Americké F-35B Lightning II přistály na japonské letadlové lodi JS Izumo
- 6. 10. 2021
- 19 komentářů
- Jan Grohmann
Dvě víceúčelové stealth stíhačky F-35B Lightning II americké námořní pěchoty (USMC) přistály na japonské lehké letadlové lodi JS Izumo (DDH183), oficiálně označované jako „vrtulníkový torpédoborec“. Událost má velkou symboliku – poprvé od druhé světové války japonská válečná loď hostí bojová letadla.
Největší plavidla japonského námořnictva JMSDF (Japan Maritime Self-Defense Force) jsou lodě JS Izumo a JS Kaga třídy Izumo. Obě plavidla mají výtlak 27 000 tun a slouží k nesení deseti námořních vrtulníků (maximálně 18), jako jsou UH-1H, UH-60P nebo Super Lynx.
Tokio v rámci posilování svých protičínských vojenských schopností obě lodě upravuje na nosiče letounů F-35B, tedy letounů s krátkým vzletem a kolmým přistáním STOVL (Short Take-Off and Vertical Landing). Přestavba obou plavidel probíhá v rámci pravidelných pětiletých inspekčních a servisních prací.
Ve skončené první etapě JS Izumo získalo zejména zesílenou letovou palubu schopnou odolat horkým spalinám motoru F-35B, dále nové značení i osvětlení paluby. Náklady na přestavbu dosáhly 3,1 miliardy jenů (610 milionů korun). V příštím roce loď získá systém pro navádění letadel JPALS (Joint Precision Approach and Landing System). JPALS propojuje senzory lodě a letadla pomocí zabezpečeného datalinku a umožňuje bezpečné a precizní přistávání letadel a vrtulníků za jakéhokoliv počasí nebo stavu moře. Stejný systém má britská HMS Queen Elizabeth nebo italská Cavour.
Náročnější druhá fáze začne ve fiskálním roce (FY) 2025, kdy dojde k přestavbě lichoběžníkové přídě letové paluby na obdélníkovou. Paluba JS Izumo tak získá tvar „dokonalého“ obdélníku – tím se výrazně zvětší rozměr letové paluby, prodlouží se vzletová dráha a omezí se vzdušné víry na přídi lodě. Modernizací projdou také vnitřní prostory lodě – loď dostane větší nádrže na letecké palivo a větší sklad letecké munice. Práce skončí ve FY2026.
JS Izumo; větší foto / Foto: JMSDF, CC BY-SA 4.0
Naopak JS Kaga v příštím roce projde oběma fázemi najednou. Celý proces přestavby JS Kaga potrvá 14 měsíců a vyžádá si 23,1 miliardy jenů (4,5 miliardy korun). Tím ale modernizace nekončí – očekává se neustálé vylepšování a rozšiřování schopností obou plavidel.
Mimochodem podle letošního reportu o programu F-35 se po letounech F-35B požaduje provedení krátkého startu se čtveřicí externě umístěných pum GBU-32 JDAM (450 kg) a s dvojicí interně nesených střel vzduch-vzduch AIM-120 AMRAAM z rovné paluby (bez skokanského můstku) dlouhé maximálně 600 stop (182 metrů). Lodě třídy Izumo měří na délku 248 metrů. Japonské stíhačky F-35B s pumami JDAM mohou také získat schopnost útočit na statické i pohyblivé námořní cíle.
Obě lodě pojmou deset až 15 F-35B – přesný počet ale nebyl oznámen. Japonsko objednalo 42 letounů F-35B a první letoun Tokio slavnostně převezme v USA ve FY2023. Domovskou základnou japonských F-35B se stane letecká základna Nyutabaru na ostrově Kjúšú, kam má šestice japonských F-35B dorazit ve FY2025. Kromě toho Japonsko již odebralo 22 letounů F-35A z celkového počtu 105 poptávaných.
Základna Nyutabaru je v současné době domovem operační a cvičné letky japonských záchytných stíhaček F-15J/DJ Eagle a je nejjižnější bojovou základnou JASDF na hlavních japonských ostrovech.
