L-39NG pro země Visegrádské skupiny a Švédska?

L-39NG na Dnech NATO s kontejnerem s kulometem ráže 12,7 mm od společnosti FN Herstal. / AERO Vodochody AEROSPACE

Aero se s novým letounem L-39NG zúčastnilo konference velitelů letectev a politických ředitelů MO, která se konala v pátek 18. 9. 2015 v Ostravském hotelu Clarion při příležitosti Dnů NATO. Na konferenci byli zástupci vzdušných sil České republiky jako pořadatele, a dále představitelé vzdušných sil Slovenska, Polska, Maďarska a Švédska.

Konference zemí V4 a Švédska o společném řešení leteckého výcviku

Aero se s novým letounem L-39NG zúčastnilo konference velitelů letectev a politických ředitelů MO, která se konala v pátek 18. 9. 2015 v Ostravském hotelu Clarion při příležitosti Dnů NATO. Na konferenci byli zástupci vzdušných sil České republiky jako pořadatele, a dále představitelé vzdušných sil Slovenska, Polska, Maďarska a Švédska.

Dle vyjádření velitele Vzdušných sil Armády ČR brig. gen. Libora Štefánika nabízí ČR do projektu společného výcvikového řešení pro zmíněné země Taktické simulační centrum TSC v Pardubicích, které celá řada zemí NATO i dalších států již využívá, a rovněž i nový letoun L-39NG.

Ten bude součástí výcvikové flotily Centra leteckého výcviku v Pardubicích. Zástupci všech zúčastněných stran projevili o letoun velký zájem a během následných Dnů NATO se měli možnost seznámit s technologickým demonstrátorem L-39NG, který byl na akci přítomen.

Prezident společnosti AERO Vodochody AEROSPACE a.s. Ladislav Šimek shrnul přínos konference: “Všichni zúčastnění zástupci letectev jasně deklarovali, že pro dosažení vyšší efektivity ve výcviku a zároveň pro snížení jeho finanční náročnosti je třeba provést radikální přestavbu výcvikových systémů jednotlivých zemí tak, aby byl výcvik jako nezbytná služba vzdušných sil efektivní. A to i v současné době, kdy všechny státy již přešly či přecházejí na novou generaci nadzvukové techniky."

"Výcvikové letouny přitom u žádného z uživatelů neplní jen roli výcviku, v rámci dostupných rozpočtů je nezbytné, aby letouny byly schopné plnit i další úkoly. Mezi ty patří podpora pozemních sil a spolupráce s leteckými návodčími, letecké hlídkování i po výcvik činností, které byly dříve prováděny pouze na nadzvukových letounech," vysvětlil Simek. "Náš letoun L-39NG je koncipován přesně tak, aby při nákladech srovnatelných s předchozí generací L-39 nabídl bezprecedentní efektivitu schopnou garantovat plnění všech požadavků moderních vzdušných sil. Jsme rádi, že od všech velitelů letectev, kteří se měli možnost detailně seznámit s naším demonstrátorem, jsme obdrželi pozitivní odezvu.”

L-39NG Konference zemí V4 a Švédska. / AERO Vodochody AEROSPACE

L-39NG na Dnech NATO

Přítomnost demonstrátoru nové generace legendárního L-39 Albatros přilákala velkou pozornost nejen veřejnosti, ale i přítomných představitelů vzdušných sil z domova i ze světa. Pohodlí kabiny si vyzkoušeli zástupci armád Česka, Slovenska, Maďarska, Polska, ale i Nigérie, či švédský ministr obrany Peter Hultqvist.

Švédská agentura pro nákup vojenského materiálu FMV (Försvarets Materielverk) spustila výběrové řízení na nákup nových cvičných letadel. Nové stroje nahradí ve švédském vojenském letectvu letitá proudová letadla Saab 105 (Sk 60).

Ten si spolu se svým českým protějškem Martinem Stropnickým letoun důkladně prohlédl a vyslechl si krátký výklad továrního pilota Aera Miroslava Schütznera, který v pondělí pilotoval zálet letounu. 

