Korupce na nejvyšších místech? Kosovo!

Wesley Clark Kosovo
Foto: Wesley Clark a Madeleine Albright / Wikipedia.cz

24. březen 1999 byl dnem zahájení operace Spojenecká síla, při které došlo k masivnímu bombardování území tehdejší Jugoslávie. Operace byla vedena spojenci v čele s generálem Wesley Clarkem po neúspěšném vyjednávání tehdejší ministryně zahraničí Madeleine Albrightové se Slobodanem Miloševičem ve francouzském městě Rambouillet. Miloševič na dohodu nepřistoupil a pokračoval v čistkách a odsunu převážně Albánského obyvatelstva.

Bombardování Jugoslávie a Račakská čistka

Toto vše jsou známá fakta. Známým faktem také je, že pověstnou „poslední kapkou“, která vedla k bombardování Jugoslávie, byl incident v Račaku, kde bylo dle tvrzení Albánců pobito 45 albánských civilistů. Srbské orgány s touto interpretací nesouhlasily a tvrdily, že těla Albánců byla upravena tak, aby to vypadaly jako těla civilistů.

Bývalý brigádní generál německé armády a poradce OBSE (Organizace pro bezpečnost a spolupráci v Evropě) ve Vídni Heinz Loquai, který měl později možnost nahlédnout do některých tajných dokumentů OBSE, zjistil, že na místě činu byly provedeny změny, takže někteří ze zabitých kosovských Albánců nebyli zabiti v masakru, ale v bojích se srbskými bezpečnostními silami.

Pravděpodobně se jednalo o členy UČK (Kosovská osvobozenecká armáda - označena velvyslancem USA Robertem Gebartem za teroristickou organizaci). Zde se opět potvrdilo, známe rčení: „Pravda je první obětí války“.

Račak Foto: Oběti událostí v Račaku / kurir-info.rs

Bombardování Jugoslávie vedlo k vytvoření jedné z největších amerických základen mimo USA Camp Bondsteel a posílení amerického vlivu v oblasti, což logicky nebylo Američanům příliš proti srsti. Bohužel akce v Jugoslávii se neobešla bez tragických a kontroverzních událostí.

Nechtěným terčem útoků se staly bohužel i civilní cíle včetně Čínské ambasády v Bělehradě, při kterém přišlo o život 5 diplomatů. Americké bitevníky A-10, které byly použité při náletech na Jugoslávii, způsobily ostrou mediální reakci a veřejné rozhořčení. A to hlavně díky munici s ochuzeným uranem, které měly bitevníky standartně ve výzbroji. Některé střely dopadaly dokonce i na území Bulharska.

Nepřítel mého nepřítele je můj přítel

V současnosti je již Kosovo zcela autonomní nezávislé na Srbsku.Wesley Clark již není generálem a ani Madeleine Albrightová není ministryní. Spojuje je ale podobný osud - podnikatelská činnost.

Zatímco Albrightová se se svojí společností Albright Capital Management účastní privatizace kosovského Telekomu, Clark kupuje hnědouhelné lignitové doly, jak jinak, též v Kosovu. Lignitem a jeho přetvořením na kapalné palivo se v současnosti zabývá pouze Čína, i když je Kosovo pátým nejbohatším nalezištěm na světě.

Camp Bondstell Foto: Camp Bondsteel / Wikipedia.cz

Jde o náhodné počiny špičkových, schopných manažerů, nebo je v tomto spojení něco víc? Připomeňme, že v Kosovu je korupce na denním pořádku i v nejvyšších sférách, EULEX (Policejní a justiční mise Evropské unie) obvinil bývalého předsedu městského soudu v Prištině, řadu soudců a vysokých úředníků z korupce, přijímání úplatků a manipulací s řadou státních zakázek.

Vkrádá se tak otázka, zda kosovští politici se nechtějí odvděčit lidem, kteří se jim pomohli zbavit se Srbů. Vkrádá se rovněž otázka, zda Wesley Clark a Madeleine Albrightová nepožadovali od kosovských politiků protislužbu za jejich podíl na poražení Srbů a na samostatnosti Kosova. Vážně obvinění, které nejde jen tak přejít.

