Leonardo AW249: Nový bojový vrtulník z Itálie

Leonardo AW249: Nový bojový vrtulník z Itálie
AW249 / Leonardo (Zvětšit)

Od roku 2017 italská firma Leonardo na základě domácí vládní zakázky v hodnotě 487 milionů euro vyvíjí nový bojový vrtulník AW249 NEES (Nuovo Elicottero da Esplorazione e Scorta). Nový stroj v italské armádě nahradí bojové vrtulníky A129 Mangusta.

Premiérový let prvního prototypu AW249 se uskutečnil minulý týden. Informoval o tom specializovaný letecký portál Key Aero a jako důkaz přiložil fotografie od spotterů. Leonardo let zatím nepotvrdilo. Ví se však, že druhý prototyp AW249 je v závěrečné fázi montáže. Do vzduchu se má podívat v záři.

Italské armádní letectvo provozuje 32 vrtulníků A129D v bojových a 16 A129C ve výcvikových jednotkách. Stroje jsou ve výzbroji od počátku 90. let. Odvozenou verzi T129 ATAK adoptovala také turecká armáda.

Vývoj AW249 potrvá do roku 2025 a od stejného data začnou z výzbroje odcházet vrtulníky A129. Na zdržení tedy není příliš času. Do roku 2035 italská armáda hodlá odebrat až 48 vrtulníků AW249.

O AW249 uvažovalo (uvažuje) polské letectvo v rámci programu Kruk (náhrada Mi-24). Leonardo s AW249 je přirozeným favoritem díky vlastnictví polské vrtulníkové firmy PZL Swidnik. Polská armáda navíc objednala u PZL Swidnik vrtulníky AW149 a oba typy, tedy AW249 a AW149, sdílejí společné komponenty, konkrétně hlavní převodovku a pětilistý rotor.

Podle posledních zpráv však Polsko spíše uvažuje o amerických bojových vrtulnících, buď dražším a komplexnějším AH-64E Guardian, nebo dostupnějším AH-1Z Viper. V případě druhé možnosti se pochopitelně nabízí spolupráce s českou armádou.

Portál The Aviationist za další možné zákazníky AW249 označil Německo a Rumunsko. Německo hodlá nahradit bojový vrtulník Eurocopter Tiger a mezi hlavní kandidáty patří, zdá se, americký Guardian nebo právě AW249.

Konstrukce AW249 je standardní – tandemově za sebou sedí na předním sedadle střelec a poté pilot. Maximální vzletová hmotnost je 8000 kilogramů, dvakrát více než u typu A129 (4600 kilogramů).

O pohon stroje se stará dvojice motorů General Electrics CT7-8E6 o výkonu 2×1900 kW. Cestovní rychlost je 250 kilometrů za hodinu, výdrž ve vzduchu minimálně tři hodiny a výškový strop 6000 metrů. Pro porovnání – maximální vzletová hmotnost Viperu je 8400 kilogramů, dvě pohonné jednotky poskytují výkon 2×1300 kW a cestovní rychlost je 300 kilometrů za hodinu.

AW249 je konstruován s ohledem na provoz z lodí italského námořnictva – umí přistát na palubě, doplnit palivo, přezbrojit se a znovu vzlétnout na bojovou misi. Může operovat například z dokončovaného vrtulníkového nosiče Trieste nebo z trojice zavedených výsadkových plavidel třídy San Giorgio.

Hlavní výzbroj AW249 tvoří rotační 20mm kanon General Dynamics M197 usazený v italské bojové věžičce TB 197B. Stejný typ kanonu najdou čeští piloti na vrtulnících Viper. V případě raketové výzbroje se počítá s neřízenými i laserově naváděnými 70mm střelami.

Pod křídla lze na celkově čtyřech závěsných bodech přenášet až 16 těžkých izraelských protitankových řízených střel (PTŘS) Spike ER, LR I, LR II. Mluví se také o britských střelách Brimstone. V případě výzbroje vzduch-vzduch lze na krajní závěsné body křídel umístit střely Stinger nebo Sidewinder. Počítá se také s nesením přídavných nádrží.

