Letoun L-159T2 pro českou armádu absolvoval první let

První z letounů L-159T2 pro Vzdušné síly Armády ČR; větší foto / Martin Mamula – Aero

První z letounů L-159T2 pro Vzdušné síly Armády ČR úspěšně zvládl zálet. První let nového dvoumístného letounu proběhl 2. srpna na Letišti Vodochody. České letectvo si objednalo celkem tři dvoumístné letouny L159T2 s řadou modernizací na palubě v roce 2016 za účelem plnění vojenských operací a pokročilého výcviku pilotů. Všechny tři letouny pro 21. základnu taktického letectva v Čáslavi mají být dodány do konce letošního roku.

Letoun L-159T2 s trupovým číslem 6028 pilotovali zkušební piloti Aera Vladimír Kvarda a David Jahoda a trval 30 minut.

 

 

„Aero dosáhlo dalšího významného milníku. Díky spolupráci s naším národním zákazníkem získal program L-159 nová vylepšení. Na základě požadavků českých vzdušných sil dodáme další dvoumístné letouny, které jsou schopné plnit pokročilý výcvik pilotů a zároveň jsou nyní vybavené i pro vojenské operace,“ řekl president a předseda představenstva Aera Vodochody Giuseppe Giordo.

 

Nové dvoumístné letouny typu T2 mají kompletně novou přední i střední část trupu a řadu významných vylepšení, převážně ve výbavě kabiny obou pilotů a v palivových systémech, a jsou plně kompatibilní s použitím brýlí pro noční vidění.

 

Každý z kokpitů je dovybaven dvěma víceúčelovými displeji a novou verzí vystřelovacího sedadla VS-20. Letoun je také uzpůsoben pro tlakové čerpání paliva. Radar Grifo, běžně používaný v jednomístné verzi, je nyní integrován i do dvoumístné L-159T2 stejně tak jako systém vlastní ochrany (výstražný radiolokační přijímač a výmetnice klamných cílů).

Letouny L-159 aktuálně létají ve službách Armády České republiky, irácké armády a americké společnosti Draken International. V minulosti sloužily také maďarské armádě, která si je pronajala na výcvik pilotů.

Na Farnborough Air Show 2018 ve Velké Británii představilo Aero Vodochody spolu se svým strategickým partnerem, izraelskou společností IAI, nový víceúčelový letoun F/A-259 Striker určený pro blízkou leteckou podporu. Proudový letoun F/A-259 Striker kombinuje robustnost a účinnost svého úspěšného předchůdce - letounu L-159 Alca - s nejmodernějšími pokroky v oblasti avioniky a technologiemi letadlových systémů.

 

Díky výhodám mokrého křídla s integrovanou nádrží má letoun F/A-259 Striker vynikající výkonové charakteristiky, velkou manévrovatelnost a velký akční rádius.



L-159
L-159 spojuje dlouholeté zkušenosti Aera z vývoje vojenských proudových letadel, které řadí Aero mezi historicky největší výrobce této kategorie letounů na světě, s nejnovějšími pokroky v oblasti avioniky, motorů a systémů letounu. L-159 je navržen jako lehký bojový letoun optimalizovaný pro řadu úkolů typu vzduch-země, vzduch-vzduch a průzkumné mise. Letoun je vybaven víceúčelovým radarem pro všechny druhy počasí, denní a noční provoz a může nést širokou škálu standardní výzbroje NATO, včetně raket typu vzduch-vzduch a vzduch-země a laserem naváděných pum.

Dvoumístný letoun L-159 vychází z konstrukce jednomístné verze L-159 a je primárně navržený pro pokračovací a operační výcvik. Konfigurace letounu L-159 může být přizpůsobena specifickým požadavkům zákazníka.



AERO Vodochody AEROSPACE
AERO Vodochody AEROSPACE a.s. se zaměřuje na vývoj a výrobu civilních a vojenských letadel a je největším leteckým výrobcem v České republice a jedním z nejstarších leteckých výrobců na světě. V oblasti vlastních letounů je Aero stálým partnerem řady armádních letectev a má silnou pozici na trhu s vojenskými cvičnými a lehkými bitevními letouny. Díky stovkám stále používaným letounů L-39 a zejména díky svému novému letounu L-39NG se Aero profiluje jako lídr na světovém trhu s proudovými cvičnými letadly.

