Královské námořnictvo hledá torpédoborce pro budoucnost

Královské námořnictvo hledá torpédoborce pro budoucnost
Vizualizace fregaty typu 26 / BAE systems/Save The Royal Navy (Zvětšit)

Protiletadlové torpédoborce třídy Daring jsou pořád ještě nové lodě. Britská admiralita však už začíná plánovat jejich náhradu. Dost možná to bude upravená verze fregat třídy City, jež se dnes staví.

Šest torpédoborců třídy Daring tvoří v současnosti jádro britské hladinové flotily. Lodě, známé také jako typ 45, jsou určené hlavně k ničení vzdušných cílů, ať už jde o letadla, řízené střely nebo drony. Kýl nejstarší z nich, HMS Daring, se poprvé dotkl vody v roce 2006. Nejmladší loď HMS Duncan byla spuštěna na vodu v roce 2010 a zařazena do služby v roce 2013. Torpédoborce jsou tedy ještě celkem nové. Královské námořnictvo se už ale připravuje na dobu, kdy doslouží a bude potřeba je vyměnit za modernější plavidla. Jako náhrada se nabízí loď odvozená z konstrukce fregat třídy City.

První z těchto fregat, označovaných také jako typ 26, teprve staví firma BAE Systems v loděnicích na řece Clyde ve skotském Glasgow. Královské námořnictvo jich plánuje nakoupit celkem osm. Poslední má být na vodě do roku 2035.

Náhrada za třídu Daring (Typ 45) založená na trupu fregat typu 26 je dosud jen ve stadiu konceptu. Nese pracovní označení T4X, díky němuž už stačila získat přezdívku. Říká se jí projekt Castlemaine, podle australské značky piva Castlemaine XXXX. Ta se totiž většinou čte jen „four-ex,“ čili „čtyři x.“


Typ 26

Zachování průmyslu

Spojené království si chce stavbou nových torpédoborců uchovat průmyslovou kapacitu, potřebnou k budování hladinových válečných lodí. Britské loděnice nedávno dokončily dvojici sesterských letadlových lodí Queen Elizabeth a Prince of Wales. Momentálně staví ještě poslední z devíti plánovaných malých pobřežních hlídkových plavidel třídy River a první dvě fregaty typu 26.

Kromě toho začínají první přípravy na stavbu pětice levnějších, o něco hůře vybavených fregat typu 31. Dražší fregaty typu 26 staví společnost BAE Systems v loděnicích na řece Clyde na západním břehu Skotska. Levnější typ 31 postaví konsorcium společností Babcock a Thales v Rosythu na východním břehu.

Po dokončení těchto plavidel by loďařskému průmyslu hrozil útlum, provázený rušením pracovních míst. Plán na stavbu torpédoborců T4X ho má odvrátit. Záměr podporuje člen britské dolní sněmovny Paul Sweeney, který zastupuje v britském parlamentu okrsek Glasgow Severovýchod.

„Máme ambice dosáhnout v Glasgow nepřetržitou stavbu lodí v programu typu 26 i po dokončení plánovaných osmi plavidel,“ řekl webu na webu UK Defence Journal. Sweeney sám pracoval pro společnost BAE Systems jako manažer. Podílel se na stavbě torpédoborců třídy Daring, letadlových lodí třídy Queen Elizabeth i nejnovějších fregat třídy City.


Typ 31

Výhoda v množství

Záměrem postavit nové torpédoborce na trupu fregaty se není třeba nechat zmást. Označení typů válečných lodí, jako je torpédoborec, fregata, korveta, nebo křižník nenesou v dnešní době velký význam. Zdá se, že ho ztrácí dokonce i v britském námořnictvu, jež bývalo svého času proslulé precizním systémem klasifikace svých lodí.

Nedá se popřít, že torpédoborce třídy Daring jsou větší než rozestavěné lodě třídy City. Není to ale o moc. Typ 45 má na délku 152,4 metru a výtlak 8700 tun. Fregaty typu 26 budou dlouhé 149,9 metru a jejich výtlak bude 6900 tun. Výhodou trupu fregat třídy City bude velký počet vyrobených kusů.  Kromě britského se je totiž chystá pořídit i australské a kanadské námořnictvo.

