Letová hodina Gripenu 5000 až 8000 dolarů? Ani náhodou!

-
10. 7. 2023
-
110 komentářů
-
Zdeněk Kříž
Cena letové hodiny CPFH (Costs per Flying Hour) je často používanou metrikou, se kterou standardně kalkuluje civilní letecký sektor. V něm je běžné kalkulovat náklady v plné výši, protože pouze tehdy je možné stanovit pro koncového zákazníka cenu za službu generující poskytovateli zisk.
CPFH využívají i ministerstva obrany na celém světě. Bohužel ale nepoužívají jednotnou metodiku jejího výpočtu. Proto nemá mnoho smyslu údaje vzniklé rozdílnými metodikami mezi sebou porovnávat a vyvozovat z výsledků nějaké závěry. Přesto se tak chybně běžně děje na celém světě. Také v souvislosti s plánovanou modernizací našich vzdušných sil byla v českém veřejném prostoru otevřena diskuse o nákladech na letovou hodinu u jednotlivých typů soudobých nadzvukových taktických bojových letadel.
Hlavním argumentem tohoto textu je, že při použití komplexní metodiky výpočtu plných nákladů na letovou hodinu u JAS-39C/D Gripen nemůže v českých podmínkách v žádném případě vyjít hodnota 5000 až 8000 dolarů (cca 110 000 až 170 000 Kč). Přitom jde o rozpětí, se kterým operuje v této debatě mnoho českých vojenských komentátorů a politiků.
Navíc těžko soudit, zda mají na myslí plnou CPFH nebo pouze provozní (operační) náklady. Provozní náklady jsou totiž pouze částí celkových nákladů a plné náklady budou vždy podstatně vyšší.
Hodnota nákladů na letovou hodinu se vypočítá jako náklady na letecký park děleno počtem letových hodin. S vyčíslením druhé veličiny nejsou obvykle problémy. Stanovení nákladů na letecký park je bohužel mnohem složitější. Přitom znalost plné ceny letové hodiny je při vojenském plánování důležitou veličinou. V míru vytváří prostor pro kalkulaci ceny určité schopnosti, jako je například střežení vzdušného prostoru (air policing) nebo provádění pátracích a záchranných operací. Ve válce umožňuje zohlednit skutečné náklady na splnění bojového úkolu.
Pro potřeby populárního textu postačí, když náklady na letecký park budeme definovat jako:
- amortizaci stroje (odpisy);
- infrastrukturu spojenou s provozováním letadel;
- údržbu a opravy;
- náklady vedení;
- personální náklady;
- palivo.
Náklady na amortizaci lze vypočítat vydělením počáteční pořizovací ceny letadla jeho odhadovanou životností v hodinách. Některé metody mohou odečíst odhadovanou zůstatkovou hodnotu letadla na konci jeho životnosti. Mezi náklady na infrastrukturu patří zejména cena za výstavbu a provoz letecké základny. Zahrnuje náklady za hangáry, vzletové a přistávací dráhy, řízení letového provozu, platy pozemního personálu atd. Tyto náklady jsou často rozloženy na celou flotilu letadel, takže se obvykle počítají jako celková částka a poté se vydělí celkovým počtem letových hodin všech letadel ve flotile.
Údržba, jež je velmi významnou složkou nákladů, zahrnuje běžnou plánovanou údržbu a neplánované opravy. Zahrnuty jsou také náklady na náhradní díly a náklady na práci techniků. Obvykle se vypočítává na základě historických údajů o počtu hodin údržby potřebných na jednu letovou hodinu a aktuálních nákladů na práci a náhradní díly. Mezi náklady spojené s provozem letadel musíme započítat i výdaje vedení. V armádním prostředí jde zejména o financování velitelství vzdušných sil. Dalším nákladem jsou personální náklady – platy, dávky a výcvik letové posádky a nelétajícího personálu se vydělí průměrným počtem ročních letových hodin konkrétního typu letadla. A konečně do nákladů patří palivo. Ty se stanoví výpočtem průměrné spotřeby paliva letadla za hodinu a vynásobením cenou leteckého paliva.
Kolik tedy stojí v českém kontextu „full cost” letová hodina JAS-39C/D Gripen? První metoda výpočtu vychází z existující smlouvy o pronájmu. Pokud chceme vypočítat náklady na letovou hodinu u Gripenu, musíme vzít především v potaz, že předmětná bojová letadla nepatří České republice. To ale celý výpočet spíše zjednodušuje. Na základě informací v tisku o smlouvě o pronájmu, která je platná do roku 2027 s možnou opcí do roku 2029, platí Česká republika ročně 448 milionů švédských korun. Jde přibližně o 1,7 miliardy Kč. Jak původní smlouva z roku 2004, tak dodatek k ní z roku 2014, obsahují závazek švédské strany poskytnout 12 jednomístných letounů verze C, dva dvoumístné letouny verze D, víceúčelový letový simulátor, systém plánování misí, vybavení pilotů, kompletní technické zabezpečení letounů a v neposlední řadě i výcvik létajícího a pozemního personálu.
Smlouva tedy pokrývá podstatnou část položek (nikoli ale všechny) nutné pro kalkulaci plné CPFH. Podle ministerstva obrany nalétaly Gripeny mezi lety 2005 až 2020 celkově 30 000 hodin. Z nich bylo 21 000 nalétáno na základě první smlouvy o pronájmu z roku 2004, která vypršela v dubnu 2015. Roční nálet flotily činí tedy přibližně 2000 hodin. Dle neoficiálních zdrojů autora tohoto článku se tato hodnota v současnosti pohybuje kolem 2200 hodin ročně. Jednoduchým výpočtem zjistíme, že CPFH při zohlednění nákladů, které pokrývá smlouva o pronájmu, se pohybuje přibližně ve výši 773 000 Kč (36 000 dolarů).
Skutečná plná cena letové hodiny bude přirozeně mnohem vyšší. Kalkulace nezahrnuje položky, které smlouva o pronájmu nepokrývá. Jejich výše není z otevřených zdrojů snadno dohledatelná. Jde o náklady na infrastrukturu, mzdy pilotů a techniků, palivo a vedení (velitelství vzdušných sil).
Druhou metodou je zohlednění amortizace nového letounu. Standardně se tvrdí, že životnost draku Gripenu je 8000 letových hodin. Jde o údaj výrobce. Kolem roku 2004 se nabízel tento typ přibližně za 30 milionů dolarů (pouze samotná „holá“ platforma). V odborné literatuře se uvádí, a na mnoha příkladech přesvědčivě dokumentuje, že cena bojové techniky se v průměru zdvojnásobí každých 20 let. Rychleji potom roste v případě komplexních zbraňových systémů, u kterých 60 až 70 % ceny tvoří pokročilá elektronika
Současná bojová letadla do této množiny určitě patří. Proto se lze rozumně domnívat, že v současnosti cena nového Gripenu, pokrývající pouze nákup „holého“ letadla, činí nejméně 60 milionů amerických dolarů. Náklady na prostou amortizaci nově zakoupeného Gripenu by dosáhly přibližné výše 7500 dolarů za letovou hodinu. Životnost se dá prodloužit, ale podmínkou je velmi drahá generální oprava.
Jak plyne z výše diskutované metodiky, plné náklady na letovou hodinu by byly přirozeně mnohem vyšší. Podle odborné literatury náklady spojené s nákupem samotného moderního bojového letadla čtvrté generace činí 20 až 25 % celkových nákladů na životní cyklus. Bavíme se tedy o částce nejméně 30 000 dolarů za letovou hodinu.
Kalkulovat plnou cenu letové hodiny u Gripenu ve výši 5000 až 8000 dolarů je očividně zcela mylné. Obě velmi rudimentální metody použité v tomto textu stanovují spodní hranici plné ceny za letovou hodinu podstatně výše. České daňové poplatníky zajímá, kolik musí skutečně platit za schopnosti získané provozem nadzvukového taktického letectva. Posuzovat pouze operační náklady je stejně chybný vzorec uvažování, jako když náklady na osobní auto kalkulujeme jen podle spotřeby pohonných hmot, a neřešíme další náklady spojené s jeho provozem.
Navíc srovnávat má smysl pouze údaje získané stejnou metodikou pro každý jednotlivý typ bojového letounu. Vyvozovat nějaké závěry o výhodnosti nebo nevýhodnosti dalšího provozování Gripenů, ať už formou jejich pronájmu nebo nákupu ve srovnání s jinými platformami, má smysl jen při použití stejné metodiky a metriky.
