Čínský strategický bombardér H-20 připraven ke startu

Čínský strategický bombardér H-20 připraven ke startu
Zahalený čínský strategický bombardér / propagační video čínského letectva z roku 2021 (Zvětšit)

V červenci tohoto roku čínský provládní deník Global Times informoval o chystaných „letových zkouškách důležitého typu letadla, které má zásadní strategický a historický význam.“ Úvodní fotka čínského článku zobrazuje zahalený velký letoun připomínající americký B-2 Spirit. Čína zřejmě připravuje první letové zkoušky nového stealth strategického bombardéru H-20.

Úvodní fotka čínského článku (a našeho) je převzata z náborového videa čínského letectva z roku 2021. Není ale jasné, zda fotka zobrazuje skutečný letoun.

Poznámku o chystaných letových zkouškách letadla „strategického a historického významu“ pronesl Ge Heping, šéf letového zkušebního střediska čínské společnosti AVIC (Aviation Industry Corporation of China). Typ letounu ale nebyl upřesněn.

Provládní portál Global Times (články jsou schvalovány zástupci čínské vlády v souladu se státem řízenou propagandou) se v textu odvolal na neoficiální komentáře na čínském internetu, podle kterých Heping mluví o novém bombardéru H-20. Má jít o alter ego amerického B-2 Spirit nebo nejnovějšího, ale výrazně menšího B-21 Raider.

Global Times se v článku rovněž odvolává na „nejmenovaného čínského experta“, podle kterého „vzhledem ke všem oficiálním náznakům dávají spekulace veřejnosti, že by novým letounem mohl být H-20, smysl, ale může jít jen o přehnanou interpretaci.“


Čínský Y-20

O čínském bombardéru H-20 se mluví již dlouho. Jde o poslední velký letoun „série 20“ – Čína již představila stealth taktické bojové letadlo J-20, střední dopravní letoun Y-20 a víceúčelový vrtulník Z-20.

Podle Steva Trimbleho z portálu Aviation Week Čína skutečně pracuje na strategickém bombardéru. V současné době jediným čínským strategickým bombardérem je H-6K. Jde o hluboce přestavěný a modernizovaný původní čínský letoun H-6. Konstrukce ale vychází ze stařičkého sovětského bombardéru Tu-16.

Článek na Aviaton Week mluví o sedm let starém setkání čínských vojenských představitelů, kde padla shoda na potřebě nového bombardéru pro čínské letectvo. V roce 2016 generál Ma Xiaotian, tehdejší velitel čínského letectva, veřejně potvrdil vývoj H-20. Také společnost AVIC na propagačním videu z května 2018 naznačila vývoj nového bombardéru. Nakonec Pentagon před dvěma lety ve zprávě pro Kongres uvedl, že H-20 vstoupí do služby do deseti let.

V prosinci veřejnost spatří B-21 Raider. Avšak již za pár dní začne známa čínská letecká show Airshow China (Zhuhai Airshow) ve městě Ču-chaj (Zhuhai). Podle spekulací Peking hodlá využít výstavu, předběhnout Washington a představit nový strategický bombardér jako první.


J-20

Také dle tiskového mluvčí čínského letectva na výstavě vystoupí dříve neviděné letadlo „série 20“ schopné „strategických dodávek na velké vzdálenosti“. Podle Trimbleho ale možná půjde o tankovací letoun Y-20U (YY-20) jehož podoba je již známa. Ostatně čínské letectvo veřejnosti tradičně představuje letadla a letecké systémy měsíce nebo dokonce roky po vizuálním potvrzení jejích existence.

Například mezi vizuálním potvrzením existence stíhaček J-20 a jejich předvedením v Ču-chaji v roce 2016 uběhlo pět let. U dopravního letounu Y-20 to trvalo dva roky.

U bombardéru H-20 panuje obecná shoda, že půjde o alter ego amerického B-2 Sprit. Tedy o podzvukový stealth letoun typu křídlo schopný používat konvenční i jadernou munici dlouhého dosahu. Podle americké zpravodajské agentury DIA (Defense Intelligence Agency) čínský bombardér získá dolet do 8000 kilometrů. Počítá se také s použitím radiolokátoru typu AESA (Active Electronically Scanned Array) zejména k detekci hrozeb, jako jsou nepřátelské střely a letadla. Vstup do služby se u H-20 očekává na konci tohoto desetiletí.


