Nový český cvičný letoun L-39 Next Generation

-
18. 7. 2014
-
33 komentářů
-
Jan Grohmann
AERO Vodochody představilo na probíhající výstavě Farnborough International Airshow nové cvičné letadlo L-39 Next Generation (L-39NG). Letoun podle svých tvůrců navazuje na slavnou historii letadel L-39.
Jak šel čas s českým proudovými letadly
Historie českých cvičných proudových letadel se začala psát v roce 1959, kdy se poprvé do vzduchu dostal jednoduchý cvičný proudový letoun L-29 Delfín. Během 60. let minulého století se Delfín stal hlavním cvičným letounem Varšavské smlouvy. Výroba trvala 11 let a vyrobilo se 3500 strojů.
V roce 1968 se dostal do vzduchu zřejmě nejslavnější český letoun – podzvukový cvičný L-39 Albatros. Do dnešních dní bylo vyrobeno 2960 kusů a L-39 zůstává nejpoužívanějším cvičným letounem na světě. V současné době léta po celém světě stále 400 Albatrosů.
Hloubkově modernizovaný L-39MS, pro export označovaný jako L-59 Super Albatros, poprvé vzlétl v roce 1986. Tehdejší československá armáda však převzala pouze 6 strojů, v roce 1993-1994 bylo 48 letounů vyrobeno pro Egypt, v roce 1995-1996 pak 12 strojů pro Tunis.
Nejpokročilejším letounem, který kdy na českém území vznikl, se stal v roce 1997 lehký bitevní a cvičný letoun L-159 ALCA (Advanced Light Combat Aircraft). Do dnešních dní bylo vyrobeno 72 kusů, původně všechny pro potřebu Armádu České republiky.
I přes svou pokrokovost, nebo právě proto, se L-159 ALCA nepodařilo nikdy exportovat do armády cizí země. První vlaštovka se objevila až nyní. Před pár dny byla s americkou Draken International podepsána smlouva na odprodeji 14 přebytečných letounů do Spojených států. Vedou se jednání také s Irákem, ale podpis smlouvy je stále nejistý.
Video: Od L-29 až po L-39 Next Generation / YouTube
L-39 Next Generation
Před pár dny Aero představilo nejnovější provedení svého legendárního letounu L-39 – označované jako L-39 Next Generation. „Nová generace, nazvaná L-39NG, převezme nejlepší vlastnosti původních letounů, jako jsou vynikající ovládání, snadná údržba, robustní design ověřený ve více než pěti milionech nalétaných hodin, skvělou adaptabilitu na extrémní klimatické podmínky a v neposlední řadě nízké provozní náklady,“ dočteme se v tiskové zprávě AERO Vodochody.
L-39NG se však pyšní především modernizovanou technikou. V prvé řadě jde o nový proudový motor FJ44-4M od firmy Williams International s maximálním tahem 16,87 kN. Motor má elektrické startování a plné digitální řízení FADEC (Full Authority Digital Engine Control). Výhodou je i nízká hmotnost motoru (305 kg), o 45 kg menší, než u původní ukrajinské verze.
L-39NG je podle všeho první letoun, který využívá motor FJ44-4M. Civilní verze FJ44-4 pohání „bizjety“ Cessna CJ4, Beechcraft 400XPR a Pilatus PC-24.
Na první pohled nejviditelnější konstrukční změnou je použití tzv. „mokrého křídla“, tedy umístění palivových nádrží dovnitř křídel. Odpadají tak tak typické válcové nádrže umístěné na konci křídel, známé z L-39 i L-159 ALCA.
Díky umístění nádrží do křídel vzrostl objem palivových nádrží na 1450 kg a poklesl aerodynamický odpor letadla. Úsporný motor, větší nádrže i lepší aerodynamika umožnila zvýšit dolet L-39NG na 2590 km a výdrž ve vzduchu na 4,5 hodiny.
Foto: FJ44-4M / Williams International
Výraznou změnou je použití moderních konstrukčních materiálů. Výsledkem je menší hmotnost letounu, větší odolnost proti korozi a také životnost draku více než 15 000 letových hodin.
Prázdná hmotnost L-39NG je 3100 kg a maximální vzletová hmotnost 6300 kg. Na celkově 5 závěsnících může převážet zbraně až do hmotnosti 1200 kg nebo externí nádrže s 570 kg paliva.
