Krize francouzského vojenského průmyslu a stíhačky Rafale pro Chorvatsko

-
24. 7. 2020
-
120 komentářů
-
Jan Grohmann
Běžící pandemie koronaviru Covid-19 hluboce zasáhne hospodářství řady zemí. Ohrožen je mimo jiné zbrojní průmysl. Francouzští poslanci již varovali, že pokud nevznikne plán na podporu francouzského zbrojního průmyslu, přivede to ke krachu stovky malých a středních podniků.
Zbrojní průmysl v Evropě přímo zaměstnává 500 000 lidí, nepřímo dalších 1,2 milionu pracovníků. V Evropě je celkově na 1350 malých a středních podniků obranného průmyslu.
Evropské vojenské podniky dosáhly v roce 2014 obratu 97,3 miliardy euro, což je zhruba poloviční obrat druhé největší automobilky světa, německého Volkswagenu. Mimochodem evropský automobilový sektor (včetně dopravy, prodeje, servisu atd.) přímo nebo nepřímo zaměstnává téměř 14 milionů Evropanů (6,1 % všech zaměstnaných).
Kvůli pandemii Covid-19 se Evropa připravuje na nejhorší ekonomickou krizi za desítky let. V případě Francie se odhaduje, že v roce 2020 klesne hospodářství o 11 % a dluh vzroste na 120 % HDP.
Francouzští poslanci Benjamin Griveaux a Jean-Louis Thiériot varovali, že bez strategického plánu podpory hrozí vojenském průmyslu nejen ztráta míst, ale (především) trvalé poškození francouzské vojensko-technologické základny, ztráta dovedností a know-how. To se neodrazí jen ve vyšší nezaměstnanosti a poklesu HDP, ale především ve vojensko-průmyslové a strategické nezávislosti Francie a celkovém zahraničně-politickém potenciálu Francie. Lapidárně řečeno, pokud Francie nepodpoří svůj obranný průmysl, klesne na potravinovém řetězci směrem dolů.
Problém se dotýká zejména firem z leteckého průmyslu, pochopitelně především z důvodů omezení civilního leteckého provozu. Již nyní má mnoho francouzských malých a středních podniků leteckého průmyslu vážné finanční problémy, což se odráží napříkald na neochotě bank půjčovat peníze. Přibližně 50 malým a středním podnikům tak reálně hrozí bankrot.
Problémy ale jsou dlouhodobějšího charakteru. Celých 25 % malých a středních podniků francouzského sdružení leteckého a kosmického průmyslu GIFAS (Groupement des Industries Françaises Aéronautiques et Spatialess) je již dva roky ve ztrátě.
Tyto podniky přitom dodávají špičkové letecké systémy, bez kterých letouny jednoduše nemohou létat. To platí především pro civilní letecký průmysl. Horší je, že tyto francouzské firmy dodávají také kriticky důležité systémy pro víceúčelová taktická bojová letadla Rafale. Podle francouzských médií tak může pandemie Covidu-19 zbourat celý francouzský dodavatelský řetězec (a to neplatí jen pro stíhačky).
Problémy mají například francouzské společnosti Elvia PCB (tištěné elektronické obvody), Realmeca (vysoce přesné obrábění kovových součástí) a Novatech Technologies (tištěné spoje, elektronika). Francouzští poslanci také varovali před problémy výrobce elektromotorů, nezbytných pro dálkově ovládané zbraňové moduly. Problémy mají také výrobci Aubert a Duval dodávající ocel pro námořní průmysl, nebo CNIM vyrábějící součástky pro ponorky.
Podle francouzských poslanců hygienická opatření zvedla výrobní náklady v podnicích vojenského průmyslu o 10 až 20 %. Zároveň dochází kvůli práci z domova ke ztrátě produktivity práce. K finančním problémům se přidává i nejistota, zda v těžké ekonomické situaci státy ustojí investice do svých armád, nebo nákupy odloží. Francie proto nepochybně s velkým povděkem kvituje nákup 52 houfnic CAESAR pro českou armádu. Nejde přitom ani tak o velikost zakázky, jako o udržení strategicky důležitých podniků při životě, zachování know-how a výrobních kapacit.
Francouzský web Opex360 navíc upozorňuje, že francouzské podniky byly zasaženy více než podniky na severu Evropy, zejména v Německu. V Německu nejen zvládli koronavirovou krizi mnohem lépe, ale Berlín již přislíbil podnikům vojenského průmyslu deset miliard euro. O zakázky a svou budoucnost se nemusí rozhodně bát ani američtí výrobci zbraní. Navíc se objevuje další konkurence, která vytlačuje francouzské vojenské výrobce ze světových trhů.
Nakonec podpora francouzského, resp. evropského vojenského průmyslu, je v životním zájmu Evropské unie. Pokud Evropa přijde o klíčové schopnosti v obranném průmyslu, bude je v budoucnu jen těžko nahrazovat. Navíc podpora zbrojní výroby je pro stát výhodná ‒ například každé euro vložené do zbrojní zakázky vygeneruje ve francouzské ekonomice krátkodobě 1,27 euro, dlouhodobě 1,68 euro. Francouzský úřad pro vyzbrojování DGA (Direction générale de l'armement) navíc tvrdí, že každý milion euro investovaný do obrany vytvoří sedm pracovních míst.
Podle portálu Opex360 je řešení vlastně snadné. Francie kvůli podpoře svého průmyslu by měla nakoupit dalších 20 bojových letadel Rafale za dvě miliardy euro, zahájit co nejdříve stavbu nové jaderné letadlové lodě, urychlit výměnu zastaralého vybavení, pokračovat v projektu pozemních sil SCORPION a nakupovat také munici.
V případě výroby letounů Rafale totiž hrozí po roce 2024 zastavení výroby, tedy pokud nedojde k dalším objednávkám doma nebo v zahraničí. Pokud se přitom má plynule pokračovat ve výrobě letounů Rafale i po roce 2024, je ale třeba zajistit objednávky na nové letouny do konce letošního roku.
Mezi potenciální zákazníky stíhaček Rafale se uvádí Švýcarsko, Finsko, Indie a Egypt. Spekuluje se dokonce o zájmu Chorvatska nakoupit olétané stíhačky Rafale z flotily francouzského letectva. V roce 2018 se Záhřeb rozhodl pořídit 12 použitých F-16 z Izraele, ale Spojené státy obchod zastavily. Nyní Chorvatsko kromě olétaných Rafale z Francie uvažuje o koupi starších stíhaček Eurofighter (Tranche 1) z Itálie, použitých F-16 z různých evropských zemí a Spojených států nebo o letounech Gripen.
Pomoc Francii může nabídnout také Česká republika, pochopitelně za „win-win“ podmínek. Pro francouzské houfnice CAESAR je totiž třeba nakupovat náhradní hlavně, díly a především munici. Ostatně o nové zbrojní zakázky, především v post-covidové Evropě, se povede tvrdý boj. Ministerstvo obrany ČR plánuje masivní investice a této situace může využít k vyjednání nejlepších možných podmínek.
Také řešení případné celoevropské podpory zbrojního průmyslu je vlastně prosté ‒ redukovat multimiliardovou ideologii „Green deal“ a část financí převést do podpory evropského zbrojního průmyslu. Evropská unie může poskytnout zemím finanční prostředky na nákup čistě evropského vojenského vybavení.
Mimochodem současná podpora „zelené ekonomiky“ neznamená nic jiného, než že desítky miliard euro v investicích do solární a větrné energie putuje (a poputuje) do Číny. Například v letech 2011 až 2017 Evropa čínským výrobcům větrných turbín zaplatila 6,8 miliardy euro. Taková částka postačí ke stavbě šesti moderních torpédoborců.
V každém případě, podobné celosvětové krize, jako je pandemie Covid-19, znamenají mimo jiné změnu distribuce moci mezi jednotlivými státy a aktéry. Lapidárně řečeno, někdo poroste na úkor někoho jiného. To vždy přináší napětí a nestabilitu. Mnohé státy ale dostanou šanci růst v potravinovém řetězci směrem nahoru. Klíčem postupu je přitom nevěřit „teen ideologiím“, ale pochopit, že svět řídí a budou řídit čistě přírodní zákony.
Související články
Koronavirus Covid-19 a konec impéria Evropské unie
Pandemie koronaviru Covid-19 není pouze zdravotnický problém, ale může zcela změnit politické ...
-
16.03.2020
-
297 komentářů
-
Jan Grohmann
Covid-19: Starý svět je pryč
Dnes volně navážeme na článek „Koronavirus Covid-19 a konec impéria Evropské unie“ a opět využijeme ...