Takové jsou plány. Integrace výzbroje je však velmi složitý proces a množství typů integrované výzbroje se oproti původním plánům může lišit.

Vrtulník získá softwarově definovaná rádia pro přímou i satelitní komunikaci (SATCOM), datalink Link-16, datalink pro přenos fotek a živého videa a variabilní formátování textových zpráv VMF (Variable Message Format). Systém řízení boje AW249 bude začleněn do italského digitálního systému velení a řízení Forza NEC.

Klíčovou schopností je možnost spolupráce s bezpilotními letadly, obecně označovaná jako MUM-T (Manned-UnManned Teaming). Piloti AW249 mohou bezpilotní stroje plně ovládat. Pomocí video-datalinku pak půjde přenášet obrazové informace jak ze senzorů dronu, tak od předsunutých návodčích (JTAC). Dík datům ze senzorů dronů pak AW249 může odpálit PTŘS Brimstone s dosahem 32 kilometrů.

Hlavní senzor AW249 je převzatý z A129 – půjde o elektro-optické senzorové pouzdro Toplite III od izraelské firmy Rafale. Pro lepší situační přehled posádky AW249 získá systémy detekce překážek, výškoměr a všechny standardní navigační pomůcky. U pilotních helem se počítá s HUD displeji a prvky rozšířené reality.

Obranu vrtulníku zajistí infračervený varovný systém proti příchozím střelám Leonardo MAIR (Multiple Aperture InfraRed), radarový varovný přijímač Elettronica ELT-162 a směrový aktivní infračervený rušič Elettronica ELT / 577 Quiris, který pomocí laseru umí oslepovat infračervené naváděné střely.

Zdroj: The Aviatonist

Nahlásit chybu v článku


Související články

Armáda ČR zvolila cestu: Útočný vrtulník AH-1Z Viper a víceúčelový UH-1Y Venom

Armáda České republiky získá osm víceúčelových vrtulníků UH-1Y Venom a čtyři útočné AH-1Z Viper. ...

Proč Armáda ČR vybrala vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom?

Armáda ČR získá útočné vrtulníky AH-1Z Viper a víceúčelové UH-1Y Venom. Jedním ze zvažovaných strojů ...

Systém elektronického boje pro vrtulníky Venom a Viper

Armáda ČR již příští rok získá první víceúčelové vrtulníky UH-1Y Venom a bojové AH-1Z Viper. Oba ...

První fotky průzkumně-bojového vrtulníku 360 Invictus

Společnost Bell zveřejnila první fotografie a video potenciálního nástupce průzkumně-bojového ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Misonek 76
    17:28 28.08.2022

    Cetl jsem tu diskuzi zde. Uprime moc do toho nevidim ale spise se klonim k nazoru ze pokud vyjde cenove lepe dat vetsinu spucastek a vybaveni ktete jiz existuje do noveho stroje ...Zobrazit celý příspěvek

    Cetl jsem tu diskuzi zde. Uprime moc do toho nevidim ale spise se klonim k nazoru ze pokud vyjde cenove lepe dat vetsinu spucastek a vybaveni ktete jiz existuje do noveho stroje muze byt tou konkurenci pak i cena tohoto stroje ne jen hitech vybava. Uprime naprostou vetsinu novych stroju si stejne uz drtiva vetsina statu nemuze dovolit a pokud ano tak v poctech ktere ani nestoji za to. Ok tak ten stroj bude letat o par km pomaleji, neuvidi za roh atd atd ( nadsazka ) ale pokud odvede dobrou praci tak proc ne. Je rozdil mit za stejnou cenu 10 super modernich stroju nabo 20 30 stroju trochu horsich ale svou praci odvadejicich. Uprime neexistuje letajici aparat ktery by neslo sundat na zem pak je cena rozjodujici.Skrýt celý příspěvek

