Lehká stíhačka Scorpion na turné v Evropě

Textron AirLand’s Scorpion
Textron AirLand Scorpion; větší foto / Textron AirLand

Na skončené výstavě Paris Air Show 2015 firma Textron AirLand propagovala svou novou unikátní lehkou „stíhačku“ Scorpion. Letoun v sobě kombinuje jednoduchost a nízké náklady turbovrtulových strojů a schopnosti proudových letadel. O stíhačku projevilo zájem i několik zemí Evropy.

Víceúčelové lehké proudové bojové letadlo Scorpion představila firma Textron AirLand v roce 2013. Od té doby prototyp letadla podnikl více než 400 letových hodin. Během prvních testů letadlo prokázalo vysokou provozní spolehlivost a také vysokou operační dostupnost – příprava k dalšímu startu po návratu z mise trvá údajně pouze 10 až 20 minut.

Rychlý vývoj byl možný díky širokému využití komerčních komponentů. Samotný letoun je postaven na základě proudového obchodního letadla Citation od firmy Cessna (dceřiná společnost Textronu).

V současné době Textron AirLand testuje jediný prototyp. Nyní se chystá stavba druhého finálního letadla, které projde certifikací. Dlužno dodat, že program Scorpion vzniká čistě ve finanční režii Textron AirLand.

Na rozdíl od klasických proudových bojových letadel je Scorpion velmi jednoduché konstrukce. To jednak umožňuje srazit jednotkovou cenu na 20 milionů dolarů, jednak srazit cenu za letovou hodinu na 3000 dolarů. Například jedna hodina stíhačky F-35A Lightning II ve vzduch přijde daňové poplatníky na 35 000 dolarů.

Jednoduchá konstrukce umožňuje také snížit náklady na logistiku, údržbu a opravy. Letadlo je díky své nenáročné údržbě větší procento času dostupné pro nasazení, než výkonné a sofistikované proudové bojové letouny.

Cílovou skupinou zákazníků letadla Scorpion jsou země, které mají vysoké nároky na zpravodajské, sledovací a průzkumné ISR (Intelligence, Surveillance and Reconnaissance) operace. Typickým příkladem jsou země Středního východu, kde navíc ISR úkoly často provádějí operátoři z domobrany (národní gardy) nebo vnitřních bezpečnostních agentur.

Ukázková mise letadla Scorpion

Tito operátoři pro ISR operace používají ve velké míře upravená civilní letadla. Textron AirLand nabízí výkonnější letoun, který navíc dokáže provádět i kinetické akce.„Nabízíme operační ISR schopnosti za cenu a provozní náklady obchodního letadla," vysvětluje Ron Parker, letový inženýr programu Scorpion.

Letoun Scorpion je sice mnohem méně výkonnější než klasické stíhací letouny, ale naopak výrazně výkonnější než turbovrtulové letouny nebo klasické obchodní proudové letouny. Dvojice motorů Honeywell TFE731 (2×18 kN) uděluje stroji maximální rychlost 833 km/h. Přeletová vzdálenost je 4400 km.

Scorpion navíc dokáže létat velmi nízkou rychlostí (176 km/h) a také při této nízké rychlosti manévrovat. Podobné schopnosti jsou ceněné při hlídkových činnostech a ISR operacích.

Maximální vzletová hmotnost je 9639 kg. Na šesti externích závěsných bodech lze umístit výzbroj a další vybavení až do hmotnosti 2800 kg. Ve vnitřní šachtě je místo pro účelové kontejnery s vybavením až do hmotnosti 1800 kg.

Letoun je především platforma pro instalaci moderního elektronického a průzkumného vybavení. Klíčovým prvkem konstrukce je vnitřní šachta, kde lze v polních podmínkách umístit speciální kontejnery – např. moduly pro ISR operace, komunikační moduly, zařízení pro elektronický boj, apod.

O letoun již projevilo zájem řada zemí, jako je Nigérie, Indonésie, Malajsie, Katar, Spojené Arabské Emiráty, Saudská Arábie, Bahrajn nebo Filipíny. Zájem projevují ale i vyspělé země celého světa. Například letectvo Spojených států zkoumalo možnost, zda letoun Scorpion dokáže alespoň částečně nahradit vyřazované bitevní stroje A-10 Thunderbolt  II.

Zdroj: Textron AirLand

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Nová cvičná letadla pro švédské letectvo

Švédská agentura pro nákup vojenského materiálu FMV (Försvarets Materielverk) spustila výběrové ...

