L-159 ALCA se na cvičení Trident Juncture 2015 střetl s ptákem

Poškozený letoun se cvičení dále nezúčastní
Poškozený letoun se cvičení dále nezúčastní. / kapitán Marek Maxim Švancara

28. říjen 2015 byl pro čáslavskou jednotku v Zaragoze dnem velkého štěstí. V odpoledních hodinách se jeden ze strojů L-159 ALCA při návratu ze střelnice Bardenas srazil za letu se supem, kterých se v této oblasti vyskytuje velké množství.

Srážka s opeřencem, který dosahuje rozpětí až 3 m a běžně váží okolo 10 kg, dopadla nakonec relativně dobře. Byl zasažen pouze okraj křídla a pilotovi se podařilo s letounem bezpečně přistát.

Letecká základna v Zaragoze byla svědkem ostré pohotovosti letištních hasičů a dalšího zainteresovaného personálů ve chvíli, kdy se chystal přistávat v rámci mezinárodního cvičení Trident Juncture 2015 lehký bitevník L-159 ALCA. Všem se ulevilo, když viděli poškozený letoun pojíždět směrem ke stojánce s čáslavskou leteckou technikou.

„Tak závažné poškození letounu L-159 v historii jeho provozu zatím nepamatujeme," popisuje nehodu velitel čáslavské jednotky na Trident Juncture 2015 major Denis Dúbravčík. Také dodává, že pilot projevil výjimečnou rozvahu a zasloužil se tím o záchranu letounu: „Srážka, které pilot nemohl nijak zabránit, nastala ve chvíli, kdy po ukončení střeleb prováděl bezpečnostní kontrolu systémů."

Pilot Alky, který bravurně zvládl tuto situaci, se podělil se o své dojmy z události se slovy: „Otřes letounu při nárazu byl dost silný a zcela nečekaný. Poškození po střetu bylo značné, nemělo však naštěstí vliv na ovládání letounu a proto jsem se rozhodl pokračovat v letu. Nejtěžší rozhodnutí přišlo před přistáním, kdy se chování takto poškozeného stroje může rychle změnit. Připravený k okamžité katapultáži jsem se nakonec rozhodl přistát. A podařilo se to."

„Pokud by bylo křídlo takovým způsobem poškozeno pouze o metr blíže k trupu letounu, patrně by to zcela znemožnilo další let a přistání," doplňuje hlavní inženýr kapitán Jan Š., pilot by v takovém případě musel zvolit neodkladnou katapultáž. „Lze tedy hovořit o velkém štěstí, těžko jinak popsat nepředvídatelnou srážku s cizím objektem dané velikosti v rychlosti okolo 600 kilometrů za hodinu, kterou nelze ovlivnit," uzavírá velitel inženýrské letecké služby.

Letoun je nyní v péči pozemního technického personálu, který jej připravuje na pozemní transport do České republiky. Na mateřské základně v Čáslavi se poté rozhodne o dalších postupech, které povedou k obnovení jeho provozuschopnosti.

Zdroj: 21. zTL Časlav

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Kladivo na Islámský stát: Bitevníky L-159 ALCA letí do Iráku

První české bitevníky L-159 ALCA dorazí do Iráku v první polovině záři. Informaci potvrdil iráckým ...

Aero předalo společnosti Draken první letoun L-159

Ve středu 30. září 2015 AERO Vodochody AEROSPACE slavnostně předalo společnosti Draken International ...

Známe detaily smlouvy: Iráčané zaplatí za L-159 ALCA 4 miliardy Kč

Na iráckých vojenských diskuzních fórech se před několika dny objevily detaily smlouvy dodávek L-159 ...

Čeští piloti L-159 na Trident Juncture 2015

Přípravná fáze letošního největšího cvičení NATO přinesla pilotům z 212. letky, která disponuje ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • KOLT
    21:08 21.01.2016

    Jo, a ta Mi-171Š prý byla chyba pilota. Docela by mě zajímalo, jak se tohle řeší, škodu na něm snad vymáhat nebudou. Spíš by mě zajímalo, jakou má šanci, že si ještě zalítá. Manévr, který prováděl, byl prý dost náročný...

  • KOLT
    21:04 21.01.2016

    Luky, video jsem viděl, ale už jsem s tím nechtěl otravovat ;-) Ale když jsem tu na to shodou okolností narazil... je to sup bělohlavý, takže střední supí váha, kolem 5 kg. Zhruba Š 120 v 50 km/h :-)

  • Luky
    09:59 24.11.2015

    V 0:20 máte toho supáka natočenýho. Můžete udělat forenzní analýzu k určení druhu... třeba ho dát na Anželotron....

    https://www.youtube.com/watch?...