    • BobDylan
      19:29 28.08.2022

      To je síce pekná úvaha, ale realita je taká, že USA má aj kvalitu a vďaka obrovskému rozpočtu DoD a armáde aj priestor na zníženie jednotkovej ceny. U AW249 sa ráta s jednou sériou ...Zobrazit celý příspěvek

      To je síce pekná úvaha, ale realita je taká, že USA má aj kvalitu a vďaka obrovskému rozpočtu DoD a armáde aj priestor na zníženie jednotkovej ceny. U AW249 sa ráta s jednou sériou 48 kusov. USA keď sa rozhodne pre náhradu či už Apache alebo Kiowy, tak z toho bude niekokoľkoročný kontrakt na stovky kusov.Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    16:52 26.08.2022

    Proč v každém novém typu techniky hned hledat revoluci? Italové jdou cestou použitím již existujicích komponent a systémů. Poskládají si to bez vysokých nákladů na vývoj extra ...Zobrazit celý příspěvek

    Proč v každém novém typu techniky hned hledat revoluci?
    Italové jdou cestou použitím již existujicích komponent a systémů. Poskládají si to bez vysokých nákladů na vývoj extra komponent.
    A jako náhrada Mangust to bude fungovat.
    Jediné co se mi na té krabici moc nelíbí jsou rozměrná boční okna, přijde mi tak osádka zranitelnější z více úhlů než u jiných strojů.Skrýt celý příspěvek

    • Pavka
      21:16 26.08.2022

      Protože to je to jediné co dává produktu konkurenční výhodu? AW249 je proti AW129 úplně nový stroj, a byť ideově vychází ze staršího konceptu, tak představa, že jeho vývoj bude ...Zobrazit celý příspěvek

      Protože to je to jediné co dává produktu konkurenční výhodu? AW249 je proti AW129 úplně nový stroj, a byť ideově vychází ze staršího konceptu, tak představa, že jeho vývoj bude výrazně levnější než vývoj úplně nové koncepce stroje je lichá. Tohle jsme už viděli mnohokrát a vždy to skončilo stejně, tedy že takový stroj stál v nejlepším případě stejně jako již léta zavedené stroje konkurence.Skrýt celý příspěvek

      • flanker.jirka
        21:59 26.08.2022

        To se na to koukáte z českého úhlu pohledu. Pro ně samotné je výhodné udržet si výrobu takových strojů doma. Sice tu níže píšete o nových "konceptech" v USA. Ale toto je opravdu ...Zobrazit celý příspěvek

        To se na to koukáte z českého úhlu pohledu. Pro ně samotné je výhodné udržet si výrobu takových strojů doma. Sice tu níže píšete o nových "konceptech" v USA. Ale toto je opravdu jiný případ. AW 249 se skládá z již funkčních věcí.Skrýt celý příspěvek

        • Pavka
          11:56 27.08.2022

          Ano, to platí z pohledu zemí, které nemají na to mít svého výrobce bojových helikoptér viz komentář níže. Historicky se používá nepsaná poučka, že pokud drak dostane zcela nový ...Zobrazit celý příspěvek

          Ano, to platí z pohledu zemí, které nemají na to mít svého výrobce bojových helikoptér viz komentář níže.

          Historicky se používá nepsaná poučka, že pokud drak dostane zcela nový motor (tedy nedošlo pouze dovývojem k dosažení plánovaných parametrů původního motoru) tak se stroj považuje za nový typ. Toto lze pozorovat už od dob WWII. Typicky P-51 (B vs D), Spitfire, Bf-109...