F-35B přistává na JS Izumo
Nedělní přistání dvojice amerických F-35B je součástí procesu proměny IS Izumo na plnohodnotnou letadlovou loď. Letouny patřily letce VMFA-242 a startovaly ze základny USMC ve městě Iwakuni (Marine Corps Air Station Iwakuni), asi 75 kilometrů jižně od Hirošimy. Na základně jsou trvale umístěny dvě mariňácké letky s F-35B (VMFA-242, VMFA-121).
„Při tomto ověřování stíhačka F-35B vůbec poprvé přistála na plavidle [japonského námořnictva], současně Japonsko pracuje na zlepšení svých schopností v námořní a letecké doméně neustálým vylepšováním torpédoborce třídy Izumo s cílem získat schopnosti provozovat STOVL letadla,“ uvádí tiskové oddělení JMSDF. „Získali jsme nejen různá data, ale také jsme prováděli různý výcvik a školení nezbytný pro provoz stíhačky F-35B na lodích, a zlepšovali jsme interoperabilitu mezi Japonskem a USA.“
Japonsko, v duchu své pacifistické ústavy, odmítá označovat obě plavidla za letadlové lodě. Podle Tokia budou lodě hostit letouny jen v nezbytně nutných případech. Japonská pacifistická ústava, přijatá po porážce ve druhé světové válce, totiž zakazuje zemi vlastnit a provozovat útočné zbraně. Mezi ně patří i letadlové lodě, balistické střely nebo jaderné zbraně.
Japonsko chce ze svých letadlových lodí provozovat také konvertoplány V-22 Osprey. Tokio se rozhodlo pořídit 17 konvertoplánů Osprey pro leteckou složku pozemních sil v listopadu 2014. První Osprey dorazil do Japonska v květnu 2020. V říjnu 2020 pak americký Osprey poprvé přistál na JS Kaga během cvičení Keen Sword u japonského pobřeží.
Oct 3rd, #JMSDF conducted verification of takeoff and landing of #F-35B on #JS Izumo with the assistance of the U.S. MOD will continue to strengthen #Japan-U.S. Alliance.#interoperability pic.twitter.com/viZG8UQA2D
— Japan Ministry of Defense/Self-Defense Forces (@ModJapan_en) October 5, 2021
Přestavbou lodí třídy Izumo Japonsko reaguje na projekt výstavby čínských letadlových lodí. Čína od roku 2012 provozuje letadlovou loď Liao-ning (Type 001), druhou Šan-tung (Type 002) od roku 2017. Třetí letadlová loď, zatím známa jako Type 003, vstoupí do služby údajně již v roce 2023. Bude to první čínská letadlová loď s parními katapulty, což umožní Číně nasadit těžší námořní letadla (silněji vyzbrojená a s maximálním množstvím paliva).
Japonsko současně neustále navyšuje svůj vojenský rozpočet. V příštím roce japonské ministerstvo obrany požaduje na svůj provoz 5,48 bilionu jenů (49,86 miliardy dolarů; 1,07 bilionu Kč), což je o 2,6 % více než v letošním roce.
Japonské ministerstvo obrany také usiluje o zvýšení výdajů na vojenský výzkum a vývoj na rekordních 325,7 miliardy jenů (2,96 miliardy dolarů). Ministerstvo hodlá vyvíjet přelomové technologie, jako jsou bezpilotní letadla s umělou inteligencí. Výhledově se počítá s nasazením bezpilotních letadel i vrtulníků z bojových plavidel.
Ministerstvo utratí také 105 miliard jenů (1 miliarda dolarů) na projekt domácí stíhačky F-X. Vývoj řeší Mitsubishi Heavy Industries a se zavedením do výzbroje se počítá v roce 2035.
Japonské vesmírné síly zase dostanou 84 miliard jenů (765 milionů dolarů), což zahrnuje mimo jiné nákup satelitů pro sledování cílů ve vesmíru a také zvýšení počtu příslušníků japonských vesmírných sil.
