Letoun L-159T2 pro českou armádu absolvoval první let

První z letounů L-159T2 pro Vzdušné síly Armády ČR; větší foto / Martin Mamula – Aero

První z letounů L-159T2 pro Vzdušné síly Armády ČR úspěšně zvládl zálet. První let nového dvoumístného letounu proběhl 2. srpna na Letišti Vodochody. České letectvo si objednalo celkem tři dvoumístné letouny L159T2 s řadou modernizací na palubě v roce 2016 za účelem plnění vojenských operací a pokročilého výcviku pilotů. Všechny tři letouny pro 21. základnu taktického letectva v Čáslavi mají být dodány do konce letošního roku.

Letoun L-159T2 s trupovým číslem 6028 pilotovali zkušební piloti Aera Vladimír Kvarda a David Jahoda a trval 30 minut.

 

 

„Aero dosáhlo dalšího významného milníku. Díky spolupráci s naším národním zákazníkem získal program L-159 nová vylepšení. Na základě požadavků českých vzdušných sil dodáme další dvoumístné letouny, které jsou schopné plnit pokročilý výcvik pilotů a zároveň jsou nyní vybavené i pro vojenské operace,“ řekl president a předseda představenstva Aera Vodochody Giuseppe Giordo.

 

Nové dvoumístné letouny typu T2 mají kompletně novou přední i střední část trupu a řadu významných vylepšení, převážně ve výbavě kabiny obou pilotů a v palivových systémech, a jsou plně kompatibilní s použitím brýlí pro noční vidění.

 

Každý z kokpitů je dovybaven dvěma víceúčelovými displeji a novou verzí vystřelovacího sedadla VS-20. Letoun je také uzpůsoben pro tlakové čerpání paliva. Radar Grifo, běžně používaný v jednomístné verzi, je nyní integrován i do dvoumístné L-159T2 stejně tak jako systém vlastní ochrany (výstražný radiolokační přijímač a výmetnice klamných cílů).

Letouny L-159 aktuálně létají ve službách Armády České republiky, irácké armády a americké společnosti Draken International. V minulosti sloužily také maďarské armádě, která si je pronajala na výcvik pilotů.

Na Farnborough Air Show 2018 ve Velké Británii představilo Aero Vodochody spolu se svým strategickým partnerem, izraelskou společností IAI, nový víceúčelový letoun F/A-259 Striker určený pro blízkou leteckou podporu. Proudový letoun F/A-259 Striker kombinuje robustnost a účinnost svého úspěšného předchůdce - letounu L-159 Alca - s nejmodernějšími pokroky v oblasti avioniky a technologiemi letadlových systémů.

 

Díky výhodám mokrého křídla s integrovanou nádrží má letoun F/A-259 Striker vynikající výkonové charakteristiky, velkou manévrovatelnost a velký akční rádius.



L-159
L-159 spojuje dlouholeté zkušenosti Aera z vývoje vojenských proudových letadel, které řadí Aero mezi historicky největší výrobce této kategorie letounů na světě, s nejnovějšími pokroky v oblasti avioniky, motorů a systémů letounu. L-159 je navržen jako lehký bojový letoun optimalizovaný pro řadu úkolů typu vzduch-země, vzduch-vzduch a průzkumné mise. Letoun je vybaven víceúčelovým radarem pro všechny druhy počasí, denní a noční provoz a může nést širokou škálu standardní výzbroje NATO, včetně raket typu vzduch-vzduch a vzduch-země a laserem naváděných pum.

Dvoumístný letoun L-159 vychází z konstrukce jednomístné verze L-159 a je primárně navržený pro pokračovací a operační výcvik. Konfigurace letounu L-159 může být přizpůsobena specifickým požadavkům zákazníka.



AERO Vodochody AEROSPACE
AERO Vodochody AEROSPACE a.s. se zaměřuje na vývoj a výrobu civilních a vojenských letadel a je největším leteckým výrobcem v České republice a jedním z nejstarších leteckých výrobců na světě. V oblasti vlastních letounů je Aero stálým partnerem řady armádních letectev a má silnou pozici na trhu s vojenskými cvičnými a lehkými bitevními letouny. Díky stovkám stále používaným letounů L-39 a zejména díky svému novému letounu L-39NG se Aero profiluje jako lídr na světovém trhu s proudovými cvičnými letadly.