Jak to ve světě chodí, ani jedna ze zúčastněných stran není „čistá“, to je více než patrné. Politická rozhodnutí mají za následek mnohdy řadu obětí i z řad civilistů. Voják „pouze“ přijímá a plní rozkazy, o kterých si leckdy myslí své. Je smutnou skutečností, že politické machinace a prospěchářství již mají na svědomí mnoho lidských životů.

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Jak se žije v současném Kosovu

Kosovo netřeba představovat, mladý stát, který vznikl oddělením od Srbska, ve kterém žijí bok po ...

Situace v Čečensku je klidná, terorismus ale trápí Severní Kavkaz dál

Situace v někdejší vzbouřenecké Čečenské republice se v posledních letech výrazně zklidňuje. Ohnisko ...

Číňané si přejí válku s Japonskem kvůli sporným ostrovům

Napětí mezi Čínou a Japonskem kvůli sporným ostrovům Senakaku (v Číně nazývaným Tiao-jü) se dále ...

Mexiko zatklo několik drogových bossů, válka ale pokračuje

Mexická vláda oznámila, že byl 10. září zatčen Juan Carlos Morales, jeden ze spoluzakladatelů ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Deadog
    22:56 28.09.2012

    to Left: je pravda ze spise pise o aktualnim deni zejmena v oblastech valecnych konfliktu ,ale i o politice ,take domaci korupci ale to vy urcite vite pokud ctete jeho blog , zkuste mu napsat do diskuze nemuzu mluvit za nej ,Vasi chvalu sem mu zdelil a mel opravdu radost

    s tim prehravanim mate pravdu ,nemyslim ze to nejak prehanim ale delam to schvalne, tlacim to na samotnou hranu aby byly jasne zretelne hranice, jestli me chapete a opravdu nemam eleganci sveho bratra ,to uznavam :)

  • Dip
    22:34 28.09.2012

    Taky si myslím, že takovýma článkama se armádní noviny pouští na tenký let. Jde o to jestli chcete zůstat serverem zabývajícím se vojenskou technikou a z profesionálního pohledu vojáka i konfliktů, nebo jestli tu chcete dělat i do politiky. V druhém případě bych Vás redaktory rovnou poprosil o vaše "stranický knížky" nebo snad nějaký stručný politický profil, abych se mohl rovnou rozhodout jestli to hodlám číst. Protože například toto bylo opravdu docela silný kafe.

  • Left
    20:23 28.09.2012

    Armádní noviny mám rád, ale do takovýchto článků se prosím nepouštějte. Z velké části souhlasím s Deadogem, i když někdy to trošku přehrává, ale i to je třeba, aby se to nakonec vyvážilo.
    To Deadog: Nemohl by brácha začít psát také o těchto oblastech naší planety? :)

  • Jarmil
    16:09 28.09.2012

    Při čtení článku jsem měl pocit, že jsem se omylem dostal na Zvědavce. Jestli se chtějí chtějí armádní noviny ubírat stejným směrem, tak je můžu pomalu vyřadit ze záložek.

  • Smitzer.
    08:15 28.09.2012

    Stačí vždy na konci takového článku dát odkaz na Deadogovi komenty a článek se hned vyváží z štvavého do objektivního.
    Diskuze v komentářích dala víc informací než článek samotný.
    Dík Jirkovi za zdroje,bylo fajn to porovnat.

  • Dip
    00:30 28.09.2012

    Deadog má z velké části pravdu. Ten článek je opravdu jasně konspirační. Nicméně se alespoň nesnaží budit dojem, že je nezávislý a objektivní. Jestli ano, tak je hodně mizernej. Podle mě to tak má být, "nezavislých" a "objektivních" novinářů máme dost.

    Pokud jde o ty dva, tak je možné, že se prostě jen ze znalosti věci chopili nějaké investiční příležitosti, to ovšem ještě nedělá korupci.
    Nějakou úplatkářskou korupci při jednání s úřady samozřejmě připustit lze, ale naznačovaný obchod: "zbavíte nás srbů a my vám dáme doly," je opravdu zhovadilostí prvního stupně.