Sydney plánuje nakoupit devět lodí, Ottawa dokonce patnáct. Jak už to ale bývá, konečné počty skutečně postavených fregat mohou být skromnější. Jak Austrálie, tak Kanada si vyžádaly modifikace, které vyhovují jejich potřebám. Fregaty postaví v domácích loděnicích. Pro Brity bude ale nejspíš i tak výhodné zvolit si v budoucnu pro své válečné lodě stejný trup.


Daring (Typ 45); větší foto / LA(Phot) James Crawford/MOD

Těžký radar

„Je jasné, že máme jedinečnou možnost vytvořit skutečně mezinárodní alianci pro stavbu válečných lodí,“ prohlásil Sweeney. Okolo plánu však zatím panují i nejasnosti. Nejvíc skepse vzbuzuje instalace radaru.

Třída Daring (Typ 45) je vybudovaná okolo dvou radiolokátorů, SAMPSON a S1850M. První z nich pracuje na principu aktivního, druhý pasivního elektronického skenování. Torpédoborce typu 45 mají své radarové antény umístěné na ošklivých stěžních ve tvaru přibližně čtyřbokých jehlanů. S radiolokátorem S1850M asi nebude problém.

Jeho anténa je na vrcholu nižšího zadního stěžně. Horší je to s radarem SAMPSON. Jeho kulovitá anténa se kvůli co největšímu dosahu otáčí na masivním předním stěžni ve výšce čtyřicet metrů nad hladinou. Společnost BAE vyrábí radiolokátory SAMPSON ve své pobočce na ostrově Wight. Jsou drahé, velké, a hlavně těžké.

Po zveřejnění plánu využít trup fregat třídy City (Typ 26) u nového typu torpédoborců T4X se proto část komentátorů oprávněně ptá, jestli menší loď podobný stěžeň uveze. Vysoká a těžká struktura vypadá, že by mohla ohrozit její stabilitu. Podle Sweeneyho však potíže nehrozí. „Typ 26 je dost široký, aby se dal vybavit stěžněm pro radar SAMPSON,“ prohlásil. „Zvlášť když vezmeme v úvahu využití kompozitních materiálů.“

Trable se jmény třídy City

Britské fregaty třídy City (Typ 26) budou hlavně eskortní plavidla. V roce 2017 to při slavnostním zahájení stavby první z nich, pojmenované Glasgow, to zdůraznil i tehdejší ministr obrany Michael Fallon. „HMS Glasgow a sedm dalších fregat této nové třídy ochrání naše mocné letadlové lodě a balistické ponorky,“ uvedl. Jen tak mimochodem, další lodě se budou jmenovat Cardiff, Belfast, Birmingham, Sheffield, Newcastle, Edinburgh a London. Pojmenování druhé fregaty třídy City si tak vyžádá přejmenování lehkého křižníku Belfast z druhé světové války.

Ten je coby muzeum trvale uvázaný v Londýně na řece Temži kousek od mostu Tower Bridge. Na problému přejmenování lodě zjevně pracovaly nejbystřejší mozky celé admirality a taky podle toho dopadlo. Křižník se bude nově jmenovat „HMS Belfast (1938)“. Včetně té závorky. Zpátky ale k moderním fregatám třídy City.

Jejich protiponorkovému zaměření odpovídá i výzbroj. Podobně jako u jiných evropských fregat současnosti je poměrně těžká. Lodě třídy City dostanou 48 menších buněk systému VLS pro protiletadlové střely Sea Ceptor a dalších 24 větších buněk. Do těch se vejdou rakety s plochou dráhou letu, určené k ničení cílů na břehu, případně protilodní a protiponorkové střely. 


HMS Defender (Typ 45)

Špičkový sonar pro třídu City

Torpéda, určená k ničení ponorek, ponese vrtulník, který bude startovat z heliportu na zádi. Na loď se vejdou až dvě menší helikoptéry AW159 Wildcat nebo AW101 Merlin. V případě potřeby z ní může operovat i vrtulník velikosti amerického Chinooku.

Hlavňovou výzbroj třídy City (Typ 26) bude tvořit 127mm dělo na přídi, které doplní čtyři menší kanóny a šest kulometů. Nejdůležitější senzor na lodi bude vlečný sonar typu 2087, který fregaty typu 26 zdědí po svých postupně vyřazovaných předchůdkyních typu 23. Kromě něj dostanou fregaty ještě další sonar typu 2150, umístěný tradičně v příďové hrušce.

