Kreml chce tisíce nových civilních letadel

-
8. 6. 2023
-
21 komentářů
-
Jan Buchar
Rusko plánuje do konce desetiletí vyrobit více než tisícovku letadel pro potřeby civilního letectví. Splnění dodávek se nese v duchu tradičního nahrazování zahraničních součástek místní produkcí. Třetina vyrobených letadel má připadnout na letouny Bajkal a Ladoga Uralského závodu civilního letectví.
Rozvoj domácí výroby letadel Rusko považuje za svůj strategický zájem. Kreml podporuje vývoj nejen velkých, ale i malých létajících dopravních prostředků ke spojení mezi městy a obtížně dostupnými oblastmi. Loňský ambiciózní cíl na výrobu více než tisíce civilních letadel ovšem východní i západní odborníci hodnotí jako obtížně splnitelný. Časopis Ural Bizněs koncem května zveřejnil rozhovor se Sergejem Fedorovem, ředitelem Uralského závodu civilního letectví (UZGA), který vyjmenoval dlouhodobé problémy ruského leteckého průmyslu.
UZGA vyvíjí nová ruská letadla LMS-901 Bajkal pro devět cestujících a TVRS-44 Ladoga pro 44 cestujících. Ta v budoucnosti nahradí stárnoucí modely An-2, An-24, An-26 a Jak-40. První jmenovaný letoun se podle předběžných dohod z minulého roku dostane ke společnostem KrasAvia (deset letadel, dodací lhůta 2025-2029) a Aeroservis (sedm letadel, 2025-2028). Další poputují k regionálnímu dopravci Narjan-Mar (pět letadel, 2026-2030) a k záchranářům (27 letadel, 2025-2030). Další dvě smlouvy přibyly letos, jedna pro firmu Viťaz-Aero (tři letouny, 2026-2028) a druhá pro aerolinky Aurora (deset letadel, bez data dodání). Podle představ ruské vlády bude do roku 2030 vyrobeno 154 Bajkalů a 140 Ladog.
LMS-901 Bajkal se má stát všestranným letounem oslovující širokou škálu zákazníků. UZGA pracuje na verzi pro čistě osobní dopravu a na verzi s možností kombinovaného využití pro přepravu cestujících a nákladu. Navíc počítá s možností umístění zdravotnického vybavení, což se bude hodit pro nasazení v průběhu záchranných misí. Vzdálenější perspektivu představuje výsadková varianta se speciálními dveřmi pro výskok a sklopnými sedačkami po obou stranách letounu. Uvažuje se i o letounu pro zemědělské práce, jenž dostane speciální vybavení pro hnojení a chemické postřiky.
Velké plány kremelských představitelů nicméně omezují tři základní nedostatky. V první řadě jde o motor, který si Rusové buď nedokáží vyrobit sami, nebo jeho produkce závisí na zahraničních dílech. Zadruhé, ruský letecký průmysl nedokáže držet krok s technologickým pokrokem, což se kromě motorů projevuje na řadě dalších součástech letadel. Nakonec Rusko bojuje s nedostatkem pracovní síly s technickým vzděláním, jenž výrobu letadel brzdí. Žádný z nich se nevyhýbá ani společnosti UZGA.
LMS-901 Bajkal; větší foto / Minpromtorg.gov.ru,CC BY 4.0
Vývoj motoru VK-800SM pro letoun Bajkal hodnotí Sergej Fedorov kladně. Letos v březnu úspěšně proběhly důležité zkoušky. V létě údajně dojde k dalším testům ve zkušebním zařízení a na konci roku má být vše připraveno k prvnímu nasazení ve vzduchu. V druhé polovině příštího roku bude motor instalován na letoun LMS-901 Bajkal a zahájí se letové zkoušky. Do konce roku 2024 chce Fedorov letoun s domácí pohonnou jednotkou nechat certifikovat.
