Libyi rvou vnitřní spory na kusy a Egypt zvažuje intervenci

Foto: Jedna z mnoha ozbrojených skupin v Tripolisu.  / Česká televize
Foto: Jedna z mnoha ozbrojených skupin v Tripolisu.  / Česká televize  

Nestabilní situace v Libyi se stále zhoršuje. Západní snaha přinést zemi svobodu a demokracii selhala už před několika měsíci. Místo toho regionům vládnou různé ozbrojené skupiny, kmeny či soukromé armády "warlordů" financovaných z celého světa.

 

Egypt zvažuje intervenci

Oficiální vládě sídlící v Tripolisu se situace vymkla z rukou. Mnohé země i instituce tak evakuují své občany a zavírají zastupitelské úřady. Egypt zvažuje dokonce vojenskou intervenci.

 

„Celkově byla míra násilí v Libyi v letošním roce vysoká a červenec byl v počtu zabitých zdaleka nejhorším měsícem. Podle Libya Body Count zemřelo k dnešnímu dni za rok 2014 nejméně 650 lidí násilnou smrtí, z nich 348 bylo zabito v červenci,“ popisuje kritickou situaci přímo z Libye nezávislý dopisovatel Tom Stevenson pro deník Al-Monitor.

 

Svržení diktátora Muammara Kaddáfího nepřispělo pouze k destabilizaci Libye, ale i okolních zemí. Do oběhu se dostaly tisíce zbraní z vyrabovaných Kaddáfího skladů. Nynější vývoj v zemi proto bedlivě sleduje sousední Egypt.

 

"Situace v Libyi je velkým problémem pro Egypt, sousední země Libye i pro arabský svět jako celek," vysvětloval před několika dny egyptský bývalý ministr zahraničí a též bývalý generální tajemník Ligy arabských států Amr Moussa. Podle jeho další slov Egypt musí zvážit ozbrojenou intervenci, která do země přinese mír a stabilitu.

 

„Bezvládí, náboženské sekty a extrémistické frakce v Libyi přímo ohrožují národní bezpečnost Egypta. Žádám širokou společenskou debatu s veřejností k vysvětlení možných rizik a k vybudování potřebné podpory pro případ, že budeme muset uplatnit naše právo na sebeobranu," dodal Moussa.

 

Mapa: Bezpečnostní situace v Lybii se přímo dotýká Egypta. / Google Maps

 

Libye hoří a Západ se nedívá

Boje se odehrávají v hlavním městě Tripolisu, ale i jinde se střetávají islamisté s vládními jednotkami i dalšími rebelskými bojůvkami. Situace v zemi je velice složitá a jen kolem města Benghází bojuje několik různých skupin.

 

Například jednotky Spojenými státy podporovaného Khalifa Haftara, který se již několikrát neúspěšně pokoušel v zemi o puč. Sekulární je také brigáda Saiqa pod velením plukovníka Wanise Bukhamada.

 

Poté zde operují také tři islamistické skupiny: brigádu Mučedníků 17.února vede Ismail al-Sallabi, brigádě Rafallah al-Sahati vládne Mohamad al-Gharabi a nejsilnější z nich Ansar al-Sharia s vůdcem jménem Mohammed Ali al-Zahawi. Tou jsou však jen některé síly, které rvou Libyi na kusy.

 

Post-kaddáfiovská země se dostala mimo hledáček západních politiků a to hlavně kvůli krizi na Ukrajině, kde se odehrává hlavní mocenský boj Ruska a Západu.

 

Záchrana Libye a jejích obyvatel tak již není zahraniční agendou žádného ze států Evropy a USA, které se na svržení Muammara Kaddáfího podílely. Intervence skončila katastrofou a zemi zachvátila občanská válka.

 

„Žádná země nejeví dostatečný zájem pomoci vládě, která má tak malou skutečnou autoritu. V každém případě, milice jsou vybaveny protiletadlovými střelami a nebyly by příliš potěšeny cizím zásahem jakéhokoliv druhu,“ píše Tom Stevenson, dopisovatel pro Financial Times pro oblast severní Afriky.

 

Ambasádu evakuovalo také Česko

Svoje pracovníky z Tripolisu již evakuovala Velká Británie, USA, mise OSN, Mezinárodní výbor Červeného kříže a další instituce i státy. Mezi ně patří i Česká republika. Všech deset pracovníků ambasády se tak v pořádku vrátilo domů. Celou operaci měla na starosti česká armáda.

