Kreml chce tisíce nových civilních letadel

Kreml chce tisíce nových civilních letadel
TVRS-44 Ladoga / Merkatolog, CC BY-SA 4.0 (Zvětšit)

Rusko plánuje do konce desetiletí vyrobit více než tisícovku letadel pro potřeby civilního letectví. Splnění dodávek se nese v duchu tradičního nahrazování zahraničních součástek místní produkcí. Třetina vyrobených letadel má připadnout na letouny Bajkal a Ladoga Uralského závodu civilního letectví.

Rozvoj domácí výroby letadel Rusko považuje za svůj strategický zájem. Kreml podporuje vývoj nejen velkých, ale i malých létajících dopravních prostředků ke spojení mezi městy a obtížně dostupnými oblastmi. Loňský ambiciózní cíl na výrobu více než tisíce civilních letadel ovšem východní i západní odborníci hodnotí jako obtížně splnitelný. Časopis Ural Bizněs koncem května zveřejnil rozhovor se Sergejem Fedorovem, ředitelem Uralského závodu civilního letectví (UZGA), který vyjmenoval dlouhodobé problémy ruského leteckého průmyslu.

UZGA vyvíjí nová ruská letadla LMS-901 Bajkal pro devět cestujících a TVRS-44 Ladoga pro 44 cestujících. Ta v budoucnosti nahradí stárnoucí modely An-2, An-24, An-26 a Jak-40. První jmenovaný letoun se podle předběžných dohod z minulého roku dostane ke společnostem KrasAvia (deset letadel, dodací lhůta 2025-2029) a Aeroservis (sedm letadel, 2025-2028). Další poputují k regionálnímu dopravci Narjan-Mar (pět letadel, 2026-2030) a k záchranářům (27 letadel, 2025-2030). Další dvě smlouvy přibyly letos, jedna pro firmu Viťaz-Aero (tři letouny, 2026-2028) a druhá pro aerolinky Aurora (deset letadel, bez data dodání). Podle představ ruské vlády bude do roku 2030 vyrobeno 154 Bajkalů a 140 Ladog.

LMS-901 Bajkal se má stát všestranným letounem oslovující širokou škálu zákazníků. UZGA pracuje na verzi pro čistě osobní dopravu a na verzi s možností kombinovaného využití pro přepravu cestujících a nákladu. Navíc počítá s možností umístění zdravotnického vybavení, což se bude hodit pro nasazení v průběhu záchranných misí. Vzdálenější perspektivu představuje výsadková varianta se speciálními dveřmi pro výskok a sklopnými sedačkami po obou stranách letounu. Uvažuje se i o letounu pro zemědělské práce, jenž dostane speciální vybavení pro hnojení a chemické postřiky.

Velké plány kremelských představitelů nicméně omezují tři základní nedostatky. V první řadě jde o motor, který si Rusové buď nedokáží vyrobit sami, nebo jeho produkce závisí na zahraničních dílech. Zadruhé, ruský letecký průmysl nedokáže držet krok s technologickým pokrokem, což se kromě motorů projevuje na řadě dalších součástech letadel. Nakonec Rusko bojuje s nedostatkem pracovní síly s technickým vzděláním, jenž výrobu letadel brzdí. Žádný z nich se nevyhýbá ani společnosti UZGA.


LMS-901 Bajkal; větší foto / Minpromtorg.gov.ru,CC BY 4.0

Vývoj motoru VK-800SM pro letoun Bajkal hodnotí Sergej Fedorov kladně. Letos v březnu úspěšně proběhly důležité zkoušky. V létě údajně dojde k dalším testům ve zkušebním zařízení a na konci roku má být vše připraveno k prvnímu nasazení ve vzduchu. V druhé polovině příštího roku bude motor instalován na letoun LMS-901 Bajkal a zahájí se letové zkoušky. Do konce roku 2024 chce Fedorov letoun s domácí pohonnou jednotkou nechat certifikovat.

