Kopřivnická automobilka slaví 100 let světoznámé značky TATRA

Kopřivnická automobilka slaví 100 let světoznámé značky TATRA
Tatra TL 4 / TATRA TRUCKS a.s. (Zvětšit)

Nejstarší česká automobilka TATRA TRUCKS a.s. se právem řadí k rodinnému stříbru českého průmyslu. V roce 2017 si připomněla 120 let od vyrobení svého prvního automobilu, loni slavila 120 let od vzniku prvního kopřivnického nákladního vozu a letos si připomíná 100 let existence značky TATRA, kterou nesou její automobily na kapotě i dnes.

TATRA TRUCKS a.s. připomene významné jubileum celoroční kampaní. Hlavní událostí se stanou tradiční Kopřivnické dny techniky, které se uskuteční 8. a 9. června v areálu společnosti. Jejich ústředním tématem bude připomenutí historie kopřivnické automobilky i její značky, která ve spolupráci s Technickým muzeem Kopřivnice představí návštěvníkům rozsáhlou expozici zahrnující současnou produkci ale především celou plejádu historických vozů TATRA. Kopřivnická společnost oslaví 100 let existence své značky také během zákaznických akcí Tatra Day, které se budou konat po celé České republice. Vznikl také vizuál připomínající tento výjimečný milník, jenž se objeví na všech obchodních i propagačních materiálech společnosti.

Od kočárů k prvním automobilům

V roce 1850 vznikla firma podnikatele a kopřivnického rodáka Ignaze Schustaly v Kopřivnici, která postupně začala vyrábět kočáry a bryčky, později přibyla výroba železničních vagonů. To byl začátek dlouhé existence továrny, která dnes nese jméno TATRA TRUCKS a.s. V roce 1891 se začala psát nová kapitola v historii výroby vozidel v Kopřivnici. Tehdy na základě podniku Ignaze Schustaly vznikla nová akciová společnost Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks-Gesellschaft vormals k.k. priv. Wagenfabrik Schustala & Co. se sídlem v Kopřivnici.

V roce 1897 ve firmě vznikl první osobní automobil a o rok později z bran kopřivnické továrny vyjel i první motorový nákladní vůz. Postupně se pro kopřivnické vozy vžilo označení Nesselsdorfer Automobile, zkráceně Nesselsdorfer, odvozené od německého pojmenování Kopřivnice, tedy Nesselsdorf. Se změnou distribučního systému a růstem významu reklamních a marketingových činností se od roku 1911 na čelní masce vozidel začalo objevovat logo NW nebo dvouhlavý orel s nápisem Nesselsdorf.

Další milník v existenci kopřivnické automobilky přinesl konec první světové války. Jedním z prvních zákonů nové Republiky československé, jak zněl její oficiální název, byl zákon o tzv. nostrifikaci, tedy zjednodušeně o přemístění sídel podnikatelských subjektů působících v nové republice do Československa. Týkalo se to i Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks-Gesellschaft, protože sídlo společnosti bylo v roce 1904 přemístěno do Vídně. Krátce po vzniku republiky začala kopřivnická společnost používat nové české označení Kopřivnická vozovka. Rok 1919 pak přinesl zrod slavné značky TATRA, která se poprvé objevila na nákladních vozech typu TL 4.


Hlavní tatrovacká výrobní řada za posledních 100 let; větší foto / TATRA TRUCKS a.s.

Značka TATRA vznikla ve Vysokých Tatrách

Podle tradované legendy a vzpomínek zkušebního jezdce a automobilového závodníka Josefa Veřmiřovského, ale i na základě několika dokumentů, vzniklo označení TATRA v souvislosti se zkouškami vozů TATRA v zasněžených Vysokých Tatrách na začátku roku 1919. Při jedné ze zkušebních jízd se kopřivnický vůz dostal až do Tatranské Lomnice. Na tu chvíli Veřmiřovský vzpomínal: „A představte si to udivení a úžas v zasněžené Tatranské Lomnici, připravené již k přezimování, nad nezvyklým vzhledem zajíždějící karosérie automobilu a jeho posádky v huňatých kožiších! Nikdo nám nechtěl věřit, že jsme tu cestu projeli, až teprve místní vozka, kterého jsme cestou předjeli, dodal našim slovům víru. A tehdy se to stalo: jeden z přítomných horalů prohlásil s povzdechem – to by bylo auto pro Tatry!“

