OA-X: Lehké bitevní letadlo pro americké letectvo

Lehké proudové letadlo Scorpion odpaluje neřízené rakety vzduch-země; větší foto / Textron

Začátkem příštího měsíce na základně Holloman amerického letectva (US Air Force) v Novém Mexiku začnou v rámci programu OA-X poznávací zkoušky lehkých bojových letadel. Cílem programu OA-X je zavést do amerického letectva novou třídu lehkých, resp. provozně levných průzkumných a bitevních letadel.

Na základně Holloman všichni kandidáti předvedou své schopnosti zástupcům amerického letectva. Teprve na základě získaných znalostí americké letectvo vypracuje takticko-technické požadavky na nový lehký víceúčelový bojový letoun.

Americké letectvo se například ještě nerozhodlo, zda nový lehký letoun získá turbovrtulový nebo proudový motor.

Na předváděcí akci jsou prozatím přihlášeny dvě firmy (a také nejvážnější kandidáti) - firma Textron představí lehké proudové letadlo Scorpion a turbovrtulový stroj AT-6 Wolverine, Sierra Nevada Corporation a Embraer ukážou turbovrtulový stroj brazilské výroby A-29 Super Tucano.

Obě společnosti jsou již se svými turbovrtulovými letouny na základně a připravují se na zahájení testů (31. července). Proudový Scorpion dorazí na konci měsíce, protože se zapojí až do pozdějších fází testování. Všechny tři stroje budou pilotovat a ovládat přeškolení piloti a operátoři zbraňových systémů amerického letectva.

Testování potrvá čtyři až šest týdnů - ověří se schopnost letadel provádět průzkumné, sledovací a zpravodajské operace, létání za použití brýlí pro noční vidění, použití zbraní vzduch-země i vzduch-vzduch nebo vzlety/přistání z polních letišť.

Pečlivě sledována bude provozní náročnost letadel, poruchovost a nasaditelnost - americké letectvo například požaduje, aby letadla OA-X v ostré akci dlouhodobě prováděla až několik vzletů denně, kdy se po přistání dočerpá palivo, doplní munice a letadlo se vrátí zpět do akce.

Zřejmě nejžhavějším kandidátem je brazilský A-29. Americké letectvo již A-29 nakoupilo a darovalo afghánskému a libanonskému letectvu. Afghánští a libanonští piloti se cvičí na A-29 přímo v USA. Letadla A-29 jsou již také upravena podle amerických požadavků - jde zejména o instalaci armádních komunikačních systémů, datalinků a senzorů (FLIR).

Předností A-29 je především vynikající ovladatelnost při všech rychlostech - to je extrémně důležité při poskytování blízké letecké podpory pozemním jednotkám, kdy pilot musí při nízkých rychlostech sledovat a pochopit situaci dole na bojišti.


Super Tucano

Proti A-29 nastoupí americký AT-6, který ale konstrukčně vychází ze švýcarského stroje Pilatus PC-9. Textron sice ještě v USA neprodal ozbrojenou verzi AT-6, ale vyrobil již přes 1000 letadel jednoduší cvičné verze T-6 (s omezenou schopností nést zbraně), kterou mimo jiné k základnímu výcviku používají američtí piloti.

“Je to letadlo, které letectvo zná, logistika je vytvořena, existuje hodně pilotů, kteří létali s tímto letounem v podobné konfiguraci, i když AT-6 je novější a má větší a širší schopnosti,” řekl  Bill Harris, viceprezident firmy Textron.

Proudový Scorpion stojí poněkud v pozadí, zejména z důvodů větších provozních nákladů. Zatímco letová hodina A-29 a AT-6 stojí přibližně 1000 dolarů, u letounu Scorpion dosahuje 3000 dolarů. Scorpion ale může létat rychleji, výše a má více prostoru a energie pro instalaci dalších a náročnějších senzorů a vybavení.


AT-6 Wolverine

Zatím však není jisté, zda americké letectvo jednoho ze zmíněných kandidátů skutečně nakoupí - po skončení testů může letectvo požadovat další ukázku schopností letadel (např. na Středním východě), případně rovnou spustí program nákupu nebo jednoduše celý koncept shodí ze stolu.

Pokud se však letectvo rozhodne v letošním roce spustit nákup letadel OA-X, může se opřít o silnou podporu Senátu, resp. mocného Výboru Senátu pro ozbrojené složky (Senate Armed Services Committee) - ten již výhledově na nákup letadel pro příští fiskální rok schválil částku 1,2 miliardy dolarů.

