L-39 Next Generation: Aero a Česká exportní banka společně

-
10. 11. 2014
-
15 komentářů
-
Tisková zpráva
ČEB by ráda spolupracovala na financování vývoje a podpořila výrobu a export nové generace nejúspěšnějšího cvičného proudového letounu L-39 jímž je L-39 Next Generation. Tato spolupráce navazuje na úspěšnou spolupráci na programu brazilského transportního vojenského letounu KC-390, na jehož vývoji a výrobě má Aero klíčový podíl.
16. července, Aero oficiálně oznámilo zahájení projektu vývoje nové generace cvičného proudového letounu L-39NG, jenž navazuje na tradici 50 let vývoje a výroby cvičných proudových letounů v Aeru. Vývoj nové generace L-39 představuje velmi významnou a dlouhodobou investici v řádu mnoha set milionů korun.
Efektivní financování vývojových nákladů je proto velmi důležitým aspektem konkurenceschopnosti celého projektu. Dohoda o spolupráci mezi Aerem a ČEB se nicméně neomezuje pouze možnost spolupráce na financování vývoje nového letounu, ale zahrnuje také financování exportu letounů a souvisejícího vybavení.
Spolupráce na projektu L-39NG není prvním společným projektem Aera a ČEB, naopak navazuje na dřívější úspěšné projekty. Tím doposud nejvýznamnějším je v červenci tohoto roku uzavřená smlouva o financování vývoje náběžné hrany křídla pro nejnovější vojenský dopravní letoun Embraer KC-390, ve výši 550 milionů CZK.
Program L-39NG navazuje na tradici úspěšného proudového cvičného letounu L-39, kterého Aero vyrobilo přes tři tisíce kusů, z nichž je více než čtyři sta letounů stále v provozu. „Naše společnost historicky vyrobila nejvíc letounů tohoto typu, tudíž do projektu zapracuje zkušenosti provozovatelů z celého světa, bez nadsázky ze všech klimatických pásem,“ vysvětlil Ladislav Šimek, prezident společnosti AERO Vodochody AEROSPACE.
„Prioritou České exportní banky je podpora projektů s vysokou přidanou hodnotou a s významným podílem moderních technologií. Takovým příkladem je právě program L-39NG společnosti Aero,“ říká Ing. Karel Bureš, generální ředitel České exportní banky.
Nová generace, nazvaná L-39NG, převezme nejlepší vlastnosti původních letounů, jako jsou vynikající ovládání, snadná údržba, robustní design ověřený ve více než pěti milionech nalétaných hodin, skvělou adaptabilitu na extrémní klimatické podmínky a v neposlední řadě nízké provozní náklady.
Letoun ale dozná řadu modernizací a změn. Především jde o snížení hmotnosti, zvýšení výkonu (rychlosti i doletu) při současné nižší spotřebě paliva, pokročilé letecké systémy a řadu nových konstrukčních prvků. Nový letoun L-39NG nabídne například technologii „mokrého křídla“, průhledový displej, palivovou nádrž integrovanou v křídle, vystřelovací sedadla apod.
Aero tak využije prostor, který na trhu vzniká po zastarávajících letounech L-39 a dalších tréninkových letounech. V příštích patnácti letech by totiž mělo dosloužit na 60 % používaných tréninkových proudových letadel. „Nabídneme stávajícím uživatelům řešení jejich dosluhujících flotil L-39, ale zároveň očekáváme řadu nových zájemců,“ dodal Šimek. Společnost očekává získání všech certifikátů a oprávnění a první dodávky zákazníkům v roce 2017.
Pro brazilskou společnost Embraer, po Airbusu a Boeingu třetího největšího leteckého výrobce na světě, dodává Aero zadní část trupu, nákladní rampu, všechny kabinové dveře a náběžnou hranu křídla pro letoun KC-390. V případě náběžné hrany se Aero podílí i na vývoji. Aero uzavřelo s brazilským Embraerem smlouvu na výrobu strukturálních částí pro letoun KC-390 v roce 2011.