 

„Jakmile byl vznesen požadavek na zajištění evakuace, zahájili jsme standardní úkony spojené s přípravou letounu, naplánováním letu a vyhodnocením aktuální situace v místě tak, aby let proběhl bez problémů," řekl pro server iHNed.cz zástupce ředitele Společného operačního centra ministerstva obrany plukovníka Radek Šíba.

 

Zdroje: The Guardian, Al Monitor, iHNed.cz

Nahlásit chybu v článku


Související články

ERA na letišti Fujairah v Arabských emirátech

Letištní systém ERA, který sleduje provoz na letišti ve městě Fujairah v Emirátech, je první systém ...

Egypt získá 129 000 českých pistolí CZ 75 P-07 Duty

Česká zbrojovka před pár měsíci podepsala smlouvu na dodávku dalších 50 000 pistolí CZ 75 P-07 Duty. ...

Bitevní pole v podzemí Gazy

Izraelská operace Protection Edge je zřejmě jednou z prvních válečných operací, kdy regulérní armáda ...

Izraelská armáda se střetla s novým Hamásem

Před dvěma dny Izrael stáhl většinu svých pozemních jednotek z Gazy. Během tří týdny trvající ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • PavolR
    22:26 20.07.2020

    Už nielen zvažuje: https://svet.sme.sk/c/22450954...

    Už nielen zvažuje: https://svet.sme.sk/c/22450954...

  • David
    18:23 09.08.2014

    Zde se opomíjí jedna poměrně zásadní věc. Neexistuje něco jako jednotný libyjský národ, sama Libye je výsledkem koloniální éry. Je složena ze tří částí, které historicky neměly ...Zobrazit celý příspěvek

    Zde se opomíjí jedna poměrně zásadní věc. Neexistuje něco jako jednotný libyjský národ, sama Libye je výsledkem koloniální éry. Je složena ze tří částí, které historicky neměly téměř nic společného. Diktátorský režim ty rozpory nijak neřešil. V lecčem mi tak Libye připomínala spíše Jugoslávii, která se držela jen za autoritativního Tita či ještě spíše Irák. Možnost udržení stávající Libye je tak poměrně malá - zvláště když si k tomu připočtu různé radikální islamistické bojůvky, ale i ambice některých "silných jedinců"Skrýt celý příspěvek

  • GAVL
    15:35 07.08.2014

    Mno toto je rozvíjené povědomí ono s tou jejich diktatořinou není tak černobílé jak by se mohlo zdát. Jistě Robespierr byl fanatik, ale fanatik do republikánské revoluce. To že se ...Zobrazit celý příspěvek

    Mno toto je rozvíjené povědomí ono s tou jejich diktatořinou není tak černobílé jak by se mohlo zdát.
    Jistě Robespierr byl fanatik, ale fanatik do republikánské revoluce. To že se revoluce vždy chytnou i svině a chtějí urvat co největší díl je známá věc a každý kdo takové začne popravovat je časem označen za diktátora a šílence a je následně popraven.
    Jinak netvrdím, že se nedopouštěl přehmatů, otázkou je do jaké míry to byla jeho osobní vina neboť sběr důkazů nedělal ke všemu sám na to měl celý úřad.
    Již jsem to nastínil cíle vůdců revoluce byli do svržení monarchie shodné , ale poté se dozajista rozštěpili na různé frakce klidně s velmi odlišnými cíli.
    Víme přece jak u nás dopadlo Husitství. Robespiera bych možná přirovnal k Žižkovi , měl též blíže k prostému lidu než k bohatým měšťanům.

    Napoleon I. byl alespoň v počátku čistokrevný republikán, který velmi uznával až jako svůj vzor J.J. Rousseau. Rousseau definoval pojmy jako Společenská smlouva, přirozené zákony a obecná vůle. V podstatě vytvořil ideologii pro revoluci a ustavení republiky.
    Okolnosti kolem ustanovení Napoleona císařem jsem zatím nerozlouskl. Pokud se člověk ale podívá na to jak probíhali Napoleonské války tak se mi nabízí varianta , že to byl pokus zamaskovat republikové zřízení s vyhnout se dalším střetům s monarchiemi alespoň na nějaký čas. Nebo mu třeba hráblo no to se může stát i Obamovi.
    Možná by snesl přirovnání s Pinochetem v Chille. Ten zavedl tvrdou diktaturu na potlačení komunistů a následně když měl jistotu , že může tak to pustil zas do demokracie.

