Letectvo Armády České republiky čekají velké změny

Foto: Letouny 21. základny taktického letectva Čáslav – L-39 Albatros, L-159 ALCA, JAS-39 Gripen; ilustrační foto / archiv 21. základny taktického letectva
Letouny 21. základny taktického letectva Čáslav – L-39 Albatros, L-159 ALCA, JAS-39 Gripen; ilustrační foto / archiv 21. základny taktického letectva

Modernizace taktického letectva, nákup vrtulníků ale i obměna strojů dopravního letectva – taková je koncepce Vzdušných sil Armády České republiky v podání velitele brigádního generála Libora Štefánika a plukovníka Jiřího Vávry, ředitele odboru rozvoje vzdušných sil, kterou prezentovali na semináři pořádaném výborem pro obranu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.

Za účasti náměstka ministra obrany Jakuba Landovského a pod záštitou předsedy sněmovního výboru pro obranu Davida Kádnera a poslance Jiřího Skalického se v pátek 4. prosince 2015 od 10.00 hodin konal v Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky seminář na téma „Záměr rozvoje letectva Vzdušných sil AČR".

Velitel Vzdušných sil AČR generál Štefánik prezentoval dva klíčové úkoly, které je nutné do roku 2025 realizovat. Prvním z úkolů je zkrácení výcviku nových mladých pilotů, který ovlivňuje rozvoj Vzdušných sil.

„V současné době mladá generace pilotů začíná svou kariéru studiem na Univerzitě obrany, kde dojde k rozřazení studentů na jednotlivé typy letecké techniky, následuje základní letecký výcvik v Centru leteckého výcviku v Pardubicích, pokračujícího výcviku se piloti dočkají následně na 21. základně taktického letectva v Čáslavi. Teprve po tomto výcviku je nejlepším z nejlepších umožněna konverze na nejmodernější letoun české armády a to na JAS-39 Gripen. To už je ale pilotovi 32 až 33 let," konstatoval generál Štefánik.

Mezinárodní výcvikové centrum pro taktické piloty v Pardubicích

Tento relativně dlouhý výcvik pilotního personálu s sebou nese výrazné finanční náklady. Kromě změny systému vzdělávání je další možností tento problém vyřešit mezinárodním výcvikovým centrem. „Ministerstvo obrany intenzivně jedná se zahraničními partnery o možnosti jejich přispění ke vzniku mezinárodního výcvikového centra pro střední Evropu, kde by se mladí piloti připravovali pro výcvik na letoun poslední generace," uvedl Štefánik.

Počítá se s partnerskými státy jakožto zakládajícími členy. Česká republika by do společného centra přispěla cestou státního podniku LOM Praha Centrem leteckého výcviku a Taktickým simulačním centrem v Pardubicích. Nejednalo by se přitom jen o základní či pokračující letecký výcvik, který by se v budoucnu prováděl na letounech L-39 NG, ale také o výcvik na nejmodernějších nadzvukových strojích.

Do konce roku 2018 je tak možné očekávat podpisy prvních tzv. mezinárodních dohod o porozumění (Memorandum of Understanding), ve stejném roce by následovala možnost realizace výcviku na podzvukových letounech, od roku 2020 je záměrem již výcvik na nadzvukových strojích a to na letounech JAS-39 Gripen.

Právě společnost SAAB analyzuje možnosti, jak se na vytvoření centra podílet. Piloti českých strojů by se tak mohli dostat na nejmodernější letoun české armády o více jak pět let dříve, tedy již ve 27 letech. Došlo by tak ke zkvalitnění pilotního výcviku a k vysokému snížení jeho nákladů.

Nutné je se zaměřit na působení „Air-to-Groung"

„Letouny L-159 ALCA mají své jednoznačné místo ve Vzdušných silách AČR. Díky jejich schopnostem působit proti pozemním cílům spolupracují například i s americkou školou školou AGOS – Air Ground Operational School ve výcviku předsunutých leteckých návodčích," začal druhou část své přednášky generál Štefánik.

Právě výcvik předsunutých leteckých návodčích je specialitou českých vzdušných sil. „Byli jsme prvním státem, který byl požádán, aby do školy AGOS poslal svého instruktora," připomněl Štefánik. Pro tyto letouny je však nezbytné pořídit víceúčelové kontejnery či přesnou munici proti pozemním cílům.

Oproti tomu nadzvukové gripeny plnily pouze mise vzduch – vzduch, tedy nebyly vybaveny schopností působit proti pozemním cílům. „Je nezbytné letouny gripen touto schopností dovybavit. Možnosti použití letounu se tak rozšíří o více než 50 % za relativně malé náklady s porovnáním k ceně celého kontraktu," upozornil Štefánik.

Letouny gripen by měly dle nového kontraktu být vybaveny také systémem pro noční vidění, komunikačním systémem Link-16 či zaměřovacích a průzkumným kontejnerem LDP. Zmíněné modernizace budou realizovány do konce roku 2018.

„Dovybavit nadzvukové letouny schopností Air-to-Ground vidím jako prioritu v rozvoji taktického letectva pro možnost jejich plnohodnotného nasazení například i v mezinárodních operacích," uzavřel svou přednášku Štefánik.

Změny čekají i vrtulníkové a dopravní letectvo

V přednášce koncepce vzdušných sil pokračoval plukovník Jiří Vávra, ředitel Odboru rozvoje vzdušných sil Sekce rozvoje a plánování schopností Ministerstva obrany. Plánovanou obměnou dopravních letounů Jak-40 dojde nejen k zachování, ale k posílení transportních schopností ve prospěch pozemních sil.

„Do roku 2025 se také počítá s pořízením dvou kusů středních transportních letounů, čímž zásadním způsobem dojde k nárůstu schopností dopravního letectva, bude možnost přepravy kolové techniky a rozměrných nákladů," konstatoval Vávra. S přepravou nadrozměrných nákladů by nám nadále pomáhali koaliční partneři.

„V případě navrhovaného navýšení rozpočtu na obranu je investice do transportního letectva jednou z resortních priorit," poznamenal náměstek ministra Jakub Landovský a dodal: „Vzhledem k nutnosti stabilizovat regiony Afriky a Blízkého Východu, které jsou mimo jiné zdrojem migrace, bude role transportního letectva v budoucnu velmi důležitǎ."

„V oblasti vrtulníkového letectva je prioritou pořízení dvanácti kusů univerzálních vrtulníků jako náhrady za Mi-24/35, které v současné době nesplňují požadavky k nasazení do zahraničních operací," uvedl Vávra. Ministerstvo obrany již dříve uveřejnilo, že oslovilo partnerské země o nabídky na 12 nových víceúčelových vrtulníků pro Armádu České republiky.

„Program nákupu nových víceúčelových vrtulníků počítá samozřejmě s nutnou infrastrukturou, platformou stroje, s nutností vyškolení personálu i s životností těchto strojů," doplnil Vávra.

Všichni zástupci Armády České republiky se tak shodli, že realizace koncepce je nutným krokem ke klíčovým schopnostem pro zabezpečení stanovených úkolů ozbrojených sil a k plnění našich závazků vůči koaličním partnerům.

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

České bitevníky L-159 ALCA konečně v Iráku

Ve čtvrtek ráno přistála na irácké základně Balád první dvě bitevní letadla L-159 ALCA iráckých ...

71. mechanizovaný prapor cvičí na Libavé

Uplynulé dny znamenaly pro všechny příslušníky 71. mechanizovaného praporu další intenzívní pobyt ve ...

ROZHOVOR: Keith Flail o UH-1Y Venom a AH-1Z Viper pro Armádu ČR

Minulý týden proběhla v Praze konference Combat Helicopter, kde odborníci diskutovali o nejnovějších ...

Elitní vojáci z Tábora se připravují na moderní válku projektem TRIDENT

Boletice/Tábor - Zpravodajská skupina VÚ 1825 z Tábora pod velením nadporučíka Romana R. zahájila v ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • skelet
    08:58 20.12.2015

    "Mít ve výzbroji dva vrtulníky stejné váhové kategorie není problém"
    pochopitelně, že není.. jen to leze do peněz, které AČR nemá
    "protože se zvažovalo pořizování 12+6 ks,"
    Zde budu lehce pohrdavý.. jistě se o tom uvažovalo do té doby, než někdo přišel na to, že termín dodávek prvních nových vrtulníků se nekryje s uzemněním posledního letuschopného Sokola.

    Nákup určitě nějak dopadne. Vždycky to nějak dopadlo.. akorát už nevím jestli AČR není spíš PČR s minometem.

  • TF_HU
    23:54 19.12.2015

    ...nákup techniky nějak dopadne. Me by zajímalo jak chtějí dosáhnout toho zkrácení leteckého výcviku pro piloty. Což je o dost zajímavější a důležitější téma...

  • TF_HU
    23:50 19.12.2015

    Skelet

    Slovo téměř jsem použil schválně, protože se zvažovalo pořizování 12+6 ks, kde tech šest melo byt jako náhradou za W3A. Nakonec se šlo cestou GO u W3A...takže současné pořizování LUH se W3A téměř netýká.

    Mít ve výzbroji dva vrtulníky stejné váhové kategorie není problém...tedy za jistého předpokladu...jedním z nich je účel užívaní takovych strojů a z toho vyplyvajici konfigurace. Myslím, ze když se rozhlednete po světe, zjistíte, ze je to občas běžné i jinde. Jen u nás jsme si zvykli plnit všechny úkoly jedním vrtulníkem a podobné...

  • CerVus
    20:46 18.12.2015

    169M? Neblázni, tu kupují amíci. Pro nás to je moc drahá hračka. Na nás bude cílená ta 139M. Nebude sice v boji tak dobra jako 109LUH nebo 169M, ale papírově bude sedět do výběrového řízení alá Hyundaie ix35 u PČR v roli tereních aut.

  • skelet
    20:23 18.12.2015

    Ten provoz je takový jaký je.. v době kdy jsme měli halfo vrtulníků mohlo být provozování LZS Plzeň-Líně fajn, ale v době, kdy jsou letuschopné tři vrtulníky, a z toho dva jsou blokování touto službou, tak je to luxus, který si armáda nemůže dovolit.

    To slůvko "téměř" je dosti podstatné. Znamená to, že budeme mít ve výzbroji dva vrtulníky podobné váhové kategorie. Případně se celý tento program mohl dělat komplexně, tedy vypsat soutěž na dodávku 10+12 vrtulníků. Čímž by se podařilo cenu srazit ještě více..
    No nic, už je to fuk.. jsem zvědav jestli vítěz bude H145m nebo AW169m

  • TF_HU
    20:06 18.12.2015

    Skelet

    Jinak nakup 12 luh nema se W3A temer nic spolecneho.

  • TF_HU
    20:06 18.12.2015

    Skelet...clanek jsem necetl. Ted si k vasemu zaveru oďovezte na dve otazky...jak jinak chcete pouzivat Sokola a proc je ten provoz takovy?

  • skelet
    16:14 16.12.2015

    TF_HU: omlouvám se za pozdní reakci. Čekal jsem s ní až budu mít čas si prolouskat článek o českých Sokolech v L+K.
    Tento článek pouze utvrdil mé domněnky, tedy "tragikomedie" při rozhodování o dalším osudu W-3 u nás. A také mou domněnku týkající se působení u LZS Líně.
    Ze tří letuschopných Sokolů byl jeden v údržbě, jeden musel být v Líních pro záchranku a třetí se nemohl z Kbel moc vzdalovat, protože ministerstvo obrany garantuje ministerstvu zdravotnictví zálohování onoho vrtulníku v Líních. Tedy v onom období měla AČR tři vrtulníky, které nemohla používat, a museli je zastoupit provozně nákladné Mi-17/Mi-171.
    Takže vyplatí se AČR, že provozuje LZS v Plzni?