V oblasti civilního letectví je Aero partnerem největších leteckých výrobců v široké škále projektů. V posledních letech přitom přijalo zodpovědnost nejen za výrobu, ale i za vývoj strukturálních částí letounů díky několika risk--sharingovým programům.

 

Nahlásit chybu v článku


Související články

Český bitevník L-159 ALCA pro americký program OA-X

Generální ředitel Aero Vodochody Giuseppe Giordo nedávno v rozhovoru pro iDnes potvrdil zájem české ...

Aero nabízí L-159 a L-39NG americkému letectvu

Největší český letecký výrobce s dlouholetými mezinárodními zkušenostmi v dodávkách vojenských ...

Český bitevník F/A-259 pro americký projekt OA/X

Česká firma Aero Vodochody představila na probíhající letecké výstavě Farnborough International Air ...

Americké letectvo vybírá letoun OA-X. Český Striker chybí

Po více než jednoročním experimentálním testování turbovrtulových bitevních letadel americké ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Takeda
    14:16 13.08.2018

    Jara: No to je hezký seznam skandálů, ale co teda ukradl?

    Jara: No to je hezký seznam skandálů, ale co teda ukradl?

  • Jara
    14:13 13.08.2018

    Nejznámější angažmá se však Kalouskovi dostává na Ministerstvu obrany, kde vystupuje ve funkci náměstka lidoveckých ministrů Baudyše, Holáně a Výborného (prvním náměstkem zde byl ...Zobrazit celý příspěvek

    Nejznámější angažmá se však Kalouskovi dostává na Ministerstvu obrany, kde vystupuje ve funkci náměstka lidoveckých ministrů Baudyše, Holáně a Výborného (prvním náměstkem zde byl také v letech 1995–1996 Petr Nečas). Na Obraně je Kalousek odpovědný za rozpočet a akvizice. Z té doby se s ním váže několik skandálů. Nejznámější z nich je aféra s padáky podezřelé firmy Anex Cirus, které stály život nejméně jednoho českého vojáka. Mezi další zakázky, které vzbudily ve své době významnou pozornost a které se dotýkají M. Kalouska, patří také modernizace tanků T-72, štábní informační systém, prodej deseti letounů MiG-29, prodej stovky tanků T-72 do Alžírska a prodej kasáren na náměstí Republiky. Nemálo z výše uvedených státních zakázek se realizovalo přes firmu Omnipol, vedenou Kalouskovým kamarádem Richardem Hávou. Na Obraně v pozici náměstka ministra působí od ledna 1993 do ledna 1998.Skrýt celý příspěvek

  • Takeda
    14:04 13.08.2018

    Jara: Tak když ostatní nabádáte k adresnosti, tak co teda ten Kalousek ukradl? A nemusí to být v hodnotě těžké brigády...

    Jara: Tak když ostatní nabádáte k adresnosti, tak co teda ten Kalousek ukradl? A nemusí to být v hodnotě těžké brigády...

  • Jara
    13:17 13.08.2018

    Rimr Nechte si ty poznámky o duchaprostém lidu a když ne, tak reagujete adresně.... duchaprostě odložte svůj reflex a přeladte TV nova, a to berte jako radu od nikoho kdo pana ...Zobrazit celý příspěvek

    Rimr
    Nechte si ty poznámky o duchaprostém lidu a když ne, tak reagujete adresně.... duchaprostě odložte svůj reflex a přeladte TV nova, a to berte jako radu od nikoho kdo pana Bureše ani pana Zemana nevolil. Máte snad svojí hlavu ne? proč jim žerete kecy o konci demokracie?Skrýt celý příspěvek

  • RiMr71
    13:00 13.08.2018

    ...nojo... ale obžalovaný je ne ten zloduch Kalousek ale náš premiér...? Jak je to možné? Protože v tom Kalousek umí líp chodit a Bureš né? Ale měl by pak být premiérem když "v ...Zobrazit celý příspěvek

    ...nojo... ale obžalovaný je ne ten zloduch Kalousek ale náš premiér...?
    Jak je to možné? Protože v tom Kalousek umí líp chodit a Bureš né? Ale měl by pak být premiérem když "v tom" neumí chodit?
    Ve vládě vrcholoví mafiáni, na Hradě soudně usvědčený lhář/alkoholik/mstvivý ruský agent, ale v duchuprostém lidu furt frčí bezvýznamný Kalousek. Neskutečné...
    _____________

