Letecký kanón F-35 Lightning II poprvé v akci

Foto: F-35A při leteckém testu rotačního kanónu GAU-22/A; větší foto / Lockheed Martin
F-35A při leteckém testu rotačního kanónu GAU-22/A; větší foto / Lockheed Martin

Víceúčelová stíhačka F-35 Lightning II poprvé během letu vyzkoušela 25mm rotační kanón GAU-22/A. Kanon se stane organickou výzbrojí letadel F-35A Lightning II. Pro F-35B námořní pěchoty a F-35C námořnictva se počítá s kanónovým podvěsným stealth kontejnerem.

K testu došlo na letecké základně Edwards Air Force Base 30. října. Během zkoušek letoun vypálil jednu dávku po 30 střelách a dvě dávky po 60 střelách. Během testu si lze povšimnout dvířek krytu ústí kanónu. Dvířka především slouží k zachování vlastností stealth letounu F-35.

"Byla to naše první střelba s F-35 ve vzduchu," uvedl major Charles Trickey, testovací pilot. "Dneka jsme se chtěli ujistit, že funkčnost, zatížení...akustika, všechny tyhle věci pracují bez problémů. A vše pracovalo - šlo to tak hladce, jak by jste očekávali od prvního letu."

Letecké zkoušky jsou dalším krokem v certifikace palubního kanónu GAU-22/A na letadlech F-35A Lightning II. Během první fáze se uskutečnilo 13 pozemních testů v průběhu tří měsíců. V následující fázi dojde k testům zbraně v různých leteckých konfiguracích a na hranici letové obálky letadla. Počítá se také s cvičnými střelbami proti vzdušným i pozemním cílům. Certifikace má být ukončená v roce 2017.

GAU-22/A v akci

Neznamená to však, že F-35 dokáže v roce 2017 plně využít schopnosti kanónu. Pilot bude kanón zaměřovat pomocí průhledového displeje na pilotní přilbě. Takové zaměřování však umožní až software Block 3F, s kterým se počítá pro letadla v roce 2019.

GAU-22/A vychází z pětihlavňového kanónu GAU-12/U, který najdeme například na letounech AV-8 Harrier II, AC-130U Spooky nebo na vozidlech protivzdušné obrany americké námořní pěchoty LAV-AD (Air Defense). Uvažuje se také o umístění kanónu GAU-12/U na bitevní vrtulníky AH-1 Cobra.

Hlavní výhodou GAU-22/U oproti svému předchůdci je nižší hmotnost (104 kg), o pětinu menší velikost a větší přesnost. Maximální kadence je 3300 ran/min oproti 4200 ran/min u GAU-12. Kanón je komorován na náboje 25×137 mm.

Pro kanón GAU-22/A je vyvinutá i zcela nová munice APEX (Armor Piercing with EXplosive) s víceúčelovou bojovou hlavicí kategorie HEIAP (High Explosive Incendiary/Armor Piercing Ammunition). Střela APEX je vybavená wolframovým penetrátorem pro probíjení pancíře i tříštivo-trhavou bojovou hlavicí. Při pozemních testech dokázala munice probít spolehlivě 50 mm tvrzené oceli.


Srpnový pozemní test GAU-22/A

V případě verze F-35A, tedy verze s klasickým startem a přistáním, je kanón umístěn nad levým vstupním ústrojím proudového motoru. Zásobník letadla pojme 180 kusů munice. U námořní (F-35C) a mariňácké (F-35B) verze se počítá s umístěním kanonu do stealth kontejneru s 220 kusy munice.

Námořnictvo i námořní pěchota plánují kanón využít především pro úkoly blízké pozemní podpory CAS (Close Air Support). Kanón umožňuje vést palbu mnohem blíže k vlastním silám, než umožňuje letecký útok pomocí pum.

Například i malá puma, jako je GBU-58 Paveway II o hmotnost 112 kg (250 liber), dokáže zabít člověka na 200 m. Organický kanón stíhačky F-35A se pak může dostat ke slovu při blízkém vzdušném manévrovém boji.

Pro pikantnost uveďme, že test kanónu provedl testovací letoun AF-2. Stejný letoun prohrál mediálně proslavený letecký souboj se stíhačkou F-16C Block 40.

Zdroj: Lockheed Martin

Nahlásit chybu v článku


Související články

Nová generace přileb pro stíhačky F-35 Lightning II

Firma Rockwell Collins dodala nejnovější provedení (Gen 3) pilotní helmy HMDS (Helmet-Mounted ...

Masivní protiletecká výzbroj stíhačky F-15 Eagle

Firma Boeing představí na konferenci Air Force Association koncept stíhačky F-15 Eagle schopné nést ...

