Krize v Azovském moři: Rusko střílelo po ukrajinských lodích

Záběr incidentu a manévrování ruských a ukrajinských lodí. / Twitter Capt(N)

Dne 25. listopadu se tři lodě ukrajinského námořnictva snažily proplout Kerčským průlivem do přístavu Mariupol. Ruské námořnictvo považovalo akci ukrajinských lodí za provokaci a všechny tři lodě za použití zbraní zadrželo. K podobnému konfliktu se v Azovském moři schylovalo již dlouho.

K incidentu došlo 25. listopadu, kdy ukrajinské lodě Berdjansk a Nikopl (třída Gurza-M ; výtlak 54 tun) a remorkér Jany Kapu mířily z Oděsy přes Kerčský průliv do přístavu Berďansk. Ukrajina tvrdí, že plavba lodí byla oznámena v souladu s mezinárodními zákony a se smlouvou o volném užívání Azovského moře (viz dále). Ruská strana to vidí jinak ‒ šlo o provokaci a narušení ruské státní hranice.

Situace v Azovském moři je podle washingtonského think-tanku Jamestown Foundation vyostřená (pokud pomineme ruskou anexi ukrajinského Krymu v roce 2014) od jara, kdy se ruská pobřežní stráž začala „systematicky naloďovat a provádět cílevědomě časově náročné kontroly“ obchodních lodí plující Kerčským průlivem. Podle ruské agentury Interfax však situaci zhoršilo (a spustilo následné ruské kontroly) zadržení ruské rybářské lodi Nord ukrajinskou pobřežní stráží v březnu 2018.

Dle Jamestown Foundation Rusko v posledních šesti měsících (do 2. listopadu 2018) zkontrolovalo 683 obchodních lodí z 19 zemí, včetně Ukrajiny, Rumunska, Bulharska a Turecka.

„Podle ukrajinského ministra infrastruktury Volodimira Omeljana ruské obtěžování lodí v Azovském moři již způsobilo ztráty ukrajinské ekonomice za více než jednu miliardu hřiven (36 milionů dolarů),“ píše Jamestown Foundation. Podle zmíněného webu a ukrajinských zdrojů je cílem ruských akcí údajně „destabilizovat sociálně-ekonomickou situaci“ ve velkých ukrajinských přístavních městech Mariupol a Berďansk.

Jak stojí v článku Evropské rady pro zahraniční vztahy (ECFR) právě Mariupol se stal symbolem ukrajinského odporu proti ruské invazi. „Samotný Mariupol je skutečně znám po celém světě: Rusy podporované jednotky se v roce 2014 po hořkých bojích města zmocnily, ale později se ho vzdaly,“ píší EFCR.

Kreml tvrdí, že činnost pobřežní stráže na moři se provádí v souladu s Úmluvou Organizace spojených národů o mořském právu (UNCLOS). Jamestown Foundation však píše, že ruská pobřežní stráž kontroluje pouze lodě plující do a z ukrajinských přístavů.

„Například zpoždění při plavbě přes Kerčskou úžinu dosáhlo u kanadské lodě Federal Nagara 282 hodin; u tureckého plavidla Kaleli Ana to bylo 132 hodin. Některé inspekce na palubě se provádějí pouze 3 až 5 kilometrů od ukrajinského pobřeží ‒ tedy v rámci teritoriálních vod Ukrajiny, které podle mezinárodního práva sahají 12 námořních mil od pobřeží,“ píše Jamestown Foundation. Azovské moře však není považováno za mezinárodní vody (viz dále).

Na druhou stranu je třeba připomenout, že na pobřeží Azovského moře leží klíčové ruské přístavní moře Rostov na Donu. Přes město vede Volžsko-donský průplav, který spojuje Azovské moře s Kaspickým mořem a přes řeku Volhu lze doplout dokonce do Baltského moře. Tímto kanálem se ročně přepraví zhruba 12 milionů tun nákladu. Kontrola Azovského moře je tak klíčová také pro ruskou ekonomiku.

Podle zatím platné úmluvy uživání vod Azovského moře právně ošetřuje rusko-ukrajinská smlouva z roku 2003 ‒  Dohoda mezi Ruskou federací a Ukrajinou o spolupráci při využívání Azovského moře a Kerčské úžiny. Ve smlouvě je uvedeno, že „Azovské moře a úžina Kerč jsou historicky vnitřní vody Ruské federace a Ukrajiny“ a že ustanovení státní hranice a urovnání sporu v oblasti musí “být vymezeno dohodou podepsanou oběma stranami.“ Podle této smlouvy mají všechny ukrajinské a ruské obchodní lodě plavbu v Azovském moři a Kerčské úžině volnou.

