Letecký kanón F-35 Lightning II poprvé v akci

Foto: F-35A při leteckém testu rotačního kanónu GAU-22/A; větší foto / Lockheed Martin
F-35A při leteckém testu rotačního kanónu GAU-22/A; větší foto / Lockheed Martin

Víceúčelová stíhačka F-35 Lightning II poprvé během letu vyzkoušela 25mm rotační kanón GAU-22/A. Kanon se stane organickou výzbrojí letadel F-35A Lightning II. Pro F-35B námořní pěchoty a F-35C námořnictva se počítá s kanónovým podvěsným stealth kontejnerem.

K testu došlo na letecké základně Edwards Air Force Base 30. října. Během zkoušek letoun vypálil jednu dávku po 30 střelách a dvě dávky po 60 střelách. Během testu si lze povšimnout dvířek krytu ústí kanónu. Dvířka především slouží k zachování vlastností stealth letounu F-35.

"Byla to naše první střelba s F-35 ve vzduchu," uvedl major Charles Trickey, testovací pilot. "Dneka jsme se chtěli ujistit, že funkčnost, zatížení...akustika, všechny tyhle věci pracují bez problémů. A vše pracovalo - šlo to tak hladce, jak by jste očekávali od prvního letu."

Letecké zkoušky jsou dalším krokem v certifikace palubního kanónu GAU-22/A na letadlech F-35A Lightning II. Během první fáze se uskutečnilo 13 pozemních testů v průběhu tří měsíců. V následující fázi dojde k testům zbraně v různých leteckých konfiguracích a na hranici letové obálky letadla. Počítá se také s cvičnými střelbami proti vzdušným i pozemním cílům. Certifikace má být ukončená v roce 2017.

GAU-22/A v akci

Neznamená to však, že F-35 dokáže v roce 2017 plně využít schopnosti kanónu. Pilot bude kanón zaměřovat pomocí průhledového displeje na pilotní přilbě. Takové zaměřování však umožní až software Block 3F, s kterým se počítá pro letadla v roce 2019.

GAU-22/A vychází z pětihlavňového kanónu GAU-12/U, který najdeme například na letounech AV-8 Harrier II, AC-130U Spooky nebo na vozidlech protivzdušné obrany americké námořní pěchoty LAV-AD (Air Defense). Uvažuje se také o umístění kanónu GAU-12/U na bitevní vrtulníky AH-1 Cobra.

Hlavní výhodou GAU-22/U oproti svému předchůdci je nižší hmotnost (104 kg), o pětinu menší velikost a větší přesnost. Maximální kadence je 3300 ran/min oproti 4200 ran/min u GAU-12. Kanón je komorován na náboje 25×137 mm.

Pro kanón GAU-22/A je vyvinutá i zcela nová munice APEX (Armor Piercing with EXplosive) s víceúčelovou bojovou hlavicí kategorie HEIAP (High Explosive Incendiary/Armor Piercing Ammunition). Střela APEX je vybavená wolframovým penetrátorem pro probíjení pancíře i tříštivo-trhavou bojovou hlavicí. Při pozemních testech dokázala munice probít spolehlivě 50 mm tvrzené oceli.


Srpnový pozemní test GAU-22/A

V případě verze F-35A, tedy verze s klasickým startem a přistáním, je kanón umístěn nad levým vstupním ústrojím proudového motoru. Zásobník letadla pojme 180 kusů munice. U námořní (F-35C) a mariňácké (F-35B) verze se počítá s umístěním kanonu do stealth kontejneru s 220 kusy munice.

Námořnictvo i námořní pěchota plánují kanón využít především pro úkoly blízké pozemní podpory CAS (Close Air Support). Kanón umožňuje vést palbu mnohem blíže k vlastním silám, než umožňuje letecký útok pomocí pum.

Například i malá puma, jako je GBU-58 Paveway II o hmotnost 112 kg (250 liber), dokáže zabít člověka na 200 m. Organický kanón stíhačky F-35A se pak může dostat ke slovu při blízkém vzdušném manévrovém boji.

Pro pikantnost uveďme, že test kanónu provedl testovací letoun AF-2. Stejný letoun prohrál mediálně proslavený letecký souboj se stíhačkou F-16C Block 40.