V oblasti civilního letectví je Aero partnerem největších leteckých výrobců v široké škále projektů. V posledních letech přitom přijalo zodpovědnost nejen za výrobu, ale i za vývoj strukturálních částí letounů díky několika risk--sharingovým programům.

 

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Český bitevník L-159 ALCA pro americký program OA-X

Generální ředitel Aero Vodochody Giuseppe Giordo nedávno v rozhovoru pro iDnes potvrdil zájem české ...

Aero nabízí L-159 a L-39NG americkému letectvu

Největší český letecký výrobce s dlouholetými mezinárodními zkušenostmi v dodávkách vojenských ...

Český bitevník F/A-259 pro americký projekt OA/X

Česká firma Aero Vodochody představila na probíhající letecké výstavě Farnborough International Air ...

Americké letectvo vybírá letoun OA-X. Český Striker chybí

Po více než jednoročním experimentálním testování turbovrtulových bitevních letadel americké ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

UPOZORNĚNÍ: Zeleně budou vždy označeny nejnovější příspěvky za 24 hodin. Podobu diskuze stále ladíme a snažíme se vyjít vstříc všem konstruktivním připomínkám.

  • Jirosi
    06:15 15.08.2018

    Skelet: "Tak dle ČT24 je v Aero závazně objednáno 40 letounu L-39NG "

    To zní skvěle, ale závazně objednáno v leteckém průmyslu je dokud letadlo skutečně nemá vše ok 100%, případně "spadne" a závazně se nevyrobí ani jedno. Takže zatím bych to bral jako RP.

  • RiMr71
    12:38 14.08.2018

    Aha - pokud tedy v USA bude více uživatelů nových Albíků, tak je to jen dobře (samozřejmě za předpokladu že Drakeni taky něco vezmou).

  • skelet
    12:09 14.08.2018

    Podle infografiky by to měla být tato společnost
    http://www.rswaviation.com/

  • RiMr71
    12:08 14.08.2018

    Kolt - "neumím pochopit, jak lidé mohou volit Babiše a doufat, že vyřeší korupci a klientelismus ve státní správě. Sakra, vždyť to je, jak kdyby Židé volili Heidrycha, protože vyřeší židovskou otázku"

    Amen.

  • RiMr71
    12:06 14.08.2018

    Tak snad to Afrika i zaplatí :)

    "závazně je objednáno skoro čtyřicet strojů od klientů z Evropy, Afriky i Severní Ameriky"
    Ta Severní Amerika - tedy asi Drakeni?

  • skelet
    10:22 14.08.2018

    Tak dle ČT24 je v Aero závazně objednáno 40 letounu L-39NG
    https://ct24.ceskatelevize.cz/domaci/2565082-v-aeru-vodochody-montuji-prototyp-noveho-letounu-zajem-je-o-nej-v-usa-i-africe

    Takže pokud to není zase chybná novinářská interpretace, tak to by bylo..

  • Takeda
    08:03 14.08.2018

    jara: Kolt vám ty Kalouskovy rozkrádačky rozebral za mě. Já netvrdím, že Kalousek je svatoušek, ale rozhodně není to, co z něj dělá Babiš.

    K Babišovi. Ne za to, že se dostal k moci nemůžou politici, co tu byli předtím. Za to můžeme my všichni. Není se na koho vymlouvat. Část z nás ho volila a ten zbytek nekontroloval svoje politiky. S těma pidistranama je to tak easy něco někde "odklonit".

    Vpodstatě máme diktaturu stran. Jsou tak malý, že je to oligarchie, která se nikomu nezodpovídá. Ale řešení není v slepý důvěře další straně (VV, ANO), ale v tom, že se přestanem vymlouvat na blbce v ČSSD a ODS a TOPce. Blbci jsme my, protože je nekontrolujem, ne oni.

  • Jirosi
    14:55 13.08.2018

    Jara: Sice sem na Kalouska skoro alergický.