    Dantona nechám ať mi ho osvětlíte někdo ze zde přítomných.

    Pokud jde o znárodněný majetek tak je nutno se ptát v první řadě komu byl ten majetek znárodněn. Pokud šlechtě tak je to celkem logické to byl hlavní nepřítel republiky. Kolaborantům s jinými mocnostmi ? Pochopitelně nepřítel republiky.
    Jejich potomci je pochopitelně budou proklínat i nyní.
    Pokud vím tak Revoluční Francie nikomu jako první válku nevyhlásila, ale válka byla vyhlášena jim, protože popravili nějakou vysoko postavenou šlechtičnu tuším Rakouského původu. ( to byla pochopitelně záminka spíše se báli , že když to nechají být tak se jim revoluce brzo objeví u nich doma )

    Pokud by se u nás v roce 1948 zvedl odpor ozbrojený proti komunistům tak by se zde též popravovalo a zabavovalo ve jménu svobodné republiky a byl by snad vůdce kontrarevoluce zákonitě diktátor ? Pokud ano tak i naše přítomnost v misích je projevem diktatury a naši vojáci jsou jejím nástrojem.Skrýt celý příspěvek

  • liberal shark
    07:43 07.08.2014

    to : GAVL přeci Robespierra, Dantona, Napoleona I - desetitisíce mrtvých, vyhnaných ze země, "znárodněný" majetek. Ještě loni na Vánoce je místní průvodkyně v Aix-en-Provence ...Zobrazit celý příspěvek

    to : GAVL
    přeci Robespierra, Dantona, Napoleona I - desetitisíce mrtvých, vyhnaných ze země, "znárodněný" majetek. Ještě loni na Vánoce je místní průvodkyně v Aix-en-Provence proklínala na celou ulici :-).Skrýt celý příspěvek

  • GAVL
    23:53 06.08.2014

    Souhlasím částečně s Takeda co se týče srovnání s Fr. revolucí.
    Jen nevím přesně jakého diktátora máte na mysli, že z toho vzešel.

    Souhlasím částečně s Takeda co se týče srovnání s Fr. revolucí.
    Jen nevím přesně jakého diktátora máte na mysli, že z toho vzešel.

  • GAVL
    23:49 06.08.2014

    Deadog a Todomatch USA nechránili primárně nikoho v Evropě. Pouze si spočítali , že pokud Hitler obsadí celou Evropu především Británie a klíčová území sovětského svazu, dostanou ...Zobrazit celý příspěvek

    Deadog a Todomatch
    USA nechránili primárně nikoho v Evropě. Pouze si spočítali , že pokud Hitler obsadí celou Evropu především Británie a klíčová území sovětského svazu, dostanou se do izolace a hrozilo by přímé ohrožení jejich území.

    To, že Rusko něco dodává, nebo nedodává. Jestliže se nějaké pravidlo poruší jednou stranou proč by ho nemohla porušit strana druhá.
    Nedělejme, ale z Rusa svatouška, také mají své zájmy a tak si za nimi jdou.

    Hezky napsáno " se označovala za Syrskou osvobozeneckou armádu". Už tato formulace identity a cílů vzbouřenců není zrovna přesvědčivá.

    Uvědomme si, že ten tábor proti Asadovi nemůže obsahovat jen demokraty podle zkušeností historických víme, že tam budou klidně i formy nacistické, komunistické a jiné totality. To , že někdo bojuje proti totáči neznamená , že není jen jiný totáč.
    Kuba je zářným příkladem jak dopadá spontální jaro proti zkorumpované a totalitní vládě.
    Stojí za to si připomenout jak Kennedy osobně pomohl kubánské kontrarevoluci. Holt zadarmo ani kuře nehrabe.

    Spíše než s intervencí do Libye bych souhlasil s pomocí Egyptu. Pomoci s ostrahou hranice s Libyí. Taková pomoc se dá dojednat i bez OSN a NATO pokud o to bude Egypt stát. Jakoukoli jeho intervenci vůči Libyi, ale nepovažuji za správný krok.Skrýt celý příspěvek

  • Takeda
    23:28 06.08.2014

    Z dnešního pohledu vypadá arabské jaro tristně. Jenže velká francouzská revoluce taky skončila utopená v krvi a dosadila na trůn diktátora, ale bez ní bysme demokracii neměli. ...Zobrazit celý příspěvek

    Z dnešního pohledu vypadá arabské jaro tristně. Jenže velká francouzská revoluce taky skončila utopená v krvi a dosadila na trůn diktátora, ale bez ní bysme demokracii neměli.