Demonstrátor L-39NG byl v Ostravě předveden již s podvěšenou výzbrojí. Konkrétně se jednalo o závěsné kontejnery od společnosti FN Herstal, každý s 12,7 mm kulometem.

Aero tak představilo jednu z mnoha možných variant výzbroje budoucího L-39NG, jež díky kombinaci moderní avioniky a palubního vybavení, velmi blízkému řešením použitým na nejmodernějších bojových letounech, a také možnosti použití širokého spektra simulované a skutečné výzbroje, představuje velmi účinný nástroj výcviku pro pilotáž moderních bojových letounů.

To vše, v kombinaci s bezkonkurenčními pořizovacími a provozními náklady, představuje nejlepší řešení výcviku pilotů pro letectva nejen zemí NATO.  

Švédský ministr obrany (vlevo) před L-39 NG / AERO Vodochody AEROSPACE

L-39NG

Letoun L-39NG je moderní a efektivní cvičný typ určený jako jednotný a komplexní prostředek pro plnohodnotný výcvik moderních vzdušných sil. Letoun vychází z aerodynamické koncepce původních L-39, avšak využívá soudobé technologie a vybavení. Pohon obstarává vysoce moderní motor FJ44-4M dodávaný s údržbovým systémem TAP Blue, který uživatelům zajišťuje bezprecedentní letuschopnost a predikovatelnost údržbových nákladů.

Avionika letounu je připravena pro výcvik budoucích pilotů letounů čtvrté a páté generace a může být do značné míry přizpůsobena požadavkům zákazníka. L-39NG je vybaven pěti závěsnými body pro nesení výzbroje. Součástí letounu je i široké spektrum simulačních technologií včetně zapojení do vysoce moderního taktického simulačního centra s cílem zvýšit účinnost výcviku.

Redakčně upraveno

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Modernizace L-39NG pro americké zákazníky

Americká firma Draken International ve spolupráci s firmou Aero Vododchody nabízí americkým ...

První zákazníci pro L-39NG

Český lehký bitevní a cvičný letoun L-39NG si našel první zákazníky. Společnost LOM Praha ...

Francie zmanipulovala tendr? České letadlo L-39NG neuspělo

Aero se s novým cvičným letounem L-39NG přihlásilo do francouzského tendru, avšak s ohledem na ...

Český cvičný a bitevní letoun L-39NG poprvé ve vzduchu

V pondělí 14. září 2015 provedla tovární posádka AERA Vodochody AEROSPACE a.s. ve složení Miroslav ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:6h12h24h
  • Nesher
    22:28 30.09.2015

    D.i.p.
    A mohu se zeptat co jsou podle Vás české zájmy a kdo je definuje?
    Momentální nálada ulice? Řekl bych, ž to by nebyl dobrý nápad. V parlamentní demokracii ty zájmy definuje legálně a legitimně zvolený parlament prostřednictvím parlamentem odsouhlasené vlády.
    Nejlépe naše (tedy spíše Vaše, já v tom mám jasno) dilema vystihuje citát J. Seiferta: Mám radši Francouze když blije, než Rusa když tančí"

  • m164
    21:29 30.09.2015

    A prečo si myslíte, že nie je v našom záujme byť členmi EÚ a podporovať ju? Každý rok ČR (i SR) čerpá z EÚ miliardy i po odpočítaní vlastných príspevkov. V číslach v roku 2014 bola ČR v pluse oproti EÚ 2,7 mld. € (79 mld CZK), ale veď si to pozrite sami: http://www.mfcr.cz/cs/zahranic... SR je na tom obdobne. http://www.mfcr.cz/cs/o-minist... tu máte dokonca i graf. Za vaše členstvo ste v pluse oproti EÚ o 15,7 mld € (410 mld CZK).

    V roku 2014 ste mali celkové príjmy do vlastného rozpočtu 40,5 mld € (1100 mld CZK). Pre porovnanie, aby si bola ČR schopná zachovať čo najviac programov bez príjmov z eurofondov, musela by kompletne zatvoriť Ministerstvo obrany a Ministerstvo průmyslu a obchodu. Pre ďalšie porovnanie, ak by mala hneď výlučne ČR zaplatiť celý tohtoročný ošiaľ okolo Grécka (1,2 mld € ), stále by ste boli v pomere k EÚ o 1,5 mld. € v pluse.

