Kazašské letectvo převzalo modernizované L-39

-
11. 3. 2021
-
37 komentářů
-
Jan Grohmann
Před několika dny výcvikové středisko kazašského letectva v Balchaši převzalo první modernizované letouny L-39. Generální opravu a modernizaci neznámého počtu kazašských L-39 zajistila česká společnost AERO Vodochody AEROSPACE (AVA).
Podle výroční zprávy The Military Balance 2016 analytického institutu IISS (International Institute for Strategic Studies) letectvo Kazachstánu provozuje 17 cvičně-bojových letadel československé výroby L-39. Kolik letadel je provozuschopných se neví, stejně tak nejsou žádné bližší informace o modernizačním programu kazašských L-39.
Podle ministerstva obrany Kazachstánu upravené L-39 dostaly „novou digitální avioniku, katapultovací systém [vystřelovací sedačku?], komunikační a monitorovací zařízení.“
„L-39 je určeno pro denní a noční výcvik kadetů v jednoduchých i složitých povětrnostních podmínkách, základní výcvik v letové technice a bojových operacích, dále pro výcvik pilotů vzdělávacích institucí a vojenských jednotek. Kadetům se zvládnutím letadla budou pomáhat zkušení instruktoři. Obecně je létání s L-39 prvním krokem k osvojení leteckých dovedností,“ dále stojí v tiskové zprávě ministerstva obrany.
Kazašská L-39 v lakovně AVA; větší foto / Ministry of Defense of the Republic of Kazakhstan
Není to první a zřejmě ani poslední modernizační projekt L-39 v regionu Střední Asie. Ostatně na začátku února AVA dodala uzbeckému letectvu poslední ze šesti modernizovaných letadel L-39C. Uzbekistán papírově provozuje 14 L-39.
„Aero systematicky pracuje na upevňování a rozvíjení vztahu se současnými uživateli L-39. Uzbekistán je první z řady zákazníků, kteří se rozhodli jít cestou generálních oprav a modernizací u původního výrobce Aero Vodochody, který je jako jediný na světě autorizován k tomuto typu generálních oprav,“ uvedl v souvislosti s uzbeckým programem Jan Štechr, vicepresident pro vojenské programy AVA.
V rámci částečné modernizace šesti letounů uzbeckých vzdušných sil došlo na všech šesti letounech L-39C k náhradě původní ruské radiostanice spolu s palubním telefonem za komplet radiostanice české výroby. Nový radionavigační systém dodala společnost Garmin. Modernější technologií byl nahrazen také radiokompas a proběhla výměna signalizátoru námrazy za indikátor námrazy od firmy Rosemount Aerospace.
Vykládka L-39 z dopravního letadla Il-76; větší foto / Ministry of Defense of the Republic of Kazakhstan
Kromě Kazachstánu a Uzbekistánu v oblasti Střední Asii a na Kavkaze další státy – Arménie, Ázerbájdžán, Gruzie, Tádžikistán, Turkmenistán a Kyrgyzstán – souhrnně aktivně provozují zhruba 40 L-39. Všechny jmenované země po rozpadu Sovětského svazu získaly mnohem více L-39. Část byla sešrotována, ale některé se mohou stále nacházet ve skladech.
Všechny výše zmíněné země jsou také potenciálními zákazníky pro L-39NG. Do karet České republice hraje, že Rusko v této kategorií nenabízí analogické letadlo.
Kazašská L-39 na letišti AVA; větší foto / Ministry of Defense of the Republic of Kazakhstan
V současné době rovněž probíhá generální oprava a modernizace nigerijských L-39. AVA přímo v Nigérii pomáhala s reaktivací celkově pětice L-39 (nyní probíhá oživování šestého L-39). Naopak v České republice projde generální opravou a modernizací dalších šest nigerijských L-39ZA – první trojici L-39ZA dopravil do České republiky v červenci minulého roku dopravní letoun An-124. Trio vylepšených L-39ZA se do Nigérie vrátí v třetím čtvrtletí letošního roku.
Podle africanmilitaryblog.com nigerijské L-39ZA získají především nový avionický systém GenesyS Aerosystems s rozměrnými displeji IDU-680.
