Létající IED: Teroristická zbraň snů

IED Drone, létající IED
V tomto případě ruská firma ukazuje donášku pizzy pomocí dronu. Místo pizzy ale lze shazovat výbušninu, například na stadion plný lidí při mistrovství světa ve fotbale… / DoDo Pizza

Bezpečnostní orgány s neklidem sledují rozšiřování bezpilotních létajících prostředků UAV (Unmanned Aerial Vehicle), chcete-li dronů, mezi širokou veřejnost. Důvod? Drony lze velmi snadno upravit k nesení výbušniny nebo jiného nebezpečného nákladu. Použití dronů k teroristickým útokům je jen otázkou času.

Létající IED

Improvizované výbušné systémy IED (Improvised Explosive Device) jsou velmi efektivní a jednoduchou zbraní. Pomocí IED dokáže méně vyspělý a početně slabší protivník způsobovat silnějšímu protivníkovi významné ztráty. V Afghánistánu v nejhorších letech 2008 až 2011 IED způsobovaly 50 až 60 % ztrát na životech koaličních vojáků.

Boj s IED vyčerpává armády organizačně, technicky i finančně. Ozbrojené síly Spojených států vynaložily na vývoj a nákup specializovaných vozidel proti IED, dnes již ikonických MRAPů, několik desítek miliard dolarů.

Masové nasazení IED navíc zásadním způsobem ovlivnilo taktiku koaličních sil. Spojenci museli pro boj s IED nasadit specializované jednotky, techniku, vytvořit nové postupy, vybudovat výcvikové zázemí, atd. Hrozba IED například výrazně omezovala mobilitu pozemních sil koaličních jednotek v Afghánistánu.

Nyní se objevuje nová znepokojivá taktika nasazení IED. Povstalci, teroristické skupiny i jednotlivci mohou přetvořit velmi jednoduché drony na létající bomby - létající IED (Flying IED).

Boj proti létajícím IED je násobně složitější, než proti klasickým statickým IED. Nemůžete sice použít několik stovek kilogramů trhaviny, ale dokážete s bombou doletět nepozorovaně prakticky kdekoliv. S malým dronem můžete klidně zničit stíhačku na letišti za několik desítek milionů dolarů. 

První "fackou" byl incident z ledna letošního roku, když se na přísně střežené prostranství před Bílým domem zřítila malá bezpilotní kvadrikoptéra. Obranný vzdušný radar, který chrání Bílý dům, malou kvadrokptéru vůbec nezaznamenal.

Nejmenovaný státní zaměstnanec se později přihlásil a přiznal, že malý dron řídil on, ale ztratil nad ním kontrolu. Bezpečnostní perimetr kolem Bílého domu prý narušil nešťastnou náhodou.

Incident ukázal na závažnost rozšiřování malých bezpilotních letadel mezi širokou veřejnost. V současné době neexistuje způsob, jak zabránit, aby případný útočník využil malý dron s bombou a zaútočil přímo na Bílý dům.

Teroristická zbraň snů

Americké Centrální velitelství (U.S. Central Command) oznámilo zadržení malých dronů určených pro Islámský stát. Drony byly objeveny v nákladním vozidle. Není však jasné, zda Islámský stát chtěl drony použít pro průzkum nebo k ozbrojeným akcím.

Zde je nutno připomenout použití chemických zbraní Islámským státem. Drony nemusí nést jen výbušninu, ale také chemické nebo biologické zbraně. Netřeba zdůraznit, jakým propagandistickým způsobem podobné útoky Islámský stát dokáže využít.

Výbušninu navíc lze vyrobit z komerčně dostupných materiálů. The New York Times nedávnou uvedl, že Islámský stát získal velké množství umělých hnojiv, které jsou základní složkou pro "domácí" výrobu výbušniny.

"Osobně se domnívám, že bezpilotní platformy budou nejdůležitější zbraní naší doby," říká námořní kapitán Vincent Martinez, velitel divize pro boj s výbušnými systémy v Centru pro hladinové válčení námořnictva NSWC (Navy Surface Warfare Center).

"Budeme muset začít přemýšlet nejen o tom, jak zneškodnit náklad (IED - pozn. red.), ale i jak zneškodnit platformu (dron - pozn. red.). Když půjdu k dronu s IED, bude mě sledovat, skenuje mě, čeká na mě?" vysvětluje nové bezpečnostní výzvy Martinez.