    Ale před smazáním. Mohl by si nám dodat ty věci na co se ptal Takeda? Tedy o kolik to Kalousek přemáznul. Zatím tu nic nevidím, tedy krom spekulací.

  • Jara
    14:40 13.08.2018

    No smazané no beztak to sem nepatří ;)

  • Jara
    14:39 13.08.2018

    No Kolte protože řek, že vybere spravedlivě daně a zavedl pokladny, jednoduché a lidi si myslí že je spravedlivej..... já vím..., ale to nasranému národu očividně stačilo. Kdyby to blbci v ČSSD nebo ODS, TOP udělali už dávno, tak jsem přesvědčen, že tady teď Babiše neprobíráme

  • KOLT
    14:35 13.08.2018

    A teď nám to admin smázne :-) Oprávněně!

  • Jara
    14:34 13.08.2018

    No Kolte co na to říci ..... mě to přijde obojí stejně na hovno

  • KOLT
    14:34 13.08.2018

    Jara, tak na tom, že za vládu Babiše mohou politici, kteří dvacet let vesele rozkrádali ČR, se shodneme. Nedělejme si iluze, korupce a klientalismus jsou staré jak lidstvo samo. Jen jsou holt určité meze, přes které se začnou skutečně zajídat. Když je překračujete 25 let, má to holt následy :-( Jen neumím pochopit, jak lidé mohou volit Babiše a doufat, že vyřeší korupci a klientelismus ve státní správě. Sakra, vždyť to je, jak kdyby Židé volili Heidrycha, protože vyřeší židovskou otázku....

  • KOLT
    14:30 13.08.2018

    Jara, já mu to nežeru. Jen Babiš kážící o klientelismu mi přijde jako podstatně větší drzost než Kalousek o morálce.

  • Jara
    14:29 13.08.2018

    Kolte
    Ale smutné je, že to že se Babiš dostal k moci je vina lidí jako je pan Kalousek a ted budou lidem nadávat do vesnických pitomečků, já o Babišovi žádné iluze nemám, jen tuhle vládu dávám za vinu predešlým politikům, kteří lidmi už pohrdali tak moc, že se k moci dostali exoti jako Babiš

  • KOLT
    14:29 13.08.2018

    Tak o tom, že na Kalouska byl svého času napojen kde kdo, ani slovo. Pravdou ale je, že ani po změně garnitury (ať už směrem k ČSSD na přelomu tisícilení, posléze pak znovu ČSSD a následně ANO), na Kalouska nikdo nedokázal vytahnout nic konkrétního, kde by ho dokázal obžalovat. Babiš obžalovaný je, ačkoliv se vehementně snaží tomu vyhnout. A těch průserů, co má na kontě, je mnohem víc než jen nějaké trapné Čapí hnízdo (kde navíc není ve skutečnosti průšvih ani tak ta dotace na pořízení, jako spíš jeho funkce pračky peněz, kterou MF z nějakého neznámého důvodu neřeší...). Babiš celý svůj byznys začal krádeží. A těch lidí, kteří kvůli němu přišli o všechno, je fakt hodně.

    Oba jsou to hajzlové. Jen Babiš o třídu větší.

  • Jara
    14:23 13.08.2018

    Takedo chcete dále nebo mi chcete tvrdit, že Míra je chudáček otloukánek??? Ne nic mu nedokázali a komu taky Jo v 90tých? Ale jo strkejte hlavu do písku a nechte si kázat od amorálních blbců o morálce mě to je jedno.

  • KOLT
    14:22 13.08.2018

    Jara, padáky Kalousek "přebral", ta zakázka jela už před tím, než přišel na MO... A byla plná chyb a politických tlaků, o tom žádná. Nicméně nelze ji na něj házet, respektive ani náhodou v ní nebyl hlavní viník. To už spíš ten štábní informační systém, ale zrovna o tom toho moc nevím. Modernizace T-72 byla politická zakázka z vyšších míst než byl tou dobou Kalousek. A vysoká jednotková cena byla zaviněná snížením objednávek na 1/10, za což Kalousek nenese vinu. Prodej Mig-29 je opět z vyšších míst (a za mě osobně – dobře, že jsme se jich zbavili, byť hodně pod cenou). O Alžírských tancích ani o budově na NR nic nevím, nemohu posoudit. Čili celkově nic moc na jeho bedrech... Pokud mám někde Kalouskovi co nadávat, tak je to kauza CASA, kde rozhodně tahal za nitky ve prospěch Omnipolu. A podobných, jen menších zakázek bylo rozhodně víc. Čili si nedělám o Kalouskovi iluze, je to mafián, má prsty v kde čem. Ale oproti Babišovi je to ratlík proti doze. Babiš ročně připraví naši a evropskou pokladnu o peníze, které by postačily na pokrytí kompletního Kalouskova "manka"...

