Kunovický letoun L 410 NG startuje na Dubai Air Show. Za 16 hodin letu urazí 5020 kilometrů

Kunovický letoun L 410 NG startuje na Dubai Air Show. Za 16 hodin letu urazí 5020 kilometrů
L 410 NG na cestu do Dubaje / Aircraft Industries (Zvětšit)

Ve čtvrtek 9. listopadu v půl osmé ráno odstartoval letoun L 410 NG na cestu do Dubaje. Kunovický stroj se na veletrhu Dubai Airshow 2023 představí jako zástupce firmy Aircraft Industries poprvé pod jejím aktuálním českým vlastníkem, jímž je od loňska skupina OMNIPOL. Kunovická „Čtyřistadesítka“ vyrazila na airshow v Dubaji, která se uskuteční ve dnech 13.-17. listopadu, coby předvoj české oficiální účasti. Meziresortní delegaci MO ČR a MPO ČR na akci povede náměstek ministryně obrany Daniel Blažkovec.  

Na stojánce dubajského letiště letoun L 410 NG doplní českou oficiální účast, která na letošním ročníku veletrhu naváže na úspěch prezentace na červnové Paris Airshow. Tam se poprvé na jedné adrese české národní expozice představilo civilní i vojenské letectví v novém výstavním konceptu dvoupatrového stánku moderního designu laděného do podoby letiště. Stejně jako v Paříži bude nyní i v Dubaji k vidění dvoupatrová expozice, které bude dominovat motiv startovací dráhy, česká vlajka a model 1:5 cvičného letounu L-39NG. Kunovický letoun L 410 NG pak bude fyzicky přítomen na stojánce dubajského letiště. „Před dvěma lety jsme na Dubai Airshow podepsali dohodu o strategickém partnerství s Aircraft Industries, která se týkala zastupování podniku na vybraných světových trzích. V té době jsme ovšem netušili, že na letošní ročník už vyrazíme v dresu akcionáře,“ potvrzuje Jiří Podpěra, prezident skupiny OMNIPOL. „Máme unikátní víceúčelové letadlo, jsme ostatně jedinou zemí v EU, která umí na vlastním území vyvinout a vyrobit devatenáctimístný turbovrtulový letoun se širokou škálou uplatnění v regionální přepravě a také bezpečnostních složkách,“ dodává.

L 410 NG podniká z Kunovic do Dubaje dvoudenní cestu, při níž za celkových 16 hodin letu uletí 5020 kilometrů. První, čtvrteční fáze letu sestává z přeletu do Řecka, následovaného cestou do Egypta – tato fáze zabere osm a půl hodiny. Páteční plán pak sestává z letu z Egypta do Saudské Arábie, z níž už letoun s tříčlennou posádkou pod vedením šéfpilota Petra Jarockého doputuje přímo na letiště v Dubaji. Na něm zůstane po celou dobu trvání veletrhu a v sobotu 18. listopadu vyrazí na cestu zpátky do mateřských Kunovic. Během cesty spotřebuje stroj 5600 litrů paliva a náklady na celou cestu včetně všeho, co zahrnuje týdenní prezentace v Dubaji, přijde skupinu OMNIPOL na zhruba dva a půl milionu korun. Prezentace letounu české výroby na akci celosvětového formátu jako je Dubai Airshow, je přitom významná pro celý letecký průmysl, který se podílí na vývoji a výrobě stroje. Do dodavatelského řetězce kunovické „Čtyřistadesítky“ je zapojeno přes 600 českých subjektů.