    Arabové si tím musí projít taky. Protože ta zkušenost s odpovědností je prostě nepřenosná, ale světýlko na konci tunelu je.Skrýt celý příspěvek

  • Deadog
    21:28 06.08.2014

    Vy ste tady uplne zazdili jednu skutecnost ,ktera to cele silenstvi na blizkem vychode rozpoutala , a tou byla vzpoura obycejnych lidi a jejich touha po svobode. JO prectete si to ...Zobrazit celý příspěvek

    Vy ste tady uplne zazdili jednu skutecnost ,ktera to cele silenstvi na blizkem vychode rozpoutala , a tou byla vzpoura obycejnych lidi a jejich touha po svobode. JO prectete si to jeste jednou touha ARABU po svobode a zivot v normalnim fungujicim state. At uz v Tunisu,Egypte ,Lybii,nebo Syrii ,ve vsech techto zemich vladli diktatori a ja rikam ano ,lidi maji pravo na svobodu a rikam ano tak jim s tim sakra pomuzem ne?

    IKARi:
    ok mozna ,se amici nemeli plest do druhe svetove ,treba si to meli vyridit s Japoncema a toho Hitlera nechat u moci ne? to by bylo asi nejlepsi pro vetsinu lidi ,co rikas? Uvedom si ze v tom neni zaden rozdil ,a hlavne si uvedom ,ze arabske jaro vzeslo z nespokojenosti obycejnych lidi, jenom proto ze tam ryjou hubou v zemi a vidi jak si jejich predstaveni uzivaji, ale to uz tady psal Todomatch.

    Tady tyhle sracky by mela resit OSN ,a hnat vsechny kdo se podileli na valecnych zlocinech do Hagu ,ale nema na to ,proto to dela NATO

    Smutny si ty Beld ,zalepene oci a usi propagandou je mi te lito a tobe podobných .Skrýt celý příspěvek

  • Todomatch
    19:41 06.08.2014

    Klidná země? Tak od roku 1962 až do 2011 tam měli výjimečný stav, který pozastavoval platnost občanských práv syrských občanů (Wikipedie). k tomu nějaký ty prkotiny jako pár válek ...Zobrazit celý příspěvek

    Klidná země? Tak od roku 1962 až do 2011 tam měli výjimečný stav, který pozastavoval platnost občanských práv syrských občanů (Wikipedie). k tomu nějaký ty prkotiny jako pár válek s Izraelem. Zničení a rozvrácení Libanonu. Povstání Muslimského bratrstva v roce 1982. Podpora Íránu ve válce s Irákem a nakonec - překvapení - podpora USA ve válce se Saddámem. Ale viděno optikou arabského světa to můžeme nazvat klidem. A pak přišlo arabské jaro. Ne americké jaro, ne importované jaro, ale arabské jaro, jejich jaro. To samotní Arabové v Sýrii, Egyptě, Libyi a jinde povstali proti svým úžasným vládám. Ano měli klid - jako občané SSSR - ale jinak nic, bída, žádný rozvoj, žádné vyhlídky. Ono když si vezmete takový Egypt, kde chudí lidé vidí rok co rok tisíce a tisíce západních turistů, důchodců, tak jim prostě jednou musí dojít, že je trošku divné že německý děda s bábou bydlí v hotelu, užívají si a oni se celý život snaží a vláda jim říká, jak je západ hrozný a přitom nemaj lautr nic.Skrýt celý příspěvek

  • Beld
    19:08 06.08.2014

    Smutne je , ze zrovna Asad pred nastupem k moci ( Vyrustal v evropskych skolach ) i behem te chvile kdy vladl delal kroky k demokratizaci Sýrie . Nacez bohuzel nastoupilo arabske ...Zobrazit celý příspěvek

    Smutne je , ze zrovna Asad pred nastupem k moci ( Vyrustal v evropskych skolach ) i behem te chvile kdy vladl delal kroky k demokratizaci Sýrie . Nacez bohuzel nastoupilo arabske jaro a premenilo zemi v krvave bojiste se statisicemi mrtvych , hlavne kvuli bojovnikum podporovanym "zapadem" . Jen dodam , ze jeste pred 5 lety byla syrie poklidna zeme , do ktere proudily miliony turistu . God bless america . :( .