Související články
Izumo, největší japonská válečná loď od 2. světové války
Japonské námořnictvo v brzké době významně posílí. Včera Japonsko oficiálně představilo loď Izumo, ...
- 07.08.2013
- 7 komentářů
- Jan Grohmann
Stíhačky F-35B Lightning II pro japonské a jihokorejské námořnictvo
Japonské a jihokorejské námořnictvo se zajímá o víceúčelové stíhačky F-35B Lightning II s krátkým ...
- 02.01.2018
- 19 komentářů
- Jan Grohmann
Pýcha Royal Navy: Letadlová loď HMS Queen Elizabeth a F-35B
Královské námořnictvo (Royal Navy) v současné době u pobřeží Spojených států intenzivně testuje ...
- 16.10.2018
- 49 komentářů
- Jan Grohmann
Japonské kapesní letadlové lodě se stíhačkami F-35B Lightning II
Kdo aspoň občas sleduje námořní novinky, toho to nepřekvapí. Japonské lodě třídy Izumo přezbrojí ...
- 13.01.2019
- 62 komentářů
- Radek John
Jo, ještě youtube mi doporučil tohle video jak to na tom Izumu vypadá (asi jak jsem se snažil najít to, jaký přesný změny na tom dělali). Titul je "F-35B Amerického námořnictva ...Zobrazit celý příspěvek
Jo, ještě youtube mi doporučil tohle video jak to na tom Izumu vypadá (asi jak jsem se snažil najít to, jaký přesný změny na tom dělali). Titul je "F-35B Amerického námořnictva poprvé přistávají na křižníku Izumo"
https://youtu.be/Thb-US3vjYc... Skrýt celý příspěvekF-35B je poměrně game changer. Ano, kolmý start mají i Harriery, ale ty nedosahují takových výkonů. Toto je plnohodnotná stíhačka schopná vzlétnout a přistát klidně i na heliportu ...Zobrazit celý příspěvek
F-35B je poměrně game changer. Ano, kolmý start mají i Harriery, ale ty nedosahují takových výkonů. Toto je plnohodnotná stíhačka schopná vzlétnout a přistát klidně i na heliportu (samozřejmě povrch musí mít vyšší odolnost). O provozu na menších lodích USN ani nemluvím. Jen ten servis letadla je obrovská brzda.Skrýt celý příspěvek
Len upresnenie: Pokiaľ vzlieta z heliportu tak to úplne plnohodnotná stíhačka nie je. Teda pokiaľ má niesť zbrane tak s velmi malým doletom. Bola koncipovaná ako STOVL (short take ...Zobrazit celý příspěvek
Len upresnenie:
Pokiaľ vzlieta z heliportu tak to úplne plnohodnotná stíhačka nie je. Teda pokiaľ má niesť zbrane tak s velmi malým doletom. Bola koncipovaná ako STOVL (short take off, vertical landing). Aj ten malý rozbeh na 100-200 m ti dodá obrovský vztlak proti kolmému štartu a užitočná zátaž sa ti znásobí.
Takže ano, môže vzlietnúť vertikálne, ale neodnesie skoro žiadne zbrane/palivo. Ale vzlet na krátkej rovnej ceste a pristátie na skoro akomkoľvek mieste je skutočne veľké plus.Skrýt celý příspěvek
Zaujímavé je, že Japonsko má nižší nominálny rozpočet na obranu ako Rusko a dokáže z toho ušetriť na 2 lietadlové lode
Zaujímavé je, že Japonsko má nižší nominálny rozpočet na obranu ako Rusko a dokáže z toho ušetriť na 2 lietadlové lode
to se takto nedá vůbec porovnávat. Je tam milion rozdílů mezi oběma armádami. Když zůstaneme u námořnictva Rusko má např. silnou flotilu jaderných ponorek.
to se takto nedá vůbec porovnávat. Je tam milion rozdílů mezi oběma armádami. Když zůstaneme u námořnictva Rusko má např. silnou flotilu jaderných ponorek.