Embraer KC-390 je nový vojenský víceúčelový dopravní letoun střední velikosti určený pro přepravu nákladu i osob. Projekt KC-390 iniciovaly brazilské vzdušné síly, resp. ministerstvo obrany, a vývoj letounu probíhá v souladu s požadavky brazilského letectva. První let KC-390 je očekáván v roce 2014, do provozu by měl letoun vstoupit v roce 2016.
Související články
Tvrdé boje v Sýrii - nasazeny i československé bitevníky L-39
Boje v Sýrii stále sílí. Poslední události dokonce donutily odstoupit vyslance OSN a Ligy arabských ...
-
04.08.2012
-
17 komentářů
-
Michal Polák
Embow: L-159 ALCA v akci
Naše letka se spolu s 211. letkou 21. základny taktického letectva Čáslav právě vrátila z ...
-
06.04.2014
-
18 komentářů
-
Redakce AN
Nový český cvičný letoun L-39 Next Generation
AERO Vodochody představilo na probíhající výstavě Farnborough International Airshow nové cvičné ...
-
18.07.2014
-
33 komentářů
-
Jan Grohmann
Aero a Draken: Nová šance pro L-159 ALCA
Firmy AERO Vodochody a americká Draken International před pár dny podepsaly dohodu o široké ...
-
21.07.2014
-
11 komentářů
-
Jan Grohmann
Komentáře
Aero přišlo pozdě. Světové trhy jsou malé a obsazené. Najít zákazníka, přesněji solventního zákazníka bude obrovský problém. Nepříklad už dnes jezdí zástupci a vyjednavači ...Zobrazit celý příspěvek
Aero přišlo pozdě. Světové trhy jsou malé a obsazené. Najít zákazníka, přesněji solventního zákazníka bude obrovský problém.
Nepříklad už dnes jezdí zástupci a vyjednavači ukrajinské vlády po evropských firmách, obchodnících se zbraněmi a nakupovali by. Do té doby než dojde na cenu a způsob zaplacení . Společnosti v ČR také objížděli.
Na vině je, že v uplynulých 15ti letech nedokázali v Aeru vyrobit exportní variantu L-159.
Tedy takovou která by nebyla omezena souhlasem k vývozu ze strany USA.
Rusové naspali, dotáhli JAK 130 do finále, mají objednávky. Než začnete kritizovat....kdo z Vás čtenáři viděl JAk 130 alespoň v letové akci nebo dokonce na stojánce???
95% z vás jistě ne. Vycházíte jen z internetových plků, kde jeden článek opisuje od druhého.
Z druhé strany je osvědčený Hawk od BAE. Jak psal PetrL jistě naši papaláši předpodělaní nepůjdou s nabídkou proti. Vzpomeňte si, s kým je spojený projekt JAS39????
To že s velkou pompou Aero zahajuje vývoj je sice hezké, nikdo z Vás si neuvědomuje jaké problémy budou s technologií "mokré křídlo"
Je to o vlnolamech, přečerpávání paliva a s tím tady ve střední Evropě nejsou zkušenosti.
Rovněž nečekám vývoj sedačky s parametrem 0/0. Prostě se nakoupí Martin Baker. Silně pochybuji, že by použili VS2.
Zadání může znít pěkně ale výsledkem může být kompromis.
Neznáme smlouvy ale pravděpodobně bude nějaká dohoda s MO o pořízení,
což se dá čekat, L-39 provozované AČR mají téměř vyčerpané resursy a jsou na konci technické životnosti.
Jenom mám obavy aby se nejednalo opět o "záchranu leteckého průmyslu ČR" nebo nic, jak nám projekt L-159 prezentoval v v r. 1997 na shromáždění v Hradci Králové Miloš Zeman.
Něco tedy bude jako smlouva, Aero vs MO ČR, pokud využívá Aero úvěr od ČEB, kde jistě zhodnotili rizikovost úvěru už před jeho poskytnutím.
