Den testovacího pilota F-35 Lightning II

Foto: F-35A Lightning II / Public Domain
F-35B Lightning II; ilustrační foto / Public Domain

Americká média měla šanci nahlédnout do pracovního dne pilotů americké 461. testovací letky (461st FLTS) na základně Edwards. Piloti letky každý den simulují se stíhačkami F-35 Lightning II reálné mise. Cílem je vychytat všechny “mouchy” stíhaček F-35, především nesmírně složitého softwaru.

F-35 jako high-tech počítač

Novináři sledovali jednoho z hlavních testovacích pilotů 461st FLTS majora Ravena LeClaira. Úkolem majora LeClaira je na testovacím letadle F-35A Lightning II (AF-3) odstraňovat chyby na nejnovější verzi softwaru Block 3F.

V současné době zaváděná letadla F-35 jsou vybavena jednoduší verzi softwaru Block 2B - s touto verzí například americká námořní pěchota deklarovala dosažení počátečních operačních schopností IOC (Initial Operation Capability) s letadly F-35B.  

Americké letectvo dosáhne IOC se stroji F-35A a softwarem Block 3I (verze před Block 3F) v letošním roce, námořnictvo pak nasadí F-35C s Block 3F na přelomu let 2018 až 2019.

Dodejme, že zavedená verze Block 2B a nastupující Block 3I jsou již údajně odladěné od podstatných chyb. Avšak se zádrhely na softwaru a laděním se počítá i během provozu.

Jednoduší verze softwaru sice dovoluje F-35 použít v boji, ale pouze omezeně dokáže využívat schopnosti palubního radaru, senzorů, komunikace nebo prostředků elektronického boje. Až “trojková” verze softwaru (Block 3I, Block 3F) umožní například používat kanónovou výzbroj nebo střely vzduch-vzduch krátkého dosahu AIM-9X a jiné.

Softwaru Block 3F se F-35 dočkají v roce 2017. Po jeho testování a certifikaci pak mohou všechny letouny F-35A/B/C dosáhnout plných operačních schopností FOC (Full Operational Capability) - tedy schopnosti plnit ty nejnáročnější bojové operace, jako je například boj s protivzdušnou obranou protivníka nebo vedení pokročilého elektronického boje.


Program F-35 v roce 2015 na letecké základně Edwards.

Ladění počítače

Testovací letci a vývojáři však mají před sebou hodně práce. Na letecké základně Edwards major LeClair před novináři testoval schopnost letadla (resp. hlavního počítače) F-35 se softwarem Block 3F komunikovat s raketami vzduch-vzduch AIM-9X a AIM-120.

Avšak problémy začaly hned při startu. Integrovaný palubní varovný a výstražný systém ICEW (Integrated Cautions, Advisories, Warnings), který pilota a techniky upozorňuje na všechny možné anomálie, spustil falešný poplach, když chybně označil selhání palubní baterie. Pozemní tým musel dvakrát restartovat hlavní motor F-35, aby byl falešný alarm odstraněn.

Následně špatně naběhl systém elektronického boje letadla. Tým se snažil obejít problém, ale bez úspěchu. Letoun AF-3 musel být tentokrát zcela restartován a vše začalo od nova. Čas ukazoval 11:30 - hodinu a půl po příchodu majora LeClaira k letadlu.

Při druhém plném restartu vše šlo jako po másle a v 11:40 dostal major Le Clair povolení k letu. “Druhé nahození letounu bylo tak čisté, až to bylo komické,” řekl následně novinářům LeClaire.

Během letu se objevily další chyby - jedna ze zbraní měla problém komunikovat s hlavním počítačem. Pilot tak musel znovu přistát a nechat pozemní tým, aby se pokusil obnovit spojení. Pilot nakonec stanovený úkol dokončil, ale podle jeho slov se během letu vyskytla řada “anomálií”, které bude nutné prozkoumat a odhalit jejich podstatu.

Výše popsaný let je podle novinářů z Defense News typický pro každý testovací den u 461st FLTS. Piloti mají problém “nahodit” správně všechny systémy letounu každé tři starty. Zatím se však letadlo vždy podařilo poslat do vzduchu.