Související články
MS 20: Modernizace stíhaček JAS-39 Gripen C/D
Švédská firma Saab vyvíjí a intenzivně nabízí na zahraničních trzích svou nejnovější stíhačku JAS-39 ...
-
12.03.2014
-
21 komentářů
-
Jan Grohmann
Česká armáda modernizuje stíhačky JAS-39 Gripen
Vláda České republiky schválila v polovině března prodloužení pronájmu švédských stíhaček JAS-39 ...
-
16.05.2014
-
9 komentářů
-
Jan Grohmann
České stíhačky JAS-39 Gripen získají přesné zbraně
Česká republika na summitu NATO podepsala smlouvu na nákup 200 kusů „chytrých bomb“ PGM ...
-
05.09.2014
-
15 komentářů
-
Jan Grohmann
Brazílie nakoupí 108 stíhaček JAS-39 Gripen E/F
Brazilské vojenské letectvo FAB (Força Aérea Brasileira) podle deníku Flight nakoupí celkově 108 ...
-
20.11.2014
-
41 komentářů
-
Jan Grohmann
Komentáře
Na druhou stranu. Jasně 4.generace bude zastaralá, ale vůči čemu? Naše F 35 asi na Čínu nepoletí a na Rusa bude modernizovaná 4. generace ještě dlouho stačit. Tu jejich ...Zobrazit celý příspěvek
Na druhou stranu. Jasně 4.generace bude zastaralá, ale vůči čemu? Naše F 35 asi na Čínu nepoletí a na Rusa bude modernizovaná 4. generace ještě dlouho stačit. Tu jejich “5.generaci” utrhne z nebe jako malinu.Skrýt celý příspěvek
Pamätám časy, ked sme boli za anticechov a slovenských nacionalistov, ked sme tu tvrdili pri kúpe F-16, ze Gripen nelieta lh za 5000dolarov. :-D
Ako sa ten svet mení.Pamätám časy, ked sme boli za anticechov a slovenských nacionalistov, ked sme tu tvrdili pri kúpe F-16, ze Gripen nelieta lh za 5000dolarov. :-D
Ako sa ten svet mení.Já si zase pamatuju dobu, kdy jste nás osočovali za podněcování protislovenských nálad a z české arogance, když jsme se vám snažili vysvětlit, že Zuzana opravdu není ta ůplně ...Zobrazit celý příspěvek
Já si zase pamatuju dobu, kdy jste nás osočovali za podněcování protislovenských nálad a z české arogance, když jsme se vám snažili vysvětlit, že Zuzana opravdu není ta ůplně nejlepšejší houfnice na světě. Svět se nemění, je furt stejnej.Skrýt celý příspěvek
A ajhla, ona je uplne najlepšia kolesova hufnica v NATO ;-)
A ajhla, ona je uplne najlepšia kolesova hufnica v NATO ;-)
Tak jsem v rychlosti prolítl komentáře a koukám, že se nenechala niť suchá ani na VzS ČSLA. No páni. Jen v "krátkosti". ČR už je nějaký ten pátek členem jisté aliance, která si ...Zobrazit celý příspěvek
Tak jsem v rychlosti prolítl komentáře a koukám, že se nenechala niť suchá ani na VzS ČSLA. No páni.
Jen v "krátkosti". ČR už je nějaký ten pátek členem jisté aliance, která si klade za cíl udělat ze směsi národních armád bojeschopný celek světové třídy a to tak, aby zároveň všem členům nemálo šetřila finance. Jednotky provádí secvičení, získávají různé certifikace, jež potvrzují plnění deklarovaných schopností, probíhá snaha o unifikaci velení, munice, do jisté míry techniky, systémů C2 a celkově i postupů jak řešit rozsáhlé spektrum úloh pro větší efektivitu ku prospěchu celkové bojeschopnosti aliance. Inu, toto samozřejmě probíhá i kontextu vzdušných sil.
Zavádění Gripenů a celý proces "akvizice" do CzAF je námět na hororový příběh a tragikomedii v jednom, kde jen zázrakem se to obešlo bez nehod a újmě na majetku i životech. Ano Gripeny nám odvedly výbornou službu, kdy ve šlendriánu a škrtech v rozpočtu, akvizicích i schopnostech, dokázala 211. tl téměř nemožné, když hlídala české nebe, i nebe spojenců, lítala na přehlídky a mezinárodní cvičení a to všechno pouze se 12-ti (+2) stroji. Povězme si rovnou, že do jisté míry to bylo způsobeno kvalitou jak pozemního tak letového personálu, tak zároveň i faktem, že stroje byly pronajaté (tudíž díly a servis byl dobrý a dostupný), plus projektová filozofie Gripenu, jakožto lehce nasaditelného "frontového" letounu, co potřebuje pro operace minimální personál a zázemí, taktéž udělala svoje. Toto je také jediný faktor, kde má jak Gripen C tak E nad F-35 značnou výhodu. Tedy méně personálu a materiálu potřebného k zabezpečení operací, o něco lehčí údržba a opravy a podstatně kratší dráha potřebná ku vzletu i přistání (okolo 500m se základní výzbrojí). Jenže tam to končí. Gripeny své odsloužily, ovšem jednalo se o šlendrián a švejkování schopností, které nám prošlo jen díky kvalitním lidem a faktu, že NATO bylo v "režimu spánku"... a švejkovalo se tak nějak ve více státech. Ovšem teď je čas, kdy se AČR zvedá, zavádí se systémy C2 (a to i pro dělostřelectvo), u kterých se myslí na kompatibilitu se spojenci (viz TITUS MKPP, KOVS a KOVVŠ), zavádí se nová PBVP, houfnice a snad se dotáhnou i tanky, zde všude se myslí na kompatibilitu a zavedené řešení v rámci NATO. A pak k tomuto vezmeme Gripeny? Či F-16, nebo snad Rafale??? Pánové....
F-35 se stala, ne stává, STALA, hlavním víceúčelovým stíhačem NATO. Bere ho Austrálie, Finsko, Německo, Itálie, Nizozemsko, Polsko, Řecko, Británie, Norsko, Dánsko a zájem mají i Rumuni. Nikdo z nich nečeká na bájnou "6-tou generaci", berou to co je, podobně jako u PzS se nečeká, co kdo za tanky či PBVP vymyslí za 10 let... bere se to nejlepší co je dostupné nyní... Cokoliv jiného než F-35 je pro současnou situaci a postavení ČR švejkování... Pardon, je to tak.
Ano, ve stavu, kdy ČR bude samostatná "neutrální" země, nebo snad budeme hraniční země NATO, co bude mít 5+ letek na několika základnách VzS (a bude x nouzových VPD v provozu), a budeme jich chtít mít stejně jako Švédové okolo 10-ti, plus nyní budeme VLASTNIT několik desítek Gripenů C, zázemí, díly, munici, pak ano, má smysl se bavit o Gripenech E. Ovšem při současných dvou letkách a faktu, že nejsme hraniční země, cokoliv jiného než F-35 je švejkování, co nám nyní možná ušetří nějaké finance, ale ve střednědobém až dlouhodobém výhledu se nám v kontextu jak schopností, tak financí, šeredně nevyplatí...
Rozšířenost F-35 již snížila produkční cenu, u Gripenu E tomu tak není. Výcvikové kapacity, díly, tohle je dále na straně F-35. Švédsko sice vstupuje do NATO, ovšem ani s dodatečnými modifikacemi, drahými úpravami, či snad softwarovými balíky, se nebude Gripen rovnat F-35, když jde o propojení se spojenci NATO... O tohle vše se snaží AČR s dělostřelectvem, C2 manévrových bojových sil, logistiky atd... A najednou vezme méně validní možnost když jde o tak klíčovou schopnost, jakou je nadzvukové letectvo? Ale kdeže...
Americká strana si pohlídá výstavbu AFB Čáslav, opravu dráhy, výstavbu "kampusu" F-35, výcvik pilotů a pomůže s provozem. Budeme moci sdílet zkušenosti s velkou částí evropských spojenců. VzS AČR se díky akvizici F-35 stanou členy prestižního klubu a skutečně naplní podstatu nejen tygří letky. Žádný prostor pro švejkování... pouze budování adekvátního letectva pro další dekády, které po tu dobu zůstane relevantní. Nákup čehokoliv jiného než F-35, bude pouze dočasné, provizorní řešení, které za dekádu, či dvě, vyústí v potřebu další akvizice nadzvukového letectva...
ČR není tak bohatá, aby si toto mohla dovolit. Už ve střednědobém horizontu je tak F-35 finančně výhodnější platformou než cokoliv jiného.
