Letoun L-39NG pokračuje v letových zkouškách. Veřejnosti se poprvé ukázal na Dnech NATO.

-
23. 9. 2019
-
5 komentářů
-
Tisková zpráva
Po sérii náročných pozemních zkoušek se první letový prototyp L-39NG od 14. září opět připojil k programu letových testů. Týden na to prototyp L39NG dočasně přerušil program letových zkoušek, aby zavítal na Dny NATO v Ostravě, kde se poprvé představil široké veřejnosti na statické ukázce – v kompletní konfiguraci, s novým nástřikem a s výzbrojí.
Před dvěma lety Aero Vodochody oznámilo záměr představit letoun L-39NG poprvé veřejnosti na tradiční a největší vojenské přehlídce v ČR, Dnech NATO v Ostravě, v roce 2019, kdy je Aero již třetím rokem v řadě generálním partnerem a zároveň slaví stoleté výročí od svého založení. Splnění tohoto cíle kladlo vysoké nároky na průběh vývojových prací a zkoušek. „Program L-39NG běží podle plánu, což je dobrá zpráva pro naše zákazníky. Máme velmi jasný program letových i pozemních testů a následné certifikace a jsem přesvědčený, že dosáhneme cíle získat typovou certifikaci pro konfiguraci pokročilého cvičného letounu ve třetím čtvrtletí roku 2020 a jeho vyzbrojené verze ve třetím čtvrtletí roku 2021,“ řekl Prezident a CEO Aera Vodochody Dieter John.
Dny NATO v Ostravě jsou mimořádnou příležitostí představit letoun nejen široké veřejnosti, ale také zákazníkům. Na letošní ročník dorazily vojenské i vládní delegace z desítek zemí, mezi nimiž je i několik potenciálních zákazníků z řad tradičních uživatelů letounu L-39 i zcela nových zákazníků. „Pro naše jednání s obchodními partnery je posun projektu do další fáze a následné získání mezinárodně uznávané certifikace k letounu L-39NG klíčovým krokem,“ uvedl Jiří Podpěra, prezident společnosti OMNIPOL, která je strategickým partnerem projektu a dodává: „První veřejná prezentace L-39NG v rámci Dnů NATO byla ideální možností předvést letoun potenciálním klientům.“
Testování letounů pokračuje
Program letových zkoušek L-39NG plní tři letouny. Technologický demonstrátor (L-39CW) v konfiguraci L-39NG, se stejnou avionikou a motorem, zahájil program letových zkoušek již v březnu 2019 intenzivními zkouškami avioniky a zkoumáním pádu ve vývrtce. Letoun s výrobním číslem 7004 se připojí ještě v letošním roce k již probíhajícím letovým zkouškám na letounu 7001. Všechny tři letouny dokončí program letových zkoušek v létě roku 2020. Letoun 7004 bude dále pokračovat v certifikačních letových zkouškách výcvikové verze L39NG, zakončených vydáním typového certifikátu, zatímco letoun 7001 bude přestavěn na verzi Light Attack a bude dále plnit program letových zkoušek zbraňových systémů do roku 2021.
V průběhu druhého čtvrtletí probíhala na letovém prototypu s výrobním sériovým číslem 7001, představeném na Dnech NATO, příprava a realizace pozemních vibračních zkoušek realizovaných společně s Výzkumným a zkušebním leteckým ústavem. Tyto zkoušky proběhly rovněž se zavěšenými zbraněmi a jsou tedy splněny i pro verzi Light Attack. Zároveň naplno pokračují pozemní statické zkoušky pevnosti na prototypu 7002 a na přelomu roku začnou pozemní únavové zkoušky na prototypu s výrobním sériovým číslem 7003.
Letoun L-39NG bude jediným proudovým letounem na trhu schopným plnit kompletní výcvik vojenských pilotů od základního až po pokročilý a taktický výcvik.
