Kyjev musí udržet železnici funkční a pod svou kontrolou

Kyjev musí udržet železnici funkční a pod svou kontrolou
Ukrajinská železnice / Schnitzel_bank, CC BY-ND 2.0 (Zvětšit)

Ruská armáda chtěla na začátku války využít ukrajinské železnice k přesunu vlastních vojáků a zbraní přes dobyté území. K vítěznému blitzkriegu ovšem nedošlo a Kyjev naplno využil železniční trať k přepravě zbraní a k evakuaci obyvatelstva. V posledních několika týdnech se zintenzivnily raketové útoky na železniční infrastrukturu, což naznačuje rezignaci Moskvy na budoucí využití ukrajinské železnice.

Územím Ukrajiny prochází po Německu a Francii třetí největší železniční síť v Evropě. Podle údajů Ukrajinských drah (Ukrzaliznycja) přesahuje její velikost 22 000 km. S více než 300 000 zaměstnanci představuje vůbec největšího zaměstnavatele v zemi. Z pohledu tunokilometrů a osobokilometrů na jeden km kolejí obsadily ukrajinské železnice v minulém desetiletí šestou příčku na světě v hustotě provozu. Ve srovnání s drahami jiných středně velkých a velkých zemí přepravuje Ukrzaliznycja také velké množství cestujících. Tvoří přibližně 20 % dopravy. To je podstatně větší procento než například u ruských nebo kazašských železnic.

Jak ukázala analýza společnosti Pro-Consulting v roce 2017, přes polovinu ukrajinského logistického trhu zajišťuje železniční doprava. Po silnicích se převáží asi čtvrtina všech nákladů a 18 % patří produktovodům. Před rusko-ukrajinskou válkou se podíl železniční přepravy postupně snižoval ve prospěch té silniční. Ve stejné době představovaly značnou část nákladů suroviny a výrobky pocházející z Ruska, jež ukrajinské území opouštěly buď po železnici směrem na západ, nebo přes oděský přístav po moři směrem na jih.

Ruské ozbrojené síly dnes blokují všechny ukrajinské přístavy a vývoz z Ukrajiny plně převzala Ukrzaliznycja. „Vzhledem k zablokování přístavů v Černém moři se přeprava zboží nyní musí uskutečňovat po železnici, což představuje velkou výzvu z hlediska infrastruktury,“ uvedl Michael Kloth, mluvčí Mezinárodního dopravního fóra, mezivládní organizace sdružující 63 členských zemí včetně Ruska i Ukrajiny.

Tento článek je součástí exkluzivního obsahu Armádních novin! Chci PREMIUM účet

Související články

Barguzin: Bojový železniční raketový komplex

Ruská Raketová vojska speciálního určení plánují od roku 2018 zavést do výzbroje mezikontinentální ...

Ruské cvičení Západ 2017: Ruskou válku řídí železnice

V záři se v Bělorusku uskuteční velké ruské cvičení Západ 2017. Během cvičení se do Běloruska ...

Železnice: Nervový systém ruské armády

Vedení klasického konvenčního konfliktu velkého rozsahu není možné bez kvalitního železničního ...

Minulá a současná železniční technika pro vojenské přepravy

Zásadní roli železnice pro úspěšné vedení moderní války jistě není třeba zvlášť zdůrazňovat. Vedle ...

Do diskuze PREMIUM článku mohou přispívat jen uživatelé s premium účtem.