Konvertoplán V-280 Valor prokázal vynikající agilitu

Konvertoplán V-280 Valor prokázal vynikající agilitu
V-280 Valor / Bell Helicopter (Zvětšit)

Konvertoplán V-280 Valor nedávno úspěšně podstoupil letové testy agility při nízkých rychlostech. Valor během zkoušek mimo jiné ověřil bočení, klopení a klonění ve visu a při nízkých rychlostech. Testování konvertoplánu je součástí demonstračního programu JMR TD (Joint Multi-Role Technology Demonstrator) americké armády (US Army).

Jako bočení (někdy točení) označujeme otáčení letadla kolem svislé příčné osy (čumák jde doleva nebo doprava). Klopení otáčí letadlo kolem vodorovné příčné osy (čumák jde nahoru nebo dolů), klonění pak otáčí letadlo kolem podélné osy. Jedná se o tři základní osy otáčení, pomocí kterých se ve vzduchu ovládá letadlo, konvertoplán nebo vrtulník.

Proběhlé testy potvrdily schopnost Valoru provádět manévrování na omezeném prostoru, což je nutným předpokladem pro bezpečné vysazení výsadku i materiálu v těžko přístupných místech, pro přepravování nákladu v podvěsu (nutnost jemného manévrování pro zaháčení nákladu), ale také předpokladem pro rychlé opuštění pozice ve visu (při palbě protivníka).

V-280 při testech agility v nízkých rychlostech dosáhl tzv. úrovně „Level 1 Handling Qualities“, která určuje to, jak vrtulník nebo konvertoplán citlivě reagují na zásahy do řízení a jak velká je pracovní zátěž pilota během manévrování. Americká armáda požaduje u všech svých nových vrtulníků nebo konvertoplánů právě dosažení úrovně 1. Podle Paula Wilsona, šéfinženýra společnosti Bell, je proto agilita V-280 stejná nebo lepší než u Black Hawku.

Jak píše Breaking Defense, dosažení úrovně 1 znamená, že V-280 plní armádní letecké standardy ADS-33 (Aeronautical Design Standard), které byly na konci 90. let vypracovány pro zrušený program průzkumně-bojového stealth vrtulníku Comanche. Splnění standardů ADS-33 nyní armáda požaduje u všech nových vrtulníků / konvertoplánů. Ze stávající flotily vrtulníků ADS-33 plní jen dvoumotorový vrtulník CH-47F Chinook a jeho verze pro speciální operace MH-47G.


Klonění (0:05), klopení (0:10) a bočení (0:17)

Ostatně skvělé manévrovací schopnosti Chinooku lze vidět na mnoha videích (viz níže), kdy vrtulník vysazuje vojáky v Afghánistánu vysoko v horách.

„Nejnovější letecký milník dokazuje, že díky překlopným rotorům mohou piloti letoun V-280 Valor prvotřídně ovládat během manévrování i při nízké rychlosti, aniž by při tom bylo potřeba obětovat další vlastnosti, jako dolet, rychlost nebo užitečné zatížení, které armáda potřebuje pro multidoménové operace. Bell a tým Valor nadále dokazují, že armádou vedený program JMR TD byl úspěšný v rychlém dozrávání nových technologií, které podporují urychlení akvizice FLRAA [program náhrady UH-60],“ komentoval testy Ryan Ehinger, manažer programu V-280 ve společnosti Bell.

„Digitální řízení letu a design podřízený výkonu zvyšují efektivitu misí tím, že poskytují vysokou úroveň agility, snižují zátěž pilota a zvyšují bezpečnost letu za všech povětrnostních podmínek a při zhoršené úrovni viditelnosti,“ píše Bell ve své tiskové zprávě.


Chinook vysazuje pěchotu v horách; ilustrační video

Do dnešních dní má V-280 nalétáno 110 hodin, motory byly přitom při letových a pozemních zkouškách testovány 225 hodin. Konvertoplán prokázal stoupavost 1732 metrů za minutu (29 metrů za sekundu) a schopnost trvalého letu ve výšce 3505 metrů (11 500 stop). Pro zajímavost uveďme, že maximální pracovní letová hladina UH-60M Black Hawk je 5790 metrů a stoupavost 4,5 metru za sekundu.

Valor je schopen provést zatáčku s náklonem (banked turn) 50° a již provedl samostatný let v délce 595 kilometrů. Zároveň Valor již prokázal schopnost létat maximální rychlostí 555 km/h a cestovní 370 km/h.

Armáda u programu FLRAA požaduje minimální cestovní rychlost s plným nákladem a v plné konfiguraci 463 km/h, ideálně 519 km/h. Podle zástupců firmy Bell ale Valor nebude mít nejmenší problém „ideální cestovní rychlost“ dosáhnout. 