  • TF_HU
    00:46 11.12.2015

    Kazd

    ...kdyby..kdyby.

    Porizeni 12 LUH klidne tech UH72...v ozbrojene verzi...by stejne neresilo problem W3A..

  • kazd
    14:04 10.12.2015

    Drahé - levné - naviják

    jako optimista doufám, že je to sofistikovanější

    Amíci teď dokupují UH-72A Lakota (prakticky EC 145) za 5,5 mln USD kus (5,5 *25 = 138 mln CZK)
    Generálka sokola stojí kilo a jsme ochotni zaplatit.
    Je UH drahá nebo levná?
    Já jsem ochoten dát i 250 m za stroj, když za to něco dostanu.
    Průměrná cena UH 72 v celém programu US Army je necelých 7 mln USD

    BTW : ten kontrakt na dalších 12UH 72 za 65,8 mln USD je z letošního listopadu.
    Takže pokud by to MO s nějakým využíváním US jako spojence myslelo vážně, tak už jsme dávno připojení k tomuto programu namísto žebrání u US námořnictva a dělání překvapeného z ceny.
    US army mohla v klidu místo 12 dobjednat 24 nebo 36 (i místo sokolů ) protože US Army už se blíži 400 odebraným kusům a program bude končit. Za rok jsme je tu mohli mít.
    Cena cca 4 mld CZK včetně DPH, zbraně je možno dokupovat postupně, sokoly taky žádné nemají. Servis bude stát +/- co konkurence, tam se moc neušetří.

    Už jsem tu před časem dával odkaz na nákup AW 109 Filipínama. Také se to dalo pořídit za necelé 4 mld CZK a za rok tu mohly být...
    Prostě buď se chce nebo se nechce.

  • CerVus
    12:18 10.12.2015

    AW109, H135, OH-59, MH-6 - moc malé,
    AW169, 159(Super Lynx), 149 - moc drahé,
    NH90, Surion, Cougar - moc velké
    Dhruv - Indický, ten nehrozí
    Co zůstává: AW149m, AS565 Panther, H145m
    Co je nesmyslné (žel bohu má velké politické tlaky): UH-60, UH-1

  • CerVus
    11:49 10.12.2015

    TF_HU: Dobře, ale zas tak moc jich nebude. Dvoumotorový stroj, který může odpalovat řízené střely, je vybaven stabilizovanou optikou, uveze 10 lidí, má naviják a vyrábí ho spojenci. Co nám v možnostech zůstane?

  • TF_HU
    22:50 09.12.2015

    Cervus

    No prave...a ze tech informaci je...

    Nabidnutych vrtulniku bylo daleko vice...nejen typy ktere uvadite.

  • CerVus
    22:06 09.12.2015

    Tf hu: Usuzuju z informací které k nam pronikají. Požadavek výzbroje je pochopitelný, tim ale eliminujeme z výběru 2/3 potencionálních stroju. To je jedno, pořád zůstanou ty nejzajímavější kusy. Jenže když do toho přidáme pozadavek na převoz 6ti čelného družstva, coz znamená misto pro 10 osob (vystroj ) už začínáme vyřazovat i stroje typu KW. K tomu tam určitě bude požadavek na navyjak pro případ zivelnych pohrom a podobně což už se u luh moc nenachází a musi se hledat u větších strojů . Do toho se podívejme jaké stroje jsme oficiálně dostali nabídnuté: surion, uh-1,aw139 to uz nejsou lehké vrtulniky. Ještě tak možná ta AW ta se preci jen podoba budoucimu luh americke armady.

  • TF_HU
    19:31 09.12.2015

    Omlouvam se...odskocilo mi to na mobilu.

    Cervus...myslim si, ze vojaci jsou v tom konzistentni...LUH s moznosti vyzbroje. To je vse. Z ceho konkretne usuzujete, ze zase chceme neco extra?

  • TF_HU
    19:28 09.12.2015

    Cervus

  • TF_HU
    19:28 09.12.2015

    Cervus

  • TF_HU
    19:27 09.12.2015

    Cervus...

    Uz jste videl vyberova nebo hodnotici kriteria? Tezko...

  • CerVus
    15:29 09.12.2015

    TF_HU: Tak podle mě je v současné době cesta LUHu asi ta nejlepší. Co se týče pokočilých zbraňových a optických systémů tak to bude proti 24 posun vpřed. Do budoucna takové stroje poskytnou posádkám lepší výchozí pozici pokud by nastala jiná situace pořídily se plnohodnotné bitevníky. Současně s tím může probíhat výcvik spolupráce mezi skauty a Alcami/Gripeny.
    Největší problém popravdě vidím co vše se od těch strojů čeká. Příjde mi to, že je jako při výběrovkách v minulosti tak moc specifických podmínek, že je bude moci splnit malokterý stroj. Pořizovat stroje velikosti UH, surion nebo AW139 je pro průzkumné úkoly hloupost. Ty už jsou moc velké, těžké tudíž i hlasité. Spoustě armád stačí pro stejné úkoly AW109, jen u nás chceme zase něco extra. Jako když se vybíral OT a bylo nutností aby to byla osmikola. Pak z toho dostaneme takový neohrabaný kočkopes jako je pandur.

  • TF_HU
    14:58 09.12.2015

    Kazd...

    pokud se nepletu, armáda by si přála kontrakt dosti podobný tomu s JAS39, tedy kompletní smlouva i se servisem. Nebudu spekulovat proč.

    Nikdo se tu nebaví a ani nebavil o kopletním přezbrojování. Kam má paměť šahá...vždy se mělo jednat o doplnění flotily vrtulníků. Letectvu malý stroj citelně chyběl. Kompletní přezbrojení nemůže nikdo myslet vážně, tedy ne ve smyslu okamžitého...na to nemáme rozpočet a ani politickou vůli :-)

    Tak hlavně, pokud se nepletu...pořízení vrtulníku ještě nebylo zahájeno, stále jsme v jakési přípravné fázi.

  • TF_HU
    14:53 09.12.2015

    CerVus

    z mého pohledu, co tu v diskuzi vidím...lidé si myslí, že LUH mí nahradit Mi 24 což je blbost, na základě tohoto falešného pocitu tu potom hodnotí pořizování zmiňovaného LUH.

    Sám nedokážu zhodnotit...jak probíhá rozhodovací proces na MO ČR (a stejně tak málo kdo z civilů zde)...ale cesta je taková, že vzhledem k omezeným prostředkům se rozhodujeme nad prioritami. Schopnosti vrtulníkového letectva jsme někam již deklarovali a tedy v tomto jedeme v nakročeném směru...speciální síly atd.

    Přitom je třeba souběžně rozvíjet ty u stíhacího letetcva. Stále s limitovanými zdroji. Do toho stojíme před zásadním rozhodování zda pokračovat s nemodernizovanými (NATO standardy nesplňující, nebo diskutabilně splňující kriteria) a s nutnou GO u těchto vrtulníků, navíc dnes již i s seriózním ohledem na geopolitickou situaci...

    Osobně to vnímám jako rozhodnutí k ukončení starého typu, vrchnutí více úsilí do té CSS části a po odeznění znovuotevření dsikuze nad čistě bitevním typem. Neříkám, že je to super nebo blbost...jen to takto vnímám.

  • kazd
    14:46 09.12.2015

    jasně bylo prezentováno, že MO chce jít mimo výběrové řízení dle zákona a nejlépe mezistátní smlouvou.
    To je jedno hlasování na vládě a jedna smlouva.
    Zajímavé, že když se za víc jak miliardu v rychlosti dokupovaly BREN a spol. tak to šlo bleskem, sokoly dtto, atd... Součet těch zakázek je možná větší než kolik se dá za 12 AW109 (které splňují co AČR chce)
    U vrtulník to nejde dva roky..
    To nemá nic s velikostí rozpočtu a zákony společného.
    Pokud je ve hře kompletní přezbrojení, které zde prosazuji, tak beru zpět, ale tak to nevypadá.

  • CerVus
    14:37 09.12.2015

    TF_HU: proto to je v úvozovkách. Mě je jasné, že lehký ozbrojený vrtulník nemůže nahradit bitevní. Žel bohu bitevní nebude a jediné co tu zůstane bude ten ozbrojený.
    Realita je taková, že pokud si armáda nemůže dovolit plnohodnotný zbraňový systém v odpovídajících počtech, tak by měla pořídit nějaký alternativní a tomu přizpůsobit operační nasazení.
    Němci za 2sv jasně dokázali, že pro obranou úlohu jsou ty nedokonalé stroje pří správném použití kolikrát lepší než ty plnohodnotné.

  • TF_HU
    14:14 09.12.2015

    CerVus

    ...bylo by fajn, kdybyste pochopil, že LUH vrtulník, který chce letectvo pořídit, není a nemůže být náhradou za bitevní vrtulník. Tohle nikdo v letectvu netvrdí, a letecký personál si je toho vědom, bohužel to zaznívá zkresleně v médiích (z nějakého důvodu). U nového LUH vrtulníku bylo pouze...s přihlédnutím k ukončování provozu Mi 24...požadována schopnost nést výzbroj, tak aby se udržela schopnost CAS, nebo nějaké podpory na zemi.

  • TF_HU
    14:09 09.12.2015

    Tak navyšování rozpočtu není jen o technice, že :-)

    Fascinuje mě ta rozpolcenost společnosti, která považuje armádu za zbytečnou a dává politikům mandát k její redukci...již od roku 2003, kdy to osobně vnímám nejmarkantněji. Za bláhové představy, že NATO je něco abstraktního jako blanický rytíř a nějaká případná hrozba je taaak daleko, že konflikt v Evropě je v nadcházejících letech nemožný...jak si všichni pamatujeme, se tu redukovala technika, personál, posádky...a dnes by si všichni představovali jak armáda tahá trn z paty všem a u všeho. Tento jev se musel projevit všude...i při akvizicích...nemluvě o zákonech. Snadno se dneu ukazuje na problémy, hůře se přináší řešení..

  • CerVus
    14:09 09.12.2015

    Deutschmann: U naší armády stačí odškrtávání. Vždyť i výzbroje na Gripeny a Alcy máme naprosto směšné zásoby. PVO je na tom snad ještě hůře a od vrtulníků, které "zastoupí" mi-24 se nedá čekat, že by výzbroj mohlo nést více než 4 kusy čemuž bude i odpovídat stav zbraní a munice k nim. A to jsem nezmíni ani naše tanková vojska čítající zavratný počet 30 ks.

  • Deutschmann
    13:57 09.12.2015

    V tomto článku (http://www.armadninoviny.cz/za... se píše o zakoupení 4 ks zaměřovacích kontejnerů Litening III 200 ks přesně naváděných pum GBU-12/16.

    Je v plánu (cokoliv za 5 let je čirá utopie) zakoupení více kontejnerů, aby bylo možné v případném boji využít více letadel? Nebo si odškrkneme to že zaměřovací kontejnery máme a víc se nebude řešit?


    Cervus: super odkaz

  • kazd
    11:15 09.12.2015

    No tak hlavně aby se ale vybíralo. Navýšení rozpočtu nebude, dokud nezačně MO a AČR pracovat. Utrácení mimo výběrové řízení už Stropnickému dlouho tolerovat nebudou a jestli přijde nějaký výkyv, tak ty peníze Babiš zase sebere. Po tom vyhození skoro dvou miliard za sokoly by to možná bylo nejlepší řešení.

