Korejská válka a její stále přítomné stopy

Korejská válka a její stále přítomné stopy
Kim Čong-un a generálové / KCNA (Zvětšit)

Nemine snad ani jeden den, aby se světová veřejnost nedozvěděla o nějakém novém excentrickém kousku mladého severokorejského diktátora, šestatřicetiletého Kim Čong-una. Nejde zdaleka jen o informace o zkouškách nových raketových systémů. Objevují se snímky, na nichž mladý Kim poučuje vystrašené vedoucí pracovníky s notýsky v rukou, jak se mají vyrábět cihly, umělá hnojiva či jak se správně pěstují brambory.

Nejnověji, v souvislosti s pandemií nemoci Covid-19, byly v polovině března uveřejněny fotografie Kima, jak sleduje jakési vojenské cvičení. Všech deset přítomných generálů mělo na obličeji černé roušky, zatímco severokorejský vůdce si ústa a nos ničím nechránil. Těžko říci, zda tím diktátor a jeho propagandisté svým poddaným a celému světu chtěli ukázat, že je něco jako božstvo, které nemůže virový vetřelec ze spojenecké Čínské lidové republiky ohrozit, nebo šlo pouze o názornou demonstraci toho, že je přece jen něco více než vysocí armádní činitelé jeho říše a příkazy či zákazy pro něho neplatí.

Ve čtvrtek 25. června uplyne 70 let od okamžiku, kdy vojenské jednotky komunistické Korejské lidově demokratické republiky s přímým souhlasem Josifa Stalina a čínského diktátora Mao Ce-tunga zahájily masivní útok přes 38. rovnoběžku, která tvořila a stále tvoří hranici mezi Severní a Jižní Koreou. Začala tak tříletá krvavá válka, která po celou dobu svého trvání hrozila, že přeroste v celosvětový válečný konflikt s nedozírnými následky. Přímými protivníky zmíněného válečného konfliktu byli zpočátku jen vojáci jihokorejské a severokorejské armády.

Zanedlouho se na straně napadené Korejské republiky v rámci akce Organizace spojených národů proti agresi vojensky zaangažovaly Spojené státy americké a dalších patnáct zemí. Rada bezpečnosti OSN totiž za dobrovolné nepřítomnosti diplomatických zástupců Sovětského svazu a Čínské lidové republiky odhlasovala, že agresorem je Severní Korea a vyslala pak na pomoc napadené Jižní Koreji armádní jednotky vedené USA. Ani Korejská lidová armáda nebojovala bez spojenců. Na podzim roku 1950 se do bojů zapojili čínští „dobrovolníci“, kterých podle dostupných informací byly nakonec až dva miliony. Nešlo přitom o žádné skutečné dobrovolníky, ale byly to řádné vojenské jednotky čínské armády. Sovětský svaz zase vyslal své vojenské piloty, kteří ale kvůli utajení nosili čínské stejnokroje.

V publikaci Korejská válka 1950-1953 od Roberta J. Dvorchaka a dopisovatelů agentury Associated Press (Jota, Brno 1996) se v úvodu píše: „Těžké zbraně ohlásily invazi – útok sedmi pěších divizí, podporovaných 150 tanky T-34 sovětského původu. První úder byl vedený 89 000 vojáky.“ Komunisté měli přitom v záloze další tři divize o 23 000 mužích. Proti útočníkovi stály čtyři slabé jihokorejské divize s 38 000 muži. Jihokorejci neměli ve výzbroji rovněž žádné tanky a dokonce ani těžké dělostřelectvo.

V publikaci se dále uvádí, že bezprostředním cílem masivního severokorejského útoku byla jihokorejská metropole Soul, která leží jen asi 40 kilometrů od hranic mezi oběma korejskými státy. Soul pak padl do rukou komunistů během prvních čtyř dnů války. Ve zmíněné knize je připomenuta rázná reakce tehdejšího amerického prezidenta Harryho Trumana na nepříznivé zprávy z korejského bojiště od ministra zahraničních věcí USA Deana Achesona. „Deane, za každou cenu ty čubčí syny musíme zastavit,“ měl prohlásit americký prezident Truman.

Komunistický agresor byl nakonec skutečně zastaven. Krvavý konflikt na Korejském poloostrově, který se pak protáhl na celé tři roky, se ale vyvíjel se střídavými úspěchy na obou stranách. Jen hlavní jihokorejské město Soul bylo celkem třikrát obsazeno a pak zase vojsky OSN osvobozeno. Uznávaný vojenský historik z Univerzity obrany v Brně profesor František Hanzlík považuje za velké štěstí či za zázrak, že boje v Koreji tehdy nepřerostly ve třetí světovou válku s použitím zbraní hromadného ničení. K jadernému konfliktu tedy naštěstí nedošlo, přesto byly ztráty na životech obrovské. Počty mrtvých civilistů šly do milionů. Americké ztráty se odhadují na 40 000 padlých.  

                            

Popravy členů vlády a také příbuzných

Obyvatelstvo Severní Koreje žije již sedm desítek let v podmínkách, jaké si běžný Evropan či Američan nedokáže ani ve snu představit. Perzekuce řadových občanů, včetně veřejných poprav za kdejaký přestupek, se jen těžko dají vyčíslit. Jako příklad takového „zločinu“ trestaného smrtí může posloužit i to, že někdo náhodně na ulici zvedne ze země leták s protirežimním textem, který byl do KLDR dopraven horkovzdušným balonem. Přísně zakázáno je rovněž „šíření náboženské propagandy“, což ve skutečnosti znamená například pouhé vlastnictví bible. Jedinými povolenými božstvy jsou zakladatel státu Kim Ir-sen, jeho syn Kim Čong-il a nyní i nejmladší Kim.

Ke známým příkladům teroru patří uvěznění amerického studenta Otto Warmbiera, který byl v roce 2016 odsouzen k patnácti letům nucených prací za odcizení propagačního letáku, který si chtěl na památku vzít do USA. Za spáchání tohoto neuvěřitelného „zločinu“ zaplatil dvaadvacetiletý americký vysokoškolák životem. Severokorejské úřady jej sice z vězení propustily, ale již v kómatu a s  těžkým poškozením mozku. Po návratu do Spojených států po několika dnech tento mladík zemřel. 

Jihokorejští aktivisté, kteří často pocházejí z řad uprchlých Severokorejců, opakovaně posílají na sever poloostrova balony s letáky, s jednodolarovými bankovkami a v poslední době také DVD nosiče s oblíbenými jihokorejskými telenovelami. Zprávy o perzekucích se opírají většinou o informace jihokorejské tajné služby, která má na severu své lidi. Tyto informace nelze ale vždy spolehlivě ověřit.

V KLDR se rovněž stále popravuje. Mezi obětmi byl v prosinci 2013 dokonce vlastní strýc mladého Kima Čang Son-tchek, který mu přitom pomáhal převzít po smrti otce, Kim Čong-ila, vedení státu. K popraveným z poslední doby patří rovněž severokorejský ministr obrany Hjon Jong-čol, který údajně usnul během vojenské přehlídky, a zachoval se tak k vůdci neloajálně. Skutečný důvod popravy byl s největší pravděpodobností ale zcela jiný.

Dvě velmi odlišné země

Když během korejské války, od jejíhož zahájení letos v červnu uplyne 70 let, američtí a další spojenečtí vojáci pod velením generála Douglase MacArthura sváděli se severokorejskými a čínskými komunisty urputné boje, těžko si někdo dokázal představit, že o několik desítek let později bude korejský národ žít v tak diametrálně odlišných podmínkách.

Jižní Korea s přibližně padesáti miliony obyvatel se po postupném překonání období vojenských diktatur rozvinula v moderní demokratický a ekonomicky velmi prosperující stát. Naopak více než pětadvacetimilionová KLDR je po více než sedmdesátileté totalitní vládě rodinného klanu Kimů ekonomicky na tom mimořádně špatně a navíc její občané s výjimkou úzké skupiny vedoucích funkcionářů nemají v podstatě žádná práva.

