Letadla L-159 v Polsku zřejmě létat nebudou

L-159 ALCA
Foto: L-159 ALCA / Wikipedia

Aero Vodochody odstupuje z tendru na polský pokročilý cvičný letoun AJT (Advanced Jet Trainer). Odstoupení oznámil polskému Inspektorátu pro vyzbrojování (Inspektoratu Uzbrojenia) ředitel společnosti Ladislav Šimek. Aero však připouští, že z důvodu nejasností kolem zadávacího řízení, může polský tendr napadnout.

Program AJT je pokračováním zrušeného polského programu na cvičný a bojový letoun LIFT (Lead-in Fighter Trainer) z roku 2011. Po předloňském zrušení prvního tendru Aero tvrdilo, že se do nové soutěže přihlásí. „Přes svůj počáteční zájem Aero nakonec žádnou nabídku nepředložilo,“ napsala však před několika dny agentura AFP.

Aero mělo o tendr v polské armádě zájem, avšak nastavení zadávacích podmínek vyřadilo letouny L-159 ALCA již předem ze hry – alespoň podle názoru české firmy. Podle Šimka například požadovaný způsob bankovních záruk není shodný s mezinárodním standardem a nemůže být českou společností akceptován.

Druhá výtka se týká změny v zadávacích podmínkách na poslední chvíli. Jak uvedl polský magazín Altair, zástupci Aero Vodochody uznali, že několik dní na změnu nabídky je prostě příliš krátká doba. V polské zadávací dokumentaci pak měly být údajně nepřesnosti či dokonce rozporná tvrzení.

Video: Technika Armády ČR: L-159 ALCA / YouTube

Podle názoru Aera Vodochody jsou tak porušována práva české společnosti. Aero údajně zvažuje tendr napadnout, avšak o právních krocích zatím nebylo rozhodnuto.

V kontraktu za 9 miliard korun se také silně angažovala vláda Petra Nečase. „Tento projekt (nabídka letounů L-159) má plnou podporu české vlády, jsme připraveni poskytnout případně pro výcvik i letadla, která má ve svém vlastnictví armáda České republiky, včetně zpracování příslušných výcvikových programů,“ řekl před měsícem Nečas.

V současné době na dodávku osmi letounů (výhledově +4) se účastní trojice firem - italská Alenia Aermacchi s M 346 Master, BAE Systém s letounem Hawk a Lockheed Martin, která nabízí jihokorejské stroje T-50.

Právě firma Lockeeh Martin má zřejmě v Polsku největší šance. Důvodů je více. Poláci mají ve výzbroji zavedeno 48 stíhaček Lockheed Martin F-16 C/D 52+. Pro americkou firmu je jistě motivující také nejnovější jihokorejský tendr na nákup šedesáti stíhaček. Pokud se Američanům podaří v Polsku udat jihokorejské letouny, jejich šanci v chystaném jihokorejském tendru se jistě dramaticky zvýší.

Zdroj: Altair

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Nová šance pro L-159 ALCA v Polsku?

Před pár lety projevilo Polsko zájem o cvičné a bojové lehké letouny. Původního tendru se účastnila ...

Irák plánuje nakoupit 28 českých bitevníků L-159 ALCA

12. září proběhla médii zpráva o prodeji celkem 28 českých podzvukových cvičných bitevních letounů ...

Havárie českého bitevníku L-159

V pátek 23. listopadu došlo na Kolínsku k havárii bitevníku L-159 patřícímu Vzdušným silám AČR. ...

L-159 ALCA v Polsku

Koncem března se příslušníci 212. taktické letky zúčastnili pětidenního cvičení v polském Deblinu. ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

UPOZORNĚNÍ: Zeleně budou vždy označeny nejnovější příspěvky za 24 hodin. Podobu diskuze stále ladíme a snažíme se vyjít vstříc všem konstruktivním připomínkám.

  • D.i.p
    22:10 26.08.2013

    HU: Kdo vám řekl, že ALCA nemá pancéřování? ALCA má přesně takový panceřování jaký lze u bitevního letounu jejího typu očekávat. Má napřiklad i plynovu ochranu omezující vznícení paliva.

    Ano, SU-25/39 a A-10 jsou mnohem více pancéřovaná. Od nich se ovšem očekává trochu něco jiného. S výčtem těchto dvou velkých letadel ovšem končíte. Ve většině armád suplují tuto funkci víceúčelové stihačky. V lehkým podání pak cvičné Hawky nebo L-39. To jsou ale stroje daleko za zenitem. Další kategorií jsou pak turbovrtulový letadla jako Super Tucano.
    Záleží na specifikaci mise a přízpůsobení strategie stroji. L-159 by například moli být velmi dobře platné v Afghanistánu.