Časopis Ural Bizněs uvádí, že motor VK-800SM obsahuje 1,5 % součástek zahraničního původu. Výroba se ovšem podle vládního zadání musí stát plně lokalizovanou. Ředitel UZGA spojuje stoprocentní ruskou produkci se zahájením sériové výroby. „Jak v projektu Bajkal, tak v projektu Ladoga se spoléháme na komponenty domácí výroby,“ uvedl Sergej Fedorov. „Všichni dodavatelé jsou ruské firmy a od všech požadujeme nezávislost na dovozu. Na úrovni jednotlivých komponent samozřejmě nemohu vyloučit použití výrobků zahraničního původu. Zahájení sériové výroby letadel to ovšem neovlivní.“

Problémy s motorem se nevyhýbají ani dalším ruským projektům. Suchoj Superjet 100 (SSJ-100) čelí opakovaným technickým potížím právě kvůli své pohonné jednotce SaM146. Za jejím vývojem stojí joint venture mezi ruským Saturnem a francouzským Safranem. Francie dodala „horkou“ část motoru (jádro motoru, řídicí systém a převodovky), zatímco Rusko zajistilo nízkotlakou část (ventilátor a nízkotlakou turbínu), celkovou montáž a instalaci. Safran vzhledem k nízkým prodejů odmítl investovat do zlepšení motoru. Jako náhradu za SaM146 Rusko navrhuje motor PD-8, který vychází z již certifikovaného motoru PD-14. V roce 2024 se PD-8 snad objeví na Suchojích. Lépe na tom není ani Irkut MS-21, který počítal s americkými pohonnými jednotkami Pratt & Whitney PW1431G. Certifikaci domácí alternativy Rusové hodlají dokončit koncem roku.

Co se týče dalších součástek a vybavení, TVRS-44 Ladoga se oficiálně potýká jen s malými nedostatky. UZGA přiznává těžkosti s výběrem dodavatele cateringového vybavení, jehož výroba se v Rusku teprve rozvíjí. Podobná situace panuje v případě záchranných člunů, které Ladoga potřebuje pro lety nad vodními plochami. Domácí výrobky sice existují, ale svými vlastnostmi jsou horší než zahraniční. Sergej Fedorov tyto nedostatky nepovažuje za rozhodující, zvláště pokud se hovoří o teprve prvním sériovém letadle.


Suchoj Superjet 100 (2010); větší foto / SuperJet International Follow, CC BY-SA 2.0

Internetové stránky The Insider informovaly o mnohem závažnějších problémech, kterým čelí výroba SSJ-100 a MS-21. V případě Suchojů pocházelo 70 % všech komponentů letadla ze zahraničí. Výrobce usiluje o snížení tohoto podílu na 3 %, ovšem žádný pevný harmonogram pro splnění tohoto cíle známý není. Zdroje The Insider nepředpokládají výrobu prvního prototypu se stanoveným podílem ruských součástí před rokem 2025. MS-21 se pak nadále spoléhá na palubní elektronické systémy od západních společností. Rostěch sice plánoval nastartovat výrobu ruské avioniky v roce 2016, nicméně ještě o čtyři roky později ji Irkut nakupoval od Elbitu, Honeywellu a Thalesu. Podle odborníků oslovených stránkami The Insider lze očekávat sériovou výrobu prvních letounů MS-21 s ruskými elektronickými systémy v letech 2026-2027.

Ještě hlubší mezery najdeme u výpočetní techniky. Palubní počítač používaný pro MS-21 je vybaven procesory Freescale americké výroby. Jako možnou náhradu Irkut uvedl počítač se stejnými procesory jako IMA BK pro vojenské letouny Su-57 a PAK FA. Ten je založen na 28nanometrové technologii vyvinuté společností NTC Modul. Rusko však zatím samostatnou výrobu těchto moderních procesorů nezvládá, stále potřebuje zahraničního dodavatele. Vzhledem k vojenskému využití systému udělají USA vše pro to, aby jakýkoliv vývoz procesorů do Ruska zablokovaly.