Na rozdíl od Jižní Koreje dochází v severní části rozdělené země rovněž v  celosvětovém měřítku k vůbec nejhoršímu pronásledování křesťanů. Praktikující věřící jsou vězněni i vražděni. Jakékoli soukromé náboženské aktivity mimo státní dohled jsou přísně zakázány. V případě, že je někdo přistižen při účasti na tajném náboženském setkání, hrozí mu uvěznění a někdy dokonce i veřejná poprava. Podle státního učení „čučche“ je totiž jediným přípustným náboženstvím v Severní Koreji „kim-ir-senismus“. Popravovaní křesťané bývají zpravidla obviněni ze špionáže nebo z účasti na nelegálních protistátních aktivitách. Podle opět neověřených odhadů se i přesto tajných bohoslužeb či náboženských setkání účastní v KLDR až 100 000 věřících. A to je přes hrozící tvrdé represe opravdu úctyhodné číslo.

Opakované provokace mladého samovládce

Mladý vůdce Kim Čong-un, který je u moci devět let, stále investuje obrovské finanční prostředky do vývoje jaderných zbraní a nových raketových systémů. Na zbrojení vydává Severní Korea čtvrtinu ze svého státního rozpočtu. Opakovanými zkouškami těchto zbraní a výhrůžkami na adresu USA, Jižní Koreje, Japonska permanentně provokuje. Není přitom zcela vyloučeno, že pořád ještě relativně málo zkušený samovládce Severní Koreje je k podobným provokacím někým záměrně pobízen, aby si Kimovy chybné kroky v zájmu záchrany národa pak někdo vzal za záminku k jeho možnému odstranění. 

Nedávná smrt amerického studenta Otto Warmbiera se například dá považovat za problém, i když podle koreanistky Niny Špitálníkové v tomto případě spíše udělali soudruzi v KLDR někde chybu. Nedomnívá se totiž, že by vysokoškoláka přímo týrali. Je toho názoru, že na vině mohla být špatná zdravotní péče. Skutečně je těžké s jistotou říci, co bylo přímou příčinou Warmbierovy smrti, avšak není pochyb o tom, že severokorejské zdravotnictví se nachází ve vyloženě kritickém stavu a vyznačuje se velkým nedostatkem základních léků.

Bez ohledu na tento názor respektované koreanistky Špitálníkové byl v každém případě americký student v roce 2017 navrácen do USA ve velmi zuboženém stavu. Podle jeho rodičů byl slepý, hluchý, měl vytrhané zuby, na podněty nereagoval, pouze vydával nelidské zvuky. Z tohoto, ale především z řady dalších důvodů je třeba opětovně připomenout mimořádný význam amerického vojenského zásahu z doby před sedmdesáti lety, který mj. zachránil obyvatele jižní části Korejského poloostrova před hrůzami diktatury rodiny Kimů.

Kim Čong-un vládne železnou rukou v nejbizarnější a nejuzavřenější zemi světa svým nešťastným poddaným, jejichž život připomíná horší variantu Orwellova sci-fi románu 1984. Podle informací od uprchlíků, ale i z dalších zdrojů vládce má, podobně jako jeho zesnulý otec Kim Čong-il, velkou zálibu v drahých zahraničních vínech, likérech a limuzínách. Svými zkouškami raket, které často dopadají do mezinárodních vod nebo teatrálními výstupy spojenými například s jízdou na bílém koni na posvátnou horu Pektusan, se snaží dokázat celému světu, ale také sobě a zejména svému nejbližšímu okolí, že na severu Korejského poloostrova je neomezeným vládcem. 

Přes veškeré zásadní výhrady ke Kimově diktatuře je třeba přiznat, že nejmladší z této rodinné dynastie prokázal po smrti svého otce v prosinci 2011 mimořádnou schopnost, a to když bez výrazných problémů (alespoň navenek) převzal moc nad pětadvacetimilionovým národem. Otázkou ovšem zůstává, jak dlouho si tento diktátor, který má evidentně nadváhu, holduje cigaretám a alkoholu, neomezenou moc ve zdraví udrží.

Jediným jeho možným „protihráčem“ je armáda. Těžko ale říci, zda v ozbrojených silách díky dokonalé technologii moci, udržované pomocí strachu a totálně prolezlé udavači, Kimovi v tomto okamžiku nějaké vážnější nebezpečí hrozí? Na druhé straně permanentní strach nejvyšších důstojníků a dalších vysokých činitelů severokorejského režimu o vlastní život by mohl přinést v KLDR radikální změnu, pokud by někteří z nich začali jednat v důsledku vlastního pudu sebezáchovy. Tradičně pracovití obyvatelé této země by si to určitě již konečně zasloužili.

Nahlásit chybu v článku


Související články

Stíhačky F-35B Lightning II pro japonské a jihokorejské námořnictvo

Japonské a jihokorejské námořnictvo se zajímá o víceúčelové stíhačky F-35B Lightning II s krátkým ...

Kladivo na dělostřelectvo: Jihokorejská raketa KTSSM

Armáda Jižní Koreje zařadí do výzbroje novou domácí balistickou raketu krátkého doletu KTSSM (Korea ...

Evropská střela Meteor pro jihokorejskou stíhačku páté generace KF-X

Jihokorejská společnost KAI (Korea Aerospace Industries) uzavřela s evropskou MBDA (Matra BAe ...

Jižní Korea: Ponorková velmoc východní Asie

Jihokorejské námořnictvo se z pobřežních obranných sil změnilo na geopolitický nástroj světového ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • PavolR
    20:54 25.04.2020

    V posledných hodinách sa začali šíriť správy, že to už Kim Čong-Un má za sebou, alebo je prinajmenšom vo vegetatívnom stave: ...Zobrazit celý příspěvek

    V posledných hodinách sa začali šíriť správy, že to už Kim Čong-Un má za sebou, alebo je prinajmenšom vo vegetatívnom stave: https://www.jpost.com/internat... Skrýt celý příspěvek

  • danny
    14:16 17.04.2020

    Při pohledu na titulek jsem se těšil, že se dozvím něco nového, ale jsem hodně zklamán. Takový klasický souhrn klišé tak fajn do Idnes pro ženy. Stokrát omílané skandální ...Zobrazit celý příspěvek

    Při pohledu na titulek jsem se těšil, že se dozvím něco nového, ale jsem hodně zklamán. Takový klasický souhrn klišé tak fajn do Idnes pro ženy. Stokrát omílané skandální zprávičky, které do světa vypouští jihokorejský odbor propagandy, který je podřízen ministerstvu války.

    Bohužel, tyto informace vykreslují realitu podobně zkresleně, jako informace na stránkách Severokorejské ambasády.
    Naštěstí se sem tam dají najít drobné výjimky, jako např. od autorky z rozhovoru níže:
    https://video.aktualne.cz/dvtv...

    A ještě si dovolím jednu poznámku. K demokratizaci Jižní Koreje dochází až v průběhu devadesátých let po sérii vojenských převratů a diktatur. Tlak na demokratizaci režimu začal sílit až po Kwandžunském masakru v r. 1980.
    A co mám pár přátel, kteří v Soulu pracovali nebo žijí, tak si dovolím tvrdit, že se povaha současné demokracie v Jižní Koreji sakra liší od toho, co si pod ní představuje průměrný Středoevropan.Skrýt celý příspěvek

    • Jirosi
      12:09 18.04.2020

      Kdybychom tu měli 70.let válečný stav, také by naše demokracie vypadala jinak.

      Kdybychom tu měli 70.let válečný stav, také by naše demokracie vypadala jinak.