Výrobní sériové číslo |
Typ |
Role |
7001 |
prototyp |
letové zkoušky, pozemní vibrační zkoušky, zbraňové zkoušky |
7002 |
prototyp |
statické zkoušky pevnosti |
7003 |
prototyp |
pozemní únavové zkoušky |
7004 |
předsériový letoun |
letové zkoušky |
2626 (trupové číslo) |
Technologický demonstrátor |
letové zkoušky, demonstrace nových technologií |
Související články
Modernizace L-39NG pro americké zákazníky
Americká firma Draken International ve spolupráci s firmou Aero Vododchody nabízí americkým ...
-
27.05.2015
-
39 komentářů
-
Jan Grohmann
L-39NG pro země Visegrádské skupiny a Švédska?
Aero se s novým letounem L-39NG zúčastnilo konference velitelů letectev a politických ředitelů MO, ...
-
26.09.2015
-
41 komentářů
-
Tisková zpráva
Český letoun L-39NG je předurčen pro světový úspěch
Na letecké show Farnborough se široké i odborné veřejnosti prezentuje projekt českého lehkého ...
-
10.07.2016
-
28 komentářů
-
Jan Grohmann
Aero zahájilo výrobu prvních letounů L-39NG
V uplynulých týdnech se v Aeru Vodochody naplno rozjela výroba nových dílů na letoun L-39NG, novou ...
-
20.07.2017
-
29 komentářů
-
Tisková zpráva
Tak Pardubické CLV jako civilní firma ani vyzbrojeny letoun mít nemuze. Rozdíl mezi těma verzema bude asi opravdu jen v software. Každopádně naživo je to opravdu pěkné letadlo. Co ...Zobrazit celý příspěvek
Tak Pardubické CLV jako civilní firma ani vyzbrojeny letoun mít nemuze. Rozdíl mezi těma verzema bude asi opravdu jen v software. Každopádně naživo je to opravdu pěkné letadlo. Co jsem se bavil s lidma s Aera v Ostravě, tak mezi vážně zájemce patří i Maďarsko.Skrýt celý příspěvek
"... letoun 7001 bude přestavěn na verzi Light Attack ..."
To znamená, že budou dvě verze? Cvičná a Light Attack? A v čem se budou lišit, když se musí prototyp přestavět?"... letoun 7001 bude přestavěn na verzi Light Attack ..."
To znamená, že budou dvě verze? Cvičná a Light Attack? A v čem se budou lišit, když se musí prototyp přestavět?V podstatě ano, nicméně se zdá, že o tu čistě cvičnou variantu má zájem jen CLV. Hlavní rozdíl bude v podstatě jen g softwaru, ta cvičné bojová bude mít integrovaný plnohodnotný ...Zobrazit celý příspěvek
V podstatě ano, nicméně se zdá, že o tu čistě cvičnou variantu má zájem jen CLV.
Hlavní rozdíl bude v podstatě jen g softwaru, ta cvičné bojová bude mít integrovaný plnohodnotný bojový mód.
Ale zároveň zastane plnohodnotně i cvičnou roli.
S jistotou mírou nepřesnosti to bude něco jako L 39 C a L 39 ZA.Skrýt celý příspěvek
Vie sa s akými zbraňami bude vyzbrojená verzia Light attack resp aké budú spoločné znaky s L-159? Bude mať bojová verzia vyššie výkony ako verzia čisto cvičná?
Vie sa s akými zbraňami bude vyzbrojená verzia Light attack resp aké budú spoločné znaky s L-159? Bude mať bojová verzia vyššie výkony ako verzia čisto cvičná?
Niekde som zachytil, že prioritu má verzia Light Attack. V LK 11/2018 píšu len o maximálnej hmotnosti podvesov 1640 kg. Ozbrojená verzia má predstavovať konkurenciu turbovrtuľovým ...Zobrazit celý příspěvek
Niekde som zachytil, že prioritu má verzia Light Attack. V LK 11/2018 píšu len o maximálnej hmotnosti podvesov 1640 kg. Ozbrojená verzia má predstavovať konkurenciu turbovrtuľovým lietadlám radu A-29. Na skúškach výzbroje sa podieľal L-39CW, na ktorom sa skúšali guľometné kontajnery FN Herstal HMP 250 s 12,7 mm guľometmi.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...