OA-X: Lehké bitevní letadlo pro americké letectvo

-
26. 7. 2017
-
35 komentářů
-
Jan Grohmann
Začátkem příštího měsíce na základně Holloman amerického letectva (US Air Force) v Novém Mexiku začnou v rámci programu OA-X poznávací zkoušky lehkých bojových letadel. Cílem programu OA-X je zavést do amerického letectva novou třídu lehkých, resp. provozně levných průzkumných a bitevních letadel.
Na základně Holloman všichni kandidáti předvedou své schopnosti zástupcům amerického letectva. Teprve na základě získaných znalostí americké letectvo vypracuje takticko-technické požadavky na nový lehký víceúčelový bojový letoun.
Americké letectvo se například ještě nerozhodlo, zda nový lehký letoun získá turbovrtulový nebo proudový motor.
Na předváděcí akci jsou prozatím přihlášeny dvě firmy (a také nejvážnější kandidáti) - firma Textron představí lehké proudové letadlo Scorpion a turbovrtulový stroj AT-6 Wolverine, Sierra Nevada Corporation a Embraer ukážou turbovrtulový stroj brazilské výroby A-29 Super Tucano.
Obě společnosti jsou již se svými turbovrtulovými letouny na základně a připravují se na zahájení testů (31. července). Proudový Scorpion dorazí na konci měsíce, protože se zapojí až do pozdějších fází testování. Všechny tři stroje budou pilotovat a ovládat přeškolení piloti a operátoři zbraňových systémů amerického letectva.
Testování potrvá čtyři až šest týdnů - ověří se schopnost letadel provádět průzkumné, sledovací a zpravodajské operace, létání za použití brýlí pro noční vidění, použití zbraní vzduch-země i vzduch-vzduch nebo vzlety/přistání z polních letišť.
Pečlivě sledována bude provozní náročnost letadel, poruchovost a nasaditelnost - americké letectvo například požaduje, aby letadla OA-X v ostré akci dlouhodobě prováděla až několik vzletů denně, kdy se po přistání dočerpá palivo, doplní munice a letadlo se vrátí zpět do akce.
Zřejmě nejžhavějším kandidátem je brazilský A-29. Americké letectvo již A-29 nakoupilo a darovalo afghánskému a libanonskému letectvu. Afghánští a libanonští piloti se cvičí na A-29 přímo v USA. Letadla A-29 jsou již také upravena podle amerických požadavků - jde zejména o instalaci armádních komunikačních systémů, datalinků a senzorů (FLIR).
Předností A-29 je především vynikající ovladatelnost při všech rychlostech - to je extrémně důležité při poskytování blízké letecké podpory pozemním jednotkám, kdy pilot musí při nízkých rychlostech sledovat a pochopit situaci dole na bojišti.
Super Tucano
Proti A-29 nastoupí americký AT-6, který ale konstrukčně vychází ze švýcarského stroje Pilatus PC-9. Textron sice ještě v USA neprodal ozbrojenou verzi AT-6, ale vyrobil již přes 1000 letadel jednoduší cvičné verze T-6 (s omezenou schopností nést zbraně), kterou mimo jiné k základnímu výcviku používají američtí piloti.
“Je to letadlo, které letectvo zná, logistika je vytvořena, existuje hodně pilotů, kteří létali s tímto letounem v podobné konfiguraci, i když AT-6 je novější a má větší a širší schopnosti,” řekl Bill Harris, viceprezident firmy Textron.
Proudový Scorpion stojí poněkud v pozadí, zejména z důvodů větších provozních nákladů. Zatímco letová hodina A-29 a AT-6 stojí přibližně 1000 dolarů, u letounu Scorpion dosahuje 3000 dolarů. Scorpion ale může létat rychleji, výše a má více prostoru a energie pro instalaci dalších a náročnějších senzorů a vybavení.
AT-6 Wolverine
Zatím však není jisté, zda americké letectvo jednoho ze zmíněných kandidátů skutečně nakoupí - po skončení testů může letectvo požadovat další ukázku schopností letadel (např. na Středním východě), případně rovnou spustí program nákupu nebo jednoduše celý koncept shodí ze stolu.
Pokud se však letectvo rozhodne v letošním roce spustit nákup letadel OA-X, může se opřít o silnou podporu Senátu, resp. mocného Výboru Senátu pro ozbrojené složky (Senate Armed Services Committee) - ten již výhledově na nákup letadel pro příští fiskální rok schválil částku 1,2 miliardy dolarů.
Zastáncem nákupu letadel je známý republikánský senátor John McCain, který předsedá zmíněnému výboru. Podle McCaina letectvo potřebuje 300 lehkých bitevních letadel, z toho 200 strojů má dorazit v roce 2022.
Video: Scorpion / YouTube
"Vzdušné síly by měly přijmout kombinaci pokročilých a jednodušších bojových letounů. Pro každý scénář nejsou nutné drahé technologie páté generace,” uvedl McCain. “Tyto letadla mohou provádět protiteroristické operace, provádět blízkou leteckou podporu a další mise v méně ohroženém prostoru a také pomáhat sezonním pilotům (rezervistům - pozn. red,) snižovat zátěž pilotů stíhacích letadel vzdušných sil.”