    U SR je to ešte výraznejšie, nakoľko čerpáme približne rovnaké množstvo eurofondov pri výrazne nižšom rozpočte (okolo 14 mld. € rozpočet), ak chcete, poskytnem presné údaje.

    A to podotýkam, že zatiaľ hovoríme iba o čistých príjmoch, no potom sú tu ďalšie ekonomické výhody vyplývajúce z členstva. Ak niekto niekoho využíva, potom sme to my (i ČR).

    A Kosovo, ak sa nemýlim, SR neuznala a svet sa nezrútil. A na Lisabone Vám čo vadí? Poznám pár technických výhrad, ale Vy máte na mysli pravdepodobne akési populisticky vyfabrikované a nafúknuté, tak si ich rád vypočujem.

  • D.i.p
    19:56 30.09.2015

    m164: Většina našich politiků zájmy naší země nesleduje, ale jsou to ukázkový vlezdoprdelkové a vazalové. Tudíž nemůže své zájmy sledovat ČR. Jak je to v SR netuším, ale řekl bych dost podobně. Kdybychom hájili své zájmy neuznáme například Kosovo, nepodepíšeme Lisabonskou smlouvu. To jsou příklady kdy naši politikové jednali jednoznačně proti zájmům ČR.

  • m164
    23:46 28.09.2015

    D.i.p - Irak sme "rozvracali" ešte ako ČSFR, keď sme o členstve v NATO ani nechýrovali a EÚ ešte ani neexistovala, tak nás asi ťažko mohla ovplyvňovať a vzdušný priestor pre bombardovanie Juhoslávie SR taktiež otvorilo roky pred vstupom do oboch organizácií. Každý sleduje svoje záujmy a ČSFR, resp ČR a SR nie sú výnimkou.

    Na najaktuálnejšom "rozvracaní" Afganistanu sa zas aktívne podieľalo i Rusko a to i bez NATO, ako i v jeho spolupráci a pred vojnou dokonca podporovalo rôznych militantov, čo nie je žiadnym tajomstvom ani novinkou. Na "okupácii" Balkánu sa taktiež podieľalo so svojimi vojakmi a asi nebudeme tvrdiť, že i Rusko bolo donútené do týchto akcií alebo že nemalo dosť suverenity sa ich nezúčastniť.

    Ďalej EÚ sa len ťažko môže podieľať na rozvracaní kohokoľvek, nakoľko nemá na to žiadne nástroje, iba ak považujete poskytnutie medzinárodného fóra na diskusiu členských krajín efektívnym "nástrojom". Nebudem popierať, že sa dá ukázať prstom na viaceré Európske krajiny, ktoré sa angažovali väčšou či menšou mierou vo viacerých konfliktoch, ale to je iná debata. Nechcem ale zachádzať hlbšie do týchto debát, keďže téma je L39.

  • D.i.p
    22:07 28.09.2015

    RiMr71: Moc nevím, co má s naší suverenitou společnýho Izrael.
    Vidím co se děje. Rusko stojí za hovno, to je jasný. Ale to neznamená, že si od západu máme nechat srát na hlavu.

  • skelet
    10:03 28.09.2015

    Rovněž zapomínáte, že L-39 je rozsáhle provozována soukromníky, kteří jistě rádi uvítají možnost modernizace jejich milášků ;)

  • semtam
    00:46 28.09.2015

    skelet

    Dík za upřesnění

  • RiMr71
    00:40 28.09.2015

    D.I.P. - ještě zapomněls na Izrael.... ať máš ty ďábly kompletní...

    Věřím tomu, že se prodá nějaký znatelný počet "repasů".
    Ale jestli se prodají i nové s mokrým křídlem a zkrátka "v plné palbě" - tak to jsem moc zvědavý...