Hlavne jak spravne pisete, tohle neni o tom zustavat jen u namornictva. Tohle je o tom kolik obrnencu rusove drzi, kde vsude jinde se (narozdil od Japonska) snazi. U Japonska je ...Zobrazit celý příspěvek
Hlavne jak spravne pisete, tohle neni o tom zustavat jen u namornictva. Tohle je o tom kolik obrnencu rusove drzi, kde vsude jinde se (narozdil od Japonska) snazi. U Japonska je navic namornictvo vykladni skrin, u Ruska zase logicky posledni sled. Japonsko si zaslouzi srovnani treba s UK a pak uz to pro nej zas tak dobre nedopada.Skrýt celý příspěvek
Jura99 Clanek Cheddar... Ale notak pááánové... Na jednu stranu sice máte pravdu, že jsou tam rozdíly v typecha armády i jejím zaměření, ALE všichni do jednoho moc dobře víte, že ...Zobrazit celý příspěvek
Jura99 Clanek Cheddar...
Ale notak pááánové... Na jednu stranu sice máte pravdu, že jsou tam rozdíly v typecha armády i jejím zaměření, ALE všichni do jednoho moc dobře víte, že kdyby na to v té zemi plné nerostného bohatství finančně a technoligicky měli, tak tu letadlovku mají... A né jednu, ale klidně dvě... Protože kdyby to tak nebylo a tu letadlovku nepotřebovali, tak by nechtěli udržet nad hladinou ten plovoucí průser, který podle dýmu z komínu asi pohánějí pálením starých gumáků a pneumatik, který má už leta, snad od dob zamrznutí část podpalubí nepřístupnou...Skrýt celý příspěvekPodla mňa ten tragikomický "průser" Kuznecov držia len na propagandistické účely. V žiadnej operácií počas svojho života nehral zásadnú rolu. Áno, verím, že keby na to mali tak ich ...Zobrazit celý příspěvek
Podla mňa ten tragikomický "průser" Kuznecov držia len na propagandistické účely. V žiadnej operácií počas svojho života nehral zásadnú rolu. Áno, verím, že keby na to mali tak ich majú aspoň 10 ako USA. Lenže nemajú, pretože potrebujú zároveň držať veľkú pozemnú armádu a letectvo + jadrové zbrane a nosiče. Lenže pôvodný príspevok priamo porovnáva Japonsko a Rusko a to že Japonsko má 2 LL.Skrýt celý příspěvek
To co píšeš by mohla být i pravda, ale nejspíše není... Tím myslím konkrétně co píšeš tady: Cheddar: V žiadnej operácií počas svojho života nehral zásadnú rolu. To, že jestli v ...Zobrazit celý příspěvek
To co píšeš by mohla být i pravda, ale nejspíše není... Tím myslím konkrétně co píšeš tady:
Cheddar:
V žiadnej operácií počas svojho života nehral zásadnú rolu.
To, že jestli v nějaké významné operaci byla nebo nebyla, nebo aspoň nějaké jakékoli operaci hrál zásadní roli nebo nehrál není v tomto případě podle mě vůbec podstatné... A to z toho důvodu, jestli se pletu tak mě oprav, že se o takovou operaci přinejmenčím pokusili... Jak to dopadlo všichni dobře vědí... Kus cesty se jim celý svět řechtal, že jim to kouří jako by jim hořela, když nekouřila tak se jim celý svět řechtal že ji smyčili kus cesty na špagátě, pak se jim zas celý svět řechtal, že z důvodu nezvládnutí leteckého provozu na moři a následných nevyhnutelných nehod přemístili leteckou techniku raději na pozemní základnu... Pak tomu dali korunu, když se jim to málem potopilo i s dokem a nakonec protože jim to začlo zase kouřit, tentokrát už protože to blaflo doopravdy...Skrýt celý příspěvek
nad Kuznecovem jsme se sice vsichni od srdce zasmali, ale to nic nemeni na tom, ze sila a kvalita financovani ruske armady se ani nahodou neda poznat podle poctu LL.
nad Kuznecovem jsme se sice vsichni od srdce zasmali, ale to nic nemeni na tom, ze sila a kvalita financovani ruske armady se ani nahodou neda poznat podle poctu LL.