Jak jsem psal v prvním odstavci. NATO je o zvýšení bojeschopnosti celku složeného z menších částí. F-35 je nejlepší cesta k tomuto cíli.
Bude to boost nejen pro samotné VzS, ale pro celou AČR, český průmysl, postavení ČR mezi spojenci a taktéž vnímání AČR ze strany společnosti a vnímání naší země v našich očích jako takové.
F-35 je jednou z nutných cest ke skutečně moderní alianční západní armádě. Na švejkování vzhledem k současné mezinárodní situaci není čas, finance, ani prostor. Být připuštěn do klubu F-35 je výsada, které se nedostane každé zemi a byla by věčná chyba této šance nevyužít.
Na dvě letky máme, podceňování je možná v nás, po 20tém století, ovšem dvě letky jsou realistický, dosažitelný cíl, který i partnerům ukáže, že jsme stabilním platným členem co plní závazky a myslí to s budováním obranných kapacit vážně.
F-35 je naše šance se více přiblížit ideálům a skvělé tradici českého vojenského letectví.Skrýt celý příspěvekČR by měla budovat armádu, jako by v NATO nebyla. Ok kupme 24x F35, ale je potřeba to ještě vyztužit něčím méně náročným schopným operovat odkudkoliv. Stejný počet Gripenů by byl k ...Zobrazit celý příspěvek
ČR by měla budovat armádu, jako by v NATO nebyla. Ok kupme 24x F35, ale je potřeba to ještě vyztužit něčím méně náročným schopným operovat odkudkoliv. Stejný počet Gripenů by byl k tomu vhodný. Po vstupu Švédska do aliance to bude letadlo člena s významným letectvem. Grippen bude alianční letadlo a získá tak plnou kompatibilitu.Skrýt celý příspěvek
Tak pak je na čase dát na obranu 4% a zavést ZVS.
Hodně štěstí...Tak pak je na čase dát na obranu 4% a zavést ZVS.
Hodně štěstí...Žádné takové zvýšení zapotřebí není, jen se k vynaloženým penězům musí politici stavět trochu jinak než duo Topolánek Dalík. Krásným příkladem je Finsko, poloviční počet obyvatel, ...Zobrazit celý příspěvek
Žádné takové zvýšení zapotřebí není, jen se k vynaloženým penězům musí politici stavět trochu jinak než duo Topolánek Dalík.
Krásným příkladem je Finsko, poloviční počet obyvatel, ale v ekonomice se točí a dává do armády podobný objem peněz jako v ČR. A přesto si drží silnou armádu, provozují 64 kusů F 18 a budou je nahrazovat podobným počtem F 35. Tak že i v ČR si můžeme dovolit živit slušně vybavené taktické letectvo. A v objemu peněz na armádu má podobné náklady jako ČR, jen si k tomu musí držet i malé námořnictvo.
https://take-profit.org/en/sta...
https://take-profit.org/en/sta...
F 35 pro Finsko: (pěkná paleta a počty výzbroje)
https://www.dsca.mil/press-med...
Zavedení nějaké formy ZVS v ČR jedině obranyschopnost posílí. Není nutné každé lopatě u plotu platit nadstandardní plat a pak ještě rentu po odchodu do zálohy.Skrýt celý příspěvek
Tyhle výpočty jsou sice pěkné, ale jaký mají vlastně smysl ? Úkolem bojových letadel přeci není jen tak létat kolem, ale plnit konkrétní typy bojových úkolů. Bylo by objektivnější ...Zobrazit celý příspěvek
Tyhle výpočty jsou sice pěkné, ale jaký mají vlastně smysl ? Úkolem bojových letadel přeci není jen tak létat kolem, ale plnit konkrétní typy bojových úkolů. Bylo by objektivnější spočítat, na kolik by nás s konkrétním typem vyšlo za kontrolní časové období zajištění Air Policingu v míru, obrana vzdušného prostoru, mise SEAD/DEAD, letecký průzkum, blízká podpora pozemních vojsk nebo útoky na cíle v hloubce nepřátelského území. To by umožnilo zohlednit nejen náklady na samotnou platformu, údržbu, modernizace, personál a palivo, ale také nároky na počet letounů, množství a typ výzbroje, infrastrukturu a celý "ekosystém" s danou platformou spojený.Skrýt celý příspěvek
Každá schopnost něco stojí, tak že znalost nákladů nebo jejich predikce je důležitá. ČR už má první čísla k dispozici v podobě nabídky USA na pořízení F 35. Shania má podrobné ...Zobrazit celý příspěvek
Každá schopnost něco stojí, tak že znalost nákladů nebo jejich predikce je důležitá. ČR už má první čísla k dispozici v podobě nabídky USA na pořízení F 35. Shania má podrobné informace, které dal do tabulek. Jestliže F 35 budou schopné plnit později než v roce 2027, bude se k tomu muset započítat cena prodloužení pronájmu Gripenu do doby než budou nahrazeny.Skrýt celý příspěvek
Pre zaujímavosť, v tomto dokumente: https://tinyurl.com/btrgdfwad... sú predpokladané náklady na prevádzku MiGov 29 pre roky 2019-2023 (na strane 19). Je tam aj rozpísané, čo do toho ...Zobrazit celý příspěvek
Pre zaujímavosť, v tomto dokumente: https://tinyurl.com/btrgdfwad...
sú predpokladané náklady na prevádzku MiGov 29 pre roky 2019-2023 (na strane 19). Je tam aj rozpísané, čo do toho zarátali. Podľa ročeniek LK, ak si pamätám správne, celá flotila lietala +- 800h ročne.Skrýt celý příspěvekDebata uplne zbytecna. Jestli jsme chteli provozovat Gripeny, meli jsme je koupit v roce 2004. Nema cenu kupovat letadla 4gen. V roce 2023 s dodanim 2025-27? S letadlem se pocita ...Zobrazit celý příspěvek
Debata uplne zbytecna. Jestli jsme chteli provozovat Gripeny, meli jsme je koupit v roce 2004. Nema cenu kupovat letadla 4gen. V roce 2023 s dodanim 2025-27? S letadlem se pocita minimalne za rok 2050. To uz bude gripen letajici muzeum na urovni letectva africkych zemi. Nekoukejte kolik to stoji ted. Koukejte jakou hodnotu to ma do budoucna. “Kamna na uhli si do novostavby ted asi taky nedate ne”?Skrýt celý příspěvek
EFT, Rafale a Super Hornety také patří do Afriky? :-) nebo snad Slovenskem pořizované F 16? :-)
EFT, Rafale a Super Hornety také patří do Afriky? :-) nebo snad Slovenskem pořizované F 16? :-)
Slovensku nikdo nabidku na 5.gen nedal.
Kdo kdes kupuje nove 4.gen?Slovensku nikdo nabidku na 5.gen nedal.
Kdo kdes kupuje nove 4.gen?Francouzi, Němci, Turci, Korejci, Slováci, Amíci, Indové a nejspíše i kupa dalších.
Francouzi, Němci, Turci, Korejci, Slováci, Amíci, Indové a nejspíše i kupa dalších.
- Francouzi si nekoupi cizi letadlo. Je jim jedno zda F35, nebo Tempest. Vlastni 5.gen nemaji. - Nemecko objednalo 35ks F35 - Turecko chtelo koupit 30-100ks F35 - J.Korea ma ...Zobrazit celý příspěvek
- Francouzi si nekoupi cizi letadlo. Je jim jedno zda F35, nebo Tempest. Vlastni 5.gen nemaji.
- Nemecko objednalo 35ks F35
- Turecko chtelo koupit 30-100ks F35
- J.Korea ma objednano 40ks, ocekava se dalsich 20ks F35
- Slovaci nabidku na F35 nedostali, otazka nezni zda chteji, ale zda jim to nekdo proda..
- USA maji nejvetsi flotilu F35 na svete, k tomu i F22.
- Indii opet nidko neproda, ale zajem o 5.gen u nich je.
Budte realista, pokdu by meli Francie, Nemecko vlastni 5.gen kupuji ten.
Zbytek ma problem, ze jim ji nikdo neproda.
US dojeli na oletaji stroju na blizkem vychode, a pozdnim prichodu 5.gen/6.gen stroju.
