Modernizace L-39NG pro americké zákazníky

L-39NG
Počítačová animace L-39NG; ilustrační foto; větší foto / Aero Vodochody

Americká firma Draken International ve spolupráci s firmou Aero Vododchody nabízí americkým zákazníkům modernizaci letadel L-39. Modernizace využívá technologie z vyvíjeného letadla L-39NG (L-39 Next Generation). Středobodem vylepšení je nový motor Williams International FJ44-4M. 

K dnešnímu datu je ve Spojených státech podle Federálního leteckého úřadu FAA (Federal Aviation Administration) registrováno 244 českých letadel L-39. Američtí soukromí majitelé využívají L-39 hlavně pro rekreační a sportovní létání. Letadla L-39 mají ale v oblibě i akrobatické týmy, filmaři nebo televize. Část letadla je registrována také pro „výzkumné a vývojové" účely nebo pro výcvik pilotů.

Před několika měsíci podepsali smlouvu u strategickém partnerství Draken International a Aero Vodochody. Podle dohody Draken International začne letouny z produkce Aera Vodochody nabízet v Severní i Jižní Americe. Američané mají také právo poskytovat služby v oblasti údržby, oprav a renovací MRO (Maintenance, Repair and Overhaul).

Jedním z prvních společných programů je nabídka upgrade L-39 amerických zákazníků. Draken Interantional, ve spolupráci s Aero Vodochody a Williams International nabízí několik modernizačních kitů, které „významně zlepšení výkon, technologické schopnosti, dostupnost a bezpečnost letadla."

Klíčovou novinkou je lehký a úsporný proudový motor Williams International FJ44-4M o tahu 16,89 kN. Instalace motoru do draku L-39 se řeší pomocí speciálního adaptéru. Celá zástavba je pojata tak, aby byla co nejjednodušší a nevyžadovala zásadní zásahy do draku letounu.

Stejný motor využívá i vyvíjené letadlo L-39 NG (Next Generation). Ostatně americký modernizační program využívá řadu komponentů z letadla L-39 NG. Někdy je tak americký program označován jako „L-39NG upgrade"

L-39 létá také na Novém Zélandě

Nový lehčí motor (305 kg) společně s odstraněním původní energetické jednotky (nový motor má elektrické startování) zapříčinil pokles hmotnosti L-39 o 150 kg. Motor se dostane z volnoběhu do maximálních otáček jen za 3 a 5 sekund, oproti 9 až 12 sekundám u původního sovětského motoru AI-25TL.

Podle tiskové zprávy Draken International hlavní kontroly motoru FJ44-4M trvají pouze 4 týdny, oproti 4 až 6 měsícům u AI-25TL. Provozovatelé ocení také o 15 % nižší spotřebu paliva. Výměnu motoru navíc provede Draken International přímo ve Spojených státech.

„Jako provozovatelé mnoha letadel L-39 pro potřeby leteckých služeb víme, že je to velmi schopná letecká platforma, s výbornou ovladatelností, přizpůsobivostí a celkovým výkonem. Program vylepšení L-39NG (L-39 upgrade – pozn. redakce) představuje další generaci tohoto pozoruhodného letadla a my jsme rádi, že přinášíme tento program do Spojených států," říká Jared Isaacman výkoný ředitel Draken Interantional.

V současné době létá po celém světě asi 400 letadel L-39. Řadu letadel lze modernizovat pomocí technologií z programu L-39NG. V případě zájmu Aero Vodochody zákazníkům samozřejmě dodá také kompletně nový letoun L-39NG.

Zdroj: Aero VodochodyDraken International

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Aero a Draken: Nová šance pro L-159 ALCA

Firmy AERO Vodochody a americká Draken International před pár dny podepsaly dohodu o široké ...

L-39 Next Generation: Aero a Česká exportní banka společně

ČEB by ráda spolupracovala na financování vývoje a podpořila výrobu a export nové generace ...