Problémy se točí kolem opakujících se problémů softwaru Block 3F, kdy musí být hlavní počítač k vyřešení závady restartován - někdy dokonce i během letu. Hlavní problémy způsobuje především špatná komunikace (na úrovni softwaru) mezi celou plejádou senzorů a hlavním počítačem.

“Nejlepší analogie je, jako když spouštíte stolní počítač a chcete používat Word, Excel, PowerPoint a Outlook, chcete dokončit během dne svou práci, PowerPoint a Otlook běží, ale máte potíže s Excelem,” vysvětluje Brendan Rhatigan, z testovacího týmu z Lockheed Martin. “Takže říkáte, nevím, co se děje, takže se to pokusíte vyřešit novým restartem.”

I přes výše uvedené problémy se podle Pentagonu stabilita nového softwaru F-35 zlepšuje. V současné době je schváleno nasazení softwaru Block 3I a testovací tým má celý rok, aby vychytal všechny mouchy na finální verzi Block 3F.

Zdroj: Defense News

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Konec “pomluv”: F-35 je ve vzdušných soubojích skvělý

Norský pilot major Morten “Dolby” Hanche vyvrací pochybnosti o schopnostech stíhačky F-35 Lightning ...

Pravé letadlo 21. století: F-35 zůstane v provozu do roku 2070

Vývoj, výroba a operační nasazení stíhaček F-35 Lightning II je největší zbrojní projekt všech dob. ...

První stíhačky F-35I “Adir” pro Izrael

V prosinci letošního roku získá izraelské letectvo první dvě stíhačky F-35I “Adir” (F-35I “Mocný”). ...

OK. Pro blízkou pozemní podporu A-10 nebo F-35?

Pentagon nyní vede dlouhé debaty o tom, jaký typ letadla v budoucnu nahradí bitevní A-10 Thunderbolt ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • KOLT
    15:04 13.05.2016

    pro RiMr71: Díky moc. Ono to ještě chvíli počká, ale s ohledem na manuální zručnost svého potomka (zdědil ji rozhodně ob generaci ;-) ) mě asi nějaké to modelaření čeká. Leda bych mu koupil soustruh, frézu nebo kovadlinu :-)

  • RiMr71
    13:52 13.05.2016

    to Kolt (vyber si třeba tady :) )
    http://search.bananahobby.com/...

  • RiMr71
    13:37 13.05.2016

    To není problém, dají se koupit i slušně létající "hotovky", tedy RTF (ready to flight), ale, tyto modely už potřebují určitou úroveň znalostí řízení modelů. A to i když jsou vybaveny asistenty (prostě gyry).
    Model j epoháněn buď EDF (dmychadlo), v normální modelářské i cenové hladině třeba výborná česká F-16 tady jako ukázka jak to asi chodí když to chodí (moje kecy přeskočte na čas 1:14):
    https://www.youtube.com/watch?...

    anebo jednodušší a snáze řiditelné a míň náročné (protože lehčí) modely s vrtulí na pr*eli :)
    https://www.youtube.com/watch?...

    Samozřejmě je i "modelařina" kde modely cenou převyšují ULL, ale to je trochu jiná písnička :)
    Omlouvám se za OT, ale, éro jak éro :)

  • KOLT
    12:42 13.05.2016

    Díky!

    Musím ale přiznat, že létající model F-35 nebo F-22 by mě doma nevadil :-)

  • Shania
    10:14 13.05.2016

    KOLT: je to jen plastikový model 1:42, ten nelítá. Tenhle na tom videu je ale výrazně modifikovaný, je tam spousta custom dílů.

  • KOLT
    21:52 12.05.2016

    Jsou to hlupáci. Na kdejaké diskusi by jim každý Pepik vysvětlil, že je to ten nejhorší krám, jaký kdy létal....

    Nemlaťte mě za neznalost, ale ten model není určený k letu, že ne? Vím, že tam není motor, to je jasné. Ale ani se s ním nepočítá, je tak?