Zdroj: Lockheed Martin

Nahlásit chybu v článku


Související články

Nová generace přileb pro stíhačky F-35 Lightning II

Firma Rockwell Collins dodala nejnovější provedení (Gen 3) pilotní helmy HMDS (Helmet-Mounted ...

Masivní protiletecká výzbroj stíhačky F-15 Eagle

Firma Boeing představí na konferenci Air Force Association koncept stíhačky F-15 Eagle schopné nést ...

Výhra rozumu nebo hlouposti? Kanada nechce stíhačky F-35

Novým kanadským premiérem bude po devítileté nadvládě konzervativců šéf liberálů Justin Trudeau. ...

Kanadské “ne” zdražuje stíhačky F-35. Co bude dál?

Očekávané odstoupení Kanady od nákupu víceúčelové stíhačky 5. generace F-35 Lightning II třese trhem ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Shania
    15:40 05.11.2015

    karloscz: Je f-35 předražená? Jo. He v tuto chvíli nekonkurenceschopná?// Nekonkurenceschopné letadlo si představuji jinak než něco, kde se plánuje přes 3000 kusů. F35 je drahý ...Zobrazit celý příspěvek

    karloscz: Je f-35 předražená? Jo. He v tuto chvíli nekonkurenceschopná?//

    Nekonkurenceschopné letadlo si představuji jinak než něco, kde se plánuje přes 3000 kusů. F35 je drahý stoj, ale co některým pořád nedochází, že konkurence zrovna levná taky není.

    raziel87: simulatory:

    klíčové slovo je nová generace simulátorů + nejde prakticky poznat rozdíl mezi simulátorem a skutečným letadlem v případě F35 (mimo vyšších přetížení).

    Takže zcela ještě můžou simulátory ve větší míře použít pro výcvik, nikdo ale netvrdí, že simulátory nahradí výcvik kompletně. Vzhledem k tomu, že početná flotila F35 už líta, tak o tom budou mít podstatně lepší představu než my.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    15:29 05.11.2015

    raziel87: tento článek tě asi moc nepotěší, ale je to stejně jen jeden z řady pilotů, a je jistě podplacený nebo mu ...Zobrazit celý příspěvek

    raziel87: tento článek tě asi moc nepotěší, ale je to stejně jen jeden z řady pilotů, a je jistě podplacený nebo mu vyhrožují.
    http://www.f-16.net/forum/view...
    Speciálně pro tebe to sem dám znovu, předposlední odstavec…
    “We can never be explicit about the true capabilities of this jet, we've got to hold our cards close because otherwise people will try to reverse engineer it. This aircraft is so sophisticated that no pilot who has actually flown it says a bad thing about it. That tells you a lot about what this can do.”

    A pak si ten článek přečti celý + oba příspěvky od blindpilot, pak se ti možná rozsvítí v makovici.

    K raptoru:
    - má více antén po celém obvodu stroje (Lightning nikoli)
    // F35 je má kupodivu taky, potřebuje jich jen podstatně mín, díky pokroku v technologiích.
    větší šanci na přežití v případě zásahu ( např. plnění palivových nádrží inertními plyny, o tom si může nechat Lightning jenom zdát)
    // jejda, aj bych řek, že F35 má OBIGGS, přečerpávání paliva do nepoškozených nádrží a další systémy. Pak tu je uzavřený hydraulický okruh pro každý ovládací prvek, dokáže letět bez jedné vodorovné + jedné svislé ocasní plochy.
    Raptor má dále daleko lepší charakteristiky STEALTH (samotná USAF udává 1,5 až 2x lepší, např i díky v konstrukci zohledněném širším frekvenčním spektru, F-35 je primárně jen na X-Band)

    // jakpak to, že F35 je primárně Xband a F22 ne? USAF udává, že F35 má lepší schopnosti pro přežití než F22…
    -má mnohem lepší chlazení a mnohem víc T/R Modulů (Lightning nikoli)
    //jak to víš? O chlazení F35 mám celý post tady na foru,
    http://www.armadninoviny.cz/fo...
    doslova tam píšou: it's cold as **** in the air and the fuel-air heat exchanger works great