Thajsko se zajímá o česká letadla L-159 ALCA a L-39 NG

Aero Vodochody vede jednání s thajským ministerstvem obrany o náhradě thajských cvičných a bojových ...

Zaměřovací kontejnery pro L-159 ALCA a JAS-39 Gripen

Ministerstvo obrany České republiky objednalo 200 laserem naváděných pum GBU-12/16 Paveway II pro ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Luky
    22:14 31.05.2015

    http://www.armadninoviny.cz/l-...
    v tomto starším článku jsou v tabulce TTD a vypadá to, že celková hmotnost opravdu klesla....

  • stirling
    16:29 30.05.2015

    Držím palce a myslím, že zde nejsou šance úplně nulové, hlavně udržet nízké náklady na výrobu i provoz.
    Zajímalo by mě nakolik má aero spočítanou návratnost L-39NG projektu a jestli to počítají dohromady - modernizace starých i výrobu nových.
    Ohledně L-159NG tak myslím, že to mají jasně dané - pokud bude úspěšná nová 39, pustí se i do 159 jako další stupeň jen se zaměří více na cvičnou verzi.
    Ohledně vývoje nadzvukového stroje, tak to je zcela mimo možnosti.

  • Avocat
    15:30 29.05.2015

    Penta Aero neprodá. Dokonce snad i letiště jde do ústraní a přednost má vývoj L-39 NG. Problém je s tím, že chybí odborníci/technici. Když šla fabrika do útlumu, tak se hodně propouštělo a i spousta lidí odešla sama... No a teď jim ti odborníci chybějí. Prodej L-159 je kapitola sama pro sebe :(.

  • Matesaax
    12:44 29.05.2015

    Původně bylo v plánu i upravit mechanizaci křídla,ale výsledný efekt na letové vlastnosti byl mizivý oproti nákladům.

  • CerVus
    12:07 29.05.2015

    Luky, Arccos: o těch nádržích v křídlech vím, ale mě spíše šlo o celkový tvar křídla. Něco ve stylu L-39 M-1

  • Matesaax
    11:38 29.05.2015

    Myslím,že vývoj lehce nadzvukového cvičného stroje by Aero zvládlo,jiná věc je,kdo to zaplatí..v 90 letech byl plán lehce nadzvukového bitevníku,ale z finančních důvodů byla vybrána varianta úpravy L-59 a to v 90 letech vládl větší optimismus,takže dnes už by o tom nikdo ani neuvažoval.Ani naše armáda při počtech techniky jaké má by to nevytrhla pokud by to vůbec koupila.Hlavně je potřeba si uvědomit to,co vidíme u prodeje L-159.Aero není žádný velký podnik a nedokáže nabídnout při prodeji podmínky jako velký výrobce např. BAE
    Co se týká Švédů,tak možná varianta je nákup jejich Super Tucana jako kompenzace za nákup Gripenů Brazilci.

  • D.i.p
    11:23 29.05.2015

    Penta Aero už jen tak neprodá. Nemyslím, že by se kalkulace s prodejem tak mohla promítnout do investic. Ty se pak odrážejí v ceně Aera. Sama Petna Aero neprodala, protože očekává větší zhodnocení firmy.
    Aero rozhodně samo ufinancovat vývoj nadzvuku nemůže. Podílet se na nějakém komplexním systému v budoucnu už jistě může. Vývoj nějakých dílů, cvičného stroje na míru, systém výcviku. Tady určitě je co nabídnout. Mimochodem, mám takový tušení, že Švédové budou otázku cvičných strojů řešit celkem brzy.