      • danny
        13:12 18.04.2020

        Jirosi: To máš samozřejmě pravdu. Když se podíváš do mého příspěvku, neobsahuje hodnotící soud. Pouze konstatování, že vypadá jinak. Stejně jako když řeknu, že se komunistická ...Zobrazit celý příspěvek

        Jirosi: To máš samozřejmě pravdu. Když se podíváš do mého příspěvku, neobsahuje hodnotící soud. Pouze konstatování, že vypadá jinak. Stejně jako když řeknu, že se komunistická strana Čínské lidové republiky chová jinak, než husákovská KSČ. Jen konstatuji, dokonce se ani nesnažím naznačit, že je něco lépe, něco hůř.Skrýt celý příspěvek

  • triplane
    15:43 16.04.2020

    vYtez... ach jo, to je den. Ale asi tam toho bude vic. :D

    vYtez... ach jo, to je den. Ale asi tam toho bude vic. :D

  • otecko
    14:48 16.04.2020

    Já bych jen doplnil svou úvahu níže. KLDR je země, se kterou díky jejich problémům nikdo nechce nic mít, naopak, se jeho zhroucení každý bojí, tak se tam těm komoušským idiotům ...Zobrazit celý příspěvek

    Já bych jen doplnil svou úvahu níže. KLDR je země, se kterou díky jejich problémům nikdo nechce nic mít, naopak, se jeho zhroucení každý bojí, tak se tam těm komoušským idiotům dobře daří. Lidé tam žijící prostě mají totální smůlu bez možnosti volby.Skrýt celý příspěvek

  • Storm
    10:38 16.04.2020

    Soft: Navíc korejci jsou kreativní, takže nepochybuji že ty rakety co opalují i nyní mají jen pro sebe. No až omylem tou raketou netrefí Japonské moře, ale nějaký obydlený ...Zobrazit celý příspěvek

    Soft:
    Navíc korejci jsou kreativní, takže nepochybuji že ty rakety co opalují i nyní mají jen pro sebe.

    No až omylem tou raketou netrefí Japonské moře, ale nějaký obydlený ostrov v tom moři, tak se spolehni že jim ten ohňostroj někdo zatrhne... A to definitivně...

    Víc ty tvoje zdejší prasárny komentovat nebudu... Jen ti položím dvě otázky...
    Chceš tady vážně bránit a obhajobat režim který tam vládne?
    Ty těm svým výplodům a konstrukcím vážně věříš?Skrýt celý příspěvek

    • SofF
      11:41 16.04.2020

      podívej, já se na to snažím nahlížet nezaujatě. Propaganda a odsuzování jak z Farmy zvířat (jak ovce bečí u tabule s počtem noh/pacek) mě fakt nebere. Čtu jak režimní tak ...Zobrazit celý příspěvek

      podívej, já se na to snažím nahlížet nezaujatě. Propaganda a odsuzování jak z Farmy zvířat (jak ovce bečí u tabule s počtem noh/pacek) mě fakt nebere. Čtu jak režimní tak mimosystémová média a dělám si vlastní obrázek. A rozhodně nesouhlasím s americkou ideou že je třeba prosazovat vlastní republikové ideje i silou, často to nadělalo víc zla než užitku (tedy užitku jak pro koho ale pro místní moc ne).
      S těmi raketami jsem myslel to že je mají na prodej, tedy na zisk, je dost států co jsou pod nějakým embargem a rádi zakoupí nebo smění za to co se SK nedostává.Skrýt celý příspěvek

      • Jirosi
        16:23 16.04.2020

        "í tak mimosystémová média" Vzhledem k tomu, že tyhle media dnes nepodléhají vůbec žádné autocenzůře, tak jejich čtením se fakt nemáš šanci dopracovat k objektivitě. Často jsou ...Zobrazit celý příspěvek

        "í tak mimosystémová média"

        Vzhledem k tomu, že tyhle media dnes nepodléhají vůbec žádné autocenzůře, tak jejich čtením se fakt nemáš šanci dopracovat k objektivitě. Často jsou to jen výplody lidí co se doma nudí.Skrýt celý příspěvek

      • Storm
        10:35 19.04.2020

        Soft: Čtu jak režimní tak mimosystémová média a dělám si vlastní obrázek. Tak touhle větou a zvolenou terminologií jsi se dokonale odkopal... "Režimní"? ... To jako vážně ...Zobrazit celý příspěvek

        Soft:
        Čtu jak režimní tak mimosystémová média a dělám si vlastní obrázek.

        Tak touhle větou a zvolenou terminologií jsi se dokonale odkopal... "Režimní"? ... To jako vážně "Režimní"? Režim tu byl před rokem 89... Zvláštní, že ty "mimosystémová média" čtou hlavně ti co tvrdí že "nahlížejí nezaujatě" no ale ve skutečnosti vzhlíží je jistým jediným tím správným směrem... A co to jsou ty mimosistémová média? Sputnik? AeroNet? PaloSatkuv blog?...Skrýt celý příspěvek

  • Larry
    10:03 16.04.2020

    Co se děje v Koreji nám může být jedno, jejich věc.... Pozurodná je jiná záležitost. A to účast Čs. armády po ukončení bojů. Byla to zahraniční mise čs. armády kdy v kontingentu ...Zobrazit celý příspěvek

    Co se děje v Koreji nám může být jedno, jejich věc....
    Pozurodná je jiná záležitost. A to účast Čs. armády po ukončení bojů.
    Byla to zahraniční mise čs. armády kdy v kontingentu který čítal 500 vojáků včetně zdravotnického zabezpečení a logisticky z dnešního pohledu vzorně zvládnuté včetně přepravy probíhala služba bez závažných problémů. Nakonec byli staženi a zůstala jen malá jednotka jako součást mezinárodních sil pro dohled nad příměřím na 38 rovnoběžce. Kontingent čs. pozorovatelů - vojáků rotoval až do počátku 90tých let.
    To jsou také novodobí váleční veteráni. Vůbec první novodobí veteráni byli příslušníci letectva Čsl. armády, která po r. 48 učili létat v Izraeli piloty na Spitfirech, které Československo darovalo nově vzniklému Izraeli.Skrýt celý příspěvek

    • danny
      13:25 17.04.2020

      Larry: četl jsem vzpomínky jednoho z nich, který se tam dostal díky znalosti jazyků. Moc zajímavé a osvěžující čtení. Mimo to, co píšeš, taky pěkně popisoval velmi přátelské ...Zobrazit celý příspěvek

      Larry: četl jsem vzpomínky jednoho z nich, který se tam dostal díky znalosti jazyků. Moc zajímavé a osvěžující čtení. Mimo to, co píšeš, taky pěkně popisoval velmi přátelské vztahy, kulturní výměnu a pravidelné dýchánky s Američany.Skrýt celý příspěvek

  • Miroslav
    22:26 15.04.2020

    Tento bizarný skanzen stalinského typu nemôže uznávať žiaden súdny človek. Na to proste neexistuje žiadne ospravedlnenie. Skôr alebo neskôr sa ten režim začne požierať sám. Nemajú ...Zobrazit celý příspěvek

    Tento bizarný skanzen stalinského typu nemôže uznávať žiaden súdny človek. Na to proste neexistuje žiadne ospravedlnenie. Skôr alebo neskôr sa ten režim začne požierať sám. Nemajú prístup na zahraničné trhy a technologicky aj morálne čím ďalej, tým viac zaostávajú.

    Kim navštívi leteckú základňu aby radil ako viesť vzdušné súboje a tam MiG-15 z 50-tych rokov. Kim radí futbalistom pred odletom na majstrovstvá, Kim dohliada na test balistickej rakety... To nie je nikomu z jeho obdivovateľov čudné?

    Áno, aj v KĽDR majú internet. Majú asi 20 webov, z toho polovica sú kuchárske knižnice, vzorkovník účesov či rady záhradkárom a druhú polovicu tvoria štátom ovládané médiá ktoré informujú o budovateľských úspechoch Kima a jeho družiny. Radosť žiť v takej krajine.

