Letecký kanón F-35 Lightning II poprvé v akci

Foto: F-35A při leteckém testu rotačního kanónu GAU-22/A; větší foto / Lockheed Martin
F-35A při leteckém testu rotačního kanónu GAU-22/A; větší foto / Lockheed Martin

Víceúčelová stíhačka F-35 Lightning II poprvé během letu vyzkoušela 25mm rotační kanón GAU-22/A. Kanon se stane organickou výzbrojí letadel F-35A Lightning II. Pro F-35B námořní pěchoty a F-35C námořnictva se počítá s kanónovým podvěsným stealth kontejnerem.

K testu došlo na letecké základně Edwards Air Force Base 30. října. Během zkoušek letoun vypálil jednu dávku po 30 střelách a dvě dávky po 60 střelách. Během testu si lze povšimnout dvířek krytu ústí kanónu. Dvířka především slouží k zachování vlastností stealth letounu F-35.

"Byla to naše první střelba s F-35 ve vzduchu," uvedl major Charles Trickey, testovací pilot. "Dneka jsme se chtěli ujistit, že funkčnost, zatížení...akustika, všechny tyhle věci pracují bez problémů. A vše pracovalo - šlo to tak hladce, jak by jste očekávali od prvního letu."

Letecké zkoušky jsou dalším krokem v certifikace palubního kanónu GAU-22/A na letadlech F-35A Lightning II. Během první fáze se uskutečnilo 13 pozemních testů v průběhu tří měsíců. V následující fázi dojde k testům zbraně v různých leteckých konfiguracích a na hranici letové obálky letadla. Počítá se také s cvičnými střelbami proti vzdušným i pozemním cílům. Certifikace má být ukončená v roce 2017.

GAU-22/A v akci

Neznamená to však, že F-35 dokáže v roce 2017 plně využít schopnosti kanónu. Pilot bude kanón zaměřovat pomocí průhledového displeje na pilotní přilbě. Takové zaměřování však umožní až software Block 3F, s kterým se počítá pro letadla v roce 2019.

GAU-22/A vychází z pětihlavňového kanónu GAU-12/U, který najdeme například na letounech AV-8 Harrier II, AC-130U Spooky nebo na vozidlech protivzdušné obrany americké námořní pěchoty LAV-AD (Air Defense). Uvažuje se také o umístění kanónu GAU-12/U na bitevní vrtulníky AH-1 Cobra.

Hlavní výhodou GAU-22/U oproti svému předchůdci je nižší hmotnost (104 kg), o pětinu menší velikost a větší přesnost. Maximální kadence je 3300 ran/min oproti 4200 ran/min u GAU-12. Kanón je komorován na náboje 25×137 mm.

Pro kanón GAU-22/A je vyvinutá i zcela nová munice APEX (Armor Piercing with EXplosive) s víceúčelovou bojovou hlavicí kategorie HEIAP (High Explosive Incendiary/Armor Piercing Ammunition). Střela APEX je vybavená wolframovým penetrátorem pro probíjení pancíře i tříštivo-trhavou bojovou hlavicí. Při pozemních testech dokázala munice probít spolehlivě 50 mm tvrzené oceli.


Srpnový pozemní test GAU-22/A

V případě verze F-35A, tedy verze s klasickým startem a přistáním, je kanón umístěn nad levým vstupním ústrojím proudového motoru. Zásobník letadla pojme 180 kusů munice. U námořní (F-35C) a mariňácké (F-35B) verze se počítá s umístěním kanonu do stealth kontejneru s 220 kusy munice.

Námořnictvo i námořní pěchota plánují kanón využít především pro úkoly blízké pozemní podpory CAS (Close Air Support). Kanón umožňuje vést palbu mnohem blíže k vlastním silám, než umožňuje letecký útok pomocí pum.

Například i malá puma, jako je GBU-58 Paveway II o hmotnost 112 kg (250 liber), dokáže zabít člověka na 200 m. Organický kanón stíhačky F-35A se pak může dostat ke slovu při blízkém vzdušném manévrovém boji.