  • Michal Voska
    23:46 27.09.2012

    Pro Deadog:
    ...ani já k Vašim slovům již nemám co říci. Věřím, že si článek své čtenáře našel, myslím si, že neexistuje článek, který se ,,zavděčí všem", což je do jisté míry logické. V Kosovu jsem byl, nedávno jsem byl i pozván Českou televizí do vysílání a troufnu si říci, že mám k této problematice co říci, nemám proč opisovat, realitu Kosova znám na vlastní kůži...

    PS přidávám se ke slovům pana kolegy Grohmanna a rovněž děkuji všem, kteří nám pomáhají.

  • Jan Grohmann
    23:12 27.09.2012

    Pro Standa. Nemohu než souhlasit. Berete mi slova z úst.
    Děkuji také za Vaší finanční podporu. Nesmírně si toho vážime.

  • Deadog
    22:01 27.09.2012

    Jeste sem chtel dodat :
    Armadni noviny resp.pan Voska zasel jeste dal nez vsichni tito opisovatele a svuj clanek vysperkoval jeste o zabijacke A10ky , americkou zakladnu a zpochybneni valecnych zlocinu asi pro malou dramaticnost teto pseudokauzy.Toto nema z nejakou novinarinou nic spolecneho.Ale jak vidite je to sirsi problem.
    Chcete jeste nekdo neco dodat? Ja uz k tematu rekl vse co jsem chtel

  • Deadog
    21:50 27.09.2012

    to Jirka : muzete tadynapostovat klidne 20 dalsich zdroju a budou skoro totozne ,protoze tyto zpravy prebiraji ,ze stejnych zpravodajskych agentur (CTK)
    ale i tak se od sebe lisi ,tady nazorne muzete pozorovat ona zakriveni o ktere mi jde :

    Ja nepopiram ze se MA i pan WC techto obchodu ucastni
    Ja nesouhlasim z prezentaci a vykladem techto zalezitosti

    A ze zprav ktere jste tady napostoval sem se dozvedel mnoho uzitecneho a to:
    -ze firma pani MA se ucastni tendru z dalsimi 8 firmami ,tady neni nic rozodnuto, to ze ma velke sance to vyhrat protoze je znama osobnost a ma dobre kontakty nic neznamena
    -ze na celou tuto pseudokauzu upozornili zhrzeni chorvate ,cituji :
    Privatizace kosovského Telekomu byla nedávno už skoro dokončena, když náhle odstoupil chorvatský Telekom, většinově vlastněný německým Deutsche Telekom. Němečtí investoři ustoupili údajně proto, že bývalí šéfové firmy jsou v Kosovu trestně stíhaní za korupci.
    -proste umele vytvorena kauza ,pomsta korupcniku ,sazejici na protizapadni verejne mineni ,a vsichni jak otroci opisuji protoze se to prodava
    toto vam sem jeste postnu to je opravdu vypovidajici :
    Albrightová a další američtí politici skupují klíčové podniky v Kosovu

    jenom jste mi dal munici k mym argumentum

    jak sem jiz rekl nekdo kdo dela zahranicni politiku celou karieru nepujde delat neco jineho ,tak jako chirurg ktery dostane vypoved nepujde delat uklizecku

  • Jirka
    20:00 27.09.2012
  • Standa
    19:57 27.09.2012

    No...jenom naivní člověk by si mohl myslet, že USA chtějí pro celý svět jen dobro a že z toho nic nechtějí. Jako že moc nemusím našeho pana knížete ministra zahraničí, tak ten to řekl vcelku pěkně "Jsem pro západní civilizaci a fandím USA, ale vím, že je to velmoc hájící si své zájmy". Je dětinské si myslet, že nejde o moc a peníze. A politika sem taky tak trochu patří, válka je jiný druh prosazování politiky, vždyť politika může za ozbrojené konflikty.

  • Ondřej Lacina
    17:56 27.09.2012

    Já nechci aby se šířila nějaká "protiamerická propaganda", stejně tak nechci aby se šířila jakákoli propaganda proti nějakýmu státu, protože potom se z článku stává bezcená informace - dezinformace.
    Článek neobsahuje dezinformace, obsahuje fakta a zamyšlení nad situací, které napadne, po přečtení těchto fakt, každého.
    Článek je sice politický, ale ne dezinformační nebo protiamericky propagační.

