Land Rover Defender: legenda se znovu hlásí do služby
- 18. 2. 2020
- 81 komentářů
- Redakce AN
Ministerstvo obrany ČR dne 23. prosince 2019 zastavilo výběrové řízení na zakoupení nových osobních terénních automobilů. Proces provázely nejasnosti ohledně zadávací dokumentace, a přestože ministerstvo údajně chce řízení záhy obnovit, hrozí velké zpoždění, kvůli kterému by vojáci museli pokračovat v používání zcela zastaralých vozů. Nabízí se proto otázka, zda není k dispozici nějaké alternativní řešení, které by tento problém vyřešilo. Takovým řešením by se mohlo stát zavedení terénního automobilu, jenž navazuje na jednu z největších legend v tomto mimořádně náročném oboru, současně představuje technologickou špičku a v neposlední řadě se vyrábí na Slovensku i s významným zapojením českých firem. Jedná se o nový Land Rover Defender, který právě nyní vstupuje také na český trh.
Výběrové řízení AOT
Armáda ČR v současné době stále provozuje zhruba 630 sovětských terénních vozů UAZ-469 ze 70. let. Jako částečná náhrada byl roku 1995 přijat do výzbroje britský automobil Land Rover Defender, který slouží v počtu okolo 740 exemplářů. Armáda vlastní také dalších cca 115 terénních automobilů jiných typů, mj. značky Toyota. Sovětské vozy UAZ jsou zcela jasně zastaralé a velké opotřebení se projevuje i na automobilech Land Rover Defender, u nichž je navíc nutno dodat, že sériová produkce původní verze skončila roku 2016, což se může v budoucnu projevit v horší dostupnosti náhradních dílů. Již od poloviny tohoto desetiletí se tedy hovoří o kompletním nahrazení armádního vozového parku. V únoru 2017 proběhla terénní prezentace řady možných uchazečů ve Vyškově. Posléze bylo zahájeno výběrové řízení AOT (automobil osobní terénní), jež počítalo s nákupem 600 až 1200 kusů za celkovou částku až dvou miliard korun. Výrobci měli podat nabídky do počátku ledna 2020 a do prosince 2019 to učinilo deset až patnáct zájemců. Za favority se vesměs pokládaly osvědčené typy „tvrdých“ off-roadů jako Jeep J8, Mercedes-Benz řady G nebo Toyota Land Cruiser, ačkoliv zájem projevily také další automobilky jako Volkswagen, Renault nebo Dacia.
Land Rover Defender; větší foto / Jaguar Land Rover
Potíže s dokumentací
Výběrové řízení AOT ovšem provázely značné nejasnosti ohledně zadávací dokumentace. Šlo např. již o základní otázku, jaká konstrukce automobilu to má být, neboť ministerstvo nejprve poptávalo čistě osobní vozidlo kategorie M1, ale později připustilo také vůz typu pick-up, což by však znamenalo z právního hlediska zcela odlišnou kategorii. Další otázky se týkaly řešení podvozku, protože ministerstvo nedokázalo jasně sdělit, zda požaduje vůz s rámovou, nebo se samonosnou karosérií. Velice zvláštní byl také požadavek, který se vztahoval k barvě, protože dokumentace přesně specifikovala společnost, která má barvu dodat, což mohlo dokonce být i v rozporu se zákonem. Další nejasnosti se týkaly mj. emisních limitů, navijáku nebo kol. Část těchto sporných bodů byla po dotazech zájemců vyjasněna, ovšem jiné nikoliv, a navíc potom došlo ke změnám dokumentace během řízení. Pochybnosti vznášelo i ministerstvo financí, jež údajně nepočítalo s nákupem dříve než v roce 2023. Ministerstvo obrany se tudíž rozhodlo, že celé výběrové řízení ukončí, což provedlo 23. prosince 2019. Počítá s novým vyhlášením, kde by specifikace měly být zformulovány vhodněji, ale to bude logicky znamenat další zpoždění, resp. pokračování provozu nevyhovujících automobilů.
Land Rover Defender; větší foto / Jaguar Land Rover
Vůz vyráběný v Nitře
V této situaci se tedy začalo spekulovat též o možnosti, zda by se zakázka na pořízení nových terénních automobilů nemohla zadat tzv. strategickým způsobem, resp. některému domácímu výrobci. Přímo v České republice se producent „pravých“ terénních automobilů nenachází, ale existuje i další právně přijatelná varianta, a to společný nákup s jinou členskou zemí Evropské unie. Tou by se mohlo stát Slovensko, jehož armáda také potřebuje nahradit stárnoucí a hodně pestrý park terénních vozů a seriózně zvažuje možnost zadat tuto zakázku domácímu výrobci, a sice podniku Jaguar Land Rover Slovakia, který má továrnu v Nitře. V současnosti se právě tam rozbíhá sériová produkce „staronového“ automobilu Land Rover Defender, jenž navazuje na stejnojmennou legendu. O vzniku takového vozu se hovořilo již v době, kdy byla ukončena výroba původního Defenderu. Oficiální představení nového typu se uskutečnilo v září 2019 na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem a jako výrobce byla určena továrna na Slovensku, jež má kapacitu až 150 000 vozidel za rok. To současně znamená velký prospěch pro české firmy, které se samozřejmě uplatňují jako subdodavatelé dílů.
Land Rover Defender; větší foto / Jaguar Land Rover
Konstrukce a motory
Ačkoli nový Land Rover Defender neužívá žádné součástky z původního vozidla, navazuje na něj celkovým konstrukčním přístupem, jenž akcentuje maximální efektivitu. „Starý“ Defender měl rámovou karosérii, zatímco nový typ sází na samonosnou konstrukci, jež nabízí až třikrát vyšší torzní tuhost a zároveň znamená nižší hmotnost. Hlavním materiálem zůstává hliníková slitina, jež pochází z leteckého průmyslu a vyznačuje se impozantní odolností vůči korozi. Za samozřejmost platí pohon všech čtyř kol a uzávěrky diferenciálů, ale na přání se dodává také elektronicky řízený aktivní diferenciál, jenž se stará o kontrolu prokluzu. Defender je nabízen ve dvou variantách, které se označují tradičně jako Defender 90 a Defender 110, kde ona čísla znamenají rozvor náprav v palcích. K dispozici je odpružení vinutými pružinami nebo systém elektronicky řízeného vzduchového odpružení, jenž dovoluje měnit světlou výšku. Nabízejí se i čtyři různé typy motorů, a sice dva dieselové čtyřválce (200 a 240 koní), benzinový čtyřválec (300 koní) a benzinový šestiválec (400 koní). Poslední uvedený je tzv. mild-hybrid (technologie MHEV), což znamená, že má pomocný elektrický systém, jenž shromažďuje energii z brzdění a zapojuje se při nižších rychlostech, čímž šetří palivo.
Land Rover Defender; větší foto / Jaguar Land Rover
Spektrum konfigurací
Pro obě verze karosérie se nabízí několik konfigurací s různými počty sedadel, protože i nový Defender disponuje možností zamontovat dopředu uprostřed pomocné sedadlo pro třetí osobu. Třídveřový Defender 90 tedy dokáže dopravit až šest osob (tři vpředu a tři vzadu), zatímco do pětidveřové varianty Defender 110 lze umístit ještě dvě další sedadla do zadního prostoru, což poskytuje možnost vézt sedm (při přetížení i osm) osob. Druhou řadu sedadel lze samozřejmě demontovat, a proto může vůz sloužit k transportu nákladů, které mohou mít teoreticky objem až 1,5 m3 pro Defender 90, resp. 2,3 m3 pro Defender 110. Plánují se však už rovněž užitkové, resp. uzavřené nákladní varianty v obou délkách, nazývané Defender Commercial, a dokonce se proslýchá, že by se mohla brzy představit i verze určená pro ozbrojené síly. Standardní užitečná nosnost činí 900 kg (z toho může být 300 kg dopravováno na střeše) a vůz může také táhnout přívěs o hmotnosti až 3500 kg. Do standardního vybavení spadá též elektrický naviják s tažnou silou 44,5 kN, lanem o délce 45 m a dálkovým ovládáním. Výrobce akcentuje rovněž maximální hloubku brodění, která činí až 900 mm, a samozřejmě velkou pohyblivost v terénu, neboť nový Defender se i navzdory „zaoblenému“ vzhledu a vysokému komfortu stále řadí do sektoru „tvrdých“ terénních vozů do nejtěžších podmínek.
