Lasery amerického námořnictva

Lasery amerického námořnictva
USS Portland (LPD 27) testuje laserový systém SSL-TM v Adenském zálivu / Foto: Mass Communication Specialist 2nd Class Devin Kates, US Navy (Zvětšit)

Americké námořnictvo se vzhledem k nárůstu asymetrických hrozeb ze strany Číny, Ruska a v neposlední řadě také Íránu v posledních letech zabývá několika projekty laserových systémů, jejichž účelem je mj. doplnění stávajících prostředků protivzdušné obrany (PVO) na plavidlech amerického námořnictva.

Lasery nejsou pro USN ničím novým. Již na přelomu let 2009 a 2010 došlo k testům Laser Weapon System (LaWS) proti malým bezpilotním prostředkům na zemi a poté na plavidle. Spíše technologickým demonstrátorem je poté projekt Solid State Laser – Technology Maturation (SSL-TM). Dalšími vyvíjenými laserovými systémy jsou Optical dazzling Interdictor Navy (ODIN) určený k oslepování elektrooptických a navigačních systémů dronů, High Energy Laser with Integrated Optical dazzler and Surveillance (HELIOS) určený k doplnění systému Aegis a technologicky zřejmě nejpokročilejší The High Energy Laser Counter ASCM Project (HELCAP) určený k budoucímu působení proti protilodním střelám.

Mezi hlavní výhody laserů oproti konvenčním zbraňovým systémům patří zejména nízká cena „jednoho výstřelu“ a nenáročná logistika, kdy laseru stačí dodávat „pouze“ elektrickou energii. Mezi další výhody patří schopnost velmi přesného působení proti manévrujícím cílům.

Na druhé straně však mají lasery i své nevýhody. Prozatím nemohou působit za všech povětrnostních podmínek, což v je v případě námořní domény poměrně závažný nedostatek. V případě rušení laserů může také dojít k vedlejším ztrátám v podobě poškození vlastních letounů, satelitů nebo trvalým následkům u člověka.


Test SSL-TM na USS Portland (LPD 27) (2020)

Laser Weapon System (LaWS)

Prvním zmíněným laserovým systémem pro USN je LaWS o výkonu 30 kW. USN tímto laserem osadilo výsadkovou loď USS Ponce v roce 2012. Od září 2014 byl operačně nasazen na palubě zmíněného plavidla v Perském zálivu, kde na něm námořníci cvičili možné nasazení proti bezpilotním prostředkům nebo podezřelým plavidlům. Ačkoliv nedošlo k ostrému nasazení, velitel plavidla USS Ponce (AFSB(I)-15) měl povolení použit laser k obraně plavidla.

Operační postup při obraně plavidla před rychle se pohybujícími útočnými čluny nebo blížícím se bezpilotním prostředkem je následující: Nejdříve dojde k ozáření přibližujícího se objektu s tedy k jakémusi upozornění. Pokud pohybující se objekt nezmění kurz a stále se přibližuje k USS Ponce, použije obsluha laseru vyšší výkon k poškození důležitých částí přibližujících se objektů a jejich následnému vyřazení z provozu.

Experimentální nasazení LaWS ohodnotilo americké námořnictvo jako vynikající. V roce 2017 byla loď USS Ponce vyřazena ze služby. Laser LaWS byl sejmut a použit jako testovací prostředek pro projekt HELIOS (viz dále). USN nikdy nepočítalo se stálým nasazením laseru LaWS – šlo „pouze“ o demonstrátor.


Laserový systém Solid State Laser – Technology Maturation; větší foto / Foto: Mass Communication Specialist 2nd Class Devin Kates, US Navy

Solid State Laser – Technology Maturation (SSL-TM)

Ve fiskálním roce 2022 počítá USN s alokováním prostředků pro projekt SSL-TM, v jehož rámci již vznikl laserový systém zvaný Laser Weapon System Demonstrator (LWSD) o výkonu 150 kW. Dodavatelem laseru je Northrop Grumman a společnost již úspěšně nainstalovala laser na výsadkovou loď USS Portland (LPD 27). Během fiskálního roku 2022 mají pokračovat testy a v následujícím fiskálním roce dojde k demontáži laseru z lodi USS Portland.


