Krize na polsko-běloruské hranici: Sociální migranti jako zbraň hybridní války

-
11. 11. 2021
-
352 komentářů
-
Redakce AN
Krize na polsko-běloruské a litevsko-běloruské hranici, která trvá od června, se za posledních několik desítek hodin vyostřila. Problémem není pronikání malých skupin sociálních migrantů – ale běloruskými úřady řízený útok masy sociálních migrantů přes provizorní hraniční plot.
V důsledku krize musel být uzavřen nedaleký hraniční přechod v Kuźnici. V současné době v jeho blízkosti roste kemp sociálních migrantů – pohled dříve známý ze severní Francie.
Vzhledem k velkému množství různých materiálů není pochyb, že se nejedná o humanitární krizi. Bojujeme s umělou krizí – napětím způsobeným aktivním jednáním běloruských úřadů, které aktivně shromažďují a převážejí potenciálně neuvědomělé návštěvníky ze Sýrie, Iráku a dalších problémových míst Blízkého východu na hranici a tam je zadržují. Běloruské jednotky nedovolují nově příchozím využít legální přechody, kde by případně mohli předložit příslušné doklady – žádost o pobyt nebo o legální překročení hranice.
Krize nabírá na síle. Sociálních migrantů je a bude více, protože Bělorusko plánuje zvětšit počet leteckých spojení z Minsku do zemí Blízkého východu a severní Afriky. Odhady naznačují možnost doručovat do Běloruska několik tisíc sociálních migrantů týdně.
Běloruské jednotky brání sociálním migrantům použít legální hraniční přechody a tlačí je zpět do lesů.
A neodvratně se blíží zima, a tedy i nepříznivé povětrnostní podmínky, které jen umocňují špatnou situaci příchozích z Blízkého východu, kteří táboří v cizích podmínkách lesů střední Evropy.
V tuto chvíli si možná říkáte, k čemu to všechno je? Jaký je účel akcí?
Je těžké identifikovat jeden motiv. Bělorusko se může na jednu stranu chtít „pomstít“ Varšavě za aktivní podporu „demokratické opozice“ v Bělorusku – která v očích režimu je pouze podvratnou sílou a Polsko je agresor, který si přeje destabilizovat běloruský stát.
Ale nejde jen o běloruskou propagandu. Od samého počátku krize se polské „opoziční síly”, které bojují proti vládnoucí straně Právo a Spravedlnost (PiS), snažily využít krize v pohraničí k podněcování sociálních nepokojů nebo alespoň ke změně „veřejného mínění“ v neprospěch Kaczynského.
Bez ohledu na soukromé politické preference je těžké bez emocí a kulturními slovy popsat nezodpovědnou, nebezpečnou a protistátní činnost představitelů polských opozičních politických stran, médií a nevládních organizací (které v takových situacích působí jako „akční jednotky” různých politických formací), nemluvě o těch, kteří si s nulovou legitimitou uzurpují právo „mluvit k jakémukoli tématu“ – celebrity.
Zatím ale krize pozici Kaczynského v Polsku posiluje, protože jednoduše podniká rozumné a srozumitelné kroky pro většinu společnosti, na rozdíl od zástupců opozice, kteří se kompromitují dokonce i v očích svých voličů.
Na hranicích jsou také nasazeny jednotky Teritoriální obrany (Wojska Obrony Terytorialnej)
Je legrační slyšet teorie, že za krizi může Kaczynski. Tvorba takovýchto „konspiračních teorií“ dokonale ukazuje naprosté odtržení od reality autorů a „tlampačů” těchto zpráv. Autor tohoto článku opravdu nechápe, jakou míru nenávisti a arogance člověk musí mít, aby, když čelí vážné krizi, negoval ta nejzjevnější fakta a jeho konání se řídilo tak přízemními motivy.