    Kim dobre vie ako vyzerá moderná krajina keďže študoval na západe ale zjavne s tým nechce alebo nevie robiť. Ako sa hovorí: ,,Sýty hladnému neverí". A je to zrejme pravda. Zatiaľ čo OSN prijíma sankcie (ktoré podporilo aj Rusko) aby si kimovci nemohli mastiť bruchá francúzskym koňakom, tak obyvateľstvo trpí hladom. Ako asi môže rozmýšľať človek ktorý má nielen vlastný vlak ale aj vlastné stanice? Ako taký človek môže pracovať pre ľud ak je takto odrhnutý od reality? Otec a dedo kimovci vyšľapali mladému cestu z ktorej nechce a snáď ani nevie zliezť. Veď jemu nič nechýba.Skrýt celý příspěvek

    • dusan
      09:07 16.04.2020

      Na Slovensku s tým nemá problém veľa ľudí ....

      "lebo USA" .... ale čo čakať, keď KLDR u nás ospevoval šéf zahraničného výboru Národnej rady.... dnes poslanec Blaha.

      Na Slovensku s tým nemá problém veľa ľudí ....

      "lebo USA" .... ale čo čakať, keď KLDR u nás ospevoval šéf zahraničného výboru Národnej rady.... dnes poslanec Blaha.

      • Miroslav
        10:10 16.04.2020

        Viem, stačí si pozrieť diskusie na Novom čase k nejakému článku o KĽDR. - Že žerú trávu? Žijú v symbióze s prírodou. - Že na fotkách sú všetci rovnako oblečení? Proste bojujú ...Zobrazit celý příspěvek

        Viem, stačí si pozrieť diskusie na Novom čase k nejakému článku o KĽDR.

        - Že žerú trávu? Žijú v symbióze s prírodou.
        - Že na fotkách sú všetci rovnako oblečení? Proste bojujú proti závisti
        - Že ostreľujú susedov raketami? No predsa to značí technologickú vyspelosť krajiny
        - Že sú uzavretí pred svetom? Chránia si svoju kultúru a pred tými ktorí im závidia

        Proste na každý argument majú iný protiargument prečo je KĽDR taká úžasnáSkrýt celý příspěvek

        • Danieeel
          02:21 18.04.2020

          Len jedine: poslat ich tam na vylet.
          Ako Kotlebu - pre koktavych Marian - do Izraela ;)

          Len jedine: poslat ich tam na vylet.
          Ako Kotlebu - pre koktavych Marian - do Izraela ;)

    • Danieeel
      02:32 18.04.2020

      Suhlas. Len sa bojim, ze to bude pravdepodobnejsie "neskor" ako "skor". Totiz komunizmus ma nechutnu odolnost, ked sa spravne zazerie. A neuveritelnu volu obetovat cokolvek. ...Zobrazit celý příspěvek

      Suhlas.
      Len sa bojim, ze to bude pravdepodobnejsie "neskor" ako "skor". Totiz komunizmus ma nechutnu odolnost, ked sa spravne zazerie. A neuveritelnu volu obetovat cokolvek. Hlavne svojich vlastnych ludi, obcanov.
      A v azii dvojnasobne. (Co bol schopny Sev. Vietnam/Vietkong za vojny obetovat, to hadam historia nezazila. Sev.Korea, Cerveni Kmeri v Kambozi, Maova Cina... Sovietsky zvaz bledne zavistou do ruzova, co sa v Azii da "dokazat"...)Skrýt celý příspěvek

  • Tesil
    18:49 15.04.2020

    Tady není skoro o čem diskutovat.Snad jen připomenu,že ani dlouho po válce Jižní Korea nebyla vzorem demokracie.Např. takový Li Syn-man ač absolvent Princetonu nenáviděl Američany ...Zobrazit celý příspěvek

    Tady není skoro o čem diskutovat.Snad jen připomenu,že ani dlouho po válce Jižní Korea nebyla vzorem demokracie.Např. takový Li Syn-man ač absolvent Princetonu nenáviděl Američany i Japonce a byl v podstatě regulérní diktátor.
    A jak Truman tak Eisenhower zvažovali použití JZ.Skrýt celý příspěvek

    • Kikirík
      19:42 15.04.2020

      Truman nezvažoval použitie JZ, práve naopak, dal tomu stopku. A generála McArthura furt brzdil, keď sa blížili k hraniciam s Čínou, lebo Truman nechcel, aby sa “aktívne” zapojila ...Zobrazit celý příspěvek

      Truman nezvažoval použitie JZ, práve naopak, dal tomu stopku. A generála McArthura furt brzdil, keď sa blížili k hraniciam s Čínou, lebo Truman nechcel, aby sa “aktívne” zapojila aj Čína na stranu SK. Generál McArthur bol práve za použitie JZ a hlavne keď sa Číňania zapojili a Američania a OSN utrpeli veľké straty. Koniec koncov ho za to aj odvolali potom, lebo tvrdo presadzoval použitie JZ.Skrýt celý příspěvek

        • Miroslav
          22:39 15.04.2020

          Tesil: Úprimne, kde by si radšej žil? Na juhu alebo severe? Mimochodom, pamätáš na zábery keď zomrel stredný Kim? Ako ľudia hromadne plakali tak, až sa dusili? To ti prišlo ...Zobrazit celý příspěvek

          Tesil: Úprimne, kde by si radšej žil? Na juhu alebo severe? Mimochodom, pamätáš na zábery keď zomrel stredný Kim? Ako ľudia hromadne plakali tak, až sa dusili? To ti prišlo normálne?Skrýt celý příspěvek

          • Tesil
            18:43 16.04.2020

            Miroslav Šmankote chlape ty už jsi jako logik taky se hádáš sám se sebou.Vůbec neřeš kde chci žít,to nemá nic společného s tím,že jsem uvedl fakta. Pokud není pravda co jsem ...Zobrazit celý příspěvek

            Miroslav
            Šmankote chlape ty už jsi jako logik taky se hádáš sám se sebou.Vůbec neřeš kde chci žít,to nemá nic společného s tím,že jsem uvedl fakta.
            Pokud není pravda co jsem napsal,tak mne oprav.Skrýt celý příspěvek

    • Jirosi
      19:47 15.04.2020

      Nebyla, ale ona ta doba po WW2 byla poměrně tvrdá. I v CSR to nebyla plnohodnotná demokracie.

      Nebyla, ale ona ta doba po WW2 byla poměrně tvrdá. I v CSR to nebyla plnohodnotná demokracie.

      • Tesil
        19:42 16.04.2020

        Jirosi
        Měl jsem na mysli válku SK vs. JK.

        Jirosi
        Měl jsem na mysli válku SK vs. JK.

        • Jirosi
          00:16 17.04.2020

          Ale oba dva ty režimy navazovali na konec WW2. Když to pak v 50. roce přešlo do skutečná války(trvá do dnes), tak se totalitní způsoby jen posílily.

          Ale oba dva ty režimy navazovali na konec WW2. Když to pak v 50. roce přešlo do skutečná války(trvá do dnes), tak se totalitní způsoby jen posílily.

    • dusan
      09:16 16.04.2020

      K tomu sa viaže bizarný príbeh, keď Južná Kórea cvičila komando na likvidáciu prominentov režimu KLDR, tzv. jednotka 684, ale po určitom oteplení vzťahov to zavrhla a akurát ...Zobrazit celý příspěvek

      K tomu sa viaže bizarný príbeh, keď Južná Kórea cvičila komando na likvidáciu prominentov režimu KLDR, tzv. jednotka 684, ale po určitom oteplení vzťahov to zavrhla a akurát nevedel režim čo s jednotkou ...

      Rozhodli sa ich v rámci utajenia zlikvidovať !!! Čo sa však oni dozvedeli a snažili sa uniknúť zo svojej základne, čo sa im i podarilo v roku 1971, ale všetci boli zlikvidovaní či už pri akcii, alebo neskôr popravený v roku 1972, ale stihli svoj bizarný príbeh zverejniť a myslím, že o tom natočili nedávno v JK i film ....

