Letectvo Armády České republiky čekají velké změny
-
5. 12. 2015
-
131 komentářů
-
Tomáš Maruščák
Modernizace taktického letectva, nákup vrtulníků ale i obměna strojů dopravního letectva – taková je koncepce Vzdušných sil Armády České republiky v podání velitele brigádního generála Libora Štefánika a plukovníka Jiřího Vávry, ředitele odboru rozvoje vzdušných sil, kterou prezentovali na semináři pořádaném výborem pro obranu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.
Za účasti náměstka ministra obrany Jakuba Landovského a pod záštitou předsedy sněmovního výboru pro obranu Davida Kádnera a poslance Jiřího Skalického se v pátek 4. prosince 2015 od 10.00 hodin konal v Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky seminář na téma „Záměr rozvoje letectva Vzdušných sil AČR".
Velitel Vzdušných sil AČR generál Štefánik prezentoval dva klíčové úkoly, které je nutné do roku 2025 realizovat. Prvním z úkolů je zkrácení výcviku nových mladých pilotů, který ovlivňuje rozvoj Vzdušných sil.
„V současné době mladá generace pilotů začíná svou kariéru studiem na Univerzitě obrany, kde dojde k rozřazení studentů na jednotlivé typy letecké techniky, následuje základní letecký výcvik v Centru leteckého výcviku v Pardubicích, pokračujícího výcviku se piloti dočkají následně na 21. základně taktického letectva v Čáslavi. Teprve po tomto výcviku je nejlepším z nejlepších umožněna konverze na nejmodernější letoun české armády a to na JAS-39 Gripen. To už je ale pilotovi 32 až 33 let," konstatoval generál Štefánik.
Mezinárodní výcvikové centrum pro taktické piloty v Pardubicích
Tento relativně dlouhý výcvik pilotního personálu s sebou nese výrazné finanční náklady. Kromě změny systému vzdělávání je další možností tento problém vyřešit mezinárodním výcvikovým centrem. „Ministerstvo obrany intenzivně jedná se zahraničními partnery o možnosti jejich přispění ke vzniku mezinárodního výcvikového centra pro střední Evropu, kde by se mladí piloti připravovali pro výcvik na letoun poslední generace," uvedl Štefánik.
Počítá se s partnerskými státy jakožto zakládajícími členy. Česká republika by do společného centra přispěla cestou státního podniku LOM Praha Centrem leteckého výcviku a Taktickým simulačním centrem v Pardubicích. Nejednalo by se přitom jen o základní či pokračující letecký výcvik, který by se v budoucnu prováděl na letounech L-39 NG, ale také o výcvik na nejmodernějších nadzvukových strojích.
Do konce roku 2018 je tak možné očekávat podpisy prvních tzv. mezinárodních dohod o porozumění (Memorandum of Understanding), ve stejném roce by následovala možnost realizace výcviku na podzvukových letounech, od roku 2020 je záměrem již výcvik na nadzvukových strojích a to na letounech JAS-39 Gripen.
Právě společnost SAAB analyzuje možnosti, jak se na vytvoření centra podílet. Piloti českých strojů by se tak mohli dostat na nejmodernější letoun české armády o více jak pět let dříve, tedy již ve 27 letech. Došlo by tak ke zkvalitnění pilotního výcviku a k vysokému snížení jeho nákladů.
Nutné je se zaměřit na působení „Air-to-Groung"
„Letouny L-159 ALCA mají své jednoznačné místo ve Vzdušných silách AČR. Díky jejich schopnostem působit proti pozemním cílům spolupracují například i s americkou školou školou AGOS – Air Ground Operational School ve výcviku předsunutých leteckých návodčích," začal druhou část své přednášky generál Štefánik.
Právě výcvik předsunutých leteckých návodčích je specialitou českých vzdušných sil. „Byli jsme prvním státem, který byl požádán, aby do školy AGOS poslal svého instruktora," připomněl Štefánik. Pro tyto letouny je však nezbytné pořídit víceúčelové kontejnery či přesnou munici proti pozemním cílům.
Oproti tomu nadzvukové gripeny plnily pouze mise vzduch – vzduch, tedy nebyly vybaveny schopností působit proti pozemním cílům. „Je nezbytné letouny gripen touto schopností dovybavit. Možnosti použití letounu se tak rozšíří o více než 50 % za relativně malé náklady s porovnáním k ceně celého kontraktu," upozornil Štefánik.
Letouny gripen by měly dle nového kontraktu být vybaveny také systémem pro noční vidění, komunikačním systémem Link-16 či zaměřovacích a průzkumným kontejnerem LDP. Zmíněné modernizace budou realizovány do konce roku 2018.
