L-39NG prošel aerodynamickými testy pro verzi Light Attack

L-39NG prošel aerodynamickými testy pro verzi Light Attack
Model L-39NG / AERO Vodochody AEROSPACE a.s. (Zvětšit)

Krátce po certifikaci cvičné verze letounu L-39NG byl dokončen také důležitý úvodní krok v přípravě jeho vyzbrojené verze. V nízkorychlostním aerodynamickém tunelu Výzkumného a zkušebního leteckého ústavu v Praze proběhla série testů L-39NG, které měly tentokrát prověřit především schopnost letounu nést různé varianty výzbroje.

„Ve spolupráci s VZLÚ jsme dokončili fázi měření v tunelu před přestavbou letounu na verzi Light Attack a před zahájením letových zkoušek v příštím roce. Naším cílem bylo experimentálně ověřit předpokládané odchylky aerodynamických výkonů od cvičné verze,“ sdělil vedoucí programu L-39NG Vojtěch Labuda z Aera Vodochody. Pro potřeby měření byl vytisknut pomocí 3D tisku model letounu v měřítku 1:6,6, který byl následně měřen pomocí šesti-komponentní tenzometrické váhy v nízkorychlostním aerodynamickém tunelu s měřicím prostorem o průměru tři metry.

Posléze začala probíhat měření nejprve na samotném letounu bez závěsníků a podvěšené výzbroje a následně s různými druhy podvěsů, nastavením vztlakových klapek a různými typy zakončení křídla. Všechny modely podvěsné výzbroje byly taktéž vyrobeny metodou 3D tisku.

Letoun L-39NG disponuje pěti podvěsy pro nesení širokého spektra zbraní, ať už jde o kulomet ráže 12,7 milimetrů či letecký kanon ráže 20 milimetrů, bomby o hmotnosti do 250 kilogramů, neřízené rakety typu vzduch-země či rakety typu vzduch-vzduch. Uvažuje se také o integraci laserového navádění zbraní.

Před letovými zkouškami je nicméně potřeba ověřit jejich vliv na letové vlastnosti a výkony pozemními zkouškami v tunelu. Během měření se zkoumal vliv úhlu náběhu a úhlu vybočení na aerodynamické charakteristiky letounu s různými variantami podvěsů a nastavení klapek. 


Aerodynamické testování L-39NG; větší foto / AERO Vodochody AEROSPACE a.s. 

Kromě statických měření, která určují silové a momentové působení na letoun, bylo provedeno i dynamické měření. Tím se určují aerodynamické charakteristiky pro neustálený pohyb.

„Během zhruba půlroku jsme provedli více než 200 měření, v 30 různých konfiguracích, od čistého letounu až po plně podvěšený letoun s vychýlenými klapkami. Během těchto měření se ukázalo, že aerodynamický model je plně schopný nést široké spektrum výzbroje v různých konfiguracích,“ říká Pavel Hospodář z VZLÚ. Naměřená data poslouží pro výpočty letových výkonů a vlastností.

Více o L-39NG

Letoun L-39NG je moderní a efektivní lehký proudový letoun schopný plnit roli lehkého bitevníku a jednotného a komplexního letounu pro plnohodnotný výcvik pilotů moderních vzdušných sil. Letoun vychází z aerodynamické koncepce původních L-39 s optimalizovanými prvky ke snížení odporu a zvýšení účinnosti, a využívá soudobé technologie výroby a moderní vybavení. Pohon obstarává vysoce úsporný motor FJ44-4M dodávaný s údržbovým systémem TAP Blue, který uživatelům zajišťuje bezprecedentní letuschopnost a predikovatelnost údržbových nákladů. Avionika letounu je připravena pro výcvik budoucích pilotů letounů čtvrté a páté generace a může být do značné míry přizpůsobena požadavkům zákazníka. Letoun je v bojové variantě vybaven pěti závěsníky pro nesení výzbroje. Součástí letounu je i široké spektrum simulačních technologií včetně zapojení do vysoce moderního taktického simulačního centra s cílem zvýšit účinnost výcviku. Strategickým partnerem projektu L-39NG je společnost OMNIPOL, která jej z 50 % spolufinancuje a vlastní.


Testování v aerodynamickém tunelu ve VZLÚ

VZLÚ

Výzkumný a zkušební letecký ústav (VZLÚ) je národní centrum pro výzkum, vývoj a testování v letectví a kosmonautice. Jeho posláním je poskytovat vědeckou podporu a přinášet inovativní řešení pro průmysl.