Jelikož Azovské moře je považováno za „vnitřní vody“, nejedná se o mezinárodní vody a stále není ustavena v této oblasti hranice mezi oběma státy. Obě země samozřejmě mají zcela jiný právní pohled na věc. „Otázka společného užití [Azovského moře - pozn. red. ] stále není regulována. Kyjev trvá na dodržení dělící hranice na základě administrativní hranice mezi bývalým Sovětským svazem a Ukrajinskou SSR, která je vyznačena na mapách a plánech. Ruská strana se domnívá, že podle právních předpisů bývalého SSSR nebyly vnitřní vody mezi republikami svazu vymezeny,“ píše ukrajinský server UNIAN.


Ruská loď najíždí na ukrajinskou loď. 

K protireakci ukrajinské strany došlo v říjnu letošního roku, kdy ukrajinský prezident Petro Porošenko podepsal dekret týkající se zhoršující se situace v Azovském moři. Prezidentský dekret „právně posílilo“ dřívější rozhodnutí Kyjeva poslat dvě plavidla ukrajinského námořnictva A500 Donbas a A830 Korets přes Kerčskou úžinu do přístavu Berďansk. Podle ruského blogu BMPD byl průjezd obou lodí povolen ruskou stranou.

„Možnost svobodné plavby [přes Kerčskou úžinu - pozn. red.] měla za cíl nejen znovu potvrdit právo Ukrajiny na volný průchod přes úžinu (Ukrinform , 26. září), které Rusko de facto ovládá z obou stran od anexe Krymu. Ukrajina také pravděpodobně testovala ruskou reakci a sledovala její průzkum a schopnosti,“ píše Jamestown Foundation.

Obě ukrajinské lodě skutečně dne 23. září propluly Kerčskou úžinou v doprovodu ruských lodí a letadel. Šlo o první ukrajinské válečné lodě, které propluly úžinou po ruské anexi Krymu v roce 2014. Obě lodě měly podpořit budovanou ukrajinskou námořní základnu v Berďansku kryjící oblast Azovského moře. V současné době má ukrajinské námořnictvo dvě základny. První je v Oděse a podporuje operace v širších vodách Černého moře, další je v Očakivu a stará se o ochranu řeky Dněpr a její delty.  

Nyní chtěli Ukrajinci znovu podobnou akci zopakovat. Zdá se, že Ukrajinci znovu požádali Rusko o možnost proplout do Azovského moře, ale není jasné, zda tentokrát svolení dostali. Podle Rusů nikoliv.

Problém je, že Ukrajina v záři (i když toto později odvolala) zvažovala odstoupení od dohody z roku 2003. Tím pádem by se Azovské moře stalo mezinárodními vodami a výsostné vody obou států by zasahovaly pouze 12 námořních mil (cca 22 km) od pobřeží. Jak uvádí Jamestown Foundation, v Azovském moři by pak mohly legálně působit lodě NATO, v což doufá Ukrajina.

Ukrajina se snaží posílit svou přítomnost v Azovském moři, včetně přímé podpory NATO. To je samozřejmě něco, s čím Rusko nemůže souhlasit. Ukrajina se však obává, že anexe Krymu je jen začátek a Kreml se nevzdal myšlenky násilnou cestou vytvořit suchozemský koridor (přes jihovýchodní Ukrajinu) z Ruska do Krymu. Teoreticky Rusové mohou vést útok z Doněcku směrem na Záproží (pouze 200 km) a poté využít povodí Dněpru jako přirozenou obranou a dělící linii.

Celý problém v oblasti se tedy dá označit tak, že Rusko chce z Azovského moře udělat „ruské jezero“, Ukrajina naopak mezinárodní vody přístupné i lodím NATO.

Zdroj: The Drive, Ivestija, Covert Shores, ECFR

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Bojové vozidlo BVP-M2 SKCZ Šakal pro ukrajinskou armádu?

Jednou z největších hvězd probíhající ukrajinské vojenské výstavy Arms and Security 2018 je česko-slovenské bojové vozidlo pěchoty (BVP) BVP-M2 SKCZ Šakal od české firmy Excalibur Army. Česká firma ukrajinské armádě již v minulosti dodala těžkou obrněnou techniku a nyní Kyjevu nabízí i hloubkově modernizované BVP Šakal.

Porazí ukrajinský raketový komplex Sapsan ruský Iskander?

Ukrajinská projekční kancelář KB Južnoje (Státní konstrukční kancelář „Jih“) intenzivně pracuje na dokončení operačně-taktického raketového komplexu Sapsan. Jeho exportní verze pod názvem Grim-2 (Hrom-2) může zasahovat cíle do maximální vzdálenosti 300 km, v rámci ukrajinské armády je limit doletu raket do 500 km.