Výhody programu a potenciální uživatelé L-39NG
AERO Vodochody se plánuje obrátit jak na současné uživatelé L-39, tak na nové zákazníky. Vždyť v příštích patnácti letech doslouží ve světě na 60 % používaných tréninkových proudových letadel.
Ostatně po roce 2019 bude řešit výměnu cvičných letounů i české a slovenské letectvo. Řídicí výbor pro koordinaci rozvoje spolupráce v oblasti obrany, který vznikl na základě dohody české a slovenské vlády z loňského září, doporučuje podle deníku E15 vybrat jako následovníka pro obě dvě země L-39NG.
„Stávajícím cvičným letounům L-39C a L-39ZA, které armády obou zemí používají, končí životnost a po roce 2019 bude nezbytné zajistit jejich náhradu. Na projekt L-39NG je velmi kladná odezva jak ze Slovenska, tak i z dalších států, které buď používají stávající verze L-39, nebo připravují akvizici levného proudového cvičného letounu,“ uvádí se v materiálu výboru.
Foto: L-39NG získá moderní skleněný kokpit. / AERO Vodochody
„Nabídneme stávajícím uživatelům řešení jejich dosluhujících flotil L-39, ale zároveň očekáváme řadu nových zájemců,“ říká Ladislav Šimek, prezident společnosti AERO Vodochody. „Stroj navazuje na výrobu a prodej 2 960 letadel pro více než 30 zemí po celém světě. Projekt L-39 NG umožní zákazníkům v první fázi vyměnit nejprve motor, který zastarává nejrychleji, a následně i celé letadlo.“
Zásadní výhodou L-39NG je snadná údržba i provoz, kterými jsou stávající L-39 pověstné. Náklady na pořízení letadla jsou podle Šimka oproti srovnatelné konkurenci o polovinu až dvě třetiny nižší a ještě větší rozdíl má být v provozních nákladech letounu.
Projekt podle zástupců firmy podpoří nejen letecký průmysl, ale celou českou ekonomiku. "Po mnoha letech je to další významný projekt, který nejen Aeru Vodochody, ale i mnoha českým firmám přinese zakázky na několik dalších desetiletí," doufá Šimek.
"Původní L-39 byla postavena z ruských komponent. Ty budou odstraněny a nahrazeny českými, protože podporujeme české dodavatele," dodává viceprezident firmy Jan Štechr. Větší podíl české techniky ulehčí také export do jiných zemí.
Jaký je jízdní plán? Podle plánů se v roce 2016 do vzduchu dostane prototyp letadla a o rok později skončí certifikace. Sériová výroba se může plně rozběhnout v roce 2018.
Porovnání L-39C a L-39NG
L-39C |
L-39NG |
|
Maximální životnost draku letounu |
3000-4500 LH* |
Více než 15 000 LH |
Maximální čas do generální opravy draku |
1000 LH |
Bez omezení |
Typ motoru |
Ivčenko AI-25 |
FJ44-4M |
Životnost motoru |
4000 LH |
Bez omezení |
Maximální čas do generální opravy motoru |
1000 LH |
Záleží na cyklech |
Posádka |
2 |
2 |
Počet závěsných bodů |
2 |
4 (5) |
„Mokré“ závěsy (pro přídavné nádrže) |
0 |
2 |
Prázdná hmotnost |
3 460 kg |
3 100 kg |
Maximální vzletová hmotnost |
4 700 kg |
6 300 kg |
Maximální přistávací hmotnost |
4 600 kg |
5 800 kg |
Užitečný náklad |
250 kg |
1200 kg |
Vnitřní nádrže |
1 050 kg |
1 450 kg |
Vnější nádrže |
0 kg |
570 kg |
Kapacita výcviku zbraňových systémů |
Omezená |
Bez omezení |
Neřízené rakety |
Ano - 2 bloky |
Ano - 4 bloky |
Bomby |
125 kg |
125 kg - 370 kg |
Podvěs pro kanónovou výzbroj |
Ne |
Ano – dle přání |
Podvěs pro průzkumný kontejner |
Ne |
Ano – dle přání |
Přistávací rychlost s 200 kg paliva |
181 km/h |
174 km/h |
Cestovní rychlost v optimální výšce |
481 km/h |
510 km/h |
Maximální rychlost (6000 m.n.m.) |
740 km/h |
777 km/h |
Stoupavost s 1000 kg paliva |
22 m/s |
23 m/s |
Dostup |
9 810 m |
11 580 m |
Výdrž ve vzduchu |
2 h a 35 min |
4 h a 30 min |
Přeletová vzdálenost (vnitřní nádrže) |
1300 km |
2590 km |
Maximální tah |
16,87 kN |
16,89 kN |
Akcelerace z klidu na maximální výkon |
10 sekund |
5 sekund |
Řízení motoru |
Hydro-mechanické |
2 x FADEC |
Omezení maximálního výkonu |
20 minut |
Bez omezení |
* LH - Letových hodin
Zdroj: AERO Vodochody
Související články
Nové cvičné letouny pro Polsko, bez L-159 ALCA
Několikrát rušený, obnovovaný a upřesňovaný program nového cvičného bojového stroje pro polské ...