Operační nasazení stíhaček F-35 Lightning II se blíží

Během příštího měsíce dosáhne počátečních operačních schopností IOC (Initial Operating Capapability) ...

Hybridní vzducholoď Airlander 10

Britská společnost HybridAir Vehicles dokončila vývoj unikátní obří hybridní vzducholodě Airlander ...

První zákazníci pro L-39NG

Český lehký bitevní a cvičný letoun L-39NG si našel první zákazníky. Společnost LOM Praha ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Pro vizuální i informační zpřehlednění diskuze jsme od 4.9.2020 vytvořili sbalovací příspěvky. Viditelných bude vždy prvních 180 znaků. V případě zájmu si může čtenář zbytek textu v příspěvku rozbalit a poté zase sbalit.

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • flexi
    13:19 24.06.2015

    Trochu odbočím z vašeho motorování. Takové letadlo v americe už čeká od roku 1990. A i teď po patnácti letech by toto podivně (až hnusně) vypadající letadlo si myslím s přehledem ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Trochu odbočím z vašeho motorování. Takové letadlo v americe už čeká od roku 1990. A i teď po patnácti letech by toto podivně (až hnusně) vypadající letadlo si myslím s přehledem strčilo "do kapsy". A přitom za třetinovou cenu. Po nevelké modernizaci možná poloviční.. No posuďte sami. ;)

    http://www.military.cz/usa/air...

    A jěště přidám video. ;)

    https://www.youtube.com/watch?...
    Skrýt celý příspěvek

  • Karlos73
    16:48 23.06.2015

    D.i.p, ale ja nie som v managmente Aero Vodochody...

    D.i.p, ale ja nie som v managmente Aero Vodochody...

  • CerVus
    15:52 23.06.2015

    Jednoduchost, cena, dostupnost, provozní a servisní náklady.

    Jednoduchost, cena, dostupnost, provozní a servisní náklady.

  • D.i.p
    15:43 23.06.2015

    Karlos73. To mě tedy povězte, myslím to seriozně, z jakého důvodu Aero vybralo do L-39NG americkej motor, když ho má hned za rohem?

    Karlos73. To mě tedy povězte, myslím to seriozně, z jakého důvodu Aero vybralo do L-39NG americkej motor, když ho má hned za rohem?

  • Karlos73
    14:45 23.06.2015

    D.i.p, áno bolo by to fajn, ak by štáty Východnej EU spolu spolupracovali. Napríklad V4+Rumunsko,Bulharsko, prípadne ďalší (Pobaltské štáty, bývalé Juhoslovanské štáty). Stačí si ...
    Zobrazit celý příspěvek

    D.i.p, áno bolo by to fajn, ak by štáty Východnej EU spolu spolupracovali. Napríklad V4+Rumunsko,Bulharsko, prípadne ďalší (Pobaltské štáty, bývalé Juhoslovanské štáty). Stačí si ale povšimnúť, že Scorpion už výchadza z moderného a modulárneho draka, rovnako väčšina z konkurencie L-159. Faceliftovat drak z roku 1968 (L-39), je už kontraproduktívne...
    Stačí si uvedomiť, akú techniku používajú západné štáty NATO, väčšina dosluhujúce Alpha Jet. Náhradou je buď Alenia Aermacchi M-346 Master, alebo ostatné lietadlá z programu T-X, alebo je možné, že EADS opráši projekt EADS Mako/HEAT...
    Vôbec sa nedotýkate mojho patriotozmu, ale nemôžem za to, že si neviete predstaviť, čo by vedeli ponúknuť Slovensko a Maďarsko v tomto konzorciu... Zamyslite sa, koľko subdodávateľských firiem sa podieľa na výrobe napríklad auta... Pozrite si napríklad konzorcium firiem Airbrus, a ako je vyrábaný A380...
    http://www.alternatives-econom...
    To že na Slovensku sú v od roku 2010 konkurze POVAŽSKÉ STROJÁRNE LETECKÉ MOTORY, A.S. (ktoré boli v konzorciu s Jakovlevomb a Aleniou, a dodávali pre Yak-130 modernizované licenčné motory DV-2S/RD-35), ešte neznamená, že výroba motorov skončila. Pokračuje v tom firma HTC-AED.
    http://www.htc-aed.sk/sk/Hlavn...
    http://www.htc-aed.sk/sk/Hlavn...
    Inak stále dodávaju náhradné motory pre L-39 a L-39MS pre Aero Vodochody, a pre LOT Trenčín, ktorá robí generálne opravy týchto lietadiel...
    A možno by pomohla spolupráca Východoeuropských štátov s firmou EADS... je to zatiaľ sci-fi, je v tom politika, vôla...Zatiaľ je to skôr o individuálnom prístupe každého z menovaných štátov vyššie....
    Skrýt celý příspěvek

  • D.i.p
    12:27 23.06.2015

    CerVus: Přesně! Proto má taky Scorpion o proti Alce větší dostup a dolet. Což je jediný v čem je to lepší. Jinak by to bylo úplně k prdu.