Časopis Ural Bizněs uvádí, že motor VK-800SM obsahuje 1,5 % součástek zahraničního původu. Výroba se ovšem podle vládního zadání musí stát plně lokalizovanou. Ředitel UZGA spojuje stoprocentní ruskou produkci se zahájením sériové výroby. „Jak v projektu Bajkal, tak v projektu Ladoga se spoléháme na komponenty domácí výroby,“ uvedl Sergej Fedorov. „Všichni dodavatelé jsou ruské firmy a od všech požadujeme nezávislost na dovozu. Na úrovni jednotlivých komponent samozřejmě nemohu vyloučit použití výrobků zahraničního původu. Zahájení sériové výroby letadel to ovšem neovlivní.“
Problémy s motorem se nevyhýbají ani dalším ruským projektům. Suchoj Superjet 100 (SSJ-100) čelí opakovaným technickým potížím právě kvůli své pohonné jednotce SaM146. Za jejím vývojem stojí joint venture mezi ruským Saturnem a francouzským Safranem. Francie dodala „horkou“ část motoru (jádro motoru, řídicí systém a převodovky), zatímco Rusko zajistilo nízkotlakou část (ventilátor a nízkotlakou turbínu), celkovou montáž a instalaci. Safran vzhledem k nízkým prodejů odmítl investovat do zlepšení motoru. Jako náhradu za SaM146 Rusko navrhuje motor PD-8, který vychází z již certifikovaného motoru PD-14. V roce 2024 se PD-8 snad objeví na Suchojích. Lépe na tom není ani Irkut MS-21, který počítal s americkými pohonnými jednotkami Pratt & Whitney PW1431G. Certifikaci domácí alternativy Rusové hodlají dokončit koncem roku.
Co se týče dalších součástek a vybavení, TVRS-44 Ladoga se oficiálně potýká jen s malými nedostatky. UZGA přiznává těžkosti s výběrem dodavatele cateringového vybavení, jehož výroba se v Rusku teprve rozvíjí. Podobná situace panuje v případě záchranných člunů, které Ladoga potřebuje pro lety nad vodními plochami. Domácí výrobky sice existují, ale svými vlastnostmi jsou horší než zahraniční. Sergej Fedorov tyto nedostatky nepovažuje za rozhodující, zvláště pokud se hovoří o teprve prvním sériovém letadle.
Suchoj Superjet 100 (2010); větší foto / SuperJet International Follow, CC BY-SA 2.0
Internetové stránky The Insider informovaly o mnohem závažnějších problémech, kterým čelí výroba SSJ-100 a MS-21. V případě Suchojů pocházelo 70 % všech komponentů letadla ze zahraničí. Výrobce usiluje o snížení tohoto podílu na 3 %, ovšem žádný pevný harmonogram pro splnění tohoto cíle známý není. Zdroje The Insider nepředpokládají výrobu prvního prototypu se stanoveným podílem ruských součástí před rokem 2025. MS-21 se pak nadále spoléhá na palubní elektronické systémy od západních společností. Rostěch sice plánoval nastartovat výrobu ruské avioniky v roce 2016, nicméně ještě o čtyři roky později ji Irkut nakupoval od Elbitu, Honeywellu a Thalesu. Podle odborníků oslovených stránkami The Insider lze očekávat sériovou výrobu prvních letounů MS-21 s ruskými elektronickými systémy v letech 2026-2027.
Ještě hlubší mezery najdeme u výpočetní techniky. Palubní počítač používaný pro MS-21 je vybaven procesory Freescale americké výroby. Jako možnou náhradu Irkut uvedl počítač se stejnými procesory jako IMA BK pro vojenské letouny Su-57 a PAK FA. Ten je založen na 28nanometrové technologii vyvinuté společností NTC Modul. Rusko však zatím samostatnou výrobu těchto moderních procesorů nezvládá, stále potřebuje zahraničního dodavatele. Vzhledem k vojenskému využití systému udělají USA vše pro to, aby jakýkoliv vývoz procesorů do Ruska zablokovaly.
Jako poslední uveďme pracovní sílu, jíž se ruskému leteckému průmyslu nedostává. UZGA podle Fedorova uchazečům o práci nabízí firemní školení a profesní rozvoj, účast na odborných konferencích a seminářích nebo úhradu části nákladů na pronájem ubytování. V regionu navíc spolupracuje s vyššími a středními odbornými školami a mladým talentům nabízí práci se stabilním příjmem hned po ukončení studia. Zkušenosti ukazují, že tento mechanismus funguje efektivně.