      V roku 2010 boli pozostalí súdom finančne odškodnení (bolo 31 obetí).Skrýt celý příspěvek

  • RiMr71
    15:15 15.04.2020

    ...s těmi SK pseudokomoušskými zrůdami, překvapivě, tak kamarádí i současná zdejší komoušská klika.
    Každému voliči KSČM bych rád přispěl na jednosměrnou letenku do toho ráje...

    ...s těmi SK pseudokomoušskými zrůdami, překvapivě, tak kamarádí i současná zdejší komoušská klika.
    Každému voliči KSČM bych rád přispěl na jednosměrnou letenku do toho ráje...

    • faraonamumu
      16:11 15.04.2020

      Ne každý, kdo volí KSČM je podporovatel KLDR

      Ne každý, kdo volí KSČM je podporovatel KLDR

      • History
        18:51 15.04.2020

        Já tomu rozumím tak, že si RiMr přeje mít jejich voliče hodně na východě a netvrdí nic o plošné podpoře. Mimochodem, pro mne stačí, že podporují beze studu jejich místní úžasný ...Zobrazit celý příspěvek

        Já tomu rozumím tak, že si RiMr přeje mít jejich voliče hodně na východě a netvrdí nic o plošné podpoře. Mimochodem, pro mne stačí, že podporují beze studu jejich místní úžasný spolek lepších zítřků.Skrýt celý příspěvek

        • faraonamumu
          19:48 15.04.2020

          Docela mě štve, když někdo říká, že ti co volí KSČM, tak podporují KLDR, nebo že schvalují vraždu Milada Horákové a podobné věci. To je asi stejné, jako kdybych já tvrdil, že ti co ...Zobrazit celý příspěvek

          Docela mě štve, když někdo říká, že ti co volí KSČM, tak podporují KLDR, nebo že schvalují vraždu Milada Horákové a podobné věci. To je asi stejné, jako kdybych já tvrdil, že ti co volí KDU, tak schvalují obětí inkvizice a současné sexuální zneužívání nezletilých věřících duchovními... Nemůžeme se přes podobné předsudky přenést... Já jsem volil KSČM, protože jsem chtěl svým hlasem podpořit levicovou stranu a v ČR podle mě není lepší alternativa... Mám levicové myšlení a nestydím se za to. Tohle nálepkování je podle mě dost trapné.Skrýt celý příspěvek

          • Sidon
            20:11 15.04.2020

            Bullshit. Podporujete-li komunisty, podporujete tridni nenavist a tridni boj. To je zaklad jejich doktriny. To je stejne, jako kdyby jste volil nacisty a pritom se snazil tvrdit, ...Zobrazit celý příspěvek

            Bullshit. Podporujete-li komunisty, podporujete tridni nenavist a tridni boj. To je zaklad jejich doktriny. To je stejne, jako kdyby jste volil nacisty a pritom se snazil tvrdit, ze teorii o rasove nadrazenosti vlastne ani moc neuznavate. To, co placate o KDU, katolicich atp., (podotykam ze jsem neverici a KDU nevolim), je podobne argumentacne slabe (ci slaboduche), jako obvinovat cleny Svazu vcelaru z podpory vrazdeni alergiku.

            Levicovych stran je i u nas prehrsel, neni nutne podporovat zlocinnou organizaci, naopak, jste proste jeden z nich.Skrýt celý příspěvek

          • History
            21:44 15.04.2020

            Docela beru, když se někdo nevytáčí, přizná koho volil a u jména Horáková napíše slovo vražda, ale nepovažuji za předsudek kritiku strany, která se od Vámi zmíněných "nálepek" ...Zobrazit celý příspěvek

            Docela beru, když se někdo nevytáčí, přizná koho volil a u jména Horáková napíše slovo vražda, ale nepovažuji za předsudek kritiku strany, která se od Vámi zmíněných "nálepek" nikdy jednoznačně nedistancovala.Skrýt celý příspěvek

          • StandaBlabol
            22:28 15.04.2020

            Bylo by to totéž, kdyby třeba Kalousek tvrdil, že inkvizice byla v pořádku a ti lidi něco provést museli. Neupálili by je přece pro nic za nic. Viz. soudružka Semelová a její ...Zobrazit celý příspěvek

            Bylo by to totéž, kdyby třeba Kalousek tvrdil, že inkvizice byla v pořádku a ti lidi něco provést museli. Neupálili by je přece pro nic za nic. Viz. soudružka Semelová a její výklad justiční vraždy Milady Horákové.Skrýt celý příspěvek

          • triplane
            10:44 16.04.2020

            Ideologie kterou volis zpusobila valku o ktere je tento clanek. A stejne je volis. Vic netreba vedet.

            Ideologie kterou volis zpusobila valku o ktere je tento clanek. A stejne je volis. Vic netreba vedet.

      • Jirosi
        19:45 15.04.2020

        Spíše "Ne každý kdo podporuje KLDR je voličem KSČM, někteří volí i SPD". :)

        Spíše "Ne každý kdo podporuje KLDR je voličem KSČM, někteří volí i SPD". :)

      • fotr
        23:14 15.04.2020

        faraonamum Tyhle hloupé plky mě dokáží vždy spolehlivě rozsekat. Řeči typu,, volil jsem KSČ ale nepodporuji KLDR,, volil jsem KSČ ne proto že s nimi souhlasím ale je to levicová ...Zobrazit celý příspěvek

        faraonamum

        Tyhle hloupé plky mě dokáží vždy spolehlivě rozsekat.
        Řeči typu,, volil jsem KSČ ale nepodporuji KLDR,, volil jsem KSČ ne proto že s nimi souhlasím ale je to levicová strana,, atd atd.
        Ne, pánové, pokud volíte KSČ, tak se jednoznačně stavíte za to co hlásají a dáváte jim k tomu svůj souhlas. Jste tedy plně zodpovědní za to co napáchali, páchají a budou páchat, včetně té podpory KLDR a dalšího.
        Svým hlasem jste jim vyjádřili svoji podporu a nijak to neokecáte. Buď je volíte a tím souhlasíte s tím co dělají, nebo je nevolíte, nic mezi tím.Skrýt celý příspěvek

    • Danieeel
      02:52 18.04.2020

      Tak je. Malo by to byt uzakonene - normalne vazne. Minimalne na clenou komunistickych stran ( u nas je to KS - SMER - SD) Povinne by si zaplatili vylet do Severnej Korey. Jednak ...Zobrazit celý příspěvek

      Tak je.
      Malo by to byt uzakonene - normalne vazne. Minimalne na clenou komunistickych stran ( u nas je to KS - SMER - SD) Povinne by si zaplatili vylet do Severnej Korey. Jednak takto podpori milovanych sudruhov valutami, jednak ho tu aspon nejaku chvilu nebude, a je dokonca mozsnost, ze liecba v tom sanatoriu zaberie! ( I ked niektori komunisti su rezistentni asi na vsetko. ) Ale ak by mu ta liecba uspesne pomohla, potom by sa mu to mohlo preplatit aj zo zdravotnej poitovne.
      Kazdy by mal dostat pravo vyliecit sa zo svojho postihnutia, ak je nejaka sanca - nechapem, preco to spolocnost komunistom odopiera!