  • juhelak
    11:12 29.05.2015

    Aha, to sem netušil. Tak v F22 se asi neproletim tak aspon tohle bych si zkusil :)

  • Arccos
    10:48 29.05.2015

    juhelak: Ale ony u nás soukromé Albatrosy existují a létají. Letuschopný je přinejmenším jeden a pořádají se na něm právě ty vyhlídkové lety. Ačkoliv slovo "vyhlídkové" bych v tomto případě asi nepoužil. :)

  • juhelak
    10:08 29.05.2015

    Hm na vývoj nějakého nadzvuku nejsou peníze a ani porádná loby. Uz to bylo vidět jak těžké je prosadit obchod do Iráku.
    Aero by mělo vyrábět cvičné letouny nebo se zaměrit třeba na vývoj nějakeho lovce tanků a pozemních cílů.
    Taky se mi líbí ta cílová skupina milionářů, ktera si kupuje albatrose na tvoje komerční blbnutí a pro zábavu. Tem americanum fakt závidím :) Na to jak třeba alky prodávají za hubičku, tak se divim že si to nekoupi nejaky soukromník, nebo jestli se u nás pro civilní letectví nedá využít..vyhlidkove lety atd.

  • kazd
    10:07 29.05.2015

    Mám pocit, že většina diskutujících nebere v potaz "poměrově" náklady vývoje, velikost Aera a zejména časový vývoj Cash flow - u vývoje letadla je ten gap z nejdelších vůbec , nadzvuku obzvláště.
    Dále vlastník Penta doposud nerozhodla jestli Aero prodá.

    Proto si dovoluji (jak už jsme zde psal) se domnívat, že aero se mělo učastnit přezbrojení našeho vrtulníkového letectva, resp. vytvořit se subjekt spolu s LOM, který by stál na několika pilířích - ruské vrtulníky, koperace na amerických, cvičné letadla L39, kooperace (embraer +bombardier) + nějaké malé vlastní projekty ala AE270 ?

    Současná situace, kdy sikorský sníží podíl kooperace v aeru a vydýchají to je díky tomu, že jim běží embraer ukazuje, že aero nemůže být jednostranně zaměřené a je finančně nepříliš silné na nějaké investice do nadzvuku. Navíc vlastník rozhodně nějaké dl. projekty financovat nebude.
    Takže kooperace na projektech, kde riziko nese někdo jiný a práce pro AČR jsou asi jedinou možností jak držet krok s dobou.

    ------------------
    "Výroba těla vrtulníku S-76 je jedním z klíčových výrobních programů Aera. Sikorsky, který prvním zákazníkům začal dodávat nový model S-76D, se v posledních měsících dostal do problémů. A omezuje odběr vrtulníků z vodochodské továrny. Americká média spekulují o tom, že jeho vlastník United Technologies se podniku chce zbavit, ale kupce bude hledat těžce.

    Kdyby se problémy s vrtulníkem Sikorsky S-76 objevily v roce 2008, 2009 nebo 2010, šlo by Aero do kopru," přiznává Šimek."
    -----------------------

  • Jura99
    07:52 29.05.2015

    Nadzvuková nemusí hned být stíhačka, pokud se tu vede diskuse na téma výroby nadzvukového stroje v Aeru. Existují "lehce" nadzvukové cvičné stroje, které mají v tendrech výhodu proti např. L-159. I cvičný Hawk je nadzvukový, resp. jeho drak unese přechod do nadzvukové rychlosti, přestože motor dostatečný tah pro nadzvuk v horizontále nedává. Takže pokud by mělo Aero někdy stavět nadzvuková letadla, mohlo by se držet svého kopyta a dělat cvičná nadzvuková letadla, která by někteří méně solventní zákazníci mohli využívat jako bojová.

  • D.i.p
    22:51 28.05.2015

    Tom90: Tak já se bavím ve výhledu min. dvou desetiletí. Gripen NG má ještě něco před sebou. Nemyslím, že by Aero dlouho nevyvinulo komplet nový letadlo. Od L-159 tolik vody neuběhlo. Rozhodně to není pouze zvětšený Albatros.
    S lidskými zdroji to není ideální, ale i na tom se pracuje.