-
12.08.2013
-
7 komentářů
-
Jan Grohmann
Lidé kolem simulátoru L-159
Se zavedením nového typu letounu do výzbroje bývá obvykle zaveden i celý výcvikový systém jak ...
-
11.11.2013
-
2 komentářů
-
kpt. Radoslav Jančev
Nový život L-159 Alca ve Spojených státech
Ke konci minulého týdne přinesly české zpravodajské servery informaci o možném prodeji přebytečných ...
-
30.11.2013
-
45 komentářů
-
Jakub Mareš
Nový domov pro L-159 ALCA: Draken International
Vláda na svém zasedání ve čtvrtek schválila prodej 28 nepotřebných letounů L-159 ALCA americké ...
-
07.01.2014
-
55 komentářů
-
Jan Grohmann
Embow: L-159 ALCA v akci
Naše letka se spolu s 211. letkou 21. základny taktického letectva Čáslav právě vrátila z ...
-
06.04.2014
-
18 komentářů
-
Redakce AN
Komentáře
By me zajimalo zda je to staveny na draku L39 ci L59/159.z puvodne zverejneneho modelu se me zdalo,ze to ma velky cumak z Alcy,ale tady to vypada na maly albikovsky..to same ...Zobrazit celý příspěvek
By me zajimalo zda je to staveny na draku L39 ci L59/159.z puvodne zverejneneho modelu se me zdalo,ze to ma velky cumak z Alcy,ale tady to vypada na maly albikovsky..to same nedeleny celni stitek,tedy sklo komplet v celku je novinka..jako bitevnik to nevidim nadejne,stejne jako albik to ma na to nizky vykon,ale jako cvicny stroj sance ma.myslim ze provozne se nebude moc lisit od vrtulovych Pilatusu.Skrýt celý příspěvek
Pro liberal shark - tak je faktem, že v případě evropských států je velmi málo pravděpodobné nasazení cvičného letounu coby lehkého bitevníku - vzhledem k nasycení nadzvukovými ...Zobrazit celý příspěvek
Pro liberal shark - tak je faktem, že v případě evropských států je velmi málo pravděpodobné nasazení cvičného letounu coby lehkého bitevníku - vzhledem k nasycení nadzvukovými letouny atd. Ale v případě mnoha rozvojových, především afrických zemí to je ale docela jiné, tam to procento nasazení v bitevní úloze je vysoké. Mnohé z těch států přitom používají staré L-39, kterým již dochází životnost. A pro takové státy (napadá mne třeba Etiopie, Kongo atd) pak nová L-39 NG může být zajímavou alternativou.
Mne osobně trochu zaráží ten americký motor - obávám se, aby také nebyl překážkou v exportuSkrýt celý příspěvekVyzera to na celkom zaujimavu, modernu verziu L-39. Moze byt, ze L-39NG bude uspesny, pre svoju cenu, prevadzkove naklady a isty stupen modernosti . Obavu mam len z nemoderneho ...Zobrazit celý příspěvek
Vyzera to na celkom zaujimavu, modernu verziu L-39. Moze byt, ze L-39NG bude uspesny, pre svoju cenu, prevadzkove naklady a isty stupen modernosti . Obavu mam len z nemoderneho (zastaraleho) draku. Bude velmi zalezat na zakaznikovi (state) aky tip vrcholovej stihacky si zvoli, a nasledne kolko stupnov vycviku a s akymi typmi cvicnych lietadiel, zavedie do vyzbroje.