„Dovybavit nadzvukové letouny schopností Air-to-Ground vidím jako prioritu v rozvoji taktického letectva pro možnost jejich plnohodnotného nasazení například i v mezinárodních operacích," uzavřel svou přednášku Štefánik.
Změny čekají i vrtulníkové a dopravní letectvo
V přednášce koncepce vzdušných sil pokračoval plukovník Jiří Vávra, ředitel Odboru rozvoje vzdušných sil Sekce rozvoje a plánování schopností Ministerstva obrany. Plánovanou obměnou dopravních letounů Jak-40 dojde nejen k zachování, ale k posílení transportních schopností ve prospěch pozemních sil.
„Do roku 2025 se také počítá s pořízením dvou kusů středních transportních letounů, čímž zásadním způsobem dojde k nárůstu schopností dopravního letectva, bude možnost přepravy kolové techniky a rozměrných nákladů," konstatoval Vávra. S přepravou nadrozměrných nákladů by nám nadále pomáhali koaliční partneři.
„V případě navrhovaného navýšení rozpočtu na obranu je investice do transportního letectva jednou z resortních priorit," poznamenal náměstek ministra Jakub Landovský a dodal: „Vzhledem k nutnosti stabilizovat regiony Afriky a Blízkého Východu, které jsou mimo jiné zdrojem migrace, bude role transportního letectva v budoucnu velmi důležitǎ."
„V oblasti vrtulníkového letectva je prioritou pořízení dvanácti kusů univerzálních vrtulníků jako náhrady za Mi-24/35, které v současné době nesplňují požadavky k nasazení do zahraničních operací," uvedl Vávra. Ministerstvo obrany již dříve uveřejnilo, že oslovilo partnerské země o nabídky na 12 nových víceúčelových vrtulníků pro Armádu České republiky.
„Program nákupu nových víceúčelových vrtulníků počítá samozřejmě s nutnou infrastrukturou, platformou stroje, s nutností vyškolení personálu i s životností těchto strojů," doplnil Vávra.
Všichni zástupci Armády České republiky se tak shodli, že realizace koncepce je nutným krokem ke klíčovým schopnostem pro zabezpečení stanovených úkolů ozbrojených sil a k plnění našich závazků vůči koaličním partnerům.
Související články
České bitevníky L-159 ALCA konečně v Iráku
Ve čtvrtek ráno přistála na irácké základně Balád první dvě bitevní letadla L-159 ALCA iráckých ...
-
05.11.2015
-
53 komentářů
-
Jan Grohmann
71. mechanizovaný prapor cvičí na Libavé
Uplynulé dny znamenaly pro všechny příslušníky 71. mechanizovaného praporu další intenzívní pobyt ve ...
-
11.11.2015
-
0 komentářů
-
71. mpr
ROZHOVOR: Keith Flail o UH-1Y Venom a AH-1Z Viper pro Armádu ČR
Minulý týden proběhla v Praze konference Combat Helicopter, kde odborníci diskutovali o nejnovějších ...
-
24.11.2015
-
67 komentářů
-
Jan Grohmann
Elitní vojáci z Tábora se připravují na moderní válku projektem TRIDENT
Boletice/Tábor - Zpravodajská skupina VÚ 1825 z Tábora pod velením nadporučíka Romana R. zahájila v ...
-
01.12.2015
-
12 komentářů
-
Zdeněk Koza
Komentáře
"Mít ve výzbroji dva vrtulníky stejné váhové kategorie není problém"
pochopitelně, že není.. jen to leze do peněz, které AČR nemá
"protože se zvažovalo pořizování 12+6 ks,"
Zde budu lehce pohrdavý.. jistě se o tom uvažovalo do té doby, než někdo přišel na to, že termín dodávek prvních nových vrtulníků se nekryje s uzemněním posledního letuschopného Sokola.
Nákup určitě nějak dopadne. Vždycky to nějak dopadlo.. akorát už nevím jestli AČR není spíš PČR s minometem.Skelet
Slovo téměř jsem použil schválně, protože se zvažovalo pořizování 12+6 ks, kde tech šest melo byt jako náhradou za W3A. Nakonec se šlo cestou GO u W3A...takže současné pořizování LUH se W3A téměř netýká.
