Královské letectvo vylepšuje své Eurofightery

-
23. 8. 2019
-
19 komentářů
-
Radek John
Královské letectvo RAF (Royal Air Force) provozuje stíhačku Eurofighter Typhoon už šestnáct let. Do konce letošního roku čeká dodávku posledních objednaných letadel. Zároveň vylepšuje stroje, které již létají.
Stíhačky Eurofighter Typhoon britského Královského letectva dostanou nové elektronické vybavení. Piloti Eurofighterů 41. perutě RAF, sídlící na letišti Coningsby poblíž městečka Horncastle v hrabství Lincolnshire, v současnosti testují zaměřovací kontejnery Litening 5. Pokud se osvědčí, dostane je i zbytek britských stíhaček. Kontejnery vyrábí izraelská společnost Rafael. Uplatňují se při navádění laserových bomb a jiné přesné munice na pozemní cíle. Kontejnery Litening 5 používají i české Gripeny.
RAF letos na jaře vyřadila dvoumístné útočné letouny Panavia Tornado. Většinu jejich úkolů převzaly jednomístné Eurofightery. Jsou o generaci modernější než Tornada a mají pokročilé elektronické vybavení. Pořád to ale znamená, že práci, kterou donedávna dělali dva lidé, musí zvládnout jeden člověk. Kontejnery Litening s ní mají pilotům Eurofighterů pomoci.
„V současnosti získáváme zpětnou vazbu od zákazníka, jak úkoly pilotů zjednodušit,“ okomentoval probíhající testy Andy Flynn z firmy BAE Systems. Minulý rok vybavila RAF Typhoony střelami vzduch-země Brimstone a Storm Shadow. První se hodí k ničení pohyblivých obrněných cílů, jako jsou například nepřátelské tanky. Druhá slouží k útokům na nepohyblivé cíle, jako jsou bunkry, ranveje, a tak podobně.
Doplňování paliva za letu
Neustálé upgrady
Propojení raket se zbraňovými systémy Eurofighteru dosud stálo 515 milionů liber (14,5 miliardy korun). Montáž kontejnerů Litening 5 je jeho další fáze. Královské letectvo plánuje pro své stíhačky množství dalších upgradů. „Vylepšujeme senzorové schopnosti a současně ulehčujeme práci pilotům,“ popsal Flynn program modernizace stíhaček. Eurofightery mají vydržet v provozu až do roku 2040. Neustálé upgrady jsou proto nutností. Po zavedení zaměřovacích kontejnerů přijde na řadu upgrade infračervené kamery FLIR (Forward-looking infrared) na levé straně trupu.
Nová verze bude spolehlivější a odolnější vůči poškození. Po vylepšení FLIR systému bude pravděpodobně následovat výměna radaru. Typhoony brzo dostanou radiolokátory typu AESA (Active Electronically Scanned Array). Anténa AESA radaru se skládá ze spousty malých menších antén.
Má to spoustu výhod: nemusí se natáčet k cíli, který zaměřuje, může sledovat víc cílů současně, dá se hůř rušit, je spolehlivější, atd. AESA radar pro stíhačky Eurofighter Typhoon už existuje. Jmenuje CAPTOR-E. Jeho konstrukce je založená na původním radiolokátoru Eurofighterů.
Litening 5; větší foto / Rafale
Barevné kontakty
Další vylepšení, které čeká britské Eurofightery v blízké době, je supermoderní přilba pro piloty Striker II. Vyvinula ji společnost BAE Systems. Vychází ze staršího systému, jejž vedle Eurofighterů využívají i stíhačky JAS-39 Gripen. Nová pilotní helma bude – alespoň podle výrobce – ukazovat víc informací, ve srozumitelnější formě tak, aby se pilot mohl rychle a správně rozhodnout. Jeden ze způsobů, jak toho dosáhnout, má být použití více barev než jen tradiční brčálové zelené. Nepřátelské kontakty mohou být červené, přátelské modré, a tak podobně.
Mnoho čtenářů si určitě vzpomene na zprávy o podobném systému pro americkou stíhačku F-35 Lightning II. Piloti si na něj ztěžovali kvůli příliš velkému množství symbolů, které dokonce ohrožovaly bezpečnost letu. Nezbývá než doufat, že zavádění helmy Striker II dopadne lépe.
Striker II je vybavená senzory, které dopočítávají polohu hlavy pilota, novým systémem pro noční vidění a dalšími vylepšeními. Je také lehčí než v současnosti používané přilby. Spoustě lidí to může ve srovnání s revolučními elektronickými novinkami jako nedůležitý detail. Opak je však pravdou. Pilot s těžší helmou se dříve unaví a začne dělat chyby.
