Létající motorka pro americkou armádu

Hoverbike
Původní verze Hoverbike využívala dvojici zapouzdřených rotorů; větší foto / Malloy Aeronautics

Nové technologie vytvářejí zcela nové druhy dopravních prostředků. Zajímavou novinkou je například „létající motorka“ Hoverbike od britské firmy Malloy Aeronautics. Zájem o Hoverbike už projevilo americké ministerstvo obrany.

Hoverbike je zástupcem osobních letajících dopravních prostředků s kolmým startem a přistáním VTOL (Vertical Take-Off and Landing). Jedná se v podstatě o stroj ideově spřízněný s kvadrokoptérami. Na rozdíl od klasických vrtulníků k pohybu ve vzduchu Hoverbike využívá čtyři (v původní verzi dva) menší zapouzdřené rotory.

Také v České republice probíhá vývoj osobních létajících strojů kategorie VTOL. Zmínit můžeme „létající kolo" Flying Bike (F-Bike), které se v roce 2013 na několik minut vzneslo do vzduchu na pražském výstavišti Letňany.

V současné době ve světě běží dva seriozní projekty „létajících motorek". Prvním je projekt Aero-X od firmy Aerofex. Zákazníci si Aero-X mohou údajně koupit již v roce 2017.

Druhým je pak Hoverbike od britské firmy Malloy Aeronautics. Britové na výstavě Paris Air Show 2015 oznámili spojení s americkou firmou SURVICE. Obě společnosti budou v americkém Marylandu vyvíjet novou generaci Hoverbike za finanční pomoci amerického ministerstva obrany.

Hlavní výhodou strojů kategorie Hoverbike je bezpečnost a kompaktnost řešení. Na rozdíl od vrtulníků Hoverbike potřebuje několikanásobně menší plochu ke startu a přistání.

HoverbikeNejnovější prototyp Hoverbike řeší problémy se stabilitou pomocí čtveřice rotorů; větší fotoMalloy Aeronautics

„Existuje mnoho výhod Hoverbike oproti vrtulníkům. Hlavní je bezpečnost. Zakryté rotory nejen chrání lidi a majetek při nárazu, ale pokud by jste někdy narazili do lidí a majetku, prostě vás to odhodí zpět do vzduchu. Takže je zde značná bezpečnostní úroveň. Další věcí je cena. Nákupní a provozní cena Hoverbiku je velmi nízká," vysvětlil hlavní výhody konceptu Grant Stapleton, marketingový ředitel Malloy Aeronautics.

První verzi Hoverbiku jsme mohli vidět v roce 2011 a od té doby stroj prošel řadou úprav. Původní prototyp byl vybaven dvojicí velkých zapouzdřených rotorů. Stroj však trpěl při letu nízkou stabilitou.

Firma proto v minulém roce začala pracovat na verzi se čtveřicí menších rotorů - vždy po dvojici rotorů na přídi a zádi. Každá z dvojice rotorů se překrývá a rotory jsou uložené v ochranném prstencovém pouzdru. Malloy Aeronautics tímto způsobem odstranila problémy se stabilitou. Čtveřice rotorů dokáže mnohem jednodušeji, zvyšováním nebo snižováním otáček, udržet stroj ve stabilní poloze.

„Po rozsáhlém testování, zahrnujícím testování modelů a také let s posádkou, jsme se rozhodli záměrně přejít k osvědčenému modelu kvadrokoptéry, protože se současnou technologií jsme nemohli navrhnout dostatečně levné, bezpečné a tím pádem konkurenceschopné vznášedlo," dočteme se na stránkách Malloy Aeronautics.
 

Jeden z prvních testů Hoverbike se čtyřmi rotory. Firma Malloy Aeronautics pro propagační účely vytváří a prodává také malý dron totožné koncepce.

Hoverbike je unikátní díky své schopnosti pohybovat se přistávat/vzlétat ve stísněných prostorách. Typickým příkladem je přistávání v lese mezi stromy nebo v ulicích měst. V těchto místech dokáže Hoverbike přepravovat osoby nebo materiál. Dokáže létat s posádkou nebo bez posádky.