Zastáncem nákupu letadel je známý republikánský senátor John McCain, který předsedá zmíněnému výboru. Podle McCaina letectvo potřebuje 300 lehkých bitevních letadel, z toho 200 strojů má dorazit v roce 2022.

Video: Scorpion / YouTube

"Vzdušné síly by měly přijmout kombinaci pokročilých a jednodušších bojových letounů. Pro každý scénář nejsou nutné drahé technologie páté generace,” uvedl McCain. “Tyto letadla mohou provádět protiteroristické operace, provádět blízkou leteckou podporu a další mise v méně ohroženém prostoru a také pomáhat sezonním pilotům (rezervistům - pozn. red,) snižovat zátěž pilotů stíhacích letadel vzdušných sil.”

Turbovrtulové letouny sice nemohou uspět proti vyspělému protivníkovi, ale díky své nízké rychlosti a především dobrým manévrovacím schopnostem při nízkých rychlostech jsou ideální pro poskytování blízké letecké podpory. Navíc jednoduchá konstrukce umožňuje, aby letadlo létalo “nonsotop” po dobu několika dní bez nutné údržby - taková úroveň nasazení je pro složité stíhací letouny páté generace nedosažitelná.

Výhodou je samozřejmě nízká cena. A-29 stojí přibližně 10 milionů dolarů (cena za samotný stroj; záleží na vybavení). Nákup a roční provoz 10 letounu A-29 tak stojí výrazně méně, než nákup a roční provoz jediné stíhačky F-35 (letová hodina cca 40 000 dolarů).

Zdroj: Defense News

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Bitevník A-10 Thunderbolt II zůstane ve výzbroji do roku 2021

Fanoušci legendárního amerického bitevního letounu A-10 Thunderbolt II, přezdívaného “Warthog” ...

České L-159 ALCA proti stíhačkám F-35B Lightning II

Americká firma Draken International poprvé nasadila česká letadla L-159 ALCA (Advanced Light Combat ...

OA-X: Turbovrtulová bitevní letadla pro americké letectvo?

Americké letectvo (US Air Force) hledá v rámci programu OA-X levná a komerčně dostupná bitevní ...

Americká mise bitevníků L-159 ALCA úspěšně pokračuje

Americká firma Draken International přesunula 11 lehkých bitevních a cvičných letadel L-159 ALCA na ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Nesher
    15:48 15.08.2017

    Tak požadavky USAF splňují pouze Super Tucano a AT-6
    http://www.defence24.pl/644893...

  • Flader
    15:52 31.07.2017

    Len to je začarovaný kruh. Bez toho aby sami ukázali, že L-159 je stále živý projekt, tak toho nového zákazníka nenájdu. Nedá sa len čakať, až si niekto spomenie, že nejaká firma v Československu (pretože tak nás aj po 25 rokoch stále vnímajú v krajinách mimo Európy), ktorá kedysi vyrábala cvičné lietadlá má v ponuke aj ľahký bitevník.
    Pokiaľ by to fakt mysleli vážne tak by tie financie do letových skúšok obetovali (aj keď viem, že sú to obrovské investície). Pokiaľ si ale spočítali, že je to príliš veľký risk tak je to podľa mňa vzdanie sa tohto projektu.

  • logik
    13:35 31.07.2017

    Flader: nevzdalo. Ale zatím nemá zákazníka a vyvíjet "do šuplíku" jsou v leteckém průmyslu dosti často vyhozené peníze. To si mohou dovolit jen silné firmy, ne Aero, které má problémy s cash-flow. Takže Aero nejdřív shání zákazníka a pak tepr bude vyrábět.

    Cervus: Blbina. Mezi tím, mít něco jen nakreslené na papíře a mít to reálně zkonstruované je dosti velkej rozdíl. Samozřejmě, letecký zkoušky jsou další náročný a drahý krok, ale mít něco na papíře je jako to nemít vůbec.
    Když to máš zkonstruované, tak to znamená dvě věci:
    1) myslíš to s tím vážně, protože to postavit něco stojí
    2) vychytal jsi většinu chyb projektu (samozřejmě to neznamená, žese při letovejch zkouškách nemůže objevit zásadní problém....)