  • Todomatch
    21:50 12.05.2016

    F-35 mi přijde rok od roku krásnější. Když se objevila, obzvlášť v testovacích barvách, přišla mi ve srovnání s Raptorem taková nějaká divná. A teď po letech, když jsou dopracovány všechny detaily, povrchy, nátěry a možná se mírně změnily i celkové tvary mi přijde, že její design naprosto předběhl dobu. Je dokonalá právě teď. Ve srovnání s evropskými a ruskými superstroji působí mnohem kompaktněji. Je to takový Muscle Car mezi letadly. Dodge Challenger, Ford Mustang a Chevy Camaro v jednom!

  • Shania
    16:39 12.05.2016

    Takže tady nějaké další info k vyhodnocení Danského výběru.

    Doporučuji jit přímo sem, tady bude vše dostupné

    http://www.f-16.net/forum/view...

    Tady jen výběr:

    graf efektivnosti v různých misích (F35A, F18E, Typhoon, F16)
    NTISR Non-Traditional Intelligence, Surveillance, and Reconnaissance?
    CSAR (SCAR) - combat search and rescue
    CAS - blízká podpora
    DCA - Defensive Counter Air - defenzivní Air to Air
    AI - Air Interdiction - hloubkový nálet
    S/DEAD - SEAD/DEAD - potlačení/ničení PVO

    http://www.f-16.net/forum/down...

    A tady to stejné, akorát šance na přežití

    http://www.f-16.net/forum/down...

    Tady ceny

    Calculated the estimated costs for each aircraft in US dollars.

    Procurement cost per aircraft:
    F-35: 84 million
    Typhoon: 127 million
    Super Hornet: 125 million

    Sustainment costs per aircraft:
    F-35: 136 million
    Typhoon: 165 million
    Super Hornet: 108 million

    Total costs per aircrat:
    F-35: 221 million
    EF Typhoon: 291 million
    Super Hornet: 233 million

    Tady přeložený celý report do ENG překladačem
    http://www.f-16.net/forum/down...

  • RiMr71
    12:54 12.05.2016

    Tak Dáni kupují F-35? A jejda, další zkorumpovaný stát co kupuje předražený nefunkční stroj co nic neumí!!! :D

    Shania - ten kit je jakože neuvěřitelný... :)

    Tady - krátký ale krásný - F-35 natažená jak špagát s přechodem do vertikály
    https://www.youtube.com/watch?...

  • Shania
    12:31 12.05.2016

    Další článek od defense news, nějaké info o snadnosti udržby:

    http://www.defensenews.com/sto...


    AF-3 crew chief Staff Sgt. Cody Patters, who previously worked on A-10s and F-16s, agreed, saying the F-35 is significantly easier to take care of than legacy systems. The only thing he does not like is the lag time as he waits for the computer to load a new task.
    -------------------------------------
    Unlike many legacy planes, the F-35 is built with access panels to allow technicians to more easily make adjustments. This makes changing out parts “a whole lot faster,”
    ----------------
    Plus, the computer catches problems the human eye might miss
    -----------------
    Patters put it simply: “Our jobs are drastically easier because of the way the jet takes care of itself.”
    -----------------

    A jako bonus naprosto božský custom model F35B 1:48, jsou tam vidět některé detaily které jen těžko uvidíte někde na videu skutečného stroje.

    https://youtube.com/watch?v=bs...

  • Shania
    11:49 12.05.2016

    A hele Dansko nakoupí 27 F35A

    Pro někoho možná překvápko níže:
    F 35 vyhrála ve všech kategoriích (strategická, průmyslová a vojenská hodnota) včetně ceny, jak nákupní tak provozní.



    On a press conference transmitted live right now, the Danish Prime Minister and Minister of Defence have announced that the recommendation is to procure 27 F-35.

    F-35 won on all categories (strategic value, industrial, military capability, costs), including on costs, where the F-35 was both cheaper to buy and operate than the competitors.

    There should be more material released later to today, for the F-35 critics to agonize about.