Tankovací letoun Y-20U (YY-20)

Hlavním posláním H-20 se stanou jaderné údery. Jde o poslední chybějící část čínské jaderné triády. Bombardér H-20 na jedné straně posílí čínský jaderný odstrašující potenciál, na druhé straně dá Pekingu nástroj pro „jadernou strategickou signalizaci“. Zatímco jaderné ponorky musí operovat ze své podstaty skrytě, stejně jako jaderné střely ukryté v pozemních silech, se strategickými bombardéry lze provádět výcvikové a demonstrační mise (show of force) v různých oblastech světa. V případě Číny to může být Tichý nebo Indický oceán.

Čínský H-20 ve spojení s tankery Y-20U dokonce zvládne provést cvičný nálet na Havajské ostrovy… Ostatně Havajské ostrovy od čínského pobřeží jsou vzdálené 8000 kilometrů. A pokud se H-20 vyhne americkým letadlovým lodím (což zřejmě nebude problém) a americkým lodím s protivzdušnými systémy, Američané nemohou letům čínských bombardérů k Havaji zabránit. Stejně tak může H-20 operovat u ostrovů Guam, kolem pobřeží Austrálie nebo Indie, ale třeba i ve vzdušném prostoru spřáteleného Pákistánu, možná časem Kazachstánu…

Půjde o čínskou „strategickou signalizaci“ nejen vůči Spojeným státům (vzkaz: „Držte se dál!“), ale hlavně americkým spojencům v oblasti. Čína tímto způsobem americkým spojencům jasně ukáže, že nemohou spoléhat na Američany a pro jejich dobro bude lepší, pokud se domluví s Čínou.

A pochopitelně, pokud dojde ke kinetickému střetu mezi Čínou a USA, tak H-20 bude dělat to, pro co byl vytvořen – zasazovat konvenční nebo jaderné strategické údery na americké cíle v Tichém oceánu.

Zdroj: Aviation Week, 1945

Nahlásit chybu v článku


Související články

Strategický bombardér B-21 Raider: Nové informace, cena, akviziční strategie

Výzkumná služba amerického Kongresu CRS (Congressional Research Service) v dokumentu Air Force B-21 ...

Strategický bombardér B-21 Raider začíná připomínat letadlo

Northrop Grumman v tajném výrobním zařízení Plant 42 v Kalifornii pokračuje ve stavbě prvního ...

PREMIUM Pentagon potřebuje 145 bombardérů B-21 Raider a jaderné střely LRSO

Frank Kendal, nominant administrativy Joe Bidena na funkci ministra letectva (Secretary of the ...

Američané již staví šest nových strategických bombardérů B-21 Raider

Podle generálmajora Jason Armagosta, jednoho z nejvýše postavených mužů na Velitelství pro ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • RiMr71
    09:53 09.11.2022

    ...tohle bude ukázkový příklad rčení "když dva dělají totéž, nemusí to být totéž" :)

    ...tohle bude ukázkový příklad rčení "když dva dělají totéž, nemusí to být totéž" :)

  • krllo
    21:00 06.11.2022

    Jsme svědky zrození světové jedničky...

    Jsme svědky zrození světové jedničky...

    • RiMr71
      09:52 09.11.2022

      ...máte na mysli určitě "Mirkovu" jedničku... to pak jo...

      ...máte na mysli určitě "Mirkovu" jedničku... to pak jo...

  • Storm
    11:47 03.11.2022

    Tady POLY se diví výkonům stroje... Nedochází mu ale, že tady jde o naprosto novou a přelomovou technologii... Chápu sice že fotky jsou již z principu 2D a nemusí to být na první ...Zobrazit celý příspěvek

    Tady POLY se diví výkonům stroje... Nedochází mu ale, že tady jde o naprosto novou a přelomovou technologii... Chápu sice že fotky jsou již z principu 2D a nemusí to být na první pohled všem patrné, ale musíte číst mezi čínskými řádky... A podívat se na tak nějak pořádně... Na fotografii je totiž pod plachtou evidentně antigravitační létající prostředek... Takzvaný létající talíř... Proto neočekávejme žádné oslnivé výsledky, prozatím, jde o prototyp... První svého druhu...Skrýt celý příspěvek

    • Poly
      12:58 03.11.2022

      Rozhodně bych Číňany nepodceňoval. Moderní technologie zvládli. Takový J-20 sice asi nedosahuje steahl schopností F-35 nebo F-22, ale bude víc steahl, než cokoliv, co umíme vyrobit ...Zobrazit celý příspěvek

      Rozhodně bych Číňany nepodceňoval. Moderní technologie zvládli. Takový J-20 sice asi nedosahuje steahl schopností F-35 nebo F-22, ale bude víc steahl, než cokoliv, co umíme vyrobit v Evropě (a co nevidět jich bude víc než kolik je dnes F-22). Mají tedy na čem stavět. Motory nemusí být žádná extra třída jako je P&W F135, ale klidně adekvátní tomu, co má nynější B-2, čili motory, které vznikly v 80s. Radary umí, steahl ukradli a něco se naučili.