Mít ve výzbroji dva vrtulníky stejné váhové kategorie není problém...tedy za jistého předpokladu...jedním z nich je účel užívaní takovych strojů a z toho vyplyvajici konfigurace. Myslím, ze když se rozhlednete po světe, zjistíte, ze je to občas běžné i jinde. Jen u nás jsme si zvykli plnit všechny úkoly jedním vrtulníkem a podobné...Ten provoz je takový jaký je.. v době kdy jsme měli halfo vrtulníků mohlo být provozování LZS Plzeň-Líně fajn, ale v době, kdy jsou letuschopné tři vrtulníky, a z toho dva jsou blokování touto službou, tak je to luxus, který si armáda nemůže dovolit.
To slůvko "téměř" je dosti podstatné. Znamená to, že budeme mít ve výzbroji dva vrtulníky podobné váhové kategorie. Případně se celý tento program mohl dělat komplexně, tedy vypsat soutěž na dodávku 10+12 vrtulníků. Čímž by se podařilo cenu srazit ještě více..
No nic, už je to fuk.. jsem zvědav jestli vítěz bude H145m nebo AW169mTF_HU: omlouvám se za pozdní reakci. Čekal jsem s ní až budu mít čas si prolouskat článek o českých Sokolech v L+K.
Tento článek pouze utvrdil mé domněnky, tedy "tragikomedie" při rozhodování o dalším osudu W-3 u nás. A také mou domněnku týkající se působení u LZS Líně.
Ze tří letuschopných Sokolů byl jeden v údržbě, jeden musel být v Líních pro záchranku a třetí se nemohl z Kbel moc vzdalovat, protože ministerstvo obrany garantuje ministerstvu zdravotnictví zálohování onoho vrtulníku v Líních. Tedy v onom období měla AČR tři vrtulníky, které nemohla používat, a museli je zastoupit provozně nákladné Mi-17/Mi-171.
Takže vyplatí se AČR, že provozuje LZS v Plzni?Drahé - levné - naviják
jako optimista doufám, že je to sofistikovanější
Amíci teď dokupují UH-72A Lakota (prakticky EC 145) za 5,5 mln USD kus (5,5 *25 = 138 mln CZK)
Generálka sokola stojí kilo a jsme ochotni zaplatit.
Je UH drahá nebo levná?
Já jsem ochoten dát i 250 m za stroj, když za to něco dostanu.
Průměrná cena UH 72 v celém programu US Army je necelých 7 mln USD
BTW : ten kontrakt na dalších 12UH 72 za 65,8 mln USD je z letošního listopadu.
Takže pokud by to MO s nějakým využíváním US jako spojence myslelo vážně, tak už jsme dávno připojení k tomuto programu namísto žebrání u US námořnictva a dělání překvapeného z ceny.
US army mohla v klidu místo 12 dobjednat 24 nebo 36 (i místo sokolů ) protože US Army už se blíži 400 odebraným kusům a program bude končit. Za rok jsme je tu mohli mít.
Cena cca 4 mld CZK včetně DPH, zbraně je možno dokupovat postupně, sokoly taky žádné nemají. Servis bude stát +/- co konkurence, tam se moc neušetří.
Už jsem tu před časem dával odkaz na nákup AW 109 Filipínama. Také se to dalo pořídit za necelé 4 mld CZK a za rok tu mohly být...
Prostě buď se chce nebo se nechce.Tf hu: Usuzuju z informací které k nam pronikají. Požadavek výzbroje je pochopitelný, tim ale eliminujeme z výběru 2/3 potencionálních stroju. To je jedno, pořád zůstanou ty nejzajímavější kusy. Jenže když do toho přidáme pozadavek na převoz 6ti čelného družstva, coz znamená misto pro 10 osob (vystroj ) už začínáme vyřazovat i stroje typu KW. K tomu tam určitě bude požadavek na navyjak pro případ zivelnych pohrom a podobně což už se u luh moc nenachází a musi se hledat u větších strojů . Do toho se podívejme jaké stroje jsme oficiálně dostali nabídnuté: surion, uh-1,aw139 to uz nejsou lehké vrtulniky. Ještě tak možná ta AW ta se preci jen podoba budoucimu luh americke armady.
TF_HU: Tak podle mě je v současné době cesta LUHu asi ta nejlepší. Co se týče pokočilých zbraňových a optických systémů tak to bude proti 24 posun vpřed. Do budoucna takové stroje poskytnou posádkám lepší výchozí pozici pokud by nastala jiná situace pořídily se plnohodnotné bitevníky. Současně s tím může probíhat výcvik spolupráce mezi skauty a Alcami/Gripeny.
