Letoun L-159T2 pro českou armádu absolvoval první let

První z letounů L-159T2 pro Vzdušné síly Armády ČR; větší foto / Martin Mamula – Aero

První z letounů L-159T2 pro Vzdušné síly Armády ČR úspěšně zvládl zálet. První let nového dvoumístného letounu proběhl 2. srpna na Letišti Vodochody. České letectvo si objednalo celkem tři dvoumístné letouny L159T2 s řadou modernizací na palubě v roce 2016 za účelem plnění vojenských operací a pokročilého výcviku pilotů. Všechny tři letouny pro 21. základnu taktického letectva v Čáslavi mají být dodány do konce letošního roku.

Letoun L-159T2 s trupovým číslem 6028 pilotovali zkušební piloti Aera Vladimír Kvarda a David Jahoda a trval 30 minut.

 

 

„Aero dosáhlo dalšího významného milníku. Díky spolupráci s naším národním zákazníkem získal program L-159 nová vylepšení. Na základě požadavků českých vzdušných sil dodáme další dvoumístné letouny, které jsou schopné plnit pokročilý výcvik pilotů a zároveň jsou nyní vybavené i pro vojenské operace,“ řekl president a předseda představenstva Aera Vodochody Giuseppe Giordo.

 

Nové dvoumístné letouny typu T2 mají kompletně novou přední i střední část trupu a řadu významných vylepšení, převážně ve výbavě kabiny obou pilotů a v palivových systémech, a jsou plně kompatibilní s použitím brýlí pro noční vidění.

 

Každý z kokpitů je dovybaven dvěma víceúčelovými displeji a novou verzí vystřelovacího sedadla VS-20. Letoun je také uzpůsoben pro tlakové čerpání paliva. Radar Grifo, běžně používaný v jednomístné verzi, je nyní integrován i do dvoumístné L-159T2 stejně tak jako systém vlastní ochrany (výstražný radiolokační přijímač a výmetnice klamných cílů).

Letouny L-159 aktuálně létají ve službách Armády České republiky, irácké armády a americké společnosti Draken International. V minulosti sloužily také maďarské armádě, která si je pronajala na výcvik pilotů.

Na Farnborough Air Show 2018 ve Velké Británii představilo Aero Vodochody spolu se svým strategickým partnerem, izraelskou společností IAI, nový víceúčelový letoun F/A-259 Striker určený pro blízkou leteckou podporu. Proudový letoun F/A-259 Striker kombinuje robustnost a účinnost svého úspěšného předchůdce - letounu L-159 Alca - s nejmodernějšími pokroky v oblasti avioniky a technologiemi letadlových systémů.

 

Díky výhodám mokrého křídla s integrovanou nádrží má letoun F/A-259 Striker vynikající výkonové charakteristiky, velkou manévrovatelnost a velký akční rádius.



L-159
L-159 spojuje dlouholeté zkušenosti Aera z vývoje vojenských proudových letadel, které řadí Aero mezi historicky největší výrobce této kategorie letounů na světě, s nejnovějšími pokroky v oblasti avioniky, motorů a systémů letounu. L-159 je navržen jako lehký bojový letoun optimalizovaný pro řadu úkolů typu vzduch-země, vzduch-vzduch a průzkumné mise. Letoun je vybaven víceúčelovým radarem pro všechny druhy počasí, denní a noční provoz a může nést širokou škálu standardní výzbroje NATO, včetně raket typu vzduch-vzduch a vzduch-země a laserem naváděných pum.

Dvoumístný letoun L-159 vychází z konstrukce jednomístné verze L-159 a je primárně navržený pro pokračovací a operační výcvik. Konfigurace letounu L-159 může být přizpůsobena specifickým požadavkům zákazníka.



AERO Vodochody AEROSPACE
AERO Vodochody AEROSPACE a.s. se zaměřuje na vývoj a výrobu civilních a vojenských letadel a je největším leteckým výrobcem v České republice a jedním z nejstarších leteckých výrobců na světě. V oblasti vlastních letounů je Aero stálým partnerem řady armádních letectev a má silnou pozici na trhu s vojenskými cvičnými a lehkými bitevními letouny. Díky stovkám stále používaným letounů L-39 a zejména díky svému novému letounu L-39NG se Aero profiluje jako lídr na světovém trhu s proudovými cvičnými letadly.

V oblasti civilního letectví je Aero partnerem největších leteckých výrobců v široké škále projektů. V posledních letech přitom přijalo zodpovědnost nejen za výrobu, ale i za vývoj strukturálních částí letounů díky několika risk--sharingovým programům.

 

Nahlásit chybu v článku


Související články

Český bitevník L-159 ALCA pro americký program OA-X

Generální ředitel Aero Vodochody Giuseppe Giordo nedávno v rozhovoru pro iDnes potvrdil zájem české ...

Aero nabízí L-159 a L-39NG americkému letectvu

Největší český letecký výrobce s dlouholetými mezinárodními zkušenostmi v dodávkách vojenských ...

Český bitevník F/A-259 pro americký projekt OA/X

Česká firma Aero Vodochody představila na probíhající letecké výstavě Farnborough International Air ...

Americké letectvo vybírá letoun OA-X. Český Striker chybí

Po více než jednoročním experimentálním testování turbovrtulových bitevních letadel americké ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • tektzby
    15:46 09.08.2018

    @Gibon:

    S mokrým křídlem se počítá pro L-169, který AERO vyvíjí od roku 2006.
    Takže možná další typ, pokud to půjde.

    @Gibon:

    S mokrým křídlem se počítá pro L-169, který AERO vyvíjí od roku 2006.
    Takže možná další typ, pokud to půjde.

  • tomas.kotnour
    15:31 09.08.2018

    Toto jsou pořád ještě přestavby uložených L-159, takže křídlo původní.

    Toto jsou pořád ještě přestavby uložených L-159, takže křídlo původní.

  • Gibon
    15:26 09.08.2018

    Pochopil som to spravne, ze L259 mokre kridlo dostalo, ale L-159T2 nie?

    Pochopil som to spravne, ze L259 mokre kridlo dostalo, ale L-159T2 nie?

  • Pla-men
    15:05 09.08.2018

    Skvělé jen tak dál!

    Skvělé jen tak dál!

  • tektzby
    15:01 09.08.2018

    Pro trénink i vojenské operace.
    Tohle Aeru přeju a doufám, že tu bude jenom více a více zakázek.
    Ať už z naší strany a nebo odjinud.

    Pro trénink i vojenské operace.
    Tohle Aeru přeju a doufám, že tu bude jenom více a více zakázek.
    Ať už z naší strany a nebo odjinud.

Načítám diskuzi...

Stránka 3 z 3