U zkoušek byl přítomen i tehdejší vedoucí firemního automobilového oddělení Jan Novák. Ten podle Veřmiřovského vzpomínek přišel s myšlenkou, že název TATRA by byl vhodný pro pojmenování kopřivnických vozů. Údajně dokonce po příjezdu zpět do kopřivnické firmy nechal zhotovit kulatý štítek s nápisem TATRA. Za autora značky TATRA je Jan Novák označen i v dokladech pro registraci ochranné známky, kterou firma v polovině 30. let přihlásila. Už 29. března 1919 opoustilo závod v Kopřivnici prvních deset vojenských automobilů typu TL 4 pro československou armádu s označením TATRA, jak je to patrné podle zakázky č. 60439 v historické knize zakázek, jež je umístěna v kopřivnickém Technickém muzeu.

Fotografie těchto vozů však nejsou k dispozici. Prvním fotograficky zdokumentovaným vozem s označením TATRA je rovněž typ TL 4, ovšem určený pro převoz dříví. Tato dobře známá fotografie je v podnikovém archivu datována také rokem 1919 a často bývá za první automobil označený značkou TATRA označován právě tento vůz. Úplnou jistotu ale archivní materiály nedávají.

Jisté ovšem je, že rok 1919 je rokem zrodu značky TATRA, která se ujala a byla používaná na vozech vyrobených kopřivnickou společností. Ovšem v názvu firmy se objevila až v roce 1927, kdy se z Kopřivnické vozovky staly Závody Tatra, akciová společnost pro stavbu automobilů a železničních vozů. Označení TATRA se tak stalo rovněž součástí obchodního označení firmy a je tomu tak dodnes. Jako ochranná známka bylo označení TATRA registrováno v polovině třicátých let dvacátého století.

Necelých šedesát let později, počátkem devadesátých let dvacátého století, byl ochranné známce TATRA Úřadem průmyslového vlastnictví přiznán status proslulé ochranné známky. Soubor ochranných známek TATRA, dnes registrovaných ve více než stovce zemí světa, tvoří významnou součást hodnoty společnosti TATRA TRUCKS a.s.

O TATRA TRUCKS a.s.

Akciová společnost TATRA TRUCKS převzala v roce 2013 světoznámou kopřivnickou automobilku, která po změně vlastnické struktury prošla úspěšnou restrukturalizací. Kromě standardizovaných modelových řad vyrábí i speciální nákladní vozidla na míru požadavkům zákazníka. Osmdesát procent produkce automobilky je určeno k exportu. Automobilka TATRA TRUCKS zaměstnává více než 1000 lidí a dalších více než 600 pracuje v dceřiném podniku TATRA METALURGIE zaměřeném zejména na slévárenství a kovárenství.

Redakčně upraveno

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Modernizace vozidel TATRA T-815 8x8 LT

Nákladní automobily značky TATRA neodmyslitelně patří k Armádě ČR. Kromě nejnovějších vozidel TATRA ...

Nová obrněná tatrovka TATRA 4 × 4 HMHD

Kopřivnická společnost TATRA TRUCKS představuje na probíhající vojenské výstavě Eurosatory 2014 nové ...

TATRA DEFENCE VEHICLE: Nová česká zbrojovka od roku 1993

V úterý 31. 5. 2016 proběhlo za účasti předsedy vlády ČR, ministra obrany ČR, hejtmana ...

Vozy Tatra a Armáda České republiky patří neodmyslitelně k sobě

Už několik desítek let tvořily a tvoří nákladní automobily Tatra pomyslnou páteř československé ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • psovod
    08:55 05.04.2019

    Jo a jaké tučně sousto pro konkurenci? Je přece politicky dopředu dané, že armáda bude i v dalších letech kupovat pouze Tatry, v normálním tržním prostředí by už skončila, protože zatímco Tatry 810 jezdí v pořádku, tohle nové je hnus

  • psovod
    08:51 05.04.2019

    Nikdy jsem nenapsal, že je zakázáno jezdit po silnici, ale že je nedoporučeno jezdil delší trasy po silnici, zákaz terénních jízd a používat další příslušenství mám písemně od dnešního rána přímo z kanceláře technika, že další informace nejsou odjinud bude asi tím, že těch aut jezdí jen málo a pouze na několika útvarech, a lidi se bojí mluvit, aby náhodou nedostali přes prsty, podobně jako to bylo při zavádění brenů, tam už dnes všichni vidí kde je pravda, mimochodem kolik u vás provozujete těchto Tater, že se jich tak zastáváte? To co tady popisuji, je prostě realita, včera když k odstavenému vozu přijel servis tatra, bylo zjištěno zatečení do kabelového svazku - i když už pár dní neprší, mechanik se zeptal, jestli nevíme s čím jezdíme, cokoliv jsem tady napsal je doložitelné opravami na dílnách a v tatře, takže těžko bych si tady něco vymyslet

