Washington plánuje most z letadlových lodí

Foto: Vyřazené letadlové lodě ( zleva)  Independence, Kitty Hawk,Constellation a Ranger v přístavu a montážním zařízení PSNS & IMF  (Puget Sound Naval Shipyard and Intermediate Maintenance Facility) umístěnou v zátoce Sinclar. / U.S. Navy
Vyřazené letadlové lodě (zleva) USS Independence, USS Kitty Hawk, USS Constellation a USS Ranger v přístavu a montážním zařízení PSNS & IMF  (Puget Sound Naval Shipyard and Intermediate Maintenance Facility) umístěném v zátoce Sinclar; větší foto / U.S. Navy

Stát Washington financuje studii možného využití vyřazených amerických letadlových lodí. Úkolem studie je zjistit, zda lze pomocí vyřazených letadlových lodí vytvořit most přes zátoku Sinclair ve státě Washington.   

I letadlové lodě jednou skončí svou kariéru ve válečném námořnictvu. Otázkou však je, co si s masivními, několik desítek tisíc tun vážícími kolosy počít? Nehraje se jen o miliardy dolarů a miliony člověkohodin práce vynaložených na stavbu lodě. Každá letadlová loď představuje také obrovský kus zhmotněné vojenské i národní historie, kultury a tradice.

Britové před časem řešili osud vyřazené letadlové lodě HMS Ark Royal. Ve hře bylo několik variant – vytvořit z lodi umělý útes pro potápěče, přestavět loď na heliport pro potřeby Londýna nebo vybudovat plovoucí kasíno u Hong Kongku.

Nakonec však loď potkal ne příliš důstojný osud. Královské námořnictvo prodalo loď k sešrotování za 4,4 miliony dolarů do Turecka. Zákazník z lodě vytěžil 20 000 tun oceli.

Větší problémy mají však za Atlantikem ve Spojených státech. Američané řeší osud několika vyřazených lodí, jejíž výtlak je okolo 60 000 tun a v případě USS Enterprise více než 90 000 tun.

Zátoka Sinclar, loděnice PSNS & IMF a vyřazené lodě na satelitním snímku. / Google Maps

Na svůj osud již řadu let čeká několik letadlových lodí. Jde o lodě třídy Forrestal, Kitty Hawk a Enterprise. Vyřazená loď USS John F. Kennedy (CV-67) třídy Kennedy již svůj osud zná – stane se plovoucím muzeem.

Loď USS America (CVA/CV-66) třídy Kitty Hawk posloužila v roce 2005 jako cvičný terč k testování odolnosti trupu letadlových lodí proti hlubinným explozím. Po skončení testů námořnictvo loď kontrolovaně potopilo. Loď leží 5140 metrů pod hladinou moře.

Nepříliš slavný osud také čeká obří letadlovou loď USS Enterprise (CVN-65), jedinou loď své třídy. V současné době probíhají demontážní práce jaderného pohonu. Konec prací se odhaduje na rok 2017. Současné plány počítají s kompletním rozebráním do roku 2025.

Některé velké konstrukční celky USS Enterprise se využily při modernizacích jiných lodí. Kotvu o hmotnost 30 tun získala například letadlová loď USS Abraham Lincoln (CVN-72) třídy Nimit při komplexní opravě a výměně paliva RCOH (Refueling and Complex Overhaul).

Nyní je ve hře další projekt využití letadlových lodí, i když jeho reálnost je sporná. Dvě nebo tři vyřazené letadlové lodě lze využít jako most k překlenutí zátoky Sinclair a spojit místa Bremerton a Port Orchard.

Most z letdlových lodíVize překlenutí zátoky Sinclair a vytvoření mostu pomocí tří letadlových lodí. / Twitter

„Za prvé, lidé z celého světa budou chtít dorazit, aby mohli jet přes most tvořeny palubami letadlových lodí... za druhé, je to podle mě správná věc, protože to zanechává výpověď a odkaz o naši největší generaci," vysvětluje důvody výstavby „letadlového mostu" Jesse Young, vedoucí projektu za stát Washington.

Projekt počítá s optimální variantou tří lodí. Lze použít také dvě lodě, na které z obou břehů povedou nájezdové silniční rampy. I když je řada lodí vyřazená, největší problém představuje právě dostupnost lodí.

Mluví se především o lodích USS Independence a USS Kitty Hawk. První loď je určená prozatím k sešrotování v Texasu. Druhá je pak v záloze do doby, než dorazí nejnovější loď USS Gerald R Ford. Navíc politika amerického námořnictva umožňuje použití letadlové lodi pouze jako muzeum nebo k odprodeji či likvidaci.