L-39NG bude predpokladam konkurovat hlavne cenou, ano pre uzivatelov starych L-39 a mensie staty je to cesta. Staty, ktore chcu investovat do modernych stihaciek 5.generacie, daju prednost asi M-346 Master, ta im poskytne viac moznosti vycviku pilotaze. Touto cestou ide Polsko, Izrael,...a mozno predpokladat, ze po tomto lietadle siahnu staty, ktore pouzivaju starsie Dassault/Dornier Alpha Jet...Skrýt celý příspěvekTak ona si i stará, dobrá L-39 zaválčila. Někdy na přelomu 80 let tam zůstal cs pilot, který měl původně zacvičovat tamní letce, zalíbil se místnímu diktátorovi a nebyl důvod ...Zobrazit celý příspěvek
Tak ona si i stará, dobrá L-39 zaválčila. Někdy na přelomu 80 let tam zůstal cs pilot, který měl původně zacvičovat tamní letce, zalíbil se místnímu diktátorovi a nebyl důvod jezdit zpět.Skrýt celý příspěvek
to: filosof amatér Účelem cvičných letadle je výcvik pilotů. Stejně jako účelem celé armády v míru je výcvik vojáků. Takže hlavním parametrem cvičného letadla je rozsah a cena ...Zobrazit celý příspěvek
to: filosof amatér
Účelem cvičných letadle je výcvik pilotů. Stejně jako účelem celé armády v míru je výcvik vojáků. Takže hlavním parametrem cvičného letadla je rozsah a cena výcviku, které na něm lze realizovat. Bitevní mise cvičných letadel mají pravděpodobnost asi tak 1 procento, od bojování jsou tu bojová letadla.Skrýt celý příspěvekFilosof_amater: Ta nosnost asi nebude vždycky ten hlavní faktor. Srovnání s Tucanem je mimo, to je dobrý tak na jihoamerický mafiány, o jeho použitelnosti v Afghanistánu mám ...Zobrazit celý příspěvek
Filosof_amater:
Ta nosnost asi nebude vždycky ten hlavní faktor. Srovnání s Tucanem je mimo, to je dobrý tak na jihoamerický mafiány, o jeho použitelnosti v Afghanistánu mám pochybnosti. Navíc ho nelze použít pro pokročilí výcvik na stíhačky.Skrýt celý příspěvekFilosof_amater: L-39NG má oproti např. M-346 Master a jiným vyspělým lehkým bojovým a cvičným letounům tu výhodu, že jeho pořizovací náklady jsou výrazně nižší (polovina? třetina? ...Zobrazit celý příspěvek
Filosof_amater: L-39NG má oproti např. M-346 Master a jiným vyspělým lehkým bojovým a cvičným letounům tu výhodu, že jeho pořizovací náklady jsou výrazně nižší (polovina? třetina? údaj mám z diskuzí, neověřeno) a taktéž provozní náklady mají být ve srovnání s konkurencí výrazně níže. Pak je tady ten nezanedbatelný aspekt vlastnictví L-39 mnoha zeměmi, a tudíž technická i personální vybavenost důsledkem čehož odpadají další náklady.Skrýt celý příspěvek
Není pro armády výhodnější koupit rovnou něco, co se dá pořádně využít i jako lehký bitevník? Tohle unese cca 50 % toho, co ALCA, a cca 40 % toho, co unese M-346 (podle Wikipedie). ...Zobrazit celý příspěvek
Není pro armády výhodnější koupit rovnou něco, co se dá pořádně využít i jako lehký bitevník? Tohle unese cca 50 % toho, co ALCA, a cca 40 % toho, co unese M-346 (podle Wikipedie). I Super Tucano unese víc. L159 mi například přijde jako ideální letadlo do Afghanistánu, kde je drahé vysílat F-16 ke každému uprdnutí.Skrýt celý příspěvek
Hrozně by mě zajímalo, jak by dopadl manévrový souboj na kulomety mezi L-159/169 nebo tímhle vylepšeným L-39 a poslední verzí Messerschmittu Bf-109... To není nějaká provokace, ...Zobrazit celý příspěvek
Hrozně by mě zajímalo, jak by dopadl manévrový souboj na kulomety mezi L-159/169 nebo tímhle vylepšeným L-39 a poslední verzí Messerschmittu Bf-109... To není nějaká provokace, fakt by mě zajímalo, jaký by to éro z druhé války mělo šance.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...