Cr zadny tento problem netizi, dokonce ji netizi ani zustatkova hodnota Gripenu. Ma je totiz pouze v pronajmu.Skrýt celý příspěvek
Jirosi A zkoušelo Slovensko poptávat F 35? Jak můžete vědět, že by slováky odmítli? Podle mě šli do F 16, protože do února 2023 všichni analytici tvrdili, že válka nebude a tudíž ...Zobrazit celý příspěvek
Jirosi
A zkoušelo Slovensko poptávat F 35? Jak můžete vědět, že by slováky odmítli? Podle mě šli do F 16, protože do února 2023 všichni analytici tvrdili, že válka nebude a tudíž jim F 35 přišly zbytečně drahé.
ČR by v té době také hodně zvažovala, zda dají tolik peněz pouze do rozvoje taktického letectva. Taková byla doba, všechny akvizice měly hlavní hledisko v ekonomice. Proto se odporoučely z výběru evropské systémy PVO, proto zbyla houfnice Caesar. ... stačí se podívat do historie článků na tyto témata. (že se vše po rozhodnutí MO ČR začalo najednou zázračně prodražovat, to už je asi vychytralá strategie jednání SVA MO)Skrýt celý příspěvekNestrašte, my žiadne F-35A nepýtali, nepýtame a hlavne nepotrebujeme. Dovolím si prezumovať, že nevyužijeme ani plný potenciál F-16 C/D Block 70/72... To však nebráni letectvu ...Zobrazit celý příspěvek
Nestrašte, my žiadne F-35A nepýtali, nepýtame a hlavne nepotrebujeme.
Dovolím si prezumovať, že nevyužijeme ani plný potenciál F-16 C/D Block 70/72...
To však nebráni letectvu armády, ktoré nevyužíva (alebo nevie využiť alebo len nechce) pri JAS-39 Gripen C/D Block 1 ani plnú "softwarovú" podporu štandardu MS20 Block 2.2 (pričom sa stále plánujú aj nové modifikácie Block 3 a Block 4) aby akvizovala 24ks F-35A za čiastku 5,62 miliardy dolárov (cca 122,6 mld. Kč), ktorá predstavuje max. finančný rámec na prípadnú realizáciu 10-ročného kontraktu...Skrýt celý příspěvekSlovensko chtelo stihacky, ptaly se v US a ti jim dali nabidku na F16. Pokud si myslite, ze pri tom jednani nepadla, alespon zminka o F35... Myslite ty Cesary co uspesne bojuji na ...Zobrazit celý příspěvek
Slovensko chtelo stihacky, ptaly se v US a ti jim dali nabidku na F16. Pokud si myslite, ze pri tom jednani nepadla, alespon zminka o F35...
Myslite ty Cesary co uspesne bojuji na UA po poboku pasovych podvozku?
100mld je hodne, skoro tolik kolik se planovalo dat jen do "nadzvuku" pred 25-30.lety... (k tomu jeste "50" do L159).
Kdyz mate 20% inflaci... tak se vse podivne zdrazuje...Skrýt celý příspěvekArthur F 35 je nepochybně dobrou volbou, ale v kontextu s ekonomikou a vývojem nových zbraňových systémů je FOC v roce 2035 bez plánu plné integrace do systémů velení a řízení ...Zobrazit celý příspěvek
Arthur
F 35 je nepochybně dobrou volbou, ale v kontextu s ekonomikou a vývojem nových zbraňových systémů je FOC v roce 2035 bez plánu plné integrace do systémů velení a řízení pouze předražený nosič munice, kterou v pohodě mohou házet z letadel 4. generace za skoro poloviční provozní náklady.
Stačí se podívat kde a jak se používaly drony v roce 2013 a kde a jak se používají v roce 2023, co teprve v roce 2035. Bezpilotní platformy všeho druhu jsou mnohem levnější na vývoj, výrobu, provoz a v této oblasti je větší konkurence. Investice do vlastního průmyslu tak mohou mít dobrý benefit. Paradoxně oproti jiným akvizicím nikde není u nejdražšího nákupu armády zmínka o zapojení domácího průmyslu.
V roce 2035 budete pilotované platformy používat jen tam kde to bude potřeba, například Airpolicing. Většinu operací ve vzduchu převezmou bezpilotní systémy s AI, které budou menší, lehčí a o to i levnější na pořízení a provoz než F 35. S vývojem průzkumných senzorů nelze do budoucna moc sázet ani opravdovou neviditelnost F 35. Je to velké, těžké letadlo, které v určitých vlnových délkách vlny odráží a má stále velkou infračervenou stopu. Proto se většina munice staví s dosahem Stand off z pozice PVO. A takto odhodit SDB nebo JDAM ER umí letadla 4. generace.
Volba F 16 u vás je také více než dobrá. Dostanete letadlo, které se od doby vzniku odladilo k dokonalosti a ve výbavě s AESA radarem a novými RWR nebude nikterak pozadu. A to vše za nižsí systémovou cenu letadla a nižší provozní náklady.
I přes probíhající navýšení rozpočtu pro MO ČR nebude mít armáda peněz na zbyt a šetřit bude muset, mnohem důležitější věci armádu teprve čekají v opravdovém dobudování a získání FOC pro pozemní vojsko.Skrýt celý příspěvekflanker.jirka: Tady by mel nekdo pristat opet do reality. Ti co nekupuji 5.gen, nebo jim neni prodan, se snazi o vlstni vyvoj teto dle vas zbytne technologie. Ne, zadny prulom ...Zobrazit celý příspěvek
flanker.jirka: Tady by mel nekdo pristat opet do reality.
Ti co nekupuji 5.gen, nebo jim neni prodan, se snazi o vlstni vyvoj teto dle vas zbytne technologie.
Ne, zadny prulom v oblasti letectvi se konat nebude. US sice zacnou zavadet 6.gen, ale ty ceny budou oproti F16/F35 zcela jinde.
Predstava, ze dojde k masivnimu rozsireni dronu, bez podpory letadel jako F35 (f16 na to nema vypoctovou kapacitu) je cire blaznovstvi.
Tvrdit, ze armada nebude ani za dalsich 10.let schopna prijmout data z F35 je na urovni zadosti o zruseni armady. Bud to zvladnou, nebo nema smysl mit armadu. Nepritel na ne, ani na F16 cekat nebude.Skrýt celý příspěvekArthur: Souhlasím, že pokud se Slovensko nehodlá v možných konfliktech podílet na leteckých operacích na linii bojů a údery na území nepřítele (Ruska) a vystačilo by si se ...Zobrazit celý příspěvek
Arthur: Souhlasím, že pokud se Slovensko nehodlá v možných konfliktech podílet na leteckých operacích na linii bojů a údery na území nepřítele (Ruska) a vystačilo by si se zajišťováním ochrany zázemí tak není moc důvodů k pořizování F-35.Skrýt celý příspěvek
Jirosi 05:02 13.07.2023 Slovensko chtelo stihacky, ptaly se v US a ti jim dali nabidku na F16. Pokud si myslite, ze pri tom jednani nepadla, alespon zminka o F35... - a jirosi pri ...Zobrazit celý příspěvek
Jirosi
05:02 13.07.2023
Slovensko chtelo stihacky, ptaly se v US a ti jim dali nabidku na F16. Pokud si myslite, ze pri tom jednani nepadla, alespon zminka o F35...
- a jirosi pri tom všetkom sedel a robil si zápisky aby to tu mohol reprodukovať.Skrýt celý příspěvek
Všichni mě možná ukamenují, ale větší počet Gripenů C/D + s koupí Gripenů E .. s větším počtem munice a komplexní modernizací letectva jako takového by dávala větší smysl, než ...Zobrazit celý příspěvek
Všichni mě možná ukamenují, ale větší počet Gripenů C/D + s koupí Gripenů E
.. s větším počtem munice a komplexní modernizací letectva jako takového by dávala větší smysl, než F-35. Když si vezmu, jak se do dnešní doby hospodařilo a všechno tohle vedlo. Opravdu nevyužije naše malá země toho potenciálu, jakou ta letadla mají. Zbytečný luxus. ... na úkor dalších částí AČR.. která potřebuje modernizaci a nákup techniky od A až do Z. Jako sůl. Další vláda může jednoduše zase všechno škrtnout. V naše položky už zkrátka nevěřím.
http://czechairforce.com/news/... Skrýt celý příspěvek"komplexní modernizací letectva" Co je podle vas to letectvo? Nejsou to ty Gripeny co navrhujete koupit? Přitom ani po modernizaci nebudou dosahovat schopnosti co ma F35. Proc to ...Zobrazit celý příspěvek
"komplexní modernizací letectva"
Co je podle vas to letectvo?
Nejsou to ty Gripeny co navrhujete koupit?