Největší problém popravdě vidím co vše se od těch strojů čeká. Příjde mi to, že je jako při výběrovkách v minulosti tak moc specifických podmínek, že je bude moci splnit malokterý stroj. Pořizovat stroje velikosti UH, surion nebo AW139 je pro průzkumné úkoly hloupost. Ty už jsou moc velké, těžké tudíž i hlasité. Spoustě armád stačí pro stejné úkoly AW109, jen u nás chceme zase něco extra. Jako když se vybíral OT a bylo nutností aby to byla osmikola. Pak z toho dostaneme takový neohrabaný kočkopes jako je pandur.Kazd...
pokud se nepletu, armáda by si přála kontrakt dosti podobný tomu s JAS39, tedy kompletní smlouva i se servisem. Nebudu spekulovat proč.
Nikdo se tu nebaví a ani nebavil o kopletním přezbrojování. Kam má paměť šahá...vždy se mělo jednat o doplnění flotily vrtulníků. Letectvu malý stroj citelně chyběl. Kompletní přezbrojení nemůže nikdo myslet vážně, tedy ne ve smyslu okamžitého...na to nemáme rozpočet a ani politickou vůli :-)
Tak hlavně, pokud se nepletu...pořízení vrtulníku ještě nebylo zahájeno, stále jsme v jakési přípravné fázi.CerVus
z mého pohledu, co tu v diskuzi vidím...lidé si myslí, že LUH mí nahradit Mi 24 což je blbost, na základě tohoto falešného pocitu tu potom hodnotí pořizování zmiňovaného LUH.
Sám nedokážu zhodnotit...jak probíhá rozhodovací proces na MO ČR (a stejně tak málo kdo z civilů zde)...ale cesta je taková, že vzhledem k omezeným prostředkům se rozhodujeme nad prioritami. Schopnosti vrtulníkového letectva jsme někam již deklarovali a tedy v tomto jedeme v nakročeném směru...speciální síly atd.
Přitom je třeba souběžně rozvíjet ty u stíhacího letetcva. Stále s limitovanými zdroji. Do toho stojíme před zásadním rozhodování zda pokračovat s nemodernizovanými (NATO standardy nesplňující, nebo diskutabilně splňující kriteria) a s nutnou GO u těchto vrtulníků, navíc dnes již i s seriózním ohledem na geopolitickou situaci...
Osobně to vnímám jako rozhodnutí k ukončení starého typu, vrchnutí více úsilí do té CSS části a po odeznění znovuotevření dsikuze nad čistě bitevním typem. Neříkám, že je to super nebo blbost...jen to takto vnímám.jasně bylo prezentováno, že MO chce jít mimo výběrové řízení dle zákona a nejlépe mezistátní smlouvou.
To je jedno hlasování na vládě a jedna smlouva.
Zajímavé, že když se za víc jak miliardu v rychlosti dokupovaly BREN a spol. tak to šlo bleskem, sokoly dtto, atd... Součet těch zakázek je možná větší než kolik se dá za 12 AW109 (které splňují co AČR chce)
U vrtulník to nejde dva roky..
To nemá nic s velikostí rozpočtu a zákony společného.
Pokud je ve hře kompletní přezbrojení, které zde prosazuji, tak beru zpět, ale tak to nevypadá.TF_HU: proto to je v úvozovkách. Mě je jasné, že lehký ozbrojený vrtulník nemůže nahradit bitevní. Žel bohu bitevní nebude a jediné co tu zůstane bude ten ozbrojený.
Realita je taková, že pokud si armáda nemůže dovolit plnohodnotný zbraňový systém v odpovídajících počtech, tak by měla pořídit nějaký alternativní a tomu přizpůsobit operační nasazení.
Němci za 2sv jasně dokázali, že pro obranou úlohu jsou ty nedokonalé stroje pří správném použití kolikrát lepší než ty plnohodnotné.CerVus
...bylo by fajn, kdybyste pochopil, že LUH vrtulník, který chce letectvo pořídit, není a nemůže být náhradou za bitevní vrtulník. Tohle nikdo v letectvu netvrdí, a letecký personál si je toho vědom, bohužel to zaznívá zkresleně v médiích (z nějakého důvodu). U nového LUH vrtulníku bylo pouze...s přihlédnutím k ukončování provozu Mi 24...požadována schopnost nést výzbroj, tak aby se udržela schopnost CAS, nebo nějaké podpory na zemi.Tak navyšování rozpočtu není jen o technice, že :-)
Fascinuje mě ta rozpolcenost společnosti, která považuje armádu za zbytečnou a dává politikům mandát k její redukci...již od roku 2003, kdy to osobně vnímám nejmarkantněji. Za bláhové představy, že NATO je něco abstraktního jako blanický rytíř a nějaká případná hrozba je taaak daleko, že konflikt v Evropě je v nadcházejících letech nemožný...jak si všichni pamatujeme, se tu redukovala technika, personál, posádky...a dnes by si všichni představovali jak armáda tahá trn z paty všem a u všeho. Tento jev se musel projevit všude...i při akvizicích...nemluvě o zákonech. Snadno se dneu ukazuje na problémy, hůře se přináší řešení..Deutschmann: U naší armády stačí odškrtávání. Vždyť i výzbroje na Gripeny a Alcy máme naprosto směšné zásoby. PVO je na tom snad ještě hůře a od vrtulníků, které "zastoupí" mi-24 se nedá čekat, že by výzbroj mohlo nést více než 4 kusy čemuž bude i odpovídat stav zbraní a munice k nim. A to jsem nezmíni ani naše tanková vojska čítající zavratný počet 30 ks.