  • D.i.p
    22:39 28.05.2015

    RiMr71: Nevím, jak u těch modernizovaných. Ale u L-39NG, pokud si dobře pamatuji, dochází i k využití modernějších kompozitních materiálů a dojde tak ke snížení hmotnosti určitě i vepředu - prostě celkově na celém letounu.

  • Tom90
    22:29 28.05.2015

    Predstava vyvoje nadzvukovyho letadla s nejakym zasadnejsim podilem Aera mi prijde nerealna. Je to obrovsky nakladne a nikdo zde nema zkusenosti s praktickou aerodynamikou nadzvukovych rychlosti a konstrukcemi pro takove rychlosti. Poslednim rychlejsim letadlem vyrobenym v CR je L159, pricemz za par let odejdou i ti posledni odbornici s praxi co delali na L159. Nehlede na to, ze Aero nema nejakou dobu jiz zkusenost se stavbou a navrhem komplet noveho letadla. Zajistuje vyvoj jen urcitych casti nebo je dokonce pouze vyrabi dle dodane dokumentace a navrhu. A tim zase ztraci zkusenosti a odborniky.

    Co se tyce te centraze, tak je otazkou, v jakem rozsahu je mozne letat se starou L39 a jaka byla centraz pri obsazeni jednim pilotem. Pokud byla blizko zadni krajni, tak ta zmena vubec nemusi byt na skodu.Nehlede na fakt ze po odlehceni o tech 150 kg vzadu, se jim posune centraz dopredu a to neni tak nebezpecny, jak prekroceni zadni centraze. Takze ve vysledku muzou jen upravit prirucku, kde reknou ze centraz se meni na tu a tu a je povoleno letat v novem rozsahu centrazi. Nehlede na fakt, ze motor je lehci o 150 kilo, ale novy uchyceni apod si vezmou jeste nejaky kila, takze to ve vysledku nebude tolik.

  • D.i.p
    22:23 28.05.2015

    Myslím, že určitě jednou dojde na to, možná po Gripenu, kdy se Aero bude podílet na společným vývoji s ostatními menšími hráči jako je Saab a Embraer. Švédové už nejsou schopní sami vyvinout letoun vyšší generace než 4+ a moc dobře to vědí. Proto jim tak záleží na úspěchu v Brazíli. Embraer je dost silný partner, ale budou potřebovat další. A to je šance pro Aero. Jistý náznaky už tu byly, Švédy Aero zajímá.
    A Aero má co nabídnout, má svoje know-how a rozhodně by se jen nevezlo.

  • RiMr71
    21:53 28.05.2015

    Pet.Rok - Díky - ale fakt by mě zajímalo jak pořešili tu centráž. 150kg mínus vzadu za těžištěm není jen tak. Aby to nebylo tak, že o co je lehčí motor, tolik váží onen přípravek na montáž motoru do stávajícího draku. Při dnešním PR lhaní bych se tomu nedivil (tedy tomu "vyzdvihneme že máme lehčí motor ale zatajíme, že tu váhu zase vrátím jiným bazmekem").

  • Jarda Deml
    21:11 28.05.2015

    Zdravím,

    myslím si, že vývoj nadzvukového letadla u nás je dost nereálný sen. Aero má sotva kapacity na vývoj "faceliftovanýho" Albíku. A i ten se co se týče technologie výroby, materiálů a konstrukce není nijak odlišný od původního z 60.tých let. Křídlo bude sice "mokré", ale konstrukční schéma s tím původním je totožné. Co vím, ta nějak přepočítávají vstupní ústrojí a řeší "drobnosti" typu jiné vodící kolejnice VZTL. Jinak někdy v 60.-70.letech se v ČSSR nadzvukové bojové letadlo vyvíjelo. A-159 Sokol nebo tak nějak.