          A co se týče použití "již funkčních věcí" Pokud máte na mysli komponenty jako avioniku, elektroniku ale i obyčejné mechanické díly, tak samozřejmě můžete dát do zcela nového stroje 30 let staré komponenty, ale to rozhodně není racionální jednání. I tyto komponenty jste nucen vyměnit vždy (už jen kvůli tomu, že téměř s jistotou neseženete původní součástky a díly) a právě jejich výměna (bez ohledu na to jestli si je vyvinete doma nebo zakoupíte) tvoří sama o sobě nezanedbatelnou částku vývojových prací a rozhodně se dlouhodobě nedaří toto v letectví provádět rychle ani levně.Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            09:39 28.08.2022

            Funkčními věcmi mám na mysli již vyvinuté a používané věci jako například Toplite III, nebo kanon. Není třeba vše pro nový typ vyvíjet od nuly, ale integrovat hotové a ověřené ...Zobrazit celý příspěvek

            Funkčními věcmi mám na mysli již vyvinuté a používané věci jako například Toplite III, nebo kanon. Není třeba vše pro nový typ vyvíjet od nuly, ale integrovat hotové a ověřené věci. A pokud máte ještě nějakou kapacitu výroby a schopností, tak proč to nevyužít? Jedinou další variantou pro Itálii je pořídit stroje z USA (eurotiger je o ničem).Skrýt celý příspěvek

          • Tom90
            12:50 28.08.2022

            Priznam se, ze o te historicke poucce slysim poprve, nicmene dovolim si s ni nesouhlasit. To by znamenalo, ze veskera dopravni letadla a dalsi stroje, ktere maji k dispozici motory ...Zobrazit celý příspěvek

            Priznam se, ze o te historicke poucce slysim poprve, nicmene dovolim si s ni nesouhlasit. To by znamenalo, ze veskera dopravni letadla a dalsi stroje, ktere maji k dispozici motory ruznych vyrobcu a zakaznik si muze vybrat, musi mit kazde svuj vlastni typovy certifikat a projit kompletni recertifikaci a piloti musi projit kompletnim typovym preskolenim. To se ale nedeje a vetsinou je to reseno jako STC, tzv. doplnek k typovemu certifikatu a piloti i mechanici projdou vetsinou rozdilovym skolenim.

            A co se tyce "starych" komponent a (ne)racionalniho jednani - jenom jedna cast problemu je navrhnout a vyrobit nove komponenty. Druha cast a to mnohem narocnejsi a financne drazsi, je komponenty otestovat, ze plni pozadavky, ze maji dostatecnou zivotnost apod. - tzn. provest jejich kompletni certifikaci pro dane pouziti.

            A pokud tedy pouzijete nove komponenty (bavme se ted predevsim o systemech - rizeni, avionika apod.), tak nejen ze zcertifikujete a zaplatite certifikaci jednotlivych komponent, ale musite provest i zkousky pro interoperabilitu jednotlivych systemu - tzn. ze napriklad nedochazi k interferencim, zkousky elektromagnetickoho vyzarovani apod. A to se bavime o castkach, ktere jsou v desitkach a stovkach milionu.

            A pak tedy kdyz si to vsechno spocitate, tak prijde ta zasadni otazka - opravdu chci utratit vsechny tyhle penize, navic s nejistym vysledkem (protoze temer jiste neco nebude na prvni dobrou fungovat a tim padem se to vse protahne a prodrazi), kdyz existuje komponenta, system, ktery uz existuje, nekdo ho v minulosti již použil, certifikoval nebo k nemu aspon existuji již data z provozu a navic splnuje pozadavky "must have" a nema jenom nejake features, ktere ale spadaji do kategorie "nice to have"?Skrýt celý příspěvek

  • JaHoDa
    11:30 26.08.2022

    Jenom proto, že je v US lepší ekvivalent a že tam zároveň pracují na něčem novém a revolučnějším přeci neznamená, že to musí Italové zabalit. Naopak. Tohle musí rychle a kvalitně ...Zobrazit celý příspěvek

    Jenom proto, že je v US lepší ekvivalent a že tam zároveň pracují na něčem novém a revolučnějším přeci neznamená, že to musí Italové zabalit. Naopak. Tohle musí rychle a kvalitně dokončit, prodat co nejvíce ks do chudších zemí a vrhnout se na další generaci. Možná ten US vlak nepředjedou, ale nesmí si ho alespoň nechat ujet tak jako letadla 5. generace.Skrýt celý příspěvek