Pro pikantnost uveďme, že test kanónu provedl testovací letoun AF-2. Stejný letoun prohrál mediálně proslavený letecký souboj se stíhačkou F-16C Block 40.

Zdroj: Lockheed Martin

Nahlásit chybu v článku


Související články

Nová generace přileb pro stíhačky F-35 Lightning II

Firma Rockwell Collins dodala nejnovější provedení (Gen 3) pilotní helmy HMDS (Helmet-Mounted ...

Masivní protiletecká výzbroj stíhačky F-15 Eagle

Firma Boeing představí na konferenci Air Force Association koncept stíhačky F-15 Eagle schopné nést ...

Výhra rozumu nebo hlouposti? Kanada nechce stíhačky F-35

Novým kanadským premiérem bude po devítileté nadvládě konzervativců šéf liberálů Justin Trudeau. ...

Kanadské “ne” zdražuje stíhačky F-35. Co bude dál?

Očekávané odstoupení Kanady od nákupu víceúčelové stíhačky 5. generace F-35 Lightning II třese trhem ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • RiMr71
    15:13 06.11.2015

    No ona je spousta odporníků jako ta Máňa co rozumněla právu, protože uklízela na soudu, ta co proslavila slovo "směroplatný". Já si právě taky myslím, že není vůbec směroplatný, ...Zobrazit celý příspěvek

    No ona je spousta odporníků jako ta Máňa co rozumněla právu, protože uklízela na soudu, ta co proslavila slovo "směroplatný".
    Já si právě taky myslím, že není vůbec směroplatný, co si myslí zdejší F-35 bijci (a argumenty o tom, že éro stojí za prd protože je hnusné, jsou taky hodně jakože směroplatný - a třeba mě se líbí, asi budu taky blb). Ale rozhodne až jejich případné střetnutí s protivníkem. A rozhodne i to, kolik budou muset soupeři dát za protiopatření, aby o tom kdo je sejmul nebo kdo se jim prohání v kurníku vůbec věděli.Skrýt celý příspěvek

  • Kubiš
    14:32 06.11.2015

    Poslední dobou mě překvapuje nenávist ke všemu novému, nebo modernímu zdejších diskutérů. Například u článku: Revoluční raketový motor SABRE se stává realitou. Pokud jde o F35 ...Zobrazit celý příspěvek

    Poslední dobou mě překvapuje nenávist ke všemu novému, nebo modernímu zdejších diskutérů. Například u článku: Revoluční raketový motor SABRE se stává realitou.

    Pokud jde o F35 mám stejný názor jako Shania a začínám ho obdivovat za jeho trpělivost.

    Pokud se opravdu vyrobí(zatím není důvod proč ne) takové množství těchto letadel, tak o předraženosti nemůže být řeč, ostatně kusová cena oproti konkurenci to jen potvrzuje. Je lepší investovat víc na začátku do vývoje, než se to pak snažit dobastlovat za pochodu.

    Jsem zvědav jak,co a hlavně za kolik Kanada nakoupí. Myslím že se tamní odpůrci F35 dostali do pěkný šlamastiky. Už jen proto, že to bude hodně pod drobnohledem.

    Shania - držím palce, do nich :)Skrýt celý příspěvek

  • pet.rok
    14:24 06.11.2015

    shania: to je ok nepodozrieval som ta ze pod pojmom integracia myslis system kde jedno bez druheho nepojde :). ide o to ze aj ked su dane zariadenia samostatne tak softver ktory ...Zobrazit celý příspěvek

    shania: to je ok nepodozrieval som ta ze pod pojmom integracia myslis system kde jedno bez druheho nepojde :).
    ide o to ze aj ked su dane zariadenia samostatne tak softver ktory ich integruje ci chce alebo nechce je komplikovanejsi a nachylnejsi na bugy cim viac zariadeni sa pokusas integrovat a prinasat z nich fuzovane vystupy.
    len taky zjednoduseny priklad: MS Windows podporuje tisice roznych konfiguracii hardware kym napr. Mac OS X len zopar. Aky dosledok to ma na pocet ludi ktorych potrebuje na udrziavania a testovanie.

