Letecké údery spojenců na Islámský stát jen na oko?

Foto: F-22 nad Sýrii; větší foto / U.S. Air Force
F-22 nad Sýrii; větší foto / U.S. Air Force

Spojené státy a další země koalice provádějí v rámci Operace bytostné odhodlání (Operation Inherent Resolve) letecké údery na cíle Islámského státu už více než jeden rok. Na prezidenta Baracka Obamu se však snáší kritika - Spojené státy údajně nevyužívají plně svých možností v útocích na Islámský stát. Kritika zesílila po zapojení Ruska do bombardováni.

Hubená bombardovací kampaň

Kritici v nejhorším případě obviňují letectvo a politické vedení Spojených států z úmyslného laxního přístupu k ničení cílů Islámského státu. V lepším případě pak z absence jakékoliv dlouhodobé strategie nebo cílů.

Rusové mají před Američany v Sýrii výhodu, a to konkrétně v jasném politickém a strategickém cíli - podpořit režim Bašára Asada. Podpořit (alespoň přímo) režim Bašára Asada, kvůli jeho nepřátelským vztahům s Izraelem a podpoře Hizballáhu, je pro Američany nepřijatelné.

Do 6. října Spojené státy a partnerské země provedly 7323 úderů proti Islámskému státu - 4701 v Iráku, 2622 v Sýrii. Za poslední rok jde denně přibližně o 13 úderů v Iráku, sedm leteckých úderů v Sýrii.

Pro srovnání, při 42 dní dlouhé operaci Pouštní bouře (1991) proti Saddámu Husajnovi koaliční letadla provedla 48 224 leteckých úderů, což je 1100 úderů denně. O dvanáct let později, při 31 dlouhé operaci Trvalá svoboda prováděla koaliční letadla 800 úderů denně.

Při bombardováni Srbska v roce 1999 letadla NATO prováděla 138 útoků denně, v Afghánistánu v roce 2001 86 úderů denně. Je zde však zdůraznit, že objem možných (a potvrzených) cílů byl samozřejmě v případě regulérní armády Iráku nebo Srbska mnohem větší, než v případě "povstaleckých" sil Talibanu.

Rusové využívají Sýrii samozřejmě i k předvádění svých nejnovějších zbraní.

Přesto rozdíl intenzity leteckých úderů je do oči bijící. Takové omezené použití síly vyvolává otázky ohledně cílů administrativy Baracka Obamy.

"Jak to skončí, je stále nejasné, zejména proto, že použití vzdušných sil k dnešnímu dni, zejména s jakou přesností a účinností byly dosud letecké síly použity (Irák, Kosovo, atd - pozn. red.), je velmi, velmi omezené, vzhledem k tomu, jaký potenciál vzdušné síly mají," říká pro magazín Defense News generáplukovník Dave Deptula, bývalý zástupce náčelníka štábu pro zpravodajství, sledování a průzkum.

"Takže je tady hodně nejasností o tom, co jsou klíčové americké národní cíle a na co bylo letectvo dodnes zaměřeno," dodává Deptula. Podle Deptula navíc akce proti Islámskému státu dostal na starosti generáplukovník James Terry z americké armády (U.S. Army). Je otázka, pokud cílem je ničení Islámského státu ze vzduchu, proč velení dostal zástupce pozemní armády.

Jak dodává Deptula, nerozhodný postup vytvořil v regionu mezeru, kterou s radostí zaplnili Rusové. "S využitím podstatně menších sil než jsou americké, dokázali podstatně zvýšit svou přítomnost na Blízkém východě," říká Deptula.

Analytik Mark Gunzinger kvituje letecké údery na Islámský stát, ale rovněž kritizuje nedostatek dlouhodobé strategie.

"Tohle není opravdu letecká kampaň, jakou jsme viděli v minulosti, pokud jde o počet bojových letů, pokud jde o počet cílů a pokud jde o intenzitu," říká Gunzinger, starší člen think-thanku CSBA (Center for Strategic and Budgetary Assessments) a bývalý zástupce náměstka ministra obrany. "Je to skoro, jako kdyby startovací bod byl: "Jak mohou Spojené státy použít nejmenší možnou sílu a vyhnout se hlubšímu zapletení do konfliktu?"

Rusové využívají v Sýrii útočné letouny Su-24.