-
23.03.2020
-
341 komentářů
-
Jan Grohmann
Analýza mobilních dat: Covid-19 zpomaluje ruský vojenský průmysl
Web Defense One zveřejnil analýzu kalifornské firmy Orbital Insight, podle které došlo k významnému ...
-
11.05.2020
-
28 komentářů
-
Jan Grohmann
Covid-19 dusí španělský průmysl. Polská armáda proto kupuje Ford Ranger XLT
Polská armáda oproti plánům nakoupí terénní pick-upy Ford Ranger XLT. Původně polská armáda ...
-
03.07.2020
-
57 komentářů
-
Jan Grohmann
Komentáře
Padol jeden z chorvátskych Migov - piloti sú OK: https://twitter.com/N1info/sta... Medzitý začal výcvik vo ...Zobrazit celý příspěvek
Padol jeden z chorvátskych Migov - piloti sú OK:
https://twitter.com/N1info/sta...
Medzitý začal výcvik vo Francúzsku:
https://tangosix.rs/2022/17/11... Skrýt celý příspěvekŠlo o MiG-21UM - https://aviation-safety.net/wi...
Šlo o MiG-21UM - https://aviation-safety.net/wi...
Francúzska ponuka za 930M Eur vyšla ako najlepšia v kategórii olietaných a F-16V za 1600M USD v kategórii nových: https://www.total-croatia-news...
Francúzska ponuka za 930M Eur vyšla ako najlepšia v kategórii olietaných a F-16V za 1600M USD v kategórii nových: https://www.total-croatia-news...
Veterne turbiny z Ciny v EU ? To je uplna hlupost. V EU stoji spolu mozno 10 turbin vyrobenych v Cine, vsetky ostatne tisicky turbin su z Europy. Autor pravdepodobne myslel solarne ...Zobrazit celý příspěvek
Veterne turbiny z Ciny v EU ? To je uplna hlupost. V EU stoji spolu mozno 10 turbin vyrobenych v Cine, vsetky ostatne tisicky turbin su z Europy. Autor pravdepodobne myslel solarne panely, pri ktorych vyrobe sa Europa v podstate vzdala Cine a v EU vyrabame uz len minimum.Skrýt celý příspěvek
svět se mění a kdo nepochopil pochopí časem Rusko neudrží 3 výrobce vojenských letadel Su, Mig, Jak... a nejvíc to má nahnuté Mig (tak je třeba ho jen dobře prodat do Indie). EU ...Zobrazit celý příspěvek
svět se mění a kdo nepochopil pochopí časem
Rusko neudrží 3 výrobce vojenských letadel Su, Mig, Jak... a nejvíc to má nahnuté Mig (tak je třeba ho jen dobře prodat do Indie).
EU taky neudrží Rafale a EF...
Jediný kdo udrží více výrobců bude USA, pakliže se jí podaří prodat dostatečné množství do arabských států a nebo států očekávajíc pomoc (Polsko, Taiwan)....
Protože, a ouvej, Čína už je taky schopna vyrobit economy class stíhačku (třeba ve spolupráci JF17 nebo sama J-10, ... a nabídnou může i ekonomickou pomoc (stavby přehrad, JE elektráren, silnic, mobilních sítí, infrastruktury) což si Francie z ekonomického hlediska nemůže dovolit. Navíc Číně nebude proti obchodovat s autoritářskými režimy
ale ona se nějaká ta podpora výzkumu a vývoje z EU vyhádá na ty hi tech technologie, takže je dost možné, že to zaplatíme všichni a nějak to půjde dálSkrýt celý příspěvekV rusku už žádní "výrobci" (množné číslo!) letecké techniky nejsou. Existuje jen jeden, nazývaný "Sjednocená letecká korporace". Navíc je majoritně vlastněn státem, čili nucen ...Zobrazit celý příspěvek
V rusku už žádní "výrobci" (množné číslo!) letecké techniky nejsou. Existuje jen jeden, nazývaný "Sjednocená letecká korporace". Navíc je majoritně vlastněn státem, čili nucen prodávat státu za +- výrobní náklady, přičemž je více či méně (ne)přímo dotován ze státního rozpočtu. Tržní prostředí 0, reálná konkurence 0. Jestli je to dobře nebo ne, se uvidí časem. Možná jde o jedinou možnost, jak (o něco) prodloužit existenci ruské výroby letadel, ale zatím to jako moc velký úspěch nevypadá.
Evropské podmínky jsou trochu jiné. Zaprvé tu skutečně existuje víc samostatných výrobců, navíc soukromých, kteří prodávají vesměs za tržní ceny. Máme tu konkurenci a nesmíme zapomenout i na důležitou skutečnost - a sice že ekonomiky zemí, v nichž tito výrobci sídlí jsou podstatně silnější a robustnější, než je ta ruská.Skrýt celý příspěvek
"Krásnou" ukázkou současné až vířící evropské soc/zelené pomatenosti, odtržení od reality a podvolení se současnému zelenému neomarxismu je například toto, myslel jsem si, že je to ...Zobrazit celý příspěvek
"Krásnou" ukázkou současné až vířící evropské soc/zelené pomatenosti, odtržení od reality a podvolení se současnému zelenému neomarxismu je například toto, myslel jsem si, že je to hoax:
"...BAE Systems se nedávno nechali slyšet, že Tempest by mohl být poháněn hybridním elektrickým anebo kompletně elektrickým systémem. Takový systém by měl některé nepopiratelné výhody. Například by byl šetrnější vůči životnímu prostředí. Zároveň ale panují obavy, že takový pohon nebude v roce 2035, kdy ho Tempest bude potřebovat, k dispozici.
Více na: https://vtm.zive.cz/clanky/pri...
...to má člověk chuť vystrčit hlavu z okna a zařvat, proletáři všech zemí, vyližte si... atd".
Jen čekám, kdy se i slovo zelený bude muset psát s velkým "Z".
Na východě Tataři, na západě zelení levičáci s obnovenou touhou "zachraňovat" svět, na jihu nadržená Afrika, na severu muslimské Švédsko... za oceánem se schyluje ke sběrným táborům pro bílé heterosexuály...
...Číňan jen počká a vezme si to všechno... a zase se budou všichni divit, jak k tomu mohlo dojít, že to přece mysleli dobře...Skrýt celý příspěvekTak ono jde o dost jiný princip, než že připojí k baterii vrtulku, osobně si ale myslím, že jde o hudbu vzdálené budoucnosti, byť různých konceptů je docela dost. Britové jsou ...Zobrazit celý příspěvek
Tak ono jde o dost jiný princip, než že připojí k baterii vrtulku, osobně si ale myslím, že jde o hudbu vzdálené budoucnosti, byť různých konceptů je docela dost. Britové jsou kolikrát velmi progresivní pokud jde o vojenskou techniku. Koncem 80. let se zabývali vývojem plně elektrického tanku (krom zbraně i ochranný pancíř), což byl velice pokrokový koncept, na který ale nejsou technologii ani v současnosti. Rovněž ve vývoji autonomních podvodních plavidel jsou velmi daleko. Jen je potřeba rozlišovat, co berou jako vizi budoucnosti (byť na ní pracují) a co reálně zavedou do výzbroje. Osobně si myslím, že onen elektrický pohon pro Tempest je jen nějaké pomotání ze strany novinářů, byť je velice pravděpodobné, že se v Británii (minimálně teoreticky) zabývají elektrickým pohonem různých letounů.Skrýt celý příspěvek
A co takhle si první zjisti co to ten hybridní pohon znamená a nečerpat z vtm...? Zase hejty na ty zelné ekoteroristy... Rolls-Royce neuvádí vůbec nic o ekologii ani o tom, že by ...Zobrazit celý příspěvek
A co takhle si první zjisti co to ten hybridní pohon znamená a nečerpat z vtm...? Zase hejty na ty zelné ekoteroristy...
Rolls-Royce neuvádí vůbec nic o ekologii ani o tom, že by motor měl produkovat méně spalin nebo měly být čistší.
https://www.rolls-royce.com/me... Skrýt celý příspěvekThe U.K.’s next generation fighter jet could be powered by electricity instead of jet fuel. That’s the word from BAE Systems, the lead contractor on the Tempest fighter, which has ...Zobrazit celý příspěvek
The U.K.’s next generation fighter jet could be powered by electricity instead of jet fuel. That’s the word from BAE Systems, the lead contractor on the Tempest fighter, which has left open the possibility the aircraft could be powered by a hybrid electrical or fully electrical system. The system would undoubtedly be more environmentally friendlySkrýt celý příspěvek
Efektivnější pohon = ekologičtější pohon. Není potřeba tam hledat co tam není. Pokud bude skutečně mobilita směřovat k elektřině, pak začne být otázkou kam se dál pohybovat v ...Zobrazit celý příspěvek
Efektivnější pohon = ekologičtější pohon. Není potřeba tam hledat co tam není.
