Lehká stíhačka Scorpion na turné v Evropě

Textron AirLand’s Scorpion
Foto: Textron AirLand Scorpion; větší foto / Textron AirLand

Na skončené výstavě Paris Air Show 2015 firma Textron AirLand propagovala svou novou unikátní lehkou „stíhačku“ Scorpion. Letoun v sobě kombinuje jednoduchost a nízké náklady turbovrtulových strojů a schopnosti proudových letadel. O stíhačku projevilo zájem i několik zemí Evropy.

Víceúčelové lehké proudové bojové letadlo Scorpion představila firma Textron AirLand v roce 2013. Od té doby prototyp letadla podnikl více než 400 letových hodin. Během prvních testů letadlo prokázalo vysokou provozní spolehlivost a také vysokou operační dostupnost – příprava k dalšímu startu po návratu z mise trvá údajně pouze 10 až 20 minut.

Rychlý vývoj byl možný díky širokému využití komerčních komponentů. Samotný letoun je postaven na základě proudového obchodního letadla Citation od firmy Cessna (dceřiná společnost Textronu).

V současné době Textron AirLand testuje jediný prototyp. Nyní se chystá stavba druhého finálního letadla, které projde certifikací. Dlužno dodat, že program Scorpion vzniká čistě ve finanční režii Textron AirLand.

Na rozdíl od klasických proudových bojových letadel je Scorpion velmi jednoduché konstrukce. To jednak umožňuje srazit jednotkovou cenu na 20 milionů dolarů, jednak srazit cenu za letovou hodinu na 3000 dolarů. Například jedna hodina stíhačky F-35A Lightning II ve vzduch přijde daňové poplatníky na 35 000 dolarů.

Jednoduchá konstrukce umožňuje také snížit náklady na logistiku, údržbu a opravy. Letadlo je díky své nenáročné údržbě větší procento času dostupné pro nasazení, než výkonné a sofistikované proudové bojové letouny.

Cílovou skupinou zákazníků letadla Scorpion jsou země, které mají vysoké nároky na zpravodajské, sledovací a průzkumné ISR (Intelligence, Surveillance and Reconnaissance) operace. Typickým příkladem jsou země Středního východu, kde navíc ISR úkoly často provádějí operátoři z domobrany (národní gardy) nebo vnitřních bezpečnostních agentur.

Video: Ukázková mise letadla Scorpion. / YouTube

Tito operátoři pro ISR operace používají ve velké míře upravená civilní letadla. Textron AirLand nabízí výkonnější letoun, který navíc dokáže provádět i kinetické akce.„Nabízíme operační ISR schopnosti za cenu a provozní náklady obchodního letadla," vysvětluje Ron Parker, letový inženýr programu Scorpion.

Letoun Scorpion je sice mnohem méně výkonnější než klasické stíhací letouny, ale naopak výrazně výkonnější než turbovrtulové letouny nebo klasické obchodní proudové letouny. Dvojice motorů Honeywell TFE731 (2×18 kN) uděluje stroji maximální rychlost 833 km/h. Přeletová vzdálenost je 4400 km.

Scorpion navíc dokáže létat velmi nízkou rychlostí (176 km/h) a také při této nízké rychlosti manévrovat. Podobné schopnosti jsou ceněné při hlídkových činnostech a ISR operacích.

Maximální vzletová hmotnost je 9639 kg. Na šesti externích závěsných bodech lze umístit výzbroj a další vybavení až do hmotnosti 2800 kg. Ve vnitřní šachtě je místo pro účelové kontejnery s vybavením až do hmotnosti 1800 kg.

Letoun je především platforma pro instalaci moderního elektronického a průzkumného vybavení. Klíčovým prvkem konstrukce je vnitřní šachta, kde lze v polních podmínkách umístit speciální kontejnery – např. moduly pro ISR operace, komunikační moduly, zařízení pro elektronický boj, apod.