Výhra rozumu nebo hlouposti? Kanada nechce stíhačky F-35

Novým kanadským premiérem bude po devítileté nadvládě konzervativců šéf liberálů Justin Trudeau. ...

Kanadské “ne” zdražuje stíhačky F-35. Co bude dál?

Očekávané odstoupení Kanady od nákupu víceúčelové stíhačky 5. generace F-35 Lightning II třese trhem ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Charlie
    20:52 09.11.2015

    Shania: SDB nejni bomba, to je taková pumička na ničení Toyot, dokavad to nemá aspoň 250 kilo, tak se tomu nedá říkat letecká bomba. Stejně tak 6 raket nejni nic moc, když uvážíme, ...Zobrazit celý příspěvek

    Shania: SDB nejni bomba, to je taková pumička na ničení Toyot, dokavad to nemá aspoň 250 kilo, tak se tomu nedá říkat letecká bomba. Stejně tak 6 raket nejni nic moc, když uvážíme, že pokud se bude pálit na moderní stíhačky s alespoň trochu schopnejma pilotama, bude efektivita tak 30%, takže na stoprocentní sestřel se bude muset vypouštět salva 3-4 střel.

    A na půjčování raket můžeme rovnou zapomenout. Pokud je totiž EFT 100km od F-35, tak už je mimo dostřel, a i kdyby byl jen 50, tak už je to tak velký prodloužení vzdálenosti, že to bude spíš jen plýtvání raketou. Takhle to vypadá, že místo jedný stíhačky budeme potřebovat dvě F-35, jen aby ta zásoba raket v jednom místě byla dostatečná.

    Navíc, když už si tu zmiňoval, co všechno software F-22 neumí, tak by bylo taky dobrý pamatovat na to, že ta F-35 to buhví jak dlouho taky nemusí umět. Navíc - v tom množství kódu bych se nedivil, kdyby se jim občas nestal nějakej ekvivalent BSOD. Takovou ptákovinu jako je zaměřovač pro kanon rozdejchávali buhví jak dlouho (i když zohledním, že na to nebyla priorita).

    Cituji: "Využíva asi třetinu informací (F35 asi 600) pro ID cilů a spoustu dalšího." prosímtě co je to za jednotku ta "informace"? Tohle je přesně ten reklamní kec, kterj vypadá strašně dobře někde na prezenčce pro tydýty z Kongresu, ale reálně si pod tím můžu představit úplně cokoliv.

    Nepochybuju, že je to éro, který si svoje odpracuje, ale zase bych ho úplně nezbožšťoval. A praktická absence stíhačky nikoliv označením, ale konstrukcí, se může USAF šeredně vymstít, protože potenciální protivníci jako je Čína můžou slabost USA vynucovat si vzdušnou nadvládu pochopit jako svojí šanci.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    16:55 09.11.2015

    Charlie: kdyby jsi ty reklamní keci co sem dávám čet, tak by jsi věděl o rozhovoru tentokrát s britským pilotem, který tvrdí, že F35 má tak dobré senzory, že ani nepotřebuje ...Zobrazit celý příspěvek

    Charlie: kdyby jsi ty reklamní keci co sem dávám čet, tak by jsi věděl o rozhovoru tentokrát s britským pilotem, který tvrdí, že F35 má tak dobré senzory, že ani nepotřebuje rakety:) (Mimo to zcela ignoruješ to, že F35 ponese 6 raket do deseti let, tzv v obě, kdy většina letectev začne mít dostatek F35 a budou přecházet do IOC, nebo je šest taky málo? A co 4 + 4 SDB nebo 4+1 jdam, není to dobrá konfigurace pro hloubkové udery?)

    Pointa je, že každá F35 ať už má jakoukoliv výzbroj je pořad ISR platforma. Takže proč si nepůčí rakety které nese EFT 100 km odněj, nebo použije baterii patriotů tamhle. Nebo jinou F35.

    I v letectvu kde je čistě jen F35, je tak těžké uchopit koncept, že můžeš mít stealth pro průzkum a přepady a těžce vyzbrojené sloužící jako navnady a nosiče střel?

    Ano určitě můžeš odhalit MADL, otázka je, na co ti to bude? Myslíš si, že výrobce neví o tom jak jakékoliv vysílání může kompromitovat stealth a nevyvinuli proti tomu opatření a taktiky, aby k tomu docházelo co nejméně?Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    15:54 09.11.2015

    raziel87: dej sem raději zdroj, tak jak jsi to prokopíroval se v tom nedá vyznat. Dik. Takže jen krátce k některým částem. AN/APG-81 má 1,676 GaAs T/R modulu AN/APG-71 okolo ...Zobrazit celý příspěvek

    raziel87: dej sem raději zdroj, tak jak jsi to prokopíroval se v tom nedá vyznat. Dik.
    Takže jen krátce k některým částem.