Hlavním úkolem L-39ZA je výcvik nových nigerijských pilotů. V poslední době se ale letouny L-39ZA čím dál častěji zapojují do leteckých úderů proti teroristické organizace Boko Haram.
Zdroj: Czech Air Force, gov.kz
Související články
Začíná únavová zkouška L-39NG. Má potvrdit trojnásobnou životnost letounu
Ve Výzkumném a zkušebním leteckém ústavu (VZLÚ) začíná únavová zkouška nového proudového letounu ...
-
03.06.2020
-
3 komentářů
-
Tisková zpráva
Dodávky L-39NG do Senegalu až v roce 2022
Podle frankofonního portálu Africa Intelligence česká firma Aero Vodochody dodá čtyři nové cvičné ...
-
10.06.2020
-
101 komentářů
-
Jan Grohmann
Radikální islám v postsovětské Střední Asii
Letošní druhý nejvýznamnější křesťanský svátek, kdy si věřící křesťané, ale i miliony nevěřících na ...
-
29.12.2020
-
43 komentářů
-
Kristián Chalupa
Český letoun L-39NG pro vietnamský Výcvikový pluk 910 „Julius Fučík“
Česká společnost Omnipol dodá vietnamskému ministerstvu obrany komplexní letecký výcvikový systém ...
-
16.02.2021
-
126 komentářů
-
Jan Grohmann
Komentáře
Nigérie objednala 24 strojů M-346 Master. Docela promarněná šance pro Aero.. Docela mě překvapuje, že kupují takhle drahou masinu a ještě v celkem velikém počtu. Má to být náhrada ...Zobrazit celý příspěvek
Nigérie objednala 24 strojů M-346 Master. Docela promarněná šance pro Aero.. Docela mě překvapuje, že kupují takhle drahou masinu a ještě v celkem velikém počtu. Má to být náhrada za Alpha jety.Skrýt celý příspěvek
Ešte tolko že ten design je stále nadčasový a NG je krásné lietadlo dokonalá evolúcia Albatrosu.Neviem či pomer cena/výkon myslím tým čo ponuka NG je u konkurencie lepší? ...Zobrazit celý příspěvek
Ešte tolko že ten design je stále nadčasový a NG je krásné lietadlo dokonalá evolúcia Albatrosu.Neviem či pomer cena/výkon myslím tým čo ponuka NG je u konkurencie lepší? Hawk,M-345 ?Tipujem že let.hodina je v prospech L-39.Skrýt celý příspěvek
Správne píšeš, letovú hodinu môžeme dnes len tipovať.. Nikde to lietadlo nie je zavedené a hlavne nie v krajine, kde aj letovú hodinu zverejňujú a ešte k tomu aj metodiku ...Zobrazit celý příspěvek
Správne píšeš, letovú hodinu môžeme dnes len tipovať..
Nikde to lietadlo nie je zavedené a hlavne nie v krajine, kde aj letovú hodinu zverejňujú a ešte k tomu aj metodiku výpočtu..Skrýt celý příspěvekHawk je provozně mnohem dražší. Taky je to výrazně výkonnější letadlo. Podle našich pilotu se s ním léta lépe než s L-159. M-345 na tom bude asi podobně jako naše NG. Samotné ...Zobrazit celý příspěvek
Hawk je provozně mnohem dražší. Taky je to výrazně výkonnější letadlo. Podle našich pilotu se s ním léta lépe než s L-159. M-345 na tom bude asi podobně jako naše NG. Samotné letadlo bude dražší než Aero, jeho avionika je trošku na vyšší úrovni, ale tím nechci říct, že naše NG je horší, ten rozdíl bude malý.Skrýt celý příspěvek
To je dobrá správa pre Aero,prajem im veľa obchodných úspechov.Osobne vidím veľký potencionál jak v modernizácii tak v upgrade na NG. Ex CCCP ,Afrika.Vyzerá to tak že Madari ...Zobrazit celý příspěvek
To je dobrá správa pre Aero,prajem im veľa obchodných úspechov.Osobne vidím veľký potencionál jak v modernizácii tak v upgrade na NG. Ex CCCP ,Afrika.Vyzerá to tak že Madari vsadili na dobrého koňa.Len nie úplene rozumiem Pente že sa toho zbavili...ked sa rozbieha projekt NG?Skrýt celý příspěvek
Protoze zbrojni prumysl je neco jinyho nez property develepoment a nepodarilo se premenit letiste na mezinarodni. Myslim, ze jsem cetl, ze se od zacatku pocitalo, ze to Penta v ...Zobrazit celý příspěvek
Protoze zbrojni prumysl je neco jinyho nez property develepoment a nepodarilo se premenit letiste na mezinarodni. Myslim, ze jsem cetl, ze se od zacatku pocitalo, ze to Penta v urcity moment proda...Skrýt celý příspěvek
Tak Penta hlavne ziadne Aero nechcela, kupovala letisko,s ktorym mala velke plany. Aeru sa vsak Pentu podarilo presvedcit ze NG si na seba zarobi, resp zhodnoti fabriku.