O letoun již projevilo zájem řada zemí, jako je Nigérie, Indonésie, Malajsie, Katar, Spojené Arabské Emiráty, Saudská Arábie, Bahrajn nebo Filipíny. Zájem projevují ale i vyspělé země celého světa. Například letectvo Spojených států zkoumalo možnost, zda letoun Scorpion dokáže alespoň částečně nahradit vyřazované bitevní stroje A-10 Thunderbolt  II.

Zdroj: Textron AirLand

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Nová cvičná letadla pro švédské letectvo

Švédská agentura pro nákup vojenského materiálu FMV (Försvarets Materielverk) spustila výběrové řízení na nákup nových cvičných letadel. Nové stroje nahradí ve švédském vojenském letectvu letitá proudová letadla Saab 105 (Sk 60).

Operační nasazení stíhaček F-35 Lightning II se blíží

Během příštího měsíce dosáhne počátečních operačních schopností IOC (Initial Operating Capapability) první letka stíhaček F-35B Lightning II americké námořní pěchoty. Zároveň americká strana vyzvala zahraniční zájemce k potvrzení nákupu předobjednaných stíhaček F-35A/B Lightning II.

Hybridní vzducholoď Airlander 10

Britská společnost HybridAir Vehicles dokončila vývoj unikátní obří hybridní vzducholodě Airlander 10. Firma svůj produkt plánuje nabízet civilním i vojenským uživatelům. První vojenskou vlaštovkou je projekt námořní průzkumné platformy.

První zákazníci pro L-39NG

Český lehký bitevní a cvičný letoun L-39NG si našel první zákazníky. Společnost LOM Praha modernizuje flotilu letadel L-39 na “standard L-39NG“. Dalšími zákazníky jsou dva světové akrobatické týmy.

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Stránka 1 z 4
  • flexi
    13:19 24.06.2015

    Trochu odbočím z vašeho motorování. Takové letadlo v americe už čeká od roku 1990. A i teď po patnácti letech by toto podivně (až hnusně) vypadající letadlo si myslím s přehledem strčilo "do kapsy". A přitom za třetinovou cenu. Po nevelké modernizaci možná poloviční.. No posuďte sami. ;)

    http://www.military.cz/usa/air/future/ares/ares.htm

    A jěště přidám video. ;)

    http://www.military.cz/usa/air/future/ares/ares.htm

  • Karlos73
    16:48 23.06.2015

    D.i.p, ale ja nie som v managmente Aero Vodochody...

  • CerVus
    15:52 23.06.2015

    Jednoduchost, cena, dostupnost, provozní a servisní náklady.

  • D.i.p
    15:43 23.06.2015

    Karlos73. To mě tedy povězte, myslím to seriozně, z jakého důvodu Aero vybralo do L-39NG americkej motor, když ho má hned za rohem?

  • Karlos73
    14:45 23.06.2015

    D.i.p, áno bolo by to fajn, ak by štáty Východnej EU spolu spolupracovali. Napríklad V4+Rumunsko,Bulharsko, prípadne ďalší (Pobaltské štáty, bývalé Juhoslovanské štáty). Stačí si ale povšimnúť, že Scorpion už výchadza z moderného a modulárneho draka, rovnako väčšina z konkurencie L-159. Faceliftovat drak z roku 1968 (L-39), je už kontraproduktívne...
    Stačí si uvedomiť, akú techniku používajú západné štáty NATO, väčšina dosluhujúce Alpha Jet. Náhradou je buď Alenia Aermacchi M-346 Master, alebo ostatné lietadlá z programu T-X, alebo je možné, že EADS opráši projekt EADS Mako/HEAT...
    Vôbec sa nedotýkate mojho patriotozmu, ale nemôžem za to, že si neviete predstaviť, čo by vedeli ponúknuť Slovensko a Maďarsko v tomto konzorciu... Zamyslite sa, koľko subdodávateľských firiem sa podieľa na výrobe napríklad auta... Pozrite si napríklad konzorcium firiem Airbrus, a ako je vyrábaný A380...
    http://www.alternatives-economiques.fr/__TRAVAIL/graphique_legends/img.php?id=24110
    To že na Slovensku sú v od roku 2010 konkurze POVAŽSKÉ STROJÁRNE LETECKÉ MOTORY, A.S. (ktoré boli v konzorciu s Jakovlevomb a Aleniou, a dodávali pre Yak-130 modernizované licenčné motory DV-2S/RD-35), ešte neznamená, že výroba motorov skončila. Pokračuje v tom firma HTC-AED.
    http://www.alternatives-economiques.fr/__TRAVAIL/graphique_legends/img.php?id=24110
    http://www.alternatives-economiques.fr/__TRAVAIL/graphique_legends/img.php?id=24110
    Inak stále dodávaju náhradné motory pre L-39 a L-39MS pre Aero Vodochody, a pre LOT Trenčín, ktorá robí generálne opravy týchto lietadiel...
    A možno by pomohla spolupráca Východoeuropských štátov s firmou EADS... je to zatiaľ sci-fi, je v tom politika, vôla...Zatiaľ je to skôr o individuálnom prístupe každého z menovaných štátov vyššie....