  • Deadog
    17:16 27.09.2012

    to Ondrej Lacina: vase obrana je chaba a zmuzete se jen na dalsi dezinformaci? nikde sem nenapsal ze vse co je protiamericke je levicacke ,ikdyz by to docela dobre mohlo platit. Tim chcete rict ze USA vyvolava valky ku prospechu nejakych svych elit ?Pana Clarka a p Albrightove napr.?Nebo jak ste to myslel ? Kterou valku? Jsou to Vase stranky a Vase prace klidne si znich muzete udelat propagandisticky platek Al kajdy,a poplacavat se tady po ramenou s lidma s rozumem (asfd),pak ale pocitejte s kritikou ktera se na vas snese za clanky jako je tento.Armadni Noviny maji dobry potencial a snazil bych se ho vyprofilovat spise jako nezavisle medium konstatujici fakta ,nez jako sklenenou kouli cikanske vestkyne

    to Jirka : vy zase prestante sledovat zpravy na CT ,protoze to je jeden velky protizapadni spolek prekrucujici a zamlcujici fakta ,vyuzivajici kazdou moznost jak si rypnout do USA ,dokud tam budou pracovat lide jako pan Zavadil jenz se ucastnil plavby konvoje do Gazy a ktery ma svuj podil na celosvetove protiizraelske kampani. Jinak uz by teda mohl nekdo rict co ten Mr.Crark udelal ,vsichni rikate ze tu neco smrdi a ukazujete na WCMA ale nikdo netusi kdo si prdnul.Na internetu taky je ze Mr.WC priznal ze USA chce do 5let anektovat Irak,Syrii,Iran,Sudan,Somalsko ,tomu taky verite ?Mimochodem tuto informaci prebral i vami vychvalovany Tyden.cz.. boze muj

  • asdf
    15:50 27.09.2012

    nemuzu napsat nic slusnyho... nediskutujte s Deadogem.. je to zaprisahlej kapitalista a milovnik ameriky... bohuzel my co mame rozum jsme dle nej levicaci a komunisti :D

  • Deadog
    14:51 27.09.2012

    nehodnotim politiku srbska nebo kosova ,nehodnotim valecne zlociny obou zminenych ,nehodnotim korupci a nejsem naivka ktery si mysli ze tam zadna neni ,ja hodnotim vas clanek ,ktery je cista spekulace o dvou znamych osobnostech svetoveho vyznamu napsany proste spatne. Ctenari je uz dopredu podsouvan nazor na tyto figury potazmo na USA ,nehlede na to ,ze p.Clark je v tomto pripade jiz od roku 2009 civilni zamestnanec ,manazer ,co-chairman a lobista ve spolecnosti Growt Energy ,je jasne ze clovek pohybujici se v zahranicni politice nebude rozvazet rohliky.. pokud uz chcete psat o korupci mel byste mit neco o co se muzete oprit ,co tedy pan Clark a pani Albrightova spachali? Navic nechapu jak s tim souvisi uranova protipancerova munice nebo mrtvi Cinsti diplomate ..vlastne chapu aby clanek vyznel protiamericky?

    to Standa: melo by jit predevsim o "pravdu" a neskreslovani informaci ,konstatovani faktu ,nechci aby nekdo psal jak sou amricani uzasni kdyz to nebude pravda ,kdyz ale dosahnou nejakeho uspechu nikdo se pro jistotu ani sluvkem nezmini, nepotrebuji aby jim nekdo pochleboval ale chci aby se prestala sirit propaganda proti zapadu na vsech urovnich i Armadnich novin

  • Jirka
    14:12 27.09.2012

    Pro Deadog: politiku v tom vidí asi každý, když jde o postavu politika a bývalého vojáka této politice sloužícího, autor tu spíše jen uvádí ve světě známá fakta, osobně si myslím, že politici svým následým vypočítavým chováním do toho "bulvárního bahna" padají sami. V případě těchto dvou osobností jde jistě o čirou náhodou a souhru okolností, že se rozhodli investovat tam kam investovali :-)
    Ostatně mainstreamová media nás informují jen o tom o čem "mohou" psát, do krámku se jim moc nehodilo to že albánci žijící na území kosova používali srby na obchod s lidskými orgány.
    Všichni přece víme, že se jednalo o "pouhé" humanitární bombardování.
    http://www.novinky.cz/zahranic...