Zajímavé je, žeČEB je ve vlastnictví státu:
Česká exportní banka, a.s., (dále jen „ČEB”) byla založena zakladatelskou smlouvou dne 22. prosince 1994 a jejími zakladateli byli:
Ministerstvo financí
Ministerstvo hospodářství
Ministerstvo průmyslu a obchodu
Ministerstvo zahraničních věcí
Ministerstvo zemědělství
Exportní garanční a pojišťovací společnost, a.s.
Vlastníkem Aera je privátní firma Penta investments.
Otázkou je, proč privátnímu subjektu poskytne úvěr zrovna "státní banka", proč nebude standartní podnikatelský úvěr pro podnikatelský záměr ??
Kolik je vlastně bank v zemi se státní účastí??
K míře rizikovosti u Aera tedy jeho dceřinné společnosti Aero Trade přispívá, že obchodníci nevědí, kolik a kde vlastně létá L-39/59 po světě.
Obchodníci s nabídkou náhradních dílů a servisu nevědí koho mají oslovit a čekají až se "zákazník ozve"
Zákazníky Aera jsou málo vyspělé a rozvojové země např Pobaltí nebo v Africe Alžír a Tunis. L-39NG nebo jak se to bude jmenovat nebudou schopni potenciální zákazníci z takových zemí zaplatit.
Se vstupem na ruzký trh s novým projektem nelze počítat
ČR je na indexu zemí, které jsou "nespolehlivým partnerem"
V RF dolétává cca 200 kusů L-39, to je cca polovina všech dosud provozovaných kusů.
Světoví výrobci si vedou přehledy a součástí smluv je i povinnost hlásit případné přeprodeje třetím stranám.
Pokud to shrneme, tak situace Aera není až tak jednoduchá, ve finále může být jediným zákazníkem MO ČR (AČR) a opět ÚLy plné letadel které se budou prodávat dalších 15let. A daňový poplatník vše zaplatí.Skrýt celý příspěvekMohu jen připomenout, že třeba Egypt měl jak L-59 (modernizovaný L-39), tak i Alpha Jety. A L-59 Egypťané hodnotili výše, problém byl jen s tím motorem. Takže L-39 NG by mohl mít ...Zobrazit celý příspěvek
Mohu jen připomenout, že třeba Egypt měl jak L-59 (modernizovaný L-39), tak i Alpha Jety. A L-59 Egypťané hodnotili výše, problém byl jen s tím motorem. Takže L-39 NG by mohl mít šanci na úspěch.Skrýt celý příspěvek
Když už tady byl zmíněný Alpha Jet,tak je zajímavé,že Francie má zájem o italský M-345,který je výkonově podobný jako náš L-39NG.Přitom starý Alpha Jet je proti tomu daleko ...Zobrazit celý příspěvek
Když už tady byl zmíněný Alpha Jet,tak je zajímavé,že Francie má zájem o italský M-345,který je výkonově podobný jako náš L-39NG.Přitom starý Alpha Jet je proti tomu daleko výkonnější letadlo,řekl bych i vhodnější na výcvik pilotů bojových letadel,než lehký M-345,který už spíše konkuruje turbovrtulovým strojům jako Pc-9...
Co se týká nové L-39NG,tak já tomu projektu fandím,už jen díky novému motoru se vyřeší letitý problém všech L-39.Skrýt celý příspěvekOsobne rad vidim, ze se spoluprace s Embraer hybe, daleko lepsi nez videt v Aero Vodochody zabednena okna. Pokud jde o "Super-Albatros" nemam dost slov nadseni; jiz asi pred ...Zobrazit celý příspěvek
Osobne rad vidim, ze se spoluprace s Embraer hybe, daleko lepsi nez videt v Aero Vodochody zabednena okna.