    - při konstrukci se dopředu počítalo s radarem, který bude vyzařovat do boku, do oblasti radomu ( Lightning nikoli)
    //a má Raptor aktuálně tuto schopnost a nebo se plánuje?...
    - možnosti radaru
    // radar F35 vychazí z Radaru F22, je podstatně modernější, nemá takový dosah, ale podstatně víc funkcí.
    Nějak jsme si nevšim, že by F35 někdo vychvaloval, PR LM by potřebovalo vyházet za tu špatnou práci co odvádí. To co se tu děje je přesný opak a neustále se podhodnocují schopnosti F35.Skrýt celý příspěvek

  • RiMr71
    15:09 05.11.2015

    Razieli - to je zarážející kolik práce si dáš s tak dlouhým výpisem neskutečných pitomostí, někdy hraničících s čistou hloupostí. Díky za tu míru, ušetřila mi spoustu času s ...Zobrazit celý příspěvek

    Razieli - to je zarážející kolik práce si dáš s tak dlouhým výpisem neskutečných pitomostí, někdy hraničících s čistou hloupostí.
    Díky za tu míru, ušetřila mi spoustu času s psaním zbytečné oponentury tomuto pomatenému žvatlání :)Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    14:59 05.11.2015

    raziel87: za to že někdo neumí anglicky, rozhodně nemám sklil ani energii překládat dlouhé články. Světe div se, moc českých zdrojů k F35 fakt nenajdeš. Ta tvoje demonstrace ...Zobrazit celý příspěvek

    raziel87: za to že někdo neumí anglicky, rozhodně nemám sklil ani energii překládat dlouhé články.
    Světe div se, moc českých zdrojů k F35 fakt nenajdeš.

    Ta tvoje demonstrace demonstruje přesně co? I s F5 a čímkoliv jiným, můžu sestřelit jakékoliv jiné letadlo při správné konstelaci hvězd. To že P51 je schopný zničit F16 neznamená, že je to v dnešní době efektivní stroj. IADS zcela jistě může sestřelit jakékoliv stealt letadlo.

    F35 bych zcela jistě v roce 2015 neposlal do silně chráněné oblasti. V roce 2018, 2020? Poslal…

    A pokud si myslíš, že F35 potřebuje AWAC na to aby měla přehled o situaci jak na zemi, tak ve vzduchu, tak jen potvrzuješ to, že o F35 opravdu moc nevíš.

    Izraelci chtějí další F-15, problém je, že v rámci výkupného za Iran chtějí, aby US zaplatilo jak ty stroje, tak vývoj F-15SE + další izraelskou avioniku. To jaké stroje nakonec dostanou se teprve uvidí. To co jsem říkal je, že USAF F15SE nechce a někdo musí zaplatit vývoj toho letadla, Kanada to rozhodně nebude…

    Všechny radary řídící střelbu jsou v X pasmu. Zcela určitě lze tohle obejít, ale efektivnost nebude nikdy stejná jako kdyby se palba vedla proti normálním letadlům. Stealth především snižuje reakční dobu, což funguje i pro přehledové dlouhovlnné radary.

    Vietnam a poměr ztrát, psal jsem to z paměti, takže tady máš zdroj:
    https://youtu.be/16z2wqAVtkc?l...
    Po reformách se poměr pro USN zvedl z 2:1 na 13:1, na konci války 12:1, v posledních 14 měsících války 21:1.
    Přesný poměr je ale irelevantní, důležitá je obrovská změna v efektivitě po správném výcviku, vše dosaženo jen raketami, kdežto USAF mělo dávno na F4 kánon, tak stejně byl poměr ztát pod 2:1
    Jen pro zajímavost ti napíšu i účinnost SAM, což byla pod 3% a naprostá většina ztrát byla díky AAA.

    Superhornet nemá vetší užitečné zatížení, ani dolet, bez přídavných nádrží nikam nedoletí…spotřebu paliva mají oba stroje údajně stejnou.
    Porovnávání dalších systému ze sebe děláš totálního blbce, když porovnáváš efektivitu systémů v F35 vs SH a ani nevíš, že mavs u F35 je DAS, když ti chybí takové základní znalosti, jak chceš porovnávat co má lepší kokpit, radar, sensor fusion…A vůbec, psal jsme ti to už posledně.

    U SH zcela jistě nebudeš moc hýbat s cenou, navíc když se podívej za kolik nakupovali SH zahraniční zákaznici, pak nebudeš operovat s 65 mil usd, která je pro USN a nikdo jiný se na ni nikdy nedostane.
    Dnes byl podepsán další kontrakt na LRIP F35, kde cena padla o dalších deset milionu oproti předchozí sérii. Operuješ s cenou pro Kanadu, která je na 30 let dopředu, nikdo nespočítal stejnou cenu SH nebo jakéhokoliv jiného letadla.