  • danny
    11:32 12.05.2016

    to dave22: Mluvíš mi z duše. Myslím, že tímto:"nedelam si iluze o projektovym rizeni. Pokud maj i jen polovicni bordel, nez je vsude v soucasny dobe, tak jak psal Shania. Je uzasny zazrak, ze nespadlo jediny letadlo. Klobouk dolu, pred lidma, co to skutecne pisou a ladi." jsi udeřil hřebíček na hlavičku. Mám tedy jen 10 letou zkušenost, ale vyznívá dost podobně. Skvělí lidi, co píšou, ladí, drátují a lepí průsery, ale většinou katastrofální situace z pohledu zadání, business architecture a projektová příprava. Pak jsou všichni překvapení, že to v důsledku nekonzistence a vnitřních konflliktů nefunguje.

  • Shania
    10:09 12.05.2016

    pks_ tady jsou nějaké detaily

    http://www.sldinfo.com/wp-cont...


    Fourth, the airplane is the most integrated combat jet ever built, in terms of systems, fusion, and software. And, even though integrated, it is a very robust system in which cascading issues from any particular component or system really has limited effect on the overall F-35 air combat system. This robustness is found in the integrated systems’ ability to continue functioning in the presence of component failures. Thus, it is a safe combat aircraft.

    Jak píšeš, jen samotný fakt že neztratili jediný stroj ve vzduchu značí, že je to už teď jedno z nejbezpečnějších letadel co kdy lítalo. Flotila má nalítano přes 50 000 hodin, takže nic neznačí, že by ty problémy jakkoliv ohrožovali bezpečnost strojů.

    Problém se stabilitou u senzoru, kde pro sensor fusion musí byt synchonizované velmi přesně a po nějaké době se stává, že se rozhodí, poslední verze tohle měla vyrešit a stabilita je na tom o dost líp.

  • Luky
    08:28 12.05.2016

    tý jo, tady je to samej ajťák....ale mě to popravdě taky zní dost hrozně s těma restartama. Pořád si držím jako záložní auto starýho forda bez elektroniky. Jsou na to díly a opravit lze na koleně. Co někdy musí absolvovat lidi s novými opuchlými auty, co jsou nacpaný elektronikou je hrůza. A jaké se vyslechnou hlášky od "autorizovaných" servisů by stálo za to sepsat...


    zajímavý článek o nasazení Raptorů v Evropě (UK, Litva, Rumunsko...):
    https://www.yahoo.com/news/ins...

  • pks_
    23:31 11.05.2016

    Napsal jsem asi milion řádek kódu.

    Dokážu si představit, že nějaký modul selže - dojde k chybovému stavu. Buď se podaří chybu nahlásit, nebo prostě přestane komunikovat. Pokud modul nekomunikuje, je to zralé na reset modulu (např. konkrétní raketa, systém REB, radar, ...). Pokud komunikuje, tak náprava záleží na konkrétním chybovém stavu.

    Hlavní počítač = jádro by ale měl běžet pořád a bez chyb a poruch. Na restart má nárok jen po útoku EMP. Restartování celého letadla by nemělo být nutné a vždy by měl vydržet běžet aspoň např. 48 hodin. Musí existovat spolehlivý způsob restartování jednotlivých modulů.

    A neříkejte mi, že to nejde udělat. Linuxové systémy mívají uptime > rok a to zdaleka nejsou špičkou spolehlivosti.
    Je to otázka priorit. Zřejmě měli v zadání něco důležitějšího, než spolehlivost.

  • dave22
    22:20 11.05.2016

    RiMr71: Podle toho, jak to ma byt navrzeny, tak si osobne myslim, ze to je uplne jina dimenze. F22 se trochu dnes vytyka zastaralost v oblasti HW. Je preci jen postavena na soucastkach 90. let a tomu odpovida sw vybaveni.
    F35 ma byt otevrena platforma, kde takrka vse ma byt rizenio a napojeno na centralni sbernici. Z toho mi vychazi, ze kazda pridana, nebo zmenena vec by mela byt sw zahrnuta v centralnim pocitaci. To dodnes zadne letadlo nema.
    Z toho treba plyne to medialne zname prohlaseni o horsi manevrovatelnosti proti F16. SW byl proste zatim naladenej na nizsi level. A prubezne se doladuje. Delam pres 20 let ve velkejch SW firmach a nedelam si iluze o projektovym rizeni. Pokud maj i jen polovicni bordel, nez je vsude v soucasny dobe, tak jak psal Shania. Je uzasny zazrak, ze nespadlo jediny letadlo. Klobouk dolu, pred lidma, co to skutecne pisou a ladi.