Land Rover Defender; větší foto / Jaguar Land Rover
Pro všechna prostředí
V této souvislosti je třeba zmínit, že se dříve vyskytovaly obavy, že nový Defender již nebude „pravý“ off-road, nýbrž spíše něco jako SUV s vyšší terénní průchodností. Tuto pozici ovšem v nabídce firny Jaguar Land Rover zaujímá vůz Land Rover Discovery, kdežto nový Defender má navázat na svého proslulého předchůdce. Prokázaly to též zátěžové testy, které zahrnovaly ujetí více než 1,2 milionu kilometrů na silnicích i v terénu, zkoušky v teplotách od –50 do +50 stupňů Celsia, jízdu ve velkých nadmořských výškách i v písečné poušti v Dubaji, simulování monzunových dešťů (při čemž vůz zalilo asi 85 000 litrů vody) či zásobovací práce v přírodní rezervaci Borana v Keni. V souladu s dnešními požadavky většiny zákazníků je sice Defender vysoce komfortním prostředkem, jenž obsahuje mnoho prvků a doplňků pro vysoké pohodlí či větší intenzitu zážitků, v principu ovšem zůstává odolným terénním automobilem. To odráží i šestice nabízených úrovní výbavy (základní, S, SE, HSE, First Edition a X) a čtyři sady prvků pro různá prostředí nazvané Urban, Country, Adventure a Explorer. Jestliže ta první je určena zejména pro rychlou a komfortní jízdu ve městě, zbylé tři obsahují příslušenství pro rozmanité terénní či extrémní podmínky včetně pouští, hor a džunglí.
Land Rover Defender; větší foto / Jaguar Land Rover
Široká nabídka prvků
Náročným zákazníkům se proto nabízejí prvky jako interaktivní displej, propojení s mobilním telefonem, vyspělý navigační systém, zvuková soustava Meridian, různé střešní nosiče, různé asistenční a bezpečnostní systémy apod., spektrum však zahrnuje také prvky, které mohou být zajímavé pro vojáky. Jistě nepřekvapí, že se jedná zejména o položky ze souprav Adventure a Explorer. Na Defender lze tedy namontovat mj. vysoko umístěný přívod vzduchu, boční nosič výbavy s objemem 24 litrů, ochrany podběhů, ochranné rámy na čelo a boky, pevné i výsuvné boční nášlapy nebo výsuvný střešní žebřík (jenž pomáhá při nakládání na střechu). Do výbavy Defenderu může náležet také přenosný tlakový mycí systém o objemu 6,5 litru, který poslouží při očišťování jiného vybavení či samotného vozu. Za zmínku však stojí také některé zdánlivě „luxusní“ prvky, protože i ty mohou mít význam i v armádě. Např. soustava kamer k rozhledu okolo vozu nabízí také zobrazení ClearSight Ground View, jež se dá popsat jako „pohled skrz kapotu“ a pomáhá při jízdě těžkým terénem. Celkově lze tedy říci, že ať už bude armáda žádat jednoduchý vůz do nejhorších podmínek, nebo špičkově „vyšperkované“ vozidlo, Land Rover Defender se dá nakonfigurovat tak, aby tomu vyhověl.
Land Rover Defender; větší foto / Jaguar Land Rover
Shrnutí
Problematický průběh a následné zrušení výběrového řízení AOT naznačují, že nákup nových terénních vozů pro Armádu ČR se zřejmě dosti protáhne, což by znamenalo další pokračování provozu zastaralých automobilů. Je proto na místě zvážit jiné alternativy, mezi které patří také společná akvizice se sousedním Slovenskem. Jeho armáda zvažuje zavedení vozu Land Rover Defender, jenž se vyrábí v Nitře a navazuje na svého stejnojmenného předchůdce. Přestože se může pochlubit vysokou úrovní komfortu, jeho základní konstrukce odpovídá požadavkům na „pravý“ terénní automobil. Vyznačuje se výtečnou průchodností a nabízí se řada konfigurací a široké spektrum výbavy, jejíž část se hodí též pro vojenský provoz. Defender dnes představuje nepochybně nejlepší terénní vůz vyráběný na území bývalého Československa, na produkci se podílí také české subdodavatelské továrny. Nový Defender by se tak mohl stát optimálním řešením otázky AOT pro českou armádu.
Související články
Speciální vozidla RDV Gepard a LRPV Gepard na podvozku Toyota
Česká armáda už se začala poohlížet po náhradě za vozy Land Rover Defender a UAZ 469, kterým pomalu ...
- 18.07.2018
- 53 komentářů
- Redakce AN
Klasická Toyota Land Cruiser jako náhrada Land Roveru Defender a UAZu?
V české armádě slouží stovky lehkých vozidel, jejichž životnost se blíží ke svému konci. Týká se to ...
- 12.09.2018
- 67 komentářů
- Redakce AN
Na výstavě Future Forces Forum se představilo nové české bojové vozidlo LRPV Gepard
Tento týden se na letňanském výstavišti v Praze konalo tradiční Future Forces Forum spojené ...
- 19.10.2018
- 76 komentářů
- Redakce AN
Patriot II 4×4 – nové univerzální obrněné vozidlo na podvozku Tatra
Česká společnost Excalibur Army, patřící holdingu Czechoslovak Group (CSG), na veletrhu IDET 2019 ...
- 10.06.2019
- 26 komentářů
- Redakce AN
Prave čitam, že čo objednavka na českom ministerstve to dvakrat predražena. Takže za tie peniaze môžete mat ešte coolovejšie auto. Chcem len upozornit, že na Slovensku sa ...Zobrazit celý příspěvek
Prave čitam, že čo objednavka na českom ministerstve to dvakrat predražena. Takže za tie peniaze môžete mat ešte coolovejšie auto. Chcem len upozornit, že na Slovensku sa nevyrabaju len Defendery, ale čiastočne aj Lamborghiny Urus. https://www.irozhlas.cz/zpravy... Skrýt celý příspěvek
To bys asi měl změnit zdroj tvých informací, protože se to týká jenom jednoho nákupu a to nákupů českých radiolokátorů VERA-NG.
To bys asi měl změnit zdroj tvých informací, protože se to týká jenom jednoho nákupu a to nákupů českých radiolokátorů VERA-NG.
V tej sprave je viac nakupov a je to sprava dnešneho štatneho českeho rozhlasu, ktory vždy pravdivo informuje podla hesla: "Vy platite koncesiu, my Vam povieme čo si mate o tom ...Zobrazit celý příspěvek
V tej sprave je viac nakupov a je to sprava dnešneho štatneho českeho rozhlasu, ktory vždy pravdivo informuje podla hesla: "Vy platite koncesiu, my Vam povieme čo si mate o tom mysliet!" Tak aky iny zdroj by som mal ešte hladat, Blesk?Skrýt celý příspěvek
Palo, my v Čechách nemáme státní rozhlas, ale pouze veřejnoprávní, aby nebyl závislý na státu a vládnoucích politicích a nebyl jejich hlásnou troubou. A proto se ti vládnoucí ...Zobrazit celý příspěvek
Palo, my v Čechách nemáme státní rozhlas, ale pouze veřejnoprávní, aby nebyl závislý na státu a vládnoucích politicích a nebyl jejich hlásnou troubou. A proto se ti vládnoucí politici, zatím neúspěšně, snaží ovládnout a jeho nezávislost zlikvidovat.
Nechci soudit, jestli cena radiolokátorů VERA-NG v sestavě, jaká má být AČR dodána je skutečně adekvátní (kde se srovnává s jinou konfigurací dodanou v jiném čase pro NATO), nicméně mám dojem, že je to jako s Pandury - česká konfigurace KBVP s bezosádkovou věží se porovnávala s cenou portugalských OT s podstatně slabší a tudíž levnější výbavou.Skrýt celý příspěvek@Petres Tak chyby na MO jsou tam hned dve: 1) Ta prvni je jak pisete, ze se mozna pletou jablka s hruskama a to co nakupuje CR (a za kolik to nakupuje) je zcela OK. Takze sice ...Zobrazit celý příspěvek
@Petres
Tak chyby na MO jsou tam hned dve:
1) Ta prvni je jak pisete, ze se mozna pletou jablka s hruskama a to co nakupuje CR (a za kolik to nakupuje) je zcela OK. Takze sice nevime, ale tohle jeste nemusi byt skutecny problem.
