Český letoun L 410 dobývá Mount Everest

Foto: L-410 se připravuje ke stratu z letiště Lukla. / YouTube
Foto: L 410 se připravuje ke stratu z letiště Lukla. / YouTube

Česká letecká společnost Aircraft Industries boduje. Do Nepálu firma letos dodá dva letouny L 410 UVP-E20. Letouny jsou osazené dvojicí motorů H80 vyvinutých GE Aviation, českou pobočkou amerického giganta General Electric.

Domovem letounů L 410 v Nepálu je letiště Lukla - jedno z nejextremnějších letišť na světě. Lukla leží v nadmořské výšce 2860 metrů. Přistávací a startovací dráha má délku 460 metrů ale s jedním zádrhelem, její sklon je 12° a je ukončená na jedné straně skalní stěnou, na druhé 600 metrů dlouhým srázem.

 

Letiště využívají turisté, kteří míří na základní tábor Everest Base Camp (5 364 metrů) na jižní straně a pak dále na největší horu světa Mount Everest. Cestující nejčastěji přilétají ze 140 kilometrů vzdáleného města Kathmandu. V největší sezóně je mezi oběma městy vypraveno třicet letů denně, které přepraví kolem 550 cestujících.



Dopravu zatím zajišťovaly stárnoucí letouny DHC-6 Twin Otter a Dornier 228 . V letošním roce je však doplní (a časem snad i nahradí) české letouny L 410 UVP-E20. České letoun y budou po 40 letech prvními novými letouny, které budou na tento trh dodány



Specialisté z firmy Aircraft Industries společně s Úřadem civilního letectví Nepálu (CAAN) prováděli v minulém roce letové zkoušky letounů L 410 s motory H80. Letouny kromě letiště Lukla dokazovaly svou připravenost i na „přívětivějším“ letišti Jamson (nadmořská výška 2783 m a délka dráhy 745 m).

Video: Brána na Mount Everest. / YouTube

Letouny nakonec prošly zkouškami a obdržely od CAAN certifikát , umožňující provoz letounů v Nepálu pro dopravu cestujících. Za úspěchem stojí především instalace nové výkonné pohonné jednotky, která umožňuje operace ve vysokohorském prostředí na letištích s krátkou přistávací a startovací drahou.

 

„Byli jsme tam, abychom demonstrovali, že letadlo je schopné krátkých vzletů a přistání ve vysokých nadmořských výškách,“ říká Milan Šlapák, obchodní ředitel GE Aviation v Praze, která vyvinula motory H80. "Letíte v úzkých horských údolích s velmi malým prostorem pro otáčení nebo přerušení přistání. Musíte to zvládnout správně."

 

Motory H80 vycházejí z několik desítek let starých československých motorů Walter M601. V roce 2008 koupil výrobce motorů, pražskou Walter Engines, americký gigant General Electrics.

 

Po vstupu GE do firmy započal vývoj nové pohonné jednotky založené na Walter M601. GE pro vývoj poskytla nejnovější materiály a nejmodernější techniku trojrozměrné aerodynamické konstrukce.

 

Motor H80 dosahuje výkon 588 kW (800 koní). Pohonná jednotka dokáže pracovat v rozmezí -50 až +50 °C a také ve velkých nadmořských výškách.

 

Zdroj: General Electrics, Aircraft Industries

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Česká armáda modernizuje vrtulníky Mi-171š

Armáda ČR získala před osmi lety z Ruska šestnáct zbrusu nových středních dopravních vrtulníků Mi-171š. V současné době prochází polovina strojů rozsáhlou modernizací, jež posouvá možnosti českých ...

Česká firma vyvíjí uniformu z nanovláken

Společnost NANOPROTEX je jediným výrobcem nanovlákenných membrán na světě. Navíc se jedná o českou společnost, a tudíž i samotná výroba probíhá v České republice v okolí Liberce. Vždyť Liberec má ...

ASTROS 2020: Brazilský raketomet na podvozku české TATRY

Brazilská armáda začala zavádět do výzbroje raketový systém země-země ASTROS Mk6, nejnovější řadu brazilského raketometu ASTROS II. Jde o klíčovou část brazilského projektu ASTROS 2020.

Česká vrtulníková jednotka pro speciální operace

FACV posledních několika dnech se více a více začíná mluvit o vzniku speciální vrtulníkové jednotky. Tiskové zprávy 601. skupiny speciálních sil hovoří o spolupráci s úkolovou jednotkou speciálních ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

  • loty
    12:40 19.01.2014

    Podle informací přímo od zdroje se na ní velmi intenzivně finišuje a odhadem prej tak začátkem příštího roku by mohli zavěsit do luftu první prototyp.

  • Nesher
    12:21 16.01.2014

    Nevíte náhodou někdo jak to vypadá s projektem L 410 NG?
    Loni touhle dobou toho byly plné noviny s tím, že prototyp má vzlétnout do konce roku 2013, ale od té doby ticho po pěšině.