Další možností, proč nyní Bělorusko používá sociální migranty jako zbraň, může být pokus vynutit si ústupky na široce chápaném Západě – zrušení sankcí a možná i nějaké peníze – podobně jako Turecko dostává peníze za „zadržování“ sociálních migrantů. Je to logické, protože sociální migranti cestující na hranice nehledají bezpečí – nechtějí žít v Polsku – ale v sociálních rájích jako Německo a Francie. Bělorusko přitom trpí vážnou ekonomickou krizí.
Na tomto místě stojí za zmínku, že spuštění Nord Streamu 2 výrazně oslabilo pozici Minsku, který se dosud těšil „preferenčním“ cenám plynu a dalších surovin a udržoval v ruce nástroj „odříznutí Západu“ od ruských uhlovodíků.
Nicméně potenciální vyústění krize je znepokojivější než potenciální záměry Minsku. Čas plyne... sociálních migrantů bude jen přibývat. Čas pracuje v neprospěch polských pohraničníků a vojáků. Nouzový stav na polských hranicích byl prodloužen začátkem října a skončí na přelomu roku – prodloužení již není možné. Počasí se horší a běloruské služby se snaží obušky a výstřely do vzduchu nejen zastrašit, ale i zasít do davů sociálních migrantů agresi a nenávist.
S největší pravděpodobností se prolije krev – musíme na to být připraveni. Otázkou je, co se stane potom?
Důležitým poučením, a to i pro Českou republiku, je přístup jednotlivých stran a pozorovatelů k současným událostem. Záměry vlád ve Varšavě a Minsku všichni znají.
Polský ministr obrany Blaszczak navštívil polské vojáky na polsko-běloruské hranici.
Ale co dělají ostatní zainteresované strany? Berlín, kterého by se to mělo týkat nejvíce – ústy Ursuly von der Layen vyjádřila „ty nejhlubší obavy“ a ohlásil další sankce. Vyřeší to problémy stále frustrovanějších davů bloudících pod ostnatým drátem? Nebo možná zintenzivní aktivity Minsku, který „nemá co ztratit“?
Zároveň jiní politici, jako je německý politik a poslanec Evropského parlamentu Manfred Weber, tvrdí, že Varšava přispěla k současné krizi.
Problém je v tom, že evropská hraniční služba Frontex nemá vlastní síly a zdroje na posílení hranic. Frontex si „vypůjčuje” síly, prostředky a služby jiných zemí – na bělorusko-polských hranicích Frontex využíval hlavně polské pohraničníky.
Dnes zde nejsou žádné síly Frontexu – ostatní země EU, které mají silné pohraniční služby, je mají nasazeny na vlastních hranicích (Španělsko, Itálie a Řecko také musí odrážet sociální migranty na vlastních hranicích).
O čem tedy tyto neseriózní hádky mohou být? Pravděpodobně jen o jedné věci – samotnému aktu svolání Frontexu. Svolání této bruselské agentury by bylo zvláštním aktem placení „feudálního tributu“ Varšavou, která by musela uznat, že si na vlastní hranici neumí poradit a musí volat o pomoc „ochránce“. A o tom je již několik let konflikt mezi Bruselem a Varšavou. Nejde o žádný právní stát, ani o to, zda těžba Turówa škodí životnímu prostředí více než německý důl Jänschwalde. Všechny tyto šarvátky mají jediný cíl – ukázat, kdo má poslední slovo a čí rozhodnutí jsou závazná. Stát, který nedokáže ochránit část svých hranic, si nezaslouží být nazýván samostatným státem – není-li tak?
Ukázky německé, britské a kanadské propagandy. Kopie obrazovky YouTube. Sdělení je jasné: „Polsko zadržuje nevinné sociální migranty”. Tak mají vypadat profesionální informační operace v 21. století – teorii „podmanivého vzhledu” a „oxfordské angličtiny” znají čtenáři seriálu o polské Armádě nového vzoru.
Výroky politiků, jako je Weber, slouží k interpretaci skutečných postojů německých elit, tedy takových postojů, které německé úřady oficiálně nemohou přiznat.
NATO, které by v tomto případě mohlo být platformou pro diplomatickou akci Washingtonu, je zatím zdrženlivé. Ano, padají slova o „hybridní válce”. Ale jaksi je nikdo nespojuje s probíhající agresí proti členovi NATO a potažmo s povinností podporovat napadeného spojence.