Pokud bude skutečně mobilita směřovat k elektřině, pak začne být otázkou kam se dál pohybovat v letectví. Ti co se tím zabývají už dnes budou napřed, před těmi co to považují za hloupost.Skrýt celý příspěvekAť si BAE tvrdí co chce. RR už koncepci motoru představil. Není to žádný elektrický nebo hybridní či jaký ekozelený pohon, ale má mít startér - generátor. Čili způsob kterak ...Zobrazit celý příspěvek
Ať si BAE tvrdí co chce. RR už koncepci motoru představil. Není to žádný elektrický nebo hybridní či jaký ekozelený pohon, ale má mít startér - generátor. Čili způsob kterak ušetřit palivo = levnější provoz, zvýšení doletu a menší tepelná stopa. No a když přijde na zelené dotaz, tak má BAE i zelený argument.Skrýt celý příspěvek
Já bych to neviděl tak černě. Ono ty hovna o ekologii jsou v armádě tak trochu nesmysl. Tam se na to opravdu nehledí. Tam se hledí na využitelnost elektromotoru a jeho potenciálu, ...Zobrazit celý příspěvek
Já bych to neviděl tak černě.
Ono ty hovna o ekologii jsou v armádě tak trochu nesmysl. Tam se na to opravdu nehledí. Tam se hledí na využitelnost elektromotoru a jeho potenciálu, který je v zásadě docela velký :)
Ty nesmysly o ekologii do toho cpou novináři, aby nějak obyčejným lidem ukázali " podívejte se i armáda chce být ekologická" :D :D což je samozřejmě blbost. Armáda ze své podstaty ekologická moc být nemůže, a vývoj těchto technologií může být nakonec i docela velká zátěž pro životní prostředí :-)Skrýt celý příspěvekRiMr71 Přestaňte tady šířit dezinformace fašizoidních stran jako je SPD nebo Trikolora a držte raději kurz. Největší hrozbou je Rusko a jeho paranoidní vládcové jak sám víte a ...Zobrazit celý příspěvek
RiMr71
Přestaňte tady šířit dezinformace fašizoidních stran jako je SPD nebo Trikolora a držte raději kurz.
Největší hrozbou je Rusko a jeho paranoidní vládcové jak sám víte a proto prosím se toho držte a odpusťte si poznámky o muslimech nebo sběrných táborech. Tyhle kecy do socil, teda liberální demokracie nepatří a patřit nebudou. Měl by jste děkovat EU za všechny její hodnoty.
Z5 ni krok.Skrýt celý příspěvek
Teraz by bodli dva tri Mistraly pre Putina. Ten neštastník si ich dal minuly týžden vyrobit doma. Bolo by zaujimave vyhodnotit, ako odmietnutie dodavky Mistralov, poškodilo ...Zobrazit celý příspěvek
Teraz by bodli dva tri Mistraly pre Putina. Ten neštastník si ich dal minuly týžden vyrobit doma. Bolo by zaujimave vyhodnotit, ako odmietnutie dodavky Mistralov, poškodilo francuzskych zbrojarov pri predaji zbrani mimo krajin NATO. Tak či tak svet po Korone bude chudobnejši a partneri mimo NATO nebudu mat peniaze na nakup drahych zbrani z Francie.
Vyzera to tak, že Tretiu svetovu pomocou Covid - 19 vyhrala Čina.Skrýt celý příspěvekZačínam mať silné podozrenie, že máš nejakú formu masochizmu. Zámerne píšeš na odborný web takéto capiny aby si ukojil/podporil*: A/ Pocit vlastnej výnimočnosti B/ Mesiášsky ...Zobrazit celý příspěvek
Začínam mať silné podozrenie, že máš nejakú formu masochizmu. Zámerne píšeš na odborný web takéto capiny aby si ukojil/podporil*:
A/ Pocit vlastnej výnimočnosti
B/ Mesiášsky komplex
C/ Martýrsky komplex
D/ (Bonusová možnosť) Proste si z nás robíš srandu
* Nehodiace sa preškrtniteSkrýt celý příspěvekExistuje ešte dalšia možtnost. Snažim sa pochopit ako to naozaj je. Francuzi maju už od čias generala De Gaulla strategiu pri ozbrojovani vlastnech ozbrojenych sil v čo najväčšej ...Zobrazit celý příspěvek
Existuje ešte dalšia možtnost. Snažim sa pochopit ako to naozaj je. Francuzi maju už od čias generala De Gaulla strategiu pri ozbrojovani vlastnech ozbrojenych sil v čo najväčšej miere sa spoliehat na vlastne zbrojne programy a vlastnych vyrobcov. Je uplne jasne, že najmodernejšie zbrane su drahe a zatažuju neprimerane štatny rozpočet (vid mudrovanie u niekolko riadkov nižšie nad v celku obyčajnym zbrojnym systemom ako hufnica a jej vyroba v Česku.
No a aby sa Francuzom vratili peniaze a boli rentabilni, musia zabespečit vyvoz vlastnych zbrani. Pokial si si nevšimol, tak europski členovia NATO za posledne desatročia nepatria medzi velkych minačov penazi a ked už sa rozhodnu niečo kupit napr. z leteckej techniky, tak je F-35 a ti chudobnejši si prenajmu Saaby.
Z toho by aj tebe malo docvaknut, že Francuzi sa predavat nimo NATO a musia sa prezentovat ako spolahlivy dodavatel v dobrych aj v zlych časoch a na dlhe obdobie. jednoducho povedane Francuzi sa nemôžu vykašlat na servis, podporu a inovaciu napr. dodanych Rafalpov, ked niekto (USA) prehlasi, že sa prave s ich odberatelom nekamarati.
No a teraz si spočitaj, kto vlastne dnes je schopny nakupit nove francuske zbrane: bohate ropne štaty Saudi, Emiraty, ludnate štaty: India, Indonezia, Vietnam a štaty ktore sa citia ohrozene alebo chcu byt hegemonom v oblasti: Egypt, Irak, Turecko. lenže prave tieto štaty sa velmi lahko môžu prave pre spolupracu s Ruskom a hlavne s Činou ocitnut na americkom zozname darebackych štatov.
vysledok je ten, že francuska idea suverenity opretej o vlastne zbrane pri nedostatku zbrojnych zakaziek pojde veselo v dôsledku ekonomickych strat do sračiek. A teraz kto zarobi na tom, ked Francuzi Rafaly nedodaju? Jednoducho niekto, kto nemusi posluchat USA. A môžeš hadat kto to je. jednoznačne Rusko a Čina: A kto s tych dvoch nabližsich rokoch bude a vlastne už dnes je ekonomicky a zbrojny rastuci dodavatel, a komu vlastne dnešna pandemia vyrazne hospodarsky pomohla. Je to Čina.
Takže svoj psycho komentar vypoveda viac o tvoje neznalosti než o mne.
https://www.iiss.org/blogs/ana... Skrýt celý příspěvek
palo satko Tak nám napište jak nedodání Mistralů do Ruska poškodilo francouzský zbrojní průmysl. Vždyť i ty vrtulníkové lodě nakonec prodali Egyptu. Celý západ přerušil dodávky ...Zobrazit celý příspěvek
palo satko
Tak nám napište jak nedodání Mistralů do Ruska poškodilo francouzský zbrojní průmysl. Vždyť i ty vrtulníkové lodě nakonec prodali Egyptu. Celý západ přerušil dodávky vojenských technologií do Ruska.Skrýt celý příspěvekPišem to vyššie. Druha vec, Francuzi mali politiku nedodavat zbrane tam kde to zakazuje rezolucia OSN. Existuje rezolucia OSN zakazujuca dodavat zbrane do Ruska? Podla mna nie. ...Zobrazit celý příspěvek
Pišem to vyššie. Druha vec, Francuzi mali politiku nedodavat zbrane tam kde to zakazuje rezolucia OSN. Existuje rezolucia OSN zakazujuca dodavat zbrane do Ruska? Podla mna nie. Takže Francuzi aj napriek ekonomickym stratam (mali postavit ešte dalšie dva Mistraly, račte si spomenut) porušili vlastnu vojensku politiku. Realne im zostali rovnake trhy na ake dodavaju USA. A to porekadlo o "Väčšom psovi ....." iste poznate. Vid tu mimoriadne milovane Polsko a jeho helikoptery. https://www.dw.com/en/poland-c... Skrýt celý příspěvek
Ajajaj, Palo si zase myslí, že jsem hloupí, tak jak on a ty články a jejich obsah, které tu pravidelně zcela bez spojitostí hází, si nečteme... Zase zcela nesmyslně, aby měl ...Zobrazit celý příspěvek
Ajajaj, Palo si zase myslí, že jsem hloupí, tak jak on a ty články a jejich obsah, které tu pravidelně zcela bez spojitostí hází, si nečteme...