  • Muž, co zírá na kozy
    00:09 28.09.2015

    Ten nápad Aera, nabízet stávajícím provozovatelům L-39 prozatimní obměnu motoru, s tím, že až dolétá životnost draku, zabuduje jim tento motor do nového letadla, je velice chytrý a může přesvědčit mnoho zákazníků.
    Navíc Aero tvrdí, že náklady na provoz L-39NG se díky bezgenerálkovému řešení FJ-44 přiblíží turbovrtulovým letadlům.
    Nicméně další směr, kterým by se v Aero měli vydat, je řízení prostřednictvím FBW, s možností nastavení různých letových obálek. V možnostech modernizace L-39 to je, dokonce se prý koncem osmdesátých let rozbíhal podobný projekt pro L-39MS\L-59.
    Za lehkou alternativu k Jak-130\M-346 by nám mnoho menších letectev, koncepčně podobných tomu našemu, utrhalo ruce..

  • stirling
    21:06 27.09.2015

    http://video.aktualne.cz/dvtv/...
    od cca 11 min mluví i o L39NG, cena 10 mil USD.

  • skelet
    21:06 27.09.2015

    Navíc L-39NG se logicky dá zkombinovat. Nikde není psáno, že se nebude nabízet i s motorem AI-25

  • skelet
    21:04 27.09.2015

    MiG-AT byl poháněn motory Snecma Larzac. Zřejmě byl myšlen motor DV-2, ale ten poháněl protyp Jaku-130. Nicméně DV-2 neumožňuje zástavbu do L-39. Je zkrátka velký.
    Do draku L-39 se právě vleze FJ44, Garrett TFE731-4 (viz. L-139). Larzac se tam vleze také, ale dle stránek Snecma se vyrábí jen verze o výkonu 14,2kN. Což je méně než u výše zmíněných motorů.

  • D.i.p
    21:01 27.09.2015

    Problém, že ČR bude držet hubu a krok. Jak tragické je, že jsme se zřekli suverenity naší země.
    Spolu s EU se pouštíme do politických dobrodružstvích, které zaviňují občanské války. Spolu s NATO a spojenci napadáme a rozvracíme vlády mnoha států. Těžko si představit, že by Rusko po takovém vazalském státu vůbec něco chtělo. Pro naše spojence jsme jen tolerovaní psi. Ti po nás taky nic nechtějí, jsme jen jejich nárazníkem.
    Výsledkem je, že nic neprodáme na západ ani na východ.

  • stirling
    20:58 27.09.2015

    Myslím, že ten motor do kterého se sousta lidí obouvá, je správná volba a hlavně Aero myslím na přání potencionálního zákazníka může zabudovat jiný vhodný motor naprosto bez problémů, ale nyní teprve bude vznikat nový prototyp L39NG tak nevidím jediný důvod proč dávat horší motor jako první? Aero chce zaútočit s L39NG pořizovací cenou a hlavně nízkou cenou letové hodiny a dlouhým servisním intervalem a pro to podle mě vybralo úplně ten nejlepší motor co mohlo. V současném Aeru nejsou žádní blbci, a ty samé otázky si kladou také a myslím, že odpověď si nevytváří na základě pocitů jako zde, ale analýz....
    A zrovna v Rusku bych v současné době viděl minimální šanci i s ruským motorem, protože nemají zrovna teď na rozhazování, svých domácích projektů na dokončení mají až až a hlavně vše se snaží udělat domácí.

  • semtam
    20:31 27.09.2015

    Tak s tím motorem to není moc dobrá volba. I když je civilní, tak pro mnohé země to může být riziko. Americké díly u L-159 jsou jedním z důvodů jeho neúspěchu. Na Slovensku se vyrábí proudový motor, který sloužil pro MIG-AT. Aero by neudělalo chybu, kdyby nabízelo 2 typy motorů.

    Muž, co zírá na kozy

    Nyní utopie, ale kdyby to šlo, tak myslím, že by Rusko po L-39NG sáhlo a počet kusů by se mohl i přiblížit časem stovce. Navíc by tento prodej byl dobrým odrazovým můstkem pro region kolem RF. Bělorusko nakoupilo jen 4 JAK-130. Asi si dobře uvědomuje potřebný počet. L-39NG upravený pro "východní" trh by byl žádaným artiklem. Jinak Bělorusko má poměrně nyní dobrou pověst. Pro Aero aby jsme si nerozhněvali mocipány by mohlo prodat licenci do Běloruska a z něj se pokoušet obsadit východní trhy. Plus mínus. A nebo mít kuráž a nabízet je sami za sebe, ale to by jsme šli do střetu zájmů s našimi některými spojenci.