  • Flader
    13:06 31.07.2017

    Podľa mňa to už Aero s projektom L-159 jednoducho vzdalo. Ak by v ňom ešte videli nejakú nádej tak by mokré krídlo bolo nielen v sklade ale už by bolo aj odskúšané a ponúkali by L-159 spolu s L-39NG minimálne doterajším zákazníkom L-39. Za tých pomaly 20 rokov projektu ALCA sa ekonomická situácia mnohých krajín menila. Taktiež už to nieje bitevník len papierovo ale má za sebou aj skutočné nasadenie v Iraku, takže by to mohla byť dobrá reklama. Niektoré krajiny, ktoré v minulosti ponuku na L-159 odmietli by mohli teraz na ňu počuť.

  • CerVus
    12:58 31.07.2017

    Vždyť je úplně jedno jestli ho mají na papíře nebo někde ve skladu. Důležité je, že ho nemají na letadle. Kdo ví jestli se vůbec snažili do toho tendru dostat nebo to už předem odpískali. Na druhou stranu se tendru neúčastní ani pokročilejší FA-50 nebo M-346.

  • tryskac
    12:33 31.07.2017

    No jo, skonstruovane lezi v hangaru a spokojne zastarava-minimalne moralne. Treba mu dat cas, nech sa nalozi ako nakladanej hermelin, nech vyzraje a potom bude suprovy ;)

  • logik
    05:10 31.07.2017

    skelet: mokrý křídlo není jen na papíře, je zkonstruované v hangáru. Ale ještě neletělo.

    Lyšák: zas turbovrtulovej stroj pokreje kvůli rychlosti menší území. Je to něco za něco.

  • Bernis
    12:42 28.07.2017

    Pokud bude požadován turbovrtulový stroj, tak bych si vsadil na tohle:

    http://www.ov-10bronco.net/Tec...

  • skelet
    20:30 27.07.2017

    nehledají hlídkovací letadlo, ale letoun kategorie COIN, tedy pro průzkum a bitevní mise.

  • Lyšák
    20:18 27.07.2017

    Přátelé,
    zapomínáte na velmi důležitý parametr hlídkového letadla - výdrž. Tady bych tipoval, že požadavek může být cca 4 hod a víc (+přelet do zájmového prostoru, s výzbrojí). S tím nemají problém oba vrtuláci, nevím jak Scorpion, ale konečná pro 159ku. Ale ta není pro takové úkoly ani určena. Dávám vetší šanci AT-6, tím spíš že už jeho brácha u nich létá...

  • lemkin
    13:10 27.07.2017

    Jen ať se AERO klidně přihlásí, odprezentují současné letadlo a tomu novému slíbí mokré křídlo. Amíci at si tam strčí co chtějí ale s podmínkou, že takto dovyzbrojené a certifikované letadlo, bude moci aero nabízet i jiným zákazníkům.

  • skelet
    11:48 27.07.2017

    Ono nic nebrání L-159 přihlásit, byť je mokré křídlo jen na papíře. Ale záleží na tom, jestli najde Aero nějakého amerického spojence. Jinak reference má kladné - AČR, Irák, USA :)
    Větší problém, než s křídlem bych spíše viděl s malou integrací výzbroje.

  • Arccos
    10:40 27.07.2017

    alexa123: Aha, tak to já jsem zas celou dobu psal o výzbroji. :)

  • CerVus
    09:52 27.07.2017

    Otázkou je jak moc s tím letadlem dokázali za těch 20 let pohnout dopředu. To že mají plány na úpravu stroje je jedna věc, druhá věc je ale mít certifikovaný letuschopný exemplář. Přál bych jim to, to ano, jenže to by to letadlo museli upravit po vzoru Textronu. Vyhodit radar a místo něj tam dát optiku. Proti scorpionu má navíc horší koncepci křídla. Hornoplošník má tady výhodu. Alca ty Mavericky a gbu-12 pomalu tahá po zemi.

  • fenri
    07:46 27.07.2017

    Myslím, že Aero tohle míjí časově. IMHO ALCA s mokrým křídlem by byla docela dobrým kandidátem. Mokré křídlo už Aero má NG, ale než to dostane ALCA, bude po tomto tendru. Jak už tu zaznělo - i kandidatura s dobrým technickým hodnocením by byla dobrá reklama.

  • alexa123
    05:23 27.07.2017

    Arccos

    Asi som zle formuloval otázku - pýtal som sa ako sú tieto lietadlá chránené t.j. pancierované pred paľbou protilietadlových guľometov 7,62 resp. 12,7mm pretože už z podstaty ich činnosti vyplýva, že sa budú často pohybovať nad hlavami protivnika.