 AERO Vodochody AEROSPACE

AERO Vodochody AEROSPACE a.s. se zaměřuje na vývoj, výrobu, údržbu a vylepšení civilních a vojenských letadel a je největším leteckým výrobcem v České republice a jedním z nejstarších leteckých výrobců na světě. V oblasti vlastních letounů je Aero stálým partnerem řady armádních letectev a má silnou pozici na trhu s vojenskými cvičnými a lehkými bitevními letouny. Díky 11 tisícům letounů, které vyrobilo za sto let své existence, stovkám stále používaných letounů L-39 Albatros sloužících u desítek vojenských provozovatelů i v řadě demo týmů, a zejména díky svému novému letounu L-39NG se Aero profiluje jako lídr na světovém trhu s proudovými cvičnými letadly.

V oblasti civilního letectví Aero spolupracuje s největšími leteckými výrobci na široké škále projektů a je partnerem v několika risk-sharingových programech, kde je zodpovědné nejen za výrobu a montáž leteckých celků, ale také za jejich vývoj.

OMNIPOL

OMNIPOL je investiční a obchodní skupinou s více než osmdesáti pěti lety zkušeností na domácím i mezinárodním trhu. Společnost poskytuje špičková řešení pro obranný a bezpečnostní sektor.

OMNIPOL je vlastníkem dvou dceřiných výrobních společností ERA a MESIT disponujících pokročilými technologiemi, které se zaměřují zejména na pasivní systémy sledování vzdušných, pozemních a námořních cílů, vojenskou komunikaci, letecké přístroje a přesnou strojírenskou výrobu včetně vlastních slévárenských a galvanických procesů. Zabývají se také souvisejícími softwarovými produkty, ale například i kybernetickou bezpečností, a to jak pro vojenský, tak i civilní sektor. Celá skupina OMNIPOL zaměstnává více než 1 400 odborníků, z toho přes 200 zaměstnanců se podílí na výzkumu a vývoji nových produktů.

 

Nahlásit chybu v článku


Související články

Slovensko hledá nástupce cvičných letadel L-39 Albatros

Vzdušné síly Slovenské republiky v souvislosti s nákupem 14 nových víceúčelových taktických letadel ...

Letoun L-39NG pokračuje v letových zkouškách. Veřejnosti se poprvé ukázal na Dnech NATO.

Po sérii náročných pozemních zkoušek se první letový prototyp L-39NG od 14. září opět připojil k ...

Letoun L-39NG úspěšně prošel zkouškou pevnosti trupu 

Ve Výzkumném a zkušebním leteckém ústavu v Praze (VZLÚ) proběhl další test ze série pevnostních ...

Letoun L-39NG otevřel letovou obálku

Nový lehký proudový letoun L-39NG českého leteckého výrobce AERO Vodochody AEROSPACE absolvováním ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • CerVus
    10:41 07.11.2020

    Škoda, že to je nepoužitelný stroj na air policing. Argentině zrovna díky zákazu GB vybouchlo pořízení KAI-50 a moc dalších alternativ už mít nebudou.
    Možná tak odkoupit nějaké ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Škoda, že to je nepoužitelný stroj na air policing. Argentině zrovna díky zákazu GB vybouchlo pořízení KAI-50 a moc dalších alternativ už mít nebudou.
    Možná tak odkoupit nějaké stroje od Thaiwanu. Ti se budou zbavovat svých mirage 2000 a třeba by pustili i nějaké F-CK-1 nebo nedávno modernizovaných F-5E.
    Skrýt celý příspěvek

    • skelet
      11:46 07.11.2020

      Argentinci si vyvíjejí vlastní protiváhu L-39, tento týden dokončili testy s kanónem ráže 30mm.
      Jinak se v Argentině začalo hodně skloňovat jméno Kfir.

      Argentinci si vyvíjejí vlastní protiváhu L-39, tento týden dokončili testy s kanónem ráže 30mm.
      Jinak se v Argentině začalo hodně skloňovat jméno Kfir.

      • CerVus
        19:25 07.11.2020

        To také nedopadlo. USA neudělily vývozní licenci na motory.
        Hodně se jim tenčí možnosti.

        To také nedopadlo. USA neudělily vývozní licenci na motory.
        Hodně se jim tenčí možnosti.