Pilot s přilbou Striker II v kokpitu Eurofighteru; větší foto / Rafale
Kontrakt na upgrady
Program vývoje, nákupu a výroby stíhačky Eurofighter Typhoon nevyniká přehledností, jak už to u podobných mezinárodních podniků bývá. Výrobu letounu koordinuje nadnárodní společnost Eurofighter Jagdflugzeug GmbH („jagdflugzeug“ je německy stíhačka), sídlící v Německu. Motor EJ200, který letadlo pohání, má na starosti další nadnárodní společnost EuroJet Turbo GmbH. Celý projekt řídí speciální Agentura NATO pro správu Eurofighteru 2000 a Tornada NETMA (NATO Eurofighter 2000 and Tornado Management Agency).
NETMA zastupuje jednotlivé země, které se projektu účastní a vystupuje jako hlavní zákazník. Letos v červnu oznámily Eurofighter Jagdflugzeug, EuroJet Turbo a NETMA uzavření dlouhodobého kontraktu na další rozvoj stíhačky. Smlouva se týká hlavně vylepšování elektroniky, konkrétně systémů pro přenos dat, elektronický boj, a rozhraní člověk-stroj.
Její součástí je i další vývoj motoru. Některé jeho směry jsou velice zajímavé. Na konci července vyšla zpráva, podle níž bude společnost Rolls-Royce (podílník EuroJetu) na motoru EJ200 testovat speciální tepelný výměník, jménem HTX (HeaT eXchanger). Výměník HTX má být součástí nového typu motoru SABRE (Synergetic Air Breathing Rocket Engine) .
All just got a little hotter round here! The first phase of test results for our precooler heat exchanger replicate supersonic flight conditions at Mach 3.3. Further #HotHTX tests to #hypersonic coming soon @SpaceportCO #futureflight #thermalmanagement https://t.co/4fMgeTgEvD pic.twitter.com/JWUOhpsuLr
— Reaction Engines Ltd (@ReactionEngines) April 8, 2019
V dubnu 2019 motor SABRE dosáhl simulované rychlosti Mach 3,3
Výzkum motoru
SABRE má pohánět připravovaný britský bezpilotní kosmoplán Skylon. Kosmoplán vyvíjí společnost Reaction Engines Limited, sídlící v Culhamu v hrabství Oxfordshire.
Unikátní motor SABRE dokáže při letu atmosférou nasávat vzduch, extrémně rychle ho ochladit na teplotu -150°C a následně použít jako palivo. Mimo atmosféru pak motory SABRE využívají kapalný kyslík z palubních nádrží.
Klíčovým technologickým problémem je ochlazování velkého množství vzduchu ve zlomku sekundy pomocí výměníku HTX ‒ podle oficiálních stránek výrobce musí výměník absorbovat až 5 MW tepelné energie.
Výměník HTX už dokázal ve zlomku sekundy v laboratoři ochladit vzduch o teplotě 420 °C na 100 °C. Teplota 420 °C odpovídá rychlosti Mach 3,3. V dalších pokusech chce firma Reaction Engines testovat podmínky při rychlosti Mach 5. Korespondující teplota vzduchu je 1000 °C. Pro srovnání: teplota lávy se pohybuje mezi 700 a 1200 °C.
V současné době je HTX testován ve Spojených státech; větší foto / Reaction Enfines
Výměník HTX může mít spoustu dalších aplikací, které nesouvisí se samotným kosmoplánem:
Při vysokých rychlostech proudové motory bojových letadel rychle ztrácejí tah, protože vzduch vstupující do sání je příliš horký. Klasické proudové motory tak fungují jen do rychlosti Mach 3.
Spojení HTX s motorem EJ200 umožní rozšíření letové obálky Eurofighteru i ve vyšších rychlostech a teoreticky umožní použití méně exotických materiálů, které nebudou muset snášet tak velké tepelné zatížení.
Spojení proudových motorů s HTX umožní palivově efektivnější let velkou rychlostí (bez přídavného spalování) nebo dokonce vývoj hypersonických bojových letadel. Zajímavé je, že výměník lze umístit i kolem zadní trysky a snížit tak demaskující infračervenou stopu letadla.
Stíhačka Eurofighter Typhoon ostatně už díky EJ200 patří do elitního klubu letounů, schopných letět delší dobu nadzvukovou rychlostí bez přídavného spalování (tzv. supercruise). Další příklady takových strojů jsou čínský J-20 nebo americký F-22.