MS-21 (2017); větší foto / Denis Fedorko, CC BY-SA 4.0
„Musíte pochopit, že letadla vyrábějí lidé, ne peníze. K výrobě letadla potřebujete pracovní sílu a vybavení. Vybavení se buď nakupuje v zahraničí, což je v podmínkách totálních sankcí nesmírně obtížné, nebo se vyrábí v Rusku,“ domnívá se Fedor Borisov z moskevské Vysoké školy ekonomické. „A vyškolit inženýra trvá pět let plus několik let praxe. Vyškolit technika trvá dva až tři roky a těch je teď velký nedostatek. Inženýry a techniky nyní potřebují i jiná odvětví a konkurence mezi odvětvími bude vážná. To vše bude vyžadovat velmi objemné a cílené veřejné investice. Stát bude muset stanovit priority.“
Flotilu ruských leteckých společností pro komerční přepravu loni v dubnu podle vládních údajů tvořilo 1287 letadel. 1101 z nich sloužilo k přepravě cestujících, přičemž asi 700 pocházelo ze zahraničí. Většinu ruských letadel (275) představovala letadla pro krátké tratě (Jak-42, SSJ-100) a regionální letadla (Il-114-300, An-26, An-24, An-38, Jak-40). Většina zahraničních letadel (472) byla střednětraťových (Airbus 319, 320, 320neo, 321, 321neo, Boeing 777, 777-200, 777-300), dalších 120 pak dálkových (Airbus 330-200, 330-300, 350-900, Boeing 747-400, 767-300, 777).
Ruský letecký průmysl dostal od vlády velmi pravděpodobně nesplnitelný úkol. Plně lokalizovaná výroba tisíce nových letadel vyžaduje technologický průlom v několika různých odvětvích. Zmiňme například motory, které jsou stále ve stádiu vývoje, nebo závislost na západní avionice. O chybějící pracovní sílu se výrobci letadel navíc musí přetahovat s dalšími výrobními obory, jimž se též nedostává lidí. Všechny tyto problémy vyžadují rozhodnutí ruské vlády, zda domácí letecký průmysl skutečně podpoří a zda ho nadále považuje za svůj strategický zájem.
Zdroje: Ural Bizněs, Stránky ruské vlády, RosBizněsKonsalting, Vedomosti, The Insider
Související články
Il-76MD-90A: Páteř ruského dopravního letectva
Podle ruské tiskové agentury TASS, na kterou se odvolává ruský blog BMPD, dne 22. prosince v ...
-
28.12.2018
-
112 komentářů
-
Jan Grohmann
Nové ruské dopravní letadlo II-112V poprvé ve vzduchu
Podle tiskové zprávy Sjednocené korporace výrobců letadel (OAK) dne 31. března provedl svůj první ...
-
04.04.2019
-
176 komentářů
-
Jan Grohmann
Nehoda ruského dopravního letadla Il-112V
Dnes došlo k smrtelné havárii jediného prototypu ruského lehkého dopravního letadla Il-112V. Při ...
-
17.08.2021
-
79 komentářů
-
Jan Grohmann
PREMIUM Ruské letectvo na Ukrajině bojuje s pístovými letadly An-2
Satelitní snímky ze západu Ruska ukazují, že staré sovětské letouny An-2 ještě neřekly poslední ...
-
16.03.2022
-
6 komentářů
-
Jan Feryna
Komentáře
no proč ne, ovšem součástky půjdou z Číny/Indie. Po rozvrácení řetězce z dob SSSR, tedy hlavně ukrajinské základny to jen tak nebude. Jednu pozitivní věc to pro ruské ...Zobrazit celý příspěvek
no proč ne, ovšem součástky půjdou z Číny/Indie. Po rozvrácení řetězce z dob SSSR, tedy hlavně ukrajinské základny to jen tak nebude.
Jednu pozitivní věc to pro ruské obyvatelstvo má už nyní (a vlastně i pro okolní býv. sov. republiky) - v krátko i střednědobém horizontu budou mít plnou zaměstnanost což tam už dlouhá léta bylo prakticky scifi.Skrýt celý příspěvekNo, plnou zaměstnanost... určitě bude užitečné zaměstnat i ty co (skoro) nic neumí? Nepovede to k poklesu kvality výroby? Já bych teda do letadla vyrobeného dlouhodobě ...Zobrazit celý příspěvek
No, plnou zaměstnanost... určitě bude užitečné zaměstnat i ty co (skoro) nic neumí? Nepovede to k poklesu kvality výroby? Já bych teda do letadla vyrobeného dlouhodobě nezaměstnaným lezl nerad :(Skrýt celý příspěvek
Plnou zaměstnanost?? Upadl jsi na hlavu?? Rusko je před naprostým hospodářským krachem a tohle jsou žvásty k uklidnění plebsu a věrchušky...
Plnou zaměstnanost?? Upadl jsi na hlavu?? Rusko je před naprostým hospodářským krachem a tohle jsou žvásty k uklidnění plebsu a věrchušky...