      ( U nas uz takto Kotlebu - pre koktavych Marian - poslali do Izraela! - A vyzeral zdravsie ked prisiel. )Skrýt celý příspěvek

  • SofF
    12:04 15.04.2020

    SK je bezesporu bizarním státem, ale takových je v Asii víc. Jen bych dodal že autorovi vypadly z článku ty extra tvrdé sankce. Chápu že je embargo na zboží dvojího určení, ale ...Zobrazit celý příspěvek

    SK je bezesporu bizarním státem, ale takových je v Asii víc.
    Jen bych dodal že autorovi vypadly z článku ty extra tvrdé sankce. Chápu že je embargo na zboží dvojího určení, ale gradovat to až tak že je zákaz vývozu uhlí, to už hraničí s ekonomickým terorismem.
    Jelikož ty sankce jsou tak komplexní že další krok už by byl jen námořní blokáda a tam už by to bylo na ostří války. Navíc nikdo nemůže nařidit blokádu jen tak bez zrušení příměří. Takže důsledkem by bylo buď obnovení války nebo by se museli připojit k Číně nebo k Rusku, každopádně samostatnost SK v současné podobě by skončila.
    Navíc korejci jsou kreativní, takže nepochybuji že ty rakety co opalují i nyní mají jen pro sebe.
    Nechápu Rusy a Čínany že to v OSN podpořili. Určitě se jim jaderný program SK také nelíbí, ale zároveň upletli bič i na další své spojence. Jenže ten jejich program možná bude stát i na faktech že se ještě před nedávnem nedalo ani na RF spolehnout, tak mladý Kim vyvodil že jedině jádro jim zajistí ochranu před napadením. Ve světle toho co se dělo ve světě v prvním desetiletí nového století se jevil důraz na co největší samostatnost jako oprávněný. Padly Irák a Libye, v arabských zemích nepokoje a spousta extremistických skupin podporována USA, pak napadení Sýrie kdy dlouho nebylo jasné jestli se RF za svého klienta vůbec postaví. To byl hodně nejistý svět ve kterém Kim udělal toto rozhodnutí. Zda dobře či špatně ukáže až čas.Skrýt celý příspěvek

    • Vrata
      12:16 15.04.2020

      Nerekl bych, ze takovych je v Asii vic. Ktere to jsou??

      Nerekl bych, ze takovych je v Asii vic. Ktere to jsou??

      • Englbert
        13:38 15.04.2020

        To by me tedy take zajimalo.;-)

        To by me tedy take zajimalo.;-)

        • History
          14:02 15.04.2020

          Pol Pot je po smrti, zvláštnosti Tibetu nedosahují zajímavosti SK ani omylem, ten komik z Bruneje je nebezpečný jen sám sobě, tak mi zůstávají jen komunisté a sunnité vs šiíté. ...Zobrazit celý příspěvek

          Pol Pot je po smrti, zvláštnosti Tibetu nedosahují zajímavosti SK ani omylem, ten komik z Bruneje je nebezpečný jen sám sobě, tak mi zůstávají jen komunisté a sunnité vs šiíté. Nicméně podobnost aby člověk pohledal.Skrýt celý příspěvek

          • Tesil
            20:23 15.04.2020

            Ze strany Rudých Khmérů šlo na rozdíl od orientálního stalinismu Severokorejců spíše o rasové hledisko.

            Ze strany Rudých Khmérů šlo na rozdíl od orientálního stalinismu Severokorejců spíše o rasové hledisko.

          • liberal shark
            13:52 16.04.2020

            to Tesil: Režim Rudých Khmerů byl ukázkovou aplikací Maoismu, inspirovaný studiem Pol-Pota a Jeng-Sariho na pařížské Sorbonně. Rasové v ultralevicových ideologiích není nijak ...Zobrazit celý příspěvek

            to Tesil:
            Režim Rudých Khmerů byl ukázkovou aplikací Maoismu, inspirovaný studiem Pol-Pota a Jeng-Sariho na pařížské Sorbonně. Rasové v ultralevicových ideologiích není nijak vyjímečné - viz Marxova nenávist ke Slovanům, německý nacionální socialismus, velkoruský šovinismus a antisemitismus, čínský rasismus atd.Skrýt celý příspěvek

          • Tesil
            18:58 16.04.2020

            Ano,je zajímavé kolik pozdějších tyranů,diktátorů nasálo levicovou ideologii na západních universitách.

            Ano,je zajímavé kolik pozdějších tyranů,diktátorů nasálo levicovou ideologii na západních universitách.

          • Jirosi
            00:17 17.04.2020

            Tesil: To zase ukazuje tu otevřenost západu vs východ.

            Tesil: To zase ukazuje tu otevřenost západu vs východ.

          • Tesil
            18:48 17.04.2020

            Jirosi
            Určitě už jsi slyšel,že i ve východní Evropě studovali lidé ze západu.

            Jirosi
            Určitě už jsi slyšel,že i ve východní Evropě studovali lidé ze západu.

          • Jirosi
            12:15 18.04.2020

            Tesil: To chcete tvrdit, že se někdo jezdil do východního bloku učit o pravicové ideologii? :O

            Tesil: To chcete tvrdit, že se někdo jezdil do východního bloku učit o pravicové ideologii? :O

          • Tesil
            19:02 18.04.2020

            Jirosi
            A ty chceš tvrdit,že na západní university se chodilo jenom proto,aby si studenti vyměňovali názory na Vladimíra Iljiče.

            Jirosi
            A ty chceš tvrdit,že na západní university se chodilo jenom proto,aby si studenti vyměňovali názory na Vladimíra Iljiče.

      • Miroslav
        22:36 15.04.2020

        Snáď už len Turkmenistan kde sa už zosnulý prezident Nijazov nechal oslovovať ako Otec všetkých turkmenov. Premenoval kalendárne mesiace po členoch svojej rodiny alebo zaviedol ako ...Zobrazit celý příspěvek

        Snáď už len Turkmenistan kde sa už zosnulý prezident Nijazov nechal oslovovať ako Otec všetkých turkmenov. Premenoval kalendárne mesiace po členoch svojej rodiny alebo zaviedol ako podmienku získania vodičského preukazu skúšku z jeho literárnych diel.Skrýt celý příspěvek

    • PavolR
      12:20 15.04.2020

      Spojenec, ktorý si myslí, že môže čokoľvek a vy mu tak či tak musíte držať chrbát, je ako odviazaný lodný kanón. Môže potenciálne narobiť viac škôd, než otvorený nepriateľ. Krok ...Zobrazit celý příspěvek

      Spojenec, ktorý si myslí, že môže čokoľvek a vy mu tak či tak musíte držať chrbát, je ako odviazaný lodný kanón. Môže potenciálne narobiť viac škôd, než otvorený nepriateľ. Krok Ruska aj Číny bol za daných okolností logický a konzistentný s tým ako pustili toho času ruky Kaddáfimu. Sú hranice, ktoré nemôžu húfom svojich "klientov" dovoliť prekračovať, inak by čo nevidieť mohli iba od svitu do mrku hasiť, čo kto vyvedie ...Skrýt celý příspěvek

    • Poly
      13:07 15.04.2020

      Uhlí stejně vyváží do Číny dál, jen Čína dělá, že nic nebere. Kimovo uhlí potřebuje. A místo raket by mohli vyrábět třeba traktory. Pak by na tak velkém území v pohodě všechny ...Zobrazit celý příspěvek

      Uhlí stejně vyváží do Číny dál, jen Čína dělá, že nic nebere. Kimovo uhlí potřebuje. A místo raket by mohli vyrábět třeba traktory. Pak by na tak velkém území v pohodě všechny uživili. Holt s motykou je to trochu problém.
      Rusové a Číňani naštěstí nejsou odborníci na diskuzi armadnichonovin a racionálně uvažují.