Studie pracuje s rozpočtem 90 000 dolarů. Výsledky se dozvíme na konci letošního roku. 

Zdroj: Foxtrot Alpha, BBC, USNI

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Zumwalt se zpožděním

Jeden z klíčových projektu amerického námořnictva (U.S. Navy) nabral několika měsíční zpoždění. ...

Palubní test elektromagnetického katapultu EMALS

Americké námořnictvo (U.S. Navy) připravuje první test elektromagnetického katapultu EMALS ...

Nová ruská letadlová loď

Rusko připravuje stavbu nové letadlové lodě. Plavidlo je projektováno s výtlakem 85 000 tun a s ...

USS America vstupuje do služby

Americké námořnictvo zavádí do výzbroje útočnou výsadkovou loď USS America stejnojmenné třídy. Během ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Ngarem
    13:01 16.04.2015

    Netuším nic o nákladech na renovaci lodě, ale ve stavařině jednoznačně platí, že zbourat starý dům a postavit místo něho nový je (30-45%) levnější. Netýká se pochopitelně záchrany kulturního dědictví, jako jsou katedrály, hrady, měšťanské domy... Tam navíc chybí znalosti a řemeslníci. To u letadlových lodí pochopitelně nehrozí.

  • Jura99
    08:24 15.04.2015

    Ty lodi jsou už cca 60let staré, repase pro účely nové služby by nejspíš vyšla na cenu stavby nové lodi (když se započte kratší životnost repasované lodi). Státy, které používaly LL z druhé ruky, je obvykle neměly starší 60let (např. Brazílie LL "Minas Gerais" ex HMS Vengeance, 1942-2001, Argentina LL "Veinticinco de Mayo" ex HMS Venerable1942-1997, Španělsko LL "Dédalo" ex USS Cabot 1942-1989). Navíc USA jistě nemají zájem dodat relativně vyspělou (byť starou) technologii jinému státu. Vždyť např. parní katapult nemá mimo Francii žádný další stát na své LL. Nápad na přemostění z LL mi přijde spíš jako dočasná věc. Údržba takového "mostu" jistě vyjde dráž než běžný most a příjem ze vstupného? Těžko říct.

  • Luky
    19:06 14.04.2015

    Kanaďani ani jihokorejci nemají potřebu projekce síly po světě - zejména ve vztahu k provozním nákladům. Letadlovka je plovoucí město s vlastními supermarkety, kinosály a televizním kanálem....a výsledekem jsou 3-4 operační letky. K čemu pro normální stát, který se snaží o udržitelný rozpočet?

  • J.D.
    18:26 14.04.2015

    na ejdnus tranu mi je těch lodí tak trochu líto, hlavně USS Kitty Hawk, copak USA nemaj něějaké spojence, samozřejmě schopné spojence, kterým by ji prodali nebo pronajali??? mě je jasné že asi nemaj moc na výběr hlavně kvůli tomu že britové s francouzi mají své letadlovky, ale co třeba Jižní Korea, nebo Kanada??

  • izar
    17:37 14.04.2015

    Neměl jsem na mysli osvětlení palub jako mostu, reagoval jsem na návrh smysluplného využití interiérů lodí jako hotel atd. Ty letadlové lodě jsou obrovské se schopností pojmout více lidí, než má mnoho měst v ČR, nikdy jsem se o to nezajímal, takže nejsem schopen jakou může mít letadlová loď spotřebu, byť by se nevyužíval pohon

  • RiMr71
    17:11 14.04.2015

    ...ach bóže... myslíte, že když by zvládli dotáhnout do finále takový projekt, tak by pro ně byl problém natáhnout kabely? Nebo o čem to tu proboha meldujete?
    GoldenGate má taky jaderný reaktor, nebo jak?
    Co by neutáhnul městský rozvodný systém? Napájení osvětlení? Nebo co?

  • izar
    15:15 14.04.2015

    Zpřístupnění interiérů lodi civilistům je podle mého názoru nesmysl. Na lodích se ztratí i vojáci natož obyčejný člověk. Pokud se letadlovky zpřístupní veřejnosti, musí být odstraněny jaderné reaktory, to bez debat. Tři letadlové lodě v zakotvené v centru města a k tomu přístupné veřejnosti, už vidím jak turbanistům tečou sliny po vousech. Pokud odstraníte reaktory, odříznete lodě od energie, budete muset vymyslet náhradní zdroj energie, celkem se nabízí připojit je do městské elektrické sítě, ale nevěřím, že by utáhl jednu, natož všechny tři

  • Jorlas
    13:13 14.04.2015

    Ten most je suprovej nápad a američani by měli další světovou atrakci. Jen z využitím vnitřku by byl problém v osvětlení. Loď nemá okna a je tam absolutní tma.
    Takže to jen zabezpečit, aby tam blázni jako já nelezli s baterkama.