Ano, rozdíly tam jsou, ale ona japonská armáda taky není úplně malá a to včetně tankového vojska. Akorát nemají vůbec žádné jaderné zbraně, a ty jsou drahé. Oni si i Japonci budou ...Zobrazit celý příspěvek
Ano, rozdíly tam jsou, ale ona japonská armáda taky není úplně malá a to včetně tankového vojska. Akorát nemají vůbec žádné jaderné zbraně, a ty jsou drahé.
Oni si i Japonci budou muset položit otázku, co se dá ufinancovat. Ten ekonomický boom druhé poloviny minulého století je pryč. Ale, samozřejmě, pokud neplánují invazi na kontinent, je jejich hlavním obranným cílem nepustit invazní lodě cizí země k sobě a sestřelit eventuální rakety letící na Japonsko.Skrýt celý příspěvek
Zaujímavé? Pre Japonsko ako ostrovný štát sú lietadlové lode dôležité aj pri obrane. Rusku sú LL dosť zbytočné. Priority na výdaje majú tieto dve krajiny velmi rozdielne. U ...Zobrazit celý příspěvek
Zaujímavé? Pre Japonsko ako ostrovný štát sú lietadlové lode dôležité aj pri obrane. Rusku sú LL dosť zbytočné. Priority na výdaje majú tieto dve krajiny velmi rozdielne. U Japonska je to hlavne námorníctvo/letectvo zamerané hlavně na obranu. U Ruska všeobecne skôr pozemné sily, ale z námornictva hlavne ponorky a lode na ochranu pobrežia.Skrýt celý příspěvek
Samotné pobřeží by Rusko patrně dokázalo bránit i bez lodí a ponorek, ledaže by mělo ambice blokovat přepravu v Atlantiku mezi USA a Evropou, ale to by vzhledem k existenci Grónska ...Zobrazit celý příspěvek
Samotné pobřeží by Rusko patrně dokázalo bránit i bez lodí a ponorek, ledaže by mělo ambice blokovat přepravu v Atlantiku mezi USA a Evropou, ale to by vzhledem k existenci Grónska a Británie byla asi nemožné.
Pro Rusko je jednoznačně nejdůležitější odstrašující jaderná síla a pak letectvo a pozemní síly pro lokální konflikty.Skrýt celý příspěvek
Jako člověk, kterého jeho znalosti japonska a japonštiny živí, tak si musím dovolit pár poznámek. Zaprvé, Japonsko a Rusko mají odlišné geopolitické zájmy: Japonsko jako ostrovní ...Zobrazit celý příspěvek
Jako člověk, kterého jeho znalosti japonska a japonštiny živí, tak si musím dovolit pár poznámek. Zaprvé, Japonsko a Rusko mají odlišné geopolitické zájmy: Japonsko jako ostrovní země prostě musí být schopná ovládat svoje teritoriální vody, hlavně kvůli tomu, že ve Východní Asii mají nějaký územní spor o nějaký ostrov vlastně všichni se všemi. Tedy jiné priority.
Druhý bod je to, že Japonsko má jasnou výhodu oproti Rusku v technologické úrovni průmyslu, včetně loďařství. Hádal bych tedy, že jsou schopni takovéhle věci postavit levněji. Tomu samozřejmě napomáhá fakt, že v Japonsku firmy jdou politikům na ruku, protože to jsou v podstatě všichni kamarádi ze studií (viz železný trojúhelník).