    Dnes v parlamentu:

    Babiš upozornil, že příští rok se už rozpočet ministerstva obrany zvedl o čtyři miliardy, resort má navíc nespotřebované výdaje a rezervy, podle Babiše si tak oproti letošku polepší až o 8 miliard. „Kolegové neznají úplně realitu...problém je těžkopádnost státní správy"

  • CerVus
    10:47 09.12.2015

    Honza: tady máš přehled, co je vše k mání. http://helicopters.axlegeeks.c...

  • TF_HU
    09:31 09.12.2015

    Honzo

    To by byly jen moje osobní preference. Všechny nabídnuté tu byly již prezentovány...výrobci osloveni.

  • HonzaH
    09:08 09.12.2015

    TF_HU: Jen se zeptám, z jakých vrtulníků byste tedy vybíral? A nevíte náhodou, jaké jsou prozatím nabídnuté?

  • TF_HU
    08:49 09.12.2015

    Skelet

    Armáda, letectvo, požaduje 12 LUH, což je light utility helicopter, pokud se nepletu v požadavcích je schopnost na přepravu 6 členého družstva jako minimum. Pominu teď avioniku a podobně...takže z toho pohledu to napovídá o jaký vrtulník se asi může jednat.

    Z mého pohledu, by se primárně mělo vybírat z VOJENSKÝCH vrtulníků, ne civilních konverzí...pokud na to nemáme, ok civilní konverze...z těch co jsem měl možnost osobně vidět, ty konverze byly ve stádiu nejistého výsledku. Tedy nezavedeny...někde ještě nedokončen ani vývoj....

  • TF_HU
    08:45 09.12.2015

    Skelet:

    Bohužel to má smysl komentovat. Výcvik to sice neomezuje, ale zároveň to váže prostředky AČR na určité místo, aniž by s tím mohla něco udělat.

    A co například "něco udělat"?

  • skelet
    17:56 08.12.2015

    TF_HU klidně se přeme. Dobrá pře je lepší jak dva monology vydávající se za dialog :)

    "Je úplně jedno jestli se bavíme o Mi 24/35...posledních 10 strojů, které dnes dosluhují nebylo nakoupeno, ale dodáno v deblokaci ruského dluhu vůči ČR někdy 2004 (asi). "
    bavíme se o stejných vrtulnících. Byť jsou vyrobeny nově, tak výbavou odpovídají Mi-24V, které provozovala ČSLA. Samo sebou krom úpravy kokpitu pro noční vidění, a nutnou výbavu pro akce s NATO.

    "Domnívám se, že o žádné smlouvě nikde...možná někde na politické úrovni jako nápad...nebyla řeč, protože rozhodnutí pořídit vrtulníky bylo jako náhradní řešení, kdy se nepodařilo dokončit pořízení transportních letounů z Ruska...problém s výrobou. Ano, vrtulníky měly být modernizovány všechny...všechny co přišly z deblokace dluhu. Pokud by je modernizoval Rus, cena za modernizaci byla ukrutná :-) Bylo rozhodnuto, že modernizaci provede LOM (přestože existovala izraelská možnost). Obávám se, že touto cestou zbytek V4 jít nechtěl (Polsko) a nemohl (zbytek). Tento jev pokračuje skrze MATC... "
    Ano, nedohodli jsme se.. Rus do toho neměl zasahovat, tenkrát se nejvíce skloňoval izraelský IAI a britský BAe.

    "To o IZS nemá smysl komentovat...je to prostě úkol, který plní. Výcvik to nijak neomezuje... "
    Bohužel to má smysl komentovat. Výcvik to sice neomezuje, ale zároveň to váže prostředky AČR na určité místo, aniž by s tím mohla něco udělat.

    "Ano, z vašeho pohledu je to sice byrokratický papír, ale na základě něj se takto uvažuje...tedy pokud se bavíme o 12 vrtulnících, nebavíme se o žádné náhradě W3A a nebo Mi 17...bavíme se jen o jedné základně s CSS úkoly..."
    Tak tedy doufejme, že se nevybere vrtulník stejné nebo obdobné váhové kategorie jako Sokol.

  • Helioss
    17:49 08.12.2015

    Když už se tady tak bavíme o těch 12 helikoptérách,ví se o těch dalších nabídkách něco?
    USA a jejich cena za UH1Y se nějak dostala na veřejnost ale co ten zbytek?
    Co přesně nabízejí zbylí dva a za jakou přibližnou cenu?

  • TF_HU
    17:39 08.12.2015

    skelet

    Nebudu se přít, ale...

    Je úplně jedno jestli se bavíme o Mi 24/35...posledních 10 strojů, které dnes dosluhují nebylo nakoupeno, ale dodáno v deblokaci ruského dluhu vůči ČR někdy 2004 (asi).

    Domnívám se, že o žádné smlouvě nikde...možná někde na politické úrovni jako nápad...nebyla řeč, protože rozhodnutí pořídit vrtulníky bylo jako náhradní řešení, kdy se nepodařilo dokončit pořízení transportních letounů z Ruska...problém s výrobou.

    Ano, vrtulníky měly být modernizovány všechny...všechny co přišly z deblokace dluhu. Pokud by je modernizoval Rus, cena za modernizaci byla ukrutná :-) Bylo rozhodnuto, že modernizaci provede LOM (přestože existovala izraelská možnost). Obávám se, že touto cestou zbytek V4 jít nechtěl (Polsko) a nemohl (zbytek). Tento jev pokračuje skrze MATC...

    Rozhoduje se dle priorit...ty se mění v čase a dle peněz. Zvažovalo se zda najít peníze a generálkovat, dolétat nebo usadit a najít nový vrtulník. Kdy prostředky jsou kvůli prioritám.Neříkám, že je to vypadá ok, jen že jsou tu různé faktory.

    To o IZS nemá smysl komentovat...je to prostě úkol, který plní. Výcvik to nijak neomezuje...

    Ano, z vašeho pohledu je to sice byrokratický papír, ale na základě něj se takto uvažuje...tedy pokud se bavíme o 12 vrtulnících, nebavíme se o žádné náhradě W3A a nebo Mi 17...bavíme se jen o jedné základně s CSS úkoly...

  • CerVus
    17:34 08.12.2015

    skelet: Nějak se mi nezdá, že by do jediného oficiálního konfliktu ve kterém se Rusko angažuje poslali zastaralé stroje. Navíc v úloze ochrance záchranného vrtulníku. No, ale je to možné.
    Jinak souhlasím s tím, že naše vrtulníkové letetvo je co se počtů týče stejně směšné jako to tankové. Proto se mi zdá lepší varianta pořídit za stejné peníze jako by přišlo 12 UH-1 raději 20 H145M nebo něco takového. Horší je, že to dost komplikuje stupidní prodloužení životnosti Sokolů ve větším počtu než je pro záchranku potřeba.

  • skelet
    16:56 08.12.2015

    TF_HU s dovolením jdu blábolit dál ;)
    "1) Nakoupily se zastaralé vrtulníky Mi-35.....není pravda "
    Mi-35 je exportní označení vrtulníku Mi-24V. Tedy vrtulníku, který ČSLA zařadila do své výzbroje v druhé půlce osmdesátých let. Ostatně tam také výbava Mi-35 patří. Toliko k modernosti Mi-35 AČR.

    "2) podepsána závazná smlouva o jejich modernizaci v rámci V4...s kým podepsána a jak závazná? (utopie) "
    Před nákupem Mi-35 byla domlouvána společná modernizace flotily vrtulníků Mi-24 v zemích Vysegradu, nebo-li V4. Proto také byla objednaná verze Mi-24V (pardon Mi-35), protože tato měla být překopána do moderní podoby. Jednání jak jistě víte krachla. Nové Mi-24V alias Mi-35 ovšem již byly objednány.

    "3) Když to padlo, tak nebyla změněna objednávka z Mi-35 na Mi-35M (nebo jiný klon) a ani nebylo přistoupeno k dílčí westernizaci.....vzhledem k bodu 1) to nešlo "
    Nešlo protože se někdo spol0hal na bod dva. A i kdyby se neunáhlil měla být provedena alespoň částečná westernizace (např. možnost nošení výzbroje NATO). Nové vrtulníky, souhlas výrobce i výkresovou dokumentaci jsme k tomu měli.

    "4) Sokoly generálkovat nevyplatí se mluví tak dlouho, až se musí generálkovat, protože by jinak nebylo s čím lítat...bylo tam více faktorů. "
    Jaké faktory? A mění to něco o tom, že chvilku ministerstvo obrany mele tohle a chvilku ono, čímž se jeví nedůvěryhodné?

    "5) a to nemluvíme o tom, že část Sokolů je armádě k ničemu, protože já vázána civilní LZS..........mohu vědět jak konkrétně? Téměř celá AČR je vázána na IZS :-)"
    Mluvím o Plzeň Líně, což znamená že AČR nemůže v praxi používat jeden stroj W-3 Sokol dle svého uvážení. [sarkasmus]Ve své podstatě po vyřazení Mi-35 se může celá vrtulníková složka AČR převést pod PČR.[/sarkasmus]

    "Mi 8 už u nás krom salóní nelítá žádná. "
    Tedy žádné Mi-8P už AČR neprovozuje? V každém případě díky za upřesnění

    "Mi 17 a W3A nepatří vrtulníkovému letectvu"
    pardon to je ovšem nepodstatné. je to je kus byrokratického papíru v malém letectvu. O té výměně vím.

    "Kolik si myslíte, že dnes celkem létá Mi 24? To jen k těm schopnostem..."
    Provozuschopných by jich mělo být 10 ze 17. S tím jak starý je zřejmě tento údaj, a jak se plánuje jejich vyřazení, počítám nanejvýš čtyři stroje.

    Cervus: v Sýrii lítá Mi-24P (zavedení v osmdesátých letech). Mám za to, že tam modernizované stroje zatím nejsou.

  • CerVus
    16:14 08.12.2015

    Nesundali ted náhodou povstalci Rusům jednu mi24? Navíc se určitě jednalo o modernější verzi, která letěla do míst kde čekali problémy. To jasně ukazuje, že to není létající obrněnec. Ten stroj je obrovský a dělá neskutečný kravál takže o nějakém skrytem přiblížení není řeč. Na druhou stranu stranu tiché moderní střední vrtulníky vybavené kompozitním rotorem a pokročilými elektrooptickým vybavením mohou byt stejně nebezpečné jak nesenou vyzbroji tak poskytnutím oči pro letouny.

  • TF_HU
    15:43 08.12.2015

    Skelet

    Kolik si myslíte, že dnes celkem létá Mi 24? To jen k těm schopnostem...

  • TF_HU
    15:43 08.12.2015

    Skelet

    Mi 8 už u nás krom salóní nelítá žádná.

    ani Mi 17 a W3A nepatří vrtulníkovému letectvu, v koncepci se s jejich výměnou počítá též...

  • TF_HU
    15:41 08.12.2015

    kazd

    No, neznám koncepci doslova, ani nedám ruku do ohně, že to někde bylo přesněji specifikováno...ale mohu vám říci, že z pozice základny a letectva se jednalo o dlouhodobou potřebu, kdy se volalo po menším vrtulníku, který by přebral některé úkoly od 171...klasickým je průzkum, speciální síly atd...