Pentagon se brání

Pentagon samozřejmě oponuje. Podle velení Ozbrojených sil Spojených států se Operace bytostné odhodlání zásadně liší od ostatních kampaní na Blízkém východě.

Podle generála Hawka Carlisle z Velitelství leteckého boje (Air Combat Command) je situace v Sýrii a Iráku složitější. Na bojišti operuje mnoho hráčů, například íránské jednotky Quds, šiítské milice, umírnění sunnité, Islámský stát, Kurdové, syrské vládní síly, atd. atd.

"Když se podíváte na složitost bojiště, když se podíváte na počet hráčů a jejich roli, kdo je kdo, kdo dělá co komu a podíváte se na frakce, které tam jsou... je to neuvěřitelně složité bojiště," vysvětluje Carlisle. "Lidé si musí uvědomit, že to není souboj, jaký jsme bojovali dřív, je to jiné."

Podle generálplukovníka Roberta Otto, zástupce náčelníka štábu pro pro zpravodajství, sledování a průzkum, je jedním z důvodů menší intenzity výhradní použivání chytrých (drahých) leteckých zbraní. Americké síly jsou na Blízkém východě vyzbrojené prakticky pouze chytrými zbraněmi.

K ničení jednotlivých cílů je tak nutné mnohem méně útoků, než při použití klasických neřízených leteckých zbraní. Navíc přesné zbraně omezují vedlejší škody, rozuměj smrt civilistů.

V minulých dobách se při bombardováni na smrt civilistů příliš nehledělo, patřilo to k válce. V současné době je nežádoucí, aby při leteckých úderech zemřel byť jediný nezúčastněný člověk.

Podle Deptula administrativa Obamy jednoduše příliš hledí na zabránění "vedlejších škod" do to míry, že to převyšuje "požadavky zákonů ve vedení ozbrojeného boje." Mezitím Islámský stát dál vraždí nevinné civilisty.

"Jaká je logika omezení použití síly, která se má zbavit něčeho tak zlého, jako je Islámský stát a zároveň jim umožňuje zabíjet nevinné muže, ženy a děti," uvedl Deptula. "Je to sice pochvalné, že Operace bytostné odhodlání má na svědomí nulový počet civilních obětí... ale kolik nevinných mužů, žen a dětí bylo zabito v stejné době?"

Americké letectvo je také omezeno nedostatkem zpravodajských informací z bojiště. Prakticky veškeré informace o cílech se zjišťují ze vzduchu.

Otázka tak tedy je, zda konkrétní dům, který se nijak neliší od tisíců jiných je velitelstvím nebo skladištěm Islámského stát. Případně, s poněkud ironií proneseno, zda konkretní Toyota je Islámského státu nebo někoho jiného.

K vedení intenzivnější kampaně je nutné získávat více informací ze země, ideálně od průzkumníků nebo špiónů. V tom jsou Rusové opět ve výhodě, protože mají čerstvé informace o bojišti od loajálních sil Bašára Asada, které leteckými údery přímo podporují.

Zdroj: Defense News

Nahlásit chybu v článku


Související články

Turecké námluvy s islámskými radikály v Sýrii a Iráku

Posledních několik let je v Turecku u moci Strana spravedlnosti a rozvoje AKP (Adalet ve Kalkinma ...

Ruské zapojení do syrské občanské války

V posledních týdnech se začaly v médiích množit spekulace o možném nasazení ruských ozbrojených sil ...

Chystá Evropa pozemní ofenzívu do Sýrie?

Evropa se zmítá v uprchlické krizi. Stovky tisíc běženců míří do Evropy a další miliony o cestě ...

Rusko v Sýrii: Nedůvěra mezi Západem a Ruskem vítězí

Rusko posiluje svou vojenskou přítomnost v Sýrii. Rusko do země dopravilo bojová letadla a systémy ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • peter123x
    15:26 19.10.2015

    Ja by som to videl ohladom propagandy o utoceni ci neutoceni na Isis z ruskej strany tak, ze pravda sa ukaze uz behom niekolkych mesiacov. Pokial Isis rusi skutocne bombarduju len ...Zobrazit celý příspěvek

    Ja by som to videl ohladom propagandy o utoceni ci neutoceni na Isis z ruskej strany tak, ze pravda sa ukaze uz behom niekolkych mesiacov. Pokial Isis rusi skutocne bombarduju len propagandou tak bude stale tam, kde je aj teraz, a nie ustupovat pred Asadovimi vojskami ako by sme cakali, podla toho ako sa Rusko chvali utokmi na nich.Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    15:19 19.10.2015