Jako poslední uveďme pracovní sílu, jíž se ruskému leteckému průmyslu nedostává. UZGA podle Fedorova uchazečům o práci nabízí firemní školení a profesní rozvoj, účast na odborných konferencích a seminářích nebo úhradu části nákladů na pronájem ubytování. V regionu navíc spolupracuje s vyššími a středními odbornými školami a mladým talentům nabízí práci se stabilním příjmem hned po ukončení studia. Zkušenosti ukazují, že tento mechanismus funguje efektivně.


MS-21 (2017); větší foto / Denis Fedorko, CC BY-SA 4.0

Musíte pochopit, že letadla vyrábějí lidé, ne peníze. K výrobě letadla potřebujete pracovní sílu a vybavení. Vybavení se buď nakupuje v zahraničí, což je v podmínkách totálních sankcí nesmírně obtížné, nebo se vyrábí v Rusku,“ domnívá se Fedor Borisov z moskevské Vysoké školy ekonomické. „A vyškolit inženýra trvá pět let plus několik let praxe. Vyškolit technika trvá dva až tři roky a těch je teď velký nedostatek. Inženýry a techniky nyní potřebují i jiná odvětví a konkurence mezi odvětvími bude vážná. To vše bude vyžadovat velmi objemné a cílené veřejné investice. Stát bude muset stanovit priority.“

Flotilu ruských leteckých společností pro komerční přepravu loni v dubnu podle vládních údajů tvořilo 1287 letadel. 1101 z nich sloužilo k přepravě cestujících, přičemž asi 700 pocházelo ze zahraničí. Většinu ruských letadel (275) představovala letadla pro krátké tratě (Jak-42, SSJ-100) a regionální letadla (Il-114-300, An-26, An-24, An-38, Jak-40). Většina zahraničních letadel (472) byla střednětraťových (Airbus 319, 320, 320neo, 321, 321neo, Boeing 777, 777-200, 777-300), dalších 120 pak dálkových (Airbus 330-200, 330-300, 350-900, Boeing 747-400, 767-300, 777).

Ruský letecký průmysl dostal od vlády velmi pravděpodobně nesplnitelný úkol. Plně lokalizovaná výroba tisíce nových letadel vyžaduje technologický průlom v několika různých odvětvích. Zmiňme například motory, které jsou stále ve stádiu vývoje, nebo závislost na západní avionice. O chybějící pracovní sílu se výrobci letadel navíc musí přetahovat s dalšími výrobními obory, jimž se též nedostává lidí. Všechny tyto problémy vyžadují rozhodnutí ruské vlády, zda domácí letecký průmysl skutečně podpoří a zda ho nadále považuje za svůj strategický zájem.

Zdroje: Ural Bizněs, Stránky ruské vlády, RosBizněsKonsalting, Vedomosti, The Insider

Nahlásit chybu v článku


Související články

Il-76MD-90A: Páteř ruského dopravního letectva

Podle ruské tiskové agentury TASS, na kterou se odvolává ruský blog BMPD, dne 22. prosince v ...

Nové ruské dopravní letadlo II-112V poprvé ve vzduchu

Podle tiskové zprávy Sjednocené korporace výrobců letadel (OAK) dne 31. března provedl svůj první ...

Nehoda ruského dopravního letadla Il-112V

Dnes došlo k smrtelné havárii jediného prototypu ruského lehkého dopravního letadla Il-112V. Při ...

PREMIUM Ruské letectvo na Ukrajině bojuje s pístovými letadly An-2

Satelitní snímky ze západu Ruska ukazují, že staré sovětské letouny An-2 ještě neřekly poslední ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Oliver
    14:07 10.06.2023

    no proč ne, ovšem součástky půjdou z Číny/Indie. Po rozvrácení řetězce z dob SSSR, tedy hlavně ukrajinské základny to jen tak nebude. Jednu pozitivní věc to pro ruské ...Zobrazit celý příspěvek

    no proč ne, ovšem součástky půjdou z Číny/Indie. Po rozvrácení řetězce z dob SSSR, tedy hlavně ukrajinské základny to jen tak nebude.
    Jednu pozitivní věc to pro ruské obyvatelstvo má už nyní (a vlastně i pro okolní býv. sov. republiky) - v krátko i střednědobém horizontu budou mít plnou zaměstnanost což tam už dlouhá léta bylo prakticky scifi.Skrýt celý příspěvek