    L-39 a L-159 určitě mají pořád své ...
    Zobrazit celý příspěvek

    CerVus: Přesně! Proto má taky Scorpion o proti Alce větší dostup a dolet. Což je jediný v čem je to lepší. Jinak by to bylo úplně k prdu.

    L-39 a L-159 určitě mají pořád své využití. Co se týká výzbroje lze to určitě dořešit dle požadavků zákazníka. A pokud L-159 půjdou do Iráku, tak k tomu asi i dojde.

    Karlos73: Samozřejmě, že by chtělo zkonstruovat modernější letoun. Nabádání pro spolupráci V4 je sice hezký, ale Polsko už šlo jinou cestou. A aniž bych se chtěl dotknout Vašeho patriotismu, řekněte mi, co může v oblasti vojenského letectví nabídnout Slovensko s Maďarskem (kromě peněz). Já v těchto státech nevidím pro nás žádné použitelné know-how.
    Pokud do něčeho takového Aero půjde, tak vidím šanci leda ve spolupráci SAAB a Embraer. Vlády obou firem by na tom mohly mít i zájem.
    Skrýt celý příspěvek

  • stirling
    11:45 23.06.2015

    Jenda: u motoru bylo myšleno spíše alternativní řešení tak jak se o tom mluvilo a ano souhlas ohledně elektroniky ořezat na moderní základ a ostatní nabízet pouze na vyžádání jako ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Jenda: u motoru bylo myšleno spíše alternativní řešení tak jak se o tom mluvilo a ano souhlas ohledně elektroniky ořezat na moderní základ a ostatní nabízet pouze na vyžádání jako příplatkovou výbavu. Ale to je vše kdyby a určitě to záleží vše na úspěchu/neúspěchu L-39NG případně pokud by l-159 "zazářila" při boji s IS, ale tam vzhledem k pilotům se obávám opačného efektu.
    Skrýt celý příspěvek

  • Jenda
    10:34 23.06.2015

    stirling: l-159 skutečně nový motor nepotřebuje, mokré křídlo by pomohlo a elektroniku by to chtělo spíš ubrat.

    CerVus: Samozřejmě že ne, právě proto, že lze podvěsit ...
    Zobrazit celý příspěvek

    stirling: l-159 skutečně nový motor nepotřebuje, mokré křídlo by pomohlo a elektroniku by to chtělo spíš ubrat.

    CerVus: Samozřejmě že ne, právě proto, že lze podvěsit specializovaný kontejner, když to bude potřeba...ona stabilizovaná plošina s optikou není dnes nic nad čím by se měl kdokoliv pozastavit...
    Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    10:17 23.06.2015

    Nevšiml jsem si, že by se ve výbavě 159 nacházela dvojce optických zaměřovacích modulů. Pokud se nepletu (a to je i možné) tak 159 nemá žádný pokud nepoužije specializovaný ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Nevšiml jsem si, že by se ve výbavě 159 nacházela dvojce optických zaměřovacích modulů. Pokud se nepletu (a to je i možné) tak 159 nemá žádný pokud nepoužije specializovaný kontajner.
    Skrýt celý příspěvek

  • stirling
    10:12 23.06.2015

    L-39NG se za cenu tohohle budou dát pořídit dvě a letová hodina bude také levnější. Myslím, že i manévrovanost a ovladatelnost bude lepší. S L-39NG aero udělalo super krok - levné ...
    Zobrazit celý příspěvek

    L-39NG se za cenu tohohle budou dát pořídit dvě a letová hodina bude také levnější. Myslím, že i manévrovanost a ovladatelnost bude lepší. S L-39NG aero udělalo super krok - levné dobré cvičné letadlo. Otázka pak zní zda L-159 při podobném update (křídlo, motor, elektro) bude mít stále dobrou cenu za kus i letovou hodinu - pokud ano tak si myslím, že ani stopadesátdevítka v novém kabátě neřekla poslední slovo a třeba Scorpion by strčila do kapsy bez větších problémů.
    Skrýt celý příspěvek

  • Jenda
    10:07 23.06.2015

    CerVus: Protože tato "unikátní" lehká stíhačka, jak je uvedeno v podtitulu článku, nenabízí nic navíc oproti konkurenci - L-159, Hawk, M-346, ... Hlavně ne nižší cenu.