Prvotním cílem létajících IED nebude dosažení materiálních nebo lidských ztrát protivníka. Cílem bude šokovat, podlomit morálku a donutit protivníka vydávat zdroje na obranu.

"Představte si tu mediální show, pokud dron přistane na střeše Bíleho domu a exploduje, a je jedno, zda někoho zabije nebo ne," řekl Martinez. Podle Martinze už velmi jendnouché drony dokáží unést až 2,7 kg (6 liber) plastické trhaviny nebo několik granátů. Například standardní americký granát M67 má hmotnost 0,4 kg.

Prozatím počítačová animace. Malé ozbrojené drony jsou však jen otázkou času. / YouTube

Roje dronů - znepokojivá budoucnost

"Jsme nyní v období obrovské nejistoty a snaha zjistit, co je jednotná hrozba, bude největší výzvou. Zařízení za 100 dolarů (např. kvadrokoptera - pozn. red.), v současné době používané pro průzkum, může být rychle přizpůsobeno pro lehké výbušniny," komentuje problém Jerry Leverich, starší analytik Velitelství pro výcvik a doktríny americké armády TRADOC (Training and Doctrine Command).

Problémů k řešení je řada. Útok nemusí provádět pouze jen jeden dron, ale klidně několik desítek dronů. Pokročilé algoritmy a senzory umožní dronům spolupracovat a létat koordinovaně. Ochránit například klíčovou budovu před koordinovaným útokem několika desítek dronů bude obrovská výzva.

"Podívejte se především na systémy, které se navigují autonomně a pomocí hromadného použití těchto systémů můžete neutralizovat mnohem větší cíl. Bude těžké se proti tomu bránit, protože některé z jednoduchých řešení, jako je například ničení dronů pomocí brokovnice, jednoduše nemusí být proveditelné," upozorňuje na hrozby Kelley Sayler, z bezpečnostního think tanku CNAS (Center for a New American Security).

"Drony s IED dokáží aktivně vyhledávat americké síly, místo toho, aby pasivně čekaly v zemi. Skutečně, levné drony mohou vést ke změně paradigmatu válčení pro Spojené státy, a ukončí půl století... ve kterém se americké pozemní síly nemusely bát útoků ze vzduchu," uzavírá Sayler.

Zdroj: Defense Update, Breaking Defense

Nahlásit chybu v článku


Související články

Robotické roje miniaturních bezpilotních letadel

Americké letectvo rozvíjí ideu robotických rojů bezpilotních letadel. Nově mají desítky nebo stovky ...

Do boje s drony!

V posledních letech zažívají nebývalý rozmach všechny kategorie bezpilotních vzdušných prostředků ...

Ruská zbraň proti dronům: mikrovlnné "dělo"

Ruská Spojená korporace na výrobu přístrojů vyvinula mikrovlnou zbraň schopnou na vzdálenost několik ...

Znovuvzkříšení ABL: Drony s lasery proti raketám

Protiraketová agentura MDA (Missile Defense Agency) Spojených států plánuje restartovat projekt ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Beld
    13:53 06.10.2015

    V tom mate samozrejmne pravdu , ono je to vlastne zmineno i v clanku . ""Prvotním cílem létajících IED nebude dosažení materiálních nebo lidských ztrát protivníka. Cílem bude ...Zobrazit celý příspěvek

    V tom mate samozrejmne pravdu , ono je to vlastne zmineno i v clanku .

    ""Prvotním cílem létajících IED nebude dosažení materiálních nebo lidských ztrát protivníka. Cílem bude šokovat, podlomit morálku a donutit protivníka vydávat zdroje na obranu.""


    Kazdopadne , to neni az tak problem armady , spise tiskoveho a PR oddeleni . Takovych veci se v dnesni dobe najdou mraky , spolecnost ma tendenci k iracionalnimu strachu z mnoha potencionalne malo nebezpecnych veci . A naopak mnoho radove nebezpecnejsich ignoruje .Skrýt celý příspěvek

  • Arccos
    11:55 06.10.2015

    Beld: 1) Proč nepoužít GPS? Protože je rušené? Takže se bude rušit GPS signál při každé větší akci, ve městech, v okruhu řekněme 1km? Hodně štěstí. 2) Že je navádění bez GPS ...Zobrazit celý příspěvek

    Beld:
    1) Proč nepoužít GPS? Protože je rušené? Takže se bude rušit GPS signál při každé větší akci, ve městech, v okruhu řekněme 1km? Hodně štěstí.
    2) Že je navádění bez GPS řádově těší platilo tak před dvaceti lety. Dnes má každý blbý mobil akceleromatry a dokáže je využívat k inerciální navigaci. INS modul pro Arduino stojí 30$, a tak dále. Přesnost na několik set metrů naprosto dostačující.