  • TF_HU
    15:38 08.12.2015

    Skelet

    1) Nakoupily se zastaralé vrtulníky Mi-35.....není pravda

    2) podepsána závazná smlouva o jejich modernizaci v rámci V4...s kým podepsána a jak závazná? (utopie)

    3) Když to padlo, tak nebyla změněna objednávka z Mi-35 na Mi-35M (nebo jiný klon) a ani nebylo přistoupeno k dílčí westernizaci.....vzhledem k bodu 1) to nešlo

    4) Sokoly generálkovat nevyplatí se mluví tak dlouho, až se musí generálkovat, protože by jinak nebylo s čím lítat...bylo tam více faktorů.

    5) a to nemluvíme o tom, že část Sokolů je armádě k ničemu, protože já vázána civilní LZS..........mohu vědět jak konkrétně? Téměř celá AČR je vázána na IZS :-)

  • kazd
    15:35 08.12.2015

    ale já neříkám, že se má všechno plnit Mi 171
    já říkam, že neplatí rovnice Mi171 je velký tak potřebujem něco menšího.
    Ta rovnice je komplikovaná, kde kromě velikosti, je x dalších proměnných a u těch já prostě neznám žádný materiál armády, který by je definoval, protože v koncepci to není.

  • TF_HU
    15:33 08.12.2015

    Skelet...plácáte své domněnky...a přisuzujete to důstojníkům v Armádě. Uvědomte si, že pokud dodržíte původní plán...vůbec by 24 nebylo třeba ukončovat. Tohle vše je otázka priorit, a ty se prostě změnily i vzhledem k balíku peněz, kterými letectvo disponuje...

  • TF_HU
    15:31 08.12.2015

    Kazd...

    pardon, ale v posledním vašem komentáři s vámi nesouhlasím. Letectvo již dlouhodobě pociťuje nedostatek právě v kategorii malých vrtulníků. Nákup těchto 12 ks právě mělo být doplněním operačních schopností. Mělo to ulevit letce Mi 171, která dnes plní všechny možné úkoly vrtulníkového letectva. To je bod od kterého se odrážím...

  • skelet
    15:03 08.12.2015

    HonzaH: Bitevní vrtulník se hodí k potírání všeho. Má na to nosnost, odolnost a variabilitu výzbroje i sensory. Ostatně bitevní vrtulník vznikl na základě zkušeností z boje proti živé síle, nikoliv proti obrněncům. "Gunship" je sice fajn, ale je příliš limitován svými výkony. A když není limitován, tak je už na bázi UH-60/Mi-17. Proto je vyřazení bitevních vrtulníků krokem zpět, nikoliv vpřed. Po vyřazení Mi-35 to bude vypadat tak, že schopnost působení vrtulníků AČR proti pozemním cílům klesne takřka na nulu. Protože jediný kdo bude moci nést těžší protizemní výzbroj bude pouze těch 12ks LUH (rovná se 2xPTŘS, 7x70mm).

    My vskutku chceme 12 lehkých vrtulníků, jenže.. stojíme před vyřazením jednoho kusu Mi-8 a pěti kusů Mi-17 (neplést si s Mi-171!), k tomu jsme stáli před vyřazením deseti kusů W-3 Sokol (což padlo díky GO). Víceméně ministerstvo obrany promrhalo možnost vypsání tendru na 16vrtulníků s obcí na dalších šest!
    Po vyřazení Mi-35 to bude vypadat tak, že schopnost působení vrtulníků AČR klesne takřka na nulu. Protože jediný kdo bude moci nést těžší protizemní výzbroj bude pouze těch 12ks LUH.

    Ale tohle vše je o naprosté a dlouholeté impotenci politiků a vojáků z GŠ.
    Nakoupily se zastaralé vrtulníky Mi-35, aniž by byla podepsána závazná smlouva o jejich modernizaci v rámci V4. Když to padlo, tak nebyla změněna objednávka z Mi-35 na Mi-35M (nebo jiný klon) a ani nebylo přistoupeno k dílčí westernizaci. Tím se spláchlo cca 150mega v dolarech. O tom, že se nevyplatí Sokoly generálkovat nevyplatí se mluví tak dlouho, až se musí generálkovat, protože by jinak nebylo s čím lítat... a to nemluvíme o tom, že část Sokolů je armádě k ničemu, protože já vázána civilní LZS.

  • kazd
    15:02 08.12.2015

    "A je tady ta příležitost, že zrovna chceme 12 lehkých transportních vrtulníků. Pokud vím, že přijdu o bitevní vrtulníky, tak využiju této příležitosti a nechám ty stroje vybavit i zbraňovými systémy."

    No jenomže takhle to právě není.
    To je postup, který přesně končí rozsahem a cenou BREN atd.
    Že zrovna chceme 12 lehkých transportních vrtulníků má vyjít z analýzy
    a) chce to po nás NATO
    b) je zde nová hrozba / příležitost, kterou tím naplníme
    c) něco nahrazujeme
    atd.
    tohle má někdo neprosto jasně kvantifikovat a pak z toho vyvodit co potřebujeme
    To se neděje a je to stejná situace jako s L159, které v původním počtu nikdy ani nebyly zprovozněné.
    Nevěřím, že nějaký ministr vzal tužku a přepsal počet v materiálu, který předložila armáda.
    Jaká konkrétní schopnost armády v tuto chvíli není naplněna a zastane ji 12 lehkých transportních vrtulníků ? Pak se můžem bavit o tom jestli má být lehký, jestli transportní, jestli má mít PTŘS.
    Pak z toho může vyjít, že to jedním typem vůbec nelze pokrýt atd.
    Bylo to zde 100 x napsané, zbytečné opakovat.

  • TF_HU
    14:29 08.12.2015

    Asi jak píše Honza...

  • HonzaH
    14:27 08.12.2015

    Já si nemůžu pomoct, ale bitevní vrtulníky byly podle mne původně určeny především pro boj s obrněnou technikou. Na takový konflikt se připravoval západ i východ, proto obě strany rozvíjely bitevní vrtulníky. Pokud budeme předpokládat, že by se v ČR měl v budoucnu odehrát takový konflikt, pak je třeba se na něj připravit komplexně. Nedokážu si představit, že by 20 tisícová AČR s 30 modernizovanými tanky byla schopna zastavit větší nápor obrněné techniky, i kdyby k tomu měla 20 bitevních vrtulníků. To bychom potřebovali výrazně zvýšit početní stavy, zavést do výzbroje další težkou obrněnou techniku, posílit PVO, zmodernizovat dělostřelectvo a hlavně jej výrazně posílit atd... 20 bitevních vrtulníků by se nejspíše rovnalo ročnímu rozpočtu celé AČR a pořizovací cenou to nekončí. A efekt na celkové schopnosti AČR by nebyl nijak výrazný.
    Zvláště u letecké techniky, která stojí ranec, je třeba mít velmi promyšlenou koncepci. Jaké schopnosti chce letectvo rozvíjet? Je pro letectvo v nejbližích letech prioritou boj s masivním útokem obrněné techniky? Vyřazení plnokrevného vrtulníku je asi nutnost, pokud na něj armáda nemá.
    A je tady ta příležitost, že zrovna chceme 12 lehkých transportních vrtulníků. Pokud vím, že přijdu o bitevní vrtulníky, tak využiju této příležitosti a nechám ty stroje vybavit i zbraňovými systémy. Ne proto, abych bitevní vrtulníky nahradil, ale proto, abych nastalou ztrátu alespoň trochu vykompenzoval.
    Když na to nemáme peníze, tak je prostě nemáme. Tečka.

  • TF_HU
    14:21 08.12.2015

    kazd...

    o tom se nepřu, to nehodnotím, jen je třeba se podívat na to, že každá koncepce má několik úrovní. Nemyslím si, že by v KVAČR byly rozepsány typy...někde se vám ty schopnosti potom musí překlopit do typu techniky...ne do značky...to dá rozum.

    Při použití slov dál a nahoru jsem nemluvil o koncepci, ale o procesu přístupu k operačním schopnostem v rámci NATO...tento proces se nezastavil a pokud se nepletu v angličtině jim říkáme FOC...force operational capabilities...v tomto směru je to vždy krok dopředu a výš, jenže stojí peníze, proto je pomalý :-) (to je jen můj úhel pohledu)

    Je potřeba si ujasnit co je to dopravní, nebo i jinak řečeno transportní letectvo...potřebujeme letadla spíše pro přepravu techniky a vojáků než na VIP lety...tím asi ten směr, kterým se to bude udávat.

    LUH je všeobecný pojem...je to capacita, která umožní plnění některých operačních schopností a uleví tak druhé letce...

    Přepravu ústavních činitelů neplní VrL základna...ale zDL...

    Víte, koncepce by měl "varábět" politik, voják by měl říci "co" k tonu potřebuje...

  • kazd
    13:47 08.12.2015

    "stále je to cesta dopředu a nahoru"

    právě, že není, proto většina diskutujících tu koncepci považuje za chybnou a navrhují vlastní varianty.
    Když srovnáte mig 21 + sučka a přechod na L159 a gripeny tak alepoň teoreticky ty zbraňové systémy byly dále (že nejsou nakoupené/dokoupené některé schopnosti je věc jiná)
    U vrtulníků a dopravního letectva o to tak není.
    airbus ano / ne, sokoly ne/ano, KC se neví, náhrada JAK se neví..
    neříkám, že mají mít politici vlastní bizjety ale nahrazovat Jak 40 Casou....
    pak je z toho koncepce kde je "střední vzdálenost", LUH atd. = nakonec koupíme co chceme.
    V té koncepci vůbec nemá být LUH. Tam má být máme tyto schopnosti, naše technika končí tehdy a chceme pokračovat v těchto schopnostech nebo nechceme, v této kapacitě, jiné atd.. Pak ať výrobci nabídnou. To co je zde vydáváno za koncepci je sloh na úrovni střední školy.

    "Přeprava ústavních činitelů se dáleve vztahu k plánování letu a jeho provedení řídí dokumenty a postupy pro provoz po tratích civilních letových provozních služeb. Ve zvláštních případech se dále řídí příslušnými mezinárodními předpisy a postupy.
    VrL plní své úkoly v souladu s předpisy, směrnicemi a postupy, které jsou dlouhodobě tvořeny orgány AČR."

    takové perly jsem dával do textu, když jsme potřeboval natáhnout počet stran. V koncepci to nemá co dělat a vypovídá to o její kvalitě

  • TF_HU
    13:21 08.12.2015

    Wenet...to je na delší diskuzi, víte vše začíná tím k jakým cílům se v rámci NATO přihlásíme, jakou operační schopnost budujeme, deklarujeme atd...zjednodušeně se dá říci, že stále je to cesta dopředu a nahoru. Proto je třeba obměnit i zastaralou techniku, jak u pozemních tak u vzdušných sil. Takže těžko můžete plnit něco s něčím, co vám to neumožní.

    Skelet...opakuji, že prvotní koncepce vrtulníkového letectva mluvila o pořízení LUH k doplnění flotily Mi 171. Nejednalo se o žádnou náhradu za Mi 24/35. Když se rozhodlo o o postupném ukončení provozu Mi 24/35...bylo rozhodnuto k tomuto vrtulníku "připrat" schopnost nést zbraňové komplety. Stále se nemluvilo o plné náhradě vrtulníku kus za kus, ale spíše jen o udržení schopnosti působit s PTŘS na cíl za každých podmínek. Sokoly jsou opět zvlášť a rozhodně se nikde zatím nemluví o náhradě Mi 171, ta bude na pořadu dne až opět asi za horizontem koncepce...takže ne armáda, ale média představují jednotlivé typy jako náhradu za bitevník...armáda stále hledá víceúčelový LUH v počtu 12 ks, osobně si myslím, že to Venom nebude...nesplňuje a naopak i překračuje kritéria.