Tak Penta hlavne ziadne Aero nechcela, kupovala letisko,s ktorym mala velke plany. Aeru sa vsak Pentu podarilo presvedcit ze NG si na seba zarobi, resp zhodnoti fabriku.
Dobrá zpráva. Sice to není žádný obchod století, ale aspoň něco. Navzdory tomu pánovi co tenkrát říkal, že pravda a láska zvítězila a (České) zbraně už nikdy nebudou potřeba.
Dobrá zpráva. Sice to není žádný obchod století, ale aspoň něco. Navzdory tomu pánovi co tenkrát říkal, že pravda a láska zvítězila a (České) zbraně už nikdy nebudou potřeba.
Nešiř prosím bludy. Havel žádný vliv na rušení českého zbrojního průmyslu neměl. Jestli někdo na to měl vliv (jako že hlavním důvodem poklesu byla jednak ztráta odbytu, jednak ...Zobrazit celý příspěvek
Nešiř prosím bludy. Havel žádný vliv na rušení českého zbrojního průmyslu neměl.
Jestli někdo na to měl vliv (jako že hlavním důvodem poklesu byla jednak ztráta odbytu, jednak celková zaostalost), tak tehdejší exekutiva, v čele s Klausem. (Btw. s ní neměl Havel ani nijak zvlášť dobré vztahy....)Skrýt celý příspěvekPřesně tak, s útlumem začali ostatně už bolševici. Navíc český zbrojní průmysl z velké části přežil, Aero, Tatra, CZUB, Mesit, Tesla Pardubice (v podobě ERA, a dalších). Podstatně ...Zobrazit celý příspěvek
Přesně tak, s útlumem začali ostatně už bolševici. Navíc český zbrojní průmysl z velké části přežil, Aero, Tatra, CZUB, Mesit, Tesla Pardubice (v podobě ERA, a dalších). Podstatně hůře to dopadlo na Slovensko, což bylo primárně způsobeno orientací na masovou výrobu licenčních ruských systémů pro které náhle už nebyl odbyt.Skrýt celý příspěvek
logik
přesně jak píšete, postaral pouze o ten slovenský :-Dlogik
přesně jak píšete, postaral pouze o ten slovenský :-Dnepostaral. Útlum byl plánovaný už Jakešem. Za Havla ten proces byl jen umocněn masivním přebytkem zbraní na trhu, dané odzbrojováním. Programy, které měly na trhu co nabídnout ...Zobrazit celý příspěvek
nepostaral. Útlum byl plánovaný už Jakešem. Za Havla ten proces byl jen umocněn masivním přebytkem zbraní na trhu, dané odzbrojováním.