    Dovedeš si představit, že F15SE a SH bude velmi dobré letadlo i v roce 2020, to já taky, jenže co v roce 2050? Ty stroje budeš mít 30 let ve výzbroji, už ti to dochází?

    Když Kanada koupila první Hornety, byl to taky neotestovaný stoj, pomalu na papíře. Co je to za argument, že není otestovaný.
    Fakt dobrý, když mě někdo jako ty obviňuje z neznalosti a sam dělá neuvěřitelnou spoustu chyb.
    Až Rusové budou uvažovat, že nasadí MIG 31 proti něčemu jinému než jsou křižující střely a bombardery, tak dej vědět.Skrýt celý příspěvek

  • raziel87
    14:33 05.11.2015

    a taky mě hodně žere, jak se pořád operuje s nižšími náklady díky většímu zapojení trenažerů.....krucipísek, vždyť na simulátoru se může lítat s F-15,16,18 atd. také. Ty už si ty ...Zobrazit celý příspěvek

    a taky mě hodně žere, jak se pořád operuje s nižšími náklady díky většímu zapojení trenažerů.....krucipísek, vždyť na simulátoru se může lítat s F-15,16,18 atd. také. Ty už si ty argumenty PRO vážně tahaji ze zadnice.

    2 KarlosCz - souhlasím s vámi, na druhou stranu je potřeba, aby tady byl i protipól zfanatizovanýho Shanii, u kterého mi přijde, že to až moc žere. Proto se pak ozývaji i lidi, kteří by do diskuze jinak vůbec nepsaliSkrýt celý příspěvek

  • pet.rok
    14:27 05.11.2015

    karlosz: "...tak má am. letectvo zajištěnou převahu na 25 let nad kýmkoliv..." tu malo zabezpecenu aj poslednych par desiatok rokov a ostalo by to tak tych 25 rokov aj bez F-35. Zobrazit celý příspěvek

    karlosz: "...tak má am. letectvo zajištěnou převahu na 25 let nad kýmkoliv..."

    tu malo zabezpecenu aj poslednych par desiatok rokov a ostalo by to tak tych 25 rokov aj bez F-35.Skrýt celý příspěvek

  • raziel87
    14:25 05.11.2015

    pokud vím, tak sytémy na potlačení IR stopy má na daleko vyšší úrovni 20 let starý F-22 Raptor - snad má podobně jako B-2 možnost přimíchávat do paliva chemikálie na potlačení IR ...Zobrazit celý příspěvek

    pokud vím, tak sytémy na potlačení IR stopy má na daleko vyšší úrovni 20 let starý F-22 Raptor - snad má podobně jako B-2 možnost přimíchávat do paliva chemikálie na potlačení IR stopy + další systémy (nadřazeny JSF, přecijen RAPTOR je Air Superiority Fighter, Lightning určitě ne).

    Kvality 20 let starého Raptoru vůbec nezpochybňuji:
    - má více antén po celém obvodu stroje (Lightning nikoli)
    - 2 D vektorování tahu (Lightning nikoli)
    - větší šanci na přežití v případě zásahu ( např. plnění palivových nádrží inertními plyny, o tom si může nechat Lightning jenom zdát)
    - Raptor má dále daleko lepší charakteristiky STEALTH (samotná USAF udává 1,5 až 2x lepší, např i díky v konstrukci zohledněném širším frekvenčním spektru, F-35 je primárně jen na X-Band)
    -má mnohem lepší chlazení a mnohem víc T/R Modulů (Lightning nikoli)
    - při konstrukci se dopředu počítalo s radarem, který bude vyzařovat do boku, do oblasti radomu ( Lightning nikoli)
    - super cruise
    - možnosti radaru
    - supermanévrovatelnost (Ok ta je diskutabilní)

    Proti Raptoru ani popel......ale Lightning je přehypovanej až hanba......z části i kvůli tomu hypu a neustálý marketingový masáži tohle letadlo nemůžu ani cejtit.....ono to taky o něčem svědčí, když se něco moc vychvaluje, tak to většinou za moc nestojí....a to co je opravdu "o úroveň výš" o tom USA mlčí a určitě to nikomu na export neuvolníSkrýt celý příspěvek