Akrobatické schopnosti Eurofighteru
Úmyslná nestabilita
O univerzalitě motoru EJ200 svědčí i skutečnost, že má pohánět experimentální automobil Bloodhound LSR. Ten snad už příští rok podnikne pokus překonat na zemi rychlost tisíc mil za hodinu (1609 km/h). Konsorcium Eurojet se u motoru EJ200 před časem zabývalo i možnostmi vektorování tahu. Zdá se však, že z tohoto plánu nakonec sešlo, nebo alespoň o něm už dlouho není slyšet. Podobných záměrů bylo okolo Eurofighteru víc. Například Airbus, který je součástí konsorcia Eurofighter Jagdflugzeug, v roce 2015 vyzkoušel aerodynamický upgrade stíhačky.
Výsledkem bylo zvýšení obratnosti, které jeden z představitelů společnosti popsal jako schopnost „boje na nože v telefonní budce.“ Hodí se ovšem poznamenat, že Typhoon je velmi obratné letadlo i bez upgradu.
Podobně jako třeba americká stíhačka F-16 Fighting Falcon je zkonstruované tak, aby bylo v letu nestabilní. Létat rovně může jen díky systému fly-by-wire. Tato úmyslná nestabilita mu usnadňuje krkolomné akrobatické manévry. Řízení letounu však nedovolí pilotovi udělat prvek, který by mohl skončit pádem. Pokud pilot ztratí orientaci, letadlo se samo vyrovná.
Zdroje: UKDefence, BBC, FlightGlobal, 2, C4ISR, The Aviationist, Business Insider
Související články
Eurofighter Typhoon: Vycházející hvězda mezi stíhači
Nedávná letecká kampaň nad Libyi a cvičení Red Flag donutilo spoustu lidí přehodnotit bojový ...
-
23.07.2013
-
9 komentářů
-
Jan Grohmann
Eurofighter Typhoon: Agilnější a smrtonosnější
Společnost Airbus Defence and Space dokončila testování nových aerodynamických vylepšení víceúčelové ...
-
16.07.2015
-
39 komentářů
-
Jan Grohmann
Španělský Eurofighter nad Estonskem omylem odpálil střelu AMRAAM
Španělská stíhačka Eurofighter Typhoon při cvičném letu nad Estonskem nechtěně odpálila střelu ...
-
08.08.2018
-
47 komentářů
-
Jan Grohmann
Budoucnost stíhaček Eurofighter Typhoon
Velká Británie a konkurenční francouzsko-německý tým pracují na konceptech stíhaček šesté generace. ...
-
04.09.2018
-
67 komentářů
-
Jan Grohmann
Napadá mě Nerudovská otázka "Kam sním?", kam s tím teplem co každou sekundu provozu odeber z přicházejícího vzduchu.
Napadá mě Nerudovská otázka "Kam sním?", kam s tím teplem co každou sekundu provozu odeber z přicházejícího vzduchu.
přesně, kam se to teplo "ztratí" že sníží i infračervenou stopu :-D možná bude venkovní část klimatizace za zdí jako u domů :-)
přesně, kam se to teplo "ztratí" že sníží i infračervenou stopu :-D možná bude venkovní část klimatizace za zdí jako u domů :-)
Všimněte si, že cena za integraci Brimstone a Storm Shadow odpovídá systémové ceně za našich 12 nových vrtulníčků :-).
Všimněte si, že cena za integraci Brimstone a Storm Shadow odpovídá systémové ceně za našich 12 nových vrtulníčků :-).
dobrej byznys :-) při dnešních konektorech a sběrnicích spíše snad už jen SW problém.
dobrej byznys :-) při dnešních konektorech a sběrnicích spíše snad už jen SW problém.
Tak možná, ale docela určitě jich musejí hezkých pár fyzicky vystřílet, aby zákazníky přesvědčili že se při bojovém použití nesetkají s nějakým nepříjemným překvapením... Jenom ...Zobrazit celý příspěvek
Tak možná, ale docela určitě jich musejí hezkých pár fyzicky vystřílet, aby zákazníky přesvědčili že se při bojovém použití nesetkají s nějakým nepříjemným překvapením... Jenom virtuálně by tomu nikdo neuvěřil...Skrýt celý příspěvek
Neponúka sa podobný balík vylepšení aj Rakúsku výmenou za to, že si EF ponechajú? Teraz, keď sa oslabili pozície FPO, sa priamo úmerne posilnili pozície Eurofighterov.
Neponúka sa podobný balík vylepšení aj Rakúsku výmenou za to, že si EF ponechajú? Teraz, keď sa oslabili pozície FPO, sa priamo úmerne posilnili pozície Eurofighterov.
Rakousko má prý ty své EF v tak ořezané základní verzi, že je problematická i jakákoli modernizace. Proto tam uvažují o jejich nahrazení jiným strojem.
Rakousko má prý ty své EF v tak ořezané základní verzi, že je problematická i jakákoli modernizace. Proto tam uvažují o jejich nahrazení jiným strojem.