Přitom ani po modernizaci nebudou dosahovat schopnosti co ma F35.
Proc to tedy vubec delat?
1. Neni treba Gripen prodluzovat az do plnych schopnosti F35, ani u Gripenu se na to necekalo. Tedy pokud nechcere vyhodit mld. Oknem
2. F35 tu muze byt pred rokem 2029, ale MO nechce kupovat z pochopitelnych duvodu tento Blok.
3. Armada 1. Odmita, protoze to bylo "narocne". Pritom ani Gripeny to po roce nemeli. Evidetne je to mlzeni pojmy.
4. Ano, za sve penizs do Gripenu memame ppnohodnotne schopnosti. Ale to uz ted nema smysl resit. Neni lepsi se pocuti, a nekupovat znovu polovocate reseni?
5. Nevyuzil se protoze to bylo docasne reseni, nema smysl resit co bylo tehdy. Ma smysl resit proc tu blbost delat znovu.
6. Druhy clen posadky tam sedi diky znizen zasoby paliva. Tzn. Uz tak kratky dolet je jeste kratsi, dalsi pody ho dale zkracuji...
7.Plakat nad budoucim rozvojem platformy, kde uz fakticky zname datum ukonceni provozu je prave to odcerpani prostredku ktere se mohly vyuzit jinde.Skrýt celý příspěvekTy letadla budeme provozovat desítky let. I u F-35 je otázkou, jestli nebudou příliš rychle příliš zastaralé. Některé země proto 5. generaci přeskakují a čekají na Tempest. Gripen ...Zobrazit celý příspěvek
Ty letadla budeme provozovat desítky let.
I u F-35 je otázkou, jestli nebudou příliš rychle příliš zastaralé. Některé země proto 5. generaci přeskakují a čekají na Tempest.
Gripen (4. generace) v dnešní době by byl fakt úlet, je jedno s jakou modernizací. Technologie ve vojenském letectví opět velmi rychle pokročují a zastarávají.Skrýt celý příspěvek"přeskakují a čekají na Tempest." Přemýšlím které země to jsou. Snad vsichni budouci uzivatele uz dnes maji objednavky na F35. Hlavne nezapomenout, ze ten Tempest jako jeho ...Zobrazit celý příspěvek
"přeskakují a čekají na Tempest."
Přemýšlím které země to jsou. Snad vsichni budouci uzivatele uz dnes maji objednavky na F35.
Hlavne nezapomenout, ze ten Tempest jako jeho alternativy budou podstatne drazsi (+50%).Skrýt celý příspěvekNapříklad Švédsko nekupuje 5. generaci a připojilo se k projektu Tempest.
Například Švédsko nekupuje 5. generaci a připojilo se k projektu Tempest.
Ej, čekat na COKOLIV je sice ekonomicky výhodné (přeskočíte jednu kategorii), ale prakticky ze všech ostatních ohledů je to špatné... buď investujete do starých křápů (udržení v ...Zobrazit celý příspěvek
Ej, čekat na COKOLIV je sice ekonomicky výhodné (přeskočíte jednu kategorii), ale prakticky ze všech ostatních ohledů je to špatné... buď investujete do starých křápů (udržení v provozu) anebo vaši letci nelétají (kontinuita jde do kopru a posléze začínáte výstavbu jednotek poblíž nuly)...
A mezitím je obranyschopnost (ve vzduchu) vašeho státu podle verze buď malá, nebo rovnou nulová... a jistě, něco málo může dohonit PVO, ale zdaleka ne vše. Plus u PVO taky můžete čekat na příští generaci??
Prostě myšlenka že ani to nejlepší co je momentálně na trhu není dost dobré a že raději budu čekat na ještě lepší??
A jen tak navíc - kde berete (kromě vašeho osobního odhadu) propočet toho kolik konkrétně budou stát letadla na která hodláte čekat, co přesně budou umět? To musí být optimalizační výpočet přesný jak noha, když vstupní údaje podléhají toleranci mnoho desítek procent plus mínus...Skrýt celý příspěvekJá nevytvářím rozpočty na ministerstvu obrany Itálie či Švédska. Na výpočty se ptáte se špatného člověka.
Já nevytvářím rozpočty na ministerstvu obrany Itálie či Švédska. Na výpočty se ptáte se špatného člověka.
"Indie byla dlouhodobym ucastnikem progeamu Su57" Ze kterého dobrovolně vycouvali. Pak začali pracovat na svém vlastním 5gen, přičemž už byli tak pozadu, že se nedávno rozhodli z ...Zobrazit celý příspěvek
"Indie byla dlouhodobym ucastnikem progeamu Su57"
Ze kterého dobrovolně vycouvali.
Pak začali pracovat na svém vlastním 5gen, přičemž už byli tak pozadu, že se nedávno rozhodli z toho udělat 6gen.
"to asi nedelaly z touhy po "4.gen"."
Relevance k mému příspěvku? Myslím, že jste vůbec nepochopil, co jsem se původně snažil říct. Já říkal, že kupovat 4.gen je dnes úplná blbost (!!!), protože i 5gen některým zemím přijde už ne tolik perspektivní, aby se do něj vší silou cpali. Pořád mi tady někdo cpe, že propaguji 4gen, protože jsem se obul do 5gen. Taková implikace tam vůbec není.Skrýt celý příspěvekLAMP: Ze vsichni chteli 5.gen, jenze skoro vsichni vyvoj zachrapaly. Proc? Protoze, predpoklad byl, ze 5.gen nebude pokrok. A on sakra, ze je. Dnes maji "sny" jak nezvladnuty ...Zobrazit celý příspěvek
LAMP: Ze vsichni chteli 5.gen, jenze skoro vsichni vyvoj zachrapaly.
Proc?
Protoze, predpoklad byl, ze 5.gen nebude pokrok. A on sakra, ze je.
Dnes maji "sny" jak nezvladnuty vyvoj 5.gen vyresi primym vyvojem bez zkusenosti. Vetsina dopadne jako 5.gen. Tzn. Zadne masivni zastaravani 5.gen se konat nebude.Skrýt celý příspěvek
pokud se nepletu, tak nemají ani ty současné ani aesa radar a na cvičeních vázne komunikace s letkami z jiných zemí, protože není LINK 16 nebo už ano?
pokud se nepletu, tak nemají ani ty současné ani aesa radar a na cvičeních vázne komunikace s letkami z jiných zemí, protože není LINK 16 nebo už ano?
V strednej v europe nieje narod ktory by sa viac podcenoval ako cesko, a tato debata to bohuzial potvrzduje.
V strednej v europe nieje narod ktory by sa viac podcenoval ako cesko, a tato debata to bohuzial potvrzduje.
To vše je sice pravda, ale pořád se dá vycházet z údajů parametrově srovnatelného stroje F-16 vůči ostatním strojům ve výzbroji USA. A podle toho F-16 i s cenou kolem 15k za ...Zobrazit celý příspěvek
To vše je sice pravda, ale pořád se dá vycházet z údajů parametrově srovnatelného stroje F-16 vůči ostatním strojům ve výzbroji USA. A podle toho F-16 i s cenou kolem 15k za letovou hodinu je na polovině F-35. Což je i logické, když má levnější provoz, servis a i pořizovací cenu.Skrýt celý příspěvek
F-16 stoji 25k vs 32k u F-35A v porovnatelnych cenach. Je to v kazdorocnim SAR reportu.
F-16 stoji 25k vs 32k u F-35A v porovnatelnych cenach. Je to v kazdorocnim SAR reportu.
Tam to bude hodně zkreslovat značné stáří jejich flotily F-16 a velká rozdílnost mezi verzemi. Až 700 strojů block 25-32 by měla mít národní garda. Ty jsou staré přes 30 let což ...Zobrazit celý příspěvek
Tam to bude hodně zkreslovat značné stáří jejich flotily F-16 a velká rozdílnost mezi verzemi. Až 700 strojů block 25-32 by měla mít národní garda. Ty jsou staré přes 30 let což bude mít velký vliv. I kdyby vyřadili b25, které ale stále mají, tak zůstane 450ks b32. Letectvo by mělo mít dalších 700 block 40-52 z čehož nejnovější jsou z 96 roku.
F-35 jim za 30 let budou také za letovou hodinu vycházet s citelně vyššími náklady. Ne nadarmo prohlašovali představitelé letecta, že kdyby vyměnili všechny 4g stroje za F-35, tak že by je to v nákladech na servis položilo.Skrýt celý příspěvekDej si jen jestli porovnavas spravne veci. https://i.imgur.com/j3Wsxrh.pn... RCPFH - tedy jen udrzba + palivo 18k vs ...Zobrazit celý příspěvek
Dej si jen jestli porovnavas spravne veci.
https://i.imgur.com/j3Wsxrh.pn...