    • Pavka
      21:28 26.08.2022

      AW249 rozhodně nebude dokončen významně dřív než nové US koncepty. Tedy tento stroj dává smysl jen pro Itálii pouze díky podpoře domácího průmyslu. Pro ostatní země, které si vývoj ...Zobrazit celý příspěvek

      AW249 rozhodně nebude dokončen významně dřív než nové US koncepty. Tedy tento stroj dává smysl jen pro Itálii pouze díky podpoře domácího průmyslu. Pro ostatní země, které si vývoj vlastního stroje nemohou dovolit, ale chtějí takové stroje provozovat, nepřináší AW249 nic nového a rozhodně ne levnějšího proti zavedeným a ověřeným strojům stejné koncepce (které navíc můžete mít hned) a nebo za jen o trochu vyšší částku v době kdy bude AW249 k dispozici již půjde pořídit mnohem pokročilejší stroj.Skrýt celý příspěvek

  • TC82
    09:55 26.08.2022

    Cruise speed AH-1Z s 8xHellfire a 2x7 Hydra je 139KTAS tedy cca 258km/h. Prázná bud o něco vyšší ale né o moc dle AH-1W NATOPS je rozdíl cruise speed mezi touto a prázdnou ...Zobrazit celý příspěvek

    Cruise speed AH-1Z s 8xHellfire a 2x7 Hydra je 139KTAS tedy cca 258km/h.
    Prázná bud o něco vyšší ale né o moc dle AH-1W NATOPS je rozdíl cruise speed mezi touto a prázdnou konfigurací cca 13km/h.Skrýt celý příspěvek

  • liberal shark
    07:58 26.08.2022

    Celkem chápu, proč to Italové dělají, ale pokud plánují prodat pouhých 48 kusů, bude to ekonomická katastrofa.

    Celkem chápu, proč to Italové dělají, ale pokud plánují prodat pouhých 48 kusů, bude to ekonomická katastrofa.

    • Danik
      09:35 26.08.2022

      Ono otázka jak to berou. Jestli jako bussiness enterprise, je to průser (ale třeba ne, jestli to čapne někdo z Jižní Ameriky, Sev. Afriky nebo JV Asie). Pokud to berou jako ...Zobrazit celý příspěvek

      Ono otázka jak to berou. Jestli jako bussiness enterprise, je to průser (ale třeba ne, jestli to čapne někdo z Jižní Ameriky, Sev. Afriky nebo JV Asie). Pokud to berou jako strategický podnik primárně pro zabezpečení potřeb italských ozbrojených sil, účel to splnilo.Skrýt celý příspěvek

  • Náhodný kolemjdoucí
    01:33 26.08.2022

    Školy na to nemám, ale není TopLite od izraelské firmy Rafael?

    Školy na to nemám, ale není TopLite od izraelské firmy Rafael?

  • Danik
    00:13 26.08.2022

    Jak to vlastně vůbec vypadá s budoucností Tigru?

    Jak to vlastně vůbec vypadá s budoucností Tigru?

  • IS-3
    22:19 25.08.2022

    Vypadá to, jako když to je postavený z lega. :)

    Vypadá to, jako když to je postavený z lega. :)

  • Stonkeeper
    19:55 25.08.2022

    Vim ze to u vojenskeho stroje nehraje roli. Ale boze muj, je to fakt hnusny:)

    Vim ze to u vojenskeho stroje nehraje roli. Ale boze muj, je to fakt hnusny:)

    • faraonamumu
      20:12 25.08.2022

      Je to věc vkusu. Mně se třeba hodně líbí.

      Je to věc vkusu. Mně se třeba hodně líbí.

    • Jecchuss
      01:30 26.08.2022

      Jojo, ekl...

      Jojo, ekl...