2) Co ale skutecnym problemem je jak MO sve nakupy komunikovalo, kde jde proste o amaterizmus. Tak bud si zajistim podklady a informuji (vladu, komisy, parlament, media... jedno koho) o skutecne cene zakazky, anebo mlcim. Odkomunikovat nejakou castku a pak po case prijit s castkou div ne 2x takovou, to je proste chyba a amaterismus.Skrýt celý příspěvek@Petres
Dodatek: a tanky a vrtulniky pak maji byt stejny modus operandi, coz z toho nedela ulet, ale systemovou chybu, kterou jen dobre ze se chysta nekdo resit.@Petres
Dodatek: a tanky a vrtulniky pak maji byt stejny modus operandi, coz z toho nedela ulet, ale systemovou chybu, kterou jen dobre ze se chysta nekdo resit.Dvojnasobne predrazene mala byt aj oprava T72M4CZ a Mi171šm. Pri VeraNG je samozrejme relevantne, či NATO a AČR požadovalo to isté. No samozrejme s jedným dychom treba aj položiť ...Zobrazit celý příspěvek
Dvojnasobne predrazene mala byt aj oprava T72M4CZ a Mi171šm.
Pri VeraNG je samozrejme relevantne, či NATO a AČR požadovalo to isté.
No samozrejme s jedným dychom treba aj položiť otázku, prečo konfigurácia, ktorá je dostatočná pre velenie NATO, nie je dostatočná pre AČR a tá požaduje niečo trikrát drahšie.
Ale keď si vo velenie AČR obháji, tak nie je o čom.Skrýt celý příspěvekGibon Ani jedna ze zakázek není předražená (minimálně to nikdo nedokázal). Spíš to vypadá že na ministerstvu ze začátku podsekli očekávanou cenu a v průběhu přípravy se dostávají ...Zobrazit celý příspěvek
Gibon
Ani jedna ze zakázek není předražená (minimálně to nikdo nedokázal). Spíš to vypadá že na ministerstvu ze začátku podsekli očekávanou cenu a v průběhu přípravy se dostávají na reálné ceny.Skrýt celý příspěvekClanek, v podstatě souhlas s tím, že velkým problémem MO je, že neumí své nákupy (opakovaně) vykomunikovat vůči veřejnosti, i s tím, že některé údaje musí zůstat neveřejné. Já se ...Zobrazit celý příspěvek
Clanek, v podstatě souhlas s tím, že velkým problémem MO je, že neumí své nákupy (opakovaně) vykomunikovat vůči veřejnosti, i s tím, že některé údaje musí zůstat neveřejné. Já se ani nezastávat té vyšší ceny, že byla absolutně v pořádku. Ale prostě z informací, které mám k dispozici za a) vidím, že některé media srovnávají jablka s hruškami a za b) nejsem schopný si udělat přesnější odhad ceny, abych pak křičel, že zakázka je 2x předražená.Skrýt celý příspěvek
Lze pochybovat o nezávislosti veřejnoprávních médii, protože v dozorčích trafikách sedí "správní lidé" a další "správní lidé" řeší finance. V případě nestrannosti a objektivity ...Zobrazit celý příspěvek
Lze pochybovat o nezávislosti veřejnoprávních médii, protože v dozorčích trafikách sedí "správní lidé" a další "správní lidé" řeší finance. V případě nestrannosti a objektivity pochybnosti nejsou např.: ČT a POTUS.
Najít objektivní médium dá pořádně zabrat (USA nevyjímaje).Skrýt celý příspěvekCRo a CT jsou pod kontrolou Rady, která je volena PS a třeba v Radě ČT sedí nějaký pan Šarapatka, který porušuje zákon každý den a naprosto veřejně podporuje jednu politkckou ...Zobrazit celý příspěvek
CRo a CT jsou pod kontrolou Rady, která je volena PS a třeba v Radě ČT sedí nějaký pan Šarapatka, který porušuje zákon každý den a naprosto veřejně podporuje jednu politkckou stranu.
Ten ideál o kterém píšete opravdu nefunguje.Skrýt celý příspěvek
Petres, ale ked pozrieš ten link tak tam pišu: "Podle zdrojů serveru iROZHLAS.cz a ČTK cena u tanků vzrostla z 908 milionů na 1,8 miliardy a vrtulníků ze 792 milionů na 1,4 ...Zobrazit celý příspěvek
Petres, ale ked pozrieš ten link tak tam pišu: "Podle zdrojů serveru iROZHLAS.cz a ČTK cena u tanků vzrostla z 908 milionů na 1,8 miliardy a vrtulníků ze 792 milionů na 1,4 miliardy korun." Jedna sa o už prevadzkovanu techniku, takže pri tej by sa niekto zodpovedny aj lepšie mohol trafit do ceny.Skrýt celý příspěvek
Scotty: Ja ti nevim Karle, toto je cisty amaterizmus. Tretikrat za sebou. Ak si nedokaze MOČR dať naceniť modernizaciu 33 tankov a až potom s tým ísť na schvalovanie, tak prislusne ...Zobrazit celý příspěvek
Scotty:
Ja ti nevim Karle, toto je cisty amaterizmus. Tretikrat za sebou.
Ak si nedokaze MOČR dať naceniť modernizaciu 33 tankov a až potom s tým ísť na schvalovanie, tak prislusne akvizicne oddelenie treba rozpustit.
Kebyze dam sefovi odhad rozpoctu na nakup techniky do fimy 100.000€ a nakoniec to vyjde 200.000 tak ma vyrazi.Skrýt celý příspěvekGibon Docela době si dokážu představit že prvotní odhad se začne lišit od reálné ceny po posouzení firmou která má modernizaci převádět. Je otázka s jakými poklady pracovali při ...Zobrazit celý příspěvek
Gibon
Docela době si dokážu představit že prvotní odhad se začne lišit od reálné ceny po posouzení firmou která má modernizaci převádět. Je otázka s jakými poklady pracovali při odhadu ceny, ale u tanků se mluví například o výměně všech motorů (tedy nejspíš kompletních powerpacků). S čímž se při odhadu ceny nepočítalo.Skrýt celý příspěvek
Tento článok budem brať len ako veľmi zlý pokus o vtip.
Tento článok budem brať len ako veľmi zlý pokus o vtip.
No občas si říkám zda představení nového LR defender nemá něco společného se zastavením zakázky pro AČR. Jinak ano souhlas je to pokus o vtip.
No občas si říkám zda představení nového LR defender nemá něco společného se zastavením zakázky pro AČR. Jinak ano souhlas je to pokus o vtip.
Britský vtip mi vždy prišiel trochu zvláštny. Ale teraz vážne. K spoľahlivosti nových modelov Land Roveru v skratke, sú to jedny z najviac poruchových SUV na trhu, nech majú ...Zobrazit celý příspěvek
Britský vtip mi vždy prišiel trochu zvláštny. Ale teraz vážne.
K spoľahlivosti nových modelov Land Roveru v skratke, sú to jedny z najviac poruchových SUV na trhu, nech majú akúkoľvek peknú reklamu, potvrdzujú to aj skúsenosti aj prieskumy. Keď chcel známy prejsť s novým Discovery do Pekingu, auto sa mu začalo rozpadať už pri Moskve a to bol ešte stále viac menej len na ceste, nie v teréne.
Ja si predstavujem predstavenie nového auta pre armádu asi takto. Firma Ricardo, ktorá zostrojila aj legendárne Land Rover WMIK a Foxhound, nedávno predstavila svoju predstavu vozidla "general purpose utility" pre armádu, políciu a záchranné služby. V spolupráci s Fordom a Polaris Government and Defence vytvorili upravený Ford Ranger, ktorý jazdí na vojenské palivo JP8, prispôsobený na jazdu s nočným videním, so spevneným podvozkom a karosériou umožňujúcim inštaláciu pancierovania, pripravený na inštaláciu vojenského C4i a zbraňových systémov, natretý NATO IRR farbou.