      Problém KLDR je pouze jeden a to je Kim. Trochu ho chápu. Je úžasné být diktátorem s absolutní moci. Na koho ukáže může být jeho nejprotěžovanější slouha a nebo může být na místě popraven. K tomu byl veden od malička a je na to zvyklý. Nebýt Kima a režimu, tak si všichni, kdo ještě nemají totálně vymazanou hlavu, oddechnou a vydají se na úspěšnou cestu Jižní Koreji.Skrýt celý příspěvek

      • SofF
        13:34 15.04.2020

        jenže v 25 mil. národě to není žádný sultán, většina elity ho musí podporovat. To jak píšeš mohlo fungovat u nějakého kmene o pár tisíci příslušnících. I on musí brát ohled na ...Zobrazit celý příspěvek

        jenže v 25 mil. národě to není žádný sultán, většina elity ho musí podporovat. To jak píšeš mohlo fungovat u nějakého kmene o pár tisíci příslušnících. I on musí brát ohled na zájmy dalších, tedy funkcionářů strany. Tu a tam někoho může dát popravit, ale i tak musí mít alespoň trochu dobré zdůvodnění.
        Možná že tím jak žil a studoval na západě tak poznal že na západní státy učiní dojem jen síla - a podle toho jedná.Skrýt celý příspěvek

        • Poly
          13:51 15.04.2020

          Ne studoval, protože to taťka zaplatil, aby měl prémiový titul a užíval se výdobytků těch západních imperialistů. A jede v kolejích, které taťka nastavil. A jistě, na západní státy ...Zobrazit celý příspěvek

          Ne studoval, protože to taťka zaplatil, aby měl prémiový titul a užíval se výdobytků těch západních imperialistů. A jede v kolejích, které taťka nastavil. A jistě, na západní státy musí silou. Sice nesedí na plynu nebo není montovnou pro celý svět, ale může se k západním zemím chovat jen sílou jak Rusko nebo Čína :-D
          Ta jeho bomba je dobrá leda k tomu, že ještě nějaké svaly má a doma je větší bůh než byl. Jinak nemá už vůbec nic a den ode dne je stav jeho země víc a víc bezútěšný. Nechce, stejně jak jeho taťka, uznat fakt resp se tomu podvolit, že už není SSSR, které bezvýznamný stát živilo a umožňovalo jeho fungování a hrození těm zlým zápaďákům na jihu a podle toho se chová.Skrýt celý příspěvek

        • liberal shark
          13:55 16.04.2020

          Jistě - severokorejská oligarchie je stejná jako jiné komunistické oligarchie na světě. Režim přináší výhody celé skupině komunistických funkcionářů a diktátor je jejich ...Zobrazit celý příspěvek

          Jistě - severokorejská oligarchie je stejná jako jiné komunistické oligarchie na světě. Režim přináší výhody celé skupině komunistických funkcionářů a diktátor je jejich reprezentant a maskot, za kterého se schovávají.Skrýt celý příspěvek

      • otecko
        13:43 15.04.2020

        Máte pravdu, rád bych ale připomněl, že samotní Jihokorejci mají ze zbídačeného severu strach a bojí se toho, aby Kim nekontrolovatelně padl. Vůbec mají obavu, co by pak dělali s ...Zobrazit celý příspěvek

        Máte pravdu, rád bych ale připomněl, že samotní Jihokorejci mají ze zbídačeného severu strach a bojí se toho, aby Kim nekontrolovatelně padl. Vůbec mají obavu, co by pak dělali s 25 miliony hladových a nemocných, zbídačených. To je v tuto chvíli dost velký oříšek, se kterým si neví rady kromě J.Koreje ani USA a Japonsko. O mistrné OSN ani nemluvě. Na druhé straně, čím déle to bude trvat, tím bude náročnější sanace.Skrýt celý příspěvek

        • SofF
          18:41 15.04.2020

          Zas tak ostré to nebude, minulý rok chodily dost protichůdné zprávy a i dost o tom že tam v jejich jakési střední vrstvě mají počítače, smartphony a jakýsi jejich národní internet. ...Zobrazit celý příspěvek

          Zas tak ostré to nebude, minulý rok chodily dost protichůdné zprávy a i dost o tom že tam v jejich jakési střední vrstvě mají počítače, smartphony a jakýsi jejich národní internet. Rozhodně bych všem negativním zprávám nevěřil. I dříve se státy na východ od SRN takto běžně očerňovaly. Viz příběhy našich aupair v Anglii, ještě kolem roku 2000 tam byla pořád zakořeněná propaganda že tu nemáme ani normální WC...Skrýt celý příspěvek

          • triplane
            10:05 16.04.2020

            Nemecko melo a stale ma obrovske problemy aby dorovnalo zivotni uroven v casti kterou zdevastoval komunista. Dodnes je to stoji obrovske castky a stale to neni ono. A to ten ...Zobrazit celý příspěvek

            Nemecko melo a stale ma obrovske problemy aby dorovnalo zivotni uroven v casti kterou zdevastoval komunista. Dodnes je to stoji obrovske castky a stale to neni ono.
            A to ten rozdil nezi NSR a NDR zdaleka nebyl tak velky jaho je mezi Jizni Koreou a KLDR. Jizni korea by mela velky problem pokud by doslo ke sjednoceni.Skrýt celý příspěvek

    • Englbert
      13:37 15.04.2020

      Kim, kim, kim... jen samy kim. Kim si zije v kldr jako prase v zite. Ale co tech 20 milionu otroku? Je jen vinou ciny ze ve svete existuje takovy masovy koncentracni tabor jako je ...Zobrazit celý příspěvek

      Kim, kim, kim... jen samy kim. Kim si zije v kldr jako prase v zite. Ale co tech 20 milionu otroku? Je jen vinou ciny ze ve svete existuje takovy masovy koncentracni tabor jako je kldr.Skrýt celý příspěvek

    • History
      13:47 15.04.2020

      Spojení slov “ekonomický terorismus” v kontextu KLDR a embargo na černé uhlí je zábavné. Nebylo to třeba kvůli neekonomické myšlence... Kimové zbavte se jádra a pak si prodávejte ...Zobrazit celý příspěvek

      Spojení slov “ekonomický terorismus” v kontextu KLDR a embargo na černé uhlí je zábavné. Nebylo to třeba kvůli neekonomické myšlence... Kimové zbavte se jádra a pak si prodávejte co chcete a komu chcete?Skrýt celý příspěvek

      • SofF
        18:18 15.04.2020

        Proč by se vzdával jediného relevantního klacku co má? Jak dopadli ostatní co se nechali odradit netřeba rozepisovat. A pokud s ním chtějí jednat jako s poraženým tak je to těžké. ...Zobrazit celý příspěvek

        Proč by se vzdával jediného relevantního klacku co má? Jak dopadli ostatní co se nechali odradit netřeba rozepisovat. A pokud s ním chtějí jednat jako s poraženým tak je to těžké. Oni válku neprojeli tak proč by měli kapitulovat. Nepochybuji že za rozumných podmínek by se dohodli. Ovšem je tu i druhá strana mince, když by se nakrásně mezi sebou Korejci dohodli tak určitě by nechtěli německý model kde vlastně Američani mají volný přístup i v bývalé NDR. A odcházet by se jim určitě nechtělo :)Skrýt celý příspěvek

        • Jirosi
          19:16 15.04.2020

          Vám přijde, že SK vítězí za pomoci vyčkávací taktiky?

          Vám přijde, že SK vítězí za pomoci vyčkávací taktiky?

          • SofF
            20:18 15.04.2020

            ani neprohrávají, stav je zabetonovaný. Jak jsem psal, pokud dostali od US administrativy jen "německou" variantu sjednocení tak se nedivím že na to nechtějí přistoupit.

            ani neprohrávají, stav je zabetonovaný. Jak jsem psal, pokud dostali od US administrativy jen "německou" variantu sjednocení tak se nedivím že na to nechtějí přistoupit.

          • Jirosi
            10:01 16.04.2020

            Zapomínáte, že to byli oni kdo napadl jih. A kdo sedí už 70.let ve svých původních hranicích...

            Zapomínáte, že to byli oni kdo napadl jih. A kdo sedí už 70.let ve svých původních hranicích...

        • History
          19:24 15.04.2020

          "Oni válku neprojeli..." oni v podstatě zvítězili! Všimněte si drobného rozdílu, ekonomicky silný jih chřestí jádrem a nechává své vlastní lidi živořit?

          "Oni válku neprojeli..." oni v podstatě zvítězili! Všimněte si drobného rozdílu, ekonomicky silný jih chřestí jádrem a nechává své vlastní lidi živořit?