Českou účast na letošním ročníku Dubai Air Show tvoří dvanáct vystavovatelů. Vedle finalistů Aero Vodochody a Aircraft Industries budou přítomny i státní opravárenský podnik LOM PRAHA a jeho dceřinka VR GROUP, ERA a Mesit ze skupiny OMNIPOL, technologický holding LPP, specialisté na nedestruktivní testování z Radalytica, výrobce leteckých podvozku Charvát AXL, CSG Aerospace a další. Jako nováček se představí společnost Zuri, která v Česku vyvíjí hybridní autonomní letadlo s kolmým startem. Své obchodní týmy na akci vypraví PBS Velká Bíteš či MGM COMPRO

Česká oficiální účast, organizovaná Ministerstvem průmyslu a obchodu (MPO ČR) ve spolupráci s Asociací leteckého a kosmického průmyslu (ALKP), bude mít také silnou institucionální reprezentaci. Pro zajištění české expozice totiž spojily síly týmy resortů: průmyslu a obchodu, obrany a zahraniční. „Silná institucionální podpora je pro rozvoj odvětví a uplatnění ve světě zásadní. České podniky na Dubai Airshow podpoří osobní účastí náměstek ministryně obrany Daniel Blažkovec. Za AČR bude navíc na veletrhu přítomen velitel Vzdušných sil generálmajor Ing. Petr Čepelka,“ potvrdil prezident ALKP Josef Kašpar. "Strategické postavení leteckého a obranného sektoru, jehož rozvoj je v mnohém podmíněn dialogem a spoluprací s mezinárodním společenstvím, je hlavním motivem mé pracovní cesty na Dubai Airshow. Veletrh považuji za skvělou příležitost pro osobní jednání se světovými lídry odvětví a diskuzi o současné kondici leteckého a obranného průmyslu a možnostech rozvoje průmyslové spolupráce. V průběhu jednání, na nichž mě budou doprovázet podniky a prezident ALKP, zároveň představím kapacity a přednosti českého průmyslu“ uvedl náměstek ministryně obrany Daniel Blažkovec. Na veletrhu se náměstek Blažkovec setká s leadershipem světových hráčů a emirátských společností, které si jako zájmové partnery definovaly české podniky.

Česko se díky silné sestavě firem a institucí v Dubaji pochlubí komplexními schopnostmi odvětví a pevným postavením na světové letecké mapě. Silnou stopu ostatně mají české firmy v samotné pořadatelské zemi. Emirátský lehký bitevník B-250 z dílny společnosti Calidus přistane do služeb Armády SAE na podvozcích vyvinutých českou společností Charvát AXL, která je součástí české posádky. První sériově vyrobené podvozky český podnik dodá emirátskému zákazníkovi v 1Q příštího roku.  

  • Česka republika patří mezi pouhých devět zemí na světě, které na vlastním území dokáží vyvinout a vyrobit letadlo, což dokládají vlajkové projekty českého leteckého průmyslu L-39 NG a L 410 NG. Jsme také jednou z mála zemí na světě, která umí zajistit základní i pokročilý pilotní výcvik na letounech a simulátorech vlastní výroby. Segment simulovaného pokročilého výcviku na Dubai Airshow představí společnost VR GROUP, která v těchto dnech slaví 25 let existence.
  • Česko je rovněž v klubu sedmi zemí na světě, které umí vyvíjet  a vyrábět letecké motory. Vývojáře a výrobce přitom máme také v segmentu elektrických pohonných jednotek. Zlínská rodinná firma MGM COMPO letos dokončila vývoj elektrického pohonu pro regionální letouny s kapacitou až 10 pasažéru, což představuje světovou extraligu v segmentu. Bítešská PBSka, která má silné postavení na celosvětovém trhu proudových motorů a pomocných energetických jednotek (APU), letos odstartovala strategickou spolupráci s americkými obry Pratt & Whitney a Lockheed Martin. Mimo jiné se firma má podílet na definování designu pomocné energetické jednotky pro letouny 6. generace.

DUBAI AIRSHOW V ČÍSLECH

Dubai Airshow se řadí mezi největší letecké přehlídky na světě, kde se schází špičky leteckého a vesmírného průmyslu. Veletrh má záběr jak na vojenské, tak na civilní letecké technologie. Přehlídka leteckých systémů a technologií bude navíc letos obohacena také o kosmickou sféru, v níž má Česko také co nabídnout. Na 18. ročníku Dubai Airshow se sejde více než 1400 vystavovatelů, 180 vystavených letounů (včetně českého stroje L 410 NG), 20 národních pavilónů a 390 armádních a civilních delegací. Kromě globálních jedniček a celosvětové expertní komunity je Dubai Airshow pověstná silnou přítomností delegací z Afriky a Asie, které představují zájmová odbytiště pro český letecký i kosmický průmysl.