Radiolokátor bude model 997 Artisan od firmy BAE. Podle výrobce dokáže najednou sledovat 900 cílů o velikosti tenisového míčku, pohybujících se až trojnásobkem rychlosti zvuku ve vzdálenosti 110 námořních mil (200 km).

Radiolokátor 997 Artisan je v britském královském námořnictvu standardem. Mají ho nové letadlové lodě i starší fregaty typu 23. Projekt T4X je zatím v příliš rané fázi, než aby byly známy podrobnosti o výzbroji. Je ale jasné, že místo výše pospaných fregat třídy City bude připomínat spíš torpédoborce třídy Daring.

Bedny s nářadím

Torpédoborce třídy Daring jsou vybavené systémem protiletadlové obrany, označovaným jako Sea Viper. Poradí si současně s dvěma tisíci cílů. K jejich ničení mu slouží dva typy řízených střel Aster, pojmenovaných podle bájného lučištníka Asteriona. Každý typ má jiný dosah, proto torpédoborce vozí jejich směs. Rakety Aster vyrábí konsorcium několika evropských zbrojovek Eurosam. Při spuštění HMS Daring na vodu prohlásil tehdejší šéf britského námořnictva Alan West, že je „nejmocnější torpédoborec, jaký kdy královské námořnictvo mělo, a nejlepší protiletadlová loď na světě.“

HMS Daring dokázala během testů s americkým námořnictvem poblíž atolu Kwajalein v Marshallových ostrovech sestřelit dvě balistické rakety. Torpédoborce typu 45 by se proto mohly časem zařadit do systému balistické ochrany NATO po boku amerických tříd Arleigh Burke a Ticonderoga se systémem Aegis.

Třídu Daring ale provází i dost problémů. Pohonné jednotky torpédoborců jsou nespolehlivé. Mají velký problém s provozem v horkém klimatu, jaké panuje třeba v Perském zálivu. Náprava obtíží s motory bude vyžadovat řezání do trupu lodí, navzdory jejich proklamované modulární konstrukci.

Nedávno také řekl britský Kontradmirál ve výslužbě Chris Parry deníku The Telegraph, že torpédoborce typu 45 jsou „hlučné, pod vodou znějí jako bedny s nářadím a ruské ponorky je slyší na vzdálenost sto mil.“ Nezbývá než královskému námořnictvu popřát, aby s projektem T4X mělo šťastnější ruku.

Zdroje: Gov.uk, BBC, 2, BAE Systems, UKDefence, Archive,Telegraph, The Register

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Type 26 Global Combat Ship – budoucí chlouba Royal Navy

Ministerstvo obrany Velké Británie dnes představilo studii budoucí bojové fregaty. Plavidlo je ...

Čína údajně vyvíjí novou třídu torpédoborce určenou k ničení vzdušných cílů

Číňané mají podle některých zpráv vyvíjet novou třídu torpédoborce určeného zejména k nesení ...

Fregaty Type 26: Ochránci letadlových lodí britského námořnictva

Ministerstvo obrany Velké Británie objednalo u BAE Systems stavbu prvních tří fregat Type 26. ...

Britské fregaty Type 26 pro kanadské námořnictvo

Kanada vybrala potenciálního dodavatele fregat pro Kanadské královské námořnictvo RCN (Royal ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Flader
    14:19 26.11.2019

    Kedysi najsilnejšie námorníctvo a teraz?

    • Horny
      14:40 27.11.2019

      Ono je to tak; včely mají královnu, pročež mají med. Kdyby měly parlament, mají leda prd.
      Angličani mají jak královnu, tak parlament a podle toho to tam taky vypadá.
      Myslím, že lodě mají technicky na špici, ale s kvantitou silně pokulhávají...

    • markus223
      19:58 27.11.2019

      Tak dneska už taky nemají kolonie po celém světě.

  • PavolR
    10:52 26.11.2019

    Aké má Royal Navy plány pre prípad osamostatnenia sa Škótska? Lebo väčšina výrobných kapacít, ktoré sa tak snažia zachovať, by sa tak razom ocitla v zahraničí.