    ALCA byla hlavně konstruována pro ground-attack, ne jako cvičný stroj. Proto taky ta počáteční absence dvoumístné verze (samozřejmě můžem spekulovat nad tím, zda to bylo dobře).

  • Jirka
    21:06 15.06.2013

    ALCA není marný projekt, jen zkrátka nikdo nenašel koule na to zalétat prototyp i s jiným motorem (slovenský DV 2) a jinou avionikou, klidně bez radaru, šance na vývoz by byly jiné, nemuseli v tom pak mít poslední slovo kde si v USA. Navíc jsou v aeru trubky, když nazvou letoun tak jak nazvou a jdou s jednomístným strojem do tendrů na cvičné stroje.
    Pro HU: http://en.wikipedia.org/wiki/Aero_L-159_Alca tady najdete vysvětlení zkratky ALCA, co to asi je slovo combat?

  • HU
    07:53 14.06.2013

    To Ladsa: ..proto jej armáda používá tak jak používá. Bitevní letoun bez pancéřování, bitevní letoun s omezením na "zaměřovacích systémech", nosnosti munice, výdrži ve vzduchu...je tak bitevní, že není problém jej nasadit. Takže se o ISAF stále jen mluví...

    Bitevním letounem je A-10, Su 39...

  • Jakub Mares
    07:11 12.06.2013

    ALCA ma co nabidnout ale jak rikate lobb je maly. A hodne statu ktere jsou cca jako CR na to zase nemaj penize..

  • Ladsa
    23:51 11.06.2013

    To HU: L 159 ALCA je jednomístný lehký bitevník určený zejména pro přímou leteckou podporu, takže pro úkoly v ISAF vhodný. Cvičné jsou varianty B a T1...

  • Martin
    23:35 11.06.2013

    Mise v Afghánistánu by asi jejich prodeji nepomohla.Jde tady opravdu hlavně o to,že Aero nemá moc šancí se prosadit v konkurenci velkých výrobců.Prostě nemá co nabídnout výměnou za nákup svých letadel.To,že ta letadla jsou kvalitní už nikoho příliš nezajímá...Já osobně vždy na Polsko sázel nejvíc,že by se tam L-159 mohly uchytit.NA M-346 bych moc nesázel,je to drahý letadlo.spíše ten T-50 nebo Hawk.Byl by to zajímavý průlom korejský letoun v Evropě.Jeho nevýhodou budou vyšší provozní náklady,ale zas by ho mohli používat jen na závěreční pokračovací a zbranový výcvik cca 60-80 hodin a zbytek odlétat na Orliku.

  • HU
    22:17 11.06.2013

    xxx....ALCA v ISAF...proboha co by tam dělala? To je cvičný letoun ne bojový...

  • xxx
    15:16 11.06.2013

    Nechapu, proc ALCY vcetne PLAMENE neotestovala CA v Afganistanu. Pri kladnem vysledku se mohly slusne zvysit sance na jejich odbyt v zahranici.

  • hovorka11
    10:12 11.06.2013

    Lobby je rozhodující. L 159 nejsou špatné a při výcviku nejsou drahé.
    Přsto pochybuji, že by je někdo koupil mimo Íráku, Sýrie nebo Íránu, kde by mohli sloužit i jako bojové. Do Sýrie a Íránu však mají zaracha od amiků.
    Vidím to jak s radary- zákazy do zemí, kde by byl zájem, ale politicky jsou nežádoucí a chybějící konkurenční lobby, která prodává v zemích, kde konkurují velké firmy.

  • HU
    22:08 10.06.2013

    No, nalijme si čistého vína. Zadarmo drahé. Kdo čekal úspěch? Já ne....a to letadlu nepřeji nic špatného.

  • liberal shark
    18:38 10.06.2013

    Tak to je nepříjemné překvapení. Zdá se, že na L-159 už na high end technicky nemají a na low end cvičných letounů jsou příliš drahé a sofistikované. Takže je vlastně nikdo nechce.

  • Petr
    17:36 10.06.2013

    O úspěchu/neúspěchu rozhoduje především lobbing a dostatek peněz na úplatky. Nikoliv parametry samotných letounů, protože v tomto ohledu je na tom ALCA docela slušně...

  • Filip
    16:17 10.06.2013

    Tak myslím, že L-159ky jsou celosvětově v troubě. I jako (velmi) lehý bitevník i jako cvičný letoun existují ve světě zajímavější alternativy a to se zázemím a lobbingem silných výrobců (a jejich vlád). Jen srovnání výkonů T-50 a L-159 hovoří výmluvně, nehledě na v článku zmíněné další business souvislosti...