  • madrabbit
    14:23 05.11.2015

    Pro odlehčení - proč tolik času? To je problém vše vyzkoušet na simulacích a kanon pak připojit? Máme počítače, to je takový problém vše propojit? Moje naivní představa CAD je, že ...Zobrazit celý příspěvek

    Pro odlehčení - proč tolik času? To je problém vše vyzkoušet na simulacích a kanon pak připojit? Máme počítače, to je takový problém vše propojit? Moje naivní představa CAD je, že vše propojíme a ono to bude fungovat - protože můžeme provádět ladění software i bez letadla, pak to vyzkoušíme. :-) - smajlík proto, že je mi jasné, že takhle to bohužel nefunguje.

    P-51 - 178 dní mezi objednávkou a vzletem prototypu, jak dlouho by to trvalo dneska :-DSkrýt celý příspěvek

  • karloscz
    14:22 05.11.2015

    ps: že Kanada nechce bitevník, nota bene jen ten bitevník bez vší té omáčky kolem jak jsem psal níž, je naprosto logické a správné rozhodnutí. Země, která nemá ambici přenést ...Zobrazit celý příspěvek

    ps: že Kanada nechce bitevník, nota bene jen ten bitevník bez vší té omáčky kolem jak jsem psal níž, je naprosto logické a správné rozhodnutí. Země, která nemá ambici přenést konflikt na území agresora a staví na doktríně obrany území si vystačí s víceúčelovými stíhači. Respektive jsou pro ni daleko vhodnější a odvedou lepší práci za výrazně míň peněz.Skrýt celý příspěvek

  • karloscz
    14:16 05.11.2015

    Razieli, Razieli.... na jednu stranu obviňuješ z předpojatosti, a sám se jí dopouštíš. Víš, podle mě máte do jisté míry pravdu oba. Je f-35 předražená? Jo. He v tuto chvíli ...Zobrazit celý příspěvek

    Razieli, Razieli....
    na jednu stranu obviňuješ z předpojatosti, a sám se jí dopouštíš. Víš, podle mě máte do jisté míry pravdu oba. Je f-35 předražená? Jo. He v tuto chvíli nekonkurenceschopná? Je. Je její nasazení pro CAS a další úkoly nad hustou PVO diskutabilní? Je. ALE.
    To ero bude v plné formě tak někdy za pět let. A nebude to ultimatni zbraň konečného vítězství ala Hitlerovy představy. Tak mi tu totiž některé názory na F-35 zní. Jde o to, že to letadlo je kus uceleného SYSTÉMU vedení boje a tak je na to třeba nazírat. Přidaná hodnota není v tom, že nějaké letadlo hrdinně odstartuje, vybombarduje kompletní PVO středně velké země, 180 jednotlivými ranami z kulometu zničí 180 vysoce hodnotných cílů, pomocí forsáže při průletu nad letištěm nepřítele zničí 30 zaparkovaných migů a do oběda slavně přistane doma. To šlo v simulátoru F-15 na kraji devadesátých let. Přidaná hodnota je ve sdílení informací, absolutní elektronické nadvládě nad bojištěm, navádění ostatních letadel v úplném utajení, spolupráce s pozemními jednotkami, útočnými helikoptérami atd. A může se během toho vývoje spousta věcí podělat a třeba se i objevit nějaká killtec která z F-35 udělá zbytečnou hračku? Jo, může. Ale můžeme to vědět teď? Ne nemůžeme. Takže bych počkal, jak jim vývoj zapadne do požadovaného taktického rámce a pokud i jen z 80 pct ano, tak má am. letectvo zajištěnou převahu na 25 let nad kýmkoliv. I kdyby samotná F-35 nesahala samotnému Mig - cokoliv ani po kotníky, ten ucelený systém nasazení to vyrovná a předčí.Skrýt celý příspěvek