Ukrajinská minometná baterie na platformě Bars-8 a její bojové možnosti

Od roku 2015 byl na Ukrajině nastartován proces hluboké modernizace vojenské techniky, případně vývoj nových zbraňových systémů a technologií dle zkušeností ukrajinské armády z bojů na východě Ukrajiny. Jedním z nových zbraňových systémů je minometná baterie na platformě Bars-8.

Bayraktar TB2: Ukrajina nakupuje bitevní drony z Turecka

Podle známého ukrajinského novináře Jurije Butusova ukrajinská vláda s tureckou společností Baykar Makina podepsala dohodu o dodávce dvou komplexů průzkumných a útočných dronů Bayraktar TB2. Dohoda má hodnotu 69 milionů dolarů (1,6 miliardy Kč) a pokrývá dodávku šesti dronů Bayraktar TB2.

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Stránka 1 z 54
  • givicz
    16:41 09.12.2018

    Tady přímo německý Die Welt píše o tom co jsem referoval již nedávno :)
    Zákaz vstupu Rusům jen prospěje Putinovi
    https://www.welt.de/politik/ausland/article184856264/Russland-Ukraine-Konflikt-Einreiseverbot-fuer-Russen-macht-sich-ausgerechnet-Putin-zunutze.html

    "Putin se představuje jako velkorysý státník
    Ruský prezident Vladimir Putin využívá tohoto silného spojení mezi oběma zeměmi. Představuje se jako velkorysý státník, který může rozlišovat mezi vládou Ukrajiny a jejími lidmi.

    Přes anti-ukrajinskou hysterii v ruských médiích na vrcholu konfliktu v Donbassu, Rusko nikdy nemělo omezení pro ukrajinské občany. Ukrajinci ani nepotřebují pas do Ruska. Jako před rokem 2014 můžete zadat svou průkaz totožnosti."

    Пограничники РФ стали тщательнее досматривать корабли после инцидента в Керченском проливе (Ruské pohraniční stráže začaly lépe kontrolovat lodě po incidentu v Kerčském průlivu)
    https://www.welt.de/politik/ausland/article184856264/Russland-Ukraine-Konflikt-Einreiseverbot-fuer-Russen-macht-sich-ausgerechnet-Putin-zunutze.html

    Na videu je krásně vidět jaký režim v současné době funguje v Kerčském průlivu... reportéry TV zveda pohraničníci vzali na palubu pohraniční stráže a ukázali jak probíhá kontrola lodě co se chystá proplout Kerčským průlivem .... pohraničníci se podívají do všech kajut, prohlédnou nákladový prostor , posádka musí ukázat všechny potřebné papíry, provede se face kontrol celé posádky ( loď v tomto konkrétním případě pluje pod vlajkou malty) - procedura je standartní, posádky lodí ji dobře znají .. v dokumetu se také říká, že Ukrajinští pohraničníci u Mariupolu berou bokem 3000 USD ... :)


    https://www.welt.de/politik/ausland/article184856264/Russland-Ukraine-Konflikt-Einreiseverbot-fuer-Russen-macht-sich-ausgerechnet-Putin-zunutze.html

    Lodě námořních sil Ukrajiny budou schopny projít přes Kerčskou úžinu do Azovského moře, pokud přísně dodržují mezinárodní normy a pravidla plavby, stejně jako požadavky pro průchod teritoriálními vodami Ruské federace
    "Je to právo ukrajinské strany vyslat své válečné lodě do Azovského moře, ale s přísným dodržováním všech mezinárodních norem a pravidel plavby, stejně jako požadavky pravidel vstupu do teritoriálních vod Ruska. Pokud jsou splněny tyto podmínky, nikdo nebude bránit průchodu lodí, "zdůraznil Gempel"

    Jinak u tohoto jsem se fakt zasmál... co píše server Patria.cz
    Putin kope za euro a proti dolaru. Důvod k oslavám?
    https://www.welt.de/politik/ausland/article184856264/Russland-Ukraine-Konflikt-Einreiseverbot-fuer-Russen-macht-sich-ausgerechnet-Putin-zunutze.html
    "Bloomberg si všímá toho, že Rusko chce poprvé od roku 2013 vydat eurové dluhopisy. Vláda přitom i přes pokles cen ropy dosahuje rozpočtového přebytku, a tudíž si půjčovat nepotřebuje. Podle Bloombergu je emise obligací „testem programu dedolarizace“, který letos začal prosazovat ruský prezident Vladimir Putin. Pokud tento test dopadne dobře, „Evropská unie získá nepravděpodobného, ale významného spojence pro posílení globální role společné měny“

  • givicz
    12:45 09.12.2018

    theo máš pravdu.....

    Jinak zde je tiskovka FSB Ruské federace - patří pod ni i Ruská pohraniční stráž k incidentu v Kerčském zálivu (zajímavá je mapka v 27 minutě záznamu ale i ostatní přesné mapky v záznamu jsou velmi zajímavé a objasňují co se tam přesně stalo doporučuji zdejším odborníkům pečlivě nastudovat ) .... jelikož velmi málo lidí umí Rusky tak sem dám odkaz na video s Anglickým překladem...

