Konvertoplán V-280 Valor testuje 360° senzorové pole

Konvertoplán V-280 Valor testuje 360° senzorové pole
V-280 Valor / Bell Helicopters (Zvětšit)

Konvertoplán V-280 Valor poprvé za letu vyzkoušel multispektrální senzorové pole PDAS (Pilotage Distributed Aperture Sensor) od firmy Lockheed Martin. PDAS umožní pilotům vrtulníků nebo konvertoplánů nerušený 360° „digitální“ pohled do okolí, podobně jako to umožňuje DAS (Distributed Aperture System) víceúčelových bojových letadel F-35 Lightning II.

Zjistit, co se děje kolem vás, když sedíte v bojové technice, je problém. Platí to pro letadla, vrtulníky ale i tanky. Současná věda ale už zná řešení:

Letouny F-35 jsou vybaveny 360° senzorovým polem DAS s infračervenými kamerami. Chytrý software F-35 skládá údaje z kamer do spojitého všesměrového obrazu a promítá ho do průhledového displeje helmy pilota. Pilot pak vidí nerušený obraz z kamer, ať se podívá jakýmkoliv směrem, klidně přes podlahu kokpitu. Ve svém pohledu navíc uvidí díky prvkům rozšířené reality všechny klíčové taktické informace, včetně digitálně označené polohy vlastních jednotek, nepřátel, ale i třeba nejrůznější zdroje elektromagnetického vyzařování.

Na stejném principu funguje izraelský systém Iron Vision, který je instalován do nejnovějších verzí tanků Merkava Mk4 Barak. Princip je stejný ‒ systém skrze senzorové pole poskytuje posádce tanku nerušený výhled do okolí „přes pancíř“.

Ostatně i civilní auta vyšší cenové relace mají schopnost „ptačího“ pohledu na své bezprostřední okolí, právě díky skládání obrazu z obvodových kamer.

Podobné schopnosti získají i vrtulníky nebo konvertoplány. Dne 15. dubna vůbec poprvé konvertoplán V-280 Valor vzlétl se systémem PDAS, který revolučně zlepšuje situační povědomí posádky. PDAS umožní posádce vyhnout se hrozbám na zemi i ve vzduchu a zásadně zlepší navigaci (orientaci) posádky za všech světelných a klimatických podmínek. PDAS je přitom modulární systém, škálovatelný nejen na jiné vrtulníky, ale i na letadla, vozidla nebo lodě.


Testování PDAS na V-280 Valor

„První letové testy PDAS na modelu V-280 jsou vzrušujícím prvním krokem k dosažení situačního povědomí, které nelze dosáhnout na dnešních armádních letadlech s rotujícím křídlem,“ říká Rita Flaherty viceprezidentka pro strategický a obchodní rozvoj v Lockheed Martin. „Díky vestavěným multifunkčním senzorům je PDAS ideálním základem pro integrovanou sadu pro přežití, která umožní armádním posádkám vzít si za své jakékoliv prostředí a obecně detekovat a bránit se přicházejícím hrozbám.“

PDAS na V-280 je tvořena šesti infračervenými senzory s 360° pokrytím. Počítač obrazy spojuje a přenáší buď do přilbových průhledových displejů nebo na monitory v kokpitu. Piloti tak vidí okolí konvertoplánu v jakémkoliv směru, i skrze podlahu kokpitu nebo skrze svého kolegu.

Podle Lockheed Martin jde v podstatě o pokročilejší verzi průzkumného a zaměřovacího pouzdra TADS/PNVS (Target Acquisition Designation Sight/Pilot Night Vision Sensor) vrtulníků AH-64 Apache, resp. modernizované verze M-TADS/PNVS (Modernization TADS/PNVS). M-TADS/PNVS využívá stabilizované infračervené senzory, které umožňují posádce zkoumat detailně terén na velmi dlouhé vzdálenosti a zaměřovat cíle. Obraz z M-TADS/PNVS se přenáší na displeje pilotní kabiny Apache nebo do monokularu na pilotní helmě.


M-TADS/PNVS

PDAS zřejmě nemá takový dosah jako M-TADS/PNVS, ale umožní pilotovi a kopilotovi se dívat do všech směrů, a to nezávisle na sobě. PDAS přitom umí dodávat obraz až do šesti přileb, tedy včetně přileb palubních střelců.