  • jj284b
    14:08 05.11.2015

    opticke systemy by som velmi neprecenoval... detekovat nieco na vacsie vzdialenosti bez toho aby si vedel ze tam niekde nieco je, je prakticky nemozne... no a samozrejme, Rusi ...Zobrazit celý příspěvek

    opticke systemy by som velmi neprecenoval... detekovat nieco na vacsie vzdialenosti bez toho aby si vedel ze tam niekde nieco je, je prakticky nemozne... no a samozrejme, Rusi schopnosti svojich systemov radi prehanaju... len nedavno som videl na jednom fore ako ista osoba obhajovala Rusky IRST, ktory podla neho mal detekovat F35 na 90km z predu a dokladal to informaciami zo Sputniku, len aby ho potom nachytali na hruskach ked sa prislo na to ze slo o udaj detekcie ciela velkosti Su-30 zo zadnej polosfery, kym z predu to bolo 35km... F35 ma podobne ako F22 aplikovane systemy na redukciu IR stopy, takze ten isty system by mal ucinnost z predu zredukovanu na cca 20km ci menej...Skrýt celý příspěvek

  • pet.rok
    14:03 05.11.2015

    shania: to nie je argument proti alebo za len prispevok na zamyslenie nad doktrinou ked sa "riesia" veci z odstupu sice bez strat ale takisto bez znalosti ciela a vysledkov ...Zobrazit celý příspěvek

    shania: to nie je argument proti alebo za len prispevok na zamyslenie nad doktrinou ked sa "riesia" veci z odstupu sice bez strat ale takisto bez znalosti ciela a vysledkov (nasledkov).
    nebrojim ani proti presne navadzanej municii a za navrat neriadenych rakiet, len si myslim ze to nie je vseliek riesiaci vsetky situacie.Skrýt celý příspěvek

  • D.i.p
    13:59 05.11.2015

    Ono záleží na konfliktu. Na potenciálu znesvářených stran, jak budou po delší době vyčerpaný zásoby, zničená infrastruktura a pod. Mě přijde, že F-35 je takový profesorský ...Zobrazit celý příspěvek

    Ono záleží na konfliktu. Na potenciálu znesvářených stran, jak budou po delší době vyčerpaný zásoby, zničená infrastruktura a pod.
    Mě přijde, že F-35 je takový profesorský letadlo na školení hadrových hlav. Při ztrátě podpory jeho schopnosti rapidně klesají.Skrýt celý příspěvek

  • raziel87
    13:39 05.11.2015

    a jéje :) Další článek o mnou neoblíbené (a Shaniou glorifikované a vyzdvihované) F-35. Tak koukám, že už umí tohle éro konečně používat kanon. Jen abych se ještě Shanio ...Zobrazit celý příspěvek

    a jéje :)

    Další článek o mnou neoblíbené (a Shaniou glorifikované a vyzdvihované) F-35.

    Tak koukám, že už umí tohle éro konečně používat kanon.

    Jen abych se ještě Shanio vrátil k tvým výrokům ohledně zaměřitelnosti a sestřelitelnosti tohohle konkrétního stroje o kterém si psal (v podobě únavných a nic neříkajících tapet plných oficiálních marketingových sdělení a cizojazyčných odkazů) Žijeme Shanio v ČR a píšeme na českém foru - proto prosím svoje anglické odkazy alespoň překládej. Ty anglicky umíš, já také ale uvědom si, že spoustu starších chlapů, kteří sem chodí jsou ještě z generace ruskojazyčné :)

    K té tebou vyzdvihované nesestřelitelnosti. Kde bereš tu jistotu? Už při projektování S-400 se počítalo s činností letadel jako je B-2. Veškeré vývojové práce přímo podléhali právě strojům kategorie STEALTH. V jedné ze svých tapet ses mi vysmál "co že sem tahám sestřel F-117 v 99 v Srbsku". To sloužilo pouze pro demonstraci, že i zastaralý střelecký systém může sestřelit nesestřelitelné letadlo. Jasně - víceméně se jednalo o zázrak. Amíci si nehlídali letové trasy a F-117 tak prolétala opakovaně stejnými sektory.

    Nicméně by to mohlo sloužit pro rozvinutí debaty, co by se stalo s F-35 nad nepřátelským územím, bez podpory AWACS, kdy by musela mít sama vypnutý radar? předpokládám, že tvoje odpověď by byla něco ve smyslu "pokud by měla letět do silně bráněného území bez podpory ostatních složek, tak bych jí tam samozřejmě neposlal" a jsme u toho....k čemu tedy F-35 je? když nad těžce bráněné území (kde by byla přesycenost moderní PVO) v roce 2015 PROSTĚ NEMŮŽE.