    Držím palce, aby Aero mělo dost kšeftů "aspoň" pro L-39NG. Ale v L-259 moc nevěřím, ale velmi rád se budu mýlit.Skrýt celý příspěvek

  • Jara
    17:27 12.08.2018

    Jj za to co pan Kalousek ukradl by se nechala postavit nová těžká brigáda, hlavně že teď nejvíc ukazuje na druhé:))

    Jj za to co pan Kalousek ukradl by se nechala postavit nová těžká brigáda, hlavně že teď nejvíc ukazuje na druhé:))

  • cejkis
    16:17 12.08.2018

    Pro příznivce tragikomedií doporučuji chronologicky číst požadavky AČR na počet dvoumístných L159. Zejména změny počtů požadovaných L159T1 při dojení KalouskoOmnipolem při ...Zobrazit celý příspěvek

    Pro příznivce tragikomedií doporučuji chronologicky číst požadavky AČR na počet dvoumístných L159. Zejména změny počtů požadovaných L159T1 při dojení KalouskoOmnipolem při realizaci nákupo-výměno-beztendrového projektu CASA.Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    10:19 11.08.2018

    Celkem by mne zajímalo, k jakému poklesu doletu u této verze došlo. Když tento přechodný tip léta bez mokrého křídla. Astor: "protože nové konstrukce prostě nemají šanci na ...Zobrazit celý příspěvek

    Celkem by mne zajímalo, k jakému poklesu doletu u této verze došlo. Když tento přechodný tip léta bez mokrého křídla.

    Astor: "protože nové konstrukce prostě nemají šanci na odbyt, ti,co by mohli kupovat, jsme dávno zuráželi do krve a naši spojenci si od nás nekoupí ani ň."

    Ti co by mohli kupovat, nás označují za svoje nepřátele. A náhradu za ty stroje si vyrábějí sami. Na západě nikdo 50. oprašovaný letoun z průměrnými výkony prostě nekoupí. Proč by to dělal? Když si za pár peněz, může vyrobit vlastní a ještě si podpořit průmysl.Skrýt celý příspěvek

  • astor
    00:29 11.08.2018

    Czertik Počítáme-li s nějakým povstáním v Česku, pak je na místě nějaké ty ozbrojené Čmeláky nakoupit. A když už tady takhle kydám, obávám se, že ve velkém leteckém průmyslu žádný ...Zobrazit celý příspěvek

    Czertik
    Počítáme-li s nějakým povstáním v Česku, pak je na místě nějaké ty ozbrojené Čmeláky nakoupit. A když už tady takhle kydám, obávám se, že ve velkém leteckém průmyslu žádný český podnik nemá šanci zavést novou konstrukci, protože nové konstrukce prostě nemají šanci na odbyt, ti,co by mohli kupovat, jsme dávno zuráželi do krve a naši spojenci si od nás nekoupí ani ň. Aero samozřejmě ušlo ohromný kus cesty od koncového dodavatele letecké techniky k průměrnému subdodavateli a tak to prostě zůstane. Koneckonců máme konjunkturu a je jedno, co děláme. Hlavně že je na pivo a že je mír, ostatní není důležité.Skrýt celý příspěvek

  • Czertik
    22:49 10.08.2018

    no aero by melo kopnout "do vrtule" a zacit bud vymyslet nejaky vrtulovy letoun pro protipovstalecke operace kde budou jiste hodne velke armadni zakazdky (nejen pro amicky program ...Zobrazit celý příspěvek

    no aero by melo kopnout "do vrtule" a zacit bud vymyslet nejaky vrtulovy letoun pro protipovstalecke operace kde budou jiste hodne velke armadni zakazdky (nejen pro amicky program o/x kam se stryker nedostal a realne sance byly minimalni) nebo vymyslet nejakeho cvicneho supersonika, kde korejci ukazuji ze o cvicne supersoniky zacina byt vetsi zajem nez o subsoniky.Skrýt celý příspěvek

  • nvkl
    21:22 10.08.2018

    jako nakupci pro nasi armadu sou fakt tragedi nemuzu si pomoct .. nevite kde to delaj? hodim si tam CV :)

    jako nakupci pro nasi armadu sou fakt tragedi nemuzu si pomoct .. nevite kde to delaj? hodim si tam CV :)