Laserový systém ODIN; větší foto / Foto: Mass Communication Specialist Seaman Elisha Smith, US Navy

Optical dazzling Interdictor Navy (ODIN)

Laser ODIN je technologickým následníkem výše zmíněného LaWS. Jedná se o laser nižšího, blíže nespecifikovaného výkonu. První kus systému ODIN byl nainstalován na torpédoborec třídy Arleigh Burke USS Dewey již v roce 2019. Jedná se o příklad velmi rychlého postupu konstrukční a designérské práce, která trvala pouhé dva roky. O velmi rychlé práci konstruktérů svědčí i množství finančních prostředků alokovaných do projektu ODIN – přes 200 milionů dolarů ve fiskálním roce 2019, ale pouze 34 milionů dolarů ve fiskálním roce 2021. Pro fiskální rok 2022 pak námořnictvo požaduje pouze devět milionů dolarů na údržbu celého systému. Námořnictvo pokles požadovaných finančních prostředků vysvětlilo tím, že instalace ODINu na osm plavidel je téměř dokončena.

Do roku 2023 plánuje námořnictvo vybavit systémem ODIN dalších sedm plavidel. Ačkoliv je ODIN nainstalován již na několika torpédoborcích a křižnících, stále se jedná o experimentální nasazení. Na rozdíl od ostatních laserových zbraní nasazovaných i v jiných doménách je ODIN určen zejména k oslepení elektrooptických a navigačních systémů nepřátelských bezpilotních prostředků, nikoliv k jejich přímému ničení.


HELIOS; větší foto / Foto: Lockheed Martin

High Energy Laser with Integrated Optical dazzler and Surveillance (HELIOS)

HELIOS je pokračovatelem projektu LaWS a částečně navazuje i na výše zmíněný ODIN. Oproti těmto laserům má však výkon 60 kW (do budoucna počítá americké námořnictvo se zvýšením výkonu až na 150 kW) a je určen k oslepování a ničení bezpilotních prostředků a menších plavidel. HELIOS chce americké námořnictvo integrovat také do výzbroje torpédoborců třídy Arleigh Burke v rámci systému Aegis. V roce 2018 obdržela společnost Lockheed Martin zakázku v hodnotě 150 milionů dolarů na dodání dvou kusů systému HELIOS – jednoho určeného k instalaci na plavidlo a druhého pro pozemní zkoušky.

V následujících letech dojde k instalaci HELIOSu na plavidlo verze FIIA, jelikož v novější verze plavidel třídy Arleigh-Burke používá vysoce výkonný radar PVO a podle amerických představitelů není v současné době možné přidat laser o výkonu systému HELIOS kvůli nedostatku elektrické energie, jejíž značnou část spotřebuje zmíněný radar.


Test laseru USS Portland (LPD 27). Loď je součástí mariňáckého námořního svazu vedeného výsadkovou lodí USS Essex (LHD 2). Operačním prostorem svazu je Střední východ a částečně Indický oceán; větší foto / Foto: Mass Communication Specialist 2nd Class Devin Kates, US Navy

The High Energy Laser Counter ASCM Project (HELCAP)

Jak již název napovídá, poslední představený projekt laseru je určen k ničení protilodních střel s plochou dráhou letu. Na rozdíl od výše zmíněných laserů se však v tuto chvíli jedná pouze o projekt a americké námořnictvo nemá k dispozici funkční prototyp. Ve fiskálním roce 2022 plánuje americké námořnictvo integrovat nejdůležitější části laseru tak, aby o rok později mohlo dojít k prvnímu testu laseru projektu HELCAP. Výkon laseru projektu HELCAP je dle nepotvrzených informací 300 a více kilowattů.