    Jan Horten Takže přesto nelze označit za dezinformaci. Viděl bych to spíše jako omyl v poskytování informací mediím (pokud se teda to místo v onom městě nachází). Rusko poměrně ...Zobrazit celý příspěvek

    Jan Horten

    Takže přesto nelze označit za dezinformaci. Viděl bych to spíše jako omyl v poskytování informací mediím (pokud se teda to místo v onom městě nachází). Rusko poměrně nezvykle informuje o akcích svého letectva. Denně je provedeno od 30 do 80 útoků, což znamená již několik set. Pravdou zase je, že IS také čelí akcím ruského letectva.
    Tím samozřejmě nechci říci, že Rusko je dezinformací prosto. Jak jsem již zmínil, dezinformace poskytují všichni. Viz. třeba USA. A popravdě méně nebezpečná mi přijde dezinformace ta, že byly napadeni jiní teroristé, než se uvádí (to spíše považuji za omyl). Daleko nebezpečnější jsou dezinformace o tom, že teroristi jsou svobodní demokrati. Ale faktem zůstává, že dezinformace jako taková je špatná věc.Skrýt celý příspěvek

  • Jan Horten
    14:59 19.10.2015

    semtam - Jinak z mého pohledu, každý kdo s fanatickým výrazem, hystericky s AK-47/M-16 atd. vyřvává "allah akbar" si "návštěvu" bomby zaslouží.

    semtam - Jinak z mého pohledu, každý kdo s fanatickým výrazem, hystericky s AK-47/M-16 atd. vyřvává "allah akbar" si "návštěvu" bomby zaslouží.

  • Jan Horten
    14:54 19.10.2015

    semtam - Jen ještě pro upřesnění k tomu snímku dole. Snímek na Google Maps nebo Earth je sice z 6.7.2014 ale k porovnání s ruským videem stačí, poloha a tvar svahu, domů, silnice ...Zobrazit celý příspěvek

    semtam - Jen ještě pro upřesnění k tomu snímku dole. Snímek na Google Maps nebo Earth je sice z 6.7.2014 ale k porovnání s ruským videem stačí, poloha a tvar svahu, domů, silnice atd. se nemění.Skrýt celý příspěvek

  • Jan Horten
    14:49 19.10.2015

    semtam - Tak ona Sýrie skutečně není posetá svahy ve tvaru M se stejným rozmístěním budov, cest atd. Nejlépe je to vidět asi zde na odkaze, kde je několik fotografií z videa a ...Zobrazit celý příspěvek

    semtam - Tak ona Sýrie skutečně není posetá svahy ve tvaru M se stejným rozmístěním budov, cest atd. Nejlépe je to vidět asi zde na odkaze, kde je několik fotografií z videa a geolokací určené skutečné místo útoku http://3.bp.blogspot.com/--yg6... To co říkám, je to, že oficiální ruský komentář k videu je dezinformace a vůbec ne ojedinělá, toto je jen jeden příklad z mnoha. A proč bych měl dokazovat, že někdo je či není islamistický, když to nehodnotím, jen hodnotím rozpor v tom co Rus říká a co koná a jak o svém angažmá informuje. Ostatně ani nehodnotím, zda si to ti, na které útok směřoval "zasloužili", či ne, zda jsou to islamisté nebo ne. Mimochodem, ten útok na tento svah byl točen i ze země a je to skutečně samé "Allah akbar", ale to vyřvávají i někteří členové asadových milicí Šabíha (duchové).Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    14:07 19.10.2015

    Pane Horten, věřte to mu a nebo ne, ale dezinformace pouští do éteru všichni. A Vaše důkazy jsou opravdu nedostačující. Na mapě může vidět každý co chce (v tomto formátu). I kdyby ...Zobrazit celý příspěvek

    Pane Horten, věřte to mu a nebo ne, ale dezinformace pouští do éteru všichni. A Vaše důkazy jsou opravdu nedostačující. Na mapě může vidět každý co chce (v tomto formátu). I kdyby jste měl pravdu, tak ale nemůžete vyloučit, že útok na IS nebyl proveden. A jsou prováděny. Spíš by jste měl dokázat, že opozice není islamistická. Ale vím, že chci moc, protože jako islamistická se již dokonce začíná označovat.Skrýt celý příspěvek