  • nvkl
    21:16 10.08.2018

    me by se libilo mit aspon 3 letky gripenu a 6 letek 159 .. proc to vlastne nemame? vzpominam na plan pred valkou 1000 pilotu pro csr, tohle by bylo 10%.. aktualni stavy jsou pro ...Zobrazit celý příspěvek

    me by se libilo mit aspon 3 letky gripenu a 6 letek 159 .. proc to vlastne nemame? vzpominam na plan pred valkou 1000 pilotu pro csr, tohle by bylo 10%.. aktualni stavy jsou pro smichSkrýt celý příspěvek

  • Storm
    14:32 10.08.2018

    Trochu to tady začíná vypadá, že když se začne diskutovat o Aeru tak se tu nějakým způsobem zhmotní Astor a začne kidat hnůj... Přesvědčily mě poslední dva články na AN... Působí ...Zobrazit celý příspěvek

    Trochu to tady začíná vypadá, že když se začne diskutovat o Aeru tak se tu nějakým způsobem zhmotní Astor a začne kidat hnůj... Přesvědčily mě poslední dva články na AN... Působí to trapně a nevím pravý důvod jeho postoje se takto tady projevovat...Skrýt celý příspěvek

  • Pla-men
    14:17 10.08.2018

    L39 NG by mohl být stěžejní výrobek, s dobrým potenciálem. Jenže každý obchodník ví, že není umění vyrobit, ale prodat ;-) Tak snad se zadaří!!

    L39 NG by mohl být stěžejní výrobek, s dobrým potenciálem. Jenže každý obchodník ví, že není umění vyrobit, ale prodat ;-) Tak snad se zadaří!!

  • stirling
    13:11 10.08.2018

    Ten kdo nevidí jaký ohromný kus cesty Aero za poslední roky udělalo to spíše nechce vidět a jen kope kolem sebe. Z fabriky, která už neměla vlastní výrobu se stává znovu ...Zobrazit celý příspěvek

    Ten kdo nevidí jaký ohromný kus cesty Aero za poslední roky udělalo to spíše nechce vidět a jen kope kolem sebe. Z fabriky, která už neměla vlastní výrobu se stává znovu konstruktér a výrobce celých letadel, díky moc všem a držím palce.
    T2 je asi takový mezistupeň a další by mohla být právě 169 nebo už 259, ale rozhodně nic neuspěchat spíše jde o to dobře rozjet L39NG a pomalu na 159 začít integrovat další nové vybavení a výzbroj a to vysněné mokré křídlo podle mě také dlouho trvat nebude.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    10:41 10.08.2018

    Modernizační potenciál Herky také ještě nebyl vyčerpán. Jsou konstrukce, kde se tlačí na pilu (stíhačky, strategické bombardéry...) a jsou takové, kde stačí občas něco přibrousit. ...Zobrazit celý příspěvek

    Modernizační potenciál Herky také ještě nebyl vyčerpán. Jsou konstrukce, kde se tlačí na pilu (stíhačky, strategické bombardéry...) a jsou takové, kde stačí občas něco přibrousit. Alca patří spíš k těm druhým.Skrýt celý příspěvek

  • Zdenoušek
    10:01 10.08.2018

    Super!!

    Super!!

  • astor
    09:33 10.08.2018

    To by mě zajímalo, co bude Aero dělat, až vyčerpá modernizační potenciál této padesát let staré konstrukce. Asi se z ní stane standartní montovna cizích vymyšleností, podobně jako ...Zobrazit celý příspěvek

    To by mě zajímalo, co bude Aero dělat, až vyčerpá modernizační potenciál této padesát let staré konstrukce. Asi se z ní stane standartní montovna cizích vymyšleností, podobně jako z Letova. Hlavně že to zaměstná nějaké ty lidi a zmírní sociální a společenské napětí na severním okraji Prahy a v přilehlých oblastech.Skrýt celý příspěvek

  • Flader
    18:19 09.08.2018

    Ja by som povedal, že z projektu L-169 vzniklo skôr L39NG.

    Ja by som povedal, že z projektu L-169 vzniklo skôr L39NG.

  • tektzby
    15:53 09.08.2018

    @Gibon:

    Teda pokud se L169 nestala právě vámi uvedenou (L) F/A-259.
    Když ho samotné AERO označuje za nástupce L-159

    @Gibon:

    Teda pokud se L169 nestala právě vámi uvedenou (L) F/A-259.
    Když ho samotné AERO označuje za nástupce L-159

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 3