Zase zcela nesmyslně, aby měl argumenty přihodí k tématu o prodeji Mistralů prodej vrtulníků.
Abych to uvedl na pravou míru, Polsko se nedohodlo na offsetové smlouvě. Nemá to nic společného s rezolucí OSN, Ruskem, Mistraly a kdo ví čím ještě.Skrýt celý příspěvekpalo satko Nevím proč to toho nesysleně taháte OSN. Nedodání Mistralů byla reakce na kroky Ruska proti Ukrajině. Tak se rozhodli všichni členové NATO, to nebyla nějaká sólo akce ...Zobrazit celý příspěvek
palo satko
Nevím proč to toho nesysleně taháte OSN. Nedodání Mistralů byla reakce na kroky Ruska proti Ukrajině. Tak se rozhodli všichni členové NATO, to nebyla nějaká sólo akce Francouzů.
Nevím proč sem dáváte odkaz ne jeden z mnoha zrušených polských nákupů zbraní. Doufám že tu nechcete naznačovat že to mělo něco společného s Mistraly.Skrýt celý příspěvekJa tu tvdrim, to čo napisane aj v članku, že bez exportu ide cely francuzsky zbrojny priemysel k šípkum. A takymi krokmi ako bolo zastavenie dodavok Mistralov, Francia stratila ...Zobrazit celý příspěvek
Ja tu tvdrim, to čo napisane aj v članku, že bez exportu ide cely francuzsky zbrojny priemysel k šípkum. A takymi krokmi ako bolo zastavenie dodavok Mistralov, Francia stratila dobru povest nezavisleho seriozne dodavatela a stala len americkym priveskom. Ved si pozri kde všade predali Mirage F1 a kde Rafale.Skrýt celý příspěvek
palo satko
Já zase tvrdím že tohle mělo na francouzský export zbraní žádný nebo minimální efekt. Samozřejmě Rusové už od nich nakupovat nebudou, ale to je tak vše.palo satko
Já zase tvrdím že tohle mělo na francouzský export zbraní žádný nebo minimální efekt. Samozřejmě Rusové už od nich nakupovat nebudou, ale to je tak vše.Satai a medzi agresivne hoväda rataš aj islamistov, ktorym boli dodane česke zbrane a strelivo? A čo tych, čo rozsekaju novinara na kusky na vlastnom velvyslanectve?
Satai a medzi agresivne hoväda rataš aj islamistov, ktorym boli dodane česke zbrane a strelivo? A čo tych, čo rozsekaju novinara na kusky na vlastnom velvyslanectve?
palo satko: A bereš v potaz jaký je rozdíl v pořizovací ceně, ceně za letovou hodinu letovou hodinu a náročnost údržby Mirage a Rafaele? Ono ne každý, kdo si kdysi pořídil první ...Zobrazit celý příspěvek
palo satko: A bereš v potaz jaký je rozdíl v pořizovací ceně, ceně za letovou hodinu letovou hodinu a náročnost údržby Mirage a Rafaele?
Ono ne každý, kdo si kdysi pořídil první jmenovanou lehkou stíhačku , tak si zároveň může dovolit pořídit moderní dvoumotorovou stíhačku střední kategorie.
Pro ČR jsou EF nebo Rafaele také letouny z úplně jiné ligy.Skrýt celý příspěvekCerVus a neohanaju sa naslovovzati experti tym,, že seriovost vyrazne znižuje jednotkovu cenu a nakoniec bude F-35 za hubičku? Ved dnešne štaty su bohatšie než boli v druhej ...Zobrazit celý příspěvek
CerVus a neohanaju sa naslovovzati experti tym,, že seriovost vyrazne znižuje jednotkovu cenu a nakoniec bude F-35 za hubičku? Ved dnešne štaty su bohatšie než boli v druhej polovici 20.storočia. No snad vynimkou Česka a Slovenska, ktore maju ubohe letectvo voči byvalej CSSR. :)Skrýt celý příspěvek
Koupě francouzských houfnic jde proti zájmům českého zbrojního průmyslu.
Mělo se koeoperovat se Slovenskem výměnou za letadla L´159 apod.Koupě francouzských houfnic jde proti zájmům českého zbrojního průmyslu.
Mělo se koeoperovat se Slovenskem výměnou za letadla L´159 apod.Tak na to musí být vždycky dva. Navíc L-159 už jaksi nejsou dostupné. Takhle se kupuje systém na který dodává podvozky Tatra a to i pro jiné zákazníky než jen AČR.
Tak na to musí být vždycky dva. Navíc L-159 už jaksi nejsou dostupné. Takhle se kupuje systém na který dodává podvozky Tatra a to i pro jiné zákazníky než jen AČR.
Velká závislost na domácím zbrojním průmyslu se naší republice vymstila už v letech 1936 až 1938.Pořad se zde také argumentovalo tradicemi a vyspělým zbrojním průmyslem ,ale v ...Zobrazit celý příspěvek
Velká závislost na domácím zbrojním průmyslu se naší republice vymstila už v letech 1936 až 1938.Pořad se zde také argumentovalo tradicemi a vyspělým zbrojním průmyslem ,ale v praxi potom došlo k nárůstu cen,zpoždění zbrojních zakázek a zvýšení korupce.Nakonec se pak zjistilo ,že všeho je nedostatek a nic není pořadně hotové.Všechny důležité zbrojní programy pak dokončovali až okupanti.Ať už se jedna o tanky(t38,střední tank Škoda),letadla( Avia B35),vysuvne dělostřelecké věže do opevnění,houfnice a minomety do opevnění,střelivo do opevnění(tvrze měly při mnichovské krizi 1938 střelivo na 3 dny),naprostá absence min,absence samopalů,problémy s motorizací,atd. To že Adolf s okupací nepočkal do roku 1943 až budeme(možná) plně vyzbrojeni není argument.Skrýt celý příspěvek
píšeš nepřesnosti. Žádný jiný stát, vč. Německa, nebyl v roce 1938 nějak zvlášť připravený na válku a zrovna ČSR vycházela nejlépe. Tanky jsme měli lepší než Němci, střeliva Němci ...Zobrazit celý příspěvek
píšeš nepřesnosti. Žádný jiný stát, vč. Německa, nebyl v roce 1938 nějak zvlášť připravený na válku a zrovna ČSR vycházela nejlépe. Tanky jsme měli lepší než Němci, střeliva Němci měli minimum zásob, a např. ta absence samopalů, no zkus hádat co znamená číslovka u německého MP38 - ano teprve je v roce 38 zaváděli, motorizace u Němců byla nízká až do konce války, spoléhali se na koně, Němci měli slabé dělostřelectvo. V počtu kulometů byly síly vyrovnané, což mluví v neprospěch Němců. Tak by se dalo pokračovat. Náš problém byl, že bojovat chtěli pouze Češi, ostatní menšiny čekaly na příležitost, kdy se v pravý čas zařídit po svém.Skrýt celý příspěvek
Bohužel jsi trošku v zajetí starých pověsti českých o kvalitách československé armády v roce 1938 a o její případné možnosti odolávat armádě německé.Na kvalitách výzbroje se ...Zobrazit celý příspěvek
Bohužel jsi trošku v zajetí starých pověsti českých o kvalitách československé armády v roce 1938 a o její případné možnosti odolávat armádě německé.Na kvalitách výzbroje se negativně projevily čs. vlády se slabou parlamentní většinou,síla Agrární strany a její odpor k motorizaci,od poloviny 30 let blokování zbrojních nákupů spojenými silami parlamentních frakcí SdP a KSČM.Skrýt celý příspěvek
padre armáda ČSR nebyla doktrinálně stavěná pro blitzkrieg a útoky na cizí území, motorizaci na vlasntím území nahrazovala dobrá síť železnic. Byli jsme na tom velmi podobně jako ...Zobrazit celý příspěvek
padre
armáda ČSR nebyla doktrinálně stavěná pro blitzkrieg a útoky na cizí území, motorizaci na vlasntím území nahrazovala dobrá síť železnic. Byli jsme na tom velmi podobně jako ostatní evropské armády, vyjma té německé.