  • skelet
    19:13 27.09.2015

    akorát L-39NG nejde proti M346. Je to jako když porovnáváte Fabii s Octavií.. L-39NG jde proti K-8, M345, PC-11 apod. Tedy pro architekturu Z-43, L-39, JAS-39, nikoliv pro architekturu Diamond DA-20, PZL-130, M346, F-16.
    Motat do toho ještě letoun vzniklý z programu T-X je už úplně .. proč porovnávat Fabii se Superbem?

  • Karlos73
    19:05 27.09.2015

    Preco by do toho isli Poliaci a Svedi? Poliaci dali prednost Alenia Aermacchi M-346 Master, a Svedsko - Saab spolu s Boeingom sa podiela na vyvoji noveho treningoveho lietadla T-X. (Program T-X , nove cvicne lietadlo pre United States Air Force, nahrada za T-38 Talon)
    Dajte tomu cas, a sami Svedi budu o chvilu ponukat Vychodoeuropskym statom nove trenningove lietadlo T-X..., popri Gripen.
    Moj nazor som uz k tomuto lietadlu pisal. Jedine s cim moze byt konkurencieschopne, je jeho cena. L-39 bolo velmi dobre lietadlo, na svoju dobu. Ale vychadzat z architektury, tvaru lietadla starej 46 rokov, je uz moralne zastare. Vyrobca si moze pisat ako to co je v zavere tohoto clanku...kokurencia je ale niekde inde...

  • radek3057
    12:47 27.09.2015

    Matesaax


    dvojí užití ...

  • Matesaax
    12:30 27.09.2015

    Motor FJ-44 je civilní motor,takže si ho může koupit prakticky každý.Žádné omezení se jeho prodeje netýkají.

  • Matesaax
    12:27 27.09.2015
  • Matesaax
    12:27 27.09.2015

    Na fotce to vypadá jako nevzhledná kopie L-39,interier je těžký návrat do 80 let,ale celková koncepce na 3D obrázku je moc zajímavá.Trošku na tom letadle zapracovat a nemá chybu.Za jiné politické situace by Aero ve spolupráci s Rusama by to mohl být moc hezký nástupce L-39 :-)

  • radek3057
    12:16 27.09.2015

    semtam

    Ano schválen export být musí... je to první zlomená noha tohoto projektu a v podstatě vylučuje nějaký velký úspěch projektu L-39NG,podobně velký voči měl superalbatros,

    L39 jako letoun dosahující maximálních rychlostí jako poslední turbovrtulové cvičné stroje se do TOP letectev moc nehodí a do letectev typu Vietnam,Kambodža,Sůdán kde L-39 slouží bude stačit čistě modernizace... Nákup nových L-39 v nějakých počtech nevidím jako reálné

  • Lukyi
    01:14 27.09.2015

    Muž, co zírá na kozy: Letos by mohl proběhnout první let tohodle prca SR10
    http://www.belgian-wings.be/We...

  • Muž, co zírá na kozy
    23:53 26.09.2015

    semtam: Máte pravdu, psali o tom v L+K, že už teď ruské letectvo zažívá krizi ohledně nedostatku cvičných letadel. Jak-130 je sice vynikající letoun, ale pro základní a rozřazovací výcvik je zbytečně předimenzovaný a nákladný, navíc v nedostatečném množství.
    Velení ruského letectva volá po urychleném vývoji ekvivalentu L-39, nebo po jejich hluboké modernizaci, protože během několika let dolétají poslední kusy a začínající piloti nebudou mít na čem létat.
    Myslím že by se toho Aero mělo chytit a nabídnout jim nějakou ruskou variantu L-39NG s jejich avionikou, i když netuším jestli motory FJ-44 podléhají sankcím. Každopádně je to pro Aero potenciálně větší zákazník, než všichni ostatní dohromady.