Programy, které měly na trhu co nabídnout tuto zbrojařskou recesi přežily.Skrýt celý příspěvekFlanker, a toto Ti svojho času ušlo? - https://www.armadninoviny.cz/e... ;-)
Flanker, a toto Ti svojho času ušlo? - https://www.armadninoviny.cz/e... ;-)
Flanker: v roce 90-91 se vyráběla série stovky tanků pro Sýrii a Václav Havel skončil jako federální prezident v 7/1992. Ta fabrika rozhodně nestihla zmizet z povrchu zemského za ...Zobrazit celý příspěvek
Flanker: v roce 90-91 se vyráběla série stovky tanků pro Sýrii a Václav Havel skončil jako federální prezident v 7/1992. Ta fabrika rozhodně nestihla zmizet z povrchu zemského za 7 měsíců, takže slovenští národovci nepochybně mohli ve výrobě pokračovat a všechny ty velké zisky inkasovat už do pokladny samostatného Slovenska. Ale hledání viníka nic nestojí a na hloupé masy funguje skvěle.Skrýt celý příspěvek
Linka na výrobu T-72 bola funkčná ešte niekedy po roku 2001. Vtedy bola vyňatá z okruhu subjektov hospodárskej mobilizácie. ZŤS tým stratila povinnosť udržiavať ju vo funkčnom ...Zobrazit celý příspěvek
Linka na výrobu T-72 bola funkčná ešte niekedy po roku 2001. Vtedy bola vyňatá z okruhu subjektov hospodárskej mobilizácie. ZŤS tým stratila povinnosť udržiavať ju vo funkčnom stave a vtedajší riaditeľ vyzval vládu aby si linku odkúpili. Neviem však o tom, že by sa tak staloSkrýt celý příspěvek
Miroslav: Presne tak, stat za to fabrike platil. lenze potom asi komusi doslo ze linka je nanic, ked sa rozpadol dodavatelsky retazec, vratane dodavok primarnej suroviny.
Miroslav: Presne tak, stat za to fabrike platil. lenze potom asi komusi doslo ze linka je nanic, ked sa rozpadol dodavatelsky retazec, vratane dodavok primarnej suroviny.
Jura99 - veľmi by ma zaujímalo,ako a kde skončili tie milióny usd zaplatené sýriou za tú techniku...ak teda nejaké prišli,akože určite neprišli ako bol dobrý štandard z minulosti - ...Zobrazit celý příspěvek
Jura99 - veľmi by ma zaujímalo,ako a kde skončili tie milióny usd zaplatené sýriou za tú techniku...ak teda nejaké prišli,akože určite neprišli ako bol dobrý štandard z minulosti - sovieti dohodli biznis a čechoslováci vyrobili,exportovali a aj zaplatili arabom techniku...
takže s podnikateľským plánom - vyrábať techniku ktorú bývalé krajiny sovietskeho zväzu predávali za cenu šrotu ,by ste asi ďaleko nezašli...Skrýt celý příspěvekHEKTOR: však mě je to jasné, že ta výroba neměla perspektivu, důvody jsou notoricky známé a pořád opakované, ale vždy se najde někdo, kdo V. Havla označí za viníka. Hřebíčkem do ...Zobrazit celý příspěvek
HEKTOR: však mě je to jasné, že ta výroba neměla perspektivu, důvody jsou notoricky známé a pořád opakované, ale vždy se najde někdo, kdo V. Havla označí za viníka. Hřebíčkem do rakve byla i válka v Zálivu, celý svět viděl stovky vypálených ruských tanků (vč. vyrobených v ZŤS) po výbuchu munice s utrženou věží. Ani Polsko se nedá říct, že by s udržením tankové výroby uspělo, místo vývoje PT koupili L2 a chystají se asi na K2.Skrýt celý příspěvek
@Sergej: Viem, že ešte po prelome tisícročí boli snahy o oživenie výroby ale nebol záujem ani zo strany tých podnikov ktoré dodávali subdodávky. Bol som nedávno v jednom takom ...Zobrazit celý příspěvek
@Sergej: Viem, že ešte po prelome tisícročí boli snahy o oživenie výroby ale nebol záujem ani zo strany tých podnikov ktoré dodávali subdodávky. Bol som nedávno v jednom takom podniku kde ešte teraz mali v kúte mašinu na výrobu tankových pásov. Navyše v tom čase ešte nebolo vôbec jasné, či pôjdeme do NATO a tak ako povedal otec vlasti Vladimír: ,,Keď nás nebudú chcieť na západe, pôjdeme na východ". Veď aj chceli kúpiť ďalší S-300 a nové SU-25 len Dzurinda ako nový premiér to potom zatrhol. Pripájam 2 fakt zaujímavé linky. Odporúčam si hlavne pozrieť rok uverejnenia článku...
https://www.trend.sk/biznis/ta...
https://hnonline.sk/prakticke-...