  • Jara
    14:20 13.08.2018

    Přejděme však ke vztahům Miroslava Kalouska. Na rozdíl od Václava Klause je poměrně obtížné odlišit nějaké specifické sféry – sféra soukromá se vesměs úzce snoubí se sférou pracovní. Příkladem je již zmíněný zbrojař Richard Háva, jehož Omnipol získával od Ministerstva obrany velmi lukrativní státní zakázky. Háva prodal Kalouskovu švagrovi Lubomíru Kašákovi luxusní byt v Praze, přes něj tento byt pak získala po Kašákově smrti jeho sestra – manželka ministra Kalouska. Lubomír Kašák byl zapojen do aféry „příbramské Palermo“ a jeho firma IDOS Praha, s.r.o., dostala zakázky od města za asi 150 milionů v době, kdy byl mj. místostarostou Příbrami Ivan Fuksa. Lubomír Kašák nakonec skončil zastřelen, jeho vrah vzápětí podle policie spáchal sebevraždu. Zastupitelstvo Příbrami za spoluúčasti Ivana Fuksy také vydatně dotovalo místní fotbalový klub, ovládaný fotbalovým bossem Jaroslavem Starkou (majícího obchodní vazby na Tomáše Pitra a Bohumíra Ďurička). Ivana Fuksu v roce 2007 jmenoval Kalousek svým prvním náměstkem na Ministerstvu financí, kde jím Fuksa byl do roku 2010.

    Vraťme se však k Richardu Hávovi, resp. k firmě Omnipol, ve které má Háva nejprve účast coby člen orgánu společnosti a následně – do roku 2008 – je „pouze“ držitelem většiny akcií této společnosti (v roce 2008 převádí svůj podíl na své dva syny). Omnipol především „luxuje“ státní zakázky resortu obrany (podivné role zde údajně sehráli například Jan Fulík a Martin Barták). Háva byl také pozván Miroslavem Dvořákem (v té době generální ředitel a předseda představenstva společnosti Letiště Praha, a.s., a soused Romana Janouška v pražském Podolí) na oslavu volebního úspěchu ODS v roce 2010 do pražských Žlutých lázních, které se dle vlastních slov na krátkou dobu také zúčastnil. Této oslavy se také zúčastnila tak vybraná společnost, jakou byli např. Roman Janoušek, Ivo Rittig, Tomáš Hrdlička, Aleš Hušák, Milan Jančík nebo Václav Kočka. Za zmínku stojí i údajný Hávův lobbing pro firmu BAE Systems ve věci prodeje Gripenů. Jan Kavan se při tajném nahrávání o této kauze vyjádřil, že v ní padaly úplatky politikům. Richard Háva pak sedí v dozorčí radě již zmíněné nadace KPD společně s Martinem Kocourkem, Miroslavem Janstou a Michalem Krausem.

  • Jara
    14:17 13.08.2018

    Takedo stačí si projet jeho životopis a každému kdo má trochu rozumu, dojde že to není standardní průběh kariéry, myslím tím vypracovaný, Kalousek kradl a rozdával dále na oplátku dostával funkce. Takový člověk káže o morálce a blbci mu to žerou....

  • Takeda
    14:16 13.08.2018

    Jara: No to je hezký seznam skandálů, ale co teda ukradl?