Jak naznačují stránky Lockheed Martin, M-TADS/PNVS dokáže spolupracovat s palubními systémy umělé inteligence, rozpoznávání obrazu a rozšířené reality. Chytrý software by tak skrze PDAS mohl sám detekovat a digitálně označit všechny klíčové objekty na zemi (vozidla, vysoké budovy, dráty vysokého napětí), ve vzduchu (drony, vrtulníky, letadla), zdroje elektromagnetického záření (radiolokátory, prostředky elektronického boje) nebo odpálené střely země-vzduch. Díky rozpoznávání terénu a objektů (spolu s databází map) se navíc lze teoreticky obejít i bez GPS.

Lze také přímo detekovat hrozby (odpálené střely, prostředky elektronického boje) a automaticky provést protiopatření, od natočení palubních zbraní požadovaným směrem, odpálení flér, přes aktivaci vlastních prostředků elektronického boje až po provedení uhýbného manévru.

PDAS je samozřejmě také zásadní pro navigaci a orientaci posádky, a to zejména v noci a při rychlém letu v nízké výšce. V současné době je let v nízké výšce, nota bene v noci, pro vrtulníky velmi rizikový (dráty vysokého napětí, vysoké budovy, stromy, atd.). Avšak v prostředí s moderními prostředky protivzdušné obrany nebude jiná možnost, než kopírovat terén velkou rychlostí.


PDAS podporuje prostředky rozpoznání obrazu a rozšířené reality; větší foto / Lockheed Martin

Jen pro porovnání ‒ z výšky 100 m (bez ohledu na tvar terénu) lze vidět horizont vzdálený až 36 km, z výšky 30 m jen 19 km.

Samozřejmě PDAS pomůže i při letu v zastavěné oblasti, v horách nebo lese, včetně vysazování a vyzvedávání osob a nákladů v těchto prostředích.

Pomocí PDAS lze nepochybně zmenšit ztráty vrtulníků v bojových akcí. Vždyť během irácké války Ozbrojené síly Spojených států mezi roky 2003 a 2009 přišly o 129 vrtulníků, z toho 46 v důsledku nepřátelské palby. Podle další zprávy z roku 2010 Američané v Afghánistánu a Iráku do roku 2009 přišli o 370 vrtulníků, z toho 70 díky nepřátelské palbě. 305 vrtulníků se tak zřítilo kvůli mechanické závadě, lidské chybě, kvůli klimatickým podmínkám, při pokusu o přistání, po nárazu do překážky atd.

V každém případě systém PDAS, přes jeho nepochybnou komplikovanost, vysokou cenu, servisní nároky a zřejmě i poruchovost, uvidíme čím dál častěji v pozemní, letecké i námořní bojové technice.

Zdroj: The Drive, Lockheed Martin

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

V-280 Valor a SB-1 Defiant : Armáda tlačí na vývoj nových typů vrtulníků

Americké firmy Bell Helicopter a Boeing-Sikorsky pokračují ve vývoji technologických demonstrátorů ...

Konvertoplán V-280 Valor poprvé ve vzduchu

Nejnovější konvertoplán V-280 Valor americké firmy Bell Helicopter provedl svůj první krátký vzlet. ...

Konvertoplán V-280 a budoucnost západních vojenských vrtulníků

Americký program FVL (Future Vertical Lift) pro novou generaci strojů s kolmým startem a přistáním ...

Rekord letounu Bell: V-280 Valor dosáhl pravé vzdušné rychlosti 518 km

Na základě celoročního testování a více než 85 letových hodin dosáhl letoun Bell V-280 Valor tento ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • UnionPacific
    11:50 01.05.2019

    Presne tie senzorové technológie a odpovedajúcu AI potrebuje T14 na to aby sa stala modernou zbraňou.
    Pre Zdenoušek : U Američanou sú všetci zvyknutí na hi tech,tak im takýto sc-fi vrtuľák nestojí ani za komentár. :)

  • Zdenoušek
    06:47 29.04.2019

    To bejt ruský tak je tu hned dvě stovky účikujících, jak je to skvělý a vynikající.