    AN/APG-81 má 1,676 GaAs T/R modulu
    AN/APG-71 okolo 2000
    81 vychází z 71, je modernější, umí víc věcí. Původní 71 neměl možnost rušení.
    71 má zcela určitě větší dosah.
    Co je to radar? Mimo těch tří bodu tam chybí taky software, který to vše ovládá, to je dost podstatná část.

    Absence MAWS (u F35?): obě letadla mají podobný systém, F35 má DAS, F22 MLD.
    Problém je, že MLD se používá jen jako MAWS pro detekci raket, hardware umí udělat video výstup, ale software F22 ho neumí zpracovat (zatím).
    DAS oproti tomu sleduje naprosto vše od letadel, raket, pozemní palby a umí zprostředkovat i video výstup pro pilota.

    F22 má zcela určitě výborné SA, jestli lepší jak F35? Nejspíš ne. Víz např. DAS.

    Fuze dat: F22 nemá tak dobrou fuzi dat mimo elektronické spektrum. Využíva asi třetinu informací (F35 asi 600) pro ID cilů a spoustu dalšího. F35 je v tomhle prostě dál. Proto např misison data způsobují lehké zpoždění v programu (knihovny pro identifikaci signalů atd)

    //zprofanovaný "virtuální systém" s kamerami na F-35// Autor zcela jasně nechápe k čemu je DAS určený, video výstup pro pilota je jen bonusová záležitost. DAS především vizuálně sleduje všechno okolo letadla, identifikuje díky tomu počítač F35 přesně ví kde co je a co to je. To že se pak pilot může podívat skz podlahu nebo si dát zadní pohled aniž by otáčel hlavu je jen bonus. Autor vychází z rozhovoru s pilotem F35, který jak sám říká, že je old school a tyto věci nepoužívá, místo aby se podíval pod sebe, natočí letadlo, za sebe se podívá sám atd.

    To ale neznamená, že nový piloti tohle plně nevyužijí pro svůj prospěch. Ten stejný pilot také řek, že pokud se někdo dostane za něj, není to chyba letadla, ale pilota.

    Poznámku k tomu co je intuitivnější vůbec nechápu, Raptor tohle má těžko líp zpracované než pilot F35, který to vše vidí přímo ve vizoru.

    Samozřejmě, že má F22 růstový potenciál, ale jak se ukazuje, modernizace jsou sakra těžké, protože je vše integrované, jednoduchá změna hardwaru způsobuje obrovské softwarové problémy, protže ten systém má špatnou strukturu. To samé dnes můžeme říct o F35, která je na tom daleko lépe, ale příští projekt se bude programovat úplně jinak.

    Stealth: Jediné vyjádření o tom jaký ty letadla mají stealth se týká čistě RCS a ne v jakých vlnových délkách, takže čistá spekulace.

    Kinematickou nadřazenost F22 nikdo nikdy nezpochybňuje.Skrýt celý příspěvek

  • raziel87
    15:39 09.11.2015

    beru zpět, omlouvám se čtenářům za vulgární výraz ve svém textu a za tón, který na někoho může působit arogantně a provokativně - ujel jsem, pardon

    beru zpět, omlouvám se čtenářům za vulgární výraz ve svém textu a za tón, který na někoho může působit arogantně a provokativně - ujel jsem, pardon

  • pet.rok
    15:33 09.11.2015

    charile: jasne nic nie je dokonale ale myslim ze zachytit MADL bude nasobne obtiaznejsie nez zachytit vysielanie moderneho palubneho AESA radaru. problem pri detekcii nie je ani s ...Zobrazit celý příspěvek

    charile: jasne nic nie je dokonale ale myslim ze zachytit MADL bude nasobne obtiaznejsie nez zachytit vysielanie moderneho palubneho AESA radaru.
    problem pri detekcii nie je ani s citlivostou anten ale skor schopnostou odlisit sum od realneho vysielania najma ak v tom pasme bude posobit mnozstvo satelitnych vysielacov.Skrýt celý příspěvek

  • Charlie
    15:23 09.11.2015

    raziel: stejně bych se těm sprosťárnám vyhnul, už jen pro kultivaci diskuze a taky proto že je to jednoduchej důvod, proč admin může mazat příspěvky, zavírat dikuze nebo ...Zobrazit celý příspěvek

    raziel: stejně bych se těm sprosťárnám vyhnul, už jen pro kultivaci diskuze a taky proto že je to jednoduchej důvod, proč admin může mazat příspěvky, zavírat dikuze nebo banánovat.