    S batohem, slozitosti a těmito věcmi máte pravdu, ale rozebírejme proveditelnost, ne praktičnost. Ostatně, létající zabijáci způsobí větší paniku a hrůzu (přestože třeba neopodstatněnou). A, na rozdíl od batohu, se dostanou úplně všude, kde je otevřený prostor.Skrýt celý příspěvek

  • pet.rok
    11:41 06.10.2015

    beld: zas tak velky problem to nie je. Lacne IMU stoji par dolarov a staci na let dlhy stovky metrov s presnostou do 10 metrov. Ale inak suhlas: ak niekto velmi chce, cestu k tomu ...Zobrazit celý příspěvek

    beld: zas tak velky problem to nie je. Lacne IMU stoji par dolarov a staci na let dlhy stovky metrov s presnostou do 10 metrov.
    Ale inak suhlas: ak niekto velmi chce, cestu k tomu ako spravit zle si najde omnoho lahsie aj inymi sposobmi.Skrýt celý příspěvek

  • niko
    11:15 06.10.2015

    to arccos: Hmm. moze byt. je to zu nejaky ten piatok, co som sa to ucil ;)

    to arccos: Hmm. moze byt. je to zu nejaky ten piatok, co som sa to ucil ;)

  • Beld
    11:09 06.10.2015

    Arccos : Naprogramovat copteruletadlo tak aby nekam sama doletela bez pomoci gps je nasobne tezsi . Ve vzduchu jsou vzdusne proudy , ktere nuti ridici program stale upravovat drahu ...Zobrazit celý příspěvek

    Arccos : Naprogramovat copteru\letadlo tak aby nekam sama doletela bez pomoci gps je nasobne tezsi . Ve vzduchu jsou vzdusne proudy , ktere nuti ridici program stale upravovat drahu . Bez znalosti polohy zprostredkovane pres gps nemate moc narok . .To by tam musela byt nejaka pokrocilejsi AI vyuzivajici napriklad opticke navadeni .

    Stale plati , proc to delat slozite , kdyz jsou mnohem jednoduzsi metody zabijeni jak jednotlivcu , tak co nejvetsi skody v davu . Proc nekam posilat copteru s kilem vybusneho systemu , kdyz tam muzete zapomenout batoh s 20ti kilovou bombou . Sance ze vas pak chytnou je stejna .Skrýt celý příspěvek

  • Arccos
    10:54 06.10.2015

    Mimochodem, ty rušičky: To vás vůbec nenapadlo, že dron není třeba vůbec řídit? Celý let se dá předem naprogramovanat, takovou možnost mají i nejlevnější drony. Od startu až po ...Zobrazit celý příspěvek

    Mimochodem, ty rušičky: To vás vůbec nenapadlo, že dron není třeba vůbec řídit? Celý let se dá předem naprogramovanat, takovou možnost mají i nejlevnější drony. Od startu až po "donášku" nepotřebují jediný vnější zásah. Kde není vysílání, není co rušit. Teď to řešte!Skrýt celý příspěvek

  • Arccos
    10:49 06.10.2015

    niko: Nevzpomínáš. Takové parametry mají útočné granáty.

    niko: Nevzpomínáš. Takové parametry mají útočné granáty.

  • niko
    10:33 06.10.2015

    Obranny granat ak si dobre spomynam ma smrtivost 5 m a zranitelnost 25.

    Obranny granat ak si dobre spomynam ma smrtivost 5 m a zranitelnost 25.

  • infi
    10:15 06.10.2015

    Pokud by se melo jednat o mensi naloze 2-3kg, tak ty se daji prepravovat pomoci bezpilotnich letadel, ktere maji dolet i nekolik desitek km. Navadeni GPS, nebo ...Zobrazit celý příspěvek

    Pokud by se melo jednat o mensi naloze 2-3kg, tak ty se daji prepravovat pomoci bezpilotnich letadel, ktere maji dolet i nekolik desitek km. Navadeni GPS, nebo manualne...konstrukci a obsluhu zvladne asi kazdy po dokonceni ZS. Porizovaci cena v radech nekolika tisic kc. Je toho plny internet...