    A ani ve ...
    Zobrazit celý příspěvek

    CerVus: Protože tato "unikátní" lehká stíhačka, jak je uvedeno v podtitulu článku, nenabízí nic navíc oproti konkurenci - L-159, Hawk, M-346, ... Hlavně ne nižší cenu.

    A ani ve vývoji neprodejných strojů to není prvenství...
    Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    08:09 23.06.2015

    Nechápu proč to letadlo srovnáváte se 159. Tohle je militarizovane průzkumné letadlo, 159 je militarizovane cvičné letadlo. To je jako srovnavat Me109 a Stuku.

    Nechápu proč to letadlo srovnáváte se 159. Tohle je militarizovane průzkumné letadlo, 159 je militarizovane cvičné letadlo. To je jako srovnavat Me109 a Stuku.

  • Mrakoplaš
    00:18 23.06.2015

    V téhle kategorii myšleno cenově.(kfir je samozřejmě těžší)

    V téhle kategorii myšleno cenově.(kfir je samozřejmě těžší)

  • Mrakoplaš
    00:17 23.06.2015

    Docela by mě zajímalo na co je něco takového prezentované jako stíhačka, když už levný víceučelový letoun v téhle kategorii tak bych bral spíš spíš Kfir- ten má i ve starších ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Docela by mě zajímalo na co je něco takového prezentované jako stíhačka, když už levný víceučelový letoun v téhle kategorii tak bych bral spíš spíš Kfir- ten má i ve starších verzích bojové úspěchy, na cvičení Red Flag 2012. se vyrovnal v útocích na pozemní i vzdušné cíle americkým F16. + Nová modernizované verze block-60 se má vyrovnat letadlům 4,5 generace.A stát také cca 20mm. + bude mít narozdíl od scorpionu radar, nadzvuk. A jako tady ta věc nízkou cenu(moderné verze 20mil USD) i provozní náklady. připadá mi to prostě jako delší věc na mlácení teroristů , negerských bojůvem v africe Ale proti komukoliv kdo si sežene aspoň nějaké krytí to v normálním boji pohoří. (a nahradit něčím takovým A-10 který by co do hmotnosti mohla tuhle věc pověsit, no nevím :/
    Skrýt celý příspěvek

  • Jenda
    21:46 22.06.2015

    yellec: Na co kontejner? Návodčí se značkovačem je daleko vhodnější. A když není potřeba taková chirurgie, tak se ALCA dokáže trefit dostatečně přesně a levně klasickou municí...

    yellec: Na co kontejner? Návodčí se značkovačem je daleko vhodnější. A když není potřeba taková chirurgie, tak se ALCA dokáže trefit dostatečně přesně a levně klasickou municí...

  • skelet
    21:29 22.06.2015

    yellec: to bylo u L-159 v plánu (tenkrát TIALD), ale Tvrdík řekl "ne! neřízená munice stačí!"

    yellec: to bylo u L-159 v plánu (tenkrát TIALD), ale Tvrdík řekl "ne! neřízená munice stačí!"

  • Clanek
    21:22 22.06.2015

    Zeme tretiho sveta? Jak je na tom teoreticky Alca s moznosti vyvozu do takovych statu?

    Zeme tretiho sveta? Jak je na tom teoreticky Alca s moznosti vyvozu do takovych statu?

  • yellec
    20:58 22.06.2015

    Pro státy Jižní Ameriky je to ideální stroj k boji proti pašerákům drog. Ti létají malými letadly z improvizovaných letišť vysekaných v pralese. Např. Brazílie na to používá Super ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Pro státy Jižní Ameriky je to ideální stroj k boji proti pašerákům drog. Ti létají malými letadly z improvizovaných letišť vysekaných v pralese. Např. Brazílie na to používá Super Tucano ve spolupráci s Awacsem. Kolumbijcům by se hodil k boji proti povstalcům z Farc.

    Velká výhoda Scorpionu je vestavěný zaměřovací kontejner. S přesnou municí může operovat z výšek, kde bude pro protivníka s primitivní PVO nedotknutelný.