  • Jan Horten
    13:54 19.10.2015

    Luky - Mluvíte nesmysly, tím kdo tu dezinformuje nejsem já, ale Rus, pokud nejste slepý, není nic snazšího si to, co jsem dole psal sám ověřit. Tedy pokud již netrpíte naprostou ...Zobrazit celý příspěvek

    Luky - Mluvíte nesmysly, tím kdo tu dezinformuje nejsem já, ale Rus, pokud nejste slepý, není nic snazšího si to, co jsem dole psal sám ověřit. Tedy pokud již netrpíte naprostou lobotomizací ruskou propagandou :-)Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    13:51 19.10.2015

    Jan Horten V rámci objektivity, nedokážu opravdu posoudit místo ve videu a mapku města od google maps. Na to mi chybí souřadnice. Samozřejmě Vaši teorii nemohu také vyloučit. ...Zobrazit celý příspěvek

    Jan Horten

    V rámci objektivity, nedokážu opravdu posoudit místo ve videu a mapku města od google maps. Na to mi chybí souřadnice. Samozřejmě Vaši teorii nemohu také vyloučit.
    Co se nedá ale zase upřít je to, že Rusko i tak podniká nálety na IS a jak i vy připomínáte nejen na něj. I když dle klasifikace je to vlastně stejné. Tak jako dezinformaci bych to neviděl. Rusko informuje o místech náletů. Mohl vzniknout i omyl,ale opravdu nevím zda vaše informace je pravdivá. Skutečnost může být i taková, že útokům ruských letadel byly vystaveny oba cíle.

    Jako ukázková dezinformace se mi jeví třeba kritika USA, že prý Rusko bombarduje bojovníky cvičené USA. USA před operací ruského letectva ohlásilo, že bojovníci, kteří byly jimi vycvičeni přešli k teroristickým organizacím a nebo byli zlikvidováni teroristy.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    13:48 19.10.2015

    Přestaňte dezinformovat blbostma jak flašinet Jane Hortene...Amíci podporují šmejdy (jako tolikrát) a Rusové tentokrát někoho, u koho to dává smysl. Stačí vidět celkový obrázek. ...Zobrazit celý příspěvek

    Přestaňte dezinformovat blbostma jak flašinet Jane Hortene...Amíci podporují šmejdy (jako tolikrát) a Rusové tentokrát někoho, u koho to dává smysl. Stačí vidět celkový obrázek. Hrozně bolí si to připustit, chápu.
    Až se časem ukáže, že Amíci lhali ve spoustě naprosto zásadních věcí (nejenom nějaké to zlepšení PR, ale ve věcech, které roztáčí kolo dějin nebo jsou vyhýbkou), bude vám hůř. Můžete to ale oddalovat přením se o ptákoviny a přidáváním vykřičníků i otazníků.Skrýt celý příspěvek

  • Jan Horten
    13:33 19.10.2015

    semtam - To nač upozorňuji je rozpor v tom co dělají a co říkají a jak navíc dezinformují. A že má tvrzení nejsou podložená :-) Ukázkovým příkladem toho co říkám, je např. tato ...Zobrazit celý příspěvek

    semtam - To nač upozorňuji je rozpor v tom co dělají a co říkají a jak navíc dezinformují. A že má tvrzení nejsou podložená :-) Ukázkovým příkladem toho co říkám, je např. tato zpráva z TASSu. Generál Igor Konashenkov v ní informuje, že při ruském náletu v oblasti Raqqa zničili velitelské centrum ISIS. Říká to k videu, které uvolnilo ministerstvo obrany (celý článek i s videem a vyjádřením Konashenkova zde http://tass.ru/armiya-i-opk/23... ) Jenže problém je v tom, že generál Konashenkov a ruské ministerstvo obrany bohapustě dezinformují (prostě lžou) protože tento nálet byl cca 250 km od Raqqa a zcel mimo území ISIS!!! Útok byl na město Ltamenah (Al Latamneh) v provincii Hama!!! Ověřit si to můžete sám, pokud se podíváte na začátek videa (tvar svahu, rozmístění budov, cest atd.) a porovnáte to se satelitní mapou viz zde odkaz na Google Maps (Earth) https://www.google.cz/maps/@35... který vám zcela jasně ukáže, že ruské umístění místa náletu do oblasti Raqqa je prostě naprostá lež. To je to o čem mluvím, mluvím o tom, co Rus říká a co koná, těžko může, dokonce i Rus :-) vydávat jedno město Ltamenah (Al Latamneh), za jiné vzdálen cca 250 km Raqqa, to je pak prostá dezinformace a lež.Skrýt celý příspěvek