Nahlásit chybu v článku


Související články

Aircraft Industries oslavila zhotovení prototypu L 410 NG

Společnost Aircraft Industries, a.s. dnes na svém firemním letišti v Kunovicích uspořádala ...

Český letoun L 410 UVP-E20 s radiolokátorem pro polskou pobřežní stráž

Česká společnost Aircraft Industries dokončuje dva patrolovací letouny L 410 UVP-E20 pro polskou ...

České letouny L 410 chrání polské hranice

Polská Pohraniční stráž (Straz Graniczna) zavedla do operačního nasazení dvojici speciálně ...

OMNIPOL podepsal dohody s novými zájemci o letouny L 410 NG

V pátek 4. listopadu byly v indonéské Jakartě v rámci konané výstavy INDO ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • memo
    15:27 14.11.2023

    Určitě si zachovává ty vlastnosti jako předchozí 410, tedy STOL. Snad by to dokázalo vzlétat a přistávat na letadlové lodi. Tedy pokud by ty křídla bylo možné skládat a mělo to ...Zobrazit celý příspěvek

    Určitě si zachovává ty vlastnosti jako předchozí 410, tedy STOL. Snad by to dokázalo vzlétat a přistávat na letadlové lodi. Tedy pokud by ty křídla bylo možné skládat a mělo to přistávací hák. Možná by mohl být zájem o takové letadlo v Indo-Pacificu....Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    11:43 12.11.2023

    Stejně mi přijde divné, že AČR nemá alespoň 2 ks na létání našich politiků "kolem komína". Vždyť na cesty po EU by jim to bohatě stačilo. Místo toho létají v poloprázdném Airbusu.

    Stejně mi přijde divné, že AČR nemá alespoň 2 ks na létání našich politiků "kolem komína". Vždyť na cesty po EU by jim to bohatě stačilo. Místo toho létají v poloprázdném Airbusu.

    • Tom90
      16:00 12.11.2023

      AČR provozuje minimálně 2 stroje pro účely VIP (reg.č. 2601 a 2710) přičemž obě L410 mají i zbarvení odpovídající vládní letce. Nicméně ono o možném nasazení/využítí L410 ...Zobrazit celý příspěvek

      AČR provozuje minimálně 2 stroje pro účely VIP (reg.č. 2601 a 2710) přičemž obě L410 mají i zbarvení odpovídající vládní letce. Nicméně ono o možném nasazení/využítí L410 nerozhoduje jen vzdálenost, ale například taky počasí - L410 není přetlaková, takže "špatný" počasí jenom tak nepřeletí a musí to třeba obletět apod.Skrýt celý příspěvek

      • CerVus
        16:52 12.11.2023

        Nj tak tohle už smysl dává. Díky. Je škoda, že nevznikl L-510. Náš letecký průmysl se snad bez licenční výroby nějakého zahraničního stroje z éry komunismu nikdy nepohne.

        Nj tak tohle už smysl dává. Díky. Je škoda, že nevznikl L-510. Náš letecký průmysl se snad bez licenční výroby nějakého zahraničního stroje z éry komunismu nikdy nepohne.