    Projekty jako F-15 a F-18 musí zůstat ve výrobě. Proč? no protože potřebují zachovat výrobní linku. Proto taky nakonec dostanou Izraelci ty F-15 se segmenty ze SILENT EAGLA - počkat! nebyl si to ty, kdo ještě týden zpět řval, že Silent Eagle nikdy nevznikne? no a vidíš, některé systémy budou nakonec v F-15 pro Izrael použity.

    Navíc zapomínáš na jeden neodiskutovatelnej fakt. F-35 je malé letadlo a proto je také primárně konstruovaná svými délkami odtokových hran, otvory atd. proti stíhačkám - které využívají X-band RL. Ale co PVO? tam RL přeci fungují na úplně jiných vlnových délkách a jistě dobře víš, že žádné letadlo nelze zkonstruovat proti všemu. Naopak u B-2 se primárně zaměřili právě na překonávání PVO a RL o jiných vlnových délkách. Teď nevím, jestli si to psal ty, pokud ne, tak odpusť, že ti vkládám do úst něco, co si neřekl. Proti SR-71 taky vystříleli stovky raket a nikdy nezasáhli - Poslali by SR-71 na území SSSR? určitě ne! argumentovat S-75 ve Vietnamu je docela úsměvné. Jak si přišel na ten poměr ztrát ve Vietnamu 21:1? :-DDD vycházíš z brožurky JANE´S ne? :-D

    Tebou zatracený Super Hornet má větší užitečné zatížení. Také má IRST - ok F-35 má EOTS a Super Hornet "jen" IRST 21 (v podstatě AAS-42). Super Hornet má též systémy REB (IDECM z Growleru) Super Hornet má také AESA radar 6. generace -GaAs RX/TX jako ta tvoje F-35. Super Hornet má také MAWS - AAR-57 ( u F-35 se mi nepodařilo dohledat). Hornet má navíc stejně jako F-35 datalink a Sensor Fusion, rekonfigurovatelný digitální kokpit dokonce na vyšší úrovni, než Lightning.

    Vždyť se ta cena pro Kanaďany !!!!DVOJNÁSOBNĚ!!!!!! zvedla oproti původnim plánům. Ruku na srdce, byli by to úplný blbci, kdyby do tohohle nesmyslnýho projektu rvali prachy - nezůstalo by jim na obnovu loďstva, který je pro ně mnohem důležitější, než tahle ani ryba/ani rak. Navíc u Hornetu se dá daleko lépe hýbat s cenou - už má splacenou výrobní linku a náklady na vývoj a ozkoušení draku jsou dávno amortyzované. U F-35 ani prd.

    Dokážu si docela dobře představit, že Kanada mimo Super Hornetu začne pošilhávat i po té F-15, kterou uvolnili pro Izrael (v podstatě Strike Eagle s prvky ze Silent Eaglu) co si pánové budem - velmi schopné letadlo i v roce 2020.

    Víš proč jsem na tebe tak žhavej? protože jsem ještě nikdy neviděl takový ťululum, který by obhajovalo něco, co nikdy neprošlo vojenskym nasazenim, neexistují žádné relevantní údaje druhé strany (kromě žvástů Lockheedu) vždyť nemáš z praktického hlediska z čeho vycházet! Chápeš vůbec propojenost sytému PVO v 21. století? bych se ani nedivil, kdyby ho Mig-31 BM sesmahl díky optickejm čidlům na 150 Km......sorry, ale víš jaká je bojová síla 4x Mig-31 BM s datalinkama a R-33? já vim, podle tebe nulová :-D protože F-35 přece nikdo nespatří a bude si beztrestně lítat nad Sibiří......ty mě bavíš ty "odborníku přes letadla"Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    12:27 05.11.2015

    pet.rok: a to je argument proti čemu/ pro co? CAS se dělá primárně přes PCM už dost dlouho. Těžko se vrátí časy, kdy se začne CAS dělat primárně pomocí kánonu a neřízených raket ...Zobrazit celý příspěvek

    pet.rok: a to je argument proti čemu/ pro co?

    CAS se dělá primárně přes PCM už dost dlouho. Těžko se vrátí časy, kdy se začne CAS dělat primárně pomocí kánonu a neřízených raket a bomb.