    Venom nemůže být náhrada za Mi 171, to by opravdu bylo snížení přepravní kapacity, pokud by se nahrazovali počtykus za kus. Opět...o tom tu nikdo nikde neřekl ani slovo. Tedy krom některých komentátorů zde...

    Nevím, ale ani já když si nemohu dovolit auto kopit v tomto roce, naplánuji si koupi na další roky, kdy vím, že mi to rozpočet a priority dovolí. Co je na tom k nepochopení? jestli to lze dělat lépe, nebo ktrá priorita je přednější je otázkou diskuze a podléhá subjektivnímu náhledu..

  • Zemak
    12:26 08.12.2015

    Tak nemusíme uplně rezignovat, možná stačí upravit poměr.

  • skelet
    10:22 08.12.2015

    Jakože nepotřebujeme vrtulník, který utáhne 4 až pět tun v podvěsu nebo v kabině? Ona se ta technika nějak zlehčuje?

  • kazd
    09:41 08.12.2015

    Mohla by se nám tu vytvořit krásná spolupráce mezi suchozemským státem a US námořnictvem.
    Vrcholem by bylo pořízení 1 ks CH53 :-)
    Pokud někdo je schopen vytvořit myšlenku, že po roce 2030 ...
    Už teď jsou tu hlasy, že drony nahradí i stíhače 5 generace, takže plánovat "návrat" po roce 2030 a nejlépe k technice co už teď lítá....

    Ale u nás je vše možné...

  • Zemak
    09:32 08.12.2015

    A potřebujeme vubec tak velkou transportní kapacitu jako v dnešní podobě? Nebo není lepši je po vyčerpání životnosti nahradit menšími tran. vrtulníky s lepším předpokladem výdrže v bojové zóně vč možnosti častečné boj. činnosti vedene neř.raketami?

  • KOLT
    08:44 08.12.2015

    Spíš než nahrazovat Mi-171 Venomy bych to viděl, po jejich dosloužení, na zakoupení něčeho jiného s nákladní rampou. Že bychom koupili nějakou velkou potvoru jako Chinook, to si nemyslím, ale třeba NH-90 by už byl důstojný nástupce :-)

  • skelet
    08:31 08.12.2015

    Ne, opravdu mi to smysl nedává. Venomy se měly nahradit Sokoly, když už..

    A nahrazovat vrtulníky kategorie Mi-17 kategorií UH-1Y.. snižovat i transportní kapacitu?

  • Zemak
    08:13 08.12.2015

    A jestli je v koncepci uvažováno, že by se AČR vrátila k bitevním vrtulníkům po roce 2030, tak tomu pak už nerozumím vůbec.

    Naopak, v tom to světle by měl nákup Venomu smysl, což by potvrzovalo zde uváděná tvrzení, že je rovněž favoritem. Až doslouží Mi 17, dokoupit pár Venomů a zdraví základ je položen.

  • skelet
    07:22 08.12.2015

    TF_HU: je někde k přečtení ta nejposlednější varianta koncepce?

    Jak už jsem psal ze současného rozhodování, resp.mediální prezentace jsem zmatený.
    - Sokoly se neměly generálkovat, protože je to příšerně drahé a neoplatí se to. Generálkují se
    - Mi-35 se mají vyřazovat, protože nejdříve měly drahý provoz, pak jim končila životnost, pak nejsou kompatibilní, pak na ně nejsou náhradní díly. Přitom Mi-171 se modernizují a poměrně ve velkém.
    - jako náhradu za Mi-35 prezentuje AČR prakticky jakýkoliv vrtulník s výjimkou Chinooku a Robinsonu R66.

    A jestli je v koncepci uvažováno, že by se AČR vrátila k bitevním vrtulníkům po roce 2030, tak tomu pak už nerozumím vůbec.

  • Wenet01
    06:19 08.12.2015

    Použitelné stroje...no řekněme, že je lepší mít tank 72M4CZ pro obranu státu než žádný tank nebo pandur a je lepší mít pandur než Iveco a je lepší mít iveco než vůbec nic. Vrtulník pro obranu státu je lepší bitevník MI 35 než žádný bitevfník. Ony nám totiž ty koncepce končí tím,že vyklízíme jednu kategorii nebo jí udržujeme v tak minimálním množství, že je jako by nebyla.
    Pro obranu domu a zahrady je lepší zastaralá puška vz. 24 než nová pistole CZ 92. Bitevník může technologicy zaostávat za jinými bitevníky, ale vyřešit to zrušením bitevníků je prostě smutné řešení. Nevím jaká válka nás čeká a pak může být zastaralý typ lepší než nic

  • TF_HU
    00:54 08.12.2015

    skelet...

    Jakou kapacitu, myslíte schopnost? Hm, na tom něco je...ale otázkou je, jakou schopnost jsme doopravdy měli s těmito vrtulníky a jaká bude s novými...a jaká nakonec po 2030.

  • TF_HU
    00:51 08.12.2015

    cejkis...

    ...a četl jste koncepci, nebo jen tento článek?

  • TF_HU
    00:49 08.12.2015

    Petr M...

    ...osobně jsem též fandou tohoto stroje. Presto souhlasil s rozhodnutím, ze mašina doslouží. Výhledově s koncem resurzu do GO...tak, jak je v koncepci. Znám piloty a vim, že pro spoustu z nich je to asi smutne rozhodnuti a verim, ze budou tvrdit, ze i technicky nespravne. Bohužel, obavám se, ze v konfiguraci jaké je...technologicky zaostává. (Navigace, komunikace, zbraně v noci...)

    Presto by me zajímalo jak si představujete "pro obranu státu jsou to stále dobré a použitelné stroje.."?

  • cejkis
    22:33 07.12.2015

    Pokaždé, když vidím článek o nějaké koncepci doufám, že se již konečně něco změní, bude to mít hlavu, patu, tah na branku a posune to Českou republiku k větší odolnosti v nadchzejícím turbulentním prostředí.

    OPĚT NIC.

    Už mě to ani nebaví číst. Myslím, že Vám všechny tyto koncepce vysvětlí během několika let tlupy islámských bojovníků ovládajících česká města.

  • Petr M
    21:09 07.12.2015

    Mi-24/35, které v současné době nesplňují požadavky k nasazení do zahraničních operací...To sice asi ne, ale pro obranu našeho státu jsou stále dobré použitelné stroje.
    Co bude s vyřazenými mi-24 ? Skončí ve šrotu nebo je darujeme do Iráku či Afghanistánu? Měli bychom investovat více peněz do armády, nevyřazovat, byť starší techniku. Bohužel neschopná vláda místo toho, aby investovala peníze na obranu státu, starala se o vlastní lidi, vyhazuje peníze z našich daní na blbosti jako např. až 9 miliard Kč na podporu muslimských imigrantů apod. Hned bychom měli další peníze na bitevní vrtulníky.

  • skelet
    20:52 07.12.2015

    Myslím, že v tomto se lehce mýlíš. Lidem nepřijde škoda, že budou vyřazeny Mi-35, ale že AČR ztratí další svou kapacitu. A že jich už nemá nazbyt.

  • TF_HU
    20:43 07.12.2015

    Matesaax...to uz prave bylo evidentne rozhodnuto. Ze za cenu generalnich oprav a spol muzeme mit novou letku. Kdyz se Polsko rozhodne ukoncit provoz nejake ruske techniky je to super...kdyz to udelame my...je tu plno obhajcu starych casu a zasle slavy. Nevim co znamenaji slova zacit odznova...

  • Wenet01
    18:50 07.12.2015

    Stejně mi bitevníků bude líto...je to prostě škoda nemít tuhle kategorii, pokud jí máme léta a umíme jí používat. Co se týká zahraničních operací, tak jak tu bylo zmíněno polákům to jaksi nevadí a navíc není přeci nezbytně nutné mít vše jako expediční sbor, primárním úkolem armády je obrana území státu a doufám, že to nebude brzy třeba, ale tímhle směrem by se měly rovněž ubírat naše nové a nové modernizačně koncepční vize

  • Matesaax
    18:14 07.12.2015

    TF_HU:Za dva roky skončí resurs Mi-35,ale pouze do první GO,kterou se očividně armádě nechce platit.Je otázka zda je lepší investovat do úplně nové techniky a začít odznova,nebo během GO upravit Mi-35 alespon ve stylu úprav na Mi-171.Je prostě škoda se zbavit kategorie bitevních vrtulníků,které dnes v Evropě už mají spíše jen vyspělejší armády.
    Jinak souhlasím,že pokud něčím nahradit Mi-35,tak něco menšího lehkého ve stylu EC-645/AW-169.

  • Jura99
    17:23 07.12.2015

    V čem české Mi-35 neplní "požadavky k nasazení v zahraničních misích", když polské Mi-24W je patrně plní, když nasazovány v Afghánistánu jsou? Je snad obava, že posádky hromadně odejdou do civilu, když by měly být bojově nasazeny? (viz. případ před nasazením Mi-171Š). Pak je ale hodnota Mi-35 pro ČR malá a jejich provoz zbytečně absorbuje zdroje z rozpočtu, takže ihned vyřadit a prodat.

  • TF_HU
    17:11 07.12.2015

    RiMr71

    ...!udržení plné biotevní schopnosti" je asi nesmysl, to by znamenalo bitevní vrtulník s miunicí a vším co k tomu je třeba. Pokud se nepletu, tohle je v koncepci až za horizontem 2030...uvedeno v koncepci.

  • TF_HU
    16:43 07.12.2015

    Citace...„V oblasti vrtulníkového letectva je prioritou pořízení dvanácti kusů univerzálních vrtulníků jako náhrady za Mi-24/35, které v současné době nesplňují požadavky k nasazení do zahraničních operací," uvedl Vávra. Ministerstvo obrany již dříve uveřejnilo, že oslovilo partnerské země o nabídky na 12 nových víceúčelových vrtulníků pro Armádu České republiky."

    V této citaci je vidět trochu nepoměr, je snad jasné, že je rozdíl mezi slovy univerzální a víceúčelový. Je taky asi jasné, že tato kategorie vrtulníku, nemůže nahradit bitevní kategorii. Takže vrátil bych se k tomu jak to mělo být na začátku, nákup malého/lehkého vrtulníku k doplnění flotily Mi 171...který zároveň bude náhrqadou v tom slova smyslu, že piloti po Mi 24 nebudou muset do zálohy, nebo do civilu :-) ale přesedlají na menší typ, který by měl umět u nést munici. Jakou je asi v jednání, chtěli bychom přesnější...ale čím větší a složitější raketa, tím větší vrtulník, pak ne každý vrtulník na trhu to zvládá a ne každý vrtulník má opravdovou military verzi...

  • RiMr71
    16:41 07.12.2015

    TF_HU - právě že vím a právě něčeho podobného se bojím.
    Přestože osobně preferuji AH-1/UH-1 linii, srdnatě podpořím i jakékoliv jiné řešení (a přispěju rád z daní), pokud mi ho někdo koncepčně vysvětlí.
    Ne, že by na mém názoru jakkoliv záleželo... :)

  • RiMr71
    16:39 07.12.2015

    Otázka je, jestli to "udržení plné bitevní schopnosti" tedy je na pořadu dne, nebo ne, nebo podle toho jak se kdosi zrovna vyspí...
    Přitom je to zásadní otázka.
    Je už rozhodnuta? Resp., klade si vůbec někdo tak trapně jednoduché a jednoznačné otázky a zadání?
    Nebo je to i na zodpovědných místech stejná amorfní vata jak tady, akorát prošpikovaná odbornými výrazy, pseudokoncepcemi a provizemi?
    Kdo to ví?