    O tom jak vrtkavé postoje mívají politici se lze přesvědčit v tom jak UCK byla nejdříve vedena na seznamu teroristů a pak z nich byli hrdinové bojující za samostatnost čehosi co patří historicky někomu jinému. Obdobně vystupovala politika USA v případě bojů Ruska v Čečensku, nejdříve šlo o bojovníky za samostatnost a po 11. 9. 2001 už o teroristy.
    Pokud říkáte, že jde o podobný článek jako v deníku Právo tak se zkuste podívat na google a najít si na toto téma i něco v angličitně, autor si tu nic nevycucal z prstu. O daném tématu se zmiňoval i tyden.cz, česká televize a i další media, evidentně doposut ovládána "agenty z Ruska, aby sirili svou dezinformacni kampan proti zapadu s pomoci naivnich ceskych redaktoru ,tak jako to udelali v kampani proti RADARU"
    Přitom jaké argumenty používají politici, všude tam kde se jim to hodí mně napadá glosa s filmem Wag the dog. Nesmíte moc koukat na seriál JAG :-D

  • Ondřej Lacina
    14:10 27.09.2012

    Vsadim se, že kdyby tu byl článek, ve kterým se píše že Rusko vyvolalo válku ku prospěchu pár svých elit, tak Deadog nehne ani brvou a nebude hlásat o tom že se tu nemá řešit politika.. A ještě reakce na Deadoga: Proboha co je zo za blbost, že všechno co je protiamerické je levičácké?? :D Z týhle, s prominutím, kraviny vážně nemůžu. Takže pozor, všichni kdo nemilují ameriku jsou levičácký bastardi :D

    Jinak článek to je pěknej, zajimavý snadno ověřitelný informace informace. Ale na armádní noviny to patří tak ze 40%.

  • roko
    14:03 27.09.2012

    velmi subjektivny clanok s krcmovymi faktami , ktore maju vrtat hlavou a zapadat do spikleneckych teorii , kde ako tetris zapadaju a davaju tak zmysel stroho mysliacim ludom v nasej spolocnosti...

  • Michal Voska
    13:55 27.09.2012

    Stando,
    Velice dekuji za Vase slova. Vazim si jich. O Kosovu by se dalo psat donekonecna, nedavna reportaz primo z Kosova byla tez poucna. V redakci chceme Vam, nasim ctenarum vzdy ukazat vic, nez je bezne a nebojime se dotknout citlivych temat. V pristim roce, pokud vse dobre dopadne, bude zajem i ze strany Vas, ctenaru chystame reportaze primo z Afghanistanu. Bohuzel, neni to zadna legrace a prochazka ruzovym sadem co se financi i bezpecnosti tyce. I proto kolega p.Grohmann vyzval Vas, nase vazene ctenare k pomoci s rozvojem AN.

    Dekuji a jsem s uctou

  • Standa
    13:29 27.09.2012

    To, že se jela hrubě protisrbská kampaň už je dnes vidět. Zajímavý je i článek v novém vydání časopisu Válka, tam je rozhovor s vojákem z Nizozemska a sám tam uvádí, že v Bosně viděl mnoho muslimů masakrující civilní Srbské obyvatelstvo a bylo jich hodně z muslimských zemí. To se pak Srbům nedivím, že to chtěli vyčistit. I ČSR si vyčistilo pohraničí od Němců z důvodu národnostní nesnášenlivosti. Vznik Kosova je jedním z největších katastrov zahraniční politiky. S odstupem času to je víc a vic vidět. Albánci mají svůj stát, v Kosovu jich je víc díky větší porodnosti. To znamená, že když budou Cikáni v severočeském kraji v přesile, tak si můžou vyhlásit svůj stát? Tohle se ještě Kosovu vrátí, USA budou muset hledět víc do Asie a až bude Srbsko na koni, tak si Kosovo vezmou zpět.

    Já jsem rád, že se zde nevyskytují jednostranné články pochlebující jen té, či oné straně. Jen tak dál.