  • Charlie
    22:38 26.07.2017

    Ono co se týče toho pokrytí - ovecně tyhle malý lehký éra nelítají na velkou dálku, typicky využívaj nějakou louku nebo silnici relativně nedaleko místa nasazení, takže přeletový časy nehrajou takovou roli, spíš je nutný aby éro umělo operovat ze špatnejch VPD (tedy aby motory nenasávaly bordel, aby to vydržel podvozek atp.).

    Je otázka jestli takovouhle schopnost bude USAF požadovat, nebo si vystačí s lepšíma letištěma - pak může pořídit rychlejší turbínu, která ty přeletový časy zkrátí svojí rychlostí.

    Jenže zase u turbíny už nám frčej nahoru ceny za hodinu, náročnost na údržbu...

  • Arccos
    21:35 26.07.2017

    alexa123: Člověče, co ti na to mám napsat... ani nemusím rozkliknout video o AT-6, podvěsy jsou vidět už v náhledu. Pár sekund mi trvalo vygooglovat další záběry.

  • dusan
    21:16 26.07.2017

    MALI

    To všetko je pravda .... ale Scorpion dokáže reagovať rýchlejšie ... a pri misiách nižšej intenzity vie nahradiť viac tubrovrtuľových strojov.
    Ako vojak na zemi by som určite uprednostnil rýchlejší stroj a bolo by mi fuk koľko stojí jeho letová hodina : )
    Nakoniec ... taký A-10 je poriadna krava, resp. sviňa ... a stále je veľký tlak na jeho zotrvanie vo výzbroji .... hoci už mal byť dávno v dôchodku.

  • MALI
    20:01 26.07.2017

    Podle mého názoru je z technického hlediska sice Scorpion nejdál, ale je to už jiný level - US letectvo hledá stroj jiné kategorie - jejich požadavku odpovídají více AT-6 a A-29. Tryskových bojových letadel, které mohou plnit úkoly přímé podpory pozemních vojsk mají dostatek (F-16), takže náklady životního cyklu nových letadel budou hodně důležité. Ty mají vrtulové letouny všechny obecně nižší, než proudové. A Američané dokáží být přísně ekonomičtí, takže Já bych sázel spíš na AT-6, jehož předchůdce T-6 je již v americkém letectvu zaveden jako cvičný, to znamená, že každý jejich pilot s ním už vlastně létal, hlavně ale pro něj mají zavedenou logistiku a to dělá hodně. Z hlediska možné výzbroje jsou AT-6 a Scorpion přibližně rovnocenné stroje.

  • dusan
    17:51 26.07.2017

    Scorpion sa mi páči najviac .... prúdový motor mi pripadá vhodnejší. Evidentne zaujal i vo svete ....
    http://defence-blog.com/news/s...

  • D.i.p
    14:43 26.07.2017

    L-159 by musel nabídnout Draken. Ale USA podle mě hledají hlídkové letedlo, co sem tam něco sejme. Taky asi budou chtít letadlo s velkým a relativně rychlým územním pokrytím. Scorpion je podle mě ideální.
    ALCA je spíš lehký přepadový letadlo na menší vzdálenosti.

  • Iris-T
    13:44 26.07.2017

    @Rase piloty vrtuláků nějak odškodní, třeba budou nosit větší hodinky (F15 guy joke).

    Jak už jsem psal u jiného vyzbrojeného práškovače, ZSU-23, ZPU, DShK a podobné nářadí by tomu asi nesvědčilo. Za mě raději proudový letoun. Když už toho pilota vycvičí...

    Nevím jestli je ALCA nebo L39NG zrovna to, co USAF hledá, ale kdyby se zúčastnili a dostali kladné hodnocení, jako reklama by to bylo dobré a ani by nemuseli vyhrát.

  • CerVus
    12:42 26.07.2017

    Podle mě tu má navrch Scorpion. Má výhodu v senzorové výbavě umožnující použití přesné munice, velkou nosnost i možnosti dalšího rozšíření díky prostornému vnitřnímu prostoru. Má povětrnostní radar což tuším vrtuláky nemají. Je to čistě americký produkt dělaný od začátku na míru předpokládaných požadavků. Navíc to už je dospělejší letadlo umožnující širší použití ve větším operačním prostoru.
    Ty A-29 se hodily na předání chudým spojeneckým armádám. Tady koukají primárně na stroj pro sebe. A Amíci mají rádi pokročilé hračky.
    FA-50 je na tom sice ještě dál, ale ta už překrývá možnosti s f-16, je drahá a moc rychlá. Navíc nemá tu povedenou vysunovací přehledovou infra optiku jako Scorpion. Má radar umožnující boj s letadly, ale je opět prací jiných letounů.
    Scorpion je prostě na ideální půli cesty a nemá vážnou konkurenci.