    • crusader
      13:14 26.11.2019

      Jaké plány má RN netuším, ale vláda Velké Británie má pro případ osamostatnění Skotska určitě stejné plány jako vláda Španělska pro Katalánsko (policejní zásahové jednotky, případně nasazení pravidelných jednotek armády) - EU si rozvracet nedáme.
      Jo pardon, vlastně Skoti chtějí zůstat v EU, tak změna - národy mají právo na sebeurčení (aspoň teda ty, které potřebujeme pro naši politiku).
      Budou následovat sankce proti Velké Británii?

      • BarryGold
        14:15 26.11.2019
        Oblíbený příspěvek

        Cop jste myslel tím "EU si rozvracet nedáme?" Potřeboval jste si flusnout na EU? EU nějak brání Británii v odchodu z EU? Nebo někomu jinému? V takovém Rusku by to s Británií dopadlo jako s Čečenskem.

      • PavolR
        14:16 26.11.2019
        Oblíbený příspěvek

        Pri všetkom tom Vašom nadšení Vám uniká jedna maličkosť - Británia už ani pár rokov dozadu nemala problém povoliť Škótom referendum o nezávislosti a v rámci obyvateľstva je dosť rozšírený prístup "ať jsi jdou". Aktuálne nemá problém s osamostatnením Škótska 40% Britov, proti je 42% a 18% nevie zaujať stanovisko.
        To je dosť dramatický rozdiel oproti situácii v Španielsku - má to bližšie, ako som aj naznačil, k stavu pred rozdelením ČSFR.

        • Clavo
          18:48 26.11.2019

          Čítal si niekedy Španielsku ústavu, čo vlastne všetky provincie podpísali. Katalánsko sa nikdy nedokáže odtrhnúť nemá ako iba silou a na to nemá.

          • PavolR
            19:30 26.11.2019

            Akákoľvek právna norma, ústavu nevynímajúc, je upraviteľná skrze patričnú politickú podporu takejto úpravy. A takáto podpora je v demokratických krajinách, ako Španielsko, dosiahnuteľná spoločenskou podporou. Čiže separatisti by správne mali, miesto snahy agresívne vnucovať svoju vôľu ostatným Kataláncom, diskutovať so všetkými svojimi spoluobčanmi naprieč celým Španielskom.

          • Miroslav
            20:51 26.11.2019

            Katalánsko je trochu iný prípad ako povedzme Škótsko. Tých podmienok samostatnosti je viacero. Ide predovšetkým o tieto 4:

            - Stále obyvateľstvo
            - Vláda ktorá má územie pod kontrolou
            - presne definované hranice
            - Schopnosť vlády vstupovať do vzťahov s inými štátmi

            Škótsko si myslím splňuje všetky 4 podmienky. Katalánsko naopak nespĺňa podmienku číslo 4. Proste nemá medzinárodnú podporu.

            Španielsko je stále významným hráčom na medzinárodnej úrovni proti ktorému nechce ísť každý. Taký štát (katalánsko) by neuznalo určite Nemecko či Taliansko ktoré majú tiež regióny ktoré si myslia, že doplácajú na krajinu ktorej sú súčasťou. Osamostatnenie Katalánska, Baskicka, Lombardie, Bavorska... by mohlo spustiť dominový efekt ktorý by vyústil do množstva malých konfliktov a Európa by sa zmenila na zhluk mestských štátov.

            Otázka na zamyslenie... Spĺňal tieto 4 podmienky definície štátu Kurdistan alebo Islamský štát (kalifát)

          • Clavo
            15:08 27.11.2019

            PavolR čítal si Španielsku ústavu ! asi nie, všetky provincie musia súhlasiť s tým že Katalansko vystúpi a daj si otázku sám pre seba. Pustia si zlatého oslika ktorý serie zlaté mince?

          • PavolR
            18:26 27.11.2019

            Clavo: to predsa to, čo som písal prv nevyvracia, naopak, ešte viac potvrdzuje. ;-) Rokovať s ostatnými a hľadať politickú podporu v ostatných provinciách, robiť kampaň, je za každých okolností absolútna nevyhnutnosť.

          • PavolR
            18:35 27.11.2019

            Na dôvažok ... aj podpora samostatnosti v samotnom Katalánsku je viac než nejednoznačná. Aj dielčie úspechy v rámci demokratickej politiky rokovania a presviedčania, by mohli zvýšiť podporu nezávislosti v radoch tých, čo odsudzujú terajšie nedemokratické spôsoby jej presadzovania a odpudzuje ich vidina konfliktu.