Třetím bodem, který bych chtěl zmínit je to, že kvůli článku 9 a nepopularitě peněz na obranu v Japonsku se historicky snažily vlády peníze na obranu schovat do jiných kolonek, tudíž nevím, do jaké míry jsou ta čísla přesná.Skrýt celý příspěvekDíky za zajímavé upřesnění zajímavého článku. Čtení až lahodné po nekonečných apologiích Cézara, F35 a třech adeptů na nové BVP, po rozpravách o zlých a neschopných Rusech, zlých ...Zobrazit celý příspěvek
Díky za zajímavé upřesnění zajímavého článku.
Čtení až lahodné po nekonečných apologiích Cézara, F35 a třech adeptů na nové BVP, po rozpravách o zlých a neschopných Rusech, zlých a schopných Číňanech, hodných a schopných Američanech a bouřlivých diskuzích k těmto tématům. Alespoň že v naprosté většině vedených ze všech stran dosti slušně oproti diskuzím pod jinými weby.
K článku ještě by mě zajímaly podrobnosti, nebo aspoň trochu upřesnění k těm úpravám - jak konstrukčně je provedeno ta úprava paluby, aby snesla výstupní plyny z motorů? - Pokryjí palubu celou nějakým žáruvzdorným plechem, nebo nátěrem nebo jiným potahem?
A nějak zesílí nosnou konstrukci pod letovou palubou, žebra lodi? Je to náročná oprava znamenající úplné rozebrání paluby či lodě? Nebo stačí jen - když to zjednoduším, že příjde pár maníků a na palubu položí nějaké desky a přišroubujou aku-utahováky?
Případně jiné doplnění k tématu.
Já japonsky neumím, abych si to našel a anglicky mizerně.Skrýt celý příspěvekKdyž jsem se podíval rychle na pár nějakých článků a jak to komentovali ve zprávách, tak mluvili o "ztluštění paluby" a "zvýšení tepluvzdornosti" a konkrétní technické řešení nikde ...Zobrazit celý příspěvek
Když jsem se podíval rychle na pár nějakých článků a jak to komentovali ve zprávách, tak mluvili o "ztluštění paluby" a "zvýšení tepluvzdornosti" a konkrétní technické řešení nikde nepsali. Jo, a hodně se dostalo do médií když přijela Queen Elizabeth, asi kvůli historickému spojenectví s Anglií a vůbec asi měli v Jokosuce nebo Kure nebo Nagasaki nebo kde to bylo docela svátek. No a já už musím zpět do práce, takže to je zatím všechno.Skrýt celý příspěvek
Vzhledem k japonské snaze zabránit poklesu ekonomiky masivním pumpováním peněz do podniků je výsledkem situace, kdy prakticky všechny větší firmy jsou vlastněny centrální bankou ...Zobrazit celý příspěvek
Vzhledem k japonské snaze zabránit poklesu ekonomiky masivním pumpováním peněz do podniků je výsledkem situace, kdy prakticky všechny větší firmy jsou vlastněny centrální bankou nebo vládou. To samozřejmě znepřehledňuje tok peněz pro vnějšího pozorovatele.
Co se sporů o ostrovy týče, ten je jasný. Japonsko jako ostrovní stát má enormní zájem na ovládání příbřežních vod, to je ta výlučná ekonomická zóna do vzdálenosti 370 km (200 mil) od pobřeží. To v praxi znamená, že prťavý atol někde v oceánu má větší plochu japonské ekonomické zóny, než činí celá souš celého Japonska.Skrýt celý příspěvek
To máte jednoduché. Za prvé dovedou stavět velké lodě, nemusí nic řešit, improvizovat, upravovat, budovat, prostě staví, zkušené firmy... Tj. infrastruktura, věc zásadní. No a ...Zobrazit celý příspěvek
To máte jednoduché. Za prvé dovedou stavět velké lodě, nemusí nic řešit, improvizovat, upravovat, budovat, prostě staví, zkušené firmy... Tj. infrastruktura, věc zásadní. No a netáhnou na hřbetě arzenál nosičů jaderných zbraní a atomovky samotné. To je safra peněz. O masivní pozemní armádě ani nemluvě. Zkrátka mají úplně jinou strukturu ozbrojených sil.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...