  • TF_HU
    16:35 07.12.2015

    RiMr71

    Pokud se nepletu nic se vyvíjet nechce, je rozdíl od názorů prezentovaných zde v médii některými novináři a tím o čem se baví v rámci letectva. Při několik aprezentacích bylo jasně řečeno, že nechceme jít cestou tanku T72M4CZ...jestli víte o čem mluvím :-)

  • TF_HU
    16:33 07.12.2015

    Schopnost Mi 24/35 nekončí ze dne na den, konec určuje resurz letových hodin...který dle používání může ještě cca dva až tři roky vydržet. O tom mluví koncepce...

  • TF_HU
    16:31 07.12.2015

    Skelet...úplně nejdříve, a na tom trvám, chtěla armáda tedy vzdušné síly doplnit letku transportních vrtulníků letkou lehkých, kterými by plnila úkoly lehčího charakteru, jako může být průzkum, přeprava VIP atd...

    Chvilkové lavírování o možnosti udržení plné bitevní schopnosti a meditace neodborných médií nad tématem z toho udělala "mezi čtenáři" to co tady čtu.

  • KOLT
    16:02 07.12.2015

    Musím souhlasit s RiMr71. Jestli se zasejc vydáme cestou nějakého vynalézání, hrozí, že dostaneme pochybné řešení za cenu Apachů...

  • RiMr71
    15:41 07.12.2015

    Proboha, hlavně nic nevyvíjet, nevylepšovat, "jednoduše neadaptovat", nebo "společným silami nedotahovat"... to by zas skončilo penězma v luftu (resp. na účtech na Kajmanech) a teď tak ukrutně drahé Venomy a Vipery by byly proti našemu kočkopsu v počtu dvou kusů ve výsledku "podivně výhodnou volbou".

    Koupit hotové řešení, jinak to zas bude průser...!

  • skelet
    14:57 07.12.2015

    zatím to vypadá, že plán je jasný.. zbavit se Mi-35 za každou cenu.

  • karloscz
    13:38 07.12.2015

    Venom+viper, pokud chceme udržet schopnosti a něco málo přidat. Vesměs všechno ostatní, co se tu nabízí, je z nouze ctnost a spíš tragikomedie. Nejlepší řešení - udržet Mi35 ještě pár let a pokusit se lobovat u amíků nějaký program armádní pomoci nebo společný nákup a výcvik s někým kolem nás.

  • skelet
    13:17 07.12.2015

    Ouplně na začátku chtěla AČR, za Mi-35, jednomotorový víceúčelový vrtulník typu AH-6, Bell 407 nebo H125m. Pak se začalo mluvit i AW139, resp H145M. Teď je favoritem UH-1Y a začíná se objevovat nabídka na MH-60Cz. Kde to skončí? CH-53K nebo CH-47F? :)

    Takže ano, v mé trojkombinaci bych tam viděl raději H135m. A to vzhledem k tomu, že tento vrtulník je v ČR široce rozšířený. Takže v případě bezpečnostní krize je zde dostatek vylétaných pilotů a zkušených mechaniků.

    Včera večer mě ještě napadla jedna hříšná myšlenka. Rumuni používají v roli bitevního vrtulníku svou licenci Pumy, a to IAR 330 SOCAT. V současné době se u nich rozjíždí výroba Airbus H215. A jelikož Rumuni budou za pár let stát před vyřazením IAR330, tak proč se s nimi nespojit a obdobně neupravit H215? Zkušenosti na to mají.
    https://rumaniamilitary.files....

  • karloscz
    13:00 07.12.2015

    2 skelet: nejsem si úplně jistý, jestli dobře chápu. H135m má jako nahradit Mi-35?

  • Avocat
    12:54 07.12.2015

    @meec: jak je zmíněno níže, nebyl to funkční prototyp. Ten systém ještě není dořešený. Co se týče armády a MO, tak nevím jestli se o tom uvažovalo. Resp. uvažovat se o tom může, ale nebyl vznesen požadavek, aby to alca uměla. :)

    @Muž, co zírá na kozy: Alca t2 by neměla mít mokré křídlo. Resp. se to může ještě změnit, ale teď je to tak, že nebude. A tankování za letu také nebude umět.

  • Muž, co zírá na kozy
    12:21 07.12.2015

    Pokud si dobře pamatuji, tak nástavec pro doplňování paliva za letu se z marketingových důvodů jednu dobu objevoval na L-159 B, ale nebyl napojený na palivový systém. Viz:

    http://media.novinky.cz/112/10...

    Ve funkční podobě by se měl údajně objevit na chystaném modernizovaném L-159T2 který má vzniknout přestavbou z prototypu verze B a má mít mimo jiné i tzv. "mokré křídlo".

  • meec
    22:42 06.12.2015

    avocat: a uvažovalo se o tom v armádě nebo na MO někdy? Mimo těch prototypů, které jsem zmínil...

  • kazd
    21:49 06.12.2015

    Když se na výboru v parlamentu řešilo navýšení rozpočtu MO, tak jeden z argumentů proti byl, že Stropnický nedokázal utratit 4 mld, které dostal a přitom utrácí obrovské množství přes vládu mimo výběrové řízení, takže kupuje co chce a jak chce, posílá malé domů voj.tech. ústavu atd...
    To je prostě ukázka, že to neřídí, stejně jako tenhle výtah z koncepcí. Vždyť tam kromě x krát omílaných nákupů nic není. Kde je reakce na navýšení rozpočtu MO, kde je reakce na aktuální konflikty ?
    Fakt mě na tom baví to výcvikové centrum. Historické shrnutí:
    - ne úplně špatná koncept MATC, který se však zcela mimo realitu zaměřil na ruskou techniku a bývalé státy varšavské smlouvy
    - tedy před námi měli klečet Poláci, Slováci, Ma´daři, Chorvati
    - následně se zjistilo, že Poláci jsou schopni se téměř na úrovni rovný s rovným bavit s němcema a USA, takže jsme pod jejich rozlišovací schopnost
    - Slováci naprosto logicky rozhodli, že jejich Mi 17 jsou šrot
    - Maďaři jaksi nemají v povaze si sedat před někým na zadek
    - mezitím se zjistilo, že do Pardubic se to kapacitně a hlukově nevleze, tak prý Přerov
    - zůstali jen Chorvati, kteří mají asi 100x lepší příprodní pdmínky pro výcvik, ale to nevadí, hrajeme si dál
    - 15. prosince se má na vládě jednat o definitivním zrušení letiště Přerov (doufám, že to projde, protože pak si může říct armáda o nějakou kompenzaci, názor některých armádních expertů, že jako bude armádní letiště uprostřed průmyslové zóny už vykazuje známky diagnózy
    - Teď se vracíme kruhem na počátek a budou tam Gripeny

    ha ha.

    Když se vrátili piloti z Čáslavi z cvičení ve Śvédsku, tak měli čelist dole z podmínek výcviku. Je to logické - obrovská pustá krajina, lítají si co chtějí. Ale Švédi budou podporovat centrum v Pardubicích....
    To už ani nestojí za komentář.

  • Avocat
    21:24 06.12.2015

    @Matesaax: Tankování za letu u L-159 je proveditelné. Zbývá ještě poladit nějaké technické detaily, ale jinak, kdyby si tam nahoře řekli, že to chtějí, tak by se alca naučila tankovat ve vzduchu.

  • skelet
    19:33 06.12.2015

    Armada by si prave vice prala dalsi dve CASA, ktere jsou na tom vykonoveji podobne jako ony Jaky, s vyjimkou doletu, ktery je vetsi u Casy. Problem bude ovsem to v cem se budou chtit vozit papalasi. Preci jen bizjet vypada vic cool, nez vrtulovy dopravak

  • Matesaax
    18:42 06.12.2015

    Z té Koreje bych si uměl představit spíše tenhle typ,ale zatím má do seriové výroby daleko.

    http://www.janes.com/article/4...

  • Matesaax
    18:35 06.12.2015

    Ta náhrada Jak-40 nebude CASA,ale spíše nějaké dva bizjety.Už se o tom mluví pár let,ale vždy se to nakonec odsunulo.Nákup toho třetího Airbusu asi neklapne,místo toho budou ty dva stroje C-130/KC-390.
    Tankovací nástavec na L-159A údajně přidělat nejde,protože se musí udělat úprava trupu už během výroby.Těžko říct,ale když dokázali např. v Iraku nasadit tankovací nástavec i na Mig-23BN bez tovární podpory...
    Výcvikové centrum je spíš takový zbožný přání LOM,ale reálně pro těch pár pilotů Gripenů něco takového ani nemá smysl.Už dnes mi přijde celý moloch CLV těžce předimenzovaný pro tak malé letectvo co tady zbylo.Základní výcvik pilotů by v soukromém sektoru vyšel na třetinu a pokračovací by v pohodě zvladli samotné letecké základny,Časlav na L-39/159,vrtulníky např. na W-3A a dopraváci na L-410.

  • Avocat
    17:45 06.12.2015

    @meec: ad bod 4) pracuje se na tom...

    Jinak se má přikoupit další airbus ne? Alespoň to tedy proběhlo médii.

    Pro zajímavost, nevím jestli jste to někdo viděl, ale v pořadu Reportéři ČT se zabývali generální opravou Bombardier Challenger 600 a musím říct, že to je něco šíleného... mají to v archivu pořadu a má to myslím 3 díly. Je to o předražení o nějakých 100%.

  • skelet
    17:14 06.12.2015

    Cervus: jo, Korejci něco takového vyvíjejí. Ale to už můžeme rovnou koupit polského Gluszec nebo Huzar
    http://i.imgur.com/3cOXRR4.jpg...

    škoda, že Poláci nedotáhli do konce verzi W-3B
    http://www.samolotypolskie.pl/...
    nebo W-3L "Long"
    http://modelwork.pl/viewtopic....
    http://www.samolotypolskie.pl/...

  • meec
    17:09 06.12.2015

    jecchus:

    2) No v prvé řadě jsem si jen kladl otázku, jestli tedy bude opravdu náhradou Jak-40 Casa C-295 - dva za dva. No a pak jestli by zde nebylo záhodno se zamyslet, jestli "pouze" koupit stejnou verzi se stejnou výbavou nebo jestli například i zde neuvažovat o nástavci pro tankování za letu nebo jiné výbavě, případně určení letounu - přeci jen už by jich bylo 6. Ale to už mám možná velké oči. Každopádně bychom nahrazovali salónní letadla za "polní". To by se mohl brzo objevit i plán na třetí Airbus...

    3) Přesně tak...nemít z nich zároveň při tak jednoduché modifikaci tankery by byla doslova hloupost. Stejně tak by byla hloupost koupit něco úplně jiného.

    4) Zvláště v kontextu zrušení bitevních vrtulníků bych považoval za účelné posunout možnosti L-159 pokud možno co nejdál - ostatně dávno to tak mělo být. A tankování za letu, zvláště pokud bychom měli vlastní tankery (viz 3), by bylo posunutí na poněkud jinou úroveň. Otázkou je, jestli je to pro podzvukové bitevníky posun účelný. Z mého laického pohledu se mi ale zdá, že ano.

  • skelet
    17:04 06.12.2015

    Jecchus: jedna z verzí byla, že by se místo Jak-40 pořídily další C295, které by bylo možno předělat i na VIP/osobní verzi.