    A to je taky největší bolest Alcy. Bez zaměřovacího kontejneru a přesné munice si může dovolit operovat leda A-10 a ani ty už tak většinou nelétají. Pokud by český zbrojní průmysl byl schopný Alcu prodávat jako balíček tzn. včetně zbraní a za konkureceshopnou cenu, země třetího světa by stály fronty.
    Skrýt celý příspěvek

  • Jenda
    19:48 22.06.2015

    L-39 je nezáludný letoun s čitelnou pilotáží. Je to ideální letadlo pro přechod z pístového na proudový letoun. L-39NG jde podobnou cestou jako Scorpion směrem k dalšímu snižování ...
    Zobrazit celý příspěvek

    L-39 je nezáludný letoun s čitelnou pilotáží. Je to ideální letadlo pro přechod z pístového na proudový letoun. L-39NG jde podobnou cestou jako Scorpion směrem k dalšímu snižování provozních nákladů.

    L-159 je letadlo do války, které si nese všechny podpůrné systémy na palubě. Potřebuje jen rovnou plochu, cisternu s palivem a návodčího s mobilním přistávacím radiomajákem.
    Např. pro Afg by se asi těžko hledal efektivnější letoun...

    M-346 je zbytečně výkonný pro roli L-39 (pro přechod na proudový letoun) a je otázkou jestli je potřeba další mezičlánek mezi letadlo kategorie L-39 a dvojmístný bojový letoun...
    Skrýt celý příspěvek

  • Karlos73
    17:56 22.06.2015

    Jura99, skús lepšie čítať. Mrzí ma, že si to zle pochopil. Vôbec nie som zaujatý voči Aero Vodochody. L-39 považujem za výborné lietadlo vo svojej dobe! Bol som fanúšikom Bielych ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Jura99, skús lepšie čítať. Mrzí ma, že si to zle pochopil. Vôbec nie som zaujatý voči Aero Vodochody. L-39 považujem za výborné lietadlo vo svojej dobe! Bol som fanúšikom Bielych Albatrosov, ak ti to niečo hovorí...
    1. Napísal som, že pokročilejší ako L-39 bol poľský PZL I-22 Iryda https://en.wikipedia.org/wiki/...
    2. Ešte raz, ak chcú štáty z Východonej EU uspieť v tomto segmente výroby, mali by rozmýšlať nad konzorciom...
    3. Aero Vodochody neviem dokedy chce faceliftovať L-39? Budme úprimný, v súčastnosti je tento drak už nemoderný, zastaralý, a asi aj nevhodný pre pokročilú pilotáž pre zavádzané lietadlá 4++ a 5. generácie.
    4.Je potrebné prísť s novou architektúrou lietadla, novým dizajnom draku,...pre
    21.storočie.
    Aj Talianske Alenia Aermacchi M-346 Master najskôr vztvorilo konzorcium s ruským Jakovlevom, po čase odstúpili od tohoto konzorcia a pokračovali samostatne, preto je ruský Yak-130 a M-346 Master podobný....
    Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    17:55 22.06.2015

    to Karlos 73: M 346 je pořádná mašina, dva motory, FBW, dobrá mechanizace křídla, streaky, plovoucí výškovky, řízené lety s úhly náběhu do 40° možnost simulovat letové obálky ...
    Zobrazit celý příspěvek

    to Karlos 73: M 346 je pořádná mašina, dva motory, FBW, dobrá mechanizace křídla, streaky, plovoucí výškovky, řízené lety s úhly náběhu do 40° možnost simulovat letové obálky různých letadel, vyšší nosnost než L 159, v dvoumístné konfiguraci má obdobný dolet jako jednomístná Alca. Radar možné zastavět na přání.
    S tím se překopaný "L 39" na L 159 nemůže srovnávat, Alca může konkurovat pouze cenou.
    Je to letadlo, které vzniklo v době vzniku L 159, kupodivu v Italsko-Ruské spolupráci. Samotni rusové mají v plánu Jakem 130 nahradit i část bitevníků Su 25.
    Za jistou známku kvality považuji i zájem ze strany Polska a Izraele, právě o M 346.

