s tlačnou vrtulí připadá "flexibilnější" než konvertoplán, myslím, že manévrovatelnost bude na jeho straně, což je pro bitevní stroj docela důležitá vlastnost.

    Umím si představit čtyři stroje: s tlačnou vrtulí menší přepravní a klasickou bitevní, konvertoplán pak jako velký přepravní a gunship (tedy spíš něco ve stylu malé AC-130 než velké AH-64). Ale to nám pak padá ono "zjednodušení" flotily :-/

  • Rase
    21:26 19.12.2017

    Tady je pěkně vidět obě verze Defianta:

    http://imagesvc.timeincapp.com...

  • flanker.jirka
    21:24 19.12.2017

    RaSe: Mít obě koncepce se nabízí v rozdílnosti požadavků, při koncepci Raideru, Defianta může hrát roli možnost rotorové listy sklápět jako u vrtulníků a dostanete těch strojů více na palubu lodí, Valor s pevným křídlem v tomto ohledu bude mít problém. A rozdíl v cestovních rychlostech už procenticky nevychází moc vysoký oproti klasickým vrtulníkům.
    (když to přeženu, tak i US NAVY měla jiné požadavky oproti USAF a vznikly tak F 18 a F 16)

  • KOLT
    21:19 19.12.2017

    Rase, souhlas, na malý stroj se dle mého konvertoplán moc nehodí. Z principu bude vždy "širší" než klasický vrtulník (s tlačnou vrtulí nebo bez). Což je v určitých případech docela nevýhoda.

    Shelmik, předpokládám, že jde hodně o sražení ceny – V-22 je jednak drahý, jednak jeho letová hodina je téměř na úrovni F-22 :-) Jsem zvědavý, o kolik to dokážou zkrouhnout, hlavně cenu letové hodiny, která mi u Osprey vždycky přišla naprosto šílená.

  • Shelmik
    20:44 19.12.2017

    To by me zajimalo jestly ten prinos oproti v 22 je tak velky ze se kvuli tomu vyplati vyvijet uplne novy stroj ikdyz ono name tohle dela dojem chudsiho brasky ale asi to tak rozhodne nebude :) chapu ze to ma asi jiny ucel a v 22 je vlaste takovy pokusny prototip konec koncu jsem nekde cetl ze s v 22 nesmi litat americky prezident z duvodu nedostatecne spolehlivosti . Nemohu si pomoct to rovne kridlo se me proste u v 280 nelibi :/

  • Rase
    20:42 19.12.2017

    Mě pořád přijde, že Američané by měli zavést jak Valor, tak i Defiant. Chápu že ať už vyhraje kdokoliv, tak bude vyrábět jak malý stroj, tak i střední a velký. Nyní se řeší jen střední velikost. Umím si ale představit, že třeba Valor bude základem pro střední stroj a těžký. Defiant mi zas ale přijde lepší jako malý stroj a bitevní verze. Výhodou je, že by nevznikl monopol.