Proč máte potřebu někoho nálepkovat politickými stranami? Stará vám včera nedala?Skrýt celý příspěvekNa německém území tehdy byla síť železnic ještě hustší než v ČSR.Žádné nálepkování,skutečnost musíme pojmenovat takovou jaká opravdu byla a ne takovou jakou by ji chtěl někdo ...Zobrazit celý příspěvek
Na německém území tehdy byla síť železnic ještě hustší než v ČSR.Žádné nálepkování,skutečnost musíme pojmenovat takovou jaká opravdu byla a ne takovou jakou by ji chtěl někdo (kdokoli)vidět.To je bohužel takový starý slovanský zvyk pořad si něco nalhávat.Skrýt celý příspěvek
Tak předválečná čs. armáda nebyla špatná, jen se jí na začátku 30. let nedostávalo patřičné pozornosti. Bohužel bojovat proti mnohonásobně lidnatějšímu a průmyslovějšímu Německu ...Zobrazit celý příspěvek
Tak předválečná čs. armáda nebyla špatná, jen se jí na začátku 30. let nedostávalo patřičné pozornosti. Bohužel bojovat proti mnohonásobně lidnatějšímu a průmyslovějšímu Německu nebyla sranda + faktor nevýhodného protáhlého území s nebezpečím ze 3 stran. + dalších potencionál. protivníků. Všechny moderní zbraně se teprve zaváděly do výzbroje, to byl trend, jen možná jsme je včas nedokázali vyrobit.Skrýt celý příspěvek
ČS armáda byla slušně vyzbrojená, ale je pravdou, že spousta věcí mohlo být dříve (miny, houfnice a minomety do opevnění). Na opevnění nebylo moc času a mělo být vyhotoveno ...Zobrazit celý příspěvek
ČS armáda byla slušně vyzbrojená, ale je pravdou, že spousta věcí mohlo být dříve (miny, houfnice a minomety do opevnění). Na opevnění nebylo moc času a mělo být vyhotoveno jednodušeji (bez dělostřel. věží atd.), ale i tak rychlost výstavby zaslouží respekt. Věže jsme si mohli vyrobit jen sami. Samopaly? Měli jsme pušky, ty byly tenkrát standart. zbraně. A LK26 byla dobrá mobilní zbraň. Motorizace: relativně dobrá, ale měla být lepší, ale to bylo dobou, vše nešlo hned. Tanky (LT 35) jsme měli dobré, ale bylo jich málo. V letadlech a PL výzbroji jsme časově. zaostávali.Skrýt celý příspěvek
Nemyslím si, že by to bylo nějaké překvapení. Obecný sešup schopností a možností jejich průmyslu je jasný, mimo iiné staří inženýři odcházejí a noví příchozí zatím na ně dosud ...Zobrazit celý příspěvek
Nemyslím si, že by to bylo nějaké překvapení. Obecný sešup schopností a možností jejich průmyslu je jasný, mimo iiné staří inženýři odcházejí a noví příchozí zatím na ně dosud nenavázali. Stačí sledovat francouzské "áčka" jako Alcatel, Areva, Airbus (tři měsíce už neviděl novou zakázku - https://www.seattletimes.com/b... ), dále podle KPMG podíl evropského automobilového průmyslu na světové produkci klesne z současných 15% na 5% v roce 2030, Čína, která teď má 27% bude dále posilovat ( https://www.e15.cz/byznys/prum... ). Svět se bez nich nesesype, uvolněnou niku obsadí jiní výrobci. Pokud s tím chtějí něco udělat, musí změnit přístup.Skrýt celý příspěvek
Celosvětově je letecká doprava v kómatu a někdo se diví že Airbus nemá nové zakázky. To už je čisté dada. S tou konkurencí činy bych byla také opatrný. Jejich automobilový průmysl ...Zobrazit celý příspěvek
Celosvětově je letecká doprava v kómatu a někdo se diví že Airbus nemá nové zakázky. To už je čisté dada.
S tou konkurencí činy bych byla také opatrný. Jejich automobilový průmysl je zatím na západních trzích marginální. Je žene velká domácí spotřeba, ovšem kvalita jejich výrobků je stále nekonkurenceschopná.Skrýt celý příspěvekSamozřejmě částečně máte pravdu, ale popisovat stav letecké dopravy jako koma není adekvátní situaci. Letecká doprava se obnovuje, Čína už má 80% provozu, který měla před koronou ( ...Zobrazit celý příspěvek
Samozřejmě částečně máte pravdu, ale popisovat stav letecké dopravy jako koma není adekvátní situaci. Letecká doprava se obnovuje, Čína už má 80% provozu, který měla před koronou ( https://eurasiantimes.com/covi... ) a když se podíváte na flightradar nebo airtracker, tak situace se zlepšuje i v Evropě.Skrýt celý příspěvek
Nicméně celosvětově letecké společnosti vyřazují přebytečná letadla. Pravděpodobně bude trvat léta než se letecká doprava obnoví na hodnoty loňského roku. Tohle prostě pocítí ...Zobrazit celý příspěvek
Nicméně celosvětově letecké společnosti vyřazují přebytečná letadla. Pravděpodobně bude trvat léta než se letecká doprava obnoví na hodnoty loňského roku. Tohle prostě pocítí všichni výrobci letadel. Naopak Airbus z toho může vyjít ještě dobře. Boing je oslaben a čínští nebo ruští výrobci jsou stále marginální.Skrýt celý příspěvek
Tak nevím. Airbus je teď asi nejúspěšnějším producentem civilních letadel a vrtulníků, Francouzsko-Italská fregata FREMM je oceňovaná jako nejvyváženější v kategorii a nedávno ...Zobrazit celý příspěvek
Tak nevím. Airbus je teď asi nejúspěšnějším producentem civilních letadel a vrtulníků, Francouzsko-Italská fregata FREMM je oceňovaná jako nejvyváženější v kategorii a nedávno uspěla v tendru u amerického námořnictva. Koncem roku začala stavba nové třídy lehké fregaty Amiral Ronarc'h. Dassault každým dnem dodá do Indie prvních pět ze třiceti šesti stíhaček. Měla by končit dodávka 36 kusů do Quataru, lodi dodali poslední z 24 do Egypta s tím, že ten chce dalších 12 kusů. MBDA má několik nových smluv na dodávky raket Meteor. S Německem pracují na novém tanku. V květnu začaly námořní zkoušky atomové ponorky nové třídy Sufferen.
Asi by se toho našlo víc, ale i tak mi to nesedí k zemi s upadajícím průmyslem.Skrýt celý příspěvek
Beeee....Takové brečení nad situací francouzského zbrojního průmyslu. Když osekali investice do obrany v uplynulých letech a vyrábějí zbraně, které se nedaří udat, tak ať se diví. Zobrazit celý příspěvek
Beeee....Takové brečení nad situací francouzského zbrojního průmyslu. Když osekali investice do obrany v uplynulých letech a vyrábějí zbraně, které se nedaří udat, tak ať se diví.Skrýt celý příspěvek
Stejná nebo alespoň hodně podobná byla situace ve francouzském leteckém průmyslu v letech 1937-1940.Tehdy jej však do krize dostalo místo COVIDU naprosto nedomyšlené plošné ...Zobrazit celý příspěvek
Stejná nebo alespoň hodně podobná byla situace ve francouzském leteckém průmyslu v letech 1937-1940.Tehdy jej však do krize dostalo místo COVIDU naprosto nedomyšlené plošné znárodnění leteckého průmyslu,které zcela ,,zařizlo ,,předtím prosperující letecké továrny .Znárodněné firmy nebyly schopné zajistit velkosériovou produkci moderních typů.S zaostavajicim francouzským letectvem potom měla Luftwaffe snadnou práci.Skrýt celý příspěvek
Francouizi meli plne hangary stroju, chybela jim vule bojovat.
Francouizi meli plne hangary stroju, chybela jim vule bojovat.
Dovolil bych si nesouhlasit.Svědectví o této době podává Vilém Bufka v knize ,,Bombardér T2990 se odmlčel,, Francie měla hangáry napěchované starými typy . Pan Bufka byl v květnu ...Zobrazit celý příspěvek
Dovolil bych si nesouhlasit.Svědectví o této době podává Vilém Bufka v knize ,,Bombardér T2990 se odmlčel,, Francie měla hangáry napěchované starými typy . Pan Bufka byl v květnu 1940 pilotem francouzské noční bombardovací peruti.Letal nad Německo na stařičkém Blochu 210 a nové moderní Leo 451 jim velení stále jenom slibovalo.Pověst o francouzské nevůli bojovat je spíše zjednodušené podání některých historiků případně propagandistů.Francouzská armáda určitě nebyla horši než ostatní evropská vojska.Ale na Wehrmacht tehdy nestačil vůbec nikdo.Navíc v roce 1940 byla Francie prolezlá socialismem a různými levicovými bludy.Skrýt celý příspěvek
Četl jsem o tom také kde co, málokdo si s těžoval na nějaký nedostatek kvality, ale na nedostatek morálky a chuti bojovat ano. Nakonec kapitulovali, i když měli značnou část země ...Zobrazit celý příspěvek
Četl jsem o tom také kde co, málokdo si s těžoval na nějaký nedostatek kvality, ale na nedostatek morálky a chuti bojovat ano. Nakonec kapitulovali, i když měli značnou část země pod kontrolou. Letadel měli množství z USA, ale chybělo jim třeba namontovat vrtule a odeslat jednotkám.Skrýt celý příspěvek
Z USA dostala Francie několik desítek letounu Curtiss Hawk 75,ale to by je nevytrhlo.Letouny z USA objednávali pravě kvůli nedostatku vlastních moderních letadel.