    pet.rok: KAŽDÁ anténa má boční laloky, větší nebo menší. Stejně tak KAŽDÝ paprsek se se vzdáleností rozbíhá, takže pokud jedna F-35 svítí mikrovlnou na druhou, ozařuje i prostor kolem ní, tím spíš, pokud budou daleko od sebe. A i kdyby inteligentně omezovala vyzařovaný výkon, tak tam nějaká ta omáčka pro antény protivníkových naslouchadel bude. A že ty antény sjou opravdu citlivé, dokáží zachytávat i odražené záření od vysílačů TV nebo telefonů.Skrýt celý příspěvek

  • pet.rok
    15:06 09.11.2015

    Charlie: zas 4AA pre AA misiu, navyse ako doplnok k F-22 s vyssou kapaciou dnes plne postacuje. treba zobrat do uvahy kolko protivnikov dnes moze realne lietat a takisto kvalita a ...Zobrazit celý příspěvek

    Charlie: zas 4AA pre AA misiu, navyse ako doplnok k F-22 s vyssou kapaciou dnes plne postacuje. treba zobrat do uvahy kolko protivnikov dnes moze realne lietat a takisto kvalita a schopnosti rakiet (a cena) sa zvysili.

    Co sa tyka datoveho linku MADL, ten pouziva vsetky dostupne moznosti na zamedzenie detekcie.
    Jednak je vysoko smerovy, nizkoenergeticky s frekvencnym hoppingom a vysiela v pasme kde bezne vysiela satelitna komunikacia takze nebude v eteri sam.
    Osobne nemyslim, ze bude jednoduche signal lokalizovat alebo inak vyuzit ci uz na vcasne varovanie alebo nebodaj protiutok.Skrýt celý příspěvek

  • raziel87
    14:38 09.11.2015

    2 KOLT...nevím, co se vám nezdá. Já o Shaniovi nenapsal jediné vulgární slovo, to hanlivé označení přece nebylo na něj....no tak hoškové, nebuďte zas tak vztahovačný :)

    2 KOLT...nevím, co se vám nezdá. Já o Shaniovi nenapsal jediné vulgární slovo, to hanlivé označení přece nebylo na něj....no tak hoškové, nebuďte zas tak vztahovačný :)

  • raziel87
    14:35 09.11.2015

    s dovolením si sem dovolím postnout odpověď ohledně F-35 vs F-22 z konkurenčního webu, od člověka, který o letectví a celkově vojenské technice má lepší povědomí než 95% sem ...Zobrazit celý příspěvek

    s dovolením si sem dovolím postnout odpověď ohledně F-35 vs F-22 z konkurenčního webu, od člověka, který o letectví a celkově vojenské technice má lepší povědomí než 95% sem příchozích pisálků.

    začátek citace z cizího webu:

    arten:
    starší radar, posledné verzie upgradované prvkami z radaru F-35


    Díváš se na to špatně. Co je radar?
    1) Bloky zpracování signálu
    2) Anténa a její ovládání
    3) Chlazení

    Výkon antény je u AESA stojů definován počtem T/R modulů a jejich vyzářeným výkonem, který závisí na možnosti to uchladit. F-35 s APG-81 měla oproti APG-77 výhodu jen v novějších T/R modulech, vše ostatní měla F-22 stejně dobré či lepší. Jenže s APG-77(V)1 dostala ty samé T/R moduly, takže má oproti F-35 lepší všechno - a protože má více těch samých prvků (resp. prostor pro jejich instalaci a chlazení), má vyšší dosah a lepší LPI. podrobněji viz dále pro rabo.

    aktívne? nie. Pasívne a to má aj 35ka. O 4 počujem prvýkrát, dá sa to nejako vyzdrojovať


    Zatím pasivní: konstrukce vysloveně počítala s aktivními, ale nezbyly na to peníze. Vše je ale zadrátované a připravené, jako v tom radomu. A co se instalace postranních vyzařujících antén do čelního radomu týče, bylo to v nějakém letáku či pojednání o APG-77, ale vážně si nepamatuju všechny linky na všechno, co jsem četl.

    starší systém rádioelektronického boja

    Jak se to vezme. REB u stíhačů 5. generace je založen hlavně na pasivním situačním přehledu, který znázorní, kde by byly detekovatelné, aby se mohly adaptivně vyhnout zdrojům ohrožení a vmanévrovat do ideální útočné pozice dle kréda "first see, first shoot, first kill". Tuto pasivní část má F-22 zcela na úrovni F-35; pokud má "horší REB", tak pouze v aktivní (-> demaskující!) REB části (kterou ale oproti F-35 potřebuje výrazně méně kvůli svému výrazně lepšímu stealth) a absenci MAWS.

    nemá takú fúziu dát, komplexný 360°prehľad, situačné povedomie atď. skrátka informatizáciu.