    Scorpion je úplně někde jinde, to je letadlo pro "vyhlídkové lety" s možností předávát data průzkumu a případné koordinování útoků, určitě to není do bojových zón konfliktů s PVO.
    Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    17:37 22.06.2015

    Karlos: Vaše zaujatost k Aeru je patrná. Tento stroj by mohl být o třídu lepší než L-159, ale není. Chybí mu totiž nadzvuk, takže se nehodí ani na air-policing, což kdyby se hodil, ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Karlos: Vaše zaujatost k Aeru je patrná. Tento stroj by mohl být o třídu lepší než L-159, ale není. Chybí mu totiž nadzvuk, takže se nehodí ani na air-policing, což kdyby se hodil, pak je to slušná volba pro chudé státy, viz. např. Slovensko, které nemají na pořádné stíhačky, ale air-policing by chtěly. Jinak polská Iskra byla všechno možné, jen ne lepší než L-39, který nejspíš ještě neřekl poslední slovo a s přestavbou na L-39NG podle mě zažije slušný úspěch. A M-346? To je přece Jakovlev.
    Skrýt celý příspěvek

  • Karlos73
    17:23 22.06.2015

    Je to zaujímave lietadlo pre štáty, ktoré si chcú riešiť lacnou formou jeden so stupňov tréningu vojenských pilotov a zároveň riešiť ľahký bitevník. Konkurencia je dnes značná a ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Je to zaujímave lietadlo pre štáty, ktoré si chcú riešiť lacnou formou jeden so stupňov tréningu vojenských pilotov a zároveň riešiť ľahký bitevník. Konkurencia je dnes značná a bude väčšia po spustení súťaže USA programu T-X....
    Priatelia, nechcem sa dotknúť, alebo uraziť český patriotizmus s L-159 ALCA, Aero L-169,...napíšem svoj názor....
    Je tu snaha o predaj týchto lietadiel, ale nedari sa to. L-159 ALCA, Aero L-169 vychádzajúcu so zastaralého, nemoderného draku (L-39), dnes už menej vhodného pre pokročilý výcvik pilotov pre lietadla 4++,5. generácie. Preto viaceré štáty uprednostňujú napr. Alenia Aermacchi M-346 Master (Izrael, Poľsko, ďalšie štáty sú v jednaní...). Treba si uvedomiť, že viacero štátov bývalého východného blku (Varšavskej zmluvy) máju spôsobilosti vo výrobe vojenských lietadiel - ľahkých tréningových a vojenských lietadiel. Napríklad Poľsko - TS-11 Iskra R, PZL I-22 Iryda (čo bolo pokročilejšie lietadlo ako L-39), Rumunsko - IAR 99, Srbsko - Soko G-4 Super Galeb,.... Chcem tým napísať, že prečo sa V4, Východoeurópske štáty nedohodnú na spôsob konzorcia štátov pri Eurofighter Typhoon EF-2000? Malé a chudobnejšie štáty nedosiahnu nikdy taký komerčný predaj pri vojenskej technike, pokiaľ sa budu hrať každý na vlastnom pieskovisku. Pokiaľ sa nespoja do konzorcia, postupne zaniknú, alebo ukončia vývoj a výrobný program. Malý štát nepochodí v súčastnosti pri leteckom priemysle s tým "my to vyskúmame, vyrobíme a vy to kúpte..." Viem si predstaviť, že by sa viacero štátov dohodlo na konzorciu pri vývoji a výrobe ľahkej stíhačky / tréningovom lietadle. Problém je, že Poľsko sa už naviazalo na program M-346 Master. Je to na diskusiu... ale viacero Západných štátov v 50.-80. rokoch rozvíjali vlastné programy podobných lietadiel a časom s tým skončili (Španieli - CASA C-101, Švajčiari - FFA P-16)
    Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    17:19 22.06.2015

    Scorpion vypadá jako protiváha hlídkovým ozbrojeným bezpilotním prostředkům, tentokráte s dvoučlennou obsluhou, nejspíše z důvodu delších misí a kontroly všeho na palubě. Jsou tu ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Scorpion vypadá jako protiváha hlídkovým ozbrojeným bezpilotním prostředkům, tentokráte s dvoučlennou obsluhou, nejspíše z důvodu delších misí a kontroly všeho na palubě. Jsou tu prostě složky armády, které se na roboty spoléhat, zatím, nechtějí. Prioritou bude jistě průzkum před misemi typu CAS.
    Určitě nebude mít tak dobrou letovou obálku, včetně akrobacie, jako Alca, ale má obdobné užitečné zatížení, senzory odpovídají určení, proto postrádá radar určený hlavně pro A-A mise. Propastný rozdíl je v doletu, jednomístná Alca s přídavnými nádržemi má 2530 km, Scorpion má dolet 4400 km (zkuste si pak představit dolet a výdrž v případě bezpilotní varianty) další rozdíl je i v dostupu, Scorpion má psaný dostup do 14 000 m.
    Skrýt celý příspěvek