    Nejsmutnejsi na tom je , ze islamisty v oblasti iraku bude muset vyresit iran a okolni staty nejlepe se stejnou brutalitou .Skrýt celý příspěvek

  • Todomatch
    18:28 06.08.2014

    Kdy se vyveze demokracie do Kataru a SA? Pamatuji jak se říkalo - na chudý Afghanistán si vyšlápli, ale na Irák si netroufnou ...

    Kdy se vyveze demokracie do Kataru a SA? Pamatuji jak se říkalo - na chudý Afghanistán si vyšlápli, ale na Irák si netroufnou ...

  • Todomatch
    18:26 06.08.2014

    USA a západ také nepodporovaly v Sýrii, žádné obecné "bojovníky za svobodu", ale konkrétně tu část, která se označovala za Syrskou osvobozeneckou armádu. Tedy tu část ozbrojenců, ...Zobrazit celý příspěvek

    USA a západ také nepodporovaly v Sýrii, žádné obecné "bojovníky za svobodu", ale konkrétně tu část, která se označovala za Syrskou osvobozeneckou armádu. Tedy tu část ozbrojenců, která je sama terčem útoků organizace Islámský stát a jiných islamistických militantů, jež více či méně spadají pod Al Kajdu. Rusko nemá větší přehled, má pouze zvýšenou hladinu pokrytectví. Putin minulý rok v rozhovoru pro ARD poučoval německého novináře, že - cituji: "existuje mezinárodní právo, jsou pravidla, podle nichž dodávky zbraní těmto skupinám, které mají tendenci destabilizovat situaci v jakékoliv zemi silou zbraní, jsou nepřijatelné. Ty pravidla existují a nebyly zrušené." A to se do Sýrie dostávali jen běžné zbraně - automatické pušky, max. granátomety a RPG. To byl rok 2013 a o rok později? Sami dodávají za účelem destabilizace Ukrajiny tanky, transportéry, rakety. Mluví jak se jim to hodí. Když se snažili udržet pod kontrolou syrskou ropu (tu těží ruští těžaři), když potřebovali udržet ruskou základnu a přístav v Sýrii a samozřejmě vydělávat na dodávkách ruských zbraní syrské vládě, mluvili takhle, když se jim to do krámu nehodí - jako na Krymu a Ukrajině, popřou svými skutky každičké své pateticky pronesené slovo.

    Rozhovor s V. Putinem pro ARD s českými titulky je zde:
    https://www.youtube.com/watch?...
    Ona citovaná věta zazněla v čase 25:58.Skrýt celý příspěvek

  • Moogwi
    18:10 06.08.2014

    Pokud jde skutečně o vývoz demokracie a svobody, tak se ptám, kdy ji dovezeme napříkad do kataru nebo saudské arábie, kde ženy nemůžou řídit ani auto, nebo touto "svobodou" ...Zobrazit celý příspěvek

    Pokud jde skutečně o vývoz demokracie a svobody, tak se ptám, kdy ji dovezeme napříkad do kataru nebo saudské arábie, kde ženy nemůžou řídit ani auto, nebo touto "svobodou" obdaříme pouze toho, kdo nám nejde na ruku ?Skrýt celý příspěvek

  • GAVL
    17:56 06.08.2014

    Naprostý souhlas Ikari liberal shark "Myslím, že tento článek představuje typický flame, jak ostatně dokládá i diskuse pod ním." Co to znamená prosím upřesnit. Jan Grohman ...Zobrazit celý příspěvek

    Naprostý souhlas Ikari

    liberal shark
    "Myslím, že tento článek představuje typický flame, jak ostatně dokládá i diskuse pod ním."
    Co to znamená prosím upřesnit.

    Jan Grohman
    Nevím jak ostatní, ale já si na ten mediální obraz Libie trošku vzpomněl. Již v době kdy to byli bojovníci za svobodu jsem očekával kam to povede a taky to vedlo.

    Todomatch
    Uvědomte si , že vojenský zásah v Sirii měl být veden proti legitimní vládě na podporu povstalců.
    To , že Rusko a Čína zasáhli a zamezili tomu jen ukazuje jejich větší přehled o tom kdo proti komu a za koho bojuje. Nyní se ukazuje, že i Syrští bojovníci za svobodu , jsou z velké části militantní islámisti. Proti těm přeci bojujeme v Afghánistánu , tak je nelogické jim někde jinde pomáhat.Skrýt celý příspěvek

  • Todomatch
    17:54 06.08.2014

    Jistě, byl to především básník, jako Karadžić.

    Jistě, byl to především básník, jako Karadžić.

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 2