  • Luky
    22:09 05.11.2015

    Tak teď ještě Mi-171 :(
    http://www.ceskenoviny.cz/zpra...

  • pificek
    10:01 31.10.2015

    pro supa E kineticka = 1/2 m v^2 = ,5 * 10 * 167^2 = 140 kJ
    pro ilustraci to odpovídá 1,5t autu v 50 km/h s (skoro přesně)

  • OndrejK
    14:15 30.10.2015

    Tak já myslím, že křídla jsou náhradní z předělávek dvou jednomístných na jedno dvojmístné. Takže trupy a křídla by neměl být problém měnit.Zatím by měla být rezerva.

    Myslím, si že je to pro Alcu dobrá vizitka.

  • KOLT
    13:48 30.10.2015

    pro doorgunner: Tihle supi?
    https://cs.wikipedia.org/wiki/...

  • doorgunner
    13:13 30.10.2015
    Oblíbený příspěvek

    Zdarec všem, abych rozptýlil dohady: Píšu přímo ze cvičení Trident Juncture 2015. Ke srážce došlo při rychlosti téměř 600 km/h. Na střelnici Bardenas jsem byl vrtulníkem den před touto událostí. Velcí supi se zde běžně vyskytují, kousek jsou Pyreneje, kde běžně hnízdí. Když si dosadíte do fyzikálního vzorce ze ZŠ 10 kg (průměrná hmotnost dospělého supa a vynásobíte rychlostí 600 km/h, dostanete naprosto devastující kinetickou energii. Byl zničen nosník křídla, elektrické vedení i vedení paliva. Pilot neměl šanci se vyhnout. Bude následovat kompletní výměna křídla.

  • KOLT
    11:30 30.10.2015

    Je to sice dost OT, ale mě by zajímalo, co za supa to bylo :-) Podle popisu (3m rozpětí, 10 kg) to vypadá na supa hnědého, který se ale u Zaragozy moc nevyskytuje, tam bych čekal spíš bělohlavého, který je o kus menší. Každopádně supa hnědého by byla fakt škoda, moc jich ve Španělsku není :-(

    pro vlasto: Status – nakashi '-(

    pro J.D.: Zas tak papírový mi to křídlo nepřijde – srážka s 10kg tělesem v 600 km/h je fakt už docela rána. Kdyby to chudák sup takhle prdnul do civilního letadla, jde k zemi ve dvou kusech... (tedy letadlo, u supa ty součástky ani nemá smysl počítat).

  • vlasto
    11:00 30.10.2015

    Informacie, s akym poskodenim sa podarilo pristat supovi, nie su? :)

  • Left
    00:41 30.10.2015

    To J.D.: Já si naopak myslím, že je to relativně dobrá vizitka, že to doletí i s nemalým poškozením. To, že se to "pomuchlá" je vedlejší.

    I když jsou samozřejmě případy, kdy i moderní stíhačky jako je F-16 dolétly bez podstatné části křídla.

  • J.D.
    22:44 29.10.2015

    no alespoň víme čím nahradit KUBy :DD pořídíme asi tak 40 těch supů dáme jim helmy a bude to vyřešený :D

    ne asi blbej vtip ale trochu mě vyděsilo že bitevník co má nastarosti podporu pozemních jednotek má takle papírový křídla.... když sem o tom poprví slyšel myslel sem že ho "vcucnul"

  • Muž, co zírá na kozy
    21:15 29.10.2015

    Malý důkaz toho, že by ALCA mohla vydržet i nějaké to bojové poškození. Jsem docela zvědavý jak se letadlo dostane domů a jak náročná bude oprava, protože to skoro vypadá na výměnu křídla.
    Každopádně palec nahoru pilotovi :)

  • Luky
    19:18 29.10.2015

    Já myslím, že je to simulační Sidewinder AIM 9M.

    Jsem moc rád, že to dobře dopadlo a je mi jasný, že letadla padají i po střetu s vrabcem nebo holubem.
    Je to ale bitevník... takže by se mělo říkat, že tohle poškození je pro Alku čajíček, aby jí každý chtěl :)

  • pificek
    18:42 29.10.2015

    Podle fotky to vypadá na poškozený přední nosník. Měl štěstím že to nepřeseklo přívod paliva.

    Tuší někdo co to má podvěšené na vnějším podvěsu (raketa / zaměřovací pod ) ?