Pokud jde o "Super-Albatros" nemam dost slov nadseni; jiz asi pred rokem jsem to cetl poprve. Je tomu tim spise, ze jsem tam byl kdysi zamestnan ve vyvoji (oddeleni prekrytu kabiny) na puvodnim L-39.
Hodne zdaru Aero!Skrýt celý příspěvekMě to naopak, oproti hurá akci s L-159, připadne tentokrát celkem promyšlené, alespoň podle toho co se objevilo v odborných periodikách. Především má být L-39NG i alternativou ke ...Zobrazit celý příspěvek
Mě to naopak, oproti hurá akci s L-159, připadne tentokrát celkem promyšlené, alespoň podle toho co se objevilo v odborných periodikách.
Především má být L-39NG i alternativou ke stále populárnějším turbovrtulovým cvičným letadlům, jak cenou, tak náklady, s výhodami, které pro získávání správných návyků zajistí pouze proudové letadlo.
Zajímavá je i myšlenka nahradit motor AI-25TL v Albatrosech, které mají ještě nějakou zálohu v životnosti, motorem FJ44 s nižšími provozními náklady, který si může zákazník buď pouze pronajmout na dolétání draku, nebo poté nechat zabudovat do nového L-39NG, což významně sníží jeho cenu.
Špičková cvičná letadla typu M346 jsou sice výborná k pokračovacímu výcviku, ale jak se ukazuje, na většinový běžný výcvik jsou příliš nákladná. Ostatně i rusové, po počátečním opojení z Jak-130, zjistili, že jen tímto typem výcvik neutáhnou a naléhavě volají po ekvivalentu L-39...Skrýt celý příspěvekAbych to upřesnil, nejen tak moderní, ale blíží se už tolik k stíhacímu letounu, že s tim prostě maj poloti problém protože je to velký "skok".
Abych to upřesnil, nejen tak moderní, ale blíží se už tolik k stíhacímu letounu, že s tim prostě maj poloti problém protože je to velký "skok".
flanker.jirka: Nedávno bylo v článku v ATM, že většina letectvev, které nakoupili Jak-130, T-50, M346 atd. si drží ve výzbroji i starší letouny L-39, Hawk... Je to celý o tom, že ...Zobrazit celý příspěvek
flanker.jirka: Nedávno bylo v článku v ATM, že většina letectvev, které nakoupili Jak-130, T-50, M346 atd. si drží ve výzbroji i starší letouny L-39, Hawk... Je to celý o tom, že výcvik na nových letounech je finančně mnohem dražší. Další problém je, že ty nové letouny jsou tak moderní, že přechod z vrtulového letounu je pro piloty velice náročný.Skrýt celý příspěvek
Já mám takový dojem, že to bude jedno, ti naši vlezdoprdelkové, to nikdy nepostaví proti BAE Hawk, přece jsme spojenci NATO. Teď jen pro zajímavost, napsal byste mi stručně co ...Zobrazit celý příspěvek
Já mám takový dojem, že to bude jedno, ti naši vlezdoprdelkové, to nikdy nepostaví proti BAE Hawk, přece jsme spojenci NATO. Teď jen pro zajímavost, napsal byste mi stručně co bylo za takový průšvihy s L-159, velmi mě to zajímá, ale nikde o tom nemůžu najít nic seriózního a v tomto problému se nijak moc neorientuji.Skrýt celý příspěvek
to PetrL: Obávám se, že více než fiasko ve spojení s USA při vývoji L 159 hned tak nikdo nepřekoná, už jsem to tu kdysi zmiňoval, ale Aero moc dobře vědělo, že stačilo zalétat ...Zobrazit celý příspěvek
to PetrL: Obávám se, že více než fiasko ve spojení s USA při vývoji L 159 hned tak nikdo nepřekoná, už jsem to tu kdysi zmiňoval, ale Aero moc dobře vědělo, že stačilo zalétat prototyp se slovenským motorem a francouzskou avionikou a letadlo mohlo mít dveře otevřené na širší trh, už by o tom nerozhodoval americký kongres.Skrýt celý příspěvek
to Nikdo: Právě, že kvalita výcviku na proudových pozdvukových strojích má pro budoucí přechod na nadzvuk velký význam a pokud poskytnete výcvik na letounech jako třeba M 346, ...Zobrazit celý příspěvek
to Nikdo: Právě, že kvalita výcviku na proudových pozdvukových strojích má pro budoucí přechod na nadzvuk velký význam a pokud poskytnete výcvik na letounech jako třeba M 346, který dokáže v podzvukové oblasti simulovat i letové obálky stíhaček, tak se vám vyplatí pořídit tento dražší letoun než levnější nový Albatros, ten toho moc nenasimuluje.