    • SYN_
      18:06 10.06.2023

      No, plnou zaměstnanost... určitě bude užitečné zaměstnat i ty co (skoro) nic neumí? Nepovede to k poklesu kvality výroby? Já bych teda do letadla vyrobeného dlouhodobě ...Zobrazit celý příspěvek

      No, plnou zaměstnanost... určitě bude užitečné zaměstnat i ty co (skoro) nic neumí? Nepovede to k poklesu kvality výroby? Já bych teda do letadla vyrobeného dlouhodobě nezaměstnaným lezl nerad :(Skrýt celý příspěvek

    • Hawk
      18:02 17.06.2023

      Plnou zaměstnanost?? Upadl jsi na hlavu?? Rusko je před naprostým hospodářským krachem a tohle jsou žvásty k uklidnění plebsu a věrchušky...

      Plnou zaměstnanost?? Upadl jsi na hlavu?? Rusko je před naprostým hospodářským krachem a tohle jsou žvásty k uklidnění plebsu a věrchušky...

  • Misonek 76
    16:20 09.06.2023

    Abraka dabra a mame 1000 letadel pac jsme to rekli.

    Abraka dabra a mame 1000 letadel pac jsme to rekli.

  • Scandinavian81
    13:46 09.06.2023

    paráda... to se tak krásně čte :D chudobinec russácký :D

    paráda... to se tak krásně čte :D chudobinec russácký :D

  • Wakantanka
    19:43 08.06.2023

    Kurňa to sú pašáci, vyhlásili päťročnicu a plán sa bude plniť na 120%, všade bude všetkého nadostač, chudoba vymizne, pečené holuby z neba padať budú, okolo Kurska samá Armata, na ...Zobrazit celý příspěvek

    Kurňa to sú pašáci, vyhlásili päťročnicu a plán sa bude plniť na 120%, všade bude všetkého nadostač, chudoba vymizne, pečené holuby z neba padať budú, okolo Kurska samá Armata, na nebi SU 57, v oceáne Kutuzov .... iba žeby nie :)Skrýt celý příspěvek

    • Ján Paliga
      20:23 08.06.2023

      Po-2 hádam zvládnu sekať.... či?

      Po-2 hádam zvládnu sekať.... či?

      • SYN_
        23:32 08.06.2023

        Kukuruznik? :)

        Kukuruznik? :)

      • Wakantanka
        15:05 09.06.2023

        Dosť pochybujem :)

        Dosť pochybujem :)

  • Storm
    18:25 08.06.2023

    Asi jim ty nakrad... ehm omlouvám se, zabavené Boeingy a Airbusy nestačí... Myslím ty co tam musely zůstat... Nebo přišli na to, že je moc dlouho letuschopné neudrží... Nic méně, ...Zobrazit celý příspěvek

    Asi jim ty nakrad... ehm omlouvám se, zabavené Boeingy a Airbusy nestačí... Myslím ty co tam musely zůstat... Nebo přišli na to, že je moc dlouho letuschopné neudrží... Nic méně, jak už psal Klimesov... Chtít můžou... Mysleli to dobře, ale dopadne to jako vždycky... Mimochodem předpokládám, že bez západních komponentů a obráběcích strojů budou ty jejich prototypy následovat příkladu il112v...Skrýt celý příspěvek

  • Klimesov
    14:29 08.06.2023

    Chtít můžou.
    Já osobně chci věcí a ne jen věcí :D :D :D

    Chtít můžou.
    Já osobně chci věcí a ne jen věcí :D :D :D

  • Poly
    13:21 08.06.2023

    Osobně bych reálně viděl výrobu. Samozřejmě ne komických 1000 ks. Domácí produkce = doma smontované. Mohli by narychlo použít některé staré konstrukce a zbytek nakoupit v Číně. ...Zobrazit celý příspěvek

    Osobně bych reálně viděl výrobu. Samozřejmě ne komických 1000 ks. Domácí produkce = doma smontované. Mohli by narychlo použít některé staré konstrukce a zbytek nakoupit v Číně. Klidně by mohli nakoupit i celé motory, které tam vyrábí v licenci. Tím pádem by Čína byla chráněna před sankcemi, protože by to nebylo možné prokázat.