Připomeňme, že invaze do Afghánistánu byla ospravedlněna a legitimizovaná kvalifikací teroristických útoků z 11. září jako útoku na členský stát NATO, a tedy k aktivaci Článku 5 NATO. Jak ale vidíte, Článek 5 je vysoce deklarativní záležitost.
Rusku, které je do krize operativně zapojeno (vytvoření tranzitního kanálu vyžaduje rozsáhlé zázemí na Blízkém východě – což přesahuje možnosti služeb podřízených Lukašenkovi), krize vyhovuje – posiluje závislost Minsku na Moskvě. Krize je jednoduše dalším žetonem, který Putin jako pokerový hráč přihazuje u mezinárodního pokerového stolu.
Těžko psát scénáře, co bude dál – ale není těžké si připomenout, že běloruští a ruští vojáci během cvičení ZAPAD-2021 nacvičovali mimo jiné scénář pronásledování „teroristických skupin“, které již opustily území Běloruské republiky.
Co se vlastně stane, až padnou první výstřely a k zemi padnou první mrtvá těla – a s tím i první obvinění „kdo za to může”? Vojenský konflikt je samozřejmě extrémní varianta. Další variantou ale bude příchod ruských „mírotvorců“, kteří se otevřeně a trvale etablují v západním Bělorusku. Což bude definitivní zpečetění situace, ve které se Běloruská republika stane další republikou Ruské federace.
„Podmanivost” a „oxfordská angličtina” to sice není. Ale tak to vypadá, když se nějaký stát stává „součástí ruského civilizačního projektu“.
Co tedy můžeme dělat?
Ze strany Varšavy se zdá, že je potřeba propagandistická operace – potřeba použít síly a prostředky k vedení informačních operací v domovských regionech sociálních migrantů, že přes Bělorusko nevede cesta do západní Evropy. Tomu mohou pomoci média jiných zemí – zatím k tomu ale není vůle, ba právě naopak.
Stejně tak na samotné hranici je nutné pomocí technických prostředků (např. tlampače s vysláním v arabštině) srozumitelně vyjasňovat sociálním migrantům jejich situaci. Výše uvedená opatření věc sice nevyřeší, ale mohou snížit napětí.
Skutečné řešení problémů leží mimo Varšavu. Berlín, Brusel a Washington mohli před pár týdny požár uhasit. Stačil by pevný a solidární postoj – rychlé rozhodnutí o sankcích za současného nasazení ozbrojených sil. Vyslání armády jako „strategická signalizace“ by bylo jasnou zprávou, že takové akce jsou interpretovány jako akt agrese proti členskému státu NATO.
Bohužel je záležitost mezinárodní a každý hráč chce v této věci „vyhrát“ své zájmy, přičemž zcela ignoruje nebo zlehčuje skutečnou hrozbu. Náklady mezinárodních diplomatických her a intrik nese pouze Varšava. Jeden den operací na hranici stojí více než pokuta, kterou Brusel uložil za doly Turów.
S nadsázkou řečeno, Varšava není podmětem hry, ale jejím předmětem. A stojíme v předvečer posledního dějství této skutečně starověké řecké tragédie, v níž Varšava hraje roli „tragického hrdiny“.
Kdo ví, možná by v této situaci bylo jediným rozumným řešením vytvoření humanitárních koridorů z bělorusko-polských hranic na polsko-německé a dát sociálním migrantům co chtějí – bezstarostný a blahobytný život v Německu.
Autor je polským korespondentem Armádních novin, který si přeje zůstat v anonymitě.
Související články
Polský pohled na krizi v Bělorusku
Dne 9. sprna Bělorusové již pošesté vybrali prezidenta své země. Podle oficiálních výsledků vyhrál ...
-
20.08.2020
-
37 komentářů
-
Bartlomiej Kucharski
PREMIUM Polský pohled na Vrbětice: Důležitější je Bělorusko a konec českého pacifismu
Mezi Českou republikou a Ruskou federací vzniklo silné diplomatické napětí ‒ objev ruské stopy ve ...