  • perunBB
    12:35 19.10.2015

    http://news.e-republika.cz/art... a tu je celkom aktuálna mapa a vysvetlené prečo ISILdobíva aktuálne územia AL-Nústry...dodávky ...Zobrazit celý příspěvek

    http://news.e-republika.cz/art...
    a tu je celkom aktuálna mapa a vysvetlené prečo ISILdobíva aktuálne územia AL-Nústry...dodávky zbraní z Turecka robia svoje.Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    12:30 19.10.2015

    Jan Horten Doporučuji se podívat na odkaz, který sem dal perunBB. Tento článek jen potvrzuje slova USA, že situace jev Sýrii nepřehledná. Což sice může znamenat cokoli, ale ...Zobrazit celý příspěvek

    Jan Horten

    Doporučuji se podívat na odkaz, který sem dal perunBB.
    Tento článek jen potvrzuje slova USA, že situace jev Sýrii nepřehledná. Což sice může znamenat cokoli, ale jaksi se neustále potvrzuje, že IS plus Al-Kajda (což mimochodem USA hází do jednoho pytle) působí v celém spektru opozice. Jen připomenu, že Rusko ohlásilo útoky na IS a další teroristické skupiny. Tím, že označují skoro vše jako IS vlastně dle klasifikace USA, která IS dává do podskupiny z Al-Kajdy nejsou daleko od pravdy.
    Dále jste i hovořil o vojenské síle opozice proti IS. Zde nezapomínejte na debakl 70 bojovníků, které USA cvičili proti IS.

    Nezlobte se na mne prosím, ale v tomto případě se mi Vaše komentáře zdají být neobjektivní a silně zavádějící. Navíc nejsou ničím podloženy. I když s podrobnými důkazy se dostáváme na tenký led, ovšem situace ve válečné zóně dává tušit kdo je co zač.

    A znovu, kdyby opozice měla demokratické rysy, tak Vaše komentáře mají již nějakou váhu. Neustále se ale ukazuje,že opozice je tvořena islamisty.Skrýt celý příspěvek

  • Jan Horten
    12:01 19.10.2015

    semtam - Celé to dokládá naprostý rozpor mezi slovy a činy. Vy stále obcházíte to co Rus říká a co dělá. Rus verbálně bojuje s Islámským státem chrabře, ale skutečnost je opačná, ...Zobrazit celý příspěvek

    semtam - Celé to dokládá naprostý rozpor mezi slovy a činy. Vy stále obcházíte to co Rus říká a co dělá. Rus verbálně bojuje s Islámským státem chrabře, ale skutečnost je opačná, ani se ho prakticky nedotkl. Dám vám příklad abyste to mohl pochopit :-) je to jako byste vyhlašoval, že vedete válku proti Maďarům ale přitom útočil na Polsko. Již chápete o čem je celou dobu řeč??? O tom rozporu, co Rus dělá a co prohlašuje!!!Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    03:13 19.10.2015

    Jan Horten Tak si to shrňme. To, že IS postoupil v provincii Aleppo značí o úspěchu útoků vedených na ostatní islamisty. Nějaké významné boje mezi islamisty a IS nebyli v ...Zobrazit celý příspěvek

    Jan Horten

    Tak si to shrňme. To, že IS postoupil v provincii Aleppo značí o úspěchu útoků vedených na ostatní islamisty. Nějaké významné boje mezi islamisty a IS nebyli v posledních 20 dní. Ani nikde nebyli významné střety mezi islamisty a IS za celou dobu jeho existence. Obsazení části Aleppa IS dokládá, že islamisté nemají dostatek sil ovládat své území. Podobně jako armáda Sýrie (někdy mi přijde, že IS má kapacity snad na všechno).
    Jak jsem již poznamenal, primární útoky na IS by neměli žádný taktický smysl. Armáda Sýrie nemá takové kapacity, aby mohla vést boje po celé zemi. To, že IS postoupil v provincii Aleppo se sice může populisticky označit tak, že Rusko udělalo IS leteckou podporu ( i když to je opravdu nepřesné a hrubě zavádějící), ale nesmíme zapomenout, že USA provádí na IS také útoky. Pokud zjistili, že IS v Aleppu posiluje, tak mohli tomu zabránit... Nezabránili

    Opravdu v této diskuzi chybí co je vlastně opozice zač. Dával jste sem mapu ruských útoků na opozici a IS v Sýrii. Mapa opozice opět obsahuje i oblast pod kontrolou An-Nusry což je velice podobné IS.