A čo nám tu núka Land Rover? Ani sa nepokúsili to auto natrieť zelenou farbou. Nový Defender maximálne tak spĺňa definíciu moderného trendu tzv. lumbersexuála, pre ktorých generáciu bol aj stvorený. Tvári sa drsne, snaží sa vyzerať že prišiel z Aljašskej divočiny, ale potrebuje špeciálne zaobchádzanie, svoj "safe space", jeho deň nezačne bez pumpkin spice sójového latte zo starbucksu a síce vo fitku si nakladá veľa, na skutočnú chlapskú prácu je úplne ľavý.
Toto je proste len veľmi zlá paródia na to, čím bol starý Defender - maximálne variabilná, pevná, nerozbitná, spoľahlivá konštrukcia, ktorej síce prefukovalo škárami medzi dverami, škrípala, hučala, od určitej rýchlosti si mal pocit že sedíš v raketopláne prechádzajúceho zemskou atmosférou, ale opravil si ho kladivom v strede ničoho a dopravil ťa vždy a všade za každých okolností s minimálnymi nárokmi bez pohľadu na to, čo si naň naložil.Skrýt celý příspěvekHlavně starý LR Defender byl původně laciné poválečné auto pro chudé britské farmáře, aby měli čím vozit pašíka na trh.
Hlavně starý LR Defender byl původně laciné poválečné auto pro chudé britské farmáře, aby měli čím vozit pašíka na trh.
To bolo tuším v časoch, kedy sa ešte pomerne dosť ľudí živili skutočnou prácou a auto bolo brané ako pracovný nástroj. Ktoré, keď si sa oň patrične staral, vydržalo makať celý tvoj ...Zobrazit celý příspěvek
To bolo tuším v časoch, kedy sa ešte pomerne dosť ľudí živili skutočnou prácou a auto bolo brané ako pracovný nástroj. Ktoré, keď si sa oň patrične staral, vydržalo makať celý tvoj život.Skrýt celý příspěvek
technik Může být. Měl jsem takový pocit že některé požadavky a napadání parametrů zakázky ze strany některých dodavatelů byly jen obstrukční. Možná za tím stála snaha zbrzdit ...Zobrazit celý příspěvek
technik
Může být. Měl jsem takový pocit že některé požadavky a napadání parametrů zakázky ze strany některých dodavatelů byly jen obstrukční. Možná za tím stála snaha zbrzdit tendr do příchodu LRD.Skrýt celý příspěvek
Nový LR "defender" má se skutečným defenderem společný pouze název. Představené provedení je vhodné tak možná pro LGBT komunitu, na cestu do nákupního centra přes zpomalovací ...Zobrazit celý příspěvek
Nový LR "defender" má se skutečným defenderem společný pouze název.
Představené provedení je vhodné tak možná pro LGBT komunitu, na cestu do nákupního centra přes zpomalovací retardery a železniční přejezdy.
...snad se tu dočteme i o ostatních možnostech pro AČR, o něčem více vojáku odolném, co budou schopni sami udržovat ve vlastních dílnách.Skrýt celý příspěvekS hodnocením počkejte na pracovní verzi. Třeba překvapí.
S hodnocením počkejte na pracovní verzi. Třeba překvapí.
Žádná nebude. A Zadavatel (MO) požaduje pevný rám. Jeden účastník řízení (předpokládám, že Dajbych) podával několik dotazů zda bude akceptován tzv. "Integrovaný rám" který má Defík ...Zobrazit celý příspěvek
Žádná nebude. A Zadavatel (MO) požaduje pevný rám. Jeden účastník řízení (předpokládám, že Dajbych) podával několik dotazů zda bude akceptován tzv. "Integrovaný rám" který má Defík II a bylo mu vždy odpovězeno, že nikoli... Na GŠ si podle všeho vysnili Toyoty a na ně ušili zadání. Další nepřekonatelnou překážkou by asi byla schopnost vozu provozu na standardní bojové palivo NATO, což je JP-8, tedy "kerosen". Na to potřebuješ starý motor bez různých ekologických fíčur včetně filtru pevných částic, AdBlue a pod... POchybuju, že JLR se ve své současné situaci bude něčím takovým zabývat.Skrýt celý příspěvek
Rámová konštrukcia a motor na JP8 by mali byť snáď jednými zo základných požiadaviek na vojenské vozidlo, nič "ušité na mieru". Bohužiaľ Land Rover "Pretender" už sa nedá považovať ...Zobrazit celý příspěvek
Rámová konštrukcia a motor na JP8 by mali byť snáď jednými zo základných požiadaviek na vojenské vozidlo, nič "ušité na mieru". Bohužiaľ Land Rover "Pretender" už sa nedá považovať za vojenské auto, ani si nezaslúži niesť názov svojho predchodcu. Aj keď z druhej strany svojimi vlastnosťami ako "obranca" veľmi dobre satiristicky poukazuje na aktuálne obranno bezpečnostné problémy EU.Skrýt celý příspěvek
osobne mi toto auto príde až také "luxusné" -nemyslím možnú výbavu,skôr ten dizajn...chýba mi tam možno vozidlo ako bol/je napr. hummer -opäť narážam na dizajn...
osobne mi toto auto príde až také "luxusné" -nemyslím možnú výbavu,skôr ten dizajn...chýba mi tam možno vozidlo ako bol/je napr. hummer -opäť narážam na dizajn...
Jo, LR poslal 2000Kč na článek, Grohman udělal copy - paste a my si můžeme dále číst články na tomto oblíbeném webu díky podpoře z reklamy a drobnému zaprodání se, toť asi vše ...Zobrazit celý příspěvek
Jo, LR poslal 2000Kč na článek, Grohman udělal copy - paste a my si můžeme dále číst články na tomto oblíbeném webu díky podpoře z reklamy a drobnému zaprodání se, toť asi vše :-)
Jako SUV se samonosnou karoserií......., ano na ježdění na oběd nebo mezi útvary je to OK. Ale až dojde ke skutečnému vyvedení někam do prostoru, kde budou rigoly, jak když se těží dřevo, bude potřeba zapřáhnout to nebo ono. Upřímně, to bych už raději od rumunů koupil Duster.
Univerzální auto pro vojáky, musí být lehký terénní automobil rámové konstrukce ve vícero verzích, třeba Land Cruiser řady 70.
Tisková mluvčí at si pak jezdí čím chce.Skrýt celý příspěvekBože jen to ne. V životě jsem se nesetkal s většími popelnicemi než jsou auta od LR a je jedno jestli jde o Deffender, Discovery nebo Range Rover. Extrémně poruchové, předražené ...Zobrazit celý příspěvek
Bože jen to ne. V životě jsem se nesetkal s většími popelnicemi než jsou auta od LR a je jedno jestli jde o Deffender, Discovery nebo Range Rover. Extrémně poruchové, předražené krámy.Skrýt celý příspěvek
Ako nahrada UAZov na behanie po utvaroch - ok a aj do lahkeho terénu - ok. Ale nejake specializovane verzie, ako je napríklad ...Zobrazit celý příspěvek
Ako nahrada UAZov na behanie po utvaroch - ok a aj do lahkeho terénu - ok.
Ale nejake specializovane verzie, ako je napríklad http://www.mocr.army.cz/techni... Na to zabudnite.
To nikdy neunesie. LandRover sa rozhodol tento koncept opustit, tak nech sa aj rozluci so svojim, istý čas, vysostným postavením v armádach.
