Letoun L-39NG pokračuje v letových zkouškách. Veřejnosti se poprvé ukázal na Dnech NATO.

Letoun L-39NG pokračuje v letových zkouškách. Veřejnosti se poprvé ukázal na Dnech NATO.
L-39NG / Aero Vodochody (Zvětšit)

Po sérii náročných pozemních zkoušek se první letový prototyp L-39NG od 14. září opět připojil k programu letových testů. Týden na to prototyp L39NG dočasně přerušil program letových zkoušek, aby zavítal na Dny NATO v Ostravě, kde se poprvé představil široké veřejnosti na statické ukázce – v kompletní konfiguraci, s novým nástřikem a s výzbrojí.

Před dvěma lety Aero Vodochody oznámilo záměr představit letoun L-39NG poprvé veřejnosti na tradiční a největší vojenské přehlídce v ČR, Dnech NATO v Ostravě, v roce 2019, kdy je Aero již třetím rokem v řadě generálním partnerem a zároveň slaví stoleté výročí od svého založení. Splnění tohoto cíle  kladlo vysoké nároky na průběh vývojových prací a zkoušek. „Program L-39NG běží podle plánu, což je dobrá zpráva pro naše zákazníky. Máme velmi jasný program letových i pozemních testů a následné certifikace a jsem přesvědčený, že dosáhneme cíle získat typovou certifikaci pro konfiguraci pokročilého cvičného letounu ve třetím čtvrtletí roku 2020 a jeho vyzbrojené verze ve třetím čtvrtletí roku 2021,“ řekl Prezident a CEO Aera Vodochody Dieter John.

Dny NATO v Ostravě jsou mimořádnou příležitostí představit letoun nejen široké veřejnosti, ale také zákazníkům. Na letošní ročník dorazily vojenské i vládní delegace z desítek zemí, mezi nimiž je i několik potenciálních zákazníků z řad tradičních uživatelů letounu L-39 i zcela nových zákazníků. „Pro naše jednání s obchodními partnery je posun projektu do další fáze a následné získání mezinárodně uznávané certifikace k letounu L-39NG klíčovým krokem,“ uvedl Jiří Podpěra, prezident společnosti OMNIPOL, která je strategickým partnerem projektu a dodává: „První veřejná prezentace L-39NG v rámci Dnů NATO byla ideální možností předvést letoun potenciálním klientům.“ 

Testování letounů pokračuje

Program letových zkoušek L-39NG plní tři letouny. Technologický demonstrátor (L-39CW) v konfiguraci L-39NG, se stejnou avionikou a motorem, zahájil program letových zkoušek již v březnu 2019 intenzivními zkouškami avioniky a zkoumáním pádu ve vývrtce. Letoun s výrobním číslem 7004 se připojí ještě v letošním roce k již probíhajícím letovým zkouškám na letounu 7001. Všechny tři letouny dokončí program letových zkoušek v létě  roku 2020. Letoun 7004 bude dále pokračovat v certifikačních letových zkouškách výcvikové verze L39NG, zakončených vydáním typového certifikátu, zatímco letoun 7001 bude přestavěn na verzi Light Attack a bude dále plnit program letových zkoušek zbraňových systémů do roku 2021. 

V průběhu druhého čtvrtletí probíhala na letovém prototypu s výrobním sériovým číslem 7001, představeném na Dnech NATO, příprava a realizace pozemních vibračních zkoušek realizovaných společně s Výzkumným a zkušebním leteckým ústavem. Tyto zkoušky proběhly rovněž se zavěšenými zbraněmi a jsou tedy splněny i pro verzi Light Attack. Zároveň naplno pokračují pozemní statické zkoušky pevnosti na prototypu 7002 a na přelomu roku začnou pozemní únavové zkoušky na prototypu s výrobním sériovým číslem 7003.

Letoun L-39NG bude jediným proudovým letounem na trhu schopným plnit kompletní výcvik vojenských pilotů od základního až po pokročilý a taktický výcvik.

 

Výrobní sériové číslo

Typ

Role

7001

prototyp

letové zkoušky, pozemní vibrační zkoušky, zbraňové zkoušky

7002

prototyp

statické zkoušky pevnosti

7003

prototyp

pozemní únavové zkoušky

7004

předsériový letoun

letové zkoušky

2626 (trupové číslo)

Technologický demonstrátor

letové zkoušky, demonstrace nových technologií

 

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Modernizace L-39NG pro americké zákazníky

Americká firma Draken International ve spolupráci s firmou Aero Vododchody nabízí americkým ...

L-39NG pro země Visegrádské skupiny a Švédska?

Aero se s novým letounem L-39NG zúčastnilo konference velitelů letectev a politických ředitelů MO, ...

Český letoun L-39NG je předurčen pro světový úspěch

Na letecké show Farnborough se široké i odborné veřejnosti prezentuje projekt českého lehkého ...

Aero zahájilo výrobu prvních letounů L-39NG

V uplynulých týdnech se v Aeru Vodochody naplno rozjela výroba nových dílů na letoun L-39NG, novou ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Matesaax
    11:55 24.09.2019

    Tak Pardubické CLV jako civilní firma ani vyzbrojeny letoun mít nemuze. Rozdíl mezi těma verzema bude asi opravdu jen v software. Každopádně naživo je to opravdu pěkné letadlo. Co jsem se bavil s lidma s Aera v Ostravě, tak mezi vážně zájemce patří i Maďarsko.

  • Bernis
    10:21 24.09.2019

    "... letoun 7001 bude přestavěn na verzi Light Attack ..."

    To znamená, že budou dvě verze? Cvičná a Light Attack? A v čem se budou lišit, když se musí prototyp přestavět?

    • Nesher
      10:44 24.09.2019

      V podstatě ano, nicméně se zdá, že o tu čistě cvičnou variantu má zájem jen CLV.
      Hlavní rozdíl bude v podstatě jen g softwaru, ta cvičné bojová bude mít integrovaný plnohodnotný bojový mód.
      Ale zároveň zastane plnohodnotně i cvičnou roli.
      S jistotou mírou nepřesnosti to bude něco jako L 39 C a L 39 ZA.

  • Miroslav
    22:51 23.09.2019

    Vie sa s akými zbraňami bude vyzbrojená verzia Light attack resp aké budú spoločné znaky s L-159? Bude mať bojová verzia vyššie výkony ako verzia čisto cvičná?

    • Janko Paliga
      04:16 02.10.2019

      Niekde som zachytil, že prioritu má verzia Light Attack. V LK 11/2018 píšu len o maximálnej hmotnosti podvesov 1640 kg. Ozbrojená verzia má predstavovať konkurenciu turbovrtuľovým lietadlám radu A-29. Na skúškach výzbroje sa podieľal L-39CW, na ktorom sa skúšali guľometné kontajnery FN Herstal HMP 250 s 12,7 mm guľometmi.