    A ještě další věc, pokud by Rusko útočilo výhradně jen na oblast působení IS, tak IS by mohl hledat útočiště mezi islamisty (opozicí). Což by nemělo účinný efekt. A pak se točíme dokola, protože by útoky poté směřovali na islamisty a ne primárně na IS.
    A ukázka Aleppa krásně naznačuje v čem vidí "umírnění islamisté" větší zlo. Assad není sice svatoušek, ale 100x lepší než IS. Opozice radši ustoupí IS než aby se zřekla boje s Assadem. V tom opozice ztrácí kredit a navíc "spojenectvím" s An-Nusrou a podobnými klesá opravdu hluboko.Skrýt celý příspěvek

  • Jan Horten
    01:25 19.10.2015

    semtam - Nikde jsem nepsal, že Rus dělá ISIS leteckou podporu (tedy vědomě a záměrně), to jste si to volně přeformuloval. Napsal jsem "Rus útočí na proti asadovskou opozici, ale ...Zobrazit celý příspěvek

    semtam - Nikde jsem nepsal, že Rus dělá ISIS leteckou podporu (tedy vědomě a záměrně), to jste si to volně přeformuloval. Napsal jsem "Rus útočí na proti asadovskou opozici, ale ta je současně opozicí i vůči ISIS. Rus tak prakticky zafungoval jako ISIS letecká podpora a ISIS toho využil k postupu" Co je na tom neobjektivního??? Nebo jak jinak byste popsal to, že vlivem oslabení protiasadovské opozice ruskými útoky, postoupil ISIS v oblasti Aleppo, než že to zafungovalo jako letecká podpora, to je prostě fakt. Bez tohoto oslabení by ISIS nepostoupil, tak jako měsíce před tím, postup se mu zdařil právě až po ruských útocích. Vedlejším výsledkem ruských útoků tak bylo rozšíření ISIS, při kterém byl zabit i íránský brigádní generál Hossein Hamedani, íránský velitel revolučních gard, jejich zahraničních milicí Quds, které podporují Assada (ale jak už jsem psal, toho škoda rozhodně není). Rus sice s ISIS verbálně bojuje chrabře, to zase ano, ale faktické výsledky jsou opačné, postup ISIS v oblasti Aleppo. A nejde u videa o to že ho zveřejnil Reuters, mimo jiné, jde o to jaký komentář k němu poskytlo ruské ministerstvo obrany, když video uvolnilo, a to zcela prokazatelně lhalo, když uvádělo, že se jedná o zničení velitelství ISIS ve městě Raqqa. Skutečné místo útoku bylo cca 250 km jinde a zcela mimo oblast ISIS.Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    21:01 18.10.2015

    Tudíž označit, že Rusko dělá leteckou podporu IS je natolik neobjektivní, až to hraničí s propagandou. Je to podobné, jako když střely Club odpálené z Kaspického moře měli prý ...Zobrazit celý příspěvek

    Tudíž označit, že Rusko dělá leteckou podporu IS je natolik neobjektivní, až to hraničí s propagandou. Je to podobné, jako když střely Club odpálené z Kaspického moře měli prý havarovat v Íránu. Rusko i Írán to nepotvrdili a USA nepřišli z žádným důkazem. A navíc střely nebyli ohlášeny USA, tak pro jejich sledování měli jen omezené možnosti.Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    20:54 18.10.2015

    Jan Horten Rozpor mezi videem od Reuters a Google maps nedokážu zhodnotit. Pokud máte nějaké záchytné body. Tak prosím. Jinak to nelze kategoricky označit podvrch. Jinak pojem ...Zobrazit celý příspěvek