  • psovod
    07:45 05.04.2019

    Vytečení nábojů už se stalo, konkrétně nebudu psát kde, u nás naposledy včera došlo k přehřátí motoru a nutnosti odstavení vozu při jízdě po silnici, délka přesunu několik desítek kilometrů, právě mám v ruce papír se zákazem ježdění v terénu jak pro klasické valníky i multilift včetně zákazu použití dalšího příslušenství vozů, takže nemá cenu dál debatovat o kvalitě, prostě další povedený nákup

    • Jura99
      08:23 05.04.2019

      Níže tvrdíte zákaz jízdy po silnici, nyní tvrdíte zákaz jízdy v terénu. Takže tam, kde (asi) sloužíte, budujete sbírku statických neprovozních exponátů ? Vady, které ta vozidla podle vás údajně mají, jsou takové, že by byly tučným soustem konkurence pro článek na titulce novin. No považte "Auta, která nesmí jezdit". Nikde mimo váš komentář jsem nic podobného o T-815-7 nečetl, buď toto všichni mimo vás před veřejností tají nebo se věci mají jinak, než píšete.

      • Gibon
        14:23 05.04.2019

        kludne sa moze jednat iba o vadnu suciastku, ktorej projektovana zivotnost nevydrzi tolko kolko ma a Tatra na tom pracuje.
        Co by nebolo nic nevydane a papier o zakaze jazdy by to aj dokazoval, kedze problem nebude vo vadnych kusoch ale celkovo.
        Samozrejme ak je to cele pravda.
        No ako tu na An tak aj na palbe.cz je od insiderov kopec staznosti na kvalitu T815-7 ako u OSSR tak AČR. Najviac na poloautomat. Dokonca najdes na forach staznosti aj od hasicov na poloautomat u hasicskych Tatier 815-7.

  • psovod
    18:11 04.04.2019

    aktuálně platí až do odvolání zákaz používání navijáků a obou závěsů-předního i zadního na vozech t-815/7,dále nelze používat tato vozidla na silniční přesuny delší než 100 km,protože jde o terénní speciál a dochází k vytečení nábojů kol,přehřívání převodovek a podobně,no hlavně že podporujeme domácí průmysl

    • Scotty
      18:58 04.04.2019

      Pokud budoucí nosný typ armády 815-7 nezvládne delší přesun než 100 km je na snadě zvážení jejich budoucnosti v AČR. Jen nechápu proč převodovky tak renomovaného výrobce jako Allison mají problém s přehříváním, nebo jde jen o ty poloautomatické?
      Máte nějakou představu jak hodlá armáda situaci řešit?

    • Gibon
      19:12 04.04.2019

      Vie niekto tuto info potvrdit?

      Aj ked staznosti na kvalitu 7mickovych tatroviek sa mnozia zo všetkých stran.
      Dufam, ze OSSR urobia konecne riadny otvoreny tender a pustia renomovanych zahranicnych vyrobcov ako Man, Renault, Scania, Sisu... a to sa tyka aj drahych Aktisov.

    • Jura99
      21:32 04.04.2019

      Neverim, ze po 100km vytecou naboje kol a prehreje se prevodovka. Proste tvrdite nejakou blbost.

  • premek
    19:10 29.03.2019

    Sledoval jsem s bezmocným vztekem dlouholetou agónii Tatry pod vedením managementu z USA či podle vzoru USA. teprve Strnad ukazuje, co znamená národní řízení a že povstání z popela se Phoenixu navzdory kompromisům podařilo. Strnad by si ale měl uvědomit, že obchodovat s militantní lobby v USA je sebevražedné vzhledem k tomu, že USA jsou na prahu nejhorší krize nejen ve svých dějinách od dob kolapsu Atlantidy. Jsem přítelem všech normálních lidí, třebaže často zmanipulovaných svými vládci a jejich poskoky. Jsem přítelem obrany, nikoli agrese jakéhokoli druhu. Jsem stratég, globální finanční analytik, na má slova je spolehnutí. Hloupí se ušklíbnou, ostatní si začnou zjišťovat sami, jak se věci mají, a budou velice překvapeni, pokud dnes považují oficiální mainstream za zdroj informací.