RCPFH - tedy jen udrzba + palivo
18k vs 8k
https://pbs.twimg.com/media/EI...
a pak F-35/F-16 CPHP v 2012 usd 30k/25k
co obsahuje:
1. Unit-Level Manpower 8,47k/10,04k
○ Operations Manpower
○ Unit
○ Level Maintenance Manpower
○ Other Unit
○ Level Manpower
2. Unit Operations 4,9k/5,6k
○ Operating Materiel
○ Energy (Fuel, Electricity, etc.)
○ Training Munitions and Expendable Stores
○ Other Operational Materiel
○ Support Services
○ Temporary Duty
○ Transportation
3. Maintenance 11,12k/5,5k
○ Consumable Materials and Repair Parts
○ Depot Level Reparables
○ Intermediate Maintenance (External to Unit-Level)
○ Depot Maintenance
○ Other Maintenance
4. Sustaining Support 3,17k/2k
○ System-Specific Training
○ Support Equipment Replacement and Repair
○ Sustaining/Systems Engineering
○ Program Management
○ Information Systems
○ Data and Technical Publications
○ Simulator Operations and Repair
○ Other Sustaining Support
5. Continuing System Improvement 2,1k/2,3k
○ Hardware Modifications
○ Software Maintenance
6. Indirect Support
○ Installation Support 0/0
○ Personnel Support
○ General Training and EducationSkrýt celý příspěvekV USA nezahrnují údržbu těchto zařízení do nákladu na provoz F 16? Podle mě se tyto věci zahrnují do oprav a servisu celou dobu, je to součástí výbavy, i když ne stále nesené, ale ...Zobrazit celý příspěvek
V USA nezahrnují údržbu těchto zařízení do nákladu na provoz F 16? Podle mě se tyto věci zahrnují do oprav a servisu celou dobu, je to součástí výbavy, i když ne stále nesené, ale pouze podvěsné pro určité mise.Skrýt celý příspěvek
nepocita a mnohem vic... drive se praktikovalo mit vse pod ruznymi mensimy programy a nakupu, cela rada veci je sdilena atd.. Ze SAR reportu porovnavajici ty vyssi ...Zobrazit celý příspěvek
nepocita a mnohem vic... drive se praktikovalo mit vse pod ruznymi mensimy programy a nakupu, cela rada veci je sdilena atd..
Ze SAR reportu porovnavajici ty vyssi ceny:
(2019)
The F-35 program believes that inherent differences between the F-35 and the F-16 estimates, such as including mission planning costs for F-35 but not F-16 and the fact that the F-16 reflects a mature weapons system with improved reliability and maintenance costs, result in overstating the differences in CPFH between the two.
(2015)
The F-16C/D CPFH figures were developed in a joint effort between CAPE and the Air Force Cost Analysis Agency. The figures have been normalized for comparison to the F-35A CPFH forecast. The starting point for the F-16C/D CPFH is an average of actual cost incurred for this fleet during FY 2008 through FY 2010. In order to enable the direct comparison of the CPFH figures, the actual F-16C/D CPFH is adjusted to reflect the cost of fuel, the number of flight hours forecast for the F-35A, and FY 2013 inflation indices. The F-16C/D figures include costs that F-16 shares with other Air Force platforms: Systems engineering/Program Management (SEPM), maintenance training costs, certain software development efforts, and information systems. Costs for mission planning are included in the F-35A CPFH figure, but equivalent costs for the F-16C/D are not available, and no adjustment was made for this element of cost. Finally, the F16C/D figures assume full funding of requirements consistent with the F-35A CPFH figures.
Annual O&S Costs BY2012 $K
Cost Element
F-35 Aircraft
Average Annual Cost Per Flying
Hour
F-16C/D (Antecedent)
Cost Per Flying Hour ($)
Unit-Level Manpower 8.470 10.042
Unit Operations 4.923 5.632
Maintenance 11.126 5.501
Sustaining Support 3.179 2.075
Continuing System Improvements 2.108 2.291
Indirect Support 0.000 0.000
Other 0.000 0.000
Total 29.806 25.541Skrýt celý příspěvek
Lenze do toho sa u F16 nezahrnuje udrzba podvesenych systemov, ktora tiez cosi stoji... u F35 je vsetko integrovane do lietadla..
Lenze do toho sa u F16 nezahrnuje udrzba podvesenych systemov, ktora tiez cosi stoji... u F35 je vsetko integrovane do lietadla..
Pumovnice plné mechaniky držení zbraní, otvírání a zavírání údržbu potřebovat nebudou? F35 nemá vnější závěsy? Při nejčastějším použití pro QRA počítejte s tím, že AIM 9 budou ...Zobrazit celý příspěvek
Pumovnice plné mechaniky držení zbraní, otvírání a zavírání údržbu potřebovat nebudou? F35 nemá vnější závěsy? Při nejčastějším použití pro QRA počítejte s tím, že AIM 9 budou venku pod křídlem.Skrýt celý příspěvek
myslel tim TG, EW pody, vlecne navnady a dalsi veci neintegrovane do F-16
a to v tom opravdu zapocitane neni.myslel tim TG, EW pody, vlecne navnady a dalsi veci neintegrovane do F-16
a to v tom opravdu zapocitane neni.V USA nezahrnují údržbu těchto zařízení do nákladu na provoz F 16? Podle mě se tyto věci zahrnují do oprav a servisu celou dobu, je to součástí výbavy, i když ne stále nesené, ale ...Zobrazit celý příspěvek
V USA nezahrnují údržbu těchto zařízení do nákladu na provoz F 16? Podle mě se tyto věci zahrnují do oprav a servisu celou dobu, je to součástí výbavy, i když ne stále nesené, ale pouze podvěsné pro určité mise.Skrýt celý příspěvek
Upřímně, čekal bych trochu jiný závěr článku, než jen "výkřik do tmy" s provozními náklady Gripenů. Když se řekne A, tak bych čekal nějaké pokračování kde bude popsáno B. Situace v ...Zobrazit celý příspěvek
Upřímně, čekal bych trochu jiný závěr článku, než jen "výkřik do tmy" s provozními náklady Gripenů. Když se řekne A, tak bych čekal nějaké pokračování kde bude popsáno B.
Situace v AČR je ovlivněna dlouhodobým pronájmem letadel. Vždyť délka pronájmu dosáhne možná 30 let!!! To není normální stav pro provoz nadzvuku.
Ale to je otázkou politiků, že dopustili svým odpovědným přístupem k obraně toto původně plánované provizorium.
Velmi přesná čísla má Shania ve sdílené tabulce!Skrýt celý příspěvekBude i C, všechno bude, chleba, máslo i maso. :)
Bude i C, všechno bude, chleba, máslo i maso. :)
Jestli dobře čtu a počítám, tak 14 Gripenů mezi lety 2005 až 2020 náletalo celkově 30 000 hodin, tj. průměrně 30 000 / 14 = 2143 hodin/letoun. Což při informaci že životnost draku ...Zobrazit celý příspěvek
Jestli dobře čtu a počítám, tak 14 Gripenů mezi lety 2005 až 2020 náletalo celkově 30 000 hodin, tj. průměrně
30 000 / 14 = 2143 hodin/letoun.
Což při informaci že životnost draku Gripenu je 8000 letových hodin znamená, že Gripeny, tedy jejich draky, byly v r. 2020 v průměru zhruba za 1/4 životnosti.
Co teda znamenají zveřejňovaná tvrzení že naše Gripeny jsou "poměrně olítané"?Skrýt celý příspěvekO to viac je to paradoxné pre letectvo, ktorého armáda nevyužíva (alebo nevie využiť alebo len nechce) pri JAS-39 Gripen C/D Block 1 ani plnú "softwarovú" podporu štandardu MS20 ...Zobrazit celý příspěvek
O to viac je to paradoxné pre letectvo, ktorého armáda nevyužíva (alebo nevie využiť alebo len nechce) pri JAS-39 Gripen C/D Block 1 ani plnú "softwarovú" podporu štandardu MS20 Block 2.2 pričom sa stále plánujú aj nové modifikácie Block 3 a Block 4.
zdroj: https://www.vydavatelstvo-mps....
zdroj: https://www.saab.com/newsroom/... Skrýt celý příspěvekTo je tim, ze zivotnost v "hodinach" nerovna se letova hodina. Je rozdil zda letite vodorovny let cestovni rychlosti, nebo zda ten sami stroj predvadi manevry na leteckem ...Zobrazit celý příspěvek
To je tim, ze zivotnost v "hodinach" nerovna se letova hodina.