A neviem prečo by LR Defendery mali OSSR kupovať priamym zadaním. To nie je nič špeciálne, či by nemalo ísť cez širokú a medzinárodnú súťaž.Skrýt celý příspěvekTiež to je pre mňa z toho článku novinka, že by sa OSSR už chystali Defender nakupovať. Naposledy sa podobný druh automobilu pre VP riešil cez elektronické aukcie a tam to vyhral ...Zobrazit celý příspěvek
Tiež to je pre mňa z toho článku novinka, že by sa OSSR už chystali Defender nakupovať. Naposledy sa podobný druh automobilu pre VP riešil cez elektronické aukcie a tam to vyhral Ford Ranger.Skrýt celý příspěvek
Aktualni vlada dost mozna konci, tak se jeste tesme na podpisy "za 5 minut 12". Je potreba si nakrast, co kdyz je to posledni prilezitost. No a v takove situaci bezna pravidla o ...Zobrazit celý příspěvek
Aktualni vlada dost mozna konci, tak se jeste tesme na podpisy "za 5 minut 12". Je potreba si nakrast, co kdyz je to posledni prilezitost.
No a v takove situaci bezna pravidla o tendrech, premysleni co a jak se koupi, proste neplati.Skrýt celý příspěvek
Na běžné popojíždění po útvaru stačí Dacia Duster. Ale pro bojové jednotky musí být něco solidního ve stylu Toyoty Land Cruiser.
Na běžné popojíždění po útvaru stačí Dacia Duster. Ale pro bojové jednotky musí být něco solidního ve stylu Toyoty Land Cruiser.
V AČR používate stále UAZy u bojových jednotiek?
V AČR používate stále UAZy u bojových jednotiek?
jelikož to bude objednávka v rádu vyšších stovek kusů, bylo by fajn aby to byl vůz který má dodavatele ND co možná nejblíže..ty nejvíc potřebné ideálně v rámci ČR. Auto pěkné ...Zobrazit celý příspěvek
jelikož to bude objednávka v rádu vyšších stovek kusů, bylo by fajn aby to byl vůz který má dodavatele ND co možná nejblíže..ty nejvíc potřebné ideálně v rámci ČR.
Auto pěkné ale pro pro armadu by se muselo ještě upravit..snad jiz nejakou military konfiguraci mají..tohle by se rychle nekde očesalo..Skrýt celý příspěvekRozumím tomu správně, že MO není schopné připravit zadávací dokumentaci ani na pár stovek osobních terénních aut ??? Btw. ty naše Land Rovery prý byly v civilní verzi a vojáci z ...Zobrazit celý příspěvek
Rozumím tomu správně, že MO není schopné připravit zadávací dokumentaci ani na pár stovek osobních terénních aut ???
Btw. ty naše Land Rovery prý byly v civilní verzi a vojáci z nich nebyli zas tak úplně nadšení. A co se týče UAZů, ty byly nevyhovující už před 30 lety. Je strašlivá ostuda, že ještě slouží.Skrýt celý příspěvekNeexistuje nic jako civilní verze Land Roveru. Jsou ale různé provedení z hlediska odolnosti. Co se týče zadávací dokumentace ve zrušeném tendru je možné se na ně podívat ...Zobrazit celý příspěvek
Neexistuje nic jako civilní verze Land Roveru. Jsou ale různé provedení z hlediska odolnosti.
Co se týče zadávací dokumentace ve zrušeném tendru je možné se na ně podívat zde.
https://nen.nipez.cz/SeznamPla...
CO se nového teréňáku týče, nejlépe by ministerstvo udělalo přímím nákupem Toyoty Land Cruiser. Ten už je v AČR zaveden a pokud vím slouží bez větších problémů.Skrýt celý příspěvekSouhlasím s vámi.Myslím že by bylo lepší řešit většinu armádních zakázek raději přímým nákupem,protože ty tendry jsou v našich končinách horor a někdy doslova nekonečný příběh.
Souhlasím s vámi.Myslím že by bylo lepší řešit většinu armádních zakázek raději přímým nákupem,protože ty tendry jsou v našich končinách horor a někdy doslova nekonečný příběh.
To by mě ted zajímalo, jak a vlastně i čím budou tu " hliníkovou slitinu, jež pochází z leteckého průmyslu " ti naši vojáci v terénu látat dohromady, když to někdo třeba rozerve o ...Zobrazit celý příspěvek
To by mě ted zajímalo, jak a vlastně i čím budou tu " hliníkovou slitinu, jež pochází z leteckého průmyslu " ti naši vojáci v terénu látat dohromady, když to někdo třeba rozerve o překážku v terénu, nebo jim něco nevhodnou jízdou rupne... To asi nepude dát dokupy loghisticky jednodušším autogenem, nebo obyčejnou obloukovou svářečkou co? Už v době míru to může být komplikace natož při nějakém nedejbože konfliktu...Skrýt celý příspěvek
Na svařování hliníku slouží právě ta oblouková svářečka. Akorát není obyčejná, ale je neobyčejná protože dokáže svařovat hliník - TIGem se svařuje hliník stejně dobře jako COčkem ...Zobrazit celý příspěvek
Na svařování hliníku slouží právě ta oblouková svářečka. Akorát není obyčejná, ale je neobyčejná protože dokáže svařovat hliník - TIGem se svařuje hliník stejně dobře jako COčkem železo - chce to umět, ale to asi jako všechno. TIG a klasická CO svářečka mají stejné rozměry, takže ta komplikace není zas tak vážná jak si myslíte...Skrýt celý příspěvek
No tvl už sbírám mínusy jako Pavlík... Takže Maulincio... Chcete ( přistupuji ze slušnosti na vaše vykání ) nám říct, že s hliníkovým, tedy s autem ze slitiny hliníku nepřibudou ...Zobrazit celý příspěvek
No tvl už sbírám mínusy jako Pavlík... Takže Maulincio... Chcete ( přistupuji ze slušnosti na vaše vykání ) nám říct, že s hliníkovým, tedy s autem ze slitiny hliníku nepřibudou komplikace se zásobováním, že krom zásob a distribuce ocelového a nerezového přídavněho materiálu pro sváření, po případě i hliníkového, budou vojáci v poli držet i veškeré slitiny hliníku na veškeré auta a jak vysvětlím dále i díly které se budou muset měnit?...
-To může dobře fungovat u civilů v dílně, kdy plechomrd nemá problémy se zásobováním, jako vojáci v poli... Prostě zajde do obchodu a koupí co potřebuje...
-Sváry vzniklé TIGem jsou velice hezké, ale taky náchylné na klimatické podmínky při sváření, to může fungovat u civilu v čisté dílně, ale né za deště a větru po kolena v bláté v lese...
-Svařování TIGem ruční metodou je velice pomalé, to nevadí civilistovi v dílně, ale vojákům kteří potřebují poslat auta co nejdříve do boje to bude vše komplikovat... vojáci přece počítají že někdy nedejbože budou muset bojovat s nepřítelem, který jim do toho nadělá džuzny, které pak budou muset co nejdříve opravit ne?
-A to jsem nezmínil ještě fakt, že ocelová konstrukce automobilu, která u karosérie bývá z hlubokotažné oceli, se poměrně snadno dostává když né do původního tvaru, tak aspoň přibližného, což se rozhodně myslím nedá říct o hliníku, který se po druhém třetím ohnutí začíná lámat nebo trhat... Hliník nenahřejete autogenem v poli aby jste ho narovnal, tak jako ocel a chtě nechtě budete asi muset přikročit k náhradě dílu jeho vyřezáním a nahrazení novým... Proč ne, v civilu v dílně času dost... Prodejce značkových i neznačkových dílů za pár dní dodá z centrálniho skladu cokoli... Ale vojákům to bude komplikovat zásobování, protože to co by nahřali autogenem, kladivem namlátili zpátky a narovnali budou muset vyměnit... Bavíme se o polních podmínkách, né o sterilní dílně
Takže TIGem se opravdu nesvařuje stejně dobře jako COčkem ocel, tady bych se pozastavil nad tím kdo mě tady vlastně poučuje že se pletu, protože ten kdo mluví o svařování železa, buďto neví očem mluví, má humanitní vzdělání, nebo nedával ve škole pozor. Železo není vpodstatě ani v současné době konstrukční materiál, možná jim byl tak v době železné, COčkem se svařuje především ocel, kde až její součástí je mimojiné prvek Fe, tedy železo, prvek C tedy uhlík a pak taky tzv legury...