    Rozhodne souhlasim se clankem, ze je to do budoucna velka hrozba...ano existuji rusicky, aktivni obrana atd, ale to plati pro VIP politicke akce a objekty.

    Nedovedu si predstavit skody a nasledny chaos, kdyby par takovych "modylku" pristalo nekde do davu na fotbale, nejakem pochodu, nebo jakekoli jine vetsi spolecenske udalosti. A sance, ze by se tomu dalo v aktualni dobe zabranit je podle me minimalni. Aspon u nas.Skrýt celý příspěvek

  • Arccos
    09:58 06.10.2015

    Nepodceňujte možnosti, které komerční drony mají. Jistě, dvoukilový IED neunesou. Ale třeba typický obranný granát váží asi půl kila a zabíjí v okruhu 50 metrů... takže asi tak.

    Nepodceňujte možnosti, které komerční drony mají. Jistě, dvoukilový IED neunesou. Ale třeba typický obranný granát váží asi půl kila a zabíjí v okruhu 50 metrů... takže asi tak.

  • Vrata
    09:14 06.10.2015

    infi: v praxi neomezena - od jednotek az po stovky kilogramu (Afganistan).

    infi: v praxi neomezena - od jednotek az po stovky kilogramu (Afganistan).

  • infi
    08:26 06.10.2015

    Jaka je cca hmotnost IED?

    Jaka je cca hmotnost IED?

  • Charlie
    08:26 06.10.2015

    Dle mého je tohle spíš "dělostřelecká příprava" na nějaké plošné zakazování nebo licencování dronů (je to sice blbost, každej si to může uklohnit doma na koleně, ale stát napadly ...Zobrazit celý příspěvek

    Dle mého je tohle spíš "dělostřelecká příprava" na nějaké plošné zakazování nebo licencování dronů (je to sice blbost, každej si to může uklohnit doma na koleně, ale stát napadly už větší kraviny).

    Je riziko zneužití dronu větší než přínos toho samého k celkovému blahobytu společnosti? Já bych řekl že nikoliv. Jejich možnosti, byť zatím omezené, dávají i amatérským filmařům do ruky nástroj, jak natáčet záběry, které si dřív mohly dovolit jen velká studia s rozpočty velkými dost na pronajmutí helikoptéry nesoucí těžkou stabilizovanou hlavici. Takový Tractorspotter na YTB postuje nádherné záběry zemědělské techniky točené právě pomocí dronů. A nejsou to jen filmaři. Minimálně modelařina a domácí kutění dostalo další impulz a díky propojení počítačů a dronů je tu naděje, že mladá generace nezůstane čumět na bednu, ale bude se aktivně zajímat o techniku tak jako jejich otcové, kteří si konstruovali jednoduché RC modely.

    Mimochodem, jak už tu kdosi namítal, RC modely jsou dnes tak vyspělé a mají takové výkony, že není problém vyrobit doma ŘSPDL a vyslat jí třebas na Pražský hrad nebo Ruzyň.

    Stejně tak zabít papaláše jde mnohem jednodušeji než stavět drony, stačí sehnat někoho dostatečně pitomého jako byl Gavrilo Princip nebo Pavel Vondrouš. nebo si na černém trhu koupit třeba Javelin.

    Stejně jako dobře ozbrojená společnost je dle americké ústavy zárukou demokracie (protože brání vládě dělat si co se jí zamane - v Německu třeba takovouhle pojistku nemají a hledmě jak Anděla blbne), tak bych řekl, že drony mohou být zárukou téhož - když okupant přivážející demokracii bude muset počítat s tím, že mu může nejen vybuchout chodník pod nohama, ale že mu tředa spadne na hlavu granát, může ho to od jeho bohulibého úmyslu - exportu pravdy a lásky - odradit.Skrýt celý příspěvek

  • daniel78
    22:08 05.10.2015

    to Beld jasně že lze rušit při důležité akci nějaké místo, ale sotva lze rušit "trvale" nebo při každém podezření, takže bránit lze maximálně velmi omezeně prostorově, ale nikoli ...Zobrazit celý příspěvek

    to Beld
    jasně že lze rušit při důležité akci nějaké místo, ale sotva lze rušit "trvale" nebo při každém podezření, takže bránit lze maximálně velmi omezeně prostorově, ale nikoli plošně, nelze si ani představit automatickou brokovnici na každém rohu či faktické vynucení zákazu létání dronů po městěSkrýt celý příspěvek