Je rozdil zda letite vodorovny let cestovni rychlosti, nebo zda ten sami stroj predvadi manevry na leteckem dni.
Extrem je, ze pilot jedinym ostrym manevrem odepise cely letoun. A je jedno kolik mel hodin do konce.Skrýt celý příspěvekPodle nejmenovaného vrátného z nejmenované letecké základny je to dáno i tím, jak náročný výcvik na letadle provádíte. Některá jsou tak prý opotřebovaná i ze 3/4. Tedy strukturální ...Zobrazit celý příspěvek
Podle nejmenovaného vrátného z nejmenované letecké základny je to dáno i tím, jak náročný výcvik na letadle provádíte. Některá jsou tak prý opotřebovaná i ze 3/4. Tedy strukturální integrita na tom není nejlépe.Skrýt celý příspěvek
Na jednej stane zahrňovať cenu prenájmu do letovej hodiny Gripenov je síce metodicky správne (prenájom, leasing) avšak na druhej strane by bolo namieste to podobne aspoň ...Zobrazit celý příspěvek
Na jednej stane zahrňovať cenu prenájmu do letovej hodiny Gripenov je síce metodicky správne (prenájom, leasing) avšak na druhej strane by bolo namieste to podobne aspoň fakultatívne prepočítať cez cenu samotných F-35 ako nového zbrojného systému v danom momente čiastku 5,62 miliardy dolárov (cca 122,6 mld. Kč), ktorá predstavuje max. finančný rámec na prípadnú realizáciu 10-ročného kontraktu tak ako by to bol prenájom...
Alebo naopak prerátať to bez prenájmu / kúpnej ceny...Skrýt celý příspěvekAno započítat i nákup servisu a munice dává naprostý smysl...
Ano započítat i nákup servisu a munice dává naprostý smysl...
Čiže opäť sa tu chce niekto riadiť obľúbených heslom väčšiny politikov, že "Nie je dôležité koľko to stojí, ale kto to zaplatí"...
Čiže opäť sa tu chce niekto riadiť obľúbených heslom väčšiny politikov, že "Nie je dôležité koľko to stojí, ale kto to zaplatí"...
Ne jen prostě cena raket do nákladů na provoz nepatří. Asi nejhroší nákupy jsou, že koupím bojový systém s minimální municí či náhradních dílů. Je zajímavé, že třeba u bvp nikdo ...Zobrazit celý příspěvek
Ne jen prostě cena raket do nákladů na provoz nepatří. Asi nejhroší nákupy jsou, že koupím bojový systém s minimální municí či náhradních dílů. Je zajímavé, že třeba u bvp nikdo neřeší zda nekoupit ojeté Bradley a nebo o kolik nás na provoz vyjdou cv90 více než bvp2, ale u stíhaček je každý odborník i když je to standard NATO i do budoucna.
Moje teorie je, že na začátku si každej druhej čekej (i sk) pepík musel do F35 kopnout a teď vlastně si musí přiznat, že byl vedle.Skrýt celý příspěvekAle však nech oddelia zrno od pleví položku po položke z kúpnej ceny (nájmu). P.S. min tu by som si však dovolil oponovať nakoľko Chrovati by pri "dare" veľmi rýchlo vytriezveli: ...Zobrazit celý příspěvek
Ale však nech oddelia zrno od pleví položku po položke z kúpnej ceny (nájmu).
P.S. min tu by som si však dovolil oponovať nakoľko Chrovati by pri "dare" veľmi rýchlo vytriezveli: Modernizace chorvatských BVP Bradley za 626 milionů euro
zdroj: https://www.armadninoviny.cz/m... Skrýt celý příspěvek
Na srovnání s ostatními platfomrami 4+ se pracuje. I s F 35. Jde ale o mnohem těžší oříšek z hlediska dat.
Na srovnání s ostatními platfomrami 4+ se pracuje. I s F 35. Jde ale o mnohem těžší oříšek z hlediska dat.
Zahrnovat cenu letounů nebo jejich pronájmu do ceny letové hodiny je sice asi metodicky správně, ale ztrácí se vypovídací hodnota tohoto údaje pro porovnání provozní náročnosti ...Zobrazit celý příspěvek
Zahrnovat cenu letounů nebo jejich pronájmu do ceny letové hodiny je sice asi metodicky správně, ale ztrácí se vypovídací hodnota tohoto údaje pro porovnání provozní náročnosti jednotlivých typů. Daleko zajímavější by byla letová hodina očištěná o paušální částky jako jsou pořizovací cena (pronájem), platy pilotů atd.Skrýt celý příspěvek
"ale ztrácí se vypovídací hodnota tohoto údaje pro porovnání provozní náročnosti jednotlivých typů." Provozni narocnost je snad vyzislena vysimi naklady na udrzbu+platy vetsiho ...Zobrazit celý příspěvek
"ale ztrácí se vypovídací hodnota tohoto údaje pro porovnání provozní náročnosti jednotlivých typů."
Provozni narocnost je snad vyzislena vysimi naklady na udrzbu+platy vetsiho poctu personalu.
Ale ono nic neni zadarmo. Pokud chceme letoun z mensi provozni narocnosti, pak musime za tohle reseni (casto drazsi na vyvoj/vyrobu) zaplatit.
K cemu je vam ocistena letova hodina, kdyz nekdo musi ty letada koupit, atd (v tomto pripade CR).
Ono by to spise chtelo kolonku na bojovou vykonost. Protoze, armadu nebudujeme pro utraceni penez. Ale pro poskytnuti schopnosti/bojovych vykonu.
Pr: K cemu je platit L159, kdyz vime, ze do boje je nikdy neposleme?
Pak jsou i zadarmo drahe.Skrýt celý příspěvekK čemu mi to je? K tomu abych věděl kolik stojí jejich provoz. Kupní cenu si najdu v novinách a plat pilotů mě nezajímá. Mě osobně by zajímala cena letové hodiny, která by ...Zobrazit celý příspěvek
K čemu mi to je? K tomu abych věděl kolik stojí jejich provoz. Kupní cenu si najdu v novinách a plat pilotů mě nezajímá. Mě osobně by zajímala cena letové hodiny, která by zahrnovala palivo, náklady na údržbu, spotřebované náhradní díly atd.Skrýt celý příspěvek
Přesně tak, L159 ohledně nákladu na provoz bude určitě špička, ale k čemu ji reálně použijeme při případném konfliktu.... rozhodně L159 se nerovná Gripen C a zrovna tak to platí s ...Zobrazit celý příspěvek
Přesně tak, L159 ohledně nákladu na provoz bude určitě špička, ale k čemu ji reálně použijeme při případném konfliktu.... rozhodně L159 se nerovná Gripen C a zrovna tak to platí s F35.
Provozovat Gripen C dále i po roce 30 asi bude určitě levnější než f35, ale rozhodně nelze mezi ty dvě letadla dát = , chceme fungovat v NATO, tak prostě pořizujeme to co ostatní a nehledejme v tom pořád nějakou naši "chytrost" - ty ostatní v NATO nepořizují f35 jen, protože chtějí udělat USA radost.Skrýt celý příspěvekBohužel, máme to štěstí a z části i smůlu, že v ČR máme Aero, které se zde někdo snažil držet nad vodou. V době pořízení L 159 mohl místo 72 kusů Alca letectvo nakoupit za podobnou ...Zobrazit celý příspěvek
Bohužel, máme to štěstí a z části i smůlu, že v ČR máme Aero, které se zde někdo snažil držet nad vodou. V době pořízení L 159 mohl místo 72 kusů Alca letectvo nakoupit za podobnou cen u buď 24 ks F16 nebo 32 ks Gripenů.Skrýt celý příspěvek
Aneb: "myslete politicky Kefalín" .. takže místo potřebného zbraňového systému se zachraňovala fabrika.
Aneb: "myslete politicky Kefalín" .. takže místo potřebného zbraňového systému se zachraňovala fabrika.
Nutno přiznat, že jedna z koncepcí byly L 159 místo Su 22M4 a Su 25. A plánoval se nákup Gripenů místo migů. Údajně to vzalo za své po povodních v roce 1997 a 2002, kdy musel stát ...Zobrazit celý příspěvek
Nutno přiznat, že jedna z koncepcí byly L 159 místo Su 22M4 a Su 25. A plánoval se nákup Gripenů místo migů. Údajně to vzalo za své po povodních v roce 1997 a 2002, kdy musel stát sanovat velké škody a proto se šlo cestou pronájmu.