  • Jecchus
    16:56 06.12.2015

    meec:

    ad 1) Taky jsem to tak pochopil. Pro tři státy už by to mohlo být pro výrobce zajímavé a pro nás finančně snesitelné. Piloti aspoň nebudou na nadzvuku začínat skoro v 35 letech...

    ad 2) Tomu moc nerozumím. Jak jste to myslel?

    ad 3) Ta KC-390 by byla výborná. Na jedné straně CASA, jako menší vrtule, a vedle toho větší proudové se zapojením domácího průmyslu (Aero). Tanker z toho dělají tak, že tam navezou paletu s nádrží. Dva proudové tankery by nás někam posunuli a mohli bychom to za bodíky nasazovat v tom společném programu ze kterého teď čerpáme, když chcem větší cargo nebo tanker (teď si nemůžu vzpomenout, jak se to jmenuje). A jestli koupíme KC-390, ale bez možnosti tankeru, tak jsme normální vemena...

    ad 4) Záleží na ceně. Nevím kolik by stálo předělat pár L-159 na tankovatelné, certifikace atd. Otázka je, co s nimi vůbec zamýšlí do budoucna...

  • meec
    15:37 06.12.2015

    Takže jestli to dobře chápu:

    1) Budou chtít, aby v CLV v Pradubicích létaly Gripeny a domlouvají to se Saabem. Takže by Saab poskytl stroje pro výcvik pilotů (ČR, Maďarska a případně Slovenska) LOMu?

    2) Není to explicitně řečeno, ale Jak-40 tedy nahradí dvě Casy? Ve stejné verzi jako ostatní? Nestálo by za to třeba upravit výbavu? Tankování za letu například? (Nedokážu úplně posoudit, jestli by to pro nás mělo smysl).

    3) Oproti nedávno řešené koncepci nákupů (myslím do roku 2020?) se zde opět po delší době mluví o dvou středních dopravních letadlech. Platí zájem o KC-390, případně i o tankovací schopnosti? Myslím, že by to stálo za to, když už bychom se rozhoupali tahle letadla mít...

    4) Ještě v souvislosti s tankováním za letu jsem si vzpomněl, že na nějakém prototypu L-159 byl nástavec na tankování za letu. Dávalo by nějaký smysl ho tam přidat? Předpokládám, že by to asi šlo a mohlo by to posílit například "průzkumné" možnosti Alcy, pokud by měla plánovaný kontejner. Navíc by nemusela tahat tolik nádrží v podvěsu.

  • CerVus
    11:36 06.12.2015

    skelet: Tak takový průzkumný stroj plánuje stavět právě Jižní Korea a nahradit jím dosluhující KW.

  • skelet
    10:56 06.12.2015

    Surion nemusí být notně špatná volba. Přeci jen je to vrtulník na začátku své kariéry a JK armáda s ním má obsáhlé plány. Navíc je to stát, který svou obranu nijak nepodceňuje.
    Ale v našem prostoru by byla lepší kombinace H135M, H215 a časem H225M.
    Škoda, že se zde nenabízí nějaký miniTiger a lá Ansat 2rc

  • CerVus
    10:20 06.12.2015

    Matesaax: No on ten Surion je ještě o metr delší než uh-1Y a navíc zatím není schopen nést výzbroj. Je sice o 400kg lehčí, ale je to výhra u 5t vrtulníku? Takže pokud si na něj nikdo nevzpomene, jen dobře.

  • Tonotime
    09:57 06.12.2015

    Gripen nenesie tiež stále tie isté rakety. Ale majú viacej druhov rakiet, ktoré sa nasadzujú podľa potreby misie.
    Nehovoril som o tom , že vždy by museli niesť zo sebou tie drony. Alebo dróny jedného určenia. Na sklade, možu mať armády drony roznych určení.
    Aj vlastnosti dronov možno rýchlo v prípade potreby prestavať. Či požičiať pozemnej armáde, na protiteroristické akcie.
    Nehovoril som o tom že každá stihačka by mala niesť dron. Napríklad zasahujúcej dvojičke Gripenov stačí jeden dron. V prípade, že je to potrebné može niesť viacero dronov.
    Radarova ochrana, rušenie, robenie klamlivých cieľov má v letectve veľké využitie a veľa variacii. Nechcem unavovať.
    Je možné že niektoré variacie nie sú najvhodnejšie. Pokiaľ to neodskúšame, asi ťažko budeme vedieť.

    ... ty drony se dají koupit za $1.000 v Baumaxu. ..
    Myslíš? Tak prečo to Poľsko nedostalo od USA tie bojové dróny?
    Tie su Stealt, viacej sofystikované. Treba tam zabezpečiť dobre aj prenos dát. Lebo drony sa už tiež heckli, alebo tiež dajú rušiť a podobne.
    Aj v Nemecku ktoré spoločne vyvíjalo s inymi štátmi ako neutrálne Švajčiarsko sa tiež vývoj dronov predražil.
    Práveže je veľa dronov na rozne variacie využita a treba analyzovať ktoré drony, pre ktoré misie by boli vhodné. Upraviť ich podľa potrieb armády a nie civilnej ekonomiky.

  • skelet
    09:47 06.12.2015

    Tonotine: to je spíše reálnější kombinace dronu (např.Schiebel Camcopter S-100), který by byl ovládaný z přepravního prostoru Mi-35. Plnil by tak funkci leteckého průzkumu.

  • Jecchus
    09:24 06.12.2015

    Tonotime:

    Jo, to zní fakt jako realistické a finančně, časově i technicky dostupné řešení... :D

    Vždyť formace ozbrojených dronů s rušiči a senzory používají mraky států a ty drony se dají koupit za $1.000 v Baumaxu. Gripen jich unese minimálně 6 (samozrějmě s výzbrojí) a k tomu ještě vlastní výzbroj, sensor pod a přídavné nádrže... :)

    A celý je to fakt levný. Ještě bysme k nim mohli nakoupit laserové zbraně a na PVO a protiraketovou obranu railguny... :D

  • Jecchus
    09:13 06.12.2015

    Mossback:

    To je furt dokola, co? Některé legendy jsou nesmrtelné...

    Jo a už jste slyšel, že když chce náš pilot udělat ve vzduchu s Gripenem jakýkoli manévr, musí ten konkrétní manévr schválit na návrh švédského ministra obrany švédský parlament, a to navíc kvalifikovanou 3/5 většinou...? :)))

  • Tonotime
    09:10 06.12.2015

    Čo tak vybaviť tie stíhačky formáciami nepilotovanch drónov.
    Ak už nesie Gripen bojové rakety, mohol by kěudne niesť aj nejaký drón. Misie s nepilotovanými dronmi by rozšírovali možnosti Gripena, či formácie Gripenov. Mohli by slúžiť viacero účelom.
    Ako zosilnenie pozorovacích možnosti. Viacero očí s rozných uhloch viacej vidí.
    Zosilnená radarova prehliadka.
    Niektoré manévre ľudské posádky nezvládnu napríklad kvoli preťaženiu.
    Aj nízko Zemi letiace manévre sú pre stíhačky veľmi rizikové.
    Odlákanie, návnada. Dron by mohlo poslúžiť na rušenie radorového zameriavania Gripenov, poprípade poslúžiť ako návnada. Mohol by aj prekryť dráhu rakety smerujúce na Gripen.
    Gripen by mohol ešte nejaký čas zostať na bojisku. Imitovať klamlivo, že tam ešte Gripen je. Snímať bojisko po akcii a podobne. Poprípade ho využiť aj na samovražedné akcie.
    Proste ak nesie na misiu Gripen tie rakety, niesť zo sebou aj viac účelový drón by nebola až tak veľká záťaž. Niektoré misie nepotrebujú účasť viacerých Gripenov.
    Ale možno stačí iba kombinovaná misia s nepilotovanýcm drónom.
    Kombinácii a variácii je veľa, nechcem unavovať.
    Podobne aj u transportných lietadlach. Ak už vezie transportné lietadlo ťažký náklad niekde na bojisko, pribrať počas jeho transportu aj nejaký drón by nemal byť až taký problém. Dron my mohol posilniť jeho doprovod v rizikových oblastiach ako sprievodná stihačka. Systém, ktorý okolo neho v oveľa večších rýchlostiach, vzdialenostiach ochraňuje, robí prieskum bojiska a výsadku. Poprípade vykoná vyčistenie bojiska pre výsadok.
    Posielať na misie, bojiska drony s ďalekých území, domovských území naráža na problém, lebo drony nemávajú ďaleký dolet a formáciu ide prvej zachytiť protivzdušnou obranou. Zvyšuje to aj náklady misie.
    Drony by sa v prípade potreby dali napríklad rýchlo prisposobiť ako rakety s plochou drahou. Ale nosiče by sa nám vracali!
    V dobe mieru by sa naším armadam mohli zísť drony na stráženie hraníc a podobne.

    Moja idea sa dá zhrnúť ako kombinované misie pilotovanych misii s dronmi aj s ekonomických nákladov.
    Naše štáty budú mať stále nedostatok bojových stíhačiek, napríklad kvoli tomu, že sú dráhe, nesmierne drahá aj ich prevádzka. Najmodernejšie nám veľmoci aj tak nedajú. Niektoré misie neprichádzaju do úvahy pretože nechceme ohrozovať život a podobne.
    ČR a SR by sa mali pustiť do takých projektov,možno aj spoločne. Až nám svetový rýchlik nezmešká.
    Nielen kopírovať čo už iní majú zavedené a kde sa im vo vývoji ťažko vyrovnáme pre nesmierne náklady.

  • Mossback
    22:49 05.12.2015

    premyslcz: "ve smlouve je tuším ze se mohou zůcastnit vojenskeho konfliktu pri jenom napadeni ČR"

    Tušíte to bohužel špatně (viz druhá odrážka)...

    Článek 3
    Základní práva České republiky
    Česká republika je oprávněna používat letouny k následujícím aktivitám:
    - obrana území České republiky v době míru i války;
    - plnění závazků vyplývajících z členství České republiky v NATO a další operace, které jsou v souladu s principy Charty OSN;
    - účast na vojenském výcviku a cvičeních v České republice i v zahraničí v rámci NATO, Partnerství pro mír a na základě dvoustranných či mnohostranných smluv, jakož i účast na výstavách a leteckých přehlídkách.

  • Kozlus
    21:43 05.12.2015

    Turek dostal 24 hodin lhutu? Nejakej link?

    Nasadit Alcy na Turka: To tam nemaji zadny PVO?

  • premyslcz
    21:41 05.12.2015

    Do Gripenu seriozne cokoliv kupovat nemá smysl ( viz upgrade na pozemni bombardovani) , její největši životní nasazení bude maximalne airpolicing. Nezapomente ze je máme v "pronájmu" nejsou naše, ve smlouve je tuším ze se mohou zůcastnit vojenskeho konfliktu pri jenom napadeni ČR. A nebo je můzeme odkoupit, kdyz Babis pustí 20 miliard.

  • skelet
    21:32 05.12.2015

    To asi fakt nekoupíme.. mimochodem mi by se líbila izraelská střela Delilah. Tu by u nás mohly nosit i Mi-171 (a zažertuji i L-410 a C-295)

  • Luky
    21:28 05.12.2015

    Skelet: já vím, že je Gripeny mohou nosit. Ale pochybuji, že budeme kupovat něco víc, než pár Mavericků a LGB....
    Poláci mají AGM-158 JASSM, proto jsem to psal.

  • premyslcz
    21:06 05.12.2015

    Já mám pocit ze na skladě zadne L-159 nejsou, 21 šlo do Drakenu, 12 Irák, 3 odebere letectvo na prestavbu na dvoumistne. Máme tu jedno velké ale ....
    Pár dní zpátky zakázala Britanie export L-159 do Iráku ( spojte si dnesni udalosti v iraku a mate konspiracni teorii) kvuli modulu RWR a pritom dve letadla uz tam odletly. Mám pocit aby nam jich tady 10 kousků jeste nezustalo :)
    Uvidíme jak zítra dvě Alcy zasypou Turky ( mají 24h na stažení).