  • Mrakoplaš
    12:34 14.04.2015

    Muž co zírá na kozy-podívejte se na mapu jen by to překlenovalo nějaký záliv kde jsou dál jen malé loděasi nějaké, osobní rybářské lodky,menší jachty a patrně tam asi nebude ani nic moc hloubka takže pro ty by byli mezi letadlovkami asi místa dost.
    Jinak ten projekt je moc hezký-kdyby se nějak rozumně využila i část vnitřku kde by ,(hangáry pro restarace/muzeum/obchody/velkou paintballl arenu/místo pro punkové koncerty :D ) tak by to jistě byla dost dobrá atrakce.(navíc asi levněší než stavět normální most s délkou zhruba kilometr.) . která by si na sebe jisti vydělala.

  • mattea
    10:19 14.04.2015

    kéž by tu byla možnost editace vlastních příspěvků (třeba jako na FB, s historií úprav). Nějak se mi nesmazalo slovo "obnovu" za slovem repasování.

  • mattea
    10:15 14.04.2015

    Muž, co zírá na kozy: viz. příspěvek od Izar - mezi loděmi je možné vynechat dost místa. To, zda se tím zabývá studie, se nedozvíme, aniž bychom ji četli.

    apache: krom snížené odolnosti draku (rez, opotřebení namáháním) vidím jako největší trable repasování obnovu inž. sítí po lodi. To proto, že rozvody vody, páry, elektřiny... jsou v desítkách, ne-li stovkách kilometrů, a mají omezenou životnost. Považuju za samozřejmé, že by se musela kompletně obnovit pohonná jednotka, řídící systémy, elektronika... je to jako stavět novou loď do již hotového draku. Nemusíte se zabývat vývojem a stavbou drahých doků, které by byly schopny stavby obřích dílů trupu, které bez vlastního vývoje a stavby potřebné technologie taky nepostavíte.

  • Muž, co zírá na kozy
    09:55 14.04.2015

    Je v té studii nějak vyřešeno, jak by tímto "mostem" proplouvaly lodě?

  • Luky
    09:08 14.04.2015

    Jasně, že to jde pro někoho repasovat....ale stojí to dost peněz. Američan má ale letadlovek dost, ten to pro sebe nepotřebuje.

    Hlavní problém dle mě je, kdo ve světě by utáhnul provoz repasované US letadlovky např. třídy Nimitz nebo KittyHawk s parními katapulty... Odpovědí je Čína nebo Indie. Myslíte, že by jim chtěl Američan něco takového nyní prodat?
    To leda v budoucnu, kdyby se třeba USA rozštěpilo a rezignovalo na globální nadvládu. Nějaký Jižanský stát by si mohl chtít přivydělat repasí letadlovky....a transferem katapultů, možná i nukleárního pohonu...uff

  • apache
    22:34 13.04.2015

    Mě by velice zajímalo to, jaké jsou možnosti u vyřazených letadlových lodí je uvést opět do provozuschopného stavu za původním účelem - jako letadlovky. Jaké má obecně "stará" loď limity (např. jestli nejsou z hlediska stáří nějaké faktory, které by omezovaly, nebo přímo vylučovaly opětovné uvedení do provozu, třeba ohledně stavu trupu a klíčových částí). Jakožto čistokrevný suchozemec se musím přiznat, že co se lodí týče, mám velké znalostní mezery. A k této problematice "recyklace" válečných plavidel jsem jaktěživ nenarazil na obsáhlejší článek, který by se takovou možností zaobíral. Přitom ve světě takové příklady existují - čínská letadlovka je recyklátem, letadlovka tuším pro Indii taktéž. A tyto původně ruské lodě na tom před přestavbou nebyly technologicky nijak zázračně, a stejně se to evidentně těm zákazníkům vyplatilo ty staré kocábky naprosto předělat. Proto by mě zajímalo, proč se podobný postup nezdá atraktivní i Američanům? Dříve jsem si myslel, že je to jednoduše tím, že amíci jsou jediní, kdo umí stavět tak velké letadlovky a tak staví nové, zatímco ostatním nezbývá nic jiného než recyklovat staré a cizí, ale na druhou stranu se mi nechce věřit, že třeba taková Čína by takovou velkou loď už před x lety sama nezvládla. Zvlášť, když se podívám jaká obrovská monstra již byla postavena v civilní sféře.