  • radek3057
    22:37 26.09.2015

    tak kolik ta Nejlepší a nejlevnější sranda teda bude stát ?

  • semtam
    20:35 26.09.2015

    Kdysi jsem někde četl, že ruská armáda hodnotí JAK-130 jako velmi nákladný cvičný stroj a ideální pro dokončovací výcvik. Mají snad i v plánu pořídit obdobu L-39.
    Pokud cena L-39NG bude rozumná a vývozce bude mít ostré lokty, tak šance určitě má.
    Ten motor musí být schválen US vládou na export?

  • liberal shark
    20:15 26.09.2015

    to all : Čínsko-pákistánských letounů Hongdu K-8 Karakorum bylo údajně vyrobena na 600 ks. Zřejmě tedy existuje poptávka po relativně jednoduchých a levných cvičných letounech. Snad se tedy může uchytit i L-39NG.

  • Matesaax
    19:14 26.09.2015

    Také myslím,že L-39NG má šanci se na trhu prosadit.Italové také oprášili starou S-211 jako M-345 HET ji nabízí.Nová generace Jak-130/Master je sice někde jinde,ale provozní náklady jsou tam dost vysoko a pro menší státy je jejich provoz nereálný.
    U Polska nehrozí používání Mastera jako bojového stroje.Těch 8 kusů co nakoupí bude naplno využito v Deblinu pro výcvik pilotů.To samé ve Švédsku,které má Gripenů tolik,že neví co s nima,navíc jsou objednány Gripeny nové generace,takže netřeba mít ještě bitevníky v podobě M-346.

  • David
    18:55 26.09.2015

    L-39 NG samozřejmě nedosáhne nikdy prodeje původního L-39, ta tehdejší situace byla v mnoha směrech atypická. Dnešní geopolitická situace je zcela jiná. A přec si myslím, že L-39 NG má slušné šance - a to u těch zemí, které používaly nebo stále používají L-39. Ne všechny jsou politicky mimo hru. Potenciálními zákazníky mohou být některé středoa východoevropské státy - napadá mne třeba Bulharsko. Dále některé postsovětské země, které budou hledat alternativu ruskému JAK-130 - Kazachstán, Turkmenistán atd. A hodně příležitostí bych viděl mezi africkými zeměmi - Etiopie. Nigérie atd. Ty možnosti tu jsou

  • flanker.jirka
    18:11 26.09.2015

    to liberal shark: na Masteru si můžete nastavit limity a bude se chovat zrovna jako L 39 NG, už jen protože má mnohem širší letovou obálku a se stejným érem pak můžete efektivně cvičit piloty i na bojové stroje a nebo je přímo využít jako bojové. Přechod na Mastera lze zvládnout v pohodě ze strojů jako je Orlik nebo Pilatus.
    Když se na to podívám z pohledu Polska, tak Master vyplní výcvik a pokračovací výcvik a stejně tak dobře zastane část úkolů, jako CAS, které dnes plní Su 22 M4, pro úplnost Master unese 3 tuny, Su 22 4 tuny výzbroje, dolet je obdobný, jen to není supersonic, ale na tyto úkoly mají dobře vybavené F 16.
    A Švédové, tam to vidím obdobně, až zjistí, že pro CAS a podobné mise postačí Master, tak nebudou muset držet tolik Gripenů, které mají sice levný provoz, ale pořád dražší než Master.

    Sám jsem zvědavý zda se ten letoun někde ujme, když to vezmu s nadsázkou, tak jde o Albatros vybavený novým motorem a avionikou. Pokud by o takovou kategorii byl zájem, tak už se dávno znovu vyrábí. Snad by se mohla vyrobit alespoň desetina kusů oproti produkci L 39, kterých se vyrobilo někde kolem 2800 kusů, pořád by se mohli chytnout v pobaltí, v některých postsovětských státech a v Africe, zkrátka u stávajících majitelů starších verzí L 39.

  • apache
    17:34 26.09.2015

    Inspirace? PCC není jen model tramvaje, je to celá koncepce. Ve své době zcela převratná, která znamenala ohromný pokrok v konstrukci tramvají. Díky panu Kolbenovi a jeho vztazích s americkými průmyslníky se dostala do ČKD v podobě několika velkých beden plných technické dokumentace, a tak vznikla rodina tramvají typu T. Smutné, že sám Kolben se již nedožil výroby, i když komunisti by ho stejně nenechali dál žít a pracovat. Až teď je konec.