V tomto článku (http://www.armadninoviny.cz/za... se píše o zakoupení 4 ks zaměřovacích kontejnerů Litening III 200 ks přesně naváděných pum GBU-12/16.
Je v plánu (cokoliv za 5 let je čirá utopie) zakoupení více kontejnerů, aby bylo možné v případném boji využít více letadel? Nebo si odškrkneme to že zaměřovací kontejnery máme a víc se nebude řešit?
Cervus: super odkazNo tak hlavně aby se ale vybíralo. Navýšení rozpočtu nebude, dokud nezačně MO a AČR pracovat. Utrácení mimo výběrové řízení už Stropnickému dlouho tolerovat nebudou a jestli přijde nějaký výkyv, tak ty peníze Babiš zase sebere. Po tom vyhození skoro dvou miliard za sokoly by to možná bylo nejlepší řešení.
Dnes v parlamentu:
Babiš upozornil, že příští rok se už rozpočet ministerstva obrany zvedl o čtyři miliardy, resort má navíc nespotřebované výdaje a rezervy, podle Babiše si tak oproti letošku polepší až o 8 miliard. „Kolegové neznají úplně realitu...problém je těžkopádnost státní správy"Honza: tady máš přehled, co je vše k mání. http://helicopters.axlegeeks.c...
Skelet
Armáda, letectvo, požaduje 12 LUH, což je light utility helicopter, pokud se nepletu v požadavcích je schopnost na přepravu 6 členého družstva jako minimum. Pominu teď avioniku a podobně...takže z toho pohledu to napovídá o jaký vrtulník se asi může jednat.
Z mého pohledu, by se primárně mělo vybírat z VOJENSKÝCH vrtulníků, ne civilních konverzí...pokud na to nemáme, ok civilní konverze...z těch co jsem měl možnost osobně vidět, ty konverze byly ve stádiu nejistého výsledku. Tedy nezavedeny...někde ještě nedokončen ani vývoj....TF_HU klidně se přeme. Dobrá pře je lepší jak dva monology vydávající se za dialog :)
"Je úplně jedno jestli se bavíme o Mi 24/35...posledních 10 strojů, které dnes dosluhují nebylo nakoupeno, ale dodáno v deblokaci ruského dluhu vůči ČR někdy 2004 (asi). "
bavíme se o stejných vrtulnících. Byť jsou vyrobeny nově, tak výbavou odpovídají Mi-24V, které provozovala ČSLA. Samo sebou krom úpravy kokpitu pro noční vidění, a nutnou výbavu pro akce s NATO.
"Domnívám se, že o žádné smlouvě nikde...možná někde na politické úrovni jako nápad...nebyla řeč, protože rozhodnutí pořídit vrtulníky bylo jako náhradní řešení, kdy se nepodařilo dokončit pořízení transportních letounů z Ruska...problém s výrobou. Ano, vrtulníky měly být modernizovány všechny...všechny co přišly z deblokace dluhu. Pokud by je modernizoval Rus, cena za modernizaci byla ukrutná :-) Bylo rozhodnuto, že modernizaci provede LOM (přestože existovala izraelská možnost). Obávám se, že touto cestou zbytek V4 jít nechtěl (Polsko) a nemohl (zbytek). Tento jev pokračuje skrze MATC... "
Ano, nedohodli jsme se.. Rus do toho neměl zasahovat, tenkrát se nejvíce skloňoval izraelský IAI a britský BAe.
"To o IZS nemá smysl komentovat...je to prostě úkol, který plní. Výcvik to nijak neomezuje... "
Bohužel to má smysl komentovat. Výcvik to sice neomezuje, ale zároveň to váže prostředky AČR na určité místo, aniž by s tím mohla něco udělat.