A nesvařuje se stejně především protože zaprvé je to náročnější na svářeče, zadruhé náročnější na čas, za třetí náročnější na zásobování, když přibudou různé slitiny budou se pro ně muset držet různé přídavné materiály, za čtvrté TIG a především TIG AC jsou přes podobné rozměry jako má COčko, jak píšete, obecně složitější zařízení, s větší složitosti ovládání, a tím taky podstatně dražší.
V tématu zřejmě nejsem úplně sběhlý, proto budu dále rád doskutovat na toto téma :)Skrýt celý příspěvekSkelet píše: Defík má karoserii z hliníku od roku 1947. Problém vyřešen. Reakce: No to ani náhodou... Když pominu tu drbnou blbost, že defík, pokud tedy defíķ znamená Defender, se ...Zobrazit celý příspěvek
Skelet píše:
Defík má karoserii z hliníku od roku 1947. Problém vyřešen.
Reakce:
No to ani náhodou... Když pominu tu drbnou blbost, že defík, pokud tedy defíķ znamená Defender, se určitě nevyráběl od roku 1947, protože tak jak ho známe, se vyrábí od 80tých let a Defender se u názvu objevilo až začátkem let 90tých... Z čehož vyplývá, že ten Landrover co myslíš ty, Defender nejspíše ani nebyl a byl to jeho nějaký předchůdce... Tak chceš vážně srovnávat auto s nejspíše ocelovým pozinkovaným žebřinovým rámem, s tuhými nápravami a karosérii, třeba z klasického hliníku, pokud je pravda co píšeš, která má ale tu drbnou konstrukční vlastnost, že jednotlivé díly, jak jsem se dočetl, jsou spojené šroubováním nebo nýtovávím... Tedy Defender, vozidlo vyráběné cca v 90letech, navržené vysloveně jako vojenské, služební, nebo pracovní... A auto se samonosnou celohliníkovo-slitinovou karosérií, pravděpodobně svařovanou roboty na lince ve fabrice a taky pravděpodobně nezávislým odpružením všech kol ( nezjišťoval jsem )?
On je totiž trochu rozdíĺ když v terénu vletíš do nějaké překážky a urveš blatník a pohneš nápravou... U auta s ocelovým rámen , v závislosti na rozsahu poškození samozřejmě, to v polních podmínkách nahřeješ naklepeš zpátky, co je urvane přivaříš plnyem obloukem COčkem, to je fuk... Co bude třeba to vyrobíš z kusu ocelového flahajzu... A blatník necháš blatníkem, protože karosérie je u vojenského auta až na kdoví kterém místě... A jak to asi vyřešíš u nového Defendera co? Když vyrveš rameno nápravy ze samonosné káry? Která se ti pravděpodobně i deformuje co? V polních podmínkách komplikace... Hliník si myslím moc rovnat nemůžeš, i když co já vím... Možná nějaký hliník pocházející z leteckého průmyslu, tedy nějaký druh duralu / duraluminia opakované ohýbání snese, což ale spíše pochybuju... To už ani nezmiňuju že duraly mají blbou anelasticitu....
Měj se Skelete...Skrýt celý příspěvekSvařování TIG 141 vs plamen 311 nelze paušalizovat za pomalejší. Záleží na tloušťce materiálu. Pokud budete plamenem svařovat velký kus železa, tak jej musíte celý nahřát. Spotřeba ...Zobrazit celý příspěvek
Svařování TIG 141 vs plamen 311 nelze paušalizovat za pomalejší. Záleží na tloušťce materiálu. Pokud budete plamenem svařovat velký kus železa, tak jej musíte celý nahřát. Spotřeba acetylenu s kyslíku přímo strašná. Naopak u TIG141 budete několikanásobně rychlejší. U malých prvků je zase praktičtější a rychlejší plamen. Obloukové sváření max pro nějaké bodové opravy.
Neumím si představit, jak opravujete v poli samonosnou karoserii nějakého moderního auta. Při výrobě se používá bodové sváření, jinak se plechy kroutí. A výrobci řeší skupinu náhradních dílů. Vezmete zničené auto po nárazu na předek a vyberete v katalogu číslo odpovídající rozsahu poškození. Přijedou vám díly na celý předek. Stav, který popisujete vyřešíte rychleji tak, že auto naložíte a odvezete na dílnu.Skrýt celý příspěvek
A za páté samozřejmě jak jsem psal už výše svařování TIGem je taky náročnější mimo jiné na klimatické podmínky...
Howgh Domluvil jsem...A za páté samozřejmě jak jsem psal už výše svařování TIGem je taky náročnější mimo jiné na klimatické podmínky...
Howgh Domluvil jsem...
A je jisté, že nějaká speciální vojenská verze, jako tomu bylo u starších modelů, bude?
A je jisté, že nějaká speciální vojenská verze, jako tomu bylo u starších modelů, bude?
Pokud slovy "speciální vojenská verze" myslíte něco jako civilní auto nastříkaný zelenou barvou, bez autorádia tak ano. Jelikož jde o samonosku tak nelze zvýšit užitečné zatížení ...Zobrazit celý příspěvek
Pokud slovy "speciální vojenská verze" myslíte něco jako civilní auto nastříkaný zelenou barvou, bez autorádia tak ano.
Jelikož jde o samonosku tak nelze zvýšit užitečné zatížení posílením rámu, nebo osadit jinou karoserii.Skrýt celý příspěvek
Obsahem sdělení je “počkejte se zakázkou na užitkovou/military verzi nového LandRoveru. Přeji společnosti Dajbych úspěch. Tohle totiž má hlavu a patu narozdíl od 15tunových ...Zobrazit celý příspěvek
Obsahem sdělení je “počkejte se zakázkou na užitkovou/military verzi nového LandRoveru.
Přeji společnosti Dajbych úspěch. Tohle totiž má hlavu a patu narozdíl od 15tunových vozidel, které někteří hrnou jako náhradu za UAZ a stávající LandRovery.Skrýt celý příspěvekUž když se o zakázce jen uvažovalo jsem zde psal, že toto je typická zakázka kde by měl být důležitý podíl našich firem. Někteří za tím viděli snahu postavit továrnu na 1000 aut ...Zobrazit celý příspěvek
Už když se o zakázce jen uvažovalo jsem zde psal, že toto je typická zakázka kde by měl být důležitý podíl našich firem.
Někteří za tím viděli snahu postavit továrnu na 1000 aut :-).
Logika je však vzata např. od hasičských speciálů, úprav toyot hilux co zde dělá x firem atd.
V podstatě se vezme serie z venku a dodělá tady na míru.
Podstatné je to série z venku, nikoli agregáty viz. perun.
Takže zakázka by měla být rozdělena na silniční auta - klidně defender z Nitry, když dají dobrou cenu a terénní klasiku přestavěnou na míru u nás Hilux a spol.
Terénní navíc v určitém % bezesporu jako pick up.
https://www.dajbych.cz/hilux-6... Skrýt celý příspěvekV článku je chyba "jeho základní konstrukce odpovídá požadavkům na „pravý“ terénní automobil" správně tam má být "neodpovídá". Jeho základní konstrukce odpovídá běžnému osobnímu ...Zobrazit celý příspěvek
V článku je chyba "jeho základní konstrukce odpovídá požadavkům na „pravý“ terénní automobil" správně tam má být "neodpovídá".
Jeho základní konstrukce odpovídá běžnému osobnímu vozu. Jak správně uvádíte "nový typ sází na samonosnou konstrukci", v základní konstrukci se tedy liší od všeobecně uznávaných offroadů jako je J8, LC70, Géčko atd.Skrýt celý příspěvekJojo samonosná karoserie se zvýšenou torzní tuhosti je opravdu výborná vlastnost do terénu. Je to tradiční koncepce SUV nikoliv OFF ROAD.
Jojo samonosná karoserie se zvýšenou torzní tuhosti je opravdu výborná vlastnost do terénu. Je to tradiční koncepce SUV nikoliv OFF ROAD.