    Jan Horten

    Rozpor mezi videem od Reuters a Google maps nedokážu zhodnotit. Pokud máte nějaké záchytné body. Tak prosím. Jinak to nelze kategoricky označit podvrch. Jinak pojem ISIS (proč ne IS?) se začala pro media opozice v Sýrii jako taková. Je to samozřejmě zavádějící, ale podstatně míň něž IS a "umírnění islamisté". Navíc, kde tito "umírnění islamisté" bojují s IS? Mimo skupinek, které bojují s Kurdy jsem nikde nic nezaznamenal.
    A co se týče ruského angažmá, tak kdyby bombardovali jen a pouze IS, tak bez pozemní operace by území IS bylo velká neznámá. Syrská armáda se nemůže přesunout na východ země. Na to nemá dostatečné kapacity. Brání jí v tom právě "umírnění islamisté", protože ti by bez přítomnosti dobyli syrské armády dobyli západ země a tím by nastalo kompletní krveprolití v celé Sýrii.Skrýt celý příspěvek

  • Jan Horten
    13:34 18.10.2015

    Deortc - Takto s vámi souhlasím. Já jen upozorňuji u Ruska na ten zásadní rozpor mezi slovy a činy a na to, že zatímco koaliční angažmá přineslo postup Kurdů a vytlačování ISIS, ...Zobrazit celý příspěvek

    Deortc - Takto s vámi souhlasím. Já jen upozorňuji u Ruska na ten zásadní rozpor mezi slovy a činy a na to, že zatímco koaliční angažmá přineslo postup Kurdů a vytlačování ISIS, tak jedním z výsledků ruského angažmá (ve vztahu k ISIS) byl postup ISIS a obsazení nových území v oblasti Aleppo, ISIS tak posílil, opak toho co Rus deklaruje. Při tom postupu ISIS byl na okraji Aleppo minulý čtvrtek v noci ISIS zabit i íránský brigádní generál Hossein Hamedani, íránský velitel revolučních gard, jejich zahraničních milicí Quds, které podporují Assada (toho ale škoda není) Tohle je srovnání reálných výsledků koaličního a ruského angažmá.Skrýt celý příspěvek

  • Deortc
    13:09 18.10.2015

    to "Jan Horten": Souhlasím, maximální opatrnost a kritický rozum jedoucí na plné obrátky :p jsou v této tématice pochopitelně naprosto nezbytné. To ovšem zase zákonitě naráží na ...Zobrazit celý příspěvek

    to "Jan Horten": Souhlasím, maximální opatrnost a kritický rozum jedoucí na plné obrátky :p jsou v této tématice pochopitelně naprosto nezbytné. To ovšem zase zákonitě naráží na nedostatek času. Každou informaci si ověřovat z několika různých zdrojů, přičemž je třeba neustále mít na paměti, že každý z těch zdrojů může uvádět lži/polopravdy/demagogii (pravdu s posunutým významem).... to je jak časově, tak mentálně velmi vyčerpávající záležitost. Z toho plyne, že prostě nevíme co se v Sýrii skutečně děje, kdo tam s kým a proti komu skutečně bojuje, kdo je žeprý umírněný, dle jakých kritérií a kým je za umírněného považován a jestli ta samá kritéria budou v platná také i zítra..... my se můžeme jen slušnější či hrubší formou spolu hádat o tu svou pravdu, o to, co za pravdu považujem.
    Já se přiznám, že nemám čas ani znalosti na to abych do problematiky dokázal nějak hlouběji proniknout tak, abych zjistil detailní skutečnost očištěnou od nánosu veškerých lží a demagogie.
    Vytvořil jsem si tedy pro sebe osobně poměrně jednoduchou rovnici.
    Organizace vytvořené sunnity - to je ISIS, al-kajda, an-nusrá, wahhábisti.... apod.... tedy z mého pohledu nic pěkného, nic na čem bych dokázal vidět cokoliv pozitivního.
    Naopak, pokud mám správné info, šiíté nic podobného v Syrii nevytvářejí.
    Rozlišovat umírněné sunnity od těch zfanatizovaných, to se omlouvám, ale to prostě neumím a jak se zdá, zřejmě to neumí ani nikdo jiný tady, protože mi na moje otázky položené v tomto směru nikdo dosud konkrétně neodpověděl.

    Pokud tedy Putin šije do sunnitů, zatímco USA sunity bere apíš za spojence (neřeším teď důvody proč to která strana dělá), tak za klaďase, spíš. za menšího záporáka, v tomto konkrétním případě prostě vnímám Putina.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 4 z 9