Konkurenční SB>1 Defiant je ve zkouškách více než rok pozadu a dosud provedl pouze dva krátké letové testy, při kterých zkoušel základní manévry a pohyb velmi malou rychlostí. Testy s rozšiřováním letové obálky Definatu mají pokračovat v létě. Také SB>1 Defiant je navržen pro splnění standardů ADS-33, ostatně právě v agilitě má Defiant díky dvojici protiběžných rotorů nad Valorem dominovat. Valor naopak nad Defiantem vítězí v cestovní rychlosti a doletu.

Zdroj: Vertical

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

V-280 Valor a SB-1 Defiant : Armáda tlačí na vývoj nových typů vrtulníků

Americké firmy Bell Helicopter a Boeing-Sikorsky pokračují ve vývoji technologických demonstrátorů ...

Konvertoplán V-280 a budoucnost západních vojenských vrtulníků

Americký program FVL (Future Vertical Lift) pro novou generaci strojů s kolmým startem a přistáním ...

Rekord letounu Bell: V-280 Valor dosáhl pravé vzdušné rychlosti 518 km

Na základě celoročního testování a více než 85 letových hodin dosáhl letoun Bell V-280 Valor tento ...

Konvertoplán V-280 Valor testuje 360° senzorové pole

Konvertoplán V-280 Valor poprvé za letu vyzkoušel multispektrální senzorové pole PDAS (Pilotage ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • flanker.jirka
    16:21 25.05.2019

    Low speed agility UH 60. Při tomto srovnání už Valor možná nebude tak "vynikající"
    https://m.youtube.com/watch?v=...

  • xstandis
    21:06 24.05.2019

    Je dobre videt, kde v letectvi nastavuji novou latku. No a pak tu jsou zeme, kde tvrdi, ze jejich technika je nejlepsi na svete.

  • astor
    07:40 24.05.2019
    • (14)

    Je to moc hezké, fandím tomu. Tak ještě deset patnáct let vývoje a zavedou to do výzbroje, dalších pět let budou ladit software... Pak to budou stejně Talibanci sestřelovat prastarými kalachy ( Američani zůstanou v Afghánistánu na věčné časy a nikdy jinak). V tu dobu už tuto špičkovou techniku bude mít ve výzbroji AČR (neboť jsme dostali nabídku, kterou nelze odmítnout, stejně jako dnes) a bude si lámat hlavu, k čemu že to vlastně potřebujeme.

    • Jakub2
      08:35 24.05.2019
      Oblíbený příspěvek

      Ne každý je příznivcem horkovzdušných balónů jako Vy...

    • GlobeElement
      09:55 24.05.2019
      • (0)
      Oblíbený příspěvek

      Podobná technika je zcela zbytečná, což je prokázáno tím, že ji ruská armáda nemá.

      • Jirosi
        10:26 25.05.2019

        Jen počkej, oni ji za 30-40 let okopírují. A pak to bude "gamechangger"!

        • flanker.jirka
          16:18 25.05.2019

          V případě Defiantu k tomu daleko nemají, Kamov souosé rotory umí.

    • Kichot
      09:56 24.05.2019

      Já se Vám divím. Být teď v důchodu tak si pískám. Doprava skoro zadarmo, zdravotnictví funguje, důchody slušné. Pivo máme furt dobré. To až půjdu já, jestli se dožiju tak to bude beztak v 80 ti letech. Zdravotnicvi v troskách, jezdit budem asi na veldbloudech a pivo jedině nealko.. Vyhlídky žádné pozitivní, ale je pravda že mladí si člověk nekoupí a nezbývá než vzpomínat. To pak vysvětluje tu nostalgii za CCCP

      • RiMr71
        11:23 24.05.2019

        Není důchod jako důchod... existuje i důchod invalidní, zhusta "na hlavu"... ;-)

        • Kichot
          16:25 24.05.2019

          To by lecos vysvětlilo...

  • Eiffelos
    19:35 23.05.2019

    Fandím Valoru, ta jeho manevrovatelnos je úžasna a přitom to poletí normálně jako letadlo.

    • SYN_
      20:11 26.05.2019

      Valor mi příjde jako logická koncepce pro dálkový rychlý stroj, spíše větší hmotnosti/nosnosti. Naproti tomu koncepce s tlačným rotorem mi připadá vhodnější na menší obratnější (průzkumný/lehčí útočný) stroj...

  • Kichot
    15:14 23.05.2019

    Defiant je rozhodně hezčí, ale ty technické parametry Valoru jsou fakt úchvatné. Je to úplně jiná liga nejen vůči stávajícím helikopotvorám. Vůbec bych se nedivil kdyby nakonec vyhrál.

    • Jirosi
      22:41 23.05.2019

      Spíše si myslím, že zavedou oba. Každý má svoje přednosti.

      • Kichot
        09:45 24.05.2019

        Možné to je. Přeci jen bude Defi asi mít menší vnější rozměry, tím se bude víc hodit do městské zástavby. Zase je poměrně vysoký. Ale neznám ttd obou strojů...