        • Tom90
          20:02 12.11.2023

          Předpokládám, že myslíte L610. Pokud se budeme bavit o dopravních letadlech ala L610 nebo ATR42 apod., tak z mého pohledu není problém ve znalostech. Problém je v lidských zdrojích ...Zobrazit celý příspěvek

          Předpokládám, že myslíte L610. Pokud se budeme bavit o dopravních letadlech ala L610 nebo ATR42 apod., tak z mého pohledu není problém ve znalostech. Problém je v lidských zdrojích a finančním kapitálu, respektive nákladnosti certifikace a zavedení sériové výroby. V rámci naší republiky, případně Slovenska ty zdroje lidí, kteří můžou být leteckými inženýry (konstruktéry, pevnostníky, aerodynamiky) jsou poměrně dost omezené, přičemž ti poslední inženýři co ještě zažili nějakým způsobem vývoj letadla od nuly jsou už v důchodech a ti mladší se tím pádem nemají moc od koho učit, takže čím dál víc jsou ty znalosti "teoretické". Dalším problémem je samotná výroba, kdy i "dělník" ve výrobě letadla musí mít určité znalosti, schopnosti a zodpovědnost. A s tím problémem v personální oblasti souvisí i platové ohodnocení, kdy prostě v letectví (bavím se teď o finálním výrobci, nikoliv o dodavatelích pro Airbus apod., ať už Let nebo Aero) nejsou schopny konkurovat nadnárodním firmám, firmám z automotive apod. Takže řada lidí v letectví to dělá i kvůli tomu, že je to baví a smíří se s tím, že nepojedou na dvě dovolené ročně, ale jen na jednu.

          Nicméně největším problémem je ta finanční nákladnost celého projektu nového letadla. Bez podpory státu to bude vždycky strašně obtížný přijít s novým certifikovaným letadlem, který má šanci na trhu uspět. Stačí se podívat na Turecko - to začalo před x lety sypat obrovské peníze do sektoru aerospace a po těch letech jsou vidět výsledky a jsou schopní vyvinut a vyrobit např. vlastní vrtulník. Jak Let tak Vodochody spoléhají na konstrukce z minulých období a modernizují je maximální míře, protože víc finančně de facto nezvládnou.

          Pokud vláda nepřijde s tím, že chce aby ČR byla samostatná ve výrobě např. UAV systémů s nosností vyšších desítek kilo nebo s něčím co může spolupracovat v rojích apod. nebo s nějakým jiným leteckým prostředkem, tak si nemyslím, že v dohledné době se něco takového objeví. A nebo si tu zaplatí vývoj cizí stát.Skrýt celý příspěvek

          • CerVus
            19:02 13.11.2023

            L-510 byl moderně plánovaný koncept nástupce. Ale uvažovalo se o něm v době kolem pádu opony a technologicky byla výroba trupu takový skok dopředu, že by to nejspíše ani spojený ...Zobrazit celý příspěvek

            L-510 byl moderně plánovaný koncept nástupce. Ale uvažovalo se o něm v době kolem pádu opony a technologicky byla výroba trupu takový skok dopředu, že by to nejspíše ani spojený průmysl za totáče nezvládl.
            O Evektoru, jakož o jedné z největších děr na peníze raději vůbec nemluvit. Tam se ten tunel vyšplhal snad na polovinu ceny T-72m4cz což byl také solidní tunel.Skrýt celý příspěvek

    • Scotty
      22:37 12.11.2023

      Lítat L410 není moc populární. To už politici radši využívají C-295. Takže NG se koupí možná až stávající Turbíky definitivně dolétají.

      Lítat L410 není moc populární. To už politici radši využívají C-295. Takže NG se koupí možná až stávající Turbíky definitivně dolétají.

      • MaraKM
        15:32 14.11.2023

        Což je ale strašná škoda, že jsou tu dva VIP turbíky které skoro nelétají, zatím co ty výsadkové by měli létat velmi často. Jak se využívají ty další dva na "rekognoskaci" terénu ...Zobrazit celý příspěvek

        Což je ale strašná škoda, že jsou tu dva VIP turbíky které skoro nelétají, zatím co ty výsadkové by měli létat velmi často. Jak se využívají ty další dva na "rekognoskaci" terénu apod vůbec netuším. CLV pokud si pamatuji jeden prodalo a zbyl jim jeden, který by z výše uvedených měl být jednoznačně nejstarší (snad i "nejolétaněší"?!).
        Pokud to armáda potřebuje / smysluplně využije, tak by to asi byla fajn podpora (nakonec) nejen pro LET, zvláště, když se jim nové trhy teprve otevírají.Skrýt celý příspěvek

  • Jan Grohmann
    09:48 10.11.2023

    Je to tisková zpráva od Aircraft Industries.
    Na spotřebu jsem je upozornil. Je to opravdu 5600 litrů. Opraveno.

