L-39NG pro země Visegrádské skupiny a Švédska?

L-39NG na Dnech NATO s kontejnerem s kulometem ráže 12,7 mm od společnosti FN Herstal. / AERO Vodochody AEROSPACE

Aero se s novým letounem L-39NG zúčastnilo konference velitelů letectev a politických ředitelů MO, která se konala v pátek 18. 9. 2015 v Ostravském hotelu Clarion při příležitosti Dnů NATO. Na konferenci byli zástupci vzdušných sil České republiky jako pořadatele, a dále představitelé vzdušných sil Slovenska, Polska, Maďarska a Švédska.

Konference zemí V4 a Švédska o společném řešení leteckého výcviku

Aero se s novým letounem L-39NG zúčastnilo konference velitelů letectev a politických ředitelů MO, která se konala v pátek 18. 9. 2015 v Ostravském hotelu Clarion při příležitosti Dnů NATO. Na konferenci byli zástupci vzdušných sil České republiky jako pořadatele, a dále představitelé vzdušných sil Slovenska, Polska, Maďarska a Švédska.

Dle vyjádření velitele Vzdušných sil Armády ČR brig. gen. Libora Štefánika nabízí ČR do projektu společného výcvikového řešení pro zmíněné země Taktické simulační centrum TSC v Pardubicích, které celá řada zemí NATO i dalších států již využívá, a rovněž i nový letoun L-39NG.

Ten bude součástí výcvikové flotily Centra leteckého výcviku v Pardubicích. Zástupci všech zúčastněných stran projevili o letoun velký zájem a během následných Dnů NATO se měli možnost seznámit s technologickým demonstrátorem L-39NG, který byl na akci přítomen.

Prezident společnosti AERO Vodochody AEROSPACE a.s. Ladislav Šimek shrnul přínos konference: “Všichni zúčastnění zástupci letectev jasně deklarovali, že pro dosažení vyšší efektivity ve výcviku a zároveň pro snížení jeho finanční náročnosti je třeba provést radikální přestavbu výcvikových systémů jednotlivých zemí tak, aby byl výcvik jako nezbytná služba vzdušných sil efektivní. A to i v současné době, kdy všechny státy již přešly či přecházejí na novou generaci nadzvukové techniky."

"Výcvikové letouny přitom u žádného z uživatelů neplní jen roli výcviku, v rámci dostupných rozpočtů je nezbytné, aby letouny byly schopné plnit i další úkoly. Mezi ty patří podpora pozemních sil a spolupráce s leteckými návodčími, letecké hlídkování i po výcvik činností, které byly dříve prováděny pouze na nadzvukových letounech," vysvětlil Simek. "Náš letoun L-39NG je koncipován přesně tak, aby při nákladech srovnatelných s předchozí generací L-39 nabídl bezprecedentní efektivitu schopnou garantovat plnění všech požadavků moderních vzdušných sil. Jsme rádi, že od všech velitelů letectev, kteří se měli možnost detailně seznámit s naším demonstrátorem, jsme obdrželi pozitivní odezvu.”

L-39NG Konference zemí V4 a Švédska. / AERO Vodochody AEROSPACE

L-39NG na Dnech NATO

Přítomnost demonstrátoru nové generace legendárního L-39 Albatros přilákala velkou pozornost nejen veřejnosti, ale i přítomných představitelů vzdušných sil z domova i ze světa. Pohodlí kabiny si vyzkoušeli zástupci armád Česka, Slovenska, Maďarska, Polska, ale i Nigérie, či švédský ministr obrany Peter Hultqvist.

Švédská agentura pro nákup vojenského materiálu FMV (Försvarets Materielverk) spustila výběrové řízení na nákup nových cvičných letadel. Nové stroje nahradí ve švédském vojenském letectvu letitá proudová letadla Saab 105 (Sk 60).

Ten si spolu se svým českým protějškem Martinem Stropnickým letoun důkladně prohlédl a vyslechl si krátký výklad továrního pilota Aera Miroslava Schütznera, který v pondělí pilotoval zálet letounu. 

Demonstrátor L-39NG byl v Ostravě předveden již s podvěšenou výzbrojí. Konkrétně se jednalo o závěsné kontejnery od společnosti FN Herstal, každý s 12,7 mm kulometem.

Aero tak představilo jednu z mnoha možných variant výzbroje budoucího L-39NG, jež díky kombinaci moderní avioniky a palubního vybavení, velmi blízkému řešením použitým na nejmodernějších bojových letounech, a také možnosti použití širokého spektra simulované a skutečné výzbroje, představuje velmi účinný nástroj výcviku pro pilotáž moderních bojových letounů.

To vše, v kombinaci s bezkonkurenčními pořizovacími a provozními náklady, představuje nejlepší řešení výcviku pilotů pro letectva nejen zemí NATO.  

Švédský ministr obrany (vlevo) před L-39 NG / AERO Vodochody AEROSPACE

L-39NG

Letoun L-39NG je moderní a efektivní cvičný typ určený jako jednotný a komplexní prostředek pro plnohodnotný výcvik moderních vzdušných sil. Letoun vychází z aerodynamické koncepce původních L-39, avšak využívá soudobé technologie a vybavení. Pohon obstarává vysoce moderní motor FJ44-4M dodávaný s údržbovým systémem TAP Blue, který uživatelům zajišťuje bezprecedentní letuschopnost a predikovatelnost údržbových nákladů.

Avionika letounu je připravena pro výcvik budoucích pilotů letounů čtvrté a páté generace a může být do značné míry přizpůsobena požadavkům zákazníka. L-39NG je vybaven pěti závěsnými body pro nesení výzbroje. Součástí letounu je i široké spektrum simulačních technologií včetně zapojení do vysoce moderního taktického simulačního centra s cílem zvýšit účinnost výcviku.

Redakčně upraveno

Nahlásit chybu v článku


Související články

Modernizace L-39NG pro americké zákazníky

Americká firma Draken International ve spolupráci s firmou Aero Vododchody nabízí americkým ...

První zákazníci pro L-39NG

Český lehký bitevní a cvičný letoun L-39NG si našel první zákazníky. Společnost LOM Praha ...

Francie zmanipulovala tendr? České letadlo L-39NG neuspělo

Aero se s novým cvičným letounem L-39NG přihlásilo do francouzského tendru, avšak s ohledem na ...

Český cvičný a bitevní letoun L-39NG poprvé ve vzduchu

V pondělí 14. září 2015 provedla tovární posádka AERA Vodochody AEROSPACE a.s. ve složení Miroslav ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • hurvo
    10:10 26.09.2015

    Asi tazko. Acr ma alcy a nevie co s nimi. Ossr nema prachy , robi velke nakupy spartanov a blackhawkov. Poliaci idu do talianskeho mastera. A madarska armada je v este horsom ...Zobrazit celý příspěvek

    Asi tazko.
    Acr ma alcy a nevie co s nimi.
    Ossr nema prachy , robi velke nakupy spartanov a blackhawkov.
    Poliaci idu do talianskeho mastera.
    A madarska armada je v este horsom stave ako cz/sk .Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 3 z 3