"Ano, z vašeho pohledu je to sice byrokratický papír, ale na základě něj se takto uvažuje...tedy pokud se bavíme o 12 vrtulnících, nebavíme se o žádné náhradě W3A a nebo Mi 17...bavíme se jen o jedné základně s CSS úkoly..."
Tak tedy doufejme, že se nevybere vrtulník stejné nebo obdobné váhové kategorie jako Sokol.skelet
Nebudu se přít, ale...
Je úplně jedno jestli se bavíme o Mi 24/35...posledních 10 strojů, které dnes dosluhují nebylo nakoupeno, ale dodáno v deblokaci ruského dluhu vůči ČR někdy 2004 (asi).
Domnívám se, že o žádné smlouvě nikde...možná někde na politické úrovni jako nápad...nebyla řeč, protože rozhodnutí pořídit vrtulníky bylo jako náhradní řešení, kdy se nepodařilo dokončit pořízení transportních letounů z Ruska...problém s výrobou.
Ano, vrtulníky měly být modernizovány všechny...všechny co přišly z deblokace dluhu. Pokud by je modernizoval Rus, cena za modernizaci byla ukrutná :-) Bylo rozhodnuto, že modernizaci provede LOM (přestože existovala izraelská možnost). Obávám se, že touto cestou zbytek V4 jít nechtěl (Polsko) a nemohl (zbytek). Tento jev pokračuje skrze MATC...
Rozhoduje se dle priorit...ty se mění v čase a dle peněz. Zvažovalo se zda najít peníze a generálkovat, dolétat nebo usadit a najít nový vrtulník. Kdy prostředky jsou kvůli prioritám.Neříkám, že je to vypadá ok, jen že jsou tu různé faktory.
To o IZS nemá smysl komentovat...je to prostě úkol, který plní. Výcvik to nijak neomezuje...
Ano, z vašeho pohledu je to sice byrokratický papír, ale na základě něj se takto uvažuje...tedy pokud se bavíme o 12 vrtulnících, nebavíme se o žádné náhradě W3A a nebo Mi 17...bavíme se jen o jedné základně s CSS úkoly...skelet: Nějak se mi nezdá, že by do jediného oficiálního konfliktu ve kterém se Rusko angažuje poslali zastaralé stroje. Navíc v úloze ochrance záchranného vrtulníku. No, ale je to možné.
Jinak souhlasím s tím, že naše vrtulníkové letetvo je co se počtů týče stejně směšné jako to tankové. Proto se mi zdá lepší varianta pořídit za stejné peníze jako by přišlo 12 UH-1 raději 20 H145M nebo něco takového. Horší je, že to dost komplikuje stupidní prodloužení životnosti Sokolů ve větším počtu než je pro záchranku potřeba.TF_HU s dovolením jdu blábolit dál ;)
"1) Nakoupily se zastaralé vrtulníky Mi-35.....není pravda "
Mi-35 je exportní označení vrtulníku Mi-24V. Tedy vrtulníku, který ČSLA zařadila do své výzbroje v druhé půlce osmdesátých let. Ostatně tam také výbava Mi-35 patří. Toliko k modernosti Mi-35 AČR.
"2) podepsána závazná smlouva o jejich modernizaci v rámci V4...s kým podepsána a jak závazná? (utopie) "
Před nákupem Mi-35 byla domlouvána společná modernizace flotily vrtulníků Mi-24 v zemích Vysegradu, nebo-li V4. Proto také byla objednaná verze Mi-24V (pardon Mi-35), protože tato měla být překopána do moderní podoby. Jednání jak jistě víte krachla. Nové Mi-24V alias Mi-35 ovšem již byly objednány.
"3) Když to padlo, tak nebyla změněna objednávka z Mi-35 na Mi-35M (nebo jiný klon) a ani nebylo přistoupeno k dílčí westernizaci.....vzhledem k bodu 1) to nešlo "
Nešlo protože se někdo spol0hal na bod dva. A i kdyby se neunáhlil měla být provedena alespoň částečná westernizace (např. možnost nošení výzbroje NATO). Nové vrtulníky, souhlas výrobce i výkresovou dokumentaci jsme k tomu měli.
"4) Sokoly generálkovat nevyplatí se mluví tak dlouho, až se musí generálkovat, protože by jinak nebylo s čím lítat...bylo tam více faktorů. "
Jaké faktory? A mění to něco o tom, že chvilku ministerstvo obrany mele tohle a chvilku ono, čímž se jeví nedůvěryhodné?