    Co sa tyka poruch: tu nejde len o to ze porucha nejakej casti softwaru moze sposobit kolaps celeho systemu (to verim ze zakladne avionicke funkcie maju dostatocne izolovane) ale moze sa stat ze system zacne ukazovat nezmyselne udaje s moznymi fatalnymi nasledkami.
    jednoducho v softveri plati cim viac moznosti vstupov mas tym je vacsia pravdepodobnost nevychytaneho problemu.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    12:54 06.11.2015

    jj284b: někdo jako kolt ti to asi popíše líp, co se za ty roky zmenilo. Uved bych otevrenou architekturu, koncept plug and play atd. Něco o tom najdeš tu ...Zobrazit celý příspěvek

    jj284b: někdo jako kolt ti to asi popíše líp, co se za ty roky zmenilo. Uved bych otevrenou architekturu, koncept plug and play atd.

    Něco o tom najdeš tu http://www.f-16.net/forum/view...

    str 90 a 91, na 91 se podívej co píše gums i když se tohle F22 přímo netýká. Můžeš tomu věřit a nemusíš, ale fakt je, že raptor má problém s modernizacemi, ale to může být jen nedostatek financí.

    petr.rok: jsme si zcela jistý, že jsme slovo integrovaný systém nepoužil správně:) takže sorrySkrýt celý příspěvek

  • pet.rok
    12:39 06.11.2015

    jj284b: ani netvrdim ze ma lietat naplno od zaciatku. hovorim ze ked nelieta naplno, tazko mozno hovorit o tom ze je dostatocne odskusany motor a nalietane hodiny v "cestovnom" ...Zobrazit celý příspěvek

    jj284b: ani netvrdim ze ma lietat naplno od zaciatku.
    hovorim ze ked nelieta naplno, tazko mozno hovorit o tom ze je dostatocne odskusany motor a nalietane hodiny v "cestovnom" rezime nie su dostatocnym argumentom.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    12:39 06.11.2015

    pet.rok: neboj, jednou nějaká F35 spadne, je statisticky nemožné, aby se to nestalo. Asi jsme se nepochopili pod tím co já považuji za integrovaný systém u sensor fusion, třeba ...Zobrazit celý příspěvek

    pet.rok: neboj, jednou nějaká F35 spadne, je statisticky nemožné, aby se to nestalo.

    Asi jsme se nepochopili pod tím co já považuji za integrovaný systém u sensor fusion, třeba to slovo používám úplně špatně, takže moje chyba.

    Myslím tím to, že u starších letadel jednotlivý systém pošle hotový výstup a spáru je se s hotovým výstupem jiného systému. Takže třeba radar + irst, pod atd.

    F35 bere hrubá data všech sensorů a výstup zpracovává hlavní počítač, takže porovná výstup s radaru, EOTS, Baracudy atd, vyřadí falešné cíle a nepřesnosti a pak jednotný a mnohem přesnější výstup pošle na taktický displej a okolním letadlům, pilot nemusí řešit z jakého senzoru to přišlo.

    To je ten rozdíl.

    To neznamená, že když bude bug v radaru, bude to mít vliv na řídící systém letadla nebo něco takového.Skrýt celý příspěvek

  • jj284b
    12:30 06.11.2015

    pet.rok: F22 tiez hned nelietala na maximalne vykony.. napr prve testy supermanevrovatelnosti boli robene ked sli prve seriove stroje k jednotkam..

    pet.rok: F22 tiez hned nelietala na maximalne vykony.. napr prve testy supermanevrovatelnosti boli robene ked sli prve seriove stroje k jednotkam..