  • Todomatch
    16:17 22.06.2015

    Armádní určitě ne, ale i pro civilní letectví jsou vysoké standardy. Ono pokud by se to mělo blížit třeba zmíněné Alce, tak by to byla její ostuda. Protože poskládat z běžných ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Armádní určitě ne, ale i pro civilní letectví jsou vysoké standardy. Ono pokud by se to mělo blížit třeba zmíněné Alce, tak by to byla její ostuda. Protože poskládat z běžných komponentů stroj šlapající na paty něčemu, co je kresleno od nuly jako vojenský speciál by bylo opravdu nepříjemné. Stejně mě fascinuje americký trh technologií, založíte firmu a poskládáte "skorostíhačku" z toho, co koupíte v obchoďáku (nadsázka). A Tucano se mi líbí, taková renesance vrtulových strojů je přece úžasná.
    Skrýt celý příspěvek

  • strikehawk
    16:13 22.06.2015

    tak předně letadlo tohoto typu měl US průmysl zplodit maximalně 2 roky po invazi do Iráku a umožnit tak masivní úsporu celé kampani v Iráku a Afganistánu a zabránit "olétání" ...
    Zobrazit celý příspěvek

    tak předně letadlo tohoto typu měl US průmysl zplodit maximalně 2 roky po invazi do Iráku a umožnit tak masivní úsporu celé kampani v Iráku a Afganistánu a zabránit "olétání" akvizičně i provozně velmi nákladných F-15, F16 až na strukturální pevnostní dřeň.

    Další důkaz, že vojenskoprůmyslový komplex si v USA žije svým životem ( nejen zde samozřejmě ), a zcela ignoruje aktuální potřeby USAF a dalších složek.

    Jinak k samotnýmu letadlu asi tolik : 90% marketing, 10% technika.
    Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    15:20 22.06.2015

    Taky z toho lze odvodit, že civilní díly nebudou mít armádní odolnost, kompatibilitu se součástkovou základnou a jediná šance toho letadélka je, že se nedostane do žádného ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Taky z toho lze odvodit, že civilní díly nebudou mít armádní odolnost, kompatibilitu se součástkovou základnou a jediná šance toho letadélka je, že se nedostane do žádného opravdového konfliktu. Je to dobré tak na nahánění technicky slabších narkomafií. Na druhou stranu tam mi pořád vychází lépe a levněji to Tucano, nebo ALCA.
    Koncept civilních odolností a dílů zkusili Američané u lodí LCS a o nějakém úspěchu se mluvit nedá. Cenově jsou už na úrovni Mil-Spec, zato odolnost je úrovni lepší jachty...(a stejně jako jachty jsou to ale krásné a tvarově progresivní lodě, jen kdyby nebyly z papíru).
    Skrýt celý příspěvek

  • Todomatch
    14:39 22.06.2015

    Výhoda celého konceptu může být hlavně v nízkých provozních nákladech. Z věty "Rychlý vývoj byl možný díky širokému využití komerčních komponentů" lze dovodit, že náhradní díly ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Výhoda celého konceptu může být hlavně v nízkých provozních nákladech. Z věty "Rychlý vývoj byl možný díky širokému využití komerčních komponentů" lze dovodit, že náhradní díly budou běžně k mání, neboť jednotlivé komponenty pocházejí z běžné komerční produkce a jsou volně na trhu. To pro některé potenciální zákazníky může být skutečně výhoda. Jen aby si to nezačali kupovat ti, proti kterým to je namířeno. Kromě teroristů si dovedu představit i mexické drogové kartely.
    Skrýt celý příspěvek

  • infi
    14:37 22.06.2015

    Nejsem zrovna armádní odborník, ale z laického hlediska, v čem je toto "letadýlko" tak zázračné? A s max rychlostí 833 km/h to snad ani nejde nazývat stíhačkou :-)

    Pokud se ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Nejsem zrovna armádní odborník, ale z laického hlediska, v čem je toto "letadýlko" tak zázračné? A s max rychlostí 833 km/h to snad ani nejde nazývat stíhačkou :-)

    Pokud se nepletu, tak armáda prodala (nebo zvažovala?) prodej 24ks L-159 za 500mil czk... (To že jsme pořídili 72ks za 50 miliard ponechejme stranou...) tedy nějakých 0,8mil USD za kus. Chápu, že se asi nejedná o úplně nové stroje a ne zrovna combat-ready "v plné palbě", ale i tak si myslím, že zvlášť v dnešní době by měly ALCY skvělé využití pro typ operací jako v Libyi, Sýrii atd...

    Nikdy jsem nepochopil jako moc "cost-effective" je nasazení super-moderní stíhačky, která ne zrovna nejlevnější přesně naváděnou munici zničí někde uprostřed pouště Toyotu Hilux s PK na korbě...