    Nesmysl: F-22 tyto má, má a má. Má fůzi dat ohledně ohrožení minimálně stejně dobrou, jako F-35, možná dokonce pro stíhacího pilota méně zahlcující a intiutivnější.
    Má stejně komplexní 360° pohled díky anténám na všech površích draku - ne nadarmo se říká, že kdyby je F-22 neměla integrované, vypadala by jako stroj pro ELINT - a pokud myslíš ten zprofanovaný "virtuální systém" s kamerami na F-35, ten je jednak podle pilotů na houby, protože má samozřejmě oproti lidskému oku nízké rozlišení a ty nemůžeš vědět, zda je tamten pixel nepřátelský stíhač nebo jen něco na kameře a jednak je F-22 stavěna pro roli AD, nemá VLF a tudíž je zní, narozdíl od F-35, výborný výhled fyzicky.


    rabo:
    F-22 je stroj projektovo z konca rokov 80.


    Pozor, toto je rozšířená chybka. ATF byl vyvíjen s ohledem na technologie, které "nyní ještě neexistují, ale v 90. letech budou". V 80. letech naprojektovali stealth a "hloupou" konstrukci trupu a začali pracovat na počítačích a software. To ostatní se přidávalo tak, jak se to stávalo dostupným, a to spíše od 90. let do toho roku 2001.

    Je to zároveň důvod, proč má F-22 tak ohromný růstový potenciál: byla vysloveně od počátku konstruována jako "prázdný dům", do kterého se pak "nastěhují" věci, které jsou v době "hrubé stavby" teprve hudbou vzdálené budoucnosti. Zde jsou limitující jen komunikační kanály, protože datová propustnost rostla tak neuvěřitelně rychle, jak si to nikdo nemaloval ani v těch nejdivočejších snech.

    Nepodstatné. Počet T/R modulov nie je až taký podstatný. Podstatný je ich výkon.

    Naopak, velmi podstatné. Počet T/R modulů ti určuje, jak moc LPI radar umí být: protože LPi je dán jednak
    1) množstvím úzce zaostřených paprsků a jejich jednotlivými výkony
    2) šířkou spektra a nízkým odstupem od šumu, jaký celou anténou dokážeš vygenerovat

    A zejména pro bod 2 je počet T/R modulů, současně v tom samém okamžiku vysílajících na jiných frekvencích, tvářících se jako šum a skládajících se dohromady ke zvýšení detekčního dosahu, zcela klíčový.

    Stejně tak není až tak důležitý výkon jednotlivých T/R modulů: ty jsou stejné jak u F-35, tak u F-22 - a přesto má F-22 o desítky procent vyšší dosah. Proč? Protože GaAs T/R moduly mají účinnost asi 40% - takže úzké hrdlo není zdroj výkonu ani výkon modulů, ale schopnost z nich odvádět těch 60% odpadního tepla a tedy výkon chlazení. A ten má výrazně větší F-22.

    Ad stealth - Evropa pouze říká, že provádí experimenty s T/R moduly na bázi GaN, které svým 6x vyšším výkonem dovedou odhalit stealth stroje jako F-35 na využitelnou vzdálenost. F-22 ale pořád odhalí na vzdálenost příliš malou, resp. F-22 má i proti CAPTORu apod. významnou taktickou výhodu.

    A co se jiných pásem týče, F-22 by právě měla mít opatření i v L-band, nejen exkluzivně v X-band jako F-35.

    Supercruise je ešte stále v móde ? Bol som v tom , že to už zaniklo ako hlavné kritérium pre lietadlo


    Samozřejmě! Supercruise je zcela stěžejní pro obranu proti PL střelám protivníka. Veteráni projektu ATF to vysvětlují tak, že na SR-71 bylo vypáleno přes 200 raket země-vzduch, ale ani jedna Blackbird nedohnala a právě to vedlo k požadavku na supercruise.

    Když se pak podíváš na taktiku vyhýbání se AAM i SAM stíhači, vychází opět z energetického boje: počítá s tím, že raketa má méně kinetické energie než stíhačka, protože ji od prvotního impulsu ztrácí. Proto se stíhač
    1) nejprve nasměruje do směru, ze kterého pro radar nepřátelské rakety nabízí nejmenší radarový cíl (většinou na půl 8. či 4. hodinu), a snaží se zlomit radarový zámek a zároveň jí co nejvíce uletět
    2) když to nevyjde, začnou se "vlnit": rychleji letící lead-pursuit raketa totiž musí změnit svou trajektorii na vypočtený bod dopadu výrazně víc, než stíhač, takže rychleji ztrácí energii
    3) když se raketa dostane do bezprostřední blízkosti, stíhačka přejde do ostře utahovaných manévrů s cílem kinematicky už "vyčerpanou" raketu nepřítele "dorazit" a zatočit tak, že raketa už nemá energii na to stíhačku následovat a mine