"5) a to nemluvíme o tom, že část Sokolů je armádě k ničemu, protože já vázána civilní LZS..........mohu vědět jak konkrétně? Téměř celá AČR je vázána na IZS :-)"
Mluvím o Plzeň Líně, což znamená že AČR nemůže v praxi používat jeden stroj W-3 Sokol dle svého uvážení. [sarkasmus]Ve své podstatě po vyřazení Mi-35 se může celá vrtulníková složka AČR převést pod PČR.[/sarkasmus]
"Mi 8 už u nás krom salóní nelítá žádná. "
Tedy žádné Mi-8P už AČR neprovozuje? V každém případě díky za upřesnění
"Mi 17 a W3A nepatří vrtulníkovému letectvu"
pardon to je ovšem nepodstatné. je to je kus byrokratického papíru v malém letectvu. O té výměně vím.
"Kolik si myslíte, že dnes celkem létá Mi 24? To jen k těm schopnostem..."
Provozuschopných by jich mělo být 10 ze 17. S tím jak starý je zřejmě tento údaj, a jak se plánuje jejich vyřazení, počítám nanejvýš čtyři stroje.
Cervus: v Sýrii lítá Mi-24P (zavedení v osmdesátých letech). Mám za to, že tam modernizované stroje zatím nejsou.Nesundali ted náhodou povstalci Rusům jednu mi24? Navíc se určitě jednalo o modernější verzi, která letěla do míst kde čekali problémy. To jasně ukazuje, že to není létající obrněnec. Ten stroj je obrovský a dělá neskutečný kravál takže o nějakém skrytem přiblížení není řeč. Na druhou stranu stranu tiché moderní střední vrtulníky vybavené kompozitním rotorem a pokročilými elektrooptickým vybavením mohou byt stejně nebezpečné jak nesenou vyzbroji tak poskytnutím oči pro letouny.
kazd
No, neznám koncepci doslova, ani nedám ruku do ohně, že to někde bylo přesněji specifikováno...ale mohu vám říci, že z pozice základny a letectva se jednalo o dlouhodobou potřebu, kdy se volalo po menším vrtulníku, který by přebral některé úkoly od 171...klasickým je průzkum, speciální síly atd...Skelet
1) Nakoupily se zastaralé vrtulníky Mi-35.....není pravda
2) podepsána závazná smlouva o jejich modernizaci v rámci V4...s kým podepsána a jak závazná? (utopie)
3) Když to padlo, tak nebyla změněna objednávka z Mi-35 na Mi-35M (nebo jiný klon) a ani nebylo přistoupeno k dílčí westernizaci.....vzhledem k bodu 1) to nešlo
4) Sokoly generálkovat nevyplatí se mluví tak dlouho, až se musí generálkovat, protože by jinak nebylo s čím lítat...bylo tam více faktorů.
5) a to nemluvíme o tom, že část Sokolů je armádě k ničemu, protože já vázána civilní LZS..........mohu vědět jak konkrétně? Téměř celá AČR je vázána na IZS :-)ale já neříkám, že se má všechno plnit Mi 171
já říkam, že neplatí rovnice Mi171 je velký tak potřebujem něco menšího.
Ta rovnice je komplikovaná, kde kromě velikosti, je x dalších proměnných a u těch já prostě neznám žádný materiál armády, který by je definoval, protože v koncepci to není.Kazd...
pardon, ale v posledním vašem komentáři s vámi nesouhlasím. Letectvo již dlouhodobě pociťuje nedostatek právě v kategorii malých vrtulníků. Nákup těchto 12 ks právě mělo být doplněním operačních schopností. Mělo to ulevit letce Mi 171, která dnes plní všechny možné úkoly vrtulníkového letectva. To je bod od kterého se odrážím...HonzaH: Bitevní vrtulník se hodí k potírání všeho. Má na to nosnost, odolnost a variabilitu výzbroje i sensory. Ostatně bitevní vrtulník vznikl na základě zkušeností z boje proti živé síle, nikoliv proti obrněncům. "Gunship" je sice fajn, ale je příliš limitován svými výkony. A když není limitován, tak je už na bázi UH-60/Mi-17. Proto je vyřazení bitevních vrtulníků krokem zpět, nikoliv vpřed. Po vyřazení Mi-35 to bude vypadat tak, že schopnost působení vrtulníků AČR proti pozemním cílům klesne takřka na nulu. Protože jediný kdo bude moci nést těžší protizemní výzbroj bude pouze těch 12ks LUH (rovná se 2xPTŘS, 7x70mm).