Rakusani by se mohli/meli na cely cirkus kolem armady vykaslat. Doprat si cisteho vina a uznat, ze zeme co dava na obranu 0,7HDP a i s tim ma problem, zeme ktere i pres rust HDP ...Zobrazit celý příspěvek
Rakusani by se mohli/meli na cely cirkus kolem armady vykaslat. Doprat si cisteho vina a uznat, ze zeme co dava na obranu 0,7HDP a i s tim ma problem, zeme ktere i pres rust HDP behem poslednich 20 let ktery HDP zeme v podstate zdvojnasobilo, zeme ktera pred 15 lety davala na obranu 3+mld eur davajici dnes jen 2+mld eur (i pri dvojnasobnem HDP proti CR tak majici mensi rozpocet na obranu nez CR), tak ze pro takovou zemi nebude overkill dvoumotorak ala eurofighter, ale naprosto cokoliv.Skrýt celý příspěvek
Len aj tak ma stále Rakúsko armádu väčšiu ako Česko a Slovensko dohromady. Plus pomerne slušný systém záloh.
Len aj tak ma stále Rakúsko armádu väčšiu ako Česko a Slovensko dohromady. Plus pomerne slušný systém záloh.
Snad pro upřesnění, v absolutních číslech je to stále větší suma vynaložená na obranu pro stát, který má o dva miliony obyvatel méně než ČR.
Snad pro upřesnění, v absolutních číslech je to stále větší suma vynaložená na obranu pro stát, který má o dva miliony obyvatel méně než ČR.
JJ, myslím že mají 15 olétaných EF Tranche 1, které snad ani upgradeovat nelze :-(.
JJ, myslím že mají 15 olétaných EF Tranche 1, které snad ani upgradeovat nelze :-(.
Španieli by nesúhlasili: https://www.airforce-technolog... ;-) Koncom minulého roka dostali rakušania ...Zobrazit celý příspěvek
Španieli by nesúhlasili: https://www.airforce-technolog... ;-)
Koncom minulého roka dostali rakušania ponuku na upgrage v hodnote necelých 200M EUR : https://www.swissinfo.ch/eng/r... Skrýt celý příspěvekVážně? V hledání není vlastně umění, nýbrž v pochopení. Ale co já vím, třeba T1B5 považujete za onen upgrade. Jen tak mimochodem, onen nalezený věrohodný a důvěryhodný zdroj se ...Zobrazit celý příspěvek
Vážně?
V hledání není vlastně umění, nýbrž v pochopení. Ale co já vím, třeba T1B5 považujete za onen upgrade.
Jen tak mimochodem, onen nalezený věrohodný a důvěryhodný zdroj se vůbec nezmniňuje o párání draku letounu (konkrétně jde o 6 nosných přepážek, 24 podélných výstuh, nosník vyrovánacích ventilů, obě palivová čerpadla, oba hlavní svazky, uchycení kořene, svazky elektroniky, výstražné systémy a vlastně ani ty palivové trubky a svazky elektroniky a hydrauliky nebudou sedět. Dále sací kanál, aerodynamické brzdy číslo 4 6 9 sacího kanálu, úchyt zajištění podvozku, nebo palivová nádrž.
Křídla budou vyhazovat úplně? Ani ta blbá serva z T1 do T3 prostě nenamontují. EADS jim sice jedno vyrobí, obávám se však, že pouze T2 a T3. Ono by to šlo, ale moc jim toho nezůstane a otázkou je, jestli by nebylo mnohem levnější a koneckonců i rychlejší koupit nové Tranche 3, než vyvíjet upgrade T1 na současný T3A.
P.S.: Přimomínáte mi jistou osobu semtam ... naposledy toho prý věděl o TX více, než konstruktéři, vývojáři a celý Boeing dohromady. Nechtějte tak dopadnout, ten člověk nestojí ani za přečtení, natož odpověď.Skrýt celý příspěvek
Bude záležet na ceně, ale myslím že pro Airbus má docela i smysl onu modernizaci lehce zadotovat (nějak se to zakulatí v balíku se cvičnými stroji). Smysl to má i pro Rakousko, ...Zobrazit celý příspěvek
Bude záležet na ceně, ale myslím že pro Airbus má docela i smysl onu modernizaci lehce zadotovat (nějak se to zakulatí v balíku se cvičnými stroji). Smysl to má i pro Rakousko, jelikož stávající letouny co mají jsou reálně neprodejné - řekl bych, že jsou i "nedarovatelné" zadarmo.Skrýt celý příspěvek
Proč tak černě, můžou s nich nadělat hřiště pro děti :)
Proč tak černě, můžou s nich nadělat hřiště pro děti :)
Načítám diskuzi...