  • Jara
    14:13 13.08.2018

    Nejznámější angažmá se však Kalouskovi dostává na Ministerstvu obrany, kde vystupuje ve funkci náměstka lidoveckých ministrů Baudyše, Holáně a Výborného (prvním náměstkem zde byl také v letech 1995–1996 Petr Nečas). Na Obraně je Kalousek odpovědný za rozpočet a akvizice. Z té doby se s ním váže několik skandálů. Nejznámější z nich je aféra s padáky podezřelé firmy Anex Cirus, které stály život nejméně jednoho českého vojáka. Mezi další zakázky, které vzbudily ve své době významnou pozornost a které se dotýkají M. Kalouska, patří také modernizace tanků T-72, štábní informační systém, prodej deseti letounů MiG-29, prodej stovky tanků T-72 do Alžírska a prodej kasáren na náměstí Republiky. Nemálo z výše uvedených státních zakázek se realizovalo přes firmu Omnipol, vedenou Kalouskovým kamarádem Richardem Hávou. Na Obraně v pozici náměstka ministra působí od ledna 1993 do ledna 1998.

  • Takeda
    14:04 13.08.2018

    Jara: Tak když ostatní nabádáte k adresnosti, tak co teda ten Kalousek ukradl? A nemusí to být v hodnotě těžké brigády...

  • Jara
    13:17 13.08.2018

    Rimr
    Nechte si ty poznámky o duchaprostém lidu a když ne, tak reagujete adresně.... duchaprostě odložte svůj reflex a přeladte TV nova, a to berte jako radu od nikoho kdo pana Bureše ani pana Zemana nevolil. Máte snad svojí hlavu ne? proč jim žerete kecy o konci demokracie?

  • RiMr71
    13:00 13.08.2018

    ...nojo... ale obžalovaný je ne ten zloduch Kalousek ale náš premiér...?
    Jak je to možné? Protože v tom Kalousek umí líp chodit a Bureš né? Ale měl by pak být premiérem když "v tom" neumí chodit?
    Ve vládě vrcholoví mafiáni, na Hradě soudně usvědčený lhář/alkoholik/mstvivý ruský agent, ale v duchuprostém lidu furt frčí bezvýznamný Kalousek. Neskutečné...
    _____________

    Držím palce, aby Aero mělo dost kšeftů "aspoň" pro L-39NG. Ale v L-259 moc nevěřím, ale velmi rád se budu mýlit.

  • Jara
    17:27 12.08.2018

    Jj za to co pan Kalousek ukradl by se nechala postavit nová těžká brigáda, hlavně že teď nejvíc ukazuje na druhé:))

  • cejkis
    16:17 12.08.2018

    Pro příznivce tragikomedií doporučuji chronologicky číst požadavky AČR na počet dvoumístných L159. Zejména změny počtů požadovaných L159T1 při dojení KalouskoOmnipolem při realizaci nákupo-výměno-beztendrového projektu CASA.

  • Jirosi
    10:19 11.08.2018

    Celkem by mne zajímalo, k jakému poklesu doletu u této verze došlo. Když tento přechodný tip léta bez mokrého křídla.

    Astor: "protože nové konstrukce prostě nemají šanci na odbyt, ti,co by mohli kupovat, jsme dávno zuráželi do krve a naši spojenci si od nás nekoupí ani ň."

    Ti co by mohli kupovat, nás označují za svoje nepřátele. A náhradu za ty stroje si vyrábějí sami. Na západě nikdo 50. oprašovaný letoun z průměrnými výkony prostě nekoupí. Proč by to dělal? Když si za pár peněz, může vyrobit vlastní a ještě si podpořit průmysl.

  • astor
    00:29 11.08.2018

    Czertik
    Počítáme-li s nějakým povstáním v Česku, pak je na místě nějaké ty ozbrojené Čmeláky nakoupit. A když už tady takhle kydám, obávám se, že ve velkém leteckém průmyslu žádný český podnik nemá šanci zavést novou konstrukci, protože nové konstrukce prostě nemají šanci na odbyt, ti,co by mohli kupovat, jsme dávno zuráželi do krve a naši spojenci si od nás nekoupí ani ň. Aero samozřejmě ušlo ohromný kus cesty od koncového dodavatele letecké techniky k průměrnému subdodavateli a tak to prostě zůstane. Koneckonců máme konjunkturu a je jedno, co děláme. Hlavně že je na pivo a že je mír, ostatní není důležité.