Turbovrtulové letouny sice nemohou uspět proti vyspělému protivníkovi, ale díky své nízké rychlosti a především dobrým manévrovacím schopnostem při nízkých rychlostech jsou ideální pro poskytování blízké letecké podpory. Navíc jednoduchá konstrukce umožňuje, aby letadlo létalo “nonsotop” po dobu několika dní bez nutné údržby - taková úroveň nasazení je pro složité stíhací letouny páté generace nedosažitelná.
Výhodou je samozřejmě nízká cena. A-29 stojí přibližně 10 milionů dolarů (cena za samotný stroj; záleží na vybavení). Nákup a roční provoz 10 letounu A-29 tak stojí výrazně méně, než nákup a roční provoz jediné stíhačky F-35 (letová hodina cca 40 000 dolarů).
Zdroj: Defense News
Související články
Bitevník A-10 Thunderbolt II zůstane ve výzbroji do roku 2021
Fanoušci legendárního amerického bitevního letounu A-10 Thunderbolt II, přezdívaného “Warthog” ...
-
15.02.2017
-
58 komentářů
-
Jan Grohmann
České L-159 ALCA proti stíhačkám F-35B Lightning II
Americká firma Draken International poprvé nasadila česká letadla L-159 ALCA (Advanced Light Combat ...
-
05.03.2017
-
15 komentářů
-
Jan Grohmann
OA-X: Turbovrtulová bitevní letadla pro americké letectvo?
Americké letectvo (US Air Force) hledá v rámci programu OA-X levná a komerčně dostupná bitevní ...
-
07.03.2017
-
40 komentářů
-
Jan Grohmann
Americká mise bitevníků L-159 ALCA úspěšně pokračuje
Americká firma Draken International přesunula 11 lehkých bitevních a cvičných letadel L-159 ALCA na ...
-
11.07.2017
-
126 komentářů
-
Jan Grohmann
Scorpion sa mi páči najviac .... prúdový motor mi pripadá vhodnejší. Evidentne zaujal i vo svete ...Zobrazit celý příspěvek
Scorpion sa mi páči najviac .... prúdový motor mi pripadá vhodnejší. Evidentne zaujal i vo svete ....
http://defence-blog.com/news/s... Skrýt celý příspěvekL-159 by musel nabídnout Draken. Ale USA podle mě hledají hlídkové letedlo, co sem tam něco sejme. Taky asi budou chtít letadlo s velkým a relativně rychlým územním pokrytím. ...Zobrazit celý příspěvek
L-159 by musel nabídnout Draken. Ale USA podle mě hledají hlídkové letedlo, co sem tam něco sejme. Taky asi budou chtít letadlo s velkým a relativně rychlým územním pokrytím. Scorpion je podle mě ideální.
ALCA je spíš lehký přepadový letadlo na menší vzdálenosti.Skrýt celý příspěvek@Rase piloty vrtuláků nějak odškodní, třeba budou nosit větší hodinky (F15 guy joke). Jak už jsem psal u jiného vyzbrojeného práškovače, ZSU-23, ZPU, DShK a podobné nářadí by ...Zobrazit celý příspěvek
@Rase piloty vrtuláků nějak odškodní, třeba budou nosit větší hodinky (F15 guy joke).
Jak už jsem psal u jiného vyzbrojeného práškovače, ZSU-23, ZPU, DShK a podobné nářadí by tomu asi nesvědčilo. Za mě raději proudový letoun. Když už toho pilota vycvičí...
Nevím jestli je ALCA nebo L39NG zrovna to, co USAF hledá, ale kdyby se zúčastnili a dostali kladné hodnocení, jako reklama by to bylo dobré a ani by nemuseli vyhrát.Skrýt celý příspěvekPodle mě tu má navrch Scorpion. Má výhodu v senzorové výbavě umožnující použití přesné munice, velkou nosnost i možnosti dalšího rozšíření díky prostornému vnitřnímu prostoru. Má ...Zobrazit celý příspěvek
Podle mě tu má navrch Scorpion. Má výhodu v senzorové výbavě umožnující použití přesné munice, velkou nosnost i možnosti dalšího rozšíření díky prostornému vnitřnímu prostoru. Má povětrnostní radar což tuším vrtuláky nemají. Je to čistě americký produkt dělaný od začátku na míru předpokládaných požadavků. Navíc to už je dospělejší letadlo umožnující širší použití ve větším operačním prostoru.
Ty A-29 se hodily na předání chudým spojeneckým armádám. Tady koukají primárně na stroj pro sebe. A Amíci mají rádi pokročilé hračky.
FA-50 je na tom sice ještě dál, ale ta už překrývá možnosti s f-16, je drahá a moc rychlá. Navíc nemá tu povedenou vysunovací přehledovou infra optiku jako Scorpion. Má radar umožnující boj s letadly, ale je opět prací jiných letounů.