Z USA dostala Francie několik desítek letounu Curtiss Hawk 75,ale to by je nevytrhlo.Letouny z USA objednávali pravě kvůli nedostatku vlastních moderních letadel.
Protože "svět řídí a budou řídit čistě přírodní zákony," platí, že zatímco torpédoborec od okamžiku dodání generuje společenský zisk (obrana), ale ekonomické náklady, ...Zobrazit celý příspěvek
Protože "svět řídí a budou řídit čistě přírodní zákony," platí, že zatímco torpédoborec od okamžiku dodání generuje společenský zisk (obrana), ale ekonomické náklady, fotovoltaická, vodní nebo větrná elektrárna generují od okamžiku dodání společenský zisk (lze zavírat uhelné elektrárny), ale zároveň také zisk ekonomický (vyrobená energie).
Proto by se chtělo říci, že srovnávat energetickou politiku a zbrojní průmysl je jako srovnávat jablka s hruškami, ale ono je to spíš jako srovnávat jablka s vodárenskou věží. Ty dvě věci spolu nijak hlouběji nesouvisí.
Čest autorovu vzdělání.Skrýt celý příspěvekA ďalšia vec je, koľko miliárd ide z Európy ročne do Ruska a rôznych arabských krajín za ropu a plyn? Zatiaľ čo zelenú energiu si vo veľkej miere produkujeme sami.
A ďalšia vec je, koľko miliárd ide z Európy ročne do Ruska a rôznych arabských krajín za ropu a plyn? Zatiaľ čo zelenú energiu si vo veľkej miere produkujeme sami.
s vyzněním článku lze plně souhlasit, evropské peníze by neměly unikat ani do Asie ani do Ameriky. Ta virová krize ukazuje potřebu hájit si svoje - i údajný zaoceánský spojenec ...Zobrazit celý příspěvek
s vyzněním článku lze plně souhlasit, evropské peníze by neměly unikat ani do Asie ani do Ameriky. Ta virová krize ukazuje potřebu hájit si svoje - i údajný zaoceánský spojenec hlavně kouká na prosperitu svých podniků i na úkor spojenců.Skrýt celý příspěvek
je to jen o politice a o tom kdo koho podplatí. I přes existující dobré alternativy pořizuje AČR vrtulníky z USA a radary z Izraele
je to jen o politice a o tom kdo koho podplatí. I přes existující dobré alternativy pořizuje AČR vrtulníky z USA a radary z Izraele
U radarů by se alternativa našla, u vrtulníků ne. Resp. jediná alternativa je zase z USA.
U radarů by se alternativa našla, u vrtulníků ne. Resp. jediná alternativa je zase z USA.
Myslím, že v jeho prípade by alternatívu hľadal o niečo východnejšie
Myslím, že v jeho prípade by alternatívu hľadal o niečo východnejšie
miroslav asi váš světonázor na dikutující trochu zklamu, v ČR ve hře byly půvofně i AW 139, H 145 a H 225 v případě vrtulníků. (a spekulovalo se o nabídce z polska v podobě u nich ...Zobrazit celý příspěvek
miroslav
asi váš světonázor na dikutující trochu zklamu, v ČR ve hře byly půvofně i AW 139, H 145 a H 225 v případě vrtulníků. (a spekulovalo se o nabídce z polska v podobě u nich montovaných S 70)
Nebo v případě radarů GM 403, GM 200, a Giraffe 4A od Saabu.
Další dobré radary produkuje Německý Cassidian a italské Leonardo.Skrýt celý příspěvekH145 byl vyřazen hned na začátku pro nedostatečnou kapacitu. H225 nikdo ani nepoptával, na velké vrtulníky dojde až při vyřazení Mi-171. S-70i nebyl nikdy ani zvažován, ale z ...Zobrazit celý příspěvek
H145 byl vyřazen hned na začátku pro nedostatečnou kapacitu. H225 nikdo ani nepoptával, na velké vrtulníky dojde až při vyřazení Mi-171. S-70i nebyl nikdy ani zvažován, ale z Polska údajně přišla nevyžádaná nabídka.Skrýt celý příspěvek
Flanker: Ani jeden z tých strojov nie je čistokrvný bojový vrtuľník. Tie sa vyrábajú len v USA, v Rusku. Tretím výrobcom je Airbus ale ten Tiger proste nejak neuspokojuje ...Zobrazit celý příspěvek
Flanker: Ani jeden z tých strojov nie je čistokrvný bojový vrtuľník. Tie sa vyrábajú len v USA, v Rusku. Tretím výrobcom je Airbus ale ten Tiger proste nejak neuspokojuje zákazníkovSkrýt celý příspěvek
Zajímavé, že maďaři to dokázali vyřešit pomocí H 145 a H 225 vybavených systémem H Force. A do poslední chvíle, ted než bureš navštívil USA, se v tisku psalo i o AW 139.
Zajímavé, že maďaři to dokázali vyřešit pomocí H 145 a H 225 vybavených systémem H Force. A do poslední chvíle, ted než bureš navštívil USA, se v tisku psalo i o AW 139.
Flankere, prosím... Chápu, že jakýkoli nákup zbraní od velkého satana je pro tebe nepřijatelný, ale prosím tě, řekni to na rovinu. Tomu, že by civil natřený na zeleno, tedy AW 139, ...Zobrazit celý příspěvek
Flankere, prosím... Chápu, že jakýkoli nákup zbraní od velkého satana je pro tebe nepřijatelný, ale prosím tě, řekni to na rovinu. Tomu, že by civil natřený na zeleno, tedy AW 139, který ani Italové nepoužívají pro nic jiného než týlovou službu a který možná časem dokáže odpálit řízenou střelu byl skutečně porovnatelný s H1, nevěříš ani ty.Skrýt celý příspěvek
Torong Bavíme se o tom, že v případě společných projektů v EU má vedlejší efekt nákupu ze států EU posílení rozpočtu EU a tím i nás. Z USA je to prostě dražší, to je celé. ...Zobrazit celý příspěvek
Torong
Bavíme se o tom, že v případě společných projektů v EU má vedlejší efekt nákupu ze států EU posílení rozpočtu EU a tím i nás.
Z USA je to prostě dražší, to je celé. Podívejte se na Ukrajinu, rusáky dokáže zastavit prakticky cokoliv co trochu funguje. Z USA tam z aktivních zbraňových systému nic extra nemají a přece rusáky zastavili.
Pěkný příklad Finska, země, která s Ruskem nemá žádné dobré zkušenosti a nikdo tam nebrečí, že nemají bitevní vrtulníky, mají pouze 20 kusů NH 90 a 7 kusů MD 500. ...a logicky spadají pod armádu a ne pod letectvo, dislokované jsou na základně speciálních sil. My máme bitevní vrtulníky skoro 40 let a nikde si neškrtli, byli jsme rádi, že s bídou nasadil v misích s bídou jeden roj vrtulníků.Skrýt celý příspěvekTorong ... mně osobně by se zamlouvalo toto https://www.youtube.com/watch?... ale to už je zase těžší mašina, než jakou někteří chtěli, tak že je výkonnější a přitom ...Zobrazit celý příspěvek
Torong
... mně osobně by se zamlouvalo toto https://www.youtube.com/watch?...
ale to už je zase těžší mašina, než jakou někteří chtěli, tak že je výkonnější a přitom levnější než H1Skrýt celý příspěvekOni ti Finové to s těmi Rusy tak nějak umějí,taky byli dlouho součástí carského impéria.Armádu mají samozřejmě podstatně slabší(ne horší),ale třeba v chlastání se jim bohatě ...Zobrazit celý příspěvek
Oni ti Finové to s těmi Rusy tak nějak umějí,taky byli dlouho součástí carského impéria.Armádu mají samozřejmě podstatně slabší(ne horší),ale třeba v chlastání se jim bohatě vyrovnají.Skrýt celý příspěvek
Podle prosté logiky závěrečných odstavců uvedeného článku by vláda ČR měla zapomenout na krátkodobou výhodnost v podobě nákupní ceny dělostřeleckého systému CAESAR a investovat ...Zobrazit celý příspěvek
Podle prosté logiky závěrečných odstavců uvedeného článku by vláda ČR měla zapomenout na krátkodobou výhodnost v podobě nákupní ceny dělostřeleckého systému CAESAR a investovat doma ovšem za podobně tvrdých podmínek s kategorickým důrazem na pokročilost a technickou vyspělost domácího produktu ve všech směrech plně srovnatelnou se světovou špičkou. Jen tak budou mít vložené nemalé prostředky kýžený efekt na povznesení domácího zbrojního průmyslu. Výrobce, který uspěje v tvrdých domácích podmínkách, má jednou nohou nakročeno skrz otevřené exportní dveře. A o domácí produkci jde vždy až v první řadě.Skrýt celý příspěvek
Tak určitě.