          • SofF
            20:11 15.04.2020

            a ne snad? Co je lepší definicí vítězství než uhájení hranic před supervelmocí? Jsou jedním ze dvou států který přečkal střet s USA sice za těžkých ztrát ale uhájili své teritorium ...Zobrazit celý příspěvek

            a ne snad? Co je lepší definicí vítězství než uhájení hranic před supervelmocí? Jsou jedním ze dvou států který přečkal střet s USA sice za těžkých ztrát ale uhájili své teritorium i svůj politický systém. Nyní tahají za kratší konec, proto si pořídili jaderný klacek. Ostatně co dělali USA když byli v přečíslení a prognózy nevypadaly dobře? Podobná taktika, nukleární experimenty a zastrašování prostřednictvím JZ.Skrýt celý příspěvek

          • strela9m32
            21:58 15.04.2020

            "Co je lepší definicí vítězství než uhájení hranic před supervelmocí?"

            A nebola Severná Kórea agresorom? Aká je to potom obrana hraníc, keď agresorom bola SK?

            "Co je lepší definicí vítězství než uhájení hranic před supervelmocí?"

            A nebola Severná Kórea agresorom? Aká je to potom obrana hraníc, keď agresorom bola SK?

          • SofF
            22:35 15.04.2020

            protiotázka, může být jeden národ sám sobě agresor? Situace byla podobná jako ve Vietnamu a mohla i tak skončit sjednocením, ale tentokrát z druhé strany kdyby je z toho pozemní ...Zobrazit celý příspěvek

            protiotázka, může být jeden národ sám sobě agresor?
            Situace byla podobná jako ve Vietnamu a mohla i tak skončit sjednocením, ale tentokrát z druhé strany kdyby je z toho pozemní síla Číny a letecká SSSR nevysekala. Možná i kvůli této zkušenosti to pak s Vietnamci zabalili, věděli že by se opět dostali k dilematu s Bombou.Skrýt celý příspěvek

        • triplane
          10:08 16.04.2020

          KLDR napadla Jizni Koreu protoze v ni chtela nastolit socialismus jako doma. USA a OSN je vypraskalo zpet domu, KLDR neziskala vubec nic krom mrtvol, ale dle tebe je vitez. Aha. ...Zobrazit celý příspěvek

          KLDR napadla Jizni Koreu protoze v ni chtela nastolit socialismus jako doma. USA a OSN je vypraskalo zpet domu, KLDR neziskala vubec nic krom mrtvol, ale dle tebe je vitez. Aha. Bezva logika. Nestudovals v Moskve?Skrýt celý příspěvek

          • SofF
            11:48 16.04.2020

            zapomínáte že šlo o občanskou válku ne válku dvou národů... takže technicky pro oba protektoráty bylo doma na severu i na jihu.

            zapomínáte že šlo o občanskou válku ne válku dvou národů... takže technicky pro oba protektoráty bylo doma na severu i na jihu.

          • triplane
            15:40 16.04.2020

            Ne, byla to valka dvou systemu, ne jednoho naroda. Valka v zastoupeni a zacal ji komunista. A prohral na cele care. Nazivat KLDR vytezem opravdu nejde, ani vzdalene. Znam osobne ...Zobrazit celý příspěvek

            Ne, byla to valka dvou systemu, ne jednoho naroda. Valka v zastoupeni a zacal ji komunista. A prohral na cele care. Nazivat KLDR vytezem opravdu nejde, ani vzdalene.
            Znam osobne cloveka co jako dite byl v KLDR jako syn (vek cca.14 let) diplomata za dob CSSR. Vydrzet nekolik let v KLDR znamenalo mit za odmenu hezky flek nekde v klidne zemi na zapade. Tehdy jeste vladl ten jediny spravny Kim, vim, je to uz dlouho, ale podle dostupnych informaci se to tam moc nezmenilo. A kdyz uz tak spis k horsimu.
            Nekdy vypravel a vazne to nejsou hezke veci.
            To ze napriklad misto platu dostavali ve spouste fabrik jidlo nebo vyrobky zavodu je fakt. To nema k otrokarskemu systemu daleko. Veril bych ze tomu tak je i dnes, penize jim tam stejne asi jsou k nicemu.
            Navic je znamo ze system vysila sve lidi pracovat do zahranici a oni potom posilaji velkou cast prijmu domu. Ne rodine, ale statu. Dokonce i v Cesku se to resilo u nejakych sicek. Uplne stejne to fungovalo v Kesongu. Holt penize jsou treba.
            Bezni lide v KLDR budou diky izolaci tak moc odtrzeni od reality okolniho sveta ze jejich integrace bude nasobne horsi nez u lidi co migruji z Afriky do Evropy. Po vsech strankach. A Jizni Korea by jich musela pri sjednoceni zvladnout miliony najednou, ne postupne. To by nevyslo.Skrýt celý příspěvek

    • RiMr71
      15:18 15.04.2020

      "SK je bezesporu bizarním státem, ale takových je v Asii víc."

      ....tak dozvíme se ty další bizár-státy stejné jako SK?

      "SK je bezesporu bizarním státem, ale takových je v Asii víc."

      ....tak dozvíme se ty další bizár-státy stejné jako SK?

      • SofF
        18:21 15.04.2020

        Írán k tomu nemá daleko a Turkmenistán s Uzbekistánem mají dost ostrý režim. Plus zmíněný sultanát Brunej.

        Írán k tomu nemá daleko a Turkmenistán s Uzbekistánem mají dost ostrý režim. Plus zmíněný sultanát Brunej.

        • Englbert
          21:49 15.04.2020

          Porovnavat iran a uzbekistan se SK je nesmysl. Urcite v techto statech nezije 95 procent lidi jako otroci. Zadny jiny stat jako je SK ve svete neexistuje. A to je jen dobre.

          Porovnavat iran a uzbekistan se SK je nesmysl. Urcite v techto statech nezije 95 procent lidi jako otroci. Zadny jiny stat jako je SK ve svete neexistuje. A to je jen dobre.

          • SofF
            22:31 15.04.2020

            otroci? Ale notak, moc tu propagandu prožíváte....

            otroci? Ale notak, moc tu propagandu prožíváte....

          • Englbert
            18:57 16.04.2020

            SofF Vubec netusite jakeho zla se zastavate. Bezte tam tak na tri ctyri roky zit ci prezivat v pozici obycejneho severokorejce a uvidime jak budete vypadat. Zkuste nahlas rici svuj ...Zobrazit celý příspěvek

            SofF
            Vubec netusite jakeho zla se zastavate. Bezte tam tak na tri ctyri roky zit ci prezivat v pozici obycejneho severokorejce a uvidime jak budete vypadat. Zkuste nahlas rici svuj kriticky nazor na kima, pokusit se vycestovat, naladit si cizi rozhlas... a neprezijete to. U nas se za komancu za tohle vyhazovalo s prace, ze skol a v tech nejvetsich extremech zaviralo. V padesatych letech v dobe tvrdeho stalinismu i popravovalo. A tvrdy stalinismus je v SK porad uz sedmdesat let.Skrýt celý příspěvek

  • Englbert
    11:46 15.04.2020

    Americanu v koreji urcite nepadlo 400 000, tak jak se uvadi v clanku.

    Americanu v koreji urcite nepadlo 400 000, tak jak se uvadi v clanku.

    • History
      13:38 15.04.2020

      To číslo je z II.WW. V Korejské válce to bylo cca 30.000 USA a 3.000 OSN.

      To číslo je z II.WW. V Korejské válce to bylo cca 30.000 USA a 3.000 OSN.

    • otecko
      13:44 15.04.2020

      Nula navíc?

      Nula navíc?

      • Englbert
        21:51 15.04.2020

        Stane se.;-) A uz js opraveno.

        Stane se.;-) A uz js opraveno.

    • Horny
      10:36 16.04.2020

      Mě spíš zaujalo tohle: "... spojenečtí vojáci pod velením generála Donalda MacArthura ..." :D

      Mě spíš zaujalo tohle: "... spojenečtí vojáci pod velením generála Donalda MacArthura ..." :D

Načítám diskuzi...