    Tedy: jde o kinematiku - a pokud dovedeš bez plýtvání palivem letět supercruise, ve všech fázích máš výrazně větší šance:
    1? Uletíš jí dále (plus stealth a REB F-22 dává větší šance zlomit zámek)
    2? Letoun letící supercruise nutí střelu protivníka daleko více předsazovat a tedy daleko více plýtvat svou energií
    3? Díky mnohem čistší aerodynamice a výkonu motorů (podle testovacích pilotů nebyl vůbec zaznamenatelný odpor v transsonické oblasti a letoun ji na plný tah bez forsáže akceleroval úplně stejně rychle, jako předtím) má letoun více energie a snáze vymanévruje "utahanou" střelu protivníka


    mimochodem i na takovém serveru jako je palba.cz se o projektu dozvíte víc a od fundovanějších lidí, než tady od Shanii, který ač má neodiskutovatelné znalosti, podává je nešťastnou a příliš nesmířlivou formouSkrýt celý příspěvek

  • KOLT
    14:29 09.11.2015

    pro raziel87: Tohle jsou stránky se slušnou diskusí, co tady předvádíte (osobní útoky, osočování, sprosťárny) tu není zvykem. A doufám, že se ani nestane! Nehledě na to, že Shania ...Zobrazit celý příspěvek

    pro raziel87: Tohle jsou stránky se slušnou diskusí, co tady předvádíte (osobní útoky, osočování, sprosťárny) tu není zvykem. A doufám, že se ani nestane! Nehledě na to, že Shania vkládáte do klávesnice něco, co nikdy nenapsal.Skrýt celý příspěvek

  • raziel87
    14:25 09.11.2015

    nechte to být, to nemá smysl. Někomu tohle prostě nevysvětlíš - Shania žije v tom, že na scénu přichází revoluční konstrukce díky které může celá USAF vyházet všechny J-STARY, ...Zobrazit celý příspěvek

    nechte to být, to nemá smysl. Někomu tohle prostě nevysvětlíš - Shania žije v tom, že na scénu přichází revoluční konstrukce díky které může celá USAF vyházet všechny J-STARY, AWACSY, ostatní letadla.....možná i tankery, co Shanio :) F-35 to všechno nahradí, protože díky sofistikované elektroinstalaci a SW pilot vlastně v letadle bude jen do počtu.....vzniká nám totiž první letadlo v historii, které BUDE NA VŠECHNO!

    A my jsme banda zpátečnickejch tupejch čůráků, kteří ty jasné a neodiskutovatelné inovace prostě neumí náležitě ocenit a hledáme problém tam, kde "neni". To samý s F-22 - je to starej střep žejo - do F-35 namontujem procesor s novym packetem a rázem tady máme novýho interceptora, kterýmu Raptor nesahá ani po kotníkySkrýt celý příspěvek

  • Charlie
    07:51 09.11.2015

    Shania - ty citace jsou běžnej mix marketingovejch slintů, to se dočteš u každýho výrobku od novýho kávovaru po auto. Pravdou je, že F-35 nemůže "dominovat bojišti" a "myslet a ...Zobrazit celý příspěvek

    Shania - ty citace jsou běžnej mix marketingovejch slintů, to se dočteš u každýho výrobku od novýho kávovaru po auto.

    Pravdou je, že F-35 nemůže "dominovat bojišti" a "myslet a lovit", protože na to prostě nemá dost munice. Buď má 4x AA, nebo 2x AA a 2x AG, a víc se do toho prostě nevměstná - a když použiju vnější podvěsy, tak jde do háje STEALTH.

    Mimochodem pořád se mluví o data integration a sdílení dat - no jasně, jenže nějak si říkám, že bojovej letoun, kterej do éteru neustále posílá data o svojí poloze, ani nemusím zaměřovatradarem, dyk ty data stačí sbírat, když nám je to hodný éro posílá samo. Čínský hackeři už se nejspíš chechtaj, až se za břicho popadaj.

    V případě SEAD mise prostě to éro bude muset bejt jak myška, žádný posílání smajlíků na všechny strany.Skrýt celý příspěvek

  • pet.rok
    01:17 09.11.2015

    shania: nehnevaj sa ale ten clanok za linkom je "politicka agitka" najhrubsieho zrna, k tomu nie je co dodat.

    shania: nehnevaj sa ale ten clanok za linkom je "politicka agitka" najhrubsieho zrna, k tomu nie je co dodat.