-
26.04.2021
-
0 komentářů
-
Bartlomiej Kucharski
Klíčové dilema České republiky. Bojovat nebo nebojovat po boku Polska
V Evropě 21. století běžně zaznívají hlasy popírající smysl a potřebu vynakládat značné částky na ...
-
28.10.2021
-
451 komentářů
-
Redakce AN
PREMIUM Polská Armáda nového vzoru proti ruské válce nové generace; část 5.
Polský think-tank Strategy and Future (S&F) představil dlouho očekávaný projekt Armády ...
-
01.11.2021
-
1 komentářů
-
Jan Grohmann
Komentáře
Autor používa baraniu rétoriku. Tá je o tom, že si proste idem svoje a ak má niekto iný názor, tak ma to vôbec nezaujíma. Pritom na svete za existenciu ľudstva ešte nenastala ...Zobrazit celý příspěvek
Autor používa baraniu rétoriku. Tá je o tom, že si proste idem svoje a ak má niekto iný názor, tak ma to vôbec nezaujíma. Pritom na svete za existenciu ľudstva ešte nenastala situácia, že by jeden názor komplexne vyriešil nejaký spoločenský problém. K riešeniu treba prizvať vždy aj iné hlavy. Čiže áno, treba zohľadniť aj názory tých, ktorých autor v článku po vzore Putina označuje za zapredaných agentov. Ak na tej hranici začnú zomierať malé deti, tak bude Poľsko všetkými vnímané ako vinník ich smrti. A je jedno, či to je oprávnené alebo nie. Tak to bude. Poľsko je hlúpe, že nedokáže spraviť ani malý ústupok, aby predišlo prepuknutiu medzinárodnej nenávisti. Správa sa rovnako ako pred druhou svetovou - ako baran v porceláne.
To, že správne identifikujem vinníka - pôvodcu situácie (Lukašenka) absolútne neznamená, že mám riešenie. Každému je jasné, že to spôsobil Lukašenko. Ale každý teraz čaká, či Poľsko dokáže situáciu riešiť v rámcoch, ktoré dokáže akceptovať civilizovaný svet. Zatiaľ sa ukazuje, že to Poľsko nedokáže (ale napr. ani rovnako postihnutá Litva). Pre Poľsko sú tiež dôležité aj iné veci, Poľsko tiež hrá svoje hry, Poľsko nie je len nevinná obeť, ale snaží sa využiť situáciu vo svoj prospech v sporoch s EÚ. Ak začnú na hranici umierať malé deti, tak Lukašenkovi to nijak neuškodí. Lukašenko je už na dne žumpy. Poľsku to ale uškodí. Keď sa bude chovať ako baran, tak skončí v žumpe pri Lukašenkovi.Skrýt celý příspěvekJasne... I co ma PL zrobić Wpuścić małe dzieci? Same? - zaraz będą mówić "a gdzie są matki tych dzieci?" Czyli dzieci z matkami... - A co jeśli nie ma matek? To dzieci z ...Zobrazit celý příspěvek
Jasne... I co ma PL zrobić
Wpuścić małe dzieci?
Same? - zaraz będą mówić "a gdzie są matki tych dzieci?"
Czyli dzieci z matkami...
- A co jeśli nie ma matek?
To dzieci z ojcami...
- Ale przecież to niehumanitarne - rozdzielać rodziny. A tam na granicy stoją tez ojcowie!
Więc dzieci z matkami i ojcami...
Nagle się okaże ze jedynym humanitarnym wyjściem jest wpuszczanie wszystkich
Czy oto chodzi?
Bo jeśli tak to faktycznie - najlepiej wynająć kilkanaście autobusów i zorganizować linie Kuźnica - Świecko....
Byłoby to z pewnością tańsze niż utrzymywanie 15 tysięcy żołnierzy na granicy...Skrýt celý příspěvekJaké doporučujete ne-baran chování Polska ? Má imigranty plynule vpouštět ? Myslíte, že Lukašenko není schopen imigranty stejně rychle přivážet další a další ?