  • izar
    21:52 13.04.2015

    Nutno se na to podívat z finančního hlediska. Předpokládám, že cena nového mostu bude daleko větší než suma, kterou by obdrželi za recyklaci lodí. Nicméně i tak budou muset být znehodnoceny (odstranit pohon, vybavení. ..) a zabezpečeny aby se do podpalubí nedostal nikdo nepovolaný. Lodě by nebyly přímo u sebe, takže průplavnost zátokou by nemusel být problém. Ač to zní bizardně, z finančního a turistického hlediska to není vůbec špatný nápad.

  • Echo
    21:05 13.04.2015

    Safi: Chces povedat, ze Sovieti konstruovali hybridy lietadlovky a kriznika kvoli zmluve? Lietadlovy kriznik a lietadlova lod su dva typy lodi. Lietadlovy kriznik je bojaschopny a predstavuje urcitu hrozbu aj bez lietadiel a svojej eskorty. Lietadlova lod je iba plavajuce letisko. Zmluva z Montreux mala minimalny podiel na tom, ze Sovieti isli touto cestou.

  • Safi
    19:39 13.04.2015

    Ellesmerys - letadlové křižníky jsou to kvůli Bosporu, letadlové lodě nesmí proplouvat a jediné pořádné loděnice jsou hádejte kde .... :-)

  • Ellesmerys
    19:07 13.04.2015

    Sroub: Ono to bylo i trochu tim, že letadlový lodě byly z propagandistickýho hlediska braný jako "prosazovatelé a nástroj amerického imperalismu". Takže by bylo divný mít to stejný. Proto taky nikdy neřikali svý "letadlový lodi" letadlová loď, ale letadlový křižník. Kdyby opravdu, chtěli opravdovou letadlovou loď tak by minimálně něco obšlehli díky rozvědce.
    Obecně SSSR potažmo Rusko bylo vždycky spíš kontinentální velmocí. Na moři za studený války pojali jinou strategii. Místo budování obrovský konkurenční hladinový flotily, zaujali "levnější" postoj a soustředili se na vyvážení rovnováhy díky rozsáhlý ponorkový flotile. Podobně jako Německo za 2. sv. proti Británii nestavělo drahou a velkou hladinovou flotilu a místo toho stavěli ponorky.

  • Borek
    18:56 13.04.2015

    To bude největší squat na světe :)

  • shal
    17:56 13.04.2015

    Jan Grohmann: Díky za linky. Z vrchu jde vidět jak jsou některé lodě prorezlé. To už je opravdu asi dobré jenom do šrotu.

  • Echo
    17:32 13.04.2015

    Lodicky su to pekne, ale ich zmysluplne vyuzitie by zrejme nebolo ekonomicky mozne. Ja to vidim podobne ako s beznym autom. Prve roky parada, len sa doplnuju prevadzkove kvapaliny. A s rokmi a pouzivanim je auto viac v oprave ako na cestach, az to dospeje do bodu, ze je to financne nevyhodne a viac do toho auta davam ako uzitok co z neho mam. A samozrejme vybava a technologie su uz niekde inde. Jednoducho musi prist nahrada.

    sroub: To skutocne este aj pod clanok o US lietadlovkach je potrebne spominat Rusov a Putina? Treba sa pozriet aj pod postel pred spanim, pre istotu ci tam nie su. :)

  • Luky
    17:15 13.04.2015

    obávám se, že těch 90K je na studii, ne na přemostění...tam architekti nedělají za stravu jako tady :P

  • KOLT
    17:13 13.04.2015

    Za možnost projít či projet se po takovém mostě by spousta turistů jistě ráda zaplatila. 90 k$ by se jim mohlo v pohodě vrátit za rok, jestli ne za měsíc :-)

  • sroub
    16:59 13.04.2015

    Podle mě je to jasný, chtěj nasrat rusy.
    Ti jsou si dobře vědomi toho, že za celou existenci SSSR a Putinova Ruska postavili jednu jedinou letadlovou loď, která za něco stála...
    Kdežto USA jich maj, že roupama nevědi co s nima :D

  • Jan Grohmann
    16:21 13.04.2015

    Mimochodem, nezapomeňte se podívat na ty zakotvené lodě přes aplikaci Google Street View.
     
    https://www.google.com/maps/pl...

  • germik
    16:14 13.04.2015

    To vážně neexistuje jiná možnost jak třeba nějak smysluplně (i nevojensky) využít ohromnou loď na kterou se vejde X stovek lidí a kvanta materiálu, s prakticky neomezenou výdrží na moři kde navíc můžou startovat a přistávat letadla?

  • karloscz
    14:13 13.04.2015

    tak to je naprosto úžasný nápad - neřeším technické podrobnosti, ale jak říkal ten potentát - já bych tam klidně letěl jen kvůli tomu.