    • DanCZer
      13:56 26.08.2022

      No hlavně výhled z kabiny je tragédie - za ten rám se schová půl vlaku...

      No hlavně výhled z kabiny je tragédie - za ten rám se schová půl vlaku...

      • Cenzor
        20:50 26.08.2022

        A schová se za něj i posádka a možná i za pancéřové sklo...u AH-1Z je naproti tomu posádka jak na výstavce.

        A schová se za něj i posádka a možná i za pancéřové sklo...u AH-1Z je naproti tomu posádka jak na výstavce.

  • Pavka
    19:17 25.08.2022

    Tak nějak si říkám co kromě politických důvodů by mě mělo motivovat uvažovat o pořízení tohoto vrtulníku? Na první pohled je zřejmé, že se jedná o řešení, které pouze napravuje ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak nějak si říkám co kromě politických důvodů by mě mělo motivovat uvažovat o pořízení tohoto vrtulníku? Na první pohled je zřejmé, že se jedná o řešení, které pouze napravuje nedostatky předchozího modelu AW129 a to způsobem, že se v nejlepším případě vyrovnává parametrům 30 let starých a za dobu služby vyladěných modelů konkurence (AH-1Z, AH-64E).

    Z mého pohledu je to opět další v řadě projektů již od narození odsouzených k neúspěchu. Opět je zde stejná zápletka: projekt byl vykřičený domácím průmyslem, který bohužel už nestačí (pokud vůbec někdy stačil) na světovou špičku. Moderní konkurenční projekty strojů (360 Invictus, či SB-1 Defiant) jsou již jinde.Skrýt celý příspěvek

    • Matesaax
      21:56 25.08.2022

      No od pohledu je to hrozný.Nemůžu si pomoci,ale tohle nevypadá jako nový vrtulník z roku 2022.To i ten Tiger vypadá od pohledu mnohem lépe dokonce i turecký ATAK 2 vypadá líp než ...Zobrazit celý příspěvek

      No od pohledu je to hrozný.Nemůžu si pomoci,ale tohle nevypadá jako nový vrtulník z roku 2022.To i ten Tiger vypadá od pohledu mnohem lépe dokonce i turecký ATAK 2 vypadá líp než tohle.Hlavně zas ty obrovský skleníky,kde jsou piloti vystavený skoro celý.Skrýt celý příspěvek

    • Tom90
      22:26 25.08.2022

      Tak otázkou je, co jsou ty napravované nedostatky. Pokud to je nosnost, tak nejspíše ano. Nicméně co mě spíš zaujalo, tak ten poměr výkonů - AH1Z má k dispozici 2x 1300 kW oproti ...Zobrazit celý příspěvek

      Tak otázkou je, co jsou ty napravované nedostatky. Pokud to je nosnost, tak nejspíše ano.

      Nicméně co mě spíš zaujalo, tak ten poměr výkonů - AH1Z má k dispozici 2x 1300 kW oproti 2x1900 kW a parametry má přitom AW249 horší (rychlost, MTOW), případně podobné - dostup. To má AW249 o tolik hůře účinný rotor a o tolik horší aerodynamiku než AH1? A druhá je ten hlavní podvozek, ten zdvih tlumice mi přijde poměrně malej na to, že by měl utlumit poměrně velké síly při dopadu.

      A co se týče těch "starých" modelů - možná částečně ano, ale vzhled a uspořádání je dáno především požadavky na misi a využití toho daného stroje, takže to, že skončili u konceptu jakého skončili, to mě až tak neudivuje a nevyčítal bych to nikomu (stačí se podívat jak dlouho se táhne certifikace AW609 a člověk si začne nové koncepty a technologie rozmýšlet), ono ve výsledku o kvalitě toho vrtulníku bude rozhodovat především výbava a výkony ve srovnání s konkurencí pro dané užití stroje a mise.Skrýt celý příspěvek