  • jj284b
    12:27 06.11.2015

    neviem co mas presne na mysli tou technologiou z 80tych rokov... vsetky dnesne procesory vychadzaju z tej technologie... CIP je dostatocne vykonny procesor na to na co ho F22 ...Zobrazit celý příspěvek

    neviem co mas presne na mysli tou technologiou z 80tych rokov... vsetky dnesne procesory vychadzaju z tej technologie... CIP je dostatocne vykonny procesor na to na co ho F22 potrebuje... to ze dnes do telefonov davaju 50x vykonnejsie procesory absolutne nic neznamena, kedze tie procesory nie su stavane na vojenske vyuzitie a nemaju taku odolnost. F22 nie je iPhone aby sa tam CPU muselo menit kazdy rok...

    povodny CIP mal mat vykon 2 Cray-2 procesorov, ktore predstavovali zaciatkom 90tych rokov absolutnu spicku. samozrejme, vyvoj v tejto oblasti ide raketovym tempom, no poziadavky na funkcionalitu sa nemeni.. napr balisticke pocitace v tankoch su povacsine postavene na base 80x86 procesorov a nikomu to nevadi, pretoze tie procesory robia presne to na co boli urcene.Skrýt celý příspěvek

  • pet.rok
    12:20 06.11.2015

    shania: "F35 mají už nalétanou kumulativně přes 42000 hodin" ide o to v akom rezime. pokial viem este sa nelieta na 9G (okrem skusobnych letov so skusobnymi pilotmi) a plne ...Zobrazit celý příspěvek

    shania: "F35 mají už nalétanou kumulativně přes 42000 hodin"

    ide o to v akom rezime. pokial viem este sa nelieta na 9G (okrem skusobnych letov so skusobnymi pilotmi) a plne vykony.

    "celou flotilu může uzemnit cokoliv, ale to platí pro jakékoliv jiné letadlo, je to z bezpečnostních důvodu a už se to stalo mnohokrát."

    iste ale v integrovanom systeme je vacsia pravdepodobnost ze kvoli jednemu clanku zlyha cely system.
    u modularneho casto staci odpojit problematicky komponent (pokial to nie je motor :)) a lieta sa dalejSkrýt celý příspěvek

  • Shania
    11:53 06.11.2015

    pet.rok: tohle nijak nezpochybňuji, hardware má plnit to co se po něm požaduje, spolehlivě a po dlouhou dobu ve špatných podmínkách. Pointa je, že tohle platí pro F22, F16, ale ...Zobrazit celý příspěvek

    pet.rok: tohle nijak nezpochybňuji, hardware má plnit to co se po něm požaduje, spolehlivě a po dlouhou dobu ve špatných podmínkách.

    Pointa je, že tohle platí pro F22, F16, ale i F35 a u F35 požadavky na to co ten hardware má umět jsou někde jinde. Má naprosto jinou architekturu než starší stroje atd..Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    11:47 06.11.2015

    jj284b: jistě že mají refresh na výkonější verze, pointa je, že je to pořád technologie z 80 let včetně způsobu jak to bylo naprogramováno a z toho žádná cesta ven ...Zobrazit celý příspěvek

    jj284b: jistě že mají refresh na výkonější verze, pointa je, že je to pořád technologie z 80 let včetně způsobu jak to bylo naprogramováno a z toho žádná cesta ven nevede.

    Dělali se sice pokusy emulovat některé systémy na power pc, ale nikam to prakticky nevedlo..

    Např. AN/AAR-56 Missile Launch Detector je v podstatě takový starší DAS, někdy v budoucnu je plán, že softwarově umožní, aby F22 uměla zpracovat i video z tohoto systému. Srovnej si to s tím, co umí DAS.

    Já tu nemluvím o tom , že je iphone výkonnější než superpočítač F22, ale že generační rozdíl mezi F22 a F35 je dost poznat.

    Konstrukce F35 taky vychází silně ze zkušeností s F22 a chyb které tam udělali.

    pet.rok? je to modulární systém, takže např izrael si může přidat pár svých systémů, když si zaplatí jejich integraci. celou flotilu může uzemnit cokoliv, ale to platí pro jakékoliv jiné letadlo, je to z bezpečnostních důvodu a už se to stalo mnohokrát.

    První F16 neměla ani pořádný radar, minimum avioniky, to co lítá dnes je naprosto jiný stroj. Rozdil mezi F35 a jinými letadly je že startuje s vlastnostmi, které jiné letadla získávali dlouhé roky.

    F35 mají už nalétanou kumulativně přes 42000 hodin,

    https://www.f35.com/assets/upl...