      Dislike jsem nedal já :-)Skrýt celý příspěvek

      • Hawk
        17:29 03.11.2022

        Jenomže F-22 je stará a v podstatě odcházející technologie... už jenom porovnávat se s tímto je faux-pas. Gap je 30-35 let. Y-20 je faceliftovaný IL-76 s prvky podobnými C-17. ...Zobrazit celý příspěvek

        Jenomže F-22 je stará a v podstatě odcházející technologie... už jenom porovnávat se s tímto je faux-pas. Gap je 30-35 let. Y-20 je faceliftovaný IL-76 s prvky podobnými C-17. J-20 není letoun 5. generace. A už mají vlastní motor pro své Su-27 (J-11) ? Řekl bych, že ne.
        A co teprve zákaz výroby nejnov´ější generace čipů v Číně, tzn. technologická izolace?
        Zase bych žluťáky nepřeceňoval...Skrýt celý příspěvek

        • darkstyle
          20:51 03.11.2022

          Čína už vyrobila motor pre J-11 aj J-20..

          WS-10 a WS-10C.

          Stíhacky J-11B sú tie s novým motorom..

          Čína už vyrobila motor pre J-11 aj J-20..

          WS-10 a WS-10C.

          Stíhacky J-11B sú tie s novým motorom..

          • Tom90
            09:34 04.11.2022

            Jenze motory WS-10 nejsou konecnou vyvojovou verzi, ale de facto mezistupnem (minimalne pro J20). Finalnim produktem by mel byt az motor WS-15, ktery ma byt na urovni motoru F119. ...Zobrazit celý příspěvek

            Jenze motory WS-10 nejsou konecnou vyvojovou verzi, ale de facto mezistupnem (minimalne pro J20). Finalnim produktem by mel byt az motor WS-15, ktery ma byt na urovni motoru F119. Nicmene to, ze ten motor vyrobi jeste neznamena, ze je vhodny pro pouziti v seriove vyrobe pro bezne letouny - nemusi dosahovat požadovaných/západních parametrů ve výkonech, spotřebě paliva a nebo životnosti. O tom, že v tom motorářském průmyslu mají problémy svědčí i délka vývoje těch motorů a to i přesto, že do toho sypou obrovské peníze, využívají špionáž atd.

            Ono už jenom technologie výroby a jednotlivé postupy jsou pro moderní motory dost náročné a v minulosti nebyly schopni vyrábět monokrystalické lopatky do motorů, což se projevovalo na životnosti apod.Skrýt celý příspěvek

          • darkstyle
            12:57 04.11.2022

            Tom90 Hádate alebo viete? lebo píšete motor nemusí a podobne.. Cieľom Činý bolo najprv ukončenie závislosti na Rusku pri lietadlách = teda Ruskej avionike a motoroch. V ...Zobrazit celý příspěvek

            Tom90

            Hádate alebo viete? lebo píšete motor nemusí a podobne..

            Cieľom Činý bolo najprv ukončenie závislosti na Rusku pri lietadlách = teda Ruskej avionike a motoroch.

            V avionike Rusko Čína predbehla - vyrábajú sériovo AESA radary - Rusko nie..
            Čína od cca roku 2017-2018 už ani neuvažuje o nákupe ruských motorov.

            Takže plán splnený..


            Všetko navyše - v podobe vývoja motoru - WS-15 je pre nich len bonus - určite sa tam nezastavia a treba si uvedomiť, že v motoroch náskok západu budú len a len dobiehať..
            ono dobiehať niekoho je oveľa ľahšie ako viesť..Skrýt celý příspěvek

        • Poly
          22:02 03.11.2022

          Já je nepřeceňuji. Já je prostě nepodceňuji. Oni jednoduše umí, protože na to mají prachy. Viditelné je to na námořnictvu, hypersonických zbraních, dronech - tam utekli všem ...Zobrazit celý příspěvek

          Já je nepřeceňuji. Já je prostě nepodceňuji. Oni jednoduše umí, protože na to mají prachy. Viditelné je to na námořnictvu, hypersonických zbraních, dronech - tam utekli všem mílovými kroky,... Věřím tomu, že ten letoun bude dostatečně na výši.Skrýt celý příspěvek

      • Storm
        17:37 03.11.2022

        Mi dislajky nevadí... Jsem zvyklý... Mám tady totiž početnou fanskupinu mých nepřátel pocházející převážně ze skupiny latentních kolaborantů nebo trollů...