Takhle na papire to nevypada nejlip, ale podcenovat zrovna defik bych taky asi jen tak od klavesnice nedelal. Je jednoduse potreba par let pockat jak se novy defender osvedci, ...Zobrazit celý příspěvek
Takhle na papire to nevypada nejlip, ale podcenovat zrovna defik bych taky asi jen tak od klavesnice nedelal. Je jednoduse potreba par let pockat jak se novy defender osvedci, nehlede na poucky o koncepcich.Skrýt celý příspěvek
Jelikož jde o samonosku tak můžeme rovnou zapomenout na úpravy na přání a nástavby. Takže žádný sanity, chemický speciály, kajmany atd. Neni úplně nemožný na tom autě dělat ...Zobrazit celý příspěvek
Jelikož jde o samonosku tak můžeme rovnou zapomenout na úpravy na přání a nástavby. Takže žádný sanity, chemický speciály, kajmany atd.
Neni úplně nemožný na tom autě dělat úpravy, ale realisticky to nepůjde v takovém rozsahu a bylo by to náročnější. Takže ne, nemusím pár let čekat, hned od klávesnice můžu říct že tohle defík neni, je to SUV který jen tak vypadá.
pozn.: netvrdim že to bude špatný auto, je dost dobře možný že v civilním světě novej Defender bude pro většinu uživatelů lepší než starý Defender nebo LC70.Skrýt celý příspěvekAnebo si chce jen defender tyhle upravy stahnout pekne pod sebe. Proc nechat vydelavat jine na prestavbach meho vyrobku, kdyz ty prestavby mohu nabidnout sam bud levneji, nebo za ...Zobrazit celý příspěvek
Anebo si chce jen defender tyhle upravy stahnout pekne pod sebe. Proc nechat vydelavat jine na prestavbach meho vyrobku, kdyz ty prestavby mohu nabidnout sam bud levneji, nebo za stejnou cenu s vyssim ziskem. LR jiste nepujde do kusovych specialit pro chemiky, ale sanity a dalsi z nejzadanejsich verzi klidne muze casem nabidnout i sam.
Ja si pockam :)Skrýt celý příspěvekArmáda chce více méně jen terénní auta na ježdění (za základní Defy a UAZy) žádný vyloženě speciální vozy nepoptává a když by došlo na vojenskou verzi, tak myslím že té sanity se ...Zobrazit celý příspěvek
Armáda chce více méně jen terénní auta na ježdění (za základní Defy a UAZy) žádný vyloženě speciální vozy nepoptává a když by došlo na vojenskou verzi, tak myslím že té sanity se můžeme klidně dočkat. Ale na druhou stranu proč? Chemici stejně jezdí Ivecama a zdravotníci v jakési míře taky. Ve "válečným stavu by Def stejně neobstál ani jako saniťák ani jako auto na převoz v místech bojů, takže zdravotníci ať mají obrněný Iveca (když už je mají) a na převoz a cvičení v dobách míru bohatě stačí Defender.Skrýt celý příspěvek
@Gorn To si nerozumime, ja nepise ze by ACR mela cekat. Pokud chce ACR kupovat dnes pak bych defender taky obesel obloukem, ne proto jakou ma konstrukci, ale ze se s novou ...Zobrazit celý příspěvek
@Gorn
To si nerozumime, ja nepise ze by ACR mela cekat. Pokud chce ACR kupovat dnes pak bych defender taky obesel obloukem, ne proto jakou ma konstrukci, ale ze se s novou konstrukci jeste nestihl osvedcit.
S cim bych pockal je vynaseni soudu nad novym defendrem jako takovym.Skrýt celý příspěvekMaulincio Podívejte se co všechno je dnes postaveno na Land Roveru. I tyhle speciální verze bude potřeba v budoucnu nahradit. To že se s tím v první vlně nákupu nepočítá neznamená ...Zobrazit celý příspěvek
Maulincio
Podívejte se co všechno je dnes postaveno na Land Roveru. I tyhle speciální verze bude potřeba v budoucnu nahradit. To že se s tím v první vlně nákupu nepočítá neznamená že by to pořizovaný vůz neměl umožňovat. Cílem armády by mělo být používat pokud možno jeden podvozek pro maximum modifikací.
Navíc tenhle Land Rover opravdu vypadá víc jako SUV než terénní auto.Skrýt celý příspěvekMaulincio: Iveco je z hlediska speciálních nástaveb hodně málo rozšířená platforma. Zdravotnických nástaveb je na Defendru doopravdy hodně a neexistuje rozumnej důvod je všechny ...Zobrazit celý příspěvek
Maulincio: Iveco je z hlediska speciálních nástaveb hodně málo rozšířená platforma. Zdravotnických nástaveb je na Defendru doopravdy hodně a neexistuje rozumnej důvod je všechny dávat na Iveco.
Nedává vůbec smysl zavádět jedno auto na nějaký univerzální použití (novej Def) a potom řešit zvlášť auto na nepancéřovaný nástavby a auto pro bojový útvary. Na trhu existuje X aut které pokryjou naše potřeby, proč se upínat na jedno které je nepokryje?Skrýt celý příspěvekStavět skříňové nástavby na OAT je nesmysl, sanitky na 130 jsou pro své jízdní vlastnosti mezi šoféry "velmi oblíbené." Pokud to má být funkční řešení, nedá se dělat nic jiného, ...Zobrazit celý příspěvek
Stavět skříňové nástavby na OAT je nesmysl, sanitky na 130 jsou pro své jízdní vlastnosti mezi šoféry "velmi oblíbené." Pokud to má být funkční řešení, nedá se dělat nic jiného, než to postavit na něčem větším, jako je SCAM pro týlové/mírové využití a LOV pro bojové.Skrýt celý příspěvek
Scotty, Gron Vím že Iveco není žádnej zázrak, proto sem psal "když už je mají". To že sou teď různý varianty postavený na Defovi neznamená, že to bude postavený i na poptávaným ...Zobrazit celý příspěvek
Scotty, Gron
Vím že Iveco není žádnej zázrak, proto sem psal "když už je mají". To že sou teď různý varianty postavený na Defovi neznamená, že to bude postavený i na poptávaným vozidle. Podle toho co bylo na výběr ve výběrku to opravdu o panceřovaných autech nebude, tedy poptávka je o vozech nepancéřovaných pro každodenní užití/přibližovadla. To že po jejich vyřazení bude potřeba sanitních vozů a aut pro speciály, je už věc druhá, ale obecně se obrněný auta pro převoz jen tak z útvaru na útvar (a podobný více méně jednoduchý úkoly) nehodí... V bojových podmínkách stejně vozidla figurovat nebudou a to i kdyby za 10 let kdokoliv vtrhl do Česka,tak vozidla bez ochrany by byly daleko v týlu... výběrko bylo na osobní vozy schopný jízdy v terénu - což Def. (a samozřejmě i Gčko nebo Toyota) splňuje. Bojový vozidlo a silniční auto už dohromady spojit nelze jelikož nároky na ochranu sou až moc velký - přece nepojedu v 7t (IVECO - pouze příklad) z Vyškova do Brna na univerzitu předat papíry, když můžu mít 2t auto který má nižší nároky, spotřebu a vlastně všechno. Do bojů budeme potřebovat jiný auta - těžší, výkonnější, odolnější, větší. Ale s těma jezdit do měst (jen tak) je holý nesmysl. Ano civilní verze vypadá jako SUV (mimochodem G se jako SUV i prezentuje), ale ve "vojenské" výbavě by přišel o všechny blbůstky stejně jako to Gčko. Současnej Def. taky s tím seriovým měl ke konci v interieru pramálo společnýho. Jsou potřeba vozidla lehká a těžká (težší) dohromady už to prostě nepůjde. Němci například čistý Gčko používají jen jako přibližovadlo, sice dobře pak mají i obrněnou verzi, ale k ní mají stejně Eagly a Dinga v mnohem větších počtech.Skrýt celý příspěvektomas.kotnour Nemusí jít jen o sanitky. Těch různých nástaveb je ne LRD celkem dost. Navíc trochu pochybuje že by šlo postavit na novém LRD například něco takového. ...Zobrazit celý příspěvek
tomas.kotnour
Nemusí jít jen o sanitky. Těch různých nástaveb je ne LRD celkem dost. Navíc trochu pochybuje že by šlo postavit na novém LRD například něco takového. https://www.dajbych.cz/lrpv-ge...
Maulincio
Na jízdy mezi posádkami je i LRD příliš drahé auto. Na to stačí nakoupit jakýkoli osobák.