    S jednou kritickou závadou, která je už konstrukčně opravena. Za letu neztratili jediný stroj, problém s motory asi nebude tak horky jak vypadá. Pokrok v technologiích jde rychle dopředu, jsou nové materiály a výrobní technologie, co to kompenzují.

    Motor má 10% rezervu výkonu, a v za 5-10 let ty motory můžou nahradit uplně novými jako např. ADVENT.Skrýt celý příspěvek

  • pet.rok
    11:21 06.11.2015

    jj284b ma pravdu v tom ze vo vojenstve a v kozmickom priemysle sa pouzivaju daleko starsie suciastky ako tie sucastne. state of art radiation hardened procesory su momentalne ...Zobrazit celý příspěvek

    jj284b ma pravdu v tom ze vo vojenstve a v kozmickom priemysle sa pouzivaju daleko starsie suciastky ako tie sucastne.
    state of art radiation hardened procesory su momentalne niekde na 45nm litografickom procese to je technologicky odhadom niekde okolo roku 2005.
    a tie dostupnejsie byvaju bezne na 90nm (rok 2000+)Skrýt celý příspěvek

  • pet.rok
    11:08 06.11.2015

    shania: "...naprostá integrace všech systému..." a to je presne bod kde vidim najvacsie riziko celeho projektu. teraz nemyslim ze by to technicky nedokazali, ale ze sa zoparkrat ...Zobrazit celý příspěvek

    shania: "...naprostá integrace všech systému..."

    a to je presne bod kde vidim najvacsie riziko celeho projektu. teraz nemyslim ze by to technicky nedokazali, ale ze sa zoparkrat vyskytne chyba ktora uzemni celu flotilu a niekto kompetentny "strati" hlavu a prihreje si vlastnu politicku polievocku.

    podla mojho nazoru bola chyba snazit sa stavat (v marketingovom pohlade) absolutne dokonale lietadlo ktore ma integrovane vsetky schopnosti od vymyslu sveta.
    zober si taku F-16: integrovane systemy boli zakladne a mnozstvo schopnosti sa riesilo (a dodnes riesi) zavesnymi podmi. vyhoda systemu bola ze bol jednoduchy, modularny zariadenia so sebou komunikuju pevne definovanym rozhranim.
    Napriek tomu trval vyvoj dlho.
    V pripade integrovaneho riesenia mas sice lepsiu previazanost jednotilivych casti ale na druhu stranu je system zlozitejsi je to nieco ako MS Windows. Velka obluda, s velkou previazanostou jednotivych komponent ktora sa obtiaznejsie vyvija a obtiaznejsie udrziava a hlavne naklady su dramaticky vyssie.

    Za druhe "hardwarove" riziko povazujem motor ktory je na hrane sucastnych technologii. Kedze je to motor z F22 "na steroidoch", bolo dosiahnute zvysenie vykonu okrem ineho upravami kriticky namahanych komponentov s naslednym zvysenim limitov namahania. obavam sa ze toto bude v buducnosti prinasat problemy, ktore sa budu riesit upravami letoveho rezimu smerom menej agilnym a ako by (mozno) povedal charlie "z kachny bude krocan".Skrýt celý příspěvek

  • jj284b
    10:57 06.11.2015

    Upgrade na block 20 zahrnoval aj vymenu CIP za novsiu verziu.. a aj ked to nie je state of the art procesor, pre potreby lietadla je viac nez dostatocny.. novinari radi prehanaju a ...Zobrazit celý příspěvek

    Upgrade na block 20 zahrnoval aj vymenu CIP za novsiu verziu.. a aj ked to nie je state of the art procesor, pre potreby lietadla je viac nez dostatocny.. novinari radi prehanaju a prirovnavaju vojenske procesory k iPhonom, no takto to nefunguje... iPhone nemusi fungovat pri Mach rychlostiach a 20km vyske.. nemusi znasat razy pri pristavani, ci pretazenia pri maneuvrovani.. vojenske procesory musia byt zodolnene proti elektronickemu utoku co by iPhone bez problemov odpalili...