        Mi dislajky nevadí... Jsem zvyklý... Mám tady totiž početnou fanskupinu mých nepřátel pocházející převážně ze skupiny latentních kolaborantů nebo trollů...

      • Miroslav
        20:47 03.11.2022

        Pod tou plachtou je silueta ktorá naznačuje samokrídlo. Teda analóg B-2 resp B-21. To nie je žiadna prevratná technológia. Nemci mali funkčné samokrídlo už počas WW2. Čo sa týka ...Zobrazit celý příspěvek

        Pod tou plachtou je silueta ktorá naznačuje samokrídlo. Teda analóg B-2 resp B-21. To nie je žiadna prevratná technológia. Nemci mali funkčné samokrídlo už počas WW2. Čo sa týka motorov, samokrídlo je už zo svojej podstaty stroj podzvukový keďže jeho fyzikálna charakteristika mu neumožňuje fungovať v nadzvukovom režime.Skrýt celý příspěvek

      • darkstyle
        20:53 03.11.2022

        Súcasťou Európy - teda ako kontinentu je aj VB. BAE je jedným z hlavných kontraktorov programu F-35 a vyrába stealth prvky tohto lietadla.. Takže stealth vlastne Európa účasťou na ...Zobrazit celý příspěvek

        Súcasťou Európy - teda ako kontinentu je aj VB. BAE je jedným z hlavných kontraktorov programu F-35 a vyrába stealth prvky tohto lietadla..

        Takže stealth vlastne Európa účasťou na F-35A vie..Skrýt celý příspěvek

        • Poly
          21:52 03.11.2022

          Pokud si chceme lhát do kapsy... Kdyby teď v USA řekli, že do EU nedodají ani jeden díl na F-35 a "stavte si to sami", tak by jsme velice rychle prozřeli jak že to umíme vyrábět ...Zobrazit celý příspěvek

          Pokud si chceme lhát do kapsy... Kdyby teď v USA řekli, že do EU nedodají ani jeden díl na F-35 a "stavte si to sami", tak by jsme velice rychle prozřeli jak že to umíme vyrábět F-35. Umíme ho skládat a část technologií skutečně vyrobit.Skrýt celý příspěvek

          • darkstyle
            13:00 04.11.2022

            Keby BAE povedalo, prestávame sa podielať na výrobe F-35 - taktiež by žiadne F-35 neboli - skúste si pozrieť čo všetko majú oni pod palcom na tom projekte.. Potrebujeme sa ...Zobrazit celý příspěvek

            Keby BAE povedalo, prestávame sa podielať na výrobe F-35 - taktiež by žiadne F-35 neboli - skúste si pozrieť čo všetko majú oni pod palcom na tom projekte..

            Potrebujeme sa navzájom = utužujeme naše spojenectvo na novú úroveň.
            Úroveň, kde aj keby nejaký politik prišiel s nápadom pohuckať USA proti VB - nemá šancu - lebo majú tak prepletené výrobu zbraní, že im už nič neostáva len byť stále spolu - samozrejme vieme v koho prospech..Skrýt celý příspěvek

          • Poly
            13:44 04.11.2022

            darkstyle

            BAE resp Velká Británie není v EU, že ano.

            darkstyle

            BAE resp Velká Británie není v EU, že ano.

          • darkstyle
            17:15 04.11.2022

            Poly Ihneď v prvom komentári som prízvukoval kontinentálna Európa. EU ako taká rieši minimum vecí v oblasti armád. VB a krajiny EU majú dosť spoločného - vývoj Eurofighteru, ...Zobrazit celý příspěvek

            Poly

            Ihneď v prvom komentári som prízvukoval kontinentálna Európa.

            EU ako taká rieši minimum vecí v oblasti armád. VB a krajiny EU majú dosť spoločného - vývoj Eurofighteru, BVP-čka, lode atď atď..

            VB má spoločný program F-35 a jadrové ponorky.. z veľkých projektov ma až tak nič moc nenapadá.. - aj tie ponorky až teraz ako novinku - doteraz tam bol len ten Trident spoločný.. dôležité no nie až tak veľké k potrebe obsluhy alebo rozpočtu..Skrýt celý příspěvek

      • irbis
        22:06 03.11.2022

        Poly
        " steahl ukradli" bolo by by nejaké bližšie info? Podľa Balma cca 2 roky do zadu RAM materiál je jednou z najstráženejších technológií v Štátoch.
        Ináč pre Balma - chýbaš.