  • alexa123
    12:41 26.07.2017

    Arccos
    ... ostatně je to vidět na videu a obrázcích.

    Kde konkrétne? Pretože na videu Scorpiona a AT-6 nie je vidno nič a pozerať 13 minútové video Super Tucana ktoré roluje, štartuje, robí ľavú zatáčku, pravú zatáčku, pristáva, .......... - na toto som nemal čas.

  • skelet
    12:14 26.07.2017

    Rase to u L-159 problém nebude. Většina avioniky je americká, a stejně potřebuje modernizovat

  • Arccos
    12:10 26.07.2017

    Asi to nebude nejdůležitější parametr pro výběr, ale z hornoplošného Scorpionu je evidentně zdaleka nejlepší výhled.

  • Arccos
    12:08 26.07.2017

    alexa123: Jistěže budou, není důvod, aby je nepoužívaly. Ostatně je to vidět na videu a obrázcích.

  • alexa123
    11:25 26.07.2017

    Uvedené lietadlá asi nebudú používať "inteligentné" bomby resp. rakety takže by ma . zaujímalo, ako je riešená ochrana dôležitých časti pred paľbou guľometov 7,62 resp 12,7mm. Pretože dobre mierená dávka bez primeranej ochrany urobí svoje.

  • Rase
    11:24 26.07.2017

    Trochu odbočím. Co jsem se bavil s lidmi o CSG, tak s Američanami je problém (tak jako s Izraelci) že když mají zájem o nějakou vojenskou techniku, tak chtějí jen holý stroj s tím, že si vnitřek a elektroniku dodají vlastní, což není zrovna lákavé, byť jako reklama produktu dobré. Taky jednají jen přes amerického prostředníka atd. Tedy pro Aero je to asi moc práce za málo muziky s nejistým výsledkem. Za modernizaci na L39NG asi vydělají i v Americe (u soukromníků) víc :))

    Karlos73:
    nikdy jsem nepochopil, proč chtějí jeden letoun na leteckou podporu a zcela jiný pro výcvik. Přeci jen bych spíš čekal jednotnou platformu.

  • Luky
    11:04 26.07.2017

    Tak ona by se Alca klidně účastnit mohla, protože by se na ty konkurenční ceny dle mě dostala...šlo by to i očesat o radar...
    Uvidíme jestli Aero pošle formální nabídku. Možná ale ne. Třeba vědí, že by si to Amíci stejně vyráběli sami a vzali by jen licenci...když ale jejich dvorní firmy vyvíjejí pro program prototypy, tak si spíš jet vyberou mezi nimi. Onehdá ale psali, že chtějí klidně osvědčenou a zavedenou věc....

    Možná je pro Aero lepší soustředit se na 39NG a nevyčnívat..

  • PavolR
    10:41 26.07.2017

    Mám pocit ako keby autor článku preferoval A-29. :-D

    Flander: Asi nie tak úplne, inak by sa to asi tiež zúčastnilo súťaže. Aké sú parametre Alcy v porovnaní so Scorpionom (cena letovej hodiny, nosnosť, atď. ...)

  • Flader
    10:32 26.07.2017

    Neni to náhodou tak, že USAF hľadá vlastne to isté, čo AČR má vo svojom invenári už skoro 20 rokov a nevie, čo s nimi?

  • Karlos73
    10:24 26.07.2017

    Rase, myslím si, že Scorpion nemá moc šancu. Väčšie šance dávam programu T-X ... a skôr Boeing T-X (Boeing-Saab T-X)
    http://www.boeing.com/defense/...
    http://www.defensenews.com/air...
    V programe OA-X dajú Američania asi prednosť vrtuliam...

  • Rase
    10:05 26.07.2017

    Držím palce letounu Scorpion, přeci jen výhodou vyšší rychlosti je i schopnost rychlého odpoutání se od nepřítele a rychle opuštění nebezpečné oblasti.
    Navíc je tu i aspekt posychologické. Zhledem k tomu, že u letectva je IN být jen stíhačem a problém mají i piloti bombardérů, tak co teprv piloti vrtuláče...