    Je to tisková zpráva od Aircraft Industries.
    Na spotřebu jsem je upozornil. Je to opravdu 5600 litrů. Opraveno.

  • Padousek
    20:04 09.11.2023

    5000 km a spotřeba 560 litrů paliva, cca 9 litrů na 100 km. Netušil jsem, že spotřeba čtyřtunového letadla je jen o trochu vyšší než u osobního automobilu.

    5000 km a spotřeba 560 litrů paliva, cca 9 litrů na 100 km. Netušil jsem, že spotřeba čtyřtunového letadla je jen o trochu vyšší než u osobního automobilu.

    • Jirosi
      20:09 09.11.2023

      Efektivita!
      Lepší využití paliva, menší odpor, atd.

      Spalovací motor v autě primárně nepohání vozidlo, ale vyrábí teplo (cca 70-80%).

      Efektivita!
      Lepší využití paliva, menší odpor, atd.

      Spalovací motor v autě primárně nepohání vozidlo, ale vyrábí teplo (cca 70-80%).

      • JerzyŔ
        22:06 09.11.2023

        Ano je to tak. Já s kolegou jsme si dělali kdysi výpočty. Jaké výpočty. Zcela amatérské nevěrohodné výpočty. Jako fandové do letectví military, history, ne odborníci. Počítali ...Zobrazit celý příspěvek

        Ano je to tak. Já s kolegou jsme si dělali kdysi výpočty. Jaké výpočty. Zcela amatérské nevěrohodné výpočty. Jako fandové do letectví military, history, ne odborníci. Počítali jsme podle údajů nevím už odkud , možná z Letectví@Kosmonautika, možná z jiného zdroje, spotřebu paliva tuším IL76 z Prahy do Moskvy. Případným minusářům ušetřím úsilí, dávám si 100 minusů i za ně , protože ten výpočet byl velmi amatérský a zatížený chybami. Z údaje o hodinové spotřebě v kg jsme to přepočetli na litry a pro určitou rychlost na litry na kilometr. Rychlost jaká? 700 nebo 880 km/h? Dnes už nevím, jskou jsme počítali, takže další možná chyba. A při startu nebo nějakých manévrech je spotřeba masivně zvýšena, takže jsme ji taky navýšili dnes už nevím o kolik, opět zcela amatérským odhadem.
        Pak jsme spočítali podle počtu pasažérů poníženo na obsazenost 80%, když by s tímto počtem cestovali ve Škodovkách. Dva lidi na auto v průměru. Nékdo jede sám, jinde čtyřčlenná rodina, jindy dva milenci nebo kolegové na pracovní jednání. 6 litrů na km
        To si ještě pamatuji. (dnes bych počítal 5). Kilometry byly podle asi google map, o něco delší než vzdušná vzdálenost.
        Vyšla nám téměř stejná hodnota spotřeby na osobu.
        I kdyby díky výše uvedeným chybám byla o něco větší u letadla, zase automobilisté by platili za hotel, stravu, dálniční apod. poplatky při třídenní cestě.
        A západní letadla jsou o něco úspornější.Skrýt celý příspěvek

        • JerzyŔ
          22:18 09.11.2023

          A to samé když si uděláte výpočet pro nějaký rekreační dvou nebo čtyřmístný ultralajt. Pořizovací cena nějaký nižší milion , letištní poplatky, pojištění, údržba , výcvik a další ...Zobrazit celý příspěvek

          A to samé když si uděláte výpočet pro nějaký rekreační dvou nebo čtyřmístný ultralajt.
          Pořizovací cena nějaký nižší milion , letištní poplatky, pojištění, údržba , výcvik a další náklady vůbec netuším, ale spotřeba je jen málo vyšší než u auta, na daný počet km.Skrýt celý příspěvek