  • peterLuk
    20:23 28.05.2015

    Je fakt, že na trhu ľahkých a jednoduchých. lacných stíhačiek je medzera. F-16 zastaráva, Mirage takisto, zostáva len Gripen. Sú tu rôzne ázijské a africké stíhačky a prestavby našich stíhačiek, ale jednak ide povečšinou o lietadlá krajín "mimo NATO" bez potrebnej výbavy, jednak kvalitou obvykle nesiahajú na západné a ruské, prinajmenšom čo do radarov a elektoniky.

    Vyrábať nadzvukovú stíhačku len pre AČR, popr. ešte OSSR by sa neoplatilo, zvlásť keĎ sú stále zakonzervované nepredané Alcy.Teoreticky ale, pokiaľ by sa Aero spojilo s nejakým silnejším a skúsenejším výrobcom, bola by výroba na export možná... Po F-16, Mirage a Migu-21, ktorých výrobcovia už neponúkajú jednoduchšie a lacnejšie stíhačky je na trhu veľký priestor kde chýba, až na Gripen, silný hráč, takže tu by nová stíhačka nemusela byť na škodu.

    Možno by sa dalo spojiť s Embraerom...

    Ale popravde pochybujem, že sa niečo také uskutoční, prinajmenšom v najbližšej budúcnosti.

  • petres
    19:47 28.05.2015

    Jestli jsem dobře pochopil článek, tak ona modernizace nyní již provozovaných letadel L-39 (nejvýraznější změnou je asi zmiňovaný motor FJ44-4M) neznamená plnou přestavbu na typ L-39NG, jehož vývoj ještě není dokončený, ale pouze částečnou přestavbu s komponenty L-39NG. Takže (zejména kvůli ceně přestavby) bych na modernizovaných, již provozovaných L-39 nečekal "mokré" křídlo, to by mělo být až na novém typu.

  • Arccos
    19:39 28.05.2015

    Jinak: Konečně povedený render L-39NG. Obrázky, co se dosud objevovaly v médiích vypadaly amatérsky, jako by jenom někdo vzal fotku Albatrosu a odmazal mu koncové nádrže.

  • Arccos
    19:38 28.05.2015

    CerVus: "proč Aero při modernizaci nezašlo trochu dál a neupravilo drak a křídla"
    L-39NG má křídlo kompletně překonstruované, včetně integrálních palivových nádrží.

  • Luky
    19:36 28.05.2015

    CerVus:
    Já měl vždycky za to, že NG má právě přeprojektované "mokré" křídlo, stejně jako ta nová/chystaná verze Alcy (takže už nejsou na koncích nádrže)....ale třeba se pletu

  • pet.rok
    18:54 28.05.2015

    RiMr71: narast tahu tam zda sa nie je, ten tah Williamsu FJ44-4M nie je uplne jasny je to militarizovana verzia FJ44-4 a ten je certifikovany medzi 3400-3600 lbf co je trochu menej ako je uvedene v clanku.

  • CerVus
    18:51 28.05.2015

    Jen teda nechápu proč Aero při modernizaci nezašlo trochu dál a neupravilo drak a křídla. Jistě náklady na vývoj by vzrostly, ale zase by tu byl potenciál pro budoucí upgrade. Takhle mi přijde, že akorát došli do bodu, který jim současná podoba letounu poskytuje.

  • CerVus
    18:47 28.05.2015

    Jinak Gripen stojí zhruba 70mil usd a Tejas s jf-17 30 mil usd, takže je celkem těžké je přímo porovnávat. V boji by měl Gripen určitě výraznou převahu, ale v normálním světě se úplně vytrácí.
    Každopádně tuhle spolupráci s Draken Aeru přeji. Třeba upgrade americké vlastníky přesvědčí, že by nemuselo být do budoucna od věci nahradit jejich staré letouny zbrusu novými 39NG a tím pádem vzroste šance na udání letounu i nějakým armádám.

  • smítko
    18:31 28.05.2015

    Byl to jen příklad. Osobně vidím daleko pravděpodobnější prohloubení spolupráce Aero-Embraer.