Jaké doporučujete ne-baran chování Polska ? Má imigranty plynule vpouštět ? Myslíte, že Lukašenko není schopen imigranty stejně rychle přivážet další a další ?
Ač lidsky chápu tragickou situaci migrantů natlačených na hranici. Není jiný postup než který momentálně zvolilo Polsko možný. Vpouštění byť jen žen a dětí by v očích Lukašenka (a ...Zobrazit celý příspěvek
Ač lidsky chápu tragickou situaci migrantů natlačených na hranici. Není jiný postup než který momentálně zvolilo Polsko možný. Vpouštění byť jen žen a dětí by v očích Lukašenka (a Putina( znamenalo ukázání slabiny. To si teď Polsko nebo Litva namůže absolutně dovolit. Za situaci a úmrtí lidí nese nese přímou odpovědnost Lukašenko a je to i tak mezinárodně vnímáno. Další sankce od EU přijdou nepochybně velice brzy.
Mimochodem i u nás je zajímavé sledovat jak jindy militantně proti-migračně naladěná národovecká scéna v případě Běloruska najednou objevila sociální cítění a touhu pomáhat....Skrýt celý příspěvekKto będzie uznany przez "opinie międzynarodową" za śmierć migrantów - to się jeszcze okaże...
Ja jestem pesymista - winny będzie ten przeklęty Kaczyński...
Diabeł wcielony.Kto będzie uznany przez "opinie międzynarodową" za śmierć migrantów - to się jeszcze okaże...
Ja jestem pesymista - winny będzie ten przeklęty Kaczyński...
Diabeł wcielony.
Krásne vidieť, že nemotorné Mastodontno-Godzillovité pásové BVP nemajú v týchto nových hybridných konfliktoch svoje miesto a je to v podstate technika pre minulé války. Mali by ...Zobrazit celý příspěvek
Krásne vidieť, že nemotorné Mastodontno-Godzillovité pásové BVP nemajú v týchto nových hybridných konfliktoch svoje miesto a je to v podstate technika pre minulé války.
Mali by sme prejaviť solidaritu s Poľskom a ako NATO dočasne posilniť predsunutú prítomnosť eFP v Poľsku ak Nás o to Poliaci požiadajú trebars aj vojensko-policajnými silami.Skrýt celý příspěvekJako že vážně? Kdy by byl řekl že při v zásadě policejní akci nejsou potřeba BVP. Také tam nikde nevidím tanky - okamžitě zrušit bez náhrady.
Jako že vážně? Kdy by byl řekl že při v zásadě policejní akci nejsou potřeba BVP. Také tam nikde nevidím tanky - okamžitě zrušit bez náhrady.
Jen tak pro informaci, ten nápad s koridory už tu jednou byl. Je toho jen neustálý nátlak na přerozdělování migrantů. Křik opozice bez jakéhokoliv rozumného přemýšlení, ...Zobrazit celý příspěvek
Jen tak pro informaci, ten nápad s koridory už tu jednou byl.
Je toho jen neustálý nátlak na přerozdělování migrantů.
Křik opozice bez jakéhokoliv rozumného přemýšlení, nedbože vlastního řešení, je u nás taky znám. Jen v poslední době je to očividnější, než kdy dřív...