        Poly
        " steahl ukradli" bolo by by nejaké bližšie info? Podľa Balma cca 2 roky do zadu RAM materiál je jednou z najstráženejších technológií v Štátoch.
        Ináč pre Balma - chýbaš.

        • Poly
          22:25 03.11.2022

          Tak ho strážili špatně. Nemyslím jako že by ho ukradli jako fyzicky. Program F-35 byl nabourán čínskou špionáží, což je všeobecně známý fakt. Edit: zdrojů je mraky, jen jako ...Zobrazit celý příspěvek

          Tak ho strážili špatně. Nemyslím jako že by ho ukradli jako fyzicky. Program F-35 byl nabourán čínskou špionáží, což je všeobecně známý fakt.

          Edit:

          zdrojů je mraky, jen jako příklad:

          https://thediplomat.com/2015/0...

          https://eurasiantimes.com/chin... Skrýt celý příspěvek

          • darkstyle
            17:25 04.11.2022

            Program F-35 nemá byť ako nabúraný na poli RAM materiálov.. Pretože tam kde sa nabúrali vedia prd o tom ako vyrobiť takéto materiály. Ešte menej aké výrobné procesy a aké stroje ...Zobrazit celý příspěvek

            Program F-35 nemá byť ako nabúraný na poli RAM materiálov..

            Pretože tam kde sa nabúrali vedia prd o tom ako vyrobiť takéto materiály.
            Ešte menej aké výrobné procesy a aké stroje sú potrebné na ich výrobu..

            Čo sa týka stealth - 80-90% z neho tvorí tvar a nie materiály..
            Spočítať stealth - na to potrebujete superpočítače a tie Čína má.
            je to vlastne séria rovníc a k ním by sa kľudne aj Mozanbik o storočie dostal ak by si to dal za cieľ.. (všetká mu česť tomu Mozanbiku:)

            lenže stealth nefunguje na princípe - 99% stačí.. potrebujete ho mať na 100%
            Buď všetko alebo nič..

            Balm a aj Shania tú v minulosti dávali dosť podrobne - že aj keby sa ku vraku F-35 dostali Číňania - ani za 30 rokov nevyrobia to isté.. aj keď poznáte zloženie z čoho je napríklad vyrobené krídlo - čo Vám to pomôže..

            Ako príklad použijem jadrovú fúziu - všetci poznáme zloženie - dokonca cez deň ju každý človek, ktorý zdvihne hlavu do nebies aj uvidí - napriek tomu takých dobrých 50-100 rokov ju nevieme spraviť..
            lebo nepoznáme ako presne v strede Slnka prebiehajú procesy - teda nemáme výrobné nástroje..

            To isté aj s RAM alebo s akýmkoľvek iným exotickým materíálom..
            Však každý Číňan má 7nm alebo 5 nm procesor vo svojej ruke (telefóne) - prečo sú Číňania zaseknutí na +-20nm procesore - však nech ho rozoberú a spravia si ho, keď je to také jednoduché..Skrýt celý příspěvek

  • Poly
    08:54 03.11.2022

    Zpráva "Military and Security Developments Involving the People’s Republic of China 2019" uvádí dost podivné informace. Odhadovaný dolet 8500 km není mnoho, ale zajímavější je ...Zobrazit celý příspěvek

    Zpráva "Military and Security Developments Involving the People’s Republic of China 2019"

    uvádí dost podivné informace. Odhadovaný dolet 8500 km není mnoho, ale zajímavější je odhadovaná nosnost. Ta je poměrně malá a činí plus minus 10 tun. Dnešní B-2 má dle wiki 18 tun a předpokládaný až 23 tun.

    Inspiraci hledali v B-2 a pak taky X-47B (kdoví, zda nedošlo k úniku informací jak tomu bylo u F-35).

    https://media.defense.gov/2019... Skrýt celý příspěvek

    • michalzobec
      02:44 04.11.2022

      Podle mne se bude koncepčně blížit strednimu bombardéru podobně jako b-21, f-111, su-24. Takže ta nosnost je v pohodě. Dolet se vyřeší tankováním za letu. :)

      Podle mne se bude koncepčně blížit strednimu bombardéru podobně jako b-21, f-111, su-24. Takže ta nosnost je v pohodě. Dolet se vyřeší tankováním za letu. :)

Načítám diskuzi...