České L-159 ALCA proti stíhačkám F-35B Lightning II

L-159 ve službách Draken International; větší fotoDraken International

Americká firma Draken International poprvé nasadila česká letadla L-159 ALCA (Advanced Light Combat Aircraft) při zajišťování výcviku pilotů americké námořní pěchoty (US Marine corps). V rámci cvičení Agile Lightning and Wing Fury letadla L-159 působila v letce agresorů proti stíhačkám F-35B Lightning II námořní pěchoty.

Cvičení Agile Lightning and Wing Fury probíhalo od 26. do 31. ledna 2017. Cílem cvičení bylo ověřit expediční schopnosti F-35B za použití techniky krátkého vzletu a kolmého přistání (Short Take-Off and Vertical Landing).

“Agile Lightning zahrnuje propojené a komplexní výcvikové prostředí obsahující rozptýlené operace a operace kombinovaného úkolového uskupení námořní pěchoty (MAGTF; Marine Air Ground Task Force - pozn. red.). Misí se účastnilo 2000 mariňáků na zemi i ve vzduchu, 16 letadel ze 7 letek ze 3 leteckých křídel námořní pěchoty, námořní síly z lodi USS Bunker Hill, 97. úderná námořní letka (Navy Strike Fighter Squadron 97 - pozn. red.) a Centrum pro vzdušný boj a údery námořního letectva (Naval Strike and Air Warfare Center - pozn. red.),” stojí v tiskové zprávě Draken International.

MAGTF je základním soběstačným uskupením americké námořní pěchoty pro operační nasazení. Uskupení zahrnuje pozemní, námořní i letecké síly.

Draken International při cvičení s L-159 operoval z vojenské základny MCAS Miramar (Marine Corps Air Station Miramar) v Kalifornii. Pro zajímavost uveďme, že do roku 1996 byl na základně provozován slavný výcvikový program TOPGUN amerického námořnictva. Na základně se natáčel i stejnojmenný slavný film.

Firma v tiskové zprávě zdůrazňuje, že je jediným soukromým poskytovatelem leteckých aktiv nabízející schopnosti letadel čtvrté generace s pulzním dopplerovým radarem. “L-159 je vybaven pulzním dopplerovým radarem GRIFO, který simuluje pokročilé letecké a raketové hrozby, stejně jako letoun A-4K Skyhawk s pulzním dopplerovým radarem APG-66,” dočteme se v tiskové zprávě.

Za americkou námořní pěchotu se cvičení Agile Lightning and Wing Fury účastnily stíhačky F-35B Lightning II. Jejích úkolem bylo zničit síly na území nepřítele, kterého simulovala letadla L-159, stíhačky F/A-18E a jednotky raketové protivzdušné obrany (PVO).

Záběry letadel Draken International, včetně L-159.

Piloti s F-35B tedy nacvičovali ničení nepřátelských prostředků A2/AD (Anti-Access and Area Denial). Cílem prostředků A2/AD je získat kontrolu nad zájmovou oblastí (vzduch, moře, kyberprostor) a ujistit se, že prostor nezíská protivník. Ukázkovým příkladem rozmísťování/budování A2/AD jsou čínské aktivity v Jihočínském moři nebo nasazení ruských letadel a systémů PVO S-400 v Sýrii.

“L-159 a jeho radar zvýšil již prokázané schopnosti Draken International napodobovat pokročilé hrozby, díky kterým je možné vytvářet realistické výcvikové prostředí. Letadla Draken nabízejí vládě výrazné finanční úspory a zároveň redukují letové hodiny bojových letadel námořnictva a námořní pěchoty při zajišťování výcviku,” uvedl penzionovaný podplukovník Jeff Scott, ředitel divize pro operace námořní pěchoty v Draken International.

Podle fotografií dostupných na internetu se Draken s L-159 zúčastnil i cvičení Red Flag 17-1. K tomuto nasazení však americká firma neuvolnila žádné informace.

Draken International objednal 28 nepoužívaných letadel L-159 od českého letectva v roce 2014. Americká firma rovněž získala povolení na letadlech provádět údržbu MRO (Maintenance, Repair and Overhaul). Draken rovněž zajistí propagaci a prodej L-159 a dalších strojů z produkce Aero Vodochody v Severní a Jižní Americe.

S prodejem L-159 do Iráku a úspěšným nasazením L-159 do výcviku Ozbrojených sil Spojených států Aero doufá v další zájem o L-159.  “Nabízíme něco lehčího a levnějšího zemím, které nechtějí kupovat stíhačky čtvrté nebo páté generace,” komentuje postavení L-159 na trhu Giuseppe Giordo, výkonný ředitel Aero Vodochody. Podle italského šéfa Aero plánuje do Alcy “přidat nějaké nové schopnosti” a v případě potřeby - pokud bude na trhu zájem - vyrobit další letadla.

L-159 pohání motor Honeywell ITEC F124-GA-100 o tahu 28 kN. Letoun dokáže na sedmi závěsnících (dvě vnější pouze pro střely Sidewinder) přepravit náklad až do hmotnosti 2340 kg. Dostup je 13 200 m, maximální rychlost 936 km/h a maximální dolet (bez externích nádrží) 1570 km.

Zdroj: Draken International

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Čeští piloti L-159 na Trident Juncture 2015

Přípravná fáze letošního největšího cvičení NATO přinesla pilotům z 212. letky, která disponuje ...