  • skelet
    21:01 05.12.2015

    Aby L-159 mohla zastoupit bitevní vrtulníky, tak by se do nich musel nalít balík peněz. Znamenalo by to rozšíření výzbroje o SDB, střely Hellfire, Brimstone, APKWS/DAGR, Alarm. Tolik peněz do L-159 nikdo nenalije, a už vůbec ne do munice. A i kdyby někdo nalil ty prachy do L-159, tak je třeba říci i druhou část, že je třeba nalít hodně peněz do dělostřelectva. A teprve pak můžeme říct, že nepotřebujeme bitevní vrtulníky.
    A bezpiloty? Vyzkoušel je někdo někdy proti protivníkovi na technologické výši? V tomto jsem skeptik.. a pár let ještě budu.

    Problém je, tedy přesněji v mediálním obraze, že AČR pokaždé mluví jinak a pak to vypadá, že tam je partička zmatených a úplatných trotlů.

  • Aldus
    20:51 05.12.2015

    To co se chysta je jiste vsechno potrebna modernizece, ale nikoliv rozvoj (teda krome nakupu tech 2 strednich dopravniku).
    Pritom nam i po prodeji L-159 Amikum a Iracanum jich porad nekolik trci ve skladech a nejenze neprinaseji nejaky uzitek, ale jeste naopak spotrebovavaji naklady na skladovani.
    Uz proto, ze konci bitevni vrtulniky a nove nebudou - ne, nebudou - bych jako relativne levnou kompenzaci videl reaktivovani zakonzervovanych L-159 a postaveni z nich dalsi letky, ktera by se na caslavskou zakladnu vesla. Vzalo by to jen naklady na jejich provoz, vse ostatni uz tu je.
    Hlavne ale vseobecny trend je v robotizaci, tzn. bezpilotni letadla. A tady nevidim, ze by se o nich aspon uvazovalo a to ani za 10 let ne! Pritom pro pruzkumne a snad i bitevni ukoly by byly nejlepsi, protoze pri sestrelu neriskujeme pilota.
    Neujizdi nam tak trochu vlak? Nedobihame zase vcerejsek misto zitrka?

  • Matesaax
    20:06 05.12.2015

    Myslím,že reálně si na nějaký korejský vrtulník nikdo ani nevzpomene.Také se bojím,že to vyhraje předražený obstarožní UH-1Y,který má do lehkého vrtulníku hodně daleko.

  • skelet
    19:58 05.12.2015

    Luky: Gripen umí i ten Taurus KEPD350.

  • Uboot
    18:57 05.12.2015

    Ako všetko v dnešnom modernom svete má svoje "triedy/kategórie" osobne si myslím, že Gripen je kvalitné lietadlo, ktoré možno raz bude lietať aj s SVK znakmi...
    Na základe toho čo si daný zákazník môže kúpiť a prevádzkovať bude aj samotný výber vyzerať. Takisto z geografického rozloženia, či preferovať "regionálneho" výrobcu EÚ alebo hladať niekde za veľkou mlákou.. Čo sa týka vrtuľníkov, možno sa mýlim, ale tie kórejské by nemuseli byť až tak zlá voľba... Všetko ako som napísal na začiatku záleží hlavne od movitosti zákazníka.

  • Luky
    18:40 05.12.2015
    Oblíbený příspěvek

    no on se pan seržant taky moc nepředvedl...

    Ten jeho výkřik je blbost a bez kontextu.
    Gripeny začaly v AA roli a tu celou dobu plní perfektně. F-16 by to nezvládla lépe.
    Že se přidá AG role, tak to otevře novou kapitolu. Zvládne klidně to co F-16, je to spíše o výzbroji....jasně že my asi nebudeme nakupovat Taurus KEPD a podobné hi-tech.

  • Pavka
    14:49 05.12.2015

    TF_HU: K té interoperabilitě:

    Jak na tom s ní byly Gripeny, když je sem poprvé přeletěly? Nevím, ale mám pocit že se v tomto duchu na nich něco předělávalo? Nesahalo se v podobném duchu i na L-159?
    Jak na to s ní bylo u Pandurů? Neměnily se jim náhodou nekompatibilní vysílačky?
    Jak na tom s ní bylo u pušek CZ805, když měly(a půlka jich stále má a zřejmě bude mít) nesmyslně nekompatibilní zásobníky s ničím?

    Určitě by se dalo pokračovat, v každém případě nic z toho se z výzbroje nevyřadilo ani se o tom neuvažovalo, z čehož si laik jako já odnáší (možná naivní) závěr, že dodatečně dodělat interoperabilitu musel být naprosto marginální problém.

    Použil bych k vyjádřením AČR jednu citaci. "Hlavně o tom nepřemýšlet, protože když se nad tím člověk zamyslí, tak ho musí napadnout, že tam nahoře sedí blbci."

  • flanker.jirka
    14:17 05.12.2015

    uvidíme jak dlouho jim tyto plány vydrží :-D

    to Argonaut.CZ: Polsko úspěšně používalo Mi 24 i v Iráku a Afghanistánu
    https://www.youtube.com/watch?...

  • Argonaut.CZ
    12:42 05.12.2015

    Torong, Tf-Hu: Jenže mi nejsme ve válce. Spíše bych ty zahraniční mise nazval policejní akce. Kolikrát si říkám, že kdyby se západ necpal do toho, co funguje, nebyly by vůbec potřeba. A pokud jsme ve válce - neodpovídá tomu v rámci chování armády a politiků nic.

    Poláci pokud vím mi-24 nasadili poměrně úspěšně před lety v Africe.

    Podle mě je primární role armády ochrana území. Spojenectví vznikají a zanikají a vždy je prověří až skutečná situace.Současná politická elita celé Evropy razí appeasement (žáci hodní Daladiera a Chamberlaina).

  • pedac
    12:03 05.12.2015

    Pro JardaBrum: Ve vší úctě náčelníku měl byste se paní Alence omluvit.;)

  • Sgt Murphy
    11:57 05.12.2015

    České ospevované "lacné" Gripeny ktoré oproti F-16 Poľského letectva majú takmer nulovú bojovú hodnotu.

  • JardaBrum
    11:40 05.12.2015

    Skelt to shrmul. Kupují ty letadla jako moja pračku. Neví co chce a nedá pokoj dokud to nedostane. Však nato přece ještě máme táto.
    Jo Argonaute.cz samozřejmě máš pravdu. Teda měl bys kdybychom budovali armádu pro občany a né expediční sbor pro politiky.
    Tož tak.
    Apropos jak je to s tím Link16? Až v roce 2018?

  • CerVus
    11:39 05.12.2015

    skelet: Jo, máš pravdu. Očividně neexistuje koncepce na základě které by se vybíral vhodný stroj a z toho co prosakuje lze usuzovat probíhající souboj lobistů / kovbojů vidících se na fotce v A reportu vedle krásného amerického vrtulníku. Já mám popravdě neblahé tušení, že to vyhrají ty UH-1Y i když jsou nejdražší a proti konkurenci nemají žádnou extra výhodu.
    To, že se teď v médiích zase debatovalo o Korejské nabídce davá tušit, žím budou nahrazeny mi-17/171š. Protože pokud by se uvažovalo o jejich ozbrojení, tak by jsme zase fungovali jako ten blbec co si zaplatí vývoj a ještě bude sloužit jako laboratorní myš jestli to vůbec bude fungovat. Ale s tím máme u nás dost zkušeností.

  • Lukas
    10:51 05.12.2015

    8 baterii SHORAD - np. NASAMS - ok. 350-400 mln USD + 100-150 mln za rakiety
    16 nowych myśliwców + amunicja - ok. 2 mld USD
    10-12 śmigłówców (w tym 5-6 uzbrojonych) ok. 400-500 mln USD

    RAZEM 3 mld USD

    Zostaje temat lotnictwa transportowego...

  • skelet
    09:27 05.12.2015

    Takže jestli si pamatuju, tak vize vrtulníkového letectva byla následující:
    1) musíme nahradit W-3 Sokol, protože GO je příšerně drahá
    2) pokud budeme nakupovat vrtulníky za Sokoly, tak bychom mohli koupit i lehké vrtulníky za Mi-35, které mají příšerně drahý provoz a brzy dolétají.

    po pár týdnech..
    1) musíme nahradit W-3 Sokol, protože GO je příšerně drahá
    2) pokud budeme nakupovat vrtulníky za Sokoly, tak bychom mohli koupit i vrtulníky za Mi-35, které mají příšerně drahý provoz a brzy dolétají. Tedy máte pravdu, že nedolétají brzy, ale ty nahradní díly .. ty náhradní díly

    po pár týdnech a představení modernizace Mi-171
    1) GO Sokolu byla sice příšerně drahá, ale přesto ji provádíme
    2) hledáme náhradu za Mi-35, které mají drahý provoz a hlavně jsou nekompatibilní s NATO

    Jo a víme co chceme.. Třeba takový Bell407 by byl skvělý.. nebo ne! UH-1Y by byl lepší! Sice nesplňuje jednu z podmínek, aby mohl přistávat na nemocničním heliportu, ale ... jeee oni nám nabízejí i MH-60! Jo, on váží jako Mi-171? Fakt jo? No uvidíme, nějak se to zkoulí..
    Tak už nám poslali nabídku.. týý jo, oni upadli ne? Tolik peněz

    Dobrý den, rádi bychom Vám představili nejnovější typ univerzálního bojového vrtulníku. Jak vidíte je malý, dvoumotorový. Jeho systémy umožńují potírání islamistů na velké vzdálenosti. K tomu budou používat sedm střel ráže 70mm a dvě řízené střely. Jak vidíte tak do kabiny výsadku byl namontován jeden kulomet ráže 12,7mm. Ochrana osádky je vyřešena nejnovějším typem neprůstřelných vest. Díky tomu můžeme držet krok s vývojem palných zbraní a být stále napřed. Vaše otázky?

    Na otázku jestli může mít větší výzbroj? Tak za prvé ji větší nepotřebujeme, protože budeme používat nejvyspělejší řízené střely. A za druhé by při větší výzbroji byl vrtulník přetížen.
    Další otážka?
    Ano, máme v plánu nakoupit řízené střely. Celkem jich chceme nakoupit 48kusů protitankových a okolo tří set ráže 70mm.

    Dámy a pánové rád bych Vám oznámil, že bychom rádi vybírali bitevní vrtulník, jelikož po akci v Mali, kde nám jeden vrtrulník sestřelili lukem a šípem potřebujeme odolnější vrtulník s větší palebnou silou. Vybíráme si mezi AH-1Z a Mi-35M

  • Torong
    09:02 05.12.2015

    Argonaut: Jenže požadavek na možnost nasazení do zahraničních misí, je požadavkem na ochranu České suverenity. Bojovat o suverenitu na vlastním území je ta poslední možnost.

  • TF_HU
    08:57 05.12.2015

    Argonaut...nejde ani tak o to samotné zahraničí...jde o to, ze v tom zahraničním nasazeni se ověří jak je technika schopna interoperability. Takže dost často se stane, ze zjistíme, ze technika nesplňuje nebo neodpovídá standardům. Ty by byly klíčové i při obrané CR...

  • Argonaut.CZ
    08:41 05.12.2015

    opravdu se těsím na den, kdy kritériem nebude:"nesplňují požadavky k nasazení do zahraničních operací", ale to, zda je to nutné pro ochranu české suverenity.