    Přijde mi dost smutné, že naší západní a NATO partneři, nám nedokážou najít uplatnění pro L-159, ačkoli příležitostí je teď nespočet...
    Skrýt celý příspěvek

  • Jenda
    11:37 22.06.2015

    Koncepčně je to naprostý nesmysl....za 20mega$ seženeš skutečný bojový letoun např i L-159. Letounů těchto parametrů je dost (bojové verze cvičných letounů). Tohle je něco jako ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Koncepčně je to naprostý nesmysl....za 20mega$ seženeš skutečný bojový letoun např i L-159. Letounů těchto parametrů je dost (bojové verze cvičných letounů). Tohle je něco jako "UAV" s posádkou, takový ozbrojený businessjet. To už je zajímavější italská cesta - udělat z businessjetu plnohodnotný UAV.
    Skrýt celý příspěvek

  • D.i.p
    11:34 22.06.2015

    Podle konstrukce bych tomu letadlu pro bitevní využití vůbec nevěřil. Hornoplošník s tak velkým rozpětím křídel? Podle mě určitě dobrý pro průzkum.
    Jako bitevník tak možná proti ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Podle konstrukce bych tomu letadlu pro bitevní využití vůbec nevěřil. Hornoplošník s tak velkým rozpětím křídel? Podle mě určitě dobrý pro průzkum.
    Jako bitevník tak možná proti civilnímu obyvatelstvu, nanejvýš proti chudším mafiánům sklízejícím marihuanu. Ono i v tom videu největším ohrožením byl kulomet na džípu...
    Motory sice dva, ale s malým výkonem. Manévrovatelnost taky nebude žádnej odvaz. Alca má nějakou možnost vlastní obrany, tohle bude ve vzduchu úplně bezbranný.
    Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    11:22 22.06.2015

    Tak nevím, ale nazývat stíhačkou něco s max. rychlostí 833 km/h mi přijde podivné. IMHO dvoumotorová koncepce tomuto stroji mnoho výhod nenese.

    Tak nevím, ale nazývat stíhačkou něco s max. rychlostí 833 km/h mi přijde podivné. IMHO dvoumotorová koncepce tomuto stroji mnoho výhod nenese.

  • HonzaH
    11:15 22.06.2015

    Tak novější to asi bude, ale jestli to je i medernější nedokážu posoudit. L159 vychází z konstrukce Albatrosu, který byl od prvopočátku konstruovaný jako vojenský, Scorpion je ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Tak novější to asi bude, ale jestli to je i medernější nedokážu posoudit. L159 vychází z konstrukce Albatrosu, který byl od prvopočátku konstruovaný jako vojenský, Scorpion je postavený na základě civilního letadla.
    Navíc mnoho z těch jmenovaných zájemců už má s letadly z Aera zkušenosti a Albatros je v podstatě desítkami tisíc letových hodin prověřená konstrukce a pokud vím, tak má za sebou i bojové nasazení. Dva motory bych u takového letadla také neviděl jako zrovna výhodu. Dražší na pořízení, dražší na provoz, dražší a složitější na údržbu.
    Podle zájmu je vidět, že o takový letoun asi zájem je a tak se divím, že není zájem o L159. Je vidět, že podpora Američanů, jak ji Aeru slibovali, nebyla dodržená. Spíše bych to viděl jako klacky pod nohy a snahu o likvidaci konkurence. A to v podstatě L159 neměla v době svého vzniku nijak zvlášť velkou konkurenci.
    Skrýt celý příspěvek

  • Matesaax
    09:42 22.06.2015

    Srovnani s L-159 se nabizi,vykonove podobne si oba stroje jsou,nicmene Scorpion je mnohem modernejsi letoun,navic dvoumotorak,takze vykonove na tom bude lepe.Skoda,ze to nedotahli ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Srovnani s L-159 se nabizi,vykonove podobne si oba stroje jsou,nicmene Scorpion je mnohem modernejsi letoun,navic dvoumotorak,takze vykonove na tom bude lepe.Skoda,ze to nedotahli na nadzvuk,to by pak byl idealni nastupce legendy F-5.takhle je to stihacka pouze na reklamnim letaku,ale jako bitevnik si myslim,ze o to zajem bude.
    Skrýt celý příspěvek

  • Borek
    09:11 22.06.2015

    Dá se to nějak srovnat s Alcou nebo je to úplně mimo?

    Dá se to nějak srovnat s Alcou nebo je to úplně mimo?