    Musíme brát v potaz jejich zoufalou situaci. Klidně to může být nespolehlivé, žravé, hlučné, neefektivní, ale musí to lítat.Skrýt celý příspěvek

  • Profesor
    13:01 08.06.2023

    Pokud se budou dodržovat sankce, nemají šanci.

    Pokud se budou dodržovat sankce, nemají šanci.

  • Prehled
    12:24 08.06.2023

    TVRS-44 Ladoga - alias letoun vyvíjený na základě bývalého českého L-610. Rusové si z LETu stáhli kompletní dokumentaci. V článku chybí zmínka o v Rusku početně zastoupeném a ...Zobrazit celý příspěvek

    TVRS-44 Ladoga - alias letoun vyvíjený na základě bývalého českého L-610. Rusové si z LETu stáhli kompletní dokumentaci. V článku chybí zmínka o v Rusku početně zastoupeném a používaném u nás vyráběném letounu L-410 s českými motory M601, případně
    s americkými motory GE H80. Zaspekuluji si, L-410 už UZGA asi dokáže vyrábět sama - také má dokumentaci. Zbývá tedy dovyvinout ruský motor a adaptovat drak. Vše je ovšem otázka peněz a kapacit ruského leteckého průmyslu, chtělo by se říct, že přání ruských elit jsou fakticky nesplnitelná.Skrýt celý příspěvek

    • Miroslav
      12:31 08.06.2023

      Teraz som si nie istý, ale nebol vývoj 610-ky financovaný Ruskom na základe nejakej ich požiadavky na tento typ stroja?

      Teraz som si nie istý, ale nebol vývoj 610-ky financovaný Ruskom na základe nejakej ich požiadavky na tento typ stroja?

      • skelet
        13:12 08.06.2023

        ne Ruskem, ale SSSR v rámci RVHP

        ne Ruskem, ale SSSR v rámci RVHP

        • Prehled
          13:48 08.06.2023

          Pokud vím vývoj L-610 nebyl financován ani ze SSSR, ani z Ruska. Byl vyvíjen na základě požadavků ze SSSR, neboť stejně jako v případě L-410 a jiných u nás vyráběných letadel, mělo ...Zobrazit celý příspěvek

          Pokud vím vývoj L-610 nebyl financován ani ze SSSR, ani z Ruska.
          Byl vyvíjen na základě požadavků ze SSSR, neboť stejně jako v případě L-410 a jiných u nás vyráběných letadel, mělo jít o hlavního odběratele.Skrýt celý příspěvek

          • skelet
            14:01 08.06.2023

            ano, souhlasím :)

            ano, souhlasím :)

    • matu
      13:27 08.06.2023

      Jenom bych doplnil, ze GE H80 vychazi z M601 a vyrabeny je u nas, v klidu bych ho uznacil take jako cesky.

      Jenom bych doplnil, ze GE H80 vychazi z M601 a vyrabeny je u nas, v klidu bych ho uznacil take jako cesky.

      • Prehled
        13:44 08.06.2023

        Ano, máte pravdu, děkuji za upřesnění - formuloval jsem to takto schválně, z ruského pohledu, provokativně :).

        Ano, máte pravdu, děkuji za upřesnění - formuloval jsem to takto schválně, z ruského pohledu, provokativně :).

  • SYN_
    11:40 08.06.2023

    Jojo, tisíc civilních letadel... dokdy že? Do konce století? Jo, to by možná mohli stihnout... Viz "zázrak" SSJ, a to bylo ještě v dobách kdy kooperace se západními podniky nebyla ...Zobrazit celý příspěvek

    Jojo, tisíc civilních letadel... dokdy že? Do konce století? Jo, to by možná mohli stihnout...
    Viz "zázrak" SSJ, a to bylo ještě v dobách kdy kooperace se západními podniky nebyla tabu, a na Ukrajině neběžela "Speciální šrotovací operace"...Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...