  • jacky3115
    18:59 11.05.2016

    Hezký video ... akorát ty papuče má tak na 4. plátno.

  • RiMr71
    16:44 11.05.2016

    Děkuji :)
    Teď to trochu flákám, ale F-35 tento rok, hned po 180cm rozp. F4U Corsair a 2m Avro Vulcan, snad na řadu přijde. A možná i na turbínu. A v izraelských barvách :)
    _________

    Zajímalo by mě porovnání náročnosti ladění SW F-35 třeba s F-22, nebo s B-2...

  • KOLT
    16:21 11.05.2016

    pro RiMr71: Pěkné video. A taky děláte pěkné modely :-)

  • Shania
    14:31 11.05.2016

    RiMr71: pěkné video:) Vůbec bych se nedivil, kdyby byla fakt vyjímka, že se u vojenské techniky něco nepodělá i u rutinních záležitostí.

    Takových těch malých problémů co se hned vyřeší musí byt strašná spousta u čehokoliv, horší jsou pak ty závažnější věci co můžou někoho ohrozit nebo znemožní použití např. zbraně.

  • mattea
    13:35 11.05.2016

    Shania: dík!

  • RiMr71
    13:31 11.05.2016

    ...na dnech NATO jsem byl v roce 2014 z bezprostřední blízkosti svědkem problémů při nahazování/nenahazování motorů slovenského Migu 29 a zavírání nezavírání žaluzií, mechanici (velmi zkušení) se kolem mašiny míhali, museli zhasnout motor a nahodit ho "jinak" aby se jim podařilo zavřít žaluzie, mechanik vykloněný do kokpitu spolu s pilotem domlouvali počítači.... Co jsem se pak s mechaniky bavil (velmi sympatičtí chlapi), tak si mašina někdy postaví hlavu a je to s ní těžké.
    A to je prosím stroj, jehož el. výbav je oproti F-35 na neporovnatelně nižší úrovni...
    Aby mě někdo nepodezříval z cucání si z prstu, tady je video z onoho dne. Ty problémy při strartu jsem vypustil jak to šlo, protože jsem nechtěl, aby to vrhalo jakkoliv špatné světlo na mechaniky a pilota, kteří v tom byli nevinně.
    https://www.youtube.com/watch?...

  • KOLT
    13:29 11.05.2016

    pro dave22: Správná odpověď, tu si musím zapamatovat :-)

    Nesmíme ovšem zapomenout, že kdejaký Pepík z hospody či Želva z diskuse by to udělali líp. Ačkoliv v životě nenapsali ani dva řádky kódu...

  • dave22
    12:09 11.05.2016

    green_corytnacka. Na to mam v praci vzdy jednoduchou odpoved:
    This is a mouse this is a keyboard and you can show me.
    Mam dojem ze F 35 je prvni letadlo postaveny na takhle otevreny architekture a nekdo asi podstrelil narocnost programovyho vybaveni.
    Ale amaterama bych je fakt nenazyval. Kdo z vas ma zkusenosti s vyvojem neceho takovyho?

  • green_korytnacka
    11:40 11.05.2016

    amateri

  • Shania
    11:39 11.05.2016

    Rase: něco málo jsme našel, jen pro přehled, protože se ty časy nedají jednoduše porovnat, pokud někdo najde něco víc, bylo by to super.

    F-22 - 60 000 (jen sestavení trupu bez elektroniky)
    F-16 – 29000(1984) - 45000 (1989) narůst může být snížením produkce a větší komplexností novějších bloku. Započítána je i instalace vnitřních komponentů, takže asi kompletní sestavení jako u F35, takže ty čas už jsou srovnatelné.

    http://www.dnipogo.org/fcs/com...