        • CerVus
          20:17 07.11.2020

          Koukám, že Tchaj-wan chce do roku 2024 vyřadit všechny F-5. Teď jsou po havárii jednoho z nich uzemněny. Na první pohled se pořízení 30 let starých strojů může zdát jako kravina, ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Koukám, že Tchaj-wan chce do roku 2024 vyřadit všechny F-5. Teď jsou po havárii jednoho z nich uzemněny. Na první pohled se pořízení 30 let starých strojů může zdát jako kravina, ale pro Argentinu můžou být ideální.
          FA-50 měly stát zhruba 300milionů USD a už to byl pro Argentinu problém. Obchod měl být řešen přes státní banku. Rusko a Čína tak velkorysí nebudou, tady by musela Argentina obětovat i nějaký přístav s letištěm.
          Ty F5 byly značně zmodernizovány a údajně mají vyšší bojovou hodnotu než Mirage 2000, kterých se také chce Tchaj-wan zbavit. O Mirage projevila zájem Indie a spekuluje se o ceně 1,5 - 2mld USD za tuším 54 kusů. Kusová cena za ně je také mimo možnosti Argentiny. Navíc ta letadla jsou značně poruchová, špatně vyrobená a francouzská výzbroj se nedá srovnat s americkou nebo domácí.
          Cena za letovou hodinu F-5 je jedna z nejnižších. Po modernizaci by měly být v dobrém stavu, nemusely by být moc drahé a umožnily by Argentině si opět vybudovat nadzvukové letectvo.
          Je ideální čas na to s ostrovním státem jednat. Čína na ně tlačí, oni o 106 zbrojí. Jen letectvo - za 10 miliard usd modernizují svou letku F-16 na standard V, Mirage 2000 mají nahradit nově vyrobené F-16, F-5 mají nahradit nové domácí lehké stíhačky a upgradem prochází i flotila F-CK-1. Zjednodušení flotily a finance se jim hodí.
          Skrýt celý příspěvek

  • pajo
    09:13 06.11.2020

    O potencialnemu predaji verzie light attack podla mna rozhodne mnozstvo integrovanej vyzbroje, ktore lietadlo dokaze pouzit. Idealne by bola moznost pouzit SDB ako v pripade A-10, ...
    Zobrazit celý příspěvek

    O potencialnemu predaji verzie light attack podla mna rozhodne mnozstvo integrovanej vyzbroje, ktore lietadlo dokaze pouzit. Idealne by bola moznost pouzit SDB ako v pripade A-10, vid clanok https://www.armadninoviny.cz/b... Tymto sposobom by ich napriklad mohla pouzit Ukrajina proti vzburencom, kedze citujem z clanku "Malé přesně naváděné pumy SDB mají dolet několik desítek kilometrů (podle výšky odhozu) a mohou zasahovat statické cíle. Při odhozu z velkých výšek dolet SDB atakuje hranici 100 kilometrů."
    Skrýt celý příspěvek

  • Poly
    13:06 05.11.2020

    Tak jo no, vrazte do toho tristního nesmyslu ještě víc peněz. Ztráta z minulého roku asi nestačil. Maďaři Aero nakonec koupí za pakatel...

    Tak jo no, vrazte do toho tristního nesmyslu ještě víc peněz. Ztráta z minulého roku asi nestačil. Maďaři Aero nakonec koupí za pakatel...

    • Scotty
      13:30 05.11.2020

      Maďaři už ho koupili a asi by nemělo smysl nerealizovat verzi která má reálné šance na prodej.

      Maďaři už ho koupili a asi by nemělo smysl nerealizovat verzi která má reálné šance na prodej.

    • Miroslav
      16:11 05.11.2020

      Nepoznám presné čísla ale myslím, že práve toto bude jediná ekonomicky efektívna zložka celého projektu, a snáď aj kľúčová. Náklady možno o 20% vyššie ale príjmy ako Light attack ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Nepoznám presné čísla ale myslím, že práve toto bude jediná ekonomicky efektívna zložka celého projektu, a snáď aj kľúčová. Náklady možno o 20% vyššie ale príjmy ako Light attack to určite prevýši ako keby to mal byť len ,,training"
      Skrýt celý příspěvek

    • alexa123
      16:12 05.11.2020

      ... vrazte do toho...
      Koho máš na mysli? Podľa mojich info to je súkromný projekt takže ty zo svojich daní to nefinancujes t.j. môže ti byť jedno ako tento projekt dopadne. Ale ak ...
      Zobrazit celý příspěvek

      ... vrazte do toho...
      Koho máš na mysli? Podľa mojich info to je súkromný projekt takže ty zo svojich daní to nefinancujes t.j. môže ti byť jedno ako tento projekt dopadne. Ale ak by som ja bol Čechom, tak by som tomu projektu maximálne fandil. Fandil by som každému projektu s veľkou pridanou hodnotou a toto je ten prípad.
      Skrýt celý příspěvek