  • Michal Voska
    12:13 27.09.2012

    Nemám co víc dodat než to, co již řekl p.Grohmann, nebylo cílem někoho očerňovat, pouze poukázat na současné skutečnosti, které nejsou jen úvahou, ale prokazatelným faktem. Taktéž poukázání na korupci, kterou je Kosovo doslova prošpikováno, ani to není domněnkou, ale holým, prokázaným faktem. Omlouvám se čtenářům, kterých se má slova dotkla, ukazuji obě strany mince, historický fakt a současné dění, každý si může udělat závěr sám...

  • Jan Grohmann
    12:02 27.09.2012

    Dobrý den, článek neměl vyznít tak, že Clark a Albrightová vyvolali válku. To je samozřejmě nesmysl. Pokud to tak vyznívá, omlouváme se.
    Chtěli jsme upozornit na to, že není nic černo-bíle. Neexistují nic jak dobří/zlí Srbové, dobří/zlí Albánci, dobří/zlí Američané... také na to, že bombardování Kosova nebyl pohádkový boj dobra se zlem.
    Můžeme Vás ujistit, že Armádní noviny vyznávají zásady "západní" civilizace, souhlasíme s členstvím V NATO a souhlasime s podporu našich spojenců. To však neznamená, že budeme zavírat oči před vším špatným, co se ve jmenu demokracie Západu udělalo. To je to nejhorší, co můžeme udělat...

  • Muerte
    11:38 27.09.2012

    Já vidím pouze hodně spekulací. Clark se ani původně neměl dostat na pozici SACEUR. Když už v ní ale byl (zásah Clintonovy administrativy), tak plnil rezoluci RB OSN 1199 na rozkaz svých nadřízených. Takže nevidím důvod proč by albánci upláceli zrovna Clarka, aby něco udělal. Uplatili USA tou základnou. (Což je dle mého normální zahraniční politika)

    Vidím to tak, že Clarck i Albrightová prostě proto, že v Kosovu byli, mají jasný přehled o situaci a podstatné informace. Ty jen legálně využili. Chápu, že jako osvoboditelé albánců prostě měli jen cestičku dobře zametenou. Ale že by rozpoutali válku proto, aby potom mohli těžit lignit? To mě přijde dost přitažené za vlasy.

    Mimochodem, Clark měl drobný incident s Radko Mlaďičem, se kterým si vyměňoval čepice na své předešlé misi v tehdejší Jugoslávii (hodnotil situaci a možnosti řešení konfliktů) a vyfotili ho při tom do Timesů (nebo jiného amerického deníku), takže se nedá říct, že by nutně nadržoval kosovským albáncům. Tohle je možná důvod, proč mluvíme o penzionovaném generálovi a ne o prezidentu Clarkovi. Byl to vlastně muž v nemilosti. Kdybych měl někoho uplatit, aby začal válku, tak nepůjdu za looserem.

  • Deadog
    11:30 27.09.2012

    takze ste proste obvinil ,nebo naznacujete velmi vyrazne ,ze za osamostatneni Kosova muze madam Albrightova a pan Clark a ze to zpunktovali pro svuj osobni prospech jo? Clanek plny dohadu a neoveritelnych informaci s podsouvanim vlastnich nazoru. Presne to o cem sem psal ,tento clanek je levicacke protiamericke bulvarni bahno.
    pro Armadni noviny : nepoustejte se do politiky neumite to, nebo zamestnejte nestranne objektivni redaktory, tady se vkrada otazka kdo vlastne financuje Armadni noviny ,muzou to byt agenti z Ruska, aby sirili svou dezinformacni kampan proti zapadu s pomoci naivnich ceskych redaktoru ,tak jako to udelali v kampani proti RADARU ? (potvrzeno BIS) ,Navic clanek jako by z oka vypadl clanku z deniku PRAVO, chcete li novinky .cz ,bohuzel sem ho uz nenasel byl zrejme stazen...

  • Michal Voska
    09:05 27.09.2012

    Martine,
    Dekuji Vam. Pokud se vloudila nejaka chybka, hluboce se omlouvam, pokud jste ji odhalil, prosim, napiste mi na email voska.m@gmail.com kde a co mi uniklo, budu rad za zpetnou reakci, cenim si toho. Dekuji

  • martin
    08:59 27.09.2012

    díky za zajímavý článek, autore! jen drobnost: přečtěte si to po sobě:-)