    A ted WW2 (první je 1943 a druhý 1944)
    B-17 – 35400/18600
    B-24 – 24800/14500
    B-25 – 14800/10700
    C-46 – 113000/49500
    C-54 – 142100/62600
    P-38 – 14800/9600
    P-47 – 22200/9100
    A6M Zero – 1943-44 – 10 000
    P-51 – 44-45 – 2700
    The labor hours for the P-51 went from 12,000 hours in October in 1941 to 2,077 in August 1945... For P-51 and P-51D respectively

    The cost to USAAF in 1942 was $58,698 in 1942 and $50,985 in 1945 including all GFE. The airframe cost less FGE was ~$22,000. The Packard-Rolls 1650 was ~$12000 plus $6000 royalty

    Re.2005 – 20000
    G.55- 15000

  • Rase
    11:02 11.05.2016

    Shania: Jak je na tom s výrobním časem třeba F-16, nebo F-15 ?

  • KOLT
    10:40 11.05.2016

    pro pks_: Nezlobte se na mne, ale vy toho o vývoji netriviálního SW asi moc nevíte, není-liž pravda? ;-) Již relativně primitivní aplikace jako slušný textový editor je komplexnější záležitost než HW raketoplánu!

  • Shania
    10:00 11.05.2016

    jeste jeden zajimavy clanek

    http://www.defenseone.com/tech...

    V 2006 výroba první F35A trvala 160000 člověkohodin (F35B 140000, F35C 130000), výroba posledních F35A trvá 43000.

    Někdo na redditu vypočtal, že pokud trend přetrvá, mohlo by to být i okolo 20000 c-h.

  • Shania
    09:44 11.05.2016

    pks_: pravdivé nejspíš jsou, problém je že neznáš kontext, takže ti ty informace jsou k ničemu. Jak jeden z těch pilotů uvedl, u F-15 měli nějaký problém téměř vždy.

    Takže dokud nebudeš vědět jaké problémy mají ostatní letadla, tak to jen těžko můžeš porovnávat. A to si piš že jiné stoje mají podobných problémů celou řadu.

    Pamatuji si článek, snad od operátora S-3 Viking (ještě nějaká první verze), že měli velmi dobrý systém pro ASW (protiponorkový), ale pouze když se ho podařilo nastartovat správně, což bylo jen v polovině případů a pak se se strojem muselo vrátit na CVN.

    Co s i pamatuji, tak některé starší stoje v pouštní bouři lítali se spoustou podsystému mimo provoz, takže to není o tom, že by F35 neměla problémy, ale jak moc jsou závažné, jak rychle se dají vyřešit, případně i za letu a jak moc se to liší od předchozí praxe s jinými typy.

    Podle těch pilotů většina těch problémů má minimální vliv na daný úkol a je to jen o restartu konkrétního podsystému.

  • pks_
    08:58 11.05.2016

    Pokud jsou tyto informace (v článku) pravdivé a není to jen vábnička pro protivníky - (jako koutové odražeče na ruských stíhačkách), tak by ten software měli celý zahodit a začít znovu od nuly.

    Problém je zřejmě už v zadání požadavků na systém - zřejmě někdo nebyl schopen říci: "tohle neuděláme protože ...".

  • Shania
    16:31 10.05.2016

    Defense news o tom napsalo víc članků, ten předchozí má další zajímavé detaily
    http://www.defensenews.com/sto...

    “For a lot of these things, you go re-cycle the particular sensor or computer and the system comes back up, it doesn’t mean you couldn’t launch.” Rhatigan said. “What’s important is how quickly you can get out of the chocks, so when they get into the jet, turn the battery on, start the engine and power up the mission systems, how quickly can they taxi out to the runway?”

    The mission impact is minimal, Rhatigan and Osburn said, stressing that the start-up issues never prevented the aircraft from eventually taking off. Chari backed up the claim, adding that when he flew F-15s, it was “rare to not have an event.”...

    A pak ještě jeden článek zde:

    http://www.defensenews.com/sto...