      • Larry
        16:29 06.11.2020

        Aero L-39NG sice létá, ale je to neprodejné. Proto to Penta prodala. Omnipol se toho chytil, snaží se udělat variantu, kde je jistá šance na prodej ve světě. A když se to po nějaké ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Aero L-39NG sice létá, ale je to neprodejné. Proto to Penta prodala. Omnipol se toho chytil, snaží se udělat variantu, kde je jistá šance na prodej ve světě. A když se to po nějaké době nebude dařit prodávat tak Aero- firmu opět prodají komusi za nějaký bakšiš.
        Dotovat donekonečna vývoj letadla nelze. Socialismus je dávno pryč.
        Skrýt celý příspěvek

        • pks_
          18:07 06.11.2020

          Ono je úplně nejmoudřejší vrazit nějaké stovky milionu do vývoje, vyvinout, certifikovat a když to do půl roku nikdo nekoupí, tak to zabalit. Socialismus je přece dávno pryč a ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Ono je úplně nejmoudřejší vrazit nějaké stovky milionu do vývoje, vyvinout, certifikovat a když to do půl roku nikdo nekoupí, tak to zabalit. Socialismus je přece dávno pryč a kapitalisté jsou celí žhaví, aby mohli koupit Aero v konkurzu za pár babek a zaříznout si konkurenci.

          Neprodejné to bylo kvůli tomu, že Andrej nemá rád Pentu. Možná to půjde prodat až pod hlavičkou Penamu :-(
          Skrýt celý příspěvek

          • Larry
            19:05 06.11.2020

            A.B. to je jedno. Prostě jiný "pískoviště" do kterého on nedělá.
            A když to prodají, nestane se vůbec nic. Háva není jeden z těch coby něco dělal zadarmo jenom proto, že to je ...
            Zobrazit celý příspěvek

            A.B. to je jedno. Prostě jiný "pískoviště" do kterého on nedělá.
            A když to prodají, nestane se vůbec nic. Háva není jeden z těch coby něco dělal zadarmo jenom proto, že to je "České"
            Skrýt celý příspěvek

        • Jura99
          11:15 07.11.2020

          verze light attack není nějaká náhlá snaha hledání šance na prodej, tu plánovali od počátku. (Ne)prodejnost L-39NG bych neviděl v letounu samotném, ale spíš v trendech ve výcviku ...
          Zobrazit celý příspěvek

          verze light attack není nějaká náhlá snaha hledání šance na prodej, tu plánovali od počátku. (Ne)prodejnost L-39NG bych neviděl v letounu samotném, ale spíš v trendech ve výcviku pilotů. Jednak se počet letounů zmenšuje, takže je méně pilotů, méně výcviku a jednak část poptávky uspokojí výkonné vrtulové trenéry v kombinaci s nadzvukovým cvičným letadlem.
          Skrýt celý příspěvek

          • Larry
            14:57 07.11.2020

            Aero přišlo pozdě, jeho doba byla před 20-25ti lety. Místo toho se věnovali obskurní L-159 ještě se státní podporou. A s tím výcvikem, je to asi jeden z faktorů proč je to ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Aero přišlo pozdě, jeho doba byla před 20-25ti lety. Místo toho se věnovali obskurní L-159 ještě se státní podporou. A s tím výcvikem, je to asi jeden z faktorů proč je to neprodejné. A že už nám "krmili uši" jak se bude exportovat do Senegalu.... :-))) různá memoranda o porozumění atd....
            Skrýt celý příspěvek

          • skelet
            16:16 07.11.2020

            Ono se něco změnilo u základního výcviku? Pokud vím, tak se to mění u vyšších kategorií, kdy se místo Hawk, L-159 a M346 začínají prosazovat simulátory nebo nadzvuky.
            Většina ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Ono se něco změnilo u základního výcviku? Pokud vím, tak se to mění u vyšších kategorií, kdy se místo Hawk, L-159 a M346 začínají prosazovat simulátory nebo nadzvuky.
            Většina potencionálních zákazníků kategorie L-39 nakupuje cvičné letouny s možností COIN. A to zatím NG nesplňuje.
            Skrýt celý příspěvek

          • logik
            03:16 09.11.2020

            Larry:
            L-159 měly státní podporu jen naoko. Respektive, měli ji zhruba do podepsání smlouvy, pak už stát jen házel klacky pod nohy. Nebejt toho, možná by Alcy někde v zahraničí ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Larry:
            L-159 měly státní podporu jen naoko. Respektive, měli ji zhruba do podepsání smlouvy, pak už stát jen házel klacky pod nohy. Nebejt toho, možná by Alcy někde v zahraničí létaly....
            Skrýt celý příspěvek