Létající robotický mezek Air Mule z Izraele

Air Mule
Foto: Air Mule / Urban Aeronautics

Zásobování vojáků v poli nebo odsun raněných je vždy výzva. Ne vždy je vhodný zásobovací nebo záchranný vrtulník, který doveze novou munici či odsune zraněné. Vojáci často potřebují něco kompaktnějšího a menšího, s čím lze přistát třeba ve skalní rozsedlině nebo v úzkých ulicích měst. Koncepce vrtulníků má své limity, a tak se konstruktéři podívali po něčem jiném - po vznášedlu. Představujeme vám vznášedlo Air Mule, které má ambici způsobit menší revoluci ve vojenské vzdušné přepravě.

Air Mule je výrobkem izraelské firmy Urban Aeronautics. Ředitel firmy Rafi Yoeli tvrdí, že za předpokladu zajištěného financování bude stroj schopen nasazení již od roku 2015. Výzva k financování směřuje především do izraelských obraných sil (IDF), které o vzdušného mezka projevují vážný zájem.

Air Mule je primárně určen pro rychlé zásobování jednotek v poli a pro odsun raněných. Díky své konstrukci je ideální pro operace v hornatém terénu Afghánistánu nebo v městském prostředí. Stroj může bez problémů létat ulicemi města, přivézt zásoby střeliva bojujícím jednotkám, naložit zraněného a prokličkovat se uličkami města ven z bojové zóny.

Air Mule

Foto: Air Mule v letu / Urban Aeronautics

Nyní k popisu stroje. První prototyp pro svou orientaci používal navigační systém GPS a inerciální navigační systém INS. Nejnovější verze vzdušného mezka používá rovněž gyroskopy s optickými vlákny (FOG) a diferenciální GPS (DGPS).

 

Pohon vznášedla bude mít na starost motor Safran Turbomeca Arriel 2 o výkonu 700 kW, který bude přes transmisi pohánět čtyři turbodmychadla. Dvě hlavní v předu a vzadu, dvě menší (směrové) po stranách stroje.

 

Video: Air Mule v letu / YouTube, Urban Aeronautics

Motor umožní tomuto 1,4 tuny těžkému vznášedlu transportovat užitečné zatížení (palivo, náklad) o váze až 650 kg. Spotřeba paliva se při plném zatížení a při maximální rychlosti 180 km/h odhaduje na 150 litrů na hodinu letu.

  

Typická letová konfigurace vzdušného mezka se bude skládat ze 150 litrů paliva a půl tuny užitečného nákladu. Optimální zásobovací vzdálenost je do 50 km.

„Vznášedlo Air Mule je konstruováno pro operace z předsunutých základen. Deset strojů může zásobovat 3000 vojáku a to nepřetržitě 24 hodin denně, 7 dní v týdnu“

Firma Urban Aeronautics plánuje kromě autonomní a dálkově ovládané verze rovněž vyvinout pilotovaný model pro 6 cestujících. Pilotovaný stroj, označovaný jako Centaur (Kentaur), bude sloužit pro operace speciálních jednotek, policejním sborům a ve vyhledávacích a záchranných operacích.

Výhody stroje jsou jasné. Díky kompaktnímu uspořádaní a zvolenému pohonu může snadno a bezpečně létat ve stísněných prostorách a využívat jen minimální přistávací plochy. Vhodné jak při bojích ve městě, tak při operacích ve skalnatém terénu.

Zdroj: Defense Update

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Program bezpilotního letounu X-47B úspěšně pokračuje

Nejznámějším představitelem útočných bezpilotních letounu je americký Predátor. Jde o vrtulový ...

VIDEO: F-22 opět v akci!

Před čtyřmi měsíci byla na dobu neurčitou uzemněna celá flotila stíhaček F-22A Raptor. Impulzem k ...

Vrtulová letadla se do důchodu nechystají

Ač se to možná nezdá, vrtulová bitevní letadla mají oproti proudovým strojům mnoho výhod, které ...

Blue Devil 2 - vzducholoď pro bojiště zítřka

Vzducholodě se opět vracejí do módy. Nemá to nic společného s nostalgií po dávných časech, kdy obří ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Ultramarinus
    13:07 18.12.2012

    Elektrické vedení je větší problém pro vrtulníky s nekrytými rotory a "chytat do sítí" můžeš i dělostřelecké granáty, když na to přijde... "nové" na tom je to, že je to malé, v uzavřených prostorech méně zranitelné než vrtulník a z logistického hlediska to má zajímavou kombinaci schopností "vznášet se" a slušné rychlosti v letu (trochu jako V22jka)

  • Petr Kundrata
    13:35 15.03.2012

    Asi pro něj bude problémem elektrické vedení a bude možné jej chytat do sítí.