  • Czertik
    22:49 10.08.2018

    no aero by melo kopnout "do vrtule" a zacit bud vymyslet nejaky vrtulovy letoun pro protipovstalecke operace kde budou jiste hodne velke armadni zakazdky (nejen pro amicky program o/x kam se stryker nedostal a realne sance byly minimalni) nebo vymyslet nejakeho cvicneho supersonika, kde korejci ukazuji ze o cvicne supersoniky zacina byt vetsi zajem nez o subsoniky.

  • nvkl
    21:22 10.08.2018

    jako nakupci pro nasi armadu sou fakt tragedi nemuzu si pomoct .. nevite kde to delaj? hodim si tam CV :)

  • nvkl
    21:16 10.08.2018

    me by se libilo mit aspon 3 letky gripenu a 6 letek 159 .. proc to vlastne nemame? vzpominam na plan pred valkou 1000 pilotu pro csr, tohle by bylo 10%.. aktualni stavy jsou pro smich

  • Storm
    14:32 10.08.2018

    Trochu to tady začíná vypadá, že když se začne diskutovat o Aeru tak se tu nějakým způsobem zhmotní Astor a začne kidat hnůj... Přesvědčily mě poslední dva články na AN... Působí to trapně a nevím pravý důvod jeho postoje se takto tady projevovat...

  • Pla-men
    14:17 10.08.2018

    L39 NG by mohl být stěžejní výrobek, s dobrým potenciálem. Jenže každý obchodník ví, že není umění vyrobit, ale prodat ;-) Tak snad se zadaří!!

  • stirling
    13:11 10.08.2018

    Ten kdo nevidí jaký ohromný kus cesty Aero za poslední roky udělalo to spíše nechce vidět a jen kope kolem sebe. Z fabriky, která už neměla vlastní výrobu se stává znovu konstruktér a výrobce celých letadel, díky moc všem a držím palce.
    T2 je asi takový mezistupeň a další by mohla být právě 169 nebo už 259, ale rozhodně nic neuspěchat spíše jde o to dobře rozjet L39NG a pomalu na 159 začít integrovat další nové vybavení a výzbroj a to vysněné mokré křídlo podle mě také dlouho trvat nebude.

  • KOLT
    10:41 10.08.2018

    Modernizační potenciál Herky také ještě nebyl vyčerpán. Jsou konstrukce, kde se tlačí na pilu (stíhačky, strategické bombardéry...) a jsou takové, kde stačí občas něco přibrousit. Alca patří spíš k těm druhým.

  • Zdenoušek
    10:01 10.08.2018

    Super!!

  • astor
    09:33 10.08.2018

    To by mě zajímalo, co bude Aero dělat, až vyčerpá modernizační potenciál této padesát let staré konstrukce. Asi se z ní stane standartní montovna cizích vymyšleností, podobně jako z Letova. Hlavně že to zaměstná nějaké ty lidi a zmírní sociální a společenské napětí na severním okraji Prahy a v přilehlých oblastech.

  • Flader
    18:19 09.08.2018

    Ja by som povedal, že z projektu L-169 vzniklo skôr L39NG.

  • tektzby
    15:53 09.08.2018

    @Gibon:

    Teda pokud se L169 nestala právě vámi uvedenou (L) F/A-259.
    Když ho samotné AERO označuje za nástupce L-159

  • tektzby
    15:46 09.08.2018

    @Gibon:

    S mokrým křídlem se počítá pro L-169, který AERO vyvíjí od roku 2006.
    Takže možná další typ, pokud to půjde.

  • tomas.kotnour
    15:31 09.08.2018

    Toto jsou pořád ještě přestavby uložených L-159, takže křídlo původní.

  • Gibon
    15:26 09.08.2018

    Pochopil som to spravne, ze L259 mokre kridlo dostalo, ale L-159T2 nie?

  • Pla-men
    15:05 09.08.2018

    Skvělé jen tak dál!

  • tektzby
    15:01 09.08.2018

    Pro trénink i vojenské operace.
    Tohle Aeru přeju a doufám, že tu bude jenom více a více zakázek.
    Ať už z naší strany a nebo odjinud.