Zdroje: CRS, Breaking Defense, Breaking Defense, National Defense Magazine, The Drive, Sea Power Magazine

Nahlásit chybu v článku


Související články

Megawattové bojové lasery pro americkou armádu, námořnictvo a letectvo

Pentagon hodlá financovat vývoj a stavbu tři technologických demonstrátorů výkonných bojových ...

PREMIUM Americké a izraelské lasery jako součást protivzdušné obrany

Drony jsou a budou hrozbou. Ať už se jedná o malé, komerční drony nebo naopak velké a sofistikované ...

Izraelský letecký laser sestřelil bezpilotní letadlo

Izrael jako první země světa provedla ostrý test leteckého laseru. Laser HPL-WS (High-Power Laser ...

Laserový DE M-SHORAD pro americkou armádu již v roce 2022

Americká armáda pokračuje ve vývoji a nasazování pozemních laserových prostředků pro protivzdušnou ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • ABC123
    19:08 17.12.2021

    Tak z tohto budú škaredé zranenia…. Niežeby nejaké zranenie bolo pekné, ale ugrilovaný za živa :-0

    Tak z tohto budú škaredé zranenia…. Niežeby nejaké zranenie bolo pekné, ale ugrilovaný za živa :-0

  • GlobeElement
    18:47 17.12.2021

    Špatné počasí bude problém i pro prostředky použité k útoku na loď. Střela naváděná laserem na tom bude stejně, jako obranný laser.

    Špatné počasí bude problém i pro prostředky použité k útoku na loď. Střela naváděná laserem na tom bude stejně, jako obranný laser.

    • Poly
      09:42 20.12.2021

      Počasí nebude problém. Záleží na výkonu laseru a na typu. Laicky, některé lasery pronikají nepříznivým počasím lépe. V případě výkonu je to jasné. Pokud je řeč o stovkách a ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Počasí nebude problém. Záleží na výkonu laseru a na typu. Laicky, některé lasery pronikají nepříznivým počasím lépe. V případě výkonu je to jasné. Pokud je řeč o stovkách a tisících kW, tak si cestu prostě propálí a může být slejvák sebevětší. Ti, kdo o tom rozhodují nehledě na tom, zda je to USA nebo někdo jiný, nejsou hloupí.
      Vysoce výkonné lasery trápí jiný problém. Výkonné lasery je potřeba uchladit a teplo někam odvést. V případě laseru o výkonu řádově v megawatech to není žádná sranda. Pro účely PVO s vysokým výkonem jsou vhodné deuteriové lasery a ty mají účinnost přeměny do 50 %. Stačí jen pár sekund a těch pár sekund sviští několik MW v teple. A jelikož takový laser nebude ničit jen jednu střelu, ale třeba 10 ihned po sobě, tak vznikne poměrně náročný až neřešitelný oříšek. A s tím vzniká další problém - IR stopa lodi.
      Skrýt celý příspěvek

  • Takeda
    16:31 17.12.2021

    Hezký sci-fi.

    Hezký sci-fi.

    • Smirnov
      17:38 17.12.2021

      No ale když už to vyzkoušeli, tak to není už fikce.

      No ale když už to vyzkoušeli, tak to není už fikce.

    • Poly
      10:28 20.12.2021

      ALTB - testován už před 10 lety a je to "megawatová" třída
      MLD - testován 100 kW námořní laser
      HELTD - pozemní laser 100 kW
      LaWS - namontovaný na základně Phalanxu jako jeho ...
      Zobrazit celý příspěvek

      ALTB - testován už před 10 lety a je to "megawatová" třída
      MLD - testován 100 kW námořní laser
      HELTD - pozemní laser 100 kW
      LaWS - namontovaný na základně Phalanxu jako jeho náhrada
      FEL - 100 kW laser
      ELLA - instalace na B-1, 100 kW
      a další a to jsou pouze americké systémy

      Sci-fi to bylo možná někdy v 50. letech...
      Skrýt celý příspěvek