A zkuste si porovnat blíže třeba starý L 39 a novou L 159 dohromady s Alpha Jetem, který vzlétl jako prototyp v roce 1973.
Tady máte odkaz na manuál Alpha Jetu: http://www.avialogs.com/index.... Skrýt celý příspěvekmně se líbí, že aspoň teď první našly uplatnění na trhu a až pak šly stavět letadlo, u L-159 totiž vymysleli kvalitní letadlo pro funkci, kterou nikdo nechtěl. Doufám, že se to ...Zobrazit celý příspěvek
mně se líbí, že aspoň teď první našly uplatnění na trhu a až pak šly stavět letadlo, u L-159 totiž vymysleli kvalitní letadlo pro funkci, kterou nikdo nechtěl. Doufám,
že se to našim povede, i když bude konkurence těžká, jediné co se teď může pokazit je politická podpora, ale o to se postará (Z)EMAN.Skrýt celý příspěvekTo je pokrok, až na to dají plovoucí výškovky a upravěj křídlo, tak se možná dostanou na úroveň Alpha jetu, sorry za takovou nadsázku, ale vidím v tom další tunel. Na co se budou ...Zobrazit celý příspěvek
To je pokrok, až na to dají plovoucí výškovky a upravěj křídlo, tak se možná dostanou na úroveň Alpha jetu, sorry za takovou nadsázku, ale vidím v tom další tunel. Na co se budou civčit piloti na éru co nezvládá alespoň 20 stupnů úhlu náběhu?
Pokud by to bylo udělaný jako bojovka bez radaru, tak se to hodí pro afriku, ale to by na to museli dát palebnej systém podporující ruskou výzbroj.Skrýt celý příspěvekOPRAVA
Tomu úplně nerozumím... Tak oni letos v ČERVENCI uzavřeli smlouvu o financování VÝVOJE náběžky letadla,, které mělo v ŘÍJNU roll-out?!OPRAVA
Tomu úplně nerozumím... Tak oni letos v ČERVENCI uzavřeli smlouvu o financování VÝVOJE náběžky letadla,, které mělo v ŘÍJNU roll-out?!"Tím doposud nejvýznamnějším je v červenci tohoto roku uzavřená smlouva o financování vývoje náběžné hrany křídla pro nejnovější vojenský dopravní letoun Embraer KC-390..." Tomu ...Zobrazit celý příspěvek
"Tím doposud nejvýznamnějším je v červenci tohoto roku uzavřená smlouva o financování vývoje náběžné hrany křídla pro nejnovější vojenský dopravní letoun Embraer KC-390..."
Tomu úplně nerozumím... Tak oni letos v ČERVENCI uzavřeli smlouvu o financování náběžky letadla,, které mělo v ŘÍJNU roll-out?!
"Nový letoun L-39NG nabídne například technologii „mokrého křídla“, průhledový displej, palivovou nádrž integrovanou v křídle, vystřelovací sedadla apod."
Není "náhodou" mokré křídlo ta nádrž v křídle? :)
A ta "novinka" - vystřelovací sedačka... A co byla a je VS-1BRI?
Nebude novinkou spíš sedačka 0/0?
To taková zavedená firma nemá v tiskovém nikoho, kdo jim to vyčistí od nesmyslů nebo polopravd?Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...