Začneme tu z nuly dělat děla.Tak určitě.
Začneme tu z nuly dělat děla.i takový Izrael, nebo Jížní Korea začínali z nuly a jak jim to šlape. CSG by klidně mohla koupit něco v licenci a začít tím.
i takový Izrael, nebo Jížní Korea začínali z nuly a jak jim to šlape. CSG by klidně mohla koupit něco v licenci a začít tím.
V prvom rade si treba uvedomiť, že CSG je súkromná firma a ako taká bude robiť len to, čo je finančne efektívne. Určite nebudú pchať prachy do vývoja niečo, čo má návratnosť 10 ...Zobrazit celý příspěvek
V prvom rade si treba uvedomiť, že CSG je súkromná firma a ako taká bude robiť len to, čo je finančne efektívne. Určite nebudú pchať prachy do vývoja niečo, čo má návratnosť 10 rokov, ak teda vôbec.Skrýt celý příspěvek
Štát v prvom rade nemá mať záujem aby pchal peniaze do súkromnej firmy. Jednak je to nemorálne voči daňovým poplatníkom, ale hlavne je to protizákonné v celej EÚ. štát nesmie ...Zobrazit celý příspěvek
Štát v prvom rade nemá mať záujem aby pchal peniaze do súkromnej firmy. Jednak je to nemorálne voči daňovým poplatníkom, ale hlavne je to protizákonné v celej EÚ. štát nesmie dotovať súkromné firmy. štát si v prípade záujmu môže firmu odkúpiť ale zase je to len na tom majiteľovi či ju predáSkrýt celý příspěvek
Lebo štát do toho investovať nemôže a ani nechce a Pán Strnad nie je ,,Ježišek". Strnad je obchodník ktorý chce lacno kúpiť a čo najrýchlejšie predať. Nebude investovať peniaze kde ...Zobrazit celý příspěvek
Lebo štát do toho investovať nemôže a ani nechce a Pán Strnad nie je ,,Ježišek". Strnad je obchodník ktorý chce lacno kúpiť a čo najrýchlejšie predať. Nebude investovať peniaze kde vývoj bude prebiehať 5-10 rokov a potom predá 50 kanónov za 30 rokov. Je to ekonomický nezmysel. Výsledná cena by bola taká, že by vám tie naše Zuzany neprišli nakoniec až tak drahé.
Ja sa tiež pohybujem vo vodách ako Strnad, aj keď v omnoho menšom rozsahu samozrejme. Tiež mám sen a nápad ktorý by som chcel zrealizovať ale nikdy to neurobím lebo vývoj by bol dlhý a hlavne drahý a ja nebudem 20 alebo 30 rokov čakať kým sa to vráti, ak teda vôbec niekedy. Radšej kúpim od Čecha hotový produkt, sadnem za počítač, vystavím predfaktúru a peniaze mám bez rizika o 2 dni na účte.Skrýt celý příspěvek
flanker.jirka Proč by něco takového dělali když už dnes jsou subdodavatelé systému Caesar? Dost mě takový názor překvapuje od člověka který se pod jiným článkem posmívá Aeru a ...Zobrazit celý příspěvek
flanker.jirka
Proč by něco takového dělali když už dnes jsou subdodavatelé systému Caesar? Dost mě takový názor překvapuje od člověka který se pod jiným článkem posmívá Aeru a doufá že naše armáda nebude sanovat jejich případnou ztrátu. Protože takhle by to přesně dopadlo s domácí houfnicí. Stačí se podívat za naší východní hranici....Skrýt celý příspěvekVyrábět hlavně a lafety umíme. Jde jen o to jaký zájem má stát. Ale to umí kde kdo, třeba i Srbsko. AERO je bez zakázky pro AČR odsouzeno k zániku. Když někdo tupé trval na ...Zobrazit celý příspěvek
Vyrábět hlavně a lafety umíme. Jde jen o to jaký zájem má stát. Ale to umí kde kdo, třeba i Srbsko.
AERO je bez zakázky pro AČR odsouzeno k zániku. Když někdo tupé trval na podobě L159 v takové podobě, v jaké je, tak se není čemu divit, že to nikdo nechtěl. Ale to už nemá smysl řešit. Zakázky pro civilní letectví je v takové podobě neuživí. Nepovedlo se docela pořádně ani AE 270 Ibis. https://cs.m.wikipedia.org/wik... Skrýt celý příspěvekflanker.jirka
Bez zakázky naší armády by to dělo bylo odsouzeno k nevzniknu. Tak o čem se vlastně bavíme.
Která naše firma vyrábí 155 mm hlavě a lafety?flanker.jirka
Bez zakázky naší armády by to dělo bylo odsouzeno k nevzniknu. Tak o čem se vlastně bavíme.
Která naše firma vyrábí 155 mm hlavě a lafety?
izrael a južná kórea sú preto tam vojensky kde sú,lebo sú de facto stále vo vojne...neišlo im len o rýchle zarobenie peňazí,ale o prežitie...
izrael a južná kórea sú preto tam vojensky kde sú,lebo sú de facto stále vo vojne...neišlo im len o rýchle zarobenie peňazí,ale o prežitie...
u těchto dvou zemí, ale nejde pouze o zbrojní průmysl, ale ekonomiku jako celek. Stačí se podívat jak začínal automobilový průmysl v Jižní Koreji s licencí na evropské vozidla a ...Zobrazit celý příspěvek
u těchto dvou zemí, ale nejde pouze o zbrojní průmysl, ale ekonomiku jako celek. Stačí se podívat jak začínal automobilový průmysl v Jižní Koreji s licencí na evropské vozidla a kam to dokázali dostat.Skrýt celý příspěvek
flanker.jirka: "i takový Izrael, nebo Jížní Korea začínali z nuly a jak jim to šlape." Máte dost zvláštní způsob představy začít od 0. USA k těm státům vedou výhodnou patentovou a ...Zobrazit celý příspěvek
flanker.jirka: "i takový Izrael, nebo Jížní Korea začínali z nuly a jak jim to šlape."
Máte dost zvláštní způsob představy začít od 0. USA k těm státům vedou výhodnou patentovou a licenční politiku. Pro příklad houfnice K9 nevznikla na zelené louce, ale předcházející typ K55 je USA licence(KM109A2), k tomu bylo muniční vozidlo.
https://www.globalsecurity.org... Skrýt celý příspěvekflanker.jirka: Zisk licence je jen základní problém. Další problém kolik jich vyrobíte sám pro sebe, případně kolik toho dáte na další vývoj. (Total production of 1,178 K9s and 179 ...Zobrazit celý příspěvek
flanker.jirka: Zisk licence je jen základní problém. Další problém kolik jich vyrobíte sám pro sebe, případně kolik toho dáte na další vývoj. (Total production of 1,178 K9s and 179 K10s were fielded by 2019.)
ACR nemá ambice nakupovat stovky kusů většiny technika, aby se vůbec dalo uvažovat o smysluplné investici do dalšího vývoje, a rozvoje třeba jako v těch vašich příkladech.Skrýt celý příspěvek
z nuly? naše zbrojařské tradice nejsou nic?? Nechápu kde se v lidech to sebemrskačství bere, hlavně v té bílé části lidstva...
z nuly? naše zbrojařské tradice nejsou nic?? Nechápu kde se v lidech to sebemrskačství bere, hlavně v té bílé části lidstva...
Ta tradice je relevantní asi jak tradice košíkářství. Po WW2 jsme vyráběli většinou licence. A po pádu zdi vyrábíme minimum věcí, protože o ty staré nebyl zájem. A vlastně ani o ...Zobrazit celý příspěvek
Ta tradice je relevantní asi jak tradice košíkářství.
Po WW2 jsme vyráběli většinou licence. A po pádu zdi vyrábíme minimum věcí, protože o ty staré nebyl zájem. A vlastně ani o nové.
Jak se ta tradice projevuje? Kde jsou technologie? Kde jsou kompetentní lidi?Skrýt celý příspěveks licencí se dá naložit různě, jugoslávci, poláci a rumuni na tom rozjeli své vlastní úpravy a vývoj techniky. V ČSSR se toho dělalo dost, ovšem podle aktuálního zadání. Vyráběly ...Zobrazit celý příspěvek
s licencí se dá naložit různě, jugoslávci, poláci a rumuni na tom rozjeli své vlastní úpravy a vývoj techniky.