Scorpion je prostě na ideální půli cesty a nemá vážnou konkurenci.Skrýt celý příspěvekArccos ... ostatně je to vidět na videu a obrázcích. Kde konkrétne? Pretože na videu Scorpiona a AT-6 nie je vidno nič a pozerať 13 minútové video Super Tucana ktoré roluje, ...Zobrazit celý příspěvek
Arccos
... ostatně je to vidět na videu a obrázcích.
Kde konkrétne? Pretože na videu Scorpiona a AT-6 nie je vidno nič a pozerať 13 minútové video Super Tucana ktoré roluje, štartuje, robí ľavú zatáčku, pravú zatáčku, pristáva, .......... - na toto som nemal čas.Skrýt celý příspěvekUvedené lietadlá asi nebudú používať "inteligentné" bomby resp. rakety takže by ma . zaujímalo, ako je riešená ochrana dôležitých časti pred paľbou guľometov 7,62 resp 12,7mm. ...Zobrazit celý příspěvek
Uvedené lietadlá asi nebudú používať "inteligentné" bomby resp. rakety takže by ma . zaujímalo, ako je riešená ochrana dôležitých časti pred paľbou guľometov 7,62 resp 12,7mm. Pretože dobre mierená dávka bez primeranej ochrany urobí svoje.Skrýt celý příspěvek
Trochu odbočím. Co jsem se bavil s lidmi o CSG, tak s Američanami je problém (tak jako s Izraelci) že když mají zájem o nějakou vojenskou techniku, tak chtějí jen holý stroj s tím, ...Zobrazit celý příspěvek
Trochu odbočím. Co jsem se bavil s lidmi o CSG, tak s Američanami je problém (tak jako s Izraelci) že když mají zájem o nějakou vojenskou techniku, tak chtějí jen holý stroj s tím, že si vnitřek a elektroniku dodají vlastní, což není zrovna lákavé, byť jako reklama produktu dobré. Taky jednají jen přes amerického prostředníka atd. Tedy pro Aero je to asi moc práce za málo muziky s nejistým výsledkem. Za modernizaci na L39NG asi vydělají i v Americe (u soukromníků) víc :))
Karlos73:
nikdy jsem nepochopil, proč chtějí jeden letoun na leteckou podporu a zcela jiný pro výcvik. Přeci jen bych spíš čekal jednotnou platformu.Skrýt celý příspěvekTak ona by se Alca klidně účastnit mohla, protože by se na ty konkurenční ceny dle mě dostala...šlo by to i očesat o radar... Uvidíme jestli Aero pošle formální nabídku. Možná ale ...Zobrazit celý příspěvek
Tak ona by se Alca klidně účastnit mohla, protože by se na ty konkurenční ceny dle mě dostala...šlo by to i očesat o radar...
Uvidíme jestli Aero pošle formální nabídku. Možná ale ne. Třeba vědí, že by si to Amíci stejně vyráběli sami a vzali by jen licenci...když ale jejich dvorní firmy vyvíjejí pro program prototypy, tak si spíš jet vyberou mezi nimi. Onehdá ale psali, že chtějí klidně osvědčenou a zavedenou věc....
Možná je pro Aero lepší soustředit se na 39NG a nevyčnívat..Skrýt celý příspěvekMám pocit ako keby autor článku preferoval A-29. :-D Flander: Asi nie tak úplne, inak by sa to asi tiež zúčastnilo súťaže. Aké sú parametre Alcy v porovnaní so Scorpionom (cena ...Zobrazit celý příspěvek
Mám pocit ako keby autor článku preferoval A-29. :-D
Flander: Asi nie tak úplne, inak by sa to asi tiež zúčastnilo súťaže. Aké sú parametre Alcy v porovnaní so Scorpionom (cena letovej hodiny, nosnosť, atď. ...)Skrýt celý příspěvekRase, myslím si, že Scorpion nemá moc šancu. Väčšie šance dávam programu T-X ... a skôr Boeing T-X (Boeing-Saab ...Zobrazit celý příspěvek
Rase, myslím si, že Scorpion nemá moc šancu. Väčšie šance dávam programu T-X ... a skôr Boeing T-X (Boeing-Saab T-X)
http://www.boeing.com/defense/...
http://www.defensenews.com/air...
V programe OA-X dajú Američania asi prednosť vrtuliam...Skrýt celý příspěvekDržím palce letounu Scorpion, přeci jen výhodou vyšší rychlosti je i schopnost rychlého odpoutání se od nepřítele a rychle opuštění nebezpečné oblasti. Navíc je tu i aspekt ...Zobrazit celý příspěvek
Držím palce letounu Scorpion, přeci jen výhodou vyšší rychlosti je i schopnost rychlého odpoutání se od nepřítele a rychle opuštění nebezpečné oblasti.
Navíc je tu i aspekt posychologické. Zhledem k tomu, že u letectva je IN být jen stíhačem a problém mají i piloti bombardérů, tak co teprv piloti vrtuláče...Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...