    Pozemní návodčí i vojáci jsou radši, že ví kam přesně bomba spadne, než že budou čekat, jestli vysvětlili pilotovi správně, na co má náklad shodit, označit svoje pozice kouřem atd a to se dnes nemusí obávat, jestli to letadlo k nim vůbec zvládne doletět. A to vůbec nemluvím o časové náročnosti celé akce, kdy už může být pozdě. Tady nejde jen o ztráty letadel v nízké výšce, ale hlavně o přátelskou palbu.

    V srbsku se nato můžeš dívat i tak, že PVO a celá armáda se stala nemobilní a musela se skrývat.

    Navíc další faktor je počasí, při nízké oblačnosti, mlze je A-10 odepsaná, hlavně pokud půjde o operace v horách. F35 může díky AESA radaru operovat a přesně zasahovat cíle i tam kde nelze použít laserové značkovače + může umožnit ostatním letadlům operovat v tohle prostředí.Skrýt celý příspěvek

  • jj284b
    12:05 05.11.2015

    riskovat F35 na CAS s palubnym kanonom je tak ci tak riadne pritiahnute za vlasy...

    riskovat F35 na CAS s palubnym kanonom je tak ci tak riadne pritiahnute za vlasy...

  • pet.rok
    11:40 05.11.2015

    shania: len ci to nie len taky trend nicit vsetko "bezkontaktne" len aby nedoslo k nejakym stratam a mohli si odskrtnut ciel zniceny. A realita ako v srbsku podla hlaseni cela ...Zobrazit celý příspěvek

    shania: len ci to nie len taky trend nicit vsetko "bezkontaktne" len aby nedoslo k nejakym stratam a mohli si odskrtnut ciel zniceny.
    A realita ako v srbsku podla hlaseni cela armada znicena najmenej dvakrat a vysledok s malym nadsadenim 15 atrap, 4 ovce a 2 kravy.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    09:29 05.11.2015

    Charlie: B a C mají pod. USN si víc cení extra paliva než kanonu. Jak už jsme ti jednou psal, tak USN i bez kanonu s F4 mělo po reformach (top gun, lepší údržba raket, atd) poměr ...Zobrazit celý příspěvek

    Charlie: B a C mají pod. USN si víc cení extra paliva než kanonu.
    Jak už jsme ti jednou psal, tak USN i bez kanonu s F4 mělo po reformach (top gun, lepší údržba raket, atd) poměr ztrat od 6:1 do 21:1. USAF bez i s kanonem 2:1 a hůř.

    Bodie: I A-10 střílí krátkými dávkami, takže na vystřílení takového množství munice bude vyžadováno hodně přeletů, což extrémně zvyšuje možnost sestřelení. Množství munice u F35 bohatě vystačí na víc jak tři dávky.

    F35 na CAS bude používat hlavně USMC, kde je nesené množství munice pro kanon srovnatelné s A/V-8 a všechny verze mají víc munice jak evropské a ruské stroje. Jediná služba která má A-10 je USAF, ti už dávno CAS dělají pomocí jiných strojů než A-10 (viz níže)

    Posedlost A-10 je dnes naprosto neopodstatněná... Jednak A-10C plnila max 2%-10% CAS misí (podle oblasti) a z tohoto počtu naprostá většina byla vedena přesně naváděnou municí a ne kanonem. CAS vždy dělali hlavně jiné stroje jako F16, F15, B1 a další.

    Takže i když je kanon v určitých situacích lepší (vyžadováno velmi dobré počasí, nepřítele neschopného se bránit a přehledný terén + dostatek času) tak šance že bude zrovna v prostoru dostupná A-10 a ne jiná platforma je velmi malá.Skrýt celý příspěvek

  • Bodie
    08:44 05.11.2015

    Což o to, ráže kanonu je dobrá, ale cca tři vteřinová dávka je pro CAS hrozně málo. A-10 má kapacitu na téměř 20-ti vterinovou palubu.

    Což o to, ráže kanonu je dobrá, ale cca tři vteřinová dávka je pro CAS hrozně málo. A-10 má kapacitu na téměř 20-ti vterinovou palubu.

  • Charlie
    07:46 05.11.2015

    Céčko ho nemá vestavěnej? No koukám že NAVY to jednou nestačilo...

    Céčko ho nemá vestavěnej? No koukám že NAVY to jednou nestačilo...

Načítám diskuzi...

Stránka 5 z 5