    a takto to nie je len vo vojenstve.. napr dnesne core routre vyrabane Ciscom na ktorych bezi svetovy internet pouzivaju komponenty ktore sa v pocitacoch prestali pouzivat pred 10 rokmi.. (ano stale napr pouzivaju DDR pamate, flash disky a pod) Skratka, nepotrebujes super modernu architekturu, ale cosi co je dokazatelne spolahlive a vydrzi dlhodobe pouzivanie... nie je nic vynimocne najst v sieti routre ktore bezia nepretrzite 5-6 rokov bez jedineho restartu...Skrýt celý příspěvek

  • jj284b
    10:45 06.11.2015

    Shania: F22 nema ziaden pocitac z 80tych rokov... ani z 90tych. seriove stroje maju uz davno modernizovane cipy. jedna z vyhod kontrukcie F22 je ze elektronika sa da jednoducho ...Zobrazit celý příspěvek

    Shania: F22 nema ziaden pocitac z 80tych rokov... ani z 90tych. seriove stroje maju uz davno modernizovane cipy. jedna z vyhod kontrukcie F22 je ze elektronika sa da jednoducho vymienat. Od zaciatku bola koncipovana na vymenitelne casti v ramci modernizacii.. No a s modernizaciami sa planovalo na dlhe roky dopredu a nijako sa to netyka zrusenia vyrobnej linky.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    10:09 06.11.2015

    KOLT: F22 má menší pumovnici co se týká AG munice, unese jen 2x 1000 lb. Má ale extra Aim 9, údajně prý přestaví i konstrukci, takže místo dvou unese 4. SW/HW: Je třeba si ...Zobrazit celý příspěvek

    KOLT: F22 má menší pumovnici co se týká AG munice, unese jen 2x 1000 lb. Má ale extra Aim 9, údajně prý přestaví i konstrukci, takže místo dvou unese 4.

    SW/HW: Je třeba si uvědomit, že F35 má hardware z 90let (tehdejší superpočítač, dnes už tak super není)
    F22 z 80 a ostatní letadla mají ještě něco mnohem staršího.

    F22 má velký problém s modernizací díky softwaru, který byl ještě před plug and play a jakákoliv harwarová změna je velký problém. Připočtěte si k tomu, že dodavatelé komponentu pro F22 už ani neexistují, nebo ty komponenty už nevyrábí.

    Takže mě fakt fascinuje jak lidi jako raziel87 srovnávají míru sensor fusion a avioniky SH s F35, když jsou tam generační rozdíly. To co je na vývoji F35 tak drahé je právě ten software, testování a naprostá integrace všech systému, k tomu se žádná modernizace 4++ nikdy ani nepřiblíží.

    F22 je v tomhle proti F35 dědeček, další generace pokud se nerozhodnou šetřit, neudělat stejnou chybu jako F35 a využít stávající technologie, stejně bude mít výrazně lepší systémy než F35.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    09:42 06.11.2015

    pro Charlie: Zrovinka od vás bych takovou předpojatost nečekal. Ačkoliv s ohledem na spor mikroráže vs. knedlík..... ;-) ad dovychytání – zatím se nevyskytl žádný problém, který ...Zobrazit celý příspěvek

    pro Charlie: Zrovinka od vás bych takovou předpojatost nečekal. Ačkoliv s ohledem na spor mikroráže vs. knedlík..... ;-)

    ad dovychytání – zatím se nevyskytl žádný problém, který by nebyl srovnatelný s problémy u jiných moderních letadel, včetně F-16. Co je kruci na té konstrukci tak špatného?

    ad malá pumovnice – a on má někdo větší? :-O F-22 nikdo krom USA nemá a mít nebude, F-15 Silent Eagel je zatím převážně na papíře, objem pumovnic bude pravděpodobně podobný. Hlavně ale nikdo další je nemá vůbec!! A F-35 může externě nést slušný náklad. Ano, přijde o značnou část stealth, ale ostatní ani nemají o co přijít, takže "wo co go"?