  • Shania
    14:42 08.11.2015

    Tady je podhled Italu na F35, doporučuji přečíst celé: http://www.sldinfo.com/from-in... Pár ...Zobrazit celý příspěvek

    Tady je podhled Italu na F35, doporučuji přečíst celé:

    http://www.sldinfo.com/from-in...

    Pár citací:
    The F-22 and the F-35 are called fifth generation aircraft, but really the F-35 is the first airplane built for the digital age, we are rapidly moving from the dog-fight concept to the data-fight evolution of the broad utilization of air power.

    Pro všechny kdo považují F35 jako multirole nebo primářne AG:

    Other aircraft – with the exception of the F-22 – are built to maximize out as multi-mission aircraft, which execute tasks sequentially and directed to do so.

    The F-35 fleet thinks and hunts and can move around the mission set as pilots operate in the battlespace and leverage the data fusion system.

    It is a battlespace dominance aircraft; not a classic air superiority, air defense or ground attack aircraft.

    It changes the classic distinctions; confuses them and defines a whole new way to look at a combat aircraft, one built for the joint force age as well.Skrýt celý příspěvek

  • Pavka
    10:57 08.11.2015

    Tak už ve WWII vykrystalizovalo, že nejefektivnější formace pro F a F/A mise je tzv. 4prsty, která se skládá z dvou dvojic, přičemž dvojice je nedělitelná jednotka kde číslo vždy ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak už ve WWII vykrystalizovalo, že nejefektivnější formace pro F a F/A mise je tzv. 4prsty, která se skládá z dvou dvojic, přičemž dvojice je nedělitelná jednotka kde číslo vždy následuje vedoucího. V poctivé akci (nikoliv aktuálně probíhající policejní akce) tak obě strany budou na splnění většiny bojových úkolu vysílat minimálně čtveřici strojů, klidně ale i několik čtveřic. Pouze pro průzkum se vysílalo po jednom stroji. Tudíž poznámka o tom že větší formace je lépe zachytitelná je sice pravdivá, ovšem jak pro 4Gen tak pro 5Gen stále převažuje výhoda mít více strojů v oblasti bojového úkolu.

    A jak píše Shania, tak vybavení strojů 5Gen dává možnost čtyřprsté formaci se více roztáhnout, přičemž díky masivnímu sdílení dat a znalosti okamžité poloho ostatních strojů může pokrýt svými senzory mnohem větší oblast a tím včas operativně reagovat na protiakce nepřítele, respektive na něj připravovat léčky.

    Aby to ale mohlo fungovat tak potřebujete mít co možná největší vytrvalost strojů v bojové zóně a s tím spojenou vlastnost možnost reagovat na napadení bez nutnosti odhodit většinu podvěšené výzbroje(bomby) a paliva (typický to problém u F16)Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    21:48 07.11.2015

    Tom90: 1) ATM nečtu, ale Skyhawk se speciálně využívá pro letky agresoru, takže žádné překvapení. Pravděpodobně mluví výcviku holandské armády, spousta informací o tom ...Zobrazit celý příspěvek

    Tom90:
    1) ATM nečtu, ale Skyhawk se speciálně využívá pro letky agresoru, takže žádné překvapení.

    Pravděpodobně mluví výcviku holandské armády, spousta informací o tom zde:
    http://www.f-16.net/forum/view...


    2) F35 jako každé jiné letadlo nebude nikdy operovat samo.

    Budou operovat ve čtyřčlenných formacích.

    Rozdil mezi 4 generací a F35 je v tom, že není žádný limit na to, jak moc bude formace otevřená, protože každá F35 přesně ví, kde jsou ostatní letadla, takže formace může být roztažená na desítky kilometrů a přitom se stále můžou efektivně podporovat. Ale o tom je zatím předčasné spekulovat, taktiky pro nasazení se teprve vytváří.

    Jedna věc je ale jista, způsob nasazení těch letadel bude radikálně odlišný, kdokoliv kdo dělá chybu a posuzuje to podle měřítek 4 generace dělá chybu.Skrýt celý příspěvek

  • Tom90
    20:34 07.11.2015

    Mel bych jen dve poznamky. 1) Podle clanku v aktualnim ATM vymanevroval F35 i A4 Skyhawk. 2) V konvencnim konfliktu lze prepodkladat skupinove nasazeni F35, tezko budou ...Zobrazit celý příspěvek

    Mel bych jen dve poznamky.

    1) Podle clanku v aktualnim ATM vymanevroval F35 i A4 Skyhawk.