@Jura: T-72 nikdy neboli brané ani v Rusku ako niečo extra. Prvosledové jednotky mali T-64 a nie T-72. Tie boli brané skôr ako lacná a relatívne jednoduchá zbraň kde kvantita mala víťaziť nad kvalitouSkrýt celý příspěvek
Táto lož si žije vlastným životom už vyše 30 rokov. Konverzia zbrojnej výroby začala už začiatkom 80-tych rokov a v roku 1988 rozhodnutím federálnej vlády bolo rozhodnuté o úplnom ...Zobrazit celý příspěvek
Táto lož si žije vlastným životom už vyše 30 rokov. Konverzia zbrojnej výroby začala už začiatkom 80-tych rokov a v roku 1988 rozhodnutím federálnej vlády bolo rozhodnuté o úplnom zastavení výroby T-72 a neskôr aj BVP. Dôvodov bolo viacero. Jednak začali platiť široké odzbrojovacie zmluvy medzi USA a ZSSR, taktiež zbrojná výroba bola dlhodobo stratová a bolo rozhodnuté o jej prechode na civilnú výrobu. Konkrétne sa uvažovalo nad stavebnými strojmi. Kúpili sa zo západu rôzne licencie na stavebné stroje. Napríklad dnes už legendárny DH-112/113 od PoclainuSkrýt celý příspěvek
Zrovna nyní je to 30let, kdy Václava Havla při návštěvě Bratislavy Slováci bezmála zlynčovali.
Zrovna nyní je to 30let, kdy Václava Havla při návštěvě Bratislavy Slováci bezmála zlynčovali.
Jura99 - že by na takú paranoju neboli lieky.???
Jura99 - že by na takú paranoju neboli lieky.???
HEKTOR: 30let je hodně, ale pro ne-pamětníky existuje google https://g.cz/obeste-cechy-kric...
HEKTOR: 30let je hodně, ale pro ne-pamětníky existuje google https://g.cz/obeste-cechy-kric...
Jura99 - nechcem tu zase ako je zvykom riešiť niečo iné ako je samotná téma článku.ale,na váš koment zareagujem,keďže takému niečo ako ste napísali sa vraví -polopravda,prípade ...Zobrazit celý příspěvek
Jura99 - nechcem tu zase ako je zvykom riešiť niečo iné ako je samotná téma článku.ale,na váš koment zareagujem,keďže takému niečo ako ste napísali sa vraví -polopravda,prípade vytrhnuté z kontextu...
niekoľko "perál" z článku:
-A do toho všeho se vzduchem nesou slova o sionistických mudrcích a 35 tisících Židů, kteří mají v plánu zaplavit Slovensko. Fašizující atmosféru celé akce doplňují portréty nechvalně proslulého prezidenta Tisa a nabízené časopisy s jeho válečnými fotografiemi a proslovy.
-odhadem se jedná o dav 8000 lidí, který tvoří především skinheadi, důchodkyně s nákupními taškami a skupina mužů v kožených kabátech, včetně několika osoba ve fašistických uniformách.
ako sa ďalej v článku píše,bola tam aj demonštrácia ZA zachovanie spoločného štátu...a ten dav by možno havla na rukách nosil...