    • skelet
      23:35 29.03.2019

      Phoenox je dilem nikoliv Strnadovym, ale toho zleho americkeho managementu. A Tatru nepotapel, americky spoluvlastnik, ale indicky spoluvlastnik.

      • Snownomad
        12:20 30.03.2019

        Tatru málem přivedl k zániku Terex.

        • Snownomad
          12:37 30.03.2019

          Při vzpomínce na Adamse se tatrovákům otevírá kudla v kapse.

        • Snownomad
          12:42 30.03.2019

          po společném působení amíků a indů v Tatře byla Tatra prodána v exekuční dražbě, prodejní úspěchy Phoenixu přišly až potom

    • Scotty
      19:08 30.03.2019

      No ono ani za Strnada to poslední dobou není tak ideální jak si to malujete. Ve firmě kde klesá poptávka na vrcholu hospodářské konjunktury je něco hodně špatně.
      https://www.lidovky.cz/byznys/...

      • psovod
        21:43 30.03.2019

        Tak pokud dodávají stejně kvalitní výrobky jako do armády,tak se nedivím,že to nikdo nechce,máme několik nových aut řady 815/7 a je to zoufalost,do tragedie ještě kousek chybí a servis je totéž-zoufalost

        • Jara
          22:38 31.03.2019

          Zajímali by mne ti fatální nedostatky sedmiček konkrétněji, co já vím tak je u hasičů velice oblíbená a strojníci na ně pějí ódy

          • psovod
            22:26 01.04.2019

            začnu od toho nejjednoduššího-zámků dveří-opakované výměny nevedou k tomu,že se jistě dostanete do vozu i ty dveře potom zavřete,výměny posilovače řízení-spíše celého řízení u vozů,které měli najeti asi 3000 km-prostě to nešlo utáhnout-nešlo o jedno auto,samozřejmě na cvičení,výměny kulových čepů,upadené výfukové potrubí za jízdy po silnici s následkem propálení kabelového vedení pod ním,při pokusu o nastartování se nedělo nic,pomohlo to prostě nechat odpočinout a najednou to zase fungovalo,již u nových vozů při předávání ve Štěpánově byla voda v předních světlometech,několik vozů ani nešlo nastartovat,dále nám byl dodán přepravník kontejnerů,který měl celou škálu závad na nakládacím zařízení,takže se vůbec nedal použít-šlo o naprosto nový vůz,bavím se stále o něčem,co máme pouze v několika kusech v provedení valník a přepravník kontejnerů,u sousedů mají novější model 8x8 pram,přepravník minometů,situace s kvalitou je v podstatě stejná,dále minimální průchodnost terénem,nedostatečný výkon motoru,u valníků dále zadní čelo,které je tak těžké,že potřebujete hodně silného vojáka,aby to sám zavřel a při zavírání,pokud na korbě sedí lidi,tak je bočnice tak vyboulená,že jedna polovina lidí musí vstát aby to šlo zavřít,k servisu-moje auto stálo 3 měsíce pouze proto,že tatra neměla čas na výměnu jedné tlakové hadice s přípojným ventilem přívěsu-bylo to v záruce,takže jsem si práci nesměl provádět sám,už ani nemá cenu psát o celkovém zpracování detailů,jako je např nýtování reflexních tabulek na zadním čele,takovou prasečinu jsem ještě nikde neviděl,tohle kdyby provedl učen někde ve škole tak by skončil,celkový počet závad vzhledem k počtu zavedených vozů-armáda jich má sotva pár desítek je velmi vysoký a právě u těch prvních končí záruka,takže bude zajímavé,co bude po ní,jinak třeba takové řazení šlape dobře,pouze se to chce s poloautomatem sladit,mám se poptat na další problémy,nebo to už stačí?

      • Scotty
        23:24 30.03.2019

        psovod
        Tak snad Karásek pomůže nasměrovat Tatru správným směrem. To že se jeho příchodu Tatrováci bojí je pozitivní zpráva.

  • lemkin
    14:47 28.03.2019

    Btw. hned jsem je podpořil koupí modelu :-) http://www.tatra-store.cz/mode... za 149Kč paráda.

  • lemkin
    14:14 28.03.2019

    Děkujeme CSG a určitému patriotismu pana Strnada jež značku - věřme tomu - úspěšně zachránil. Přeji spousty dalších zakázek.