Více asi budou vědět pánové zmínění v tomto článku :-)
https://www.idnes.cz/zpravy/do... Skrýt celý příspěvekTezko mohlo vzit za sve po povodnich v roce 1997, kdyz ten sami rok bylo vyhlaseno, a ukonceno po povodnich 2002. ". To však nebrání tehdejší vládě Miloše Zemana schválit nákup ...Zobrazit celý příspěvek
Tezko mohlo vzit za sve po povodnich v roce 1997, kdyz ten sami rok bylo vyhlaseno, a ukonceno po povodnich 2002.
". To však nebrání tehdejší vládě Miloše Zemana schválit nákup čtyřiadvaceti letadel za 60 miliard"
To jen takova nosstalgie po levnem Gripenu v roce 2001 :))Skrýt celý příspěvekflanker.jirka: Ne, je to ok. 52,5 mld za 24ks + 7,2 mld zbrane = celkovy plan byl 60,2 mld. (+servis az 100mld celkem) 22.4.2002 ...Zobrazit celý příspěvek
flanker.jirka: Ne, je to ok.
52,5 mld za 24ks + 7,2 mld zbrane = celkovy plan byl 60,2 mld. (+servis az 100mld celkem)
22.4.2002
https://cesky.radio.cz/vlada-s...
36 ks melo stat zhruba 75 mld.
2.3.2007
https://www.novinky.cz/clanek/...
Tyhle zdroje si odpovidaji. A ono nedava moc smysl odlozit nakup za 50mld, aby se zaplatil pronajem poloviny stroju za "20".Skrýt celý příspěvek
Nevycházelo to spíše k 50ks F-16? Přeci jen stát do Aera musel peníze průběžně dosypávat aby získali alespoň něco což jednotkovou cenu ještě zvyšovalo.
Nevycházelo to spíše k 50ks F-16? Přeci jen stát do Aera musel peníze průběžně dosypávat aby získali alespoň něco což jednotkovou cenu ještě zvyšovalo.
Nevím jak na tom tehdy byli s cenou (podle blocku/verze). Ale každá sranda něco stojí. Je třeba počítat s cenou výzbroje, které je stále málo.
Nevím jak na tom tehdy byli s cenou (podle blocku/verze). Ale každá sranda něco stojí. Je třeba počítat s cenou výzbroje, které je stále málo.
CerVus: Coz je naprosto desive srovnani.
flanker.jirka: Munice je neco jineho. Nebo ji Alcy pro bojovou cinnsot neporebuji? (Nekoupila se)CerVus: Coz je naprosto desive srovnani.
flanker.jirka: Munice je neco jineho. Nebo ji Alcy pro bojovou cinnsot neporebuji? (Nekoupila se)
Tak informaci o ceně letové hodiny zveřejnilo MO jako odpověď na 106tku loni. Gripen má vyčíslenou cenu letové hodiny na 675.424 Kč. Tedy nějakých 30 tisíc dolarů podle současného ...Zobrazit celý příspěvek
Tak informaci o ceně letové hodiny zveřejnilo MO jako odpověď na 106tku loni. Gripen má vyčíslenou cenu letové hodiny na 675.424 Kč. Tedy nějakých 30 tisíc dolarů podle současného kurzu. Pro zajímavost L-159 má letovou hodinu vyčíslenou na 221.823 Kč.
https://mocr.army.cz/assets/in... Skrýt celý příspěvekA to je včetně rozpuštěných nákladů na leasing nebo čistě provozní náklady?
A to je včetně rozpuštěných nákladů na leasing nebo čistě provozní náklady?
Kompletní náklady na provoz. Tedy i s platbou Švédsku.
Kompletní náklady na provoz. Tedy i s platbou Švédsku.
Skvělé díky. Kamarád, když jsem to s ním u piva v neděli konzultoval, mě upozornil, že mě tu 106 pošle. Něvědel jsem, že si o ni žádali. Tak už ji mám. A dívám se, že na ...Zobrazit celý příspěvek
Skvělé díky.
Kamarád, když jsem to s ním u piva v neděli konzultoval, mě upozornil, že mě tu 106 pošle. Něvědel jsem, že si o ni žádali. Tak už ji mám. A dívám se, že na stránkách MO je řada dalších zajímavých odpovědí na 106. Viz https://mocr.army.cz/scripts/d...
Jsem rád, že jsem se dopočítal velmi podobné částky. K plným nákladům schází platy pilotů a náklady na management. To už ale nějak dám.
Takže 106 je jenom potvrzení, že 8 000 USD jsou bajky a pověsti.
Má s kolegy plán podívat se na plné náklady na letovou hodinu u dalších platforem 4+ generace.Skrýt celý příspěvekJenomže sme opět u toho. Pokud do nákladů na letovou hodinu amíci nezapočítávají pořizovací cenu, tak je tahle částka nic neříkající.
Jenomže sme opět u toho. Pokud do nákladů na letovou hodinu amíci nezapočítávají pořizovací cenu, tak je tahle částka nic neříkající.
To není pravda. Započítává se cena co stojí provoz letadla. Tady i pronájem bez jehož každoročního zaplacení by Gripen seděl na zemi.
NENÍ TO POŘIZOVACÍ CENA.To není pravda. Započítává se cena co stojí provoz letadla. Tady i pronájem bez jehož každoročního zaplacení by Gripen seděl na zemi.
NENÍ TO POŘIZOVACÍ CENA.
Tady je muj trochu starsi kalkulator ceny https://docs.google.com/spread... Ulozte si to jako vlastni verzi ...Zobrazit celý příspěvek
Tady je muj trochu starsi kalkulator ceny
https://docs.google.com/spread...
Ulozte si to jako vlastni verzi a muzete si menit hodnoty.
+ Samozdrejme diky za feedback...Skrýt celý příspěvekShania
To si písal ti ten článok?
Keď ďakuješ za feedbackShania
To si písal ti ten článok?
Keď ďakuješ za feedbackSlušná tabulka - díky za ni. Nestudoval jsem to podrobně ale zběžně vychází letová hodina se započtením nákladu na pronájem respo pořízení na ks při pořizovací ceně 70 mil USD u ...Zobrazit celý příspěvek
Slušná tabulka - díky za ni. Nestudoval jsem to podrobně ale zběžně vychází letová hodina se započtením nákladu na pronájem respo pořízení na ks při pořizovací ceně
70 mil USD u Gripenu 28 395 USD
80 mil USD u F-35C 72 303 USD
Sedí?Skrýt celý příspěvekasi nema cenu to porovnavat s odkupem C, to by stalo podstatne min. Jedine nakup E, takze by jsme museli vedet cenu E a jejich rocni provoz a pak by se to rozpocitavalo podobne ...Zobrazit celý příspěvek
asi nema cenu to porovnavat s odkupem C, to by stalo podstatne min.
Jedine nakup E, takze by jsme museli vedet cenu E a jejich rocni provoz a pak by se to rozpocitavalo podobne jako u F-35.
Rocni provoz u F-35 je taky jen odhad.
Hlavni vec co radikalne zmeni cenu za letovou hodinu je pocet naletanych hodin.
USAF stoji rocni provoz 6mil (+/- miliony), ale taky litaji vic jak 150h (200-250h) a jsou rozmistene po celem svete, jsou v tom naklady na provoz prvnich drazsich stroju atd.. jsou v procesu rustu, takze mnoho letek ma nadstav - cvici se novy mechanici atd..
Nakonec jsou vzdy dulezite jen celkove naklady za rok na flotilu a dokud je nebudeme mit, tak stejne nic poradne neporovname.
Dal jak se pise v clanku, v tech cenach u Gripenu chybi jeste spousta veci, co jsou zapocitane u F-35.
Takze bych to shrnul asi takto
- najem gripenu nas stal docela dost, kdyby jsme je koupili, resili by jsme ted uplne jine veci, ale zase to zajistilo, ze jsme o stihace uplne neprisli.
- odhad ceny z Janes jsou nesmysl a neporovnavaji se stejne veci
- F-35A bude rozhodne drazsi ciste na provoz jak Grypen E, ale ne v pomeru 8k vs +35k, spis tak 20k vs 30-35k a dlouhodobe F-35 vyjdou stejne lepe, protoze E bude litat jen par... a ten rozdil ve schopnostech se bude jen zvetsovat...Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...