  • Beld
    21:48 05.10.2015

    mattea : Je to jen lab , realne nasazeni je tak 5+ roku a bude to o 20-30% max ... daniel78 : Pokud je to dulezita akce , tak zarusis jak GPS , tak mobilni signal . Bez ...Zobrazit celý příspěvek

    mattea : Je to jen lab , realne nasazeni je tak 5+ roku a bude to o 20-30% max ...


    daniel78 : Pokud je to dulezita akce , tak zarusis jak GPS , tak mobilni signal . Bez problemu na par set metru od zdroje v " kufriku" .. ( ale GSM se resi jinak ) ..Skrýt celý příspěvek

  • GAVL
    21:25 05.10.2015

    Jeden by řekl, že nelze ukrást standartu prezidenta republiky. Osobně bych využití dronů tak úplně nepodceňoval ani dnes.

    Jeden by řekl, že nelze ukrást standartu prezidenta republiky. Osobně bych využití dronů tak úplně nepodceňoval ani dnes.

  • daniel78
    21:09 05.10.2015

    No stačí se podívat sem http://www.ceskatelevize.cz/ct... a jak se proti tomu bránit? Mohlo jim třeba něco spadnout ...Zobrazit celý příspěvek

    No stačí se podívat sem http://www.ceskatelevize.cz/ct...

    a jak se proti tomu bránit? Mohlo jim třeba něco spadnout do parku, před obchoďák, na jadernou elektrárnu před školu nebo na školní hřiště. Materiální škody by byli asi mizivé, ztráty na životech zřejmě nevelké, ale ta panika by byla k pro teroristy k nezaplacení, ten pocit, že není de facto žádné reálné obrany ve městě...

    Batohy se dají kontrolovat na vstupu apod., ale GPS ve městě nezarušíš, stejně jako nezarušíš mobilní signál. Pak může být kdokoli s ipadem jako ovladačem na druhém konci země.Skrýt celý příspěvek

  • mattea
    21:09 05.10.2015

    Beld: Nevíte, jak to vypadá s využitím grafenu pro akumulátory?

    Beld: Nevíte, jak to vypadá s využitím grafenu pro akumulátory?

  • Beld
    20:30 05.10.2015

    Jan Grohmann : To je samozrejmne pravda ,ale hlavni problem je , ze se smesuje nekolik problemu dohromady . Profesionalni dron s profesionalni ED dokaze napachat uz ted rekneme ...Zobrazit celý příspěvek

    Jan Grohmann : To je samozrejmne pravda ,ale hlavni problem je , ze se smesuje nekolik problemu dohromady . Profesionalni dron s profesionalni ED dokaze napachat uz ted rekneme velke skody , ale sance , ze neco levneho bude stejne nebezpecneho ze vzduchu , jako dnesni nastrazne IED na zemi je v nejblizsich 10+ letech mala . Navic priznejme si to IED se pouziva jen v urcitych typech konfliktu .

    Take pokud pujde o dulezity cil typu ministra US , tak se proste oblast zarusi a ten dron tam nedoleti . To uz je radikal se sniperkou pro politika o rad nebezpecnejsi .. A stejne tu nemame hity kazdy vikend ...

    Proc delat neco slozite , kdyz to jde jednoduse . Proc posilat drona na fotbalovy stadion zabit par lidi , kdyz batoh pred vchodem po zapase udela vice mrtvych s mensi namahou . HW parametry dronu se zase tak nezlepsuji , protoze se nezlepsuji parametry baterek .Skrýt celý příspěvek

  • Jan Grohmann
    19:44 05.10.2015

    Beld, a jak tomu bude za dva, pět, deset let? To není o tom zda, ale kdy. Když si uvědomím, kolik času trvá zavedení nového zbraňového systému - mluvím o systémech (senzory, ...Zobrazit celý příspěvek

    Beld, a jak tomu bude za dva, pět, deset let? To není o tom zda, ale kdy. Když si uvědomím, kolik času trvá zavedení nového zbraňového systému - mluvím o systémech (senzory, zbraně, anti-drony) pro boj s drony - vytvoření nějakého právního rámce, vypracovaní taktiky, výcvik, tak je více než nejvyšší čas se tomu věnovat.
    Neuvažujete, co je možné dnes, ale co za rok, dva, pět let.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 2