  • pet.rok
    18:31 28.05.2015

    smitko: no prave zakaznici ktori hladaju lahky stroj sa pozeraju hlavne na cenu. F16 block 60 je uz niekde inde a Gripen NG bude tiez hodne drahy.
    Takze ostavaju zmienene azijske typy Tejas, JF-17, J-10, FA-50 a sucastny Gripen a to je dostatocna konkurencia na odradenie v tejto oblasti nieco vyvijat.

  • CerVus
    18:23 28.05.2015

    smítko: Tak nějak nechápu proč by měl chtít Saab spolupracovat s Aerem. Už jen s ohledem, že o zakázky na současný (NG) model nemají nouzi a Aero jim nemá co nabídnout. Maximálně by jim dodávali nějaké díly. Jiná věc by to byla třeba u takového Tejase. Tam ještě vývoj probíhá, letadlo je jednodušší a AV by zbrojovce mělo co nabídnout.
    Navíc Tejas, J-10 jsou pro chudší země lepší volbou. Jednak jsou výrazně levnější a jednak nejsou omezeni možností výzbroje. A co si budeme namlouvat pro naše účely by tyhle levné stíhačky stačily zrovna tak. Beztak jsou Gripeny určeny pouze na Air policing.

  • RiMr71
    17:55 28.05.2015

    Jaký má tah původní motor? Je tam nárust tahu?
    A pokud na ocase ušetřili 150 kg - co těžiště? Není to těžké na čumák?

  • smítko
    17:39 28.05.2015

    Takže pokud chce zákazník kvalitní jednomotorový stroj, který ale neni nijak extra nákladný, co mu zbývá? Modernizovaná F-16, Gripen, FA-50?

  • smítko
    17:35 28.05.2015

    Tak ale sám musíte uznat, že mezi těmito typy včetně třeba JF-17 je Gripen kvalitativně úplně někde jinde. Navíc pokud by Aero spolupracovalo se Saabem na stroji co Gripen nahradí, byl by tam jistý trademark kvality, což Tejas rohodně nemá a jsem skeptický jestli někdy mít bude.

  • pet.rok
    17:29 28.05.2015

    smitko: ak sa obmedzime len na vyslovene lahsie typy tak okrem Gripenu je tu napr. Tejas, J-10.

  • smítko
    15:39 28.05.2015

    Říct že trh je tímto zbožím nasycen je hloupost. Potenciální nadzvukové letadlo by jistě bylo jednomotorové konstrukce na úrovni generace 4+. V tomto ohledu je na trhu jedině Gripen ;-) Nicméně v tomto ohledu vidím spíše potenciální spolupráci Aera s jinou firmou (Saab, Embraer, KAI).

  • pet.rok
    14:14 28.05.2015

    tato oblast je tak naplnena ze asi nie je sanca (myslim komercne) z toho spravit zmysluplny projekt.
    Jedine co by sa mohlo teoreticky oplatit je vyvinut nadzvukovy dron, ktory by bol od zaciatku konstruovany z pevnostneho aj priestoroveho hladiska ako dron.

  • CerVus
    14:05 28.05.2015

    No vzhledem k tomu, že se s tím těžko popírají i takové země jako je Indie nebo Čína, dost pochybuji, že by toho někdy byla schopná chudá východoevropská zemička. Navíc s vidinou minimální šance na prodej do zahraničí a sérií pár desítek kusů pro AČR.

  • peterLuk
    13:45 28.05.2015

    No po Alce... Nič v zlom ja vám to prajem, ale vážne pochybujem že sa do toho pustia, proste sa to neplatí... Ak by sa podarilo získať väčšiu zákazku, tak áno, ale čisto pre AČR... Verím že nato máte, len to ešte predať...

  • Sanyo
    12:31 28.05.2015

    Tak co, kdy myslíte, že se pokusíme o první nadzvukové letadlo?