Zatím mě nový LRD nepřesvědčil že je to co vojáci chtějí. Tedy jednoduchý off-road klasické koncepce s minimem elektroniky a snadnou údržbou. Tenhle LR rozhodně nevypadá jako pracovní auto pro tvrdé zacházení a už vůbec ne jako auto vhodné pro armádu. Na rozdíl od jeho předchůdce.Skrýt celý příspěvekScotty Neříkám že je Def nejlepší auto pod sluncem. Jen že požadavky, které ve výběrku byly splňuje. Ostatně všechny překážky na Vyškovským cvičáku zdolal i Yeti od Škodovky... co ...Zobrazit celý příspěvek
Scotty
Neříkám že je Def nejlepší auto pod sluncem. Jen že požadavky, které ve výběrku byly splňuje. Ostatně všechny překážky na Vyškovským cvičáku zdolal i Yeti od Škodovky... co sem chtěl říct je jen to, že požadavky by splnil, schopný v terénu je a že áda nepoptávala bojové vozidlo.Skrýt celý příspěvekMaulincio No nesplňuje, armáda požaduje vozidlo na nosném rámu. Také požaduje motor splňující jen normu Euro3 bez potřeby použití AdBlue. To by museli v Land Roveru zastavět do ...Zobrazit celý příspěvek
Maulincio
No nesplňuje, armáda požaduje vozidlo na nosném rámu. Také požaduje motor splňující jen normu Euro3 bez potřeby použití AdBlue. To by museli v Land Roveru zastavět do vozidla motor jen pro vojenské použití.
viz.
Podvozek - podvozek s charakteristikou náprav 4x4 s možností odpojení jedné z náprav, s pevným rámem a zavěšením zadní nápravy na listových perech / vinutých pružinách.“Skrýt celý příspěvek
Až na to, že samonosná karoserie na Defendrovi je 3x pevnější než klasická kastle na rámu... což je celkem pěkná hodnota, protože mě nepřijde že by třeba starej Def. byl vyroben ...Zobrazit celý příspěvek
Až na to, že samonosná karoserie na Defendrovi je 3x pevnější než klasická kastle na rámu... což je celkem pěkná hodnota, protože mě nepřijde že by třeba starej Def. byl vyroben zrovna ze želé.Skrýt celý příspěvek
No to se právě pleteš jako spousta lidí na fóru. Stačí se podívat na deformacni zkoušky defendera, jediným slovem hrůza. Bohužel tuhá samonosná karoserie ti zabezpečí komfortní ...Zobrazit celý příspěvek
No to se právě pleteš jako spousta lidí na fóru. Stačí se podívat na deformacni zkoušky defendera, jediným slovem hrůza. Bohužel tuhá samonosná karoserie ti zabezpečí komfortní řízení těžkých a vysokých vozidel v zatáčkách ale problém je v terénu. Tam potřebuješ rám který dokáže pracovat ve zkrutu. Proto jsou karoserie na rámu uloženy v gumovych pouzdrech které eliminují přenos krutu na karoserii. Pokud budeš prasit se samonosnou karoserii v terénu stejně jako s offroadem může dojít k prasknutí oken nebo k popraskání sváru samonosné karoserie. U běžných SUV to tolik nehrozí bohužel AČR používá speciální nástavby které by prostě a zkrátka sebe lepší samonosná karoserie neustoji ve zkrutu kvůli vaze. Krásný příklad je nýtovány rám PV3S tam si všimnete jak se dokáže kabina vychýlit na naprosto opačný směr než nástavba, právě takto "živý" rám zabezpečí výborny styk náprav s terénem a osobně se domnívám že právě unikátní rám PV3S je jedna z vlastností která z ní dělá legendu.Skrýt celý příspěvek
U klasického off-roadu s ramovou konstrukcí podvozku nějaká deformace karoserie nevadí, zatimco o auta se samonosnou konstrukcí je to fatal error.
U klasického off-roadu s ramovou konstrukcí podvozku nějaká deformace karoserie nevadí, zatimco o auta se samonosnou konstrukcí je to fatal error.
Pokud vím, tak starý LR Defender měl karosérii z hliníkové slitiny a bylo to tak schválně, protože hliník se oproti oceli lépe deformuje, ale méně praská a trhá. Takže karosérie je ...Zobrazit celý příspěvek
Pokud vím, tak starý LR Defender měl karosérii z hliníkové slitiny a bylo to tak schválně, protože hliník se oproti oceli lépe deformuje, ale méně praská a trhá. Takže karosérie je sice samá boule, ale žádná díra.Skrýt celý příspěvek
No svým způsobem máte pravdu. Hlavní výhoda hliníku je samozřejmě váha ta se ale odráží v ceně. Další výhoda je naprosto minimální antikorozní úprava a i hodně hloubkové podřena ...Zobrazit celý příspěvek
No svým způsobem máte pravdu. Hlavní výhoda hliníku je samozřejmě váha ta se ale odráží v ceně. Další výhoda je naprosto minimální antikorozní úprava a i hodně hloubkové podřena karoserie netrpí na korozi což je nešvar každého offroadu což mi potvrdil majitele schnilych patrolu, samurajů a podobně. Proste všude přítomné bahno si vybere svoji daň. To LR nemusí trápit ale...... . Jako všechno má také své nevýhody a tím je oxidace, styk kovových částí s hliníkovými vytváří za přispění venkovních vlivu elektrický článek a dochází k oxidaci. Takže posypova sůl tento proces znatelne urychlí viz spodní lemy dveří u defenderu nebo vyoxidovane díry v zadni části u světlometů.
Taktéž oprava je technologicky náročnější než u plechové části karoserie, hliník po deformaci nelze jednoduše vyklepat, hodně se trhá a láme. Taktéž jeho svařování je obtížnější než u plechu. Ale i po těch všech negativech bych se osobně přikláněl k celohlinikove karoserii jako to měli právě Defendery.Skrýt celý příspěvekLR Defender byl z hliníku protože po válce, dkyž ho začali stavět, bylo v Anglii hliníkovejch plechů všude habaděj (zásoby pro výrobu letadel, nakoupený erárem), takže se dal ...Zobrazit celý příspěvek
LR Defender byl z hliníku protože po válce, dkyž ho začali stavět, bylo v Anglii hliníkovejch plechů všude habaděj (zásoby pro výrobu letadel, nakoupený erárem), takže se dal lacino sehnat. Díky rámu nevadilo, že není tak pružnej (protože nosnost zajišťoval rám, kastle tam byla aby na řidiče nefoukalo) a to že to nerezlo byla příjemná fíčura pro majitele, který tím jezdili všude možně. Jinak to bylo takový auto "co kde jakej subdodavatel měl zrovna na skladu", proto třebas i ta trochu debilní pozice volantu (majitelé si dělali srandu, že se to dobře řídí s rukou z okýnka).
Každopádně "novej Defender" je spíš taková karosářská variace na Discovery než náhrada Defa. Už "v základu" je to luxusní kára plná všelijakejch elektronickejch píčovin, jejichž porucha bude fatální pro další pokračování v jízdě, ale sám je rozhodně neopravíte (infotajnmenty a modrej zub nepočítám, to by s utility verzi asi nebylo, stejně jako alcantarový sedačky a semišovej tapecírunk). Vůbec by mě zajímala utility verze bez všech těch elektronickejch hejblat a nesmyslů, jenom motor, převodovka a sedačka pro řidiče...Skrýt celý příspěvekvelmi zajímavý poznatek s poválečnou výrobou a přebytkem plechů. Každopádně naprostý souhlas, Elza, Willis,Uaz v sobě nesou stopy válečných velmi jednoduchých vozidel, které si ...Zobrazit celý příspěvek
velmi zajímavý poznatek s poválečnou výrobou a přebytkem plechů. Každopádně naprostý souhlas, Elza, Willis,Uaz v sobě nesou stopy válečných velmi jednoduchých vozidel, které si poradí s opravdu velmi těžkým terénem.Skrýt celý příspěvek
@ Shark
Toto poznáš? :-D
https://www.autoweb.cz/legendy...@ Shark
Toto poznáš? :-D
https://www.autoweb.cz/legendy...
Načítám diskuzi...