Unikátní vlastnosti „létající motorky" Hoverbike neunikly pozornosti americkému ministerstvu obrany. „Ministerstvo obrany má zájem o technologii Hoverbike, protože dokáže podporovat více rolí. Dokáže přepravovat vojáky přes náročný terén a pokud není používán pro tento účel, dokáže přepravovat materiál, zásoby a létat s posádkou nebo bez posádky. Dokáže fungovat i jako platforma pro vzdušný průzkum," uvedl Mark Butkiewicz z firmy SURVICE.

V prvním kroku obě firmy postaví plnorozměrový prototyp Hoverbike se čtyřmi rotory. Po úspěšných letových testech s pilotem se obě firmy následně zaměří na stavbu vojenské verze.

Výkony militarizovaného Hoverbike ještě nebyly uveřejněny. Původní dvourotorový prototyp měl startovací hmotnost 270 kg a poháněl ho spalovací motor o výkonu 80 kW (108 koní). Maximální teoretická rychlost (nedosažená) původní verze byla 300 km/h a dolet 150 km. Dostup maximálně 3000 metrů.

Zdroj: Reuters, Malloy Aeronautics

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Robotický vírník CQ-10B Snowgoose

Americké velitelství pro speciální operace SOCOM (U.S. Special Operations Command) od roku 2005 ...

Robotické roje miniaturních bezpilotních letadel

Americké letectvo rozvíjí ideu robotických rojů bezpilotních letadel. Nově mají desítky nebo stovky ...

AITT : Virtuální realita pro vojenský výcvik

Kanceláře pro námořní výzkum ONR (Office of Naval Research) amerického námořnictva vyvíjejí ...

Hybridní vzducholoď Airlander 10

Britská společnost HybridAir Vehicles dokončila vývoj unikátní obří hybridní vzducholodě Airlander ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Ngarem
    15:36 26.06.2015

    No to je výborný nápad. Rotory doplnit směrovými žaluziemi, dokončit vývoj a na pouštním, bažinatém a vodním povrchu to nebude mít chybu. A cesty přes pole bez dopravní zácpy je hotová.

  • brin
    11:06 25.06.2015

    Pravda, beru zpět a omlouvám se.

  • Mrakoplaš
    00:03 25.06.2015

    brin:Ehm podívejte se na video.I na ten hroné model. Podle všeho se na tom bude sedět jak na motorce.
    jen by to bylo asi lepší pro pohraničníky/maximálně hlídky/kurírní vozidla/ rychlý převoz zraněných kam se nedostane vrtulník(kuli pvo) a je obtížný terén.

    Ale jinak samosebou supr , musí být stím sranda lítat. A když se to rozšíří mezi civili budou muset mít věžáky místo parkovišť hromadu heliportů :D

  • Clint
    23:47 24.06.2015

    Tvarem mi to připomíná Piasecki Airgeep. Nedávno bylo o tomto projektu psáno v ATM. Tzv. Jeep pro atomové bojiště.

    https://www.youtube.com/watch?...

  • simpanz
    23:46 24.06.2015

    řidič je nahoře, http://www.gizmag.com/hoverbik...
    tohle neměli ani ve star wars:)

  • Luky
    22:05 24.06.2015

    O nečem takovém jsem vždycky snil...stejně jako Jan Tleskač.

  • Rase
    22:00 24.06.2015

    Strčit ruku do špic klasické motorky taky nebude veselý zážitek.
    Přínos pro civilní trh by mohl být značný - pokud vývoj popožene armáda, tak proč ne.
    Nenapadá mě moc smysl téhle konsrukce pro vojsko, přesněj: provoz, cena stroje vs. užitná hodnota oproti konvenční technice (ochrana nulová, uveze jednoho vojáka atd.)

  • fenri
    21:40 24.06.2015

    No ale má to shora mříže, od středu. Ale asi bude fakt dole.
    Ideální cíl pro nějakou AR-10klonM-14 či SVD :-)

  • brin
    21:38 24.06.2015

    Hádám, že řidič bude zavěšen pod rotory, takže do nich spadne jen velmi obtížně...

  • Ledna
    19:30 24.06.2015

    Řidič se smíchy potrhá až spadne do rotoru :-D