L-159 ALCA se na cvičení Trident Juncture 2015 střetl s ptákem

28. říjen 2015 byl pro čáslavskou jednotku v Zaragoze dnem velkého štěstí. V odpoledních hodinách se ...

České bitevníky L-159 ALCA konečně v Iráku

Ve čtvrtek ráno přistála na irácké základně Balád první dvě bitevní letadla L-159 ALCA iráckých ...

Srážka L-159 s ptákem: Ukázka nejčastější příčiny nehody

Nejčastější příčinou poškození za letu není nepřátelská střelba, ale ptactvo. Může to přijít ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • 11111111
    20:33 11.04.2017

    Poznámka- V tej Starej turej to bol Albatros začiatkom 90-tych rokov

  • 11111111
    20:31 11.04.2017

    Logik ide o to aby sa po núdzovom opustení lietadla, posádka dostala domov. Katapultáz by mala byť nie len osožná funkčnosťou, ale aj by ju mala posádka aj prežiť a bez zranenia.To je pravda, že v minulom režime bol vývoj sedadla úspešný v 60-tych rokoch a Čssr bola jednou zo 4 krajín produkujúcich záchranný systém katapultáže. Ani dnes niet veľa výrobcov. Ale o americkom systéme aj na wikipédií nájde každý podrobnosti. VS1 má za sebou množstvo úmrtí, desiatky osôb. Alca 159 má najmenej jedno úmrtie kedy katapult bol iniciovaný, ale pilot ostal v mašine. Ostatné úmrtia pilotov Alca nehovoria o využití sedadla, alebo jeho iniciovaní. Padák sa neroztvára pri nízkej rýchlosti, v Starej Turej vraj pilot bol katapultovaný do terénu dole hlavou. Sedadlo VS2 by malo byť schopné rozbaliť padák pri nízkej rýchlosti, údajne to bolo opravované modernizáciou okolo roku 2008 v ČR výskumným ústavom, nazvalo sa to modernizácia. Nikde niet podrobností. Vraj je to o niečo lepšie. VS2 pri väčšej rýchlosti odhodí, pri nižšej patróny roztrieštia plexisklo, pilotom sa uvoľňuje cesta, mali by prežiť aj bezvedomie. USA zverejňujú o svojej sedačke ďaleko viac:Po zahájení katapultážní sekvence je odhozen překryt kabiny, dotaženy popruhy a sedadlo začíná stoupat do 0,3 sekundy. V 0,45 sekundy je zažehnut raketový motor, v 1,3 sekundy je letec oddělen od sedačky, v 2,3 sekundy se otevírá padák. V páté sekundě by měl být padák již plně rozevřen. To bol iba kúsok z traktátov o ich katapultoch. Rusáci majú fascinujúce videá o svojich sedadlách. Posledný incident s Alca159 preukázal obrovský progres v suchom krídle, pilot po kolízií zrážkou počas letu pristál s obnaženým krídlom, uvažoval vraj o katapultáži. Podobne palivo umiestňuje do nádrže na perifériu ruský slávny výrobca lietadiel značky Suchoj.

  • pjek
    12:08 23.03.2017

    ->Shania: Máme veřejné prohlášení generála. Zkušenost nabádá ke zdrženlivosti...

  • Shania
    17:24 09.03.2017
  • logik
    16:03 09.03.2017

    pjek: a kdo umí aspoň trochu myslet, tak ho třeba napadne, že Draken international fakt nemá potřebu dělat marketing pro F35...

  • Henrich7
    13:02 08.03.2017

    Samozrejme že ALCA nebola sama za seba, dokonca ani Hornety neboli sami za seba,pritom tie niektoré štáty okrem USA aj reálne používajú, nielen ako cvičné lietadlá.

  • pjek
    11:09 08.03.2017

    Kdo umíí číst, tak z uvedeného zjistí, že absence výsledků naznačuje neúspěch F-35. V případě úspěšných testů by vypadal marketing jinak. Když si to srovnáme s testy vojenské (nejen letecké) techniky v RF...

  • juhelak
    08:23 07.03.2017

    Snad je alcy nesundali moc rychle, aby měli co hodnotit :)

  • alea206
    20:44 06.03.2017

    Pochopil jsem z clanku spravne ze tam Alca nebyla sama za sebe, ale predstavovala jine stroje?

  • Sergej7490
    16:48 06.03.2017

    Ale kamuflaz mu v tom Abecku dali peknu :-)

  • PavolR
    13:15 06.03.2017

    skelet:
    Áno, tu som si našiel aj jeho obálku a niečo z obsahu:
    http://www.daildeca.cz/ilustra...
    http://www.daildeca.cz/ilustra...

  • skelet
    12:57 06.03.2017

    PavolIR: myslíš L-39N pro provoz z letadlových lodí? :)

  • marfolodej
    12:49 06.03.2017

    to se to něgde setří finance, když je nějakej tupec prodal za pakatel :-(

  • PavolR
    12:30 06.03.2017

    Škoda, že sa nedozvieme, keby sa v rámci simulácie niektorej alce podarilo dať dole F-35. :D
    Nemôžem si pomôcť, vyvolalo to to mne spomienky na jeden článok v ABC spred asi 25 rokov pod názvom "Albatros pro Ameriku". :)