Snad budou mít Poláci dost síly vydržet ten povyk po první krvi/smrti. K tomu to asi spěje, jak píše autor. Bohužel se dá předpokládat, že od naší vlády podpora nepřijde...a je jedno, kdo vládne.Skrýt celý příspěvekS tou opozicí, to je ten problém, když se vytvoří situace, kdy jedna část společnosti vnímá aktivitu vlády jako něco ohrožující přímo jejich existenci, tak v takové vyhrocené ...Zobrazit celý příspěvek
S tou opozicí, to je ten problém, když se vytvoří situace, kdy jedna část společnosti vnímá aktivitu vlády jako něco ohrožující přímo jejich existenci, tak v takové vyhrocené situaci prostě v té opozici jsou slyšet lidé, kteří se vyhraňují proti vládě nejvíce - je to takový přirozený výběr v rozdělené společnosti, kdy se prostě z principu obě strany nemohou domluvit, protože to berou všichni osobně (a já se v Polsku úplně nedivím, že to ti lidi osobně berou, ale neměli by si tím nechat zatmít rozum).Skrýt celý příspěvek
Je to svinstvo nejhrubšího zrna a viník je jasný - diktátor Lukašenko ! jestli chtěl budit zdání demokracie v Bělorusku, tak tím to dost posral. Lituji utečenců, kterým ...Zobrazit celý příspěvek
Je to svinstvo nejhrubšího zrna a viník je jasný - diktátor Lukašenko ! jestli chtěl budit zdání demokracie v Bělorusku, tak tím to dost posral.
Lituji utečenců, kterým nasliboval nesmysly a pak je zneužil, nejaktivnější proražeči bariér jsou podle záběrů agenti běloruských služeb (přece jen utečenci jsou z jiných etnik a zamaskovat to není tak snadné), je mi líto, ale pokud nepomůže Putinův apel na rozum (na což spoléhá Merkelová), nezbývá než nějak dopravit opravdovým utečencům balíčky červeného kříže a aktivovat článek NATO o společné obraně hranic neboť - "mnichovy se nevyplácí"Skrýt celý příspěvekČlánek to vystihnul přesně. Tohle je nejzávažnější situace na východní hranici NATO za poslední dekády. Lukašenko, který nemá co ztratit, ty migranty klidně nechá na hranici zemřít ...Zobrazit celý příspěvek
Článek to vystihnul přesně. Tohle je nejzávažnější situace na východní hranici NATO za poslední dekády. Lukašenko, který nemá co ztratit, ty migranty klidně nechá na hranici zemřít zimou a hlady a do toho Rusko v pozadí, které při sebemenší eskalaci přispěchá na pomoc.
Pro Lukašenka je to i výnosný obchod, za každého člověka, kterého letecky převeze do Běloruska jistě inkasuje tisíce eur. A on ty peníze potřebuje, stát má na hranici bankrotu.
Chce to rychlou solidaritu Polsku včetně reálné pomoci a informační kampaň v zemích kde je Bělorusové sbírají. Že jde o podvod, že jim reálně hrozí smrt zimou a hladem.Skrýt celý příspěvekJo, máte naprostou pravdu - hlavně ta absolutní nelidskost Lukašenka zaráží dokonce i mě, ti lidi se buďto dostanou do Polska nebo na hranici pomřou hlady. Uvítal bych, kdyby v ...Zobrazit celý příspěvek
Jo, máte naprostou pravdu - hlavně ta absolutní nelidskost Lukašenka zaráží dokonce i mě, ti lidi se buďto dostanou do Polska nebo na hranici pomřou hlady. Uvítal bych, kdyby v nějaké formě, jakákoli forma to bude, naše vláda na to reagovala. Bezpečnost Polska je naše bezpečnost a pomoc v těžké době nám může přinést pomoc v jiné těžké době pro nás. Jako, ve finále i pro ty uprchlíky je nejlepší, aby s tím Lukašenko co nejdřív přestal, jinak tam fakt všichni umřou hlady a to doufám nikdo nechce.Skrýt celý příspěvek
JJ, Putin a Lukašenko opět dokazují, že živí lidé jsou pro ně jen politicko-ekonomický substrát. Celkem rád bych viděl na polsko-běloruských hranicích viděl alespoň jeden prapor 4. ...Zobrazit celý příspěvek
JJ, Putin a Lukašenko opět dokazují, že živí lidé jsou pro ně jen politicko-ekonomický substrát. Celkem rád bych viděl na polsko-běloruských hranicích viděl alespoň jeden prapor 4. brn, průzkumníky a vojenskou policii.Skrýt celý příspěvek
Což Poláci evidentně naprosto nechtějí.
Což Poláci evidentně naprosto nechtějí.
Načítám diskuzi...