  • D.i.p
    12:27 23.06.2015

    CerVus: Přesně! Proto má taky Scorpion o proti Alce větší dostup a dolet. Což je jediný v čem je to lepší. Jinak by to bylo úplně k prdu.

    L-39 a L-159 určitě mají pořád své využití. Co se týká výzbroje lze to určitě dořešit dle požadavků zákazníka. A pokud L-159 půjdou do Iráku, tak k tomu asi i dojde.

    Karlos73: Samozřejmě, že by chtělo zkonstruovat modernější letoun. Nabádání pro spolupráci V4 je sice hezký, ale Polsko už šlo jinou cestou. A aniž bych se chtěl dotknout Vašeho patriotismu, řekněte mi, co může v oblasti vojenského letectví nabídnout Slovensko s Maďarskem (kromě peněz). Já v těchto státech nevidím pro nás žádné použitelné know-how.
    Pokud do něčeho takového Aero půjde, tak vidím šanci leda ve spolupráci SAAB a Embraer. Vlády obou firem by na tom mohly mít i zájem.

  • stirling
    11:45 23.06.2015

    Jenda: u motoru bylo myšleno spíše alternativní řešení tak jak se o tom mluvilo a ano souhlas ohledně elektroniky ořezat na moderní základ a ostatní nabízet pouze na vyžádání jako příplatkovou výbavu. Ale to je vše kdyby a určitě to záleží vše na úspěchu/neúspěchu L-39NG případně pokud by l-159 "zazářila" při boji s IS, ale tam vzhledem k pilotům se obávám opačného efektu.

  • Jenda
    10:34 23.06.2015

    stirling: l-159 skutečně nový motor nepotřebuje, mokré křídlo by pomohlo a elektroniku by to chtělo spíš ubrat.

    CerVus: Samozřejmě že ne, právě proto, že lze podvěsit specializovaný kontejner, když to bude potřeba...ona stabilizovaná plošina s optikou není dnes nic nad čím by se měl kdokoliv pozastavit...

  • CerVus
    10:17 23.06.2015

    Nevšiml jsem si, že by se ve výbavě 159 nacházela dvojce optických zaměřovacích modulů. Pokud se nepletu (a to je i možné) tak 159 nemá žádný pokud nepoužije specializovaný kontajner.

  • stirling
    10:12 23.06.2015

    L-39NG se za cenu tohohle budou dát pořídit dvě a letová hodina bude také levnější. Myslím, že i manévrovanost a ovladatelnost bude lepší. S L-39NG aero udělalo super krok - levné dobré cvičné letadlo. Otázka pak zní zda L-159 při podobném update (křídlo, motor, elektro) bude mít stále dobrou cenu za kus i letovou hodinu - pokud ano tak si myslím, že ani stopadesátdevítka v novém kabátě neřekla poslední slovo a třeba Scorpion by strčila do kapsy bez větších problémů.

Stránka 1 z 4