      • Pavka
        22:47 25.08.2022

        Já zde vidím analogickou situace jako u Gripenu C vs E, tedy trend ve snižování počtu provozovaných strojů při současném zachování schopností nebo navýšení schopností se stávajícím ...Zobrazit celý příspěvek

        Já zde vidím analogickou situace jako u Gripenu C vs E, tedy trend ve snižování počtu provozovaných strojů při současném zachování schopností nebo navýšení schopností se stávajícím počtem strojů. Typicky jde o více nesené munice (AW129 unese jen 8ks PTˇŘS, AW249 už 16ks), dále patrně delší výdrž ve vzduchu, výkonnější generátor elektrické energie spolu s rozšířením prostorů pro další výkonné přístrojové vybavení a dnes již i spolupracující drony.Skrýt celý příspěvek

    • TF_HU
      07:21 26.08.2022

      Podobně se dá dívat na L39NG :-)

      Podobně se dá dívat na L39NG :-)

    • Klimesov
      07:55 26.08.2022

      Nemyslím si, že je férové to srovnávat s 360 Invictus či SB-1 Defiant. USA prostě k vojenské technice, zvláště te letecké přistupuje jinak, protože daleko více soupeří s jinými ...Zobrazit celý příspěvek

      Nemyslím si, že je férové to srovnávat s 360 Invictus či SB-1 Defiant.
      USA prostě k vojenské technice, zvláště te letecké přistupuje jinak, protože daleko více soupeří s jinými státy (Čína, Rusko atd.) o vliv ve světě. Proto si potřebuje udržovat daleko větší technologickou nadvládu nad svými potenciálními protivníky. Navíc s novou technologií přicházejí nové způsoby nasazení, nový výcvik, nové operační nasazení a to vše stojí další a další peníze. A v Evropě se prostě takhle roky neuvažovalo. Uvažovalo se stylem, že bezpečnosti v Evropě lze dosáhnout ekonomickou spoluprací a domluvou.
      No nynější situace ukazuje, že to byla tak trochu utopie a bude na čase se změnit. Jak moc ke změně dojde a v jaké velikosti je otázkou.Skrýt celý příspěvek

      • Hawk
        09:38 26.08.2022

        každé zboží má svého kupce, Italové se zaměřili na jiný segment trhu.... na stranu druhou, původní A-129 nebyl žádný technický zázrak a o obchodním úspěchu se radši ani nebudu ...Zobrazit celý příspěvek

        každé zboží má svého kupce, Italové se zaměřili na jiný segment trhu.... na stranu druhou, původní A-129 nebyl žádný technický zázrak a o obchodním úspěchu se radši ani nebudu bavit...Skrýt celý příspěvek

        • Klimesov
          10:11 26.08.2022

          samozřejmě. Důvodů bývá vždy více než jen jeden. a od toho se prostě odvíjejí jiné přístupy k problematice.

          samozřejmě. Důvodů bývá vždy více než jen jeden. a od toho se prostě odvíjejí jiné přístupy k problematice.

  • Rase
    19:03 25.08.2022

    Je to vlastně jediný smysluplný projekt moderního evropského bitevního vrtulníku, tak mu nezbývá než držet palce. Jsem zvědavý na pozdější srovnání s tureckým ATAK ...Zobrazit celý příspěvek

    Je to vlastně jediný smysluplný projekt moderního evropského bitevního vrtulníku, tak mu nezbývá než držet palce. Jsem zvědavý na pozdější srovnání s tureckým ATAK 2:

    https://pbs.twimg.com/media/D0... Skrýt celý příspěvek

  • Misonek 76
    18:37 25.08.2022

    To je ten vrtulnik co uz mel letos litat podle italu v ACR?

    To je ten vrtulnik co uz mel letos litat podle italu v ACR?

    • Rase
      19:04 25.08.2022

      Ne :-)

      Ne :-)

      • Misonek 76
        19:32 25.08.2022

        Alespon ze tak

        Alespon ze tak

Načítám diskuzi...