  • Lukyi
    13:22 26.09.2015

    apache: ano jistá inspirace v modelu PCC....jenže tím to u nich skončilo....a dnes v Usa kupují naše tramvaje :D (Seattle,Washington,Portland...) konec s off topicem :D

  • apache
    13:09 26.09.2015

    Lukyi: Zrovna tramvaje T3 jsou v zásadě americké konstrukce, jediná opravdu česká věc na ní je vnější design, leč v době kdy se objevily se samozřejmě nehodilo to říkat, takže vznikl mýtus o "české tramvaji", ale to už je off topic...

  • liberal shark
    13:00 26.09.2015

    to flanker. jirka : M346 je určitě mnohem výkonnější a sofistikovanější než L-39NG, ale k čemu je dobré cvičné letadlo, na které je potřeba další cvičné letadlo ? Výcik pilotů je u cvičného letadla primární, bojové použití sekundární. A na zdokonalovací a zbraňový výcvik jsou spárky bojových letadel. Pořád si myslím. že stačí vrtulové letadlo na základní (Zlínek), jednoduché proudové na pokračovací (L-39) a spárka na bojový výcvik (JAS-39D). Samozřejmě plus FMS na každodenní drill a přípravu konkrétních misí.

  • radek3057
    12:43 26.09.2015

    To je samé "bezprecedentní" ale nikdo to nechce ...

  • Matesaax
    12:13 26.09.2015

    Ucast na takove konferenci je spise formalita,ktera se skutecnym zajmem nema moc spolecne.Polsko s kombinaci Master/Orlik vydrzi jeste 25 let,Madarsko zjistilo,ze pro jednu letku stihacek netreba cvicne stroje.Slovensko vidim realneji,nicmene spise modernizuje stavajici masiny na veri NG.

  • Lukyi
    11:53 26.09.2015

    Letadla L410 a L39 a tramvaje T3 jsou naše nesmrtelné technické zázraky:)

  • flanker.jirka
    11:52 26.09.2015

    Co to jsou nízké pořizovací náklady? Je možné najít nějakou cenu za letoun vybavený podobně jako prototyp?
    Na tru to budou mít těžké, Albíky mají tradici v dnes pochybných zemích, kam bude jistě radost dojednávat vývoz letounu s motorem z USA. Navíc, se stejným motorem chystají třeba Italové M 345 HET.


    ... u Švédů a Poláků to vidím na M 346 Master, když už něco, tak pořádného, i když dražšího, výkony a možnosti toho stroje jsou jinde než u L 39 NG. Obě země jsou potencionálně na očích Rusku, tak určitě nebudou tak bohaté, aby si mohly dovolit levné věci.

  • Muž, co zírá na kozy
    11:43 26.09.2015

    Visegrád je po minulém úterku mrtvý Dejve, je mrtvý....

  • Nikdo
    11:09 26.09.2015

    I přesto že máme ALCA tak se létají stovky hodin během výcviku na L-39 , protože je to prostě levnější . V Polsku by se jednalo spíše o náhradu role Orliku i když také nechápu proč , přeci jen jich mají dost modernizovaných , jediné co mě napadá sou náklady , ale do ekonomiky nevidím.Nejpravděpodobnější se mi jeví zapojení do nějakého společného projektu http://www.armadninoviny.cz/ce... , který by snížil náklady , ale ovšem bez Polska a předpokládám že ani Švédové by nechtěli přít o jistou neutralitu i když k výcviku také používají soukromé firmy. Jen pro zajímavost Saab 105 používá motor stejného výrobce jako NG.

  • hurvo
    10:10 26.09.2015

    Asi tazko.
    Acr ma alcy a nevie co s nimi.
    Ossr nema prachy , robi velke nakupy spartanov a blackhawkov.
    Poliaci idu do talianskeho mastera.
    A madarska armada je v este horsom stave ako cz/sk .