    2) V konvencnim konfliktu lze prepodkladat skupinove nasazeni F35, tezko budou operovat samostatne, pokud maji slouzit pro vetsinu zemi i jako zachytne stihace, tudiz pokud poleti ve skupine, lze predpokladat mnohem snazsi zachyceni radarem, cimz F35 ztrati vyhodu.Skrýt celý příspěvek

  • Pavka
    13:44 07.11.2015

    Jen jsem chtěl poděkovat Shaniaovi, za srozumitelné informování o průběhu vývoje jednotlivých komponent tohoto stroje, doufám že v tom vytrvá i nadále. Těm, kteří mají vůči ...Zobrazit celý příspěvek

    Jen jsem chtěl poděkovat Shaniaovi, za srozumitelné informování o průběhu vývoje jednotlivých komponent tohoto stroje, doufám že v tom vytrvá i nadále.

    Těm, kteří mají vůči nějakému stroji výhrady bych chtěl doporučit si sednout k nějakému kvalitnějšímu online leteckému simulátoru, kde se sejde alespoň 50lidí, obě strany si navrhnou samozvané velitele, kteří naplánují plán akce (např. útok na vybrané pozemní cíle s vybojováním a udržení místní vzdušné nadvlády po dobu útkou - druhá strana má logicky za úkol jim to zhatit). Pak si dost rychle uvědomíte, že některé parametry vašeho stroje jsou často k ničemu, když vás návodčí navede někam do p** nebo hůř přímo do připravené pasti. Stejně tak když sice sedíte v lepším stroji, ale protivník o vás ví dříve, nebo jich je na vás více, tak s vysokou pravděpodobností dostanete nakládačku.

    Bez ohledu na to jestli se budete řezat ve strojích WW.I, WW.II nebo současných platí stále tři základní podmínky úspěchu.

    1) vidět a nebýt viděn, nebo alespoň vidět první
    2) lokální přečíslení protivníka
    3) vytrvalost v boji/misi

    Osobně si myslím, že "koncept bitevního systému F35" v tomto mixu stále překonává jak všechny stávající letouny ve své kategorii F/A které má nahradit, tak především letouny potencionálního protivníka, proti kterému byl vyvíjen. Přitom si myslím, že neexistuje možnost jak stávající stroje 4Gen upravit (bez totálního přepracování a tedy enormních nákladů) tak, aby se F35 vyrovnali ve všech požadavcích zároveň - vždy jim bude nějaká vlastnost chybět. Což je mimochodem onen důvod vzniku konceptu F35.Skrýt celý příspěvek

  • mattea
    17:11 06.11.2015

    K F35: Je to nový stroj, který nesplňuje všechno, co před 10 lety bylo zadáno, který stojí 2x (nebo kolikrát) víc, než bylo plánováno a který v současnosti, zdá se, je na úrovni ...Zobrazit celý příspěvek

    K F35: Je to nový stroj, který nesplňuje všechno, co před 10 lety bylo zadáno, který stojí 2x (nebo kolikrát) víc, než bylo plánováno a který v současnosti, zdá se, je na úrovni "levných" strojů 4++ nebo 4+++ generace, ALE...
    -bylo pro něj vyvinutou tolik vychytávek, které díky tomu mohou použít i současné stroje předchozích generací
    -systémy podléhají dosud nevídanému stupni vzájemné integrace
    -na systémech vyvinutých pouze pro F35 bude možné založit vývoj další generace stroje, která by se bez většiny toho vývoje stejně neobešla...

    moje celková pointa je, že to sice nemusí být extra super duper letadlo teď, ale že pokrok udělaný jeho jménem je nezpochybnitelný a naprosto úžasný. Je škoda, že tohle jeho odpůrci často zcela opomíjí...Skrýt celý příspěvek

  • stirling
    15:58 06.11.2015

    Já sám si myslím, že f35 rozhodně má budoucnost a je to lepší volba než cokoliv 4+++ ať už to má + kolik chce,ale nepíšu sem, protože o tom tolik nevím a nemám čím bych diskuzi ...Zobrazit celý příspěvek

    Já sám si myslím, že f35 rozhodně má budoucnost a je to lepší volba než cokoliv 4+++ ať už to má + kolik chce,ale nepíšu sem, protože o tom tolik nevím a nemám čím bych diskuzi obohatil o to více si vážím lidí co se píšou konkrétní parametry a info a argumentují ať je to kladné či záporné.
    Prosím, ale všechny, aby se zde neztrapňovali osobním útokem či "zesměšňujícím" přirovnáním na druhého. Přece nejsme na pískovišti, diskuze se stává nepřehlednou a shazuji tím spíše sám sebe. Není přece nic jednoduššího pokud někdo nepíše pravdu mu to vyvrátit konkrétním faktem a pokud argument nemám tak nemusím napsat nic... díkySkrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 5