Kurňa to sú pašáci, vyhlásili päťročnicu a plán sa bude plniť na 120%, všade bude všetkého nadostač, chudoba vymizne, pečené holuby z neba padať budú, okolo Kurska samá Armata, na ...Zobrazit celý příspěvek
Kurňa to sú pašáci, vyhlásili päťročnicu a plán sa bude plniť na 120%, všade bude všetkého nadostač, chudoba vymizne, pečené holuby z neba padať budú, okolo Kurska samá Armata, na nebi SU 57, v oceáne Kutuzov .... iba žeby nie :)Skrýt celý příspěvek
Asi jim ty nakrad... ehm omlouvám se, zabavené Boeingy a Airbusy nestačí... Myslím ty co tam musely zůstat... Nebo přišli na to, že je moc dlouho letuschopné neudrží... Nic méně, ...Zobrazit celý příspěvek
Asi jim ty nakrad... ehm omlouvám se, zabavené Boeingy a Airbusy nestačí... Myslím ty co tam musely zůstat... Nebo přišli na to, že je moc dlouho letuschopné neudrží... Nic méně, jak už psal Klimesov... Chtít můžou... Mysleli to dobře, ale dopadne to jako vždycky... Mimochodem předpokládám, že bez západních komponentů a obráběcích strojů budou ty jejich prototypy následovat příkladu il112v...Skrýt celý příspěvek
Osobně bych reálně viděl výrobu. Samozřejmě ne komických 1000 ks. Domácí produkce = doma smontované. Mohli by narychlo použít některé staré konstrukce a zbytek nakoupit v Číně. ...Zobrazit celý příspěvek
Osobně bych reálně viděl výrobu. Samozřejmě ne komických 1000 ks. Domácí produkce = doma smontované. Mohli by narychlo použít některé staré konstrukce a zbytek nakoupit v Číně. Klidně by mohli nakoupit i celé motory, které tam vyrábí v licenci. Tím pádem by Čína byla chráněna před sankcemi, protože by to nebylo možné prokázat.
Musíme brát v potaz jejich zoufalou situaci. Klidně to může být nespolehlivé, žravé, hlučné, neefektivní, ale musí to lítat.Skrýt celý příspěvekTVRS-44 Ladoga - alias letoun vyvíjený na základě bývalého českého L-610. Rusové si z LETu stáhli kompletní dokumentaci. V článku chybí zmínka o v Rusku početně zastoupeném a ...Zobrazit celý příspěvek
TVRS-44 Ladoga - alias letoun vyvíjený na základě bývalého českého L-610. Rusové si z LETu stáhli kompletní dokumentaci. V článku chybí zmínka o v Rusku početně zastoupeném a používaném u nás vyráběném letounu L-410 s českými motory M601, případně
s americkými motory GE H80. Zaspekuluji si, L-410 už UZGA asi dokáže vyrábět sama - také má dokumentaci. Zbývá tedy dovyvinout ruský motor a adaptovat drak. Vše je ovšem otázka peněz a kapacit ruského leteckého průmyslu, chtělo by se říct, že přání ruských elit jsou fakticky nesplnitelná.Skrýt celý příspěvekTeraz som si nie istý, ale nebol vývoj 610-ky financovaný Ruskom na základe nejakej ich požiadavky na tento typ stroja?
Teraz som si nie istý, ale nebol vývoj 610-ky financovaný Ruskom na základe nejakej ich požiadavky na tento typ stroja?
Pokud vím vývoj L-610 nebyl financován ani ze SSSR, ani z Ruska. Byl vyvíjen na základě požadavků ze SSSR, neboť stejně jako v případě L-410 a jiných u nás vyráběných letadel, mělo ...Zobrazit celý příspěvek
Pokud vím vývoj L-610 nebyl financován ani ze SSSR, ani z Ruska.
Byl vyvíjen na základě požadavků ze SSSR, neboť stejně jako v případě L-410 a jiných u nás vyráběných letadel, mělo jít o hlavního odběratele.Skrýt celý příspěvek
Jenom bych doplnil, ze GE H80 vychazi z M601 a vyrabeny je u nas, v klidu bych ho uznacil take jako cesky.
Jenom bych doplnil, ze GE H80 vychazi z M601 a vyrabeny je u nas, v klidu bych ho uznacil take jako cesky.
Jojo, tisíc civilních letadel... dokdy že? Do konce století? Jo, to by možná mohli stihnout... Viz "zázrak" SSJ, a to bylo ještě v dobách kdy kooperace se západními podniky nebyla ...Zobrazit celý příspěvek
Jojo, tisíc civilních letadel... dokdy že? Do konce století? Jo, to by možná mohli stihnout...
Viz "zázrak" SSJ, a to bylo ještě v dobách kdy kooperace se západními podniky nebyla tabu, a na Ukrajině neběžela "Speciální šrotovací operace"...Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...