    FSB holds briefing on Kerch Strait crisis
    https://www.youtube.com/watch?v=JclI-EHyHeA

  • theo
    14:09 07.12.2018

    Logik bellingcat je váš obľúbený zdroj , pochybná organizácia financovaná
    spravodajskými službami a obľúbená mainstrémom .
    Mala by si aj ruská FSB financovať nejakých kutilov na šírenie vlastnej
    propagandy nech je to vyvážené .
    Viem je to váš talmud, biblia a korán v jednom .

  • danny
    11:48 05.12.2018

    logik: pokud považuješ chování Chorvatska za "krádež rohlíku" ve srovnání se "srbskou vraždou" a shrneš to tím, že i Chorvatsko mělo máslo na hlavě, tak mi dovol, abych použil tebou výše použitou větu - "...to je hrubé znásilnění pravdy a bagatelizace velkého zla."

    Jinak jak to je s tvým nepravdivým tvrzením o potrestání Gotoviny si můžeš přečíst zde: https://zpravy.idnes.cz/gotovina-zprosten-0nb-/zahranicni.aspx?c=A121116_095313_zahranicni_ts

    Kde jsi v kterémkoli z mých příspěvků k tématu našel omlouvání kohokoli a ještě do toho zakomponoval Rusko, to už je zcela mimo mé chápání.

  • logik
    10:27 05.12.2018

    Analýza různých zdrojů, kde přesně se incident stal:

    https://www.bellingcat.com/news/uk-and-europe/2018/11/30/investigating-the-kerch-strait-incident/

    Mj.
    z ní vyplývá, že dle dat uveřejněných Ruskou FSB stříleli ruské lodě na ukrajinské v mezinárodních vodách.

  • logik
    17:17 04.12.2018

    danny:
    "že selektivní dopad ruky spravedlnosti"
    Ne, fór je právě v Tvém selektivním vnímání zločinnosti a omlouvání činů lidí, které podporovalo Rusko. Fór je v tom, že dáváš rovnítko mezi zločiny lidí - kterých bylo v Jugoslávii provedeno mraky a potrestáno jich bylo jen pár na všech stranách konfliktu - a zločiny států.

    Státní zločin, tedy zneužití státní moci k páchání válečných zločinů, je zločin kvalitativně podstatně horší, než když páchá zločin jednotlivec. Je to povýšení zla na "institucionální úroveň". V každé válce najdeš (tvými slovy) "hromadu sviní". Pokud ale se jako "svině" začne chovat stát jako takový, tak je to průšvih daleko větší.

    Ty se vší silou snažíš rozdíl mezi těmito zcela kvalitativně odlišnými typy zločinů smazat, a tím navodit dojem, že Srbsko nedělalo nic jiného, než ostatní. Proto mi Tvůj příspěvek vůbec nepřijde smířlivý - pořád to je hrubé znásilnění pravdy a bagatelizace velkého zla.

    ===

    Je pravda, že Srbsko nebylo jediné, kdo páchal během jugoslávských válek "státní zločiny". Máslo na hlavě v tomto ohledu mají i Chorvati (např. generál Gotovina a další) - ale Ti potrestání byli. Takže Tvé tvrzení o selektivní spravedlnosti není pravdivé.

    Jen si prostě nedokážeš uvědomit, že jak obrovský rozdíl je mezi tím, když někde začně vraždit nějaká banda, a když začne vraždit stát.

    ===

    "a neopomenutelný podíl zahraničních aktérů na vzniku a průběhu konfliktu"
    On někdo nutil Miloševiče vyhánět stovky tisíc obyvatel ze země? A páchat masakry na civilistech? Toto je klasické omlouvání vraždy tím, že přeci tamten taky ukradl rohlík.

  • danny
    16:34 04.12.2018

    Czertik: ne, nepletu. To právo kontroly je součást správy a řízení plavební dráhy. Od bagrování (plavební kanál se zanáší bahnem), přes řízení v závislosti na dost obtížných meteorologických podmínkách (mlhy, ledové kdy, silný vítr). Takže větší lodě od havárie tankeru v r.2008 povinně s lodivodem.

  • asdf
    16:05 04.12.2018

    Czertik > Ak maju Rusy pravo KONTROLY lodi, dovolili Ukrajinci skontrolovat ich lod ? Vies co sa dialo pred ramovanim a zabavenim lode ?

    Zober si, ze ides autom. Zastavuje ta policajna hliadka. Ma na to pravo. Ty len presvistis okolo a letis dalej. Co maju ti policajti robit? Maju ti zamavat a kaslat na teba alebo sa ta maju pokusit zastavit ?

Stránka 1 z 54