      • Poly
        12:15 10.11.2023

        No to by bylo skoro perpetuum mobile. Motory dávají vykon 2x850 hp, spotřeba 1.05 lb. Takže pokud bude cruise 70% max výkonu, 1 hodina, 400 km/hod. Takže to bude kolem 100 litrů na ...Zobrazit celý příspěvek

        No to by bylo skoro perpetuum mobile. Motory dávají vykon 2x850 hp, spotřeba 1.05 lb. Takže pokud bude cruise 70% max výkonu, 1 hodina, 400 km/hod. Takže to bude kolem 100 litrů na 100 km.Skrýt celý příspěvek

    • flanker.jirka
      23:12 09.11.2023

      Mě se údaje v článku moc nepozdávají. Tam bude chybět nula v celkové spotřebě. Proč by jinak plánovali dvě mezipřistání? Aby utratili více peněz za letištní poplatky a ŘLP? (letí ...Zobrazit celý příspěvek

      Mě se údaje v článku moc nepozdávají. Tam bude chybět nula v celkové spotřebě. Proč by jinak plánovali dvě mezipřistání? Aby utratili více peněz za letištní poplatky a ŘLP? (letí do Řecka, pak Egypta a pak Saudské Arábíe) Uvedených 560 litrů je pouze čtvrtina objemu nádrží.
      U letadla, které unese až 2254 kg paliva se uvádí maximální dolet 2570 km (s rezervou na 45 minut) a vytrvalost 10,5 hodiny. Let do místa konání má zabrat 16 hodin!
      https://cs.wikipedia.org/wiki/...
      http://www.let.cz/l410ng... Skrýt celý příspěvek

      • tomas.kotnour
        23:22 09.11.2023

        Při čemž ten jejich předváděcí nemá nádrže na koncích křídla, takže -400 kg

        Při čemž ten jejich předváděcí nemá nádrže na koncích křídla, takže -400 kg

    • Badysak
      01:45 10.11.2023

      Letadlo obvykle letí ustálenou rychlostí za optimálních otáček nemusí ty 4 tuny rozpohybovávat co 500 mětru na křižovatce jako dodávky ve městě např.

      Letadlo obvykle letí ustálenou rychlostí za optimálních otáček nemusí ty 4 tuny rozpohybovávat co 500 mětru na křižovatce jako dodávky ve městě např.

    • alexa123
      06:27 10.11.2023

      5000 km a spotřeba 560 litrů paliva ... Je to preklep. Podľa mňa tam malo byť 5600 litrov. A berte to tak, že je to dvojmotorak. Pre porovnanie - hodinová spotreba malého L-60 s ...Zobrazit celý příspěvek

      5000 km a spotřeba 560 litrů paliva ...

      Je to preklep. Podľa mňa tam malo byť 5600 litrov. A berte to tak, že je to dvojmotorak.

      Pre porovnanie - hodinová spotreba malého L-60 s novým motorom je podľa výrobcu 60 litrov, so starým motorom cca 80 litrov. Hodinová spotreba AN-2 je s novým motorom 190 litrov, so starým neviem koľko a kapacita nádrže je 1200 litrov.
      Takže suma sumárum - je to preklep.

      http://www.test.aeroklub-ba.sk... Skrýt celý příspěvek

  • otecko
    17:35 09.11.2023

    Nerozumím, proč 39 NGéčko bude jen ve formě modelu v měřítku 1:5, když už lítá? Ví to někdo?

    Nerozumím, proč 39 NGéčko bude jen ve formě modelu v měřítku 1:5, když už lítá? Ví to někdo?

    • Badysak
      17:50 09.11.2023

      Pokud vím tak jsou jen testovací lety to si někdo nelajzne letět stím přes xy států.

      Pokud vím tak jsou jen testovací lety to si někdo nelajzne letět stím přes xy států.

Načítám diskuzi...