    ad kupy serepetiček – a myslíte, že jiná moderní éra jich mají málo? Jj, míň, ale pokud dostanou takové EMP, jaké by vyřadilo F-35, jdou k zemi taky. A dost možná ještě spíš, protože u F-35 se s elmag zbraněmi počítá víc než u od dvacet let starších letadel.

    ad ventilátor – myslíte ten u verse B? A to je prosím argument kdybychom poptávali Ačko? A jinak mi ukažte jiný STVOL letoun, který je lepší, ju :-)

    ad SW – A? Přecijen už jsou pryč doby, kdy se pohonný systém křižníků svěřoval Windows NT ;-) Věřte mi, jestli se někde projevil pokrok v bezpečnosti, tak SW je na prvním místě. Ano, vždycky se to může pos*at, ale to se může u jakéhokoliv éra. F-35 má sice to SW mnohem víc, jenže bude taky lépe vyzkoušen než u většiny konkurence – jednak díky počtu letadel a letových hodin, jednak proto, že je tak moc pod drobnohledem.

    ad neobratnost – Kde furt berete všichni tu neobratnost? Detaily moc známé nejsou, ale piloti, kteří v tom létali, tvrdí obecně něco jiného. Především si to éro uchovává obratnost i při plném zatížení.

    ad přímá podpora – nějak nevím, v čem to bude horší než F-16. Oproti A-10 bude hlavní nevýhoda v psychice podporovaných jednotek, a jednou za čas zcela vyjímečně v kanónu. Na dnešní CAS už pancíř skutečně příliš netřeba, z tak nízkých hladin, aby měl význam, se dělá leda proti hadrohlavům. A už ani proti těm to dlouho nepůjde :-(Skrýt celý příspěvek

  • Deutschmann
    09:35 06.11.2015

    Pajo, dík, ale angličtina není moje silná stránka.

    Pajo, dík, ale angličtina není moje silná stránka.

  • KOLT
    09:16 06.11.2015

    pro Shania: Já vám to furt říkám, je to marný, je to marný, je to marný :-)) Vážně by mě zajímalo, co jiného by chtěli proti té PVO poslat. Super Hornety? Tak jo, ale ať použijou ...Zobrazit celý příspěvek

    pro Shania: Já vám to furt říkám, je to marný, je to marný, je to marný :-)) Vážně by mě zajímalo, co jiného by chtěli proti té PVO poslat. Super Hornety? Tak jo, ale ať použijou pokud možno svobodné piloty, nebudou muset platit vdovské důchody... Tam, kde bude mít F-35 pravděpodobnost přežití 30 %, nemá ani moc smysl letadla 4. generace posílat. Že někdo nepochopí schopnost dnešních 10 senzorů nahradit a předčit schopnosti 20+ senzorů o 15 let mladších... no, co k tomu říct ;-) A takhle by se dalo pokračovat...

    Kanadská politika je stejně krátkozraká jako evropská – spoléháme na USA. Pokud bude nad Ottawou létat PAK-FA nebo J-cosi, budou mít USA pravděpodobně spoustu jiných starostí než nad ni posílat svých pár F-22. A pokud půjde o drobné šarvátky při bojích o zdroje v Arktidě, je otázka, zda za těch pár ušetřených miliard skutečně pořídí takovou flotilu, aby měla vyšší účinnost než F-35. Podle mě to ve skutečnosti dopadne tak, že ty (možná!) ušetřené peníze ve skutečnosti "projí", koupí se dva torpédoborce (v lepším případě) a konec. Ve výsledku tedy budou mít neperspektivní ASH a pár lodí, na jejichž provoz nebudou uvolňovat dost peněz. Ale třeba se pletu...Skrýt celý příspěvek

  • pajo
    09:01 06.11.2015

    Deutchmann: Pravdepodobne existuju lepsie publikacie, ale ak viete po anglicky, tak skuste "Swarming and the Future of Conflict", ktora je volne dostupna ...Zobrazit celý příspěvek

    Deutchmann: Pravdepodobne existuju lepsie publikacie, ale ak viete po anglicky, tak skuste "Swarming and the Future of Conflict", ktora je volne dostupna http://www.rand.org/pubs/docum... Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 3 z 5