My vskutku chceme 12 lehkých vrtulníků, jenže.. stojíme před vyřazením jednoho kusu Mi-8 a pěti kusů Mi-17 (neplést si s Mi-171!), k tomu jsme stáli před vyřazením deseti kusů W-3 Sokol (což padlo díky GO). Víceméně ministerstvo obrany promrhalo možnost vypsání tendru na 16vrtulníků s obcí na dalších šest!
Po vyřazení Mi-35 to bude vypadat tak, že schopnost působení vrtulníků AČR klesne takřka na nulu. Protože jediný kdo bude moci nést těžší protizemní výzbroj bude pouze těch 12ks LUH.
Ale tohle vše je o naprosté a dlouholeté impotenci politiků a vojáků z GŠ.
Nakoupily se zastaralé vrtulníky Mi-35, aniž by byla podepsána závazná smlouva o jejich modernizaci v rámci V4. Když to padlo, tak nebyla změněna objednávka z Mi-35 na Mi-35M (nebo jiný klon) a ani nebylo přistoupeno k dílčí westernizaci. Tím se spláchlo cca 150mega v dolarech. O tom, že se nevyplatí Sokoly generálkovat nevyplatí se mluví tak dlouho, až se musí generálkovat, protože by jinak nebylo s čím lítat... a to nemluvíme o tom, že část Sokolů je armádě k ničemu, protože já vázána civilní LZS."A je tady ta příležitost, že zrovna chceme 12 lehkých transportních vrtulníků. Pokud vím, že přijdu o bitevní vrtulníky, tak využiju této příležitosti a nechám ty stroje vybavit i zbraňovými systémy."
No jenomže takhle to právě není.
To je postup, který přesně končí rozsahem a cenou BREN atd.
Že zrovna chceme 12 lehkých transportních vrtulníků má vyjít z analýzy
a) chce to po nás NATO
b) je zde nová hrozba / příležitost, kterou tím naplníme
c) něco nahrazujeme
atd.
tohle má někdo neprosto jasně kvantifikovat a pak z toho vyvodit co potřebujeme
To se neděje a je to stejná situace jako s L159, které v původním počtu nikdy ani nebyly zprovozněné.
Nevěřím, že nějaký ministr vzal tužku a přepsal počet v materiálu, který předložila armáda.
Jaká konkrétní schopnost armády v tuto chvíli není naplněna a zastane ji 12 lehkých transportních vrtulníků ? Pak se můžem bavit o tom jestli má být lehký, jestli transportní, jestli má mít PTŘS.
Pak z toho může vyjít, že to jedním typem vůbec nelze pokrýt atd.
Bylo to zde 100 x napsané, zbytečné opakovat.Já si nemůžu pomoct, ale bitevní vrtulníky byly podle mne původně určeny především pro boj s obrněnou technikou. Na takový konflikt se připravoval západ i východ, proto obě strany rozvíjely bitevní vrtulníky. Pokud budeme předpokládat, že by se v ČR měl v budoucnu odehrát takový konflikt, pak je třeba se na něj připravit komplexně. Nedokážu si představit, že by 20 tisícová AČR s 30 modernizovanými tanky byla schopna zastavit větší nápor obrněné techniky, i kdyby k tomu měla 20 bitevních vrtulníků. To bychom potřebovali výrazně zvýšit početní stavy, zavést do výzbroje další težkou obrněnou techniku, posílit PVO, zmodernizovat dělostřelectvo a hlavně jej výrazně posílit atd... 20 bitevních vrtulníků by se nejspíše rovnalo ročnímu rozpočtu celé AČR a pořizovací cenou to nekončí. A efekt na celkové schopnosti AČR by nebyl nijak výrazný.
Zvláště u letecké techniky, která stojí ranec, je třeba mít velmi promyšlenou koncepci. Jaké schopnosti chce letectvo rozvíjet? Je pro letectvo v nejbližích letech prioritou boj s masivním útokem obrněné techniky? Vyřazení plnokrevného vrtulníku je asi nutnost, pokud na něj armáda nemá.
A je tady ta příležitost, že zrovna chceme 12 lehkých transportních vrtulníků. Pokud vím, že přijdu o bitevní vrtulníky, tak využiju této příležitosti a nechám ty stroje vybavit i zbraňovými systémy. Ne proto, abych bitevní vrtulníky nahradil, ale proto, abych nastalou ztrátu alespoň trochu vykompenzoval.
Když na to nemáme peníze, tak je prostě nemáme. Tečka.