V ČSSR se toho dělalo dost, ovšem podle aktuálního zadání. Vyráběly se protiletadlové kanony, houfnice a samohybné houfnice, společně s poláky zase obrněné transportery. Z posledních věcí to byla samohybná houfnice Ondava a hybridní PL prostředek Strop. Na tehdejší dobu to mělo dobré parametry.
https://www.valka.cz/CZK-Ondav...
https://cs.wikipedia.org/wiki/... Skrýt celý příspěvek
Cami /Výrobce, který uspěje v tvrdých domácích podmínkách, má jednou nohou nakročeno skrz otevřené exportní dveře. A o domácí produkci jde vždy až v první řadě./ To snad nemůže ...Zobrazit celý příspěvek
Cami
/Výrobce, který uspěje v tvrdých domácích podmínkách, má jednou nohou nakročeno skrz otevřené exportní dveře. A o domácí produkci jde vždy až v první řadě./
To snad nemůže být ani myšleno vážně.Skrýt celý příspěvek
Francúzsky obranný priemysel má jednu zásadnú chybu. Francúzi si chcú všetko vyrábať samostatne. Keďže sa vyrába v pomerne malých sériách, tak vo výsledku majú najdrahší tank a ...Zobrazit celý příspěvek
Francúzsky obranný priemysel má jednu zásadnú chybu. Francúzi si chcú všetko vyrábať samostatne. Keďže sa vyrába v pomerne malých sériách, tak vo výsledku majú najdrahší tank a najdrahšiu stíhačku. Tým pádom to nikto nekúpi a cena rastie ešte viac. Tzv špirála ekonomickej smrti
Ináč, tie Rafale milujem a veľmi som si prial mať ich v našom letectveSkrýt celý příspěvekNejde o chybu, ale vlastnost. Naopak je obdivuhodné, že relativně malá země je schopna zajistit vývoj, výrobu a finální produkt. Ať se jedná o balistickou vestu, leteckou avioniku, ...Zobrazit celý příspěvek
Nejde o chybu, ale vlastnost. Naopak je obdivuhodné, že relativně malá země je schopna zajistit vývoj, výrobu a finální produkt. Ať se jedná o balistickou vestu, leteckou avioniku, řízené střely, nebo jaderné ponorky. Zvládnou to a zájem o systémy z Francie je veliký. Problémem jsou ovšem politici a jejich idealistické postoje. Za dva sloupce v novinách a 10 sekund v televizi potopí jakoukoliv společnost.Skrýt celý příspěvek
Aby sme sa chápali, ja Francúzsko v tomto obdivujem. Vydali sa inou cestou ako Nemecko, VB, Španieskom, Taliansko kde jeden vie urobiť ľavé krídlo, druhý pravé ale samostatne ...Zobrazit celý příspěvek
Aby sme sa chápali, ja Francúzsko v tomto obdivujem. Vydali sa inou cestou ako Nemecko, VB, Španieskom, Taliansko kde jeden vie urobiť ľavé krídlo, druhý pravé ale samostatne nevedia urobiť nič poriadne. Francúsko je posledná krajina Európy ktorá si ešte ako tak udržala autonómiu. Avšak treba povedať, že za cenu obrovských finančných nákladov.Skrýt celý příspěvek
Z vlastní zkušenosti vím, že jakákoliv EURO spolupráce končí po společném tiskovém prohlášení a fotografování. Potom nastupují vlastní zájmy, kudly do zad a klacky pod nohama. ...Zobrazit celý příspěvek
Z vlastní zkušenosti vím, že jakákoliv EURO spolupráce končí po společném tiskovém prohlášení a fotografování. Potom nastupují vlastní zájmy, kudly do zad a klacky pod nohama. Stačilo mi to v AA - vývoj křídel pro Tranche 2A a 3.
Francie a její zbrojní průmysl už má i tak dost svých problémů s náladami politiků. Nedovedu si představit, že by se jejich zbrojní průmysl musel ještě řídit náladami "partnerů". A vsaď se, že společně vyvinutý např.: nukleární reaktor pro ponorky za menší peníze a větších sériích, by musel odolat náladám partnerů ... za jekotu vymaštěných aktivistů v rukou médií s tématem "jak jaderná ponorka škodí mořským kamenům". A můžeš si být jistý, že žádný EURO tank nebude ... Francie bude chtít zbraň, Němec bude řešit ekologickou zátěž a poklopy diskriminující těhotné tankistky.
Jinak to prostě nejde.Skrýt celý příspěvekJa som sa včera z vajca nevyliahol takže ten ,,eurotank" ani nejak neočakávam. To ešte reálnejšie vidím možnosť, že novým eurotankom bude nejaký Poľsko -Ukrajinský zlepenec olepený ...Zobrazit celý příspěvek
Ja som sa včera z vajca nevyliahol takže ten ,,eurotank" ani nejak neočakávam. To ešte reálnejšie vidím možnosť, že novým eurotankom bude nejaký Poľsko -Ukrajinský zlepenec olepený pancierom tak, aby nebolo poznať, že je to sovietská konštrukčná škola.
Kľudne by som vsadil krk svojej manželky za to, že Leo3 bude len výraznou modernizáciou Leo2 a Francúzi pôjdu po vlastnej líniíSkrýt celý příspěvek@Jirosi Nepotýká, protože prostě nedisponuje zahraničním "partnerem", který se podílí na výrobě určité sestavy např.: trupové části, které jsou výhradně v režii Německa a tudíž ...Zobrazit celý příspěvek
@Jirosi
Nepotýká, protože prostě nedisponuje zahraničním "partnerem", který se podílí na výrobě určité sestavy např.: trupové části, které jsou výhradně v režii Německa a tudíž když si postavili hlavu, dohodnutí partneři Anglie (kopkit), Itálie (křídlo, motorový segment) a Španělsko (křídlo) se mohli akorát odepsat modernizaci. Tři chtěli, jeden nechtěl.
Ve zbytku Rafale provází tentýž boj, jako každý zbraňový systém - tradiční porcování medvěda mezi vlastními stranami, odbojáři, odboráři, lobisty, podnikateli, úředníky ... na tom není nic nového, ale nestane se, aby jim něco zazdil zahraniční "partner", jako to bylo v případě EFT. V minulosti jsem popisoval, co se dělo při vývoji křídel Tranche 2A a 3, respektive vztlakovou mechanizací a aerodynamikou (dnes známé jako omezená modifikace AMK) ... čistě náhodou vyvíjenou v Alenia Aeronautica.
A Německo je ten nejhorší možný partner, protože se stává čím dál více nečitelným. Vojáci se dohodnou, technologické společnosti se dohodnou, ale politici už ne a u Německa nikdo neví, kam pojede příští týden, natož za 20 let.Skrýt celý příspěvekBalm - i když myslím, že asi vím, jak to myslíš, neodpustím si suše podotknout, že Angela Merkel ve funkci od listopadu 2005 přežila: 3 španělské premiéry; 5 britských premiérů; 7 ...Zobrazit celý příspěvek
Balm - i když myslím, že asi vím, jak to myslíš, neodpustím si suše podotknout, že Angela Merkel ve funkci od listopadu 2005 přežila:
3 španělské premiéry; 5 britských premiérů; 7 českých premiérů; 8 italských premiérů (Berlusconi byl 2x); 3-4 francouzské prezidenty; 2-3 (to ještě uvidíme) prezidenty USA.
Ale možná proto je to s nima tak těžký. Beze srandy, těch kompromisů, kterých musela udělat, aby se udržela takhle dlouho u moci, se už hádám nikdy nikdo nedopočítá.Skrýt celý příspěvekJenom stručně - narážel jsem na to, že Balm chtěl nejspíš říct (domnívám se), že něměčtí politici mění názory jako ponožky a na jimi určený smer se nelze spolehnout, poněvadž zítra ...Zobrazit celý příspěvek
Jenom stručně - narážel jsem na to, že Balm chtěl nejspíš říct (domnívám se), že něměčtí politici mění názory jako ponožky a na jimi určený smer se nelze spolehnout, poněvadž zítra už může být úplně jiný.
Nicméně vyznělo to tak (podle mého názoru) , jako že je to způsobeno jejich vysokou fluktuací ve funkcích, což jak vidno tak moc neplatí.
Jen tak pro zajímavost - Od roku 2005 dodnes měli němci 5 ministrů obrany. Francouzi 7, Italové a Španělé 8, Američani 9, Britové 10 a my 11 (včetně Peake a Nečase :D).
RiMr71 - Evropa Angelu "přežije" zcela určitě. Větší starosti mi dělá, kdo to vezme po ní.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...