takže nerobme senzáciu kde nie je a ani nevytvárajme zbytočné konflikty keď je dosť iných problémov...juhoslávia by vedela rozprávať...Skrýt celý příspěvekHEKTOR: vsak ja to tema nijak nehrotim, zadny konflikt uz ani dnes nehrozi, pouze shodou okolnosti je to prave dnes 30let, coz mi prijde jako zajimave, kdyz je tu rec o zruseni ...Zobrazit celý příspěvek
HEKTOR: vsak ja to tema nijak nehrotim, zadny konflikt uz ani dnes nehrozi, pouze shodou okolnosti je to prave dnes 30let, coz mi prijde jako zajimave, kdyz je tu rec o zruseni zbrojni vyroby V.Havlem. A s nesouhlasem a hazenim vajec a rajcat se VH setkal i o pul roku pozdeji na vyroci spol. statu 28.10.91 opet v Bratislave. Obe udalosti jsou historie, obe se staly, obe byly silnym momentem pro V.Havla a signalem pro Cechy, ze to Slovaci s rozpadem federace opravdu mysli vazne a i federaliste pomalu pochopili, ze bude lepsi je nechat at si jdou.Skrýt celý příspěvek
... a čuduješ sa? "Intelitenti" typu Slota a Mečiar nahuckali davy a spravili z neho príčinu všetkého zlého.... Na Slovensku mnohí stále hľadajú vonkajších "nepriateľov", aby ...Zobrazit celý příspěvek
... a čuduješ sa? "Intelitenti" typu Slota a Mečiar nahuckali davy a spravili z neho príčinu všetkého zlého.... Na Slovensku mnohí stále hľadajú vonkajších "nepriateľov", aby zakryli vlastný marazmus a neschopnosť.... A vlastne je to aj v iných krajinách ....Skrýt celý příspěvek
Mečiar v tom mal prax. Keď klesala popularita tak vyhlásil, že na neho západ chce spáchať atentát a už mu babky za spevu gardistických evergreenov organizovali telesnú stráž Niečo ...Zobrazit celý příspěvek
Mečiar v tom mal prax. Keď klesala popularita tak vyhlásil, že na neho západ chce spáchať atentát a už mu babky za spevu gardistických evergreenov organizovali telesnú stráž
Niečo na zaspomínanie...
https://youtu.be/l47LM4dgCR0... Skrýt celý příspěvek
@kazachstánské letectvo provozuje 17 cvičně-bojových letadel československé výroby L-39. Kolik letadel je provozuschopných se neví Podľa dostupných informácií majú vo výzbroji ...Zobrazit celý příspěvek
@kazachstánské letectvo provozuje 17 cvičně-bojových letadel československé výroby L-39. Kolik letadel je provozuschopných se neví
Podľa dostupných informácií majú vo výzbroji 12 ks
http://m.militarybox.cz/news/k...
https://sk.ruarrijoseph.com/ob... Skrýt celý příspěvekPekny dizajn laku. Zajimave ze jeste nedoletali zivotnost draku, pokud to pochazi z dodavek pro SSSR.
Pekny dizajn laku. Zajimave ze jeste nedoletali zivotnost draku, pokud to pochazi z dodavek pro SSSR.
Po ZSSR im ostalo oveľa viac strojov ako reálne na výcvik potrebujú. Preto zrejme aj to olietanie postupuje pomalšie. Veď preto sa aj Sojuz uzbrojil k smrti
Po ZSSR im ostalo oveľa viac strojov ako reálne na výcvik potrebujú. Preto zrejme aj to olietanie postupuje pomalšie. Veď preto sa aj Sojuz uzbrojil k smrti
Ja viem ze keby bola aero slovenska firma tak by ste si hladali narazky a provokacie ale ja aeru gratulujem a doprajem dalsie uspechy
Ja viem ze keby bola aero slovenska firma tak by ste si hladali narazky a provokacie ale ja aeru gratulujem a doprajem dalsie uspechy
Pripájam sa, aj keď je možné, že teraz budeš obvinený z toho, že ,,brečíš" kvôli Zuzane. V každom prípade je to úspech na ktorý treba nadviazať. Mám obavu, že strata týchto trhov ...Zobrazit celý příspěvek
Pripájam sa, aj keď je možné, že teraz budeš obvinený z toho, že ,,brečíš" kvôli Zuzane.
V každom prípade je to úspech na ktorý treba nadviazať. Mám obavu, že strata týchto trhov by bola definitívna a na vývoj úplne nového stroja pre iné trhy sa už asi peniaze nikdy nenájdu. Tá